te
Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij.
omgaan, doch zijns inziens kun
nen hier de werkloozen dat wel.
Een ander geval is het met het
metselwerk; dat is geen geschikt
werk voor landarbeiders. Nu
zegt de gemeente-opzichter wel,
dat bedoelde persoon dat heel
goed kan, doch spr. noodigt B.
en W. uit eens een kijkje te
nemen bij Butler.
Hij wil hiermede besluiten
«degene die de naam heeft van
vroeg opstaan, slaapt nooit te
lang".
Dhr. 't GILDE vindt het zeer
eigenaardig, dat er in het rapport
een heele rij personen naar voren
zijn gebracht, zoodat het moeilijk
valt deze te onderscheiden. Het
loopt hier over een zaak, die alle
Axelsche werkloozen aangaat
Het moet voor de andere Axelsche
werkloozen wel een zeer klem
mende vraag zijn of ze zoo in
hun plicht tekort schieten. Spr.
vraagt, kan dit nu iets wezen om
over na te denken, want juist
daarvoor hebben de werkloozen
heel veel tijd. Het is alsof die
menschen een trap hebben ge
kregen.
Indien de thans te werk ge
stelde vakmenschen waren, was
het iets anders, doch nu rijst
hier toch de vraag, dat hier een
bevoorrechting in het spel is.
Het is dan ook aan het adres
van de werkloozen een trap
geven, meent spr., en daar moet
tegen opgekomen worden. Het
geven van werk tot een week is
al zeer miniem. Dat mag geen
aanleiding zijn om in vasten
dienst der gemeente te komen.
En waar er nu geen mensch met
de kunst is geboren, moet het
tewerk stellen desnoods maar
gebeuren met een offer van ge
meentewege. Nu wekt het toch
den schijn alsof er lieve vriendjes
op na gehouden worden.
De VOORZ antwoordt, dat B.
en W. moeten kunnen beschikken
over behoorlijke personen en men
moet den gemeente-opzichter in
staat stellen zijn werkzaamheden
naar behooren te verrichten. Wij
hebben reeds veel klachten daar
over gekregen. Spr. kan de ver
zekering geven, dat er niet van
trapgeverij gesproken kan worden.
Dhr. 't GILDE wenscht even
op te merken, dat het geen ver
wijt is aan het adres van B. en
W. Hij geeft te kennen, dat er
groote ontstemming heerscht in
de gemeente.
De VOORZ.Zou dhr. Ver
schelling, die zelf in het bezit is
geweest van een paard, het wen
schelijk vinden, dat er iedere
week een andere voerman mee
reed? Het is in deze crisistijden
al zoo buitengewoon moeilijk
om te regeeren, dat ik het ten
zeerste afkeur, dat er nu zoovele
futiliteiten naar voren worden
gebracht. Ik geloof, dat dit tot
onverschilligheid zal komen on
der de werkloozen zelf en geef
ernstig in overweging daar op
zoo'n manier niet over te spreken.
Dhr. OGGEL merkt op, dat
hij den inhoud van het voorge-
lezene door dhr. 't Gilde ten
zeerste afkeurt, wanneer deze
zegt, dat het maar ten koste moet
gaan van de gemeente-financiën.
Het is geen manier om de zaken
zoo te gaan bespreken. Wij
moeten zooveel mogelijk de ge-
meentefinanciën steunen.
Dhr. 't GILDE: Mijnheer de
Voorzitter I De uitlegging die
dhr. Oggel geeft, is glad ver
keerd. Ik heb gezegd, desnoods
moet het maar met een offer van
gemeentewege gepaard gaan, dat
die menschen dat werk ook kun
nen leeren.
De VOORZ. zegt, dat wanneer
we het denkbeeld van dhr. 't
Gilde gaan volgen, moeten we
er een soort schooltje op na gaan
houden.
Dhr. SEGHERS geeft te kennen,
dat hij wel eenigszins aan de
zijde staat van dhr. Verschelling.
Spr. vraagt of het niet beter is,
dat we die zaak in een besloten
vergadering bespreken.
De VOORZ. antwoordt dat dit
zeer zeker aanbeveling zou ver
dienen, maar hetgeen ik zeg,
mag werkelijk het daglicht hooren.
Dhr. SEGHERS deelt mede,
dat hij die vraag slechts stelt om
het te vergemakkelijken. Hij kan
zich voorts aansluiten bij dhrn.
Verschelling en 't Gilde.
Dhr. VAN KAMPEN meent, dat
hij in het algemeen de gedachte
van dhr. Seghers wel kan beamen.
Spr. gelooft, dat er teveel over
de ambtenaren wordt gesproken.
Degene, die het stuk van den
gemeente-opzichter heeft gelezen,
zal wel tot de conclusie gekomen
zijn, dat het werk zoo goed
mogelijk moet worden uitgevoerd
en niet steeds iedereen op zijn
dak wordt geschoven. Spr. meent,
dat het denkbeeld van dhr. 't Gilde
wel naar voren gebracht kan
worden. Overigens moet hij pro
testeeren tegen een dergelijke
bespreking over den gemeente
opzichter.
Het rapport wordt hierna voor
kennisgeving aangenomen.
(Vervolg in het Eerste Blad)
Verkrijgb. bij J. C. VINK, Boekh.
M 1
Ei 3M
V Ei
"V
Axel (Drie Sehoawen)Terneuzen— Philippine.
Axel (Drie Schouwen)Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas
ran Gent— IJzendjjke.
Autobnsdiensten St. JansteenHulst—Walzoorden t.t.
BreskensHoofdplaatPyramids,
YLISSIN «EN—ROOSENDAAL.
7-
V. Axel, Wed. Gilijaait
hi Buist, Station
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst.
SPOORWEG EECHELEN—TERNEUZEN.
Spoorweg Ter Nemen—«ent.
Van af 15 Mei 1934 tot nadere aankondiging.
Vlissingen—Borsselen
-Neuzen.
NeuzenHoedekonskerke.
ReedekenskerkeNeuzen.
WalzoordenHans weert Kruiningen.
Krniningen—HansweertWalzoorden.
Vlissingen—Br eskens.
Breskens— Vlissingen.
Dienstregeling op don Hemelvaartsdag en don Sen Pinksterdag als ep de werkdagen
V
Driesch.
6o5
7 35
11 26 2 32 5 42
f,
Axel
5 10
7 40
11 31 2 37 547
f,
Z aamslag
5 30
8 03
11 57 2 58 6 09
a
Nenzen
5 66
8 28
12 22 3 22 6 33
V
Neuzen
6
9 05
12 45 4 20 7 10
V
Heek
6 10
915
12 55 4 80 7 20
a
Philippine
6 25
9 30
111 4 45 7 36
T Philippine 6 27
9 32
1 12
4 48
7 39
Hoek 6 37
9 42
1 22
4 58
7 49
a Neuzen 6 52
9 57
1 37
5 13
8 0a
v Nenzen 7 35
11 30
2 30
5 40
8 05
Zaamslag 8 03
11 57
2 59
6 09
Axel 8 21
12 15
3 19
6 30
a Driesch. 8 26
12 20
3 24
6 35
V
Driesch.
6
7 85
1126
2 32
5 42
Axel
6 04
7 40
11 31
2 37
5 47
Zaamslag
6 26
8 03
11 57
2 59
6 09
Rapenburg
6 38
8 15
12 09
3 11
6 19
Hengstdijk
6 45
8 22
12 16
3 18
6 28
Groenendijk
6 55
8 32
12 26
3 28
6 36
Kloosterz.
7
8 40
12 32
3 35
6 41
a
Walsoerden
710
8 50
12 42
3 45
6 45
V
Walsoorden
7 16
11 10
2 10
536
6 56
Kloosterz.
7 20
11 15
215
5 40
7
»7
Groenendijk
7 25
1120
2 20
5 44
7 04
Hengstdijk
7 35
11 30
2 30
5 49
7 15
Rapenburg
7 45
11 40
2 40
5 5o
7 25
a
Zaamslag
8-
1155
2 65
6 08
7 40
Axel
8 21
12 15
3 19
6 50
8
a
Driesch.
8 26
12 20
3 34
6 35
8 0b
v Drie Schouwen 616 8 30 1222 32a 6 36
Waatdorp a
Sas van Gent
Philippine
Pyramids
IJzendijke
IJzendijke
6 30
6
6 26
6 68
7
7 01
8 46 12 37
910 12 51
9 32 1 12
9 63 1 37
10 03 1 49
10 04 1 50
3 40
4 20
4 47
5 07
6 17
5 20
6 61
716
7 39
8 01
816
a Seheondyka 7 23 10 24 9 10 6 40
f Rijdt ep verzoek door tot Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pvramide
Philippine
Sas van Gaat
Westdorpe
Drie Schouwen
6 50
6 62
6 27
6 53
8- 1144
8 22 12 07
8 58 12 31
9C8
9 34
10 44
7 06 11
7 30 11 25
19 44
114
1 64
210
2 30
215
2 37
412
4 24
4 47
5 08
5 26
6
6 20
6 50
7 02
7 39
8 06
8 20
540 |8 40
as* a a a
vSt. Janst. f 81018201225 255 445 605 746 r Walz. 715 905 9101110 120 350 536 650 8:0
v Hulst 6308151025 1230 3—460 611 750 t Hulst 755 945 1020 1150 2—430 6l0 730 920
a Walz. 71085611— 110 340 580 645 830 a StJanst 8—950 1025 1155 205 435 736 f
t Op tijdig verzoek van of naar St. Jansteen. Rijdt allleen op Zondag.
Op tijdig verzoen zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangageven door een
trambus-haltebo d. a Al .een oy werkdagen.
Breskens
8 20
12
3 4b
6 16
v IJzendijke
6 30
9 35
1 20
4 50
Hoofdplaat
8 41
12 21
4 06
6 36
Pyramide
6 47
9 55
135
5 08
Biervliet
9
12 85
418
6 65
Biervliet
6 57
10 05
146
518
Fyramide
910
12 45
4 25
7 06
v Hoofdplaat
712
10 20
2
5 33
a IJzendijke
921
1
4 40
716
a Breskens
7 32
10 40
2 20
5 53
VKssingen
ab 46
a6 15
731
b9 20
10 36
all 25
134
4 30
6 33
7 04
7 46
w
Middelburg
a5 48
a6 25
7 43
b9 31
10 44
all 36
1 44
4 40
713
7 66
i
Gees
a6 07
at» 58
8 02
b9 50
1103
al2 08
2 04
4 59
7 82
8 27
H
Kruiningen
a6 19
a7 14
8 15
blO 08
11 16
a 12 '26
2 17
616
O
O
7 45
8 44
tl
Bergen ep Zeem
a6 47
a7 51
8 89
blO 47
1139
105
2 42
5 48
M
8 09
9 il
a
Reesendaal
a7
aS 09
8 52
bil 04
11 62
1 23
2 E5
6 05
7 30
8 22
9 39
V
Reescndaal
«7 06
a8 15
11 11
12 05
al 36
3
6 13
7 47
8 29
9 47
a
Rotterdam beurs
a8 01
a9 22
12 22
122
a2 52
4 22
7 22
8 62
9 24
10 42
Rotterdam D. P.
a8 07
ai 26
12 26
1 18
a2 56
3 50
7 28
8 41
9 30
10 48
s
Den Haag H.S.
a8 40
9 52
12 52
1 52
3 z2
4 22
7 52
9 06
9 5S
11 22
Haarlem
a9 17
10 27
127
2 27
3 57
4 57
8 27
9 48
10 35
11 57
Amsterdam CJS.
a9 34
10 44
144
2 44
4 14
5 14
8 44
10 07
10 65
0 14
s
Reesendaal
7 07
9
1114
12 -
128
312
6 12
8 32
9 50
n
Breda
7 27
9 20
11 46
12 20
2 02
3 32
6 32
8 52
10 10
9
Hertogenbeseh
816
10 03
12 49
103
4 20
719
9 40
10 58
m
Utrecht C.S.
916
10 53
153
5 26
8 05
10 27
11 51
V
Nijmegen
9
1102
2 03
b 04
8 05
10 42
cll 41
a Arnhem
9 27
11 31
a2 81
6 31
8 31
1112
cO 02
V Arnhem
8 26
9 31
1131
1 31
a2 02
a4 31
a6 32
8 31
Nijmegen
7 26
8 48
9 57
11 67
157
2 51
4 57
a6 57
8 57
Utrecht C.S.
7 82
8 29
10 11
12 11
169
3 11
4 69
7 11
8 56
's Hertogenbosch
8 17
9 31
10 59
12 69
2 42
al
6 44
8 -
9 45
Breda
9 08
1017
11 39
1 46
3 23
a4 47
6 24
8 46
10 26
Roosendaal
9 23
10 37
11 59
2 05
3 43
a5 09
6 44
9 06
10 46
V Amsterdam C.S.
6 50
7 46
915
1146
115
145
2 46
6 46
Haarlem
7 09
801
931
12 01
1 31
201
3 01
7 01
Den Haag H.S.
7 53
8 36
1006
12 36
9 06
2 86
3 36
7 06
Rotterdam D.P.
8 23
9 23
10 33
103
3 04
4 03
8 03
a Rotterdam Benrs
8 80
9 30
10 87
107
a2 07
4 07
8 07
B Roosendaal
9 29
10 87
1145
2 08
3 65
a5 03
9 04
v Roosendaal
a9 28
10 44
12 04
2 11
4 -
aa 14
c6 58
9 11
10 56
Bergen ep Zoom
a9 43
10 69
12 19
2 28
415
a5 29
c7 12
9 26
11 11
Kruin'ngen
alO 10
1121
12 50
2 59
4 49
a5 58
c7 47
9 56
11 37
Goes
a:0 23
1137
103
3 17
6 02
•6 07
c8 05
10 09
11 49
Middelburg
alO 42
11 57
121
3 37
621
a6 27
c8 86
10 27
0 09
a Vlissingen
alO 50
12 05
1 28
3 45
5 28
a6 35
c8 44
10 34
0 6
a Alleen op werkdagen, b Zondags 10 minutsn vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen.
Alleen op werkdagen.
6 40 10 416 Hulst, Station
7 88 1120 6 46 Axel, Wad. Gilijamse
8 30
9 55
2 30
4-
6 30
7 30
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Niaolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nie. n. Meeh.
aMech den
r Mechelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
6 38 11 14
6 4111 21
6 53 11 33
7 13 11 40
7 25 12 04
8 01 12 42
8 23 12 09
9 19 1 09
9 24 1 24
9 53 1 51
2 04
213
2 21
2 29
2 40
248
3 32
4 02
3 11
4 10
4 15d
4 42d
5 02a 6 25b
5 Da 6 54b
521a643b
5 28a 6 51b
5 42a 7 0 b
5 58a 717b
6 09 7 38
6 44 8 03
606a731
711a 8 38
7 33 8 45
8 01 9 23
Brussel
Mechelen
Mechelen
St. Nie. v. Mesh.
Antw. n. St. Nic.
St. Nic. T. Antw.
n. Tem.
St. Nie
Hulst
Kijkuit
Axal
Sluiskil
Ter Neuzen
a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon-
d Des Zaterdags 6 minuten later.
a c 5 17
a 6 05
6 10
7 19
6 32
7 15
7 25
8 20
8 27
8 86
8 46
8 53
9 55
10 21
10 27
11 32
11 25
1202
12 06
1 03
1 11
1 19
128
137
120
1 54
1 57
2 57
2 12
2 50
3 12
4
4 08
4 16
4 25
4 34
6 55
615
6 21
7 25
7 19
7 45
7 48
8 44
8 53
9
9 09
9 18
en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
Nenzan
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Selzaete
Gent Dp.
Gent St. P.
Brussel
a Alleen op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 05
8 50a 12 25
8 59»12 34
9 03a 12 33
9 07a 12 42
9 20i 12 55
9 05a 12 40
5 40
5 49
5 53
5 57
610
5 55
7 241100 1252b 6 10
131b
8 06 11 41 146b «55
8 06 11 51 1 61b 7 06
9 12 12 55 2 50b 8 02
Zon- en Feestdagen.
8?0a v Brussel
8 29a a Gent St. P.
8 38a Gant St. P.
8 81a Gaat Dp.
8 50a a Selzaete
8 3." a v Selzaete
9 54 Sas van Gent
10 29 Philippiat
10 40 Sluiskilbrug
10 4 m Sluiskil
11 EO t Ter Nsnsen
b. Alleen op Werkdagen. Rijdt Zondags 8 minuten later
5 19
7 21
i 50
7 53
8 16
4 52
<14
8 29
12 01
5 08
814
6 42
8 42
12 17
6 22
8 27
7 22
9 18
12 52
601
9 09
7 30
911
1
6 20
9 l?a
8
9 61
1 30
6 60
9 42a
8 08
9 59
138
6:8
9 50a
8 13
10 01
1 42
7 02
9 54a
8 16
10 07
146
7 06
9 58a
8 2»
10 15
1 64
7 14
10 06a
Vertrek beot vaa Neuzen
Borssslen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
Werkdagen.
Neuzen—Borstelen—Ylisaingm.
7,20 10,30
7,40 10,50
8,50 12,-
8,57 1,34
mm 2.—
2,20
3,30
4,30
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsselen
Aanketnsl te Neuzen
6.—
7,10
8,48 ni
10,50
12,05
12.30
12,50
2.-
4,40
6,
6,10
6,16
3,45
4 -
4,i'O
5,30
Vertrek boet van Neuzen 6,40 9,40 12.10
Aankomst te Heedekenskerke 7,25 10,25
Vertrek trein naar Roosendaal 8,02 11,03
Vlissingen 8,04 11,37 5,02 7,05 10)09
Aansluiting op vertrekke de treinen te Goes met autobussen en
tram.
Zondagen.
vm. 10.30 nm 7 40
10.50 8—
12.— 9.10
vm
n
9 nm. 6.10
9.20 6.30
10.80 7.40
12.55
2.04
2,53
3,35
4,59
5,02
5,40
6,25
7,32
1,05
S,»0
0.-
Aankomst trein ran Roosendaal
Vlissingen
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
Aans uiting van te Goes aanko
tram.
7,57
8,-
8,30
9,16
10,21
9,48
11,05
11,50
11,35
12 04
1,05
1.50
8,16
2,01
3,50
4,35
6,05
6,15
«,50
7,8a
8,09
8,25
8,55
9,40
lende treinen met autobussen en
8 45
9 15
9 2o
9 30
9 56
Vertrek boet van Walzoorden T,20 9,1011,26 1,25 3,55 5 40 6,60
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4,25 6 10 7,20
Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05 2,-4,26 7,26
Aankomst te Kruiningen 8,05 9,5512,15 2,10 4 35 7,85
Vertrek trein naar Roosendaal 8,16 10,0812,26 2,17 5 16 7,44
t„ Vlissingen ,-10,1012,50 2,E9 4,49 7,52
Aankomst trein van Roosendaal 7,4110 1011,23 2,69 4,49 5,68 7,52
Vlissingen 6,19 8,1510 08 12,26 2,17 ,- 5,16 7,46
Vertrek van Kruiningen 6,25 8,18 10 16 12,30 3,— 4.50 6,- 7,56
Aankomst te Hansweert 6,36 8,28 10 25 12,40 3,10 6,— 6.10 8 05
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8010,36 12,45 8,16 6 05 6 15 8 06
Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,16 3.455 36 6,45 8,35
Aank. trein Vlissingen 719 848 1050 12,27 1 37 S45 528 685 865
Vertr. boot Vlissingen 615 746 9— 1616 1130 1245 2— 315 420545 7— 9-
Aank. boot Breskens 640 810 925 10401165 110 2,25 840 455 610 725 925
Vertr. boot Breskens «55 815 93=' 1046 1200 116 210 345 5— 616 730 930
Aankomst Vlissingen 720 840 956 11101226 140 8j5410 526 640 766 956
V ertr. trein Vlissingen 784 867 9201125 1,34 480 610 633 704 840
vm. 6.40 nm. 5 40
7 25 6,25
8,02 7,32
9.02 7,06
▼m. 3,59 nm. 8 01
8- 8 25
9,85 8,55
10,20 9,40
7,20
7.50
7.56
8 05
8.15
8.43
1.25
1,55
2.—
2.10
217
2,59
6 40
7 10
7,45
110
8,96
8,50
9,10
8.43
815
8 50
9.00
9.05
9.36
9 48
10,-
10,26
6.50
7.20
7.25
7.36
7.45
7,47
2.59
2.17
3.-
3.10
2.15
3,45
8 46
915
9,20
9,30
9 56
7.47
7.45
7.55
8.05
8.05
8.35
1 37 5,28
2 5,45
2 26 6,19
10,45 845 8,-
11,10 410 8 26
4 80 8,40