Stoom bootdienst op de Wester-Schelde Allerlei Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. Hoe vangt men rupsen Dit jaar wordt er weer volop geklaagd over wormstekig fruit. Ia enkele gevallen zijn de appels voor een groot deei vroeg tijdig en geheel uitgehold afge vallen, in welke beschadiging de larve van de appelzaagweso haar aandeel heeft gehad. Zij is maar weer gauw den grond ingekropen, totdat in hetvolg»n de voorjaar de wespen verschy- nen. Doch het komt ook voor, dat een larve de pitten van het klokhuis verorbert. Dit is de gewone wormstekigheid, veroor zaakt door de larve van het vlindertje, carpocapsa pomo- hella geheeten. Als deze larve of beter rups volwassen is laat zy zich aan een draad naar den bodem zakken en kruipt dan tegen den boomstam op, om daar onder loszittende schors-schilfer een schuilplaats te zoeken, waar zij zich kan inspinnen en ten 8lotteinbet voorjaar verpoppen. De larve n, die met het geoog ste fruit in de bewaarplaats ko men omdat zij eergt laat vol groeid zijn, verlaten daar de vruchten en zoeken op den zol der of in de kelder een plekje om te overwinteren. Een zeer oude en bekende manier van bestrijding tegen deze rups is het aanleggen van zoogenaamde vangbanden om de boomstam men. Deze banden bestaan uit geribd papier, dat aan den bui tenkant is omgeven door geolied papier opdat het geribde droog zal blijven en aldus een aan trekkelijke schuilplaats zal vor men voor de rupsjes. Eet jonge groenten eet ze rauw De tijd van groenten uit het zout en uit de bus is ga'ukkig weer lang voorbij en we genie ten dagelijks als een der zege ningen van deo zomer van de versche groenten. Groenten en ook versch fruit behooren een zeer belangrijk deel van ons dagrantsoen uit te maken, omdat ze, meer dan andere voedingsmiddelen, de be langrijke bouwstoffen voor ons lichaam bevatten, welke minera le zouten genoemd worden en tevens omdat ze, rijk zyn aan vitaminen, de geheimzinnige stof fen, die zoo grooten invloed uitoefenen op onze gezondheid. Toch wordt groente in het a'gemeen veel te weinig gegeten in de eerste plaats wel, omdat men de voedingswaarde van groenten onderschat en ten tweede omdat sommige huismoe ders groenten niet zoo goed en tevens smakelijk kunnen klaar maken, dat ze door de huiage- nooten als een onmisbaar onder deel van het menu beschouwd en gevraagd worden. Een be langrijk diug is hierbij, dat groenten niet lang gekookt wor den, waardoor hun voedings waarde sterk achteruit gaat. Een van de groenten, die, mits goed toebereid, nooit tegen staat, is de sla. Voor het goed klaarmaken van sla zouden fei telijk vier menschen noodig zijn een matige om er het zout over te strooien, een gierigaard om er den azijn op te gieten, een verkwister, die er de slaolie bijvoegt en 'n dwaas, die zoolaDg roert tot alles goed gemeDgd is. Een verstandige huisvrouw zal bij sla mengen met de ei en- schappen van ieze vier personen rekenrng houden en nog voor een paar fijngemaakte hardge kookte eieren zorgen eD ten slotre niet vergeten, wat Maggi's Aroma aan de sla toe te voegen. Ook tomaten, komkommers en krulandijvie kunnen op dezs wjjze bereid worden en smake lijker nog wordt de salade, wan neer al deze groenten gemengd gegeven worden. Nuttige wenken. Typhus, roodvonk, dlphtherie. Wanneer in uw gezin typhus, roodvonk, dan wel diphtheria voorkomt, ol indien gij vreest, dat een der uwen aan besmet tingsgevaar door een dezer ziek ten is blootgesteld, vraag dan aan het gemeentebestuur uwer woonplaats de door het Staats toezicht op de volksgezondheid kosteloos uigegeven Maatrege len" ter bestrijding dezer ziekten. De practhche huisvrouw zal bij bet stijf kloppen van room of eiwit steeds een daartoe bestemde klopper gebruiken, bestaande uit een metalen koker, waarin een stamper met gaa'jes, welke op en neer gebaald wordt, waardoor men in een oogwenk het vereischte resultaat verkrijgt, terwijl niet vergeteD mag wor den, een tikje zout bij te voegen; dit bevordert eveneens het stijf worden. Deze eierkloppers zyn in alle winkels voor huishoude lijke artikelen in enkele maten te verkrijgen en zyn onmisbaar in iedere buishouding. Onder werklopzen. A. Het is toch wel verschrik kelijk ahyd zoo zonder werk te zitten. B. Och, ik denk maar, dat er nu toch heel wat krachten veor later bespaard worden en we verslijten ook niet zoo spoedig. Wijze woorden. Gij, die in alle dingen Slechts zonde vindt en schuld... ...Van leeljjke gedachten Is vast uw ziel vervuld. o Geluk, werkelijk geluk, dat blijtt en toeneemt, komt alleen door u zeiven in overeenstem ming te brengen met de omstan digheden. o— Daar zijn woordeD, langgesproken In de stilte tög vernomen Daar zijn oogenj lang geloken, Die u aanzien in uw droomen. M1DDB JE3 1ST 1ST VERVOER. Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine. Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent IJzendjjke. SPOORWEG MECHELEN— TERNETJZKN. Spoorweg Ter NeuzenGent. Autobusdienstcn St. Jansteen—Hulst—Walzoorden v v. Van af 15 Mei 1934 tot nadere aankondiging. Breskens—HoofdplaatPyramide, ft S3 VLISS1N GENROOSENDAAL. Auto-Oinnibusdienst Axel—Hulst Alleen op werkdagen. VlissinRen—Borsselen—Neuzen. NeuzenHoedekenskerke. Hecdekemkerke—Neuzen. Walzoorden—Hansweert— Kruisingen. Krniningen—HansweertWalzoordes. VUssingen—Breskens. Breskens—Ylissfnges. Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en dei 9en Pinksterdag als op de werkdagen. v Driesoh, Axel Zaamslag a Neuzen v Neuzen v Hoek a Philippine 6 j6 5 10 6 30 66 6 6 10 €25 7 35 7 40 8 03 82« 9 05 915 9 30 11 26 2 32 5 42 11 31 2 37 &"7 11 57 2 58 6 09 12 22 3 22 6 3 12 45 4 20 7 10 12 55 4 30 7 20 111 4 4s 7 36 v Philippine 6 27 Hoek 6 37 a Neuzen 6 52 v Neuzen 7 35 Zaamslag 8 03 Axel 8 21 a Driesch. 8 26 9 32 1 12 4 48 7 39 9 42 1 22 4 58 7 49 9 67 1 37 5 13 8 0t 11 30 2 30 6 40 8 05 1) 57 2 59 6 09 12 15 3 19 6 30 12 20 3 24 6 35 v Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk groenendijk Kloosterz. a Walsoorden 67 35 1126 2 34 r> 42 v Walsoorden 7 15 11 10 2 10 5S6 6 55 6 04 7 40 11 3) 2 37 5 47 „Kloosterz. 7 20 11 15 215 f 40 7- 6 26 8 03 11 57 2 59 6 09 Groenendijk 7 23 1120 2 20 5 44 7 04 6 38 8 15 12 09 3 11 6 19 „Hengstdijk 7 35 11 30 2 30 5 49 715 6 4o 8 22 12 16 3 18 6 28 „Rapenburg 7 45 11 40 2 40 5 5o 7 25 6 55 8 32 12 26 3 28 6 36 a Zaamslag 8— 1165 2 65 6 08 7 40 7 8 40 12 32 3 35 6 41 „Axel 8 21 1215 3 19 6 50 8- 7 10 850 1242 3 45 643 a Driesch. 826 12 20 3 24 6 35 80o v Drie Schouwen 615 8 30 12 22 3 25 6 36 Westdorpe Nas van Gent Philippine Pyranuide a IJzendijke v IJzendijke a Schoondijke 6 30 6 6 26 6 48 7 7 ui 7 23 8 45 12 37 910 1251 9 32 9 53 10 03 10 04 10 24 112 1 37 149 1 50 2 10 3 40 4 20 4 47 5 07 517 5 2i) 5 40 6 ol 7 15 7 39 8 01 816 j- Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent W estdorpe Drie Schouwen 5 f 0 6 02 6 27 8- 1141 8 22 12 07 8 58 12 31 9C8 9 34 6 53 10 44 7 06 11 7 30 1125 IS 14 114 1 54 210 2 30 2*5 2 37 412 4 24 4 47 5 08 5 26 6- 6 20 6 5<i 712 7 31 6 06 8 2. 510 fö 40 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nieolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. iVieeh leu r Mechelen a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 6 33 11 14 641 11 21 6 58 11 33 7 13 11 40 7 2112 04 8 0' 12 >2 8 23 12 09 919 1 09 9 24 1 24 9 63 1 51 2 04 213 221 2 29 2 40 2 '8 3 32 4 02 3 11 4 10 4 Pd 7 33 4 42d C 01 5 02a 6 25b 6 11 a 6 54 b 621a643b 5 28a 6 51 b 5 42a 7 0 b 5 58a 717b 6 00 7 33 €44 8 03 6 06a7 3t 711a 8 33 8 45 9 2.) a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- d Des Zaterdags minuten later. v Brussel a Mechelen v Mechelen a St. Nle. v. Meeh v Antw. n. St. Nic a St. Nic. v. Antw v St. Nie n. Tem. Hulst Kijkuit Axel Sluiskil a Ter Neuzen en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid a c 5 17 9 55 1 20 5 65 a 6 05 10 2 1 64 6 15 6 10 10 27 1 57 6 23 7 19 11 32 2 57 7 25 6 32 11 2 12 7 19 7 15 1203 2 50 7 45 i. 7 25 12 06 3 12 7 48 8 20 1 03 4 8 44 8 27 1 11 4 08 8 53 8 36 1 19 4 16 9 8 46 1 28 4 25 9 09 8 53 1 37 4 34 9 18 v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzaete v Gent Dp. Gent St. P. v a Brussel a Alleen op 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 06 8 50a 12 25 8 59* 12 34 9 03a 12 38 9 07a 12 42 9 20* 12 65 9 05a 12 40 5 40 5 49 5 53 5 57 6 10 6 56 7 24 11 00 1252 b 6 10 131b 8 06 11 41 46b 6 55 8 04 11 51 1618 7 06 9 12 12 55 2 50b 8 02 Zon- en Feestdagen. 8 "da 8 29a 8 33a 8 3'a 8 ïOa 8 3.' a 9 54 10 29 '0 40 104 11 f0 b. Alleen op Werkdagen Rijdt Zondags Brussel 5 19 7 21 353 a Gent St. P. 7 53 816 4 52 ur Gent St. P. 6 24 8 29 1201 5 09 8 14 Geat Dp. 6 42 8 42 12 17 6 22 8 27 a Selzaete 7 22 9 18 12 52 6 01 9 09 V Selzaete 7 30 9 21 1 6 20 9 l?a Sas van Gent 8 9 51 1 30 6 60 9 42a Philippine 8 08 9 59 138 6-8 9 60a 5» Slniskilbrug 812 1003 142 7 02 9 54a Sluiskil 8 16 10 07 146 7 06 9 58a Ter Naaien 82 10 15 1 64 7 14 10 06a 8 minuten later a a v£t. Janst. f 81018201225 255 445 605 v Huist 63o815 i025 1230 3"50 611 aWalz. 710 *56 11110 840 580 645 f Op tijdig verzoek van of a a a 745 vWalz. 715905 916 1110 120 350 536 650 8 0 750 v Hulst 755 945 1020 115'! 2430 öiO 730 92 830 a StJanst 8— 950 10251155 205 435 735 f naar St. J^nsteen. Rijdt allieen op Zondag. Op tijdig ei zoek zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een trambus-haltebo d. a Al .een o werkdagen. v Breskens Hoofdplaat Biervliet Pyramide a IJzendijke 8 20 12 3 45 6 16 V IJzendijke 6 30 9 35 1 23 410 8 41 1221 4 06 6 36 99 Pyramide 6*7 9 55 1 35 5 08 9 12 35 418 6 55 Biervliet 6 57 10 05 145 5 li 910 12 45 4 25 7 05 V Hoofdplaat 7 12 10 20 2 921 1 4 40 7 16 a Breskens 7 32 16 40 2 20 5 53 v Vlis8ingen ah 46 Middelburg af> 48 Goes a6 07 KrumiDgen a6 19 Bergen op Zoom a6 47 a Roosendaal a7 v Roosendaal a7 06 a Rotterdam beurs a8 Ol Rotterdam D. P. an 07 Den Haag H.S. a8 tO Haarlem a9 17 Amsterdam G.S. a9 31 Roosendaal 7 07 Breda 7 27 's Hertogenbosch 8 16 Utrecht C.S. 9 16 v Nijmegen 9 a Arnhem 9 27 aS 15 a6 25 a6 58 a7 14 a7 51 aS 09 a8 15 a9 22 a 26 9 52 10 27 10 44 7 31 7 43 8 02 8 15 8 39 8 52 9 - 9 20 10 u3 10 53 1102 11 31 b9 20 b9 31 b9 50 blü 03 blO »7 bil 04 11 11 12 22 12 26 12 62 127 1 41 1114 11 46 12 49 10 36 10 44 1103 11 16 11 39 11 52 12 05 1 22 1 18 1 52 2 27 2 44 12 12 20 103 153 2 03 a2 31 all 85 all 36 a 12 -28 a 12 26 105 123 al 36 a2 52 a2 56 3 "2 3 57 4 14 128 2 02 134 144 2 04 2 17 2 42 2 55 3 4 22 3 60 4 22 4 57 5 14 3 12 3 32 4 20 5 26 b 04 6 31 4 30 4 40 4 59 6 16 5 43 6 05 6 18 7 22 7 23 7 52 8 27 8 44 612 6 32 7 19 8 05 8 05 8 31 6 33 o o M 7 30 7 47 8 52 8 41 9 06 9 48 10 07 7 04 7 13 7 32 7 45 8 09 8 22 8 29 9 24 9 30 9&S 10 35 10 65 8 32 8 52 9 40 10 27 10 4.' 1112 7 46 7 66 8 27 8 44 9 il 9 39 9 47 10 4- 1U 48 1122 1157 0 14 9 50 10 10 10 £8 11 51 ell 41 cO 02 V Arnhem 7- 8 26 931 1131 1 31 a 2 02 a4 31 «6 32 8 31 Nijmegen 7 26 8 48 9 57 11 57 1 57 2 51 4 57 «6 57 8 57 Utrecht C.S. 7 32 8 29 10 11 12 11 1 Ó9 3 U 4 69 7 11 8 56 's Hertogenbosch 8 i7 931 10 53 12 59 2 42 at 6 44 8 9 45 Breda 9 03 1017 11 99 145 3 23 a4 47 6 24 8 46 10 26 Roosendaal v Amsterdam C.S. 9 28 10 o7 11 59 2 05 3 43 aö 09 6 44 9 06 10 46 6 60 745 915 1145 115 145 2 45 6 46 Haarlem Den Haag H.S. 7 09 801 9 31 12 01 1 31 201 3 01 7 01 7 53 8 36 10 06 12 36 2 06 2 36 3 36 7 s6 Rotterdam D.P. 8 23 9 23 10 33 103 3 04 4 03 8 03 a Rotterdam Beurs 8 3!) 9 SO 10 37 107 al 07 4 07 8 07 Roosendaal 9 20 10 27 1145 2 08 3 55 a5 03 9 04 v Roosendaal a9 28 1041 12 04 2 13 4 - a5 14 c6 58 9 11 10 56 Bergen op Zoom a9 43 10 59 12 19 2 28 415 a5 29 c7 12 9 28 11 11 Kruin'ngen r_ broes Middelburg alO 10 1123 12 60 2 59 4 49 «5 53 c7 47 9 56 1137 a 0 23 1137 103 3 17 5 02 «6 07 <•8 05 10 09 11 49 alO 42 11 67 1 21 3 37 521 «6 27 c8 36 10 27 0 09 a VUssingen alO 50 12 05 1 28 3 45 5 28 «6 35 c8 44 10 34 0 6 a Alleen op werkdagen, b Zondags 10 minutan vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen v. Axel, Wed. GiHjamse a. Huist, Station 6 40 10 4 15 v. Hulst, Station 7 66 1120 6 45 Axel, Wed. GiDjamse C 80 9 65 2 36 4- 6 30 7 30 Werkdagen. Neuzen—Bersselen—Ylisslueeu. Vertrek boot ran Neuzen Borsselen Aankomst te Vlissiugen ertrek trein van Vlissiugen TB. 7,20 7,40 8,50 8,57 10,30 10,50 12,— 1,34 Aankomst trein te Vlissingen vm. 6,48 m Verirek boot van Vlissingen 6,— 9,— Borsselen 9,20 Aankomst te Neuzen 7,10 10,30 Vertrek boot van Neuzen 6,40 9,40 12.10 Aankomst te Hoedekenskerke 7,23 10,25 12.55 Vertrek trein naar Roosendaal 6,02 11,03 2.04 Vlissingen 8,<4 11,37 Aansluiting op vertrekke de treinen te Goes tram. 2.— 2,20 3,30 4,30 l. 12,05 12.30 12,50 2,- 4,40 5, 6,10 «,16 3,45 4- 4,20 5,30 Zondagen. Tm. 10.30 nm. 7.40 19.50 8.- 12.— 9.19 vm. 9.— nm. 9.20 10.30 2,69 5,40 1,05 3,35 6,25 S,s0 4,59 7,32 0,— 5,02 7,05 10,09 met autobussen en Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,21 11,36 3,15 6,06 3,09 Vlissingen 8,9,48 12 04 2,©L 6,15 8,25 Vertrek boot van Hoedekensk, 8,30 11,05 1,05 3,50 6,50 8,55 Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,60 4,85 7,3a 3,40 Aans uiting tram. van te Goes aankomende treinen met autobussen en Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,25 3,56 5 40 6,60 8 45 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56 1,55 4,25 6 10 7,20 9 15 Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05 2,4,26 7,26 9 2o Aankomst te Kruiningen 8,05 9,5512,15 2,10 4 35 7,85 9 30 Vertrek trein naar Roosendaal 8,1510,0812,26 2,17 5,16 7,45 Vlissingen ,- 10,1012,50 2,; 9 4,49 7,&2 9 56 Aankomst trein van Roosendaal 7,41 10 1011,28 2,69 4,49 5.68 7,52 Vlissingen 6,19 8,1510 08 12,26 2,17 ,- 5,16 7,46 Vertrek van Kruiningen 6,26 8,18 lü 16 12JJ0 3,—4.50 6,— 7,56 Aankomst te Hansweert 6,36 8,2310 25 12,40 3.10 5,6.10 8,05 Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8910,36 12,45 3,15 6 05 6,15 6 06 Aankomst te Walzoorden 7,10 9.-11,05 1,15 3,45 5 36 6,45 8,35 Aank. trein Vlissingen 719 848 1050 12,27 1 37 S45 528 635 855 Vertr. boot Vlissingen 615 745 9— 1015 11301245 2- 315430 545 7- 9- Aank. boot Breskens 640 810 925 1040 1165 110 2,25 340 456 610 725 925 Vertr. boet Breskens 656 815 930 1046 1290 116 289 345 5- 616 780 93f Aankomst Vlissingen 720 840 956 11101225 140 255 410 525 64'< 755 955 Vertr. trein Vlissingen 734 867 9201125 1,34 430 616 633 704840 vm. 6.40 nm. 7 25 8,02 9.02 6.10 6.30 7.40 5 40 6,25 7,32 7.06 i, 8,59 nm. 8 03 8,8 25 9,35 8,55 10,20 9,40 7,20 7.60 7.56 8 05 8.15 8.43 1.25 1,55 2.— 2.10 2 17 2,59 6 40 7 10 7,45 8,10 8.43 815 8 60 9.00 9.05 9.36 948 10- 10,26 6.50 7.20 7.25 7.36 7.45 7,47 2.59 2.17 3.- 3.10 3.15 3,45 8 46 915 9,20 9,30 9 56 7.47 7.45 7.55 8.05 8.05 8 35 1 37 5,28 2 6,45 2 25 6,10 8,25 10,45 8 45 8.- 8.50 11,10 410 8,25 9,10 4 80 8,40

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1934 | | pagina 4