Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei
Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
Hoe vangt men rupsen
Dit jaar wordt er weer volop
geklaagd over wormstekig fruit.
Ia enkele gevallen zijn de
appels voor een groot deei vroeg
tijdig en geheel uitgehold afge
vallen, in welke beschadiging
de larve van de appelzaagweso
haar aandeel heeft gehad. Zij
is maar weer gauw den grond
ingekropen, totdat in hetvolg»n
de voorjaar de wespen verschy-
nen. Doch het komt ook voor,
dat een larve de pitten van het
klokhuis verorbert. Dit is de
gewone wormstekigheid, veroor
zaakt door de larve van het
vlindertje, carpocapsa pomo-
hella geheeten. Als deze larve
of beter rups volwassen is laat
zy zich aan een draad naar den
bodem zakken en kruipt dan
tegen den boomstam op, om daar
onder loszittende schors-schilfer
een schuilplaats te zoeken, waar
zij zich kan inspinnen en ten
8lotteinbet voorjaar verpoppen.
De larve n, die met het geoog
ste fruit in de bewaarplaats ko
men omdat zij eergt laat vol
groeid zijn, verlaten daar de
vruchten en zoeken op den zol
der of in de kelder een plekje
om te overwinteren. Een zeer
oude en bekende manier van
bestrijding tegen deze rups is
het aanleggen van zoogenaamde
vangbanden om de boomstam
men. Deze banden bestaan uit
geribd papier, dat aan den bui
tenkant is omgeven door geolied
papier opdat het geribde droog
zal blijven en aldus een aan
trekkelijke schuilplaats zal vor
men voor de rupsjes.
Eet jonge groenten
eet ze rauw
De tijd van groenten uit het
zout en uit de bus is ga'ukkig
weer lang voorbij en we genie
ten dagelijks als een der zege
ningen van deo zomer van de
versche groenten.
Groenten en ook versch fruit
behooren een zeer belangrijk
deel van ons dagrantsoen uit te
maken, omdat ze, meer dan
andere voedingsmiddelen, de be
langrijke bouwstoffen voor ons
lichaam bevatten, welke minera
le zouten genoemd worden en
tevens omdat ze, rijk zyn aan
vitaminen, de geheimzinnige stof
fen, die zoo grooten invloed
uitoefenen op onze gezondheid.
Toch wordt groente in het
a'gemeen veel te weinig gegeten
in de eerste plaats wel, omdat
men de voedingswaarde van
groenten onderschat en ten
tweede omdat sommige huismoe
ders groenten niet zoo goed en
tevens smakelijk kunnen klaar
maken, dat ze door de huiage-
nooten als een onmisbaar onder
deel van het menu beschouwd
en gevraagd worden. Een be
langrijk diug is hierbij, dat
groenten niet lang gekookt wor
den, waardoor hun voedings
waarde sterk achteruit gaat.
Een van de groenten, die,
mits goed toebereid, nooit tegen
staat, is de sla. Voor het goed
klaarmaken van sla zouden fei
telijk vier menschen noodig zijn
een matige om er het zout over
te strooien, een gierigaard om
er den azijn op te gieten, een
verkwister, die er de slaolie
bijvoegt en 'n dwaas, die zoolaDg
roert tot alles goed gemeDgd is.
Een verstandige huisvrouw zal
bij sla mengen met de ei en-
schappen van ieze vier personen
rekenrng houden en nog voor
een paar fijngemaakte hardge
kookte eieren zorgen eD ten
slotre niet vergeten, wat Maggi's
Aroma aan de sla toe te voegen.
Ook tomaten, komkommers en
krulandijvie kunnen op dezs
wjjze bereid worden en smake
lijker nog wordt de salade, wan
neer al deze groenten gemengd
gegeven worden.
Nuttige wenken.
Typhus, roodvonk, dlphtherie.
Wanneer in uw gezin typhus,
roodvonk, dan wel diphtheria
voorkomt, ol indien gij vreest,
dat een der uwen aan besmet
tingsgevaar door een dezer ziek
ten is blootgesteld, vraag dan
aan het gemeentebestuur uwer
woonplaats de door het Staats
toezicht op de volksgezondheid
kosteloos uigegeven Maatrege
len" ter bestrijding dezer ziekten.
De practhche huisvrouw
zal bij bet stijf kloppen van
room of eiwit steeds een daartoe
bestemde klopper gebruiken,
bestaande uit een metalen koker,
waarin een stamper met gaa'jes,
welke op en neer gebaald wordt,
waardoor men in een oogwenk
het vereischte resultaat verkrijgt,
terwijl niet vergeteD mag wor
den, een tikje zout bij te voegen;
dit bevordert eveneens het stijf
worden. Deze eierkloppers zyn
in alle winkels voor huishoude
lijke artikelen in enkele maten
te verkrijgen en zyn onmisbaar
in iedere buishouding.
Onder werklopzen.
A. Het is toch wel verschrik
kelijk ahyd zoo zonder werk te
zitten.
B. Och, ik denk maar, dat
er nu toch heel wat krachten
veor later bespaard worden en
we verslijten ook niet zoo spoedig.
Wijze woorden.
Gij, die in alle dingen
Slechts zonde vindt en schuld...
...Van leeljjke gedachten
Is vast uw ziel vervuld.
o
Geluk, werkelijk geluk, dat
blijtt en toeneemt, komt alleen
door u zeiven in overeenstem
ming te brengen met de omstan
digheden.
o—
Daar zijn woordeD, langgesproken
In de stilte tög vernomen
Daar zijn oogenj lang geloken,
Die u aanzien in uw droomen.
M1DDB
JE3 1ST
1ST VERVOER.
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine.
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent IJzendjjke.
SPOORWEG MECHELEN— TERNETJZKN.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
Autobusdienstcn St. Jansteen—Hulst—Walzoorden v v.
Van af 15 Mei 1934 tot nadere aankondiging.
Breskens—HoofdplaatPyramide,
ft S3
VLISS1N GENROOSENDAAL.
Auto-Oinnibusdienst Axel—Hulst
Alleen op werkdagen.
VlissinRen—Borsselen—Neuzen.
NeuzenHoedekenskerke.
Hecdekemkerke—Neuzen.
Walzoorden—Hansweert— Kruisingen.
Krniningen—HansweertWalzoordes.
VUssingen—Breskens.
Breskens—Ylissfnges.
Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en dei 9en Pinksterdag als op de werkdagen.
v Driesoh,
Axel
Zaamslag
a Neuzen
v Neuzen
v Hoek
a Philippine
6 j6
5 10
6 30
66
6
6 10
€25
7 35
7 40
8 03
82«
9 05
915
9 30
11 26 2 32 5 42
11 31 2 37 &"7
11 57 2 58 6 09
12 22 3 22 6 3
12 45 4 20 7 10
12 55 4 30 7 20
111 4 4s 7 36
v Philippine 6 27
Hoek 6 37
a Neuzen 6 52
v Neuzen 7 35
Zaamslag 8 03
Axel 8 21
a Driesch. 8 26
9 32
1 12
4 48
7 39
9 42
1 22
4 58
7 49
9 67
1 37
5 13
8 0t
11 30
2 30
6 40
8 05
1) 57
2 59
6 09
12 15
3 19
6 30
12 20
3 24
6 35
v Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
groenendijk
Kloosterz.
a Walsoorden
67 35 1126 2 34 r> 42 v Walsoorden 7 15 11 10 2 10 5S6 6 55
6 04 7 40 11 3) 2 37 5 47 „Kloosterz. 7 20 11 15 215 f 40 7-
6 26 8 03 11 57 2 59 6 09 Groenendijk 7 23 1120 2 20 5 44 7 04
6 38 8 15 12 09 3 11 6 19 „Hengstdijk 7 35 11 30 2 30 5 49 715
6 4o 8 22 12 16 3 18 6 28 „Rapenburg 7 45 11 40 2 40 5 5o 7 25
6 55 8 32 12 26 3 28 6 36 a Zaamslag 8— 1165 2 65 6 08 7 40
7 8 40 12 32 3 35 6 41 „Axel 8 21 1215 3 19 6 50 8-
7 10 850 1242 3 45 643 a Driesch. 826 12 20 3 24 6 35 80o
v Drie Schouwen 615 8 30 12 22 3 25 6 36
Westdorpe
Nas van Gent
Philippine
Pyranuide
a IJzendijke
v IJzendijke
a Schoondijke
6 30
6
6 26
6 48
7
7 ui
7 23
8 45 12 37
910 1251
9 32
9 53
10 03
10 04
10 24
112
1 37
149
1 50
2 10
3 40
4 20
4 47
5 07
517
5 2i)
5 40
6 ol
7 15
7 39
8 01
816
j- Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
W estdorpe
Drie Schouwen
5 f 0
6 02
6 27
8- 1141
8 22 12 07
8 58 12 31
9C8
9 34
6 53 10 44
7 06 11
7 30 1125
IS 14
114
1 54
210
2 30
2*5
2 37
412
4 24
4 47
5 08
5 26
6-
6 20
6 5<i
712
7 31
6 06
8 2.
510 fö 40
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
iVieeh leu
r Mechelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
6 33 11 14
641 11 21
6 58 11 33
7 13 11 40
7 2112 04
8 0' 12 >2
8 23 12 09
919 1 09
9 24 1 24
9 63 1 51
2 04
213
221
2 29
2 40
2 '8
3 32
4 02
3 11
4 10
4 Pd 7 33
4 42d C 01
5 02a 6 25b
6 11 a 6 54 b
621a643b
5 28a 6 51 b
5 42a 7 0 b
5 58a 717b
6 00 7 33
€44 8 03
6 06a7 3t
711a 8 33
8 45
9 2.)
a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon-
d Des Zaterdags minuten later.
v Brussel
a Mechelen
v Mechelen
a St. Nle. v. Meeh
v Antw. n. St. Nic
a St. Nic. v. Antw
v St. Nie n. Tem.
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
a c 5 17
9 55
1 20
5 65
a 6 05
10 2
1 64
6 15
6 10
10 27
1 57
6 23
7 19
11 32
2 57
7 25
6 32
11
2 12
7 19
7 15
1203
2 50
7 45
i. 7 25
12 06
3 12
7 48
8 20
1 03
4
8 44
8 27
1 11
4 08
8 53
8 36
1 19
4 16
9
8 46
1 28
4 25
9 09
8 53
1 37
4 34
9 18
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
v Gent Dp.
Gent St. P.
v
a Brussel
a Alleen op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 06
8 50a 12 25
8 59* 12 34
9 03a 12 38
9 07a 12 42
9 20* 12 65
9 05a 12 40
5 40
5 49
5 53
5 57
6 10
6 56
7 24 11 00 1252 b 6 10
131b
8 06 11 41 46b 6 55
8 04 11 51 1618 7 06
9 12 12 55 2 50b 8 02
Zon- en Feestdagen.
8 "da
8 29a
8 33a
8 3'a
8 ïOa
8 3.' a
9 54
10 29
'0 40
104
11 f0
b. Alleen op Werkdagen Rijdt Zondags
Brussel
5 19
7 21
353
a
Gent St. P.
7 53
816
4 52
ur
Gent St. P.
6 24
8 29
1201
5 09
8 14
Geat Dp.
6 42
8 42
12 17
6 22
8 27
a
Selzaete
7 22
9 18
12 52
6 01
9 09
V
Selzaete
7 30
9 21
1
6 20
9 l?a
Sas van Gent
8
9 51
1 30
6 60
9 42a
Philippine
8 08
9 59
138
6-8
9 60a
5»
Slniskilbrug
812
1003
142
7 02
9 54a
Sluiskil
8 16
10 07
146
7 06
9 58a
Ter Naaien
82
10 15
1 64
7 14
10 06a
8 minuten later
a a
v£t. Janst. f 81018201225 255 445 605
v Huist 63o815 i025 1230 3"50 611
aWalz. 710 *56 11110 840 580 645
f Op tijdig verzoek van of
a a a
745 vWalz. 715905 916 1110 120 350 536 650 8 0
750 v Hulst 755 945 1020 115'! 2430 öiO 730 92
830 a StJanst 8— 950 10251155 205 435 735 f
naar St. J^nsteen. Rijdt allieen op Zondag.
Op tijdig ei zoek zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een
trambus-haltebo d. a Al .een o werkdagen.
v Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
a IJzendijke
8 20
12
3 45
6 16
V
IJzendijke
6 30
9 35
1 23
410
8 41
1221
4 06
6 36
99
Pyramide
6*7
9 55
1 35
5 08
9
12 35
418
6 55
Biervliet
6 57
10 05
145
5 li
910
12 45
4 25
7 05
V
Hoofdplaat
7 12
10 20
2
921
1
4 40
7 16
a
Breskens
7 32
16 40
2 20
5 53
v Vlis8ingen ah 46
Middelburg af> 48
Goes a6 07
KrumiDgen a6 19
Bergen op Zoom a6 47
a Roosendaal a7
v Roosendaal a7 06
a Rotterdam beurs a8 Ol
Rotterdam D. P. an 07
Den Haag H.S. a8 tO
Haarlem a9 17
Amsterdam G.S. a9 31
Roosendaal 7 07
Breda 7 27
's Hertogenbosch 8 16
Utrecht C.S. 9 16
v Nijmegen 9
a Arnhem 9 27
aS 15
a6 25
a6 58
a7 14
a7 51
aS 09
a8 15
a9 22
a 26
9 52
10 27
10 44
7 31
7 43
8 02
8 15
8 39
8 52
9 -
9 20
10 u3
10 53
1102
11 31
b9 20
b9 31
b9 50
blü 03
blO »7
bil 04
11 11
12 22
12 26
12 62
127
1 41
1114
11 46
12 49
10 36
10 44
1103
11 16
11 39
11 52
12 05
1 22
1 18
1 52
2 27
2 44
12
12 20
103
153
2 03
a2 31
all 85
all 36
a 12 -28
a 12 26
105
123
al 36
a2 52
a2 56
3 "2
3 57
4 14
128
2 02
134
144
2 04
2 17
2 42
2 55
3
4 22
3 60
4 22
4 57
5 14
3 12
3 32
4 20
5 26
b 04
6 31
4 30
4 40
4 59
6 16
5 43
6 05
6 18
7 22
7 23
7 52
8 27
8 44
612
6 32
7 19
8 05
8 05
8 31
6 33
o
o
M
7 30
7 47
8 52
8 41
9 06
9 48
10 07
7 04
7 13
7 32
7 45
8 09
8 22
8 29
9 24
9 30
9&S
10 35
10 65
8 32
8 52
9 40
10 27
10 4.'
1112
7 46
7 66
8 27
8 44
9 il
9 39
9 47
10 4-
1U 48
1122
1157
0 14
9 50
10 10
10 £8
11 51
ell 41
cO 02
V Arnhem
7-
8 26
931
1131
1 31
a 2 02
a4 31
«6 32
8 31
Nijmegen
7 26
8 48
9 57
11 57
1 57
2 51
4 57
«6 57
8 57
Utrecht C.S.
7 32
8 29
10 11
12 11
1 Ó9
3 U
4 69
7 11
8 56
's Hertogenbosch
8 i7
931
10 53
12 59
2 42
at
6 44
8
9 45
Breda
9 03
1017
11 99
145
3 23
a4 47
6 24
8 46
10 26
Roosendaal
v Amsterdam C.S.
9 28
10 o7
11 59
2 05
3 43
aö 09
6 44
9 06
10 46
6 60
745
915
1145
115
145
2 45
6 46
Haarlem
Den Haag H.S.
7 09
801
9 31
12 01
1 31
201
3 01
7 01
7 53
8 36
10 06
12 36
2 06
2 36
3 36
7 s6
Rotterdam D.P.
8 23
9 23
10 33
103
3 04
4 03
8 03
a Rotterdam Beurs
8 3!)
9 SO
10 37
107
al 07
4 07
8 07
Roosendaal
9 20
10 27
1145
2 08
3 55
a5 03
9 04
v Roosendaal
a9 28
1041
12 04
2 13
4 -
a5 14
c6 58
9 11
10 56
Bergen op Zoom
a9 43
10 59
12 19
2 28
415
a5 29
c7 12
9 28
11 11
Kruin'ngen
r_ broes
Middelburg
alO 10
1123
12 60
2 59
4 49
«5 53
c7 47
9 56
1137
a 0 23
1137
103
3 17
5 02
«6 07
<•8 05
10 09
11 49
alO 42
11 67
1 21
3 37
521
«6 27
c8 36
10 27
0 09
a VUssingen
alO 50
12 05
1 28
3 45
5 28
«6 35
c8 44
10 34
0 6
a Alleen op werkdagen, b Zondags 10 minutan vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen
v. Axel, Wed. GiHjamse
a. Huist, Station
6 40 10 4 15 v. Hulst, Station
7 66 1120 6 45 Axel, Wed. GiDjamse
C 80
9 65
2 36
4-
6 30
7 30
Werkdagen.
Neuzen—Bersselen—Ylisslueeu.
Vertrek boot ran Neuzen
Borsselen
Aankomst te Vlissiugen
ertrek trein van Vlissiugen
TB.
7,20
7,40
8,50
8,57
10,30
10,50
12,—
1,34
Aankomst trein te Vlissingen vm. 6,48 m
Verirek boot van Vlissingen 6,— 9,—
Borsselen 9,20
Aankomst te Neuzen 7,10 10,30
Vertrek boot van Neuzen 6,40 9,40 12.10
Aankomst te Hoedekenskerke 7,23 10,25 12.55
Vertrek trein naar Roosendaal 6,02 11,03 2.04
Vlissingen 8,<4 11,37
Aansluiting op vertrekke de treinen te Goes
tram.
2.—
2,20
3,30
4,30
l. 12,05
12.30
12,50
2,-
4,40
5,
6,10
«,16
3,45
4-
4,20
5,30
Zondagen.
Tm. 10.30 nm. 7.40
19.50 8.-
12.— 9.19
vm.
9.— nm.
9.20
10.30
2,69 5,40 1,05
3,35 6,25 S,s0
4,59 7,32 0,—
5,02 7,05 10,09
met autobussen en
Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,21 11,36 3,15 6,06 3,09
Vlissingen 8,9,48 12 04 2,©L 6,15 8,25
Vertrek boot van Hoedekensk, 8,30 11,05 1,05 3,50 6,50 8,55
Aankomst te Neuzen 9,16 11,50 1,60 4,85 7,3a 3,40
Aans uiting
tram.
van te Goes aankomende treinen met autobussen en
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,25 3,56 5 40 6,60 8 45
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56 1,55 4,25 6 10 7,20 9 15
Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05 2,4,26 7,26 9 2o
Aankomst te Kruiningen 8,05 9,5512,15 2,10 4 35 7,85 9 30
Vertrek trein naar Roosendaal 8,1510,0812,26 2,17 5,16 7,45
Vlissingen ,- 10,1012,50 2,; 9 4,49 7,&2 9 56
Aankomst trein van Roosendaal 7,41 10 1011,28 2,69 4,49 5.68 7,52
Vlissingen 6,19 8,1510 08 12,26 2,17 ,- 5,16 7,46
Vertrek van Kruiningen 6,26 8,18 lü 16 12JJ0 3,—4.50 6,— 7,56
Aankomst te Hansweert 6,36 8,2310 25 12,40 3.10 5,6.10 8,05
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8910,36 12,45 3,15 6 05 6,15 6 06
Aankomst te Walzoorden 7,10 9.-11,05 1,15 3,45 5 36 6,45 8,35
Aank. trein Vlissingen 719 848 1050 12,27 1 37 S45 528 635 855
Vertr. boot Vlissingen 615 745 9— 1015 11301245 2- 315430 545 7- 9-
Aank. boot Breskens 640 810 925 1040 1165 110 2,25 340 456 610 725 925
Vertr. boet Breskens 656 815 930 1046 1290 116 289 345 5- 616 780 93f
Aankomst Vlissingen 720 840 956 11101225 140 255 410 525 64'< 755 955
Vertr. trein Vlissingen 734 867 9201125 1,34 430 616 633 704840
vm.
6.40 nm.
7 25
8,02
9.02
6.10
6.30
7.40
5 40
6,25
7,32
7.06
i, 8,59 nm. 8 03
8,8 25
9,35 8,55
10,20 9,40
7,20
7.60
7.56
8 05
8.15
8.43
1.25
1,55
2.—
2.10
2 17
2,59
6 40
7 10
7,45
8,10
8.43
815
8 60
9.00
9.05
9.36
948
10-
10,26
6.50
7.20
7.25
7.36
7.45
7,47
2.59
2.17
3.-
3.10
3.15
3,45
8 46
915
9,20
9,30
9 56
7.47
7.45
7.55
8.05
8.05
8 35
1 37 5,28
2 6,45
2 25 6,10
8,25 10,45 8 45 8.-
8.50 11,10 410 8,25
9,10 4 80 8,40