te Stoombootdienst op de Wester-Schelde Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij. omgaan, doch zijns inziens kun nen hier de werkloozen dat wel. Een ander geval is het met het metselwerk; dat is geen geschikt werk voor landarbeiders. Nu zegt de gemeente-opzichter wel, dat bedoelde persoon dat heel goed kan, doch spr. noodigt B. en W. uit eens een kijkje te nemen bij Butler. Hij wil hiermede besluiten «degene die de naam heeft van vroeg opstaan, slaapt nooit te lang". Dhr. 't GILDE vindt het zeer eigenaardig, dat er in het rapport een heele rij personen naar voren zijn gebracht, zoodat het moeilijk valt deze te onderscheiden. Het loopt hier over een zaak, die alle Axelsche werkloozen aangaat Het moet voor de andere Axelsche werkloozen wel een zeer klem mende vraag zijn of ze zoo in hun plicht tekort schieten. Spr. vraagt, kan dit nu iets wezen om over na te denken, want juist daarvoor hebben de werkloozen heel veel tijd. Het is alsof die menschen een trap hebben ge kregen. Indien de thans te werk ge stelde vakmenschen waren, was het iets anders, doch nu rijst hier toch de vraag, dat hier een bevoorrechting in het spel is. Het is dan ook aan het adres van de werkloozen een trap geven, meent spr., en daar moet tegen opgekomen worden. Het geven van werk tot een week is al zeer miniem. Dat mag geen aanleiding zijn om in vasten dienst der gemeente te komen. En waar er nu geen mensch met de kunst is geboren, moet het tewerk stellen desnoods maar gebeuren met een offer van ge meentewege. Nu wekt het toch den schijn alsof er lieve vriendjes op na gehouden worden. De VOORZ antwoordt, dat B. en W. moeten kunnen beschikken over behoorlijke personen en men moet den gemeente-opzichter in staat stellen zijn werkzaamheden naar behooren te verrichten. Wij hebben reeds veel klachten daar over gekregen. Spr. kan de ver zekering geven, dat er niet van trapgeverij gesproken kan worden. Dhr. 't GILDE wenscht even op te merken, dat het geen ver wijt is aan het adres van B. en W. Hij geeft te kennen, dat er groote ontstemming heerscht in de gemeente. De VOORZ.Zou dhr. Ver schelling, die zelf in het bezit is geweest van een paard, het wen schelijk vinden, dat er iedere week een andere voerman mee reed? Het is in deze crisistijden al zoo buitengewoon moeilijk om te regeeren, dat ik het ten zeerste afkeur, dat er nu zoovele futiliteiten naar voren worden gebracht. Ik geloof, dat dit tot onverschilligheid zal komen on der de werkloozen zelf en geef ernstig in overweging daar op zoo'n manier niet over te spreken. Dhr. OGGEL merkt op, dat hij den inhoud van het voorge- lezene door dhr. 't Gilde ten zeerste afkeurt, wanneer deze zegt, dat het maar ten koste moet gaan van de gemeente-financiën. Het is geen manier om de zaken zoo te gaan bespreken. Wij moeten zooveel mogelijk de ge- meentefinanciën steunen. Dhr. 't GILDE: Mijnheer de Voorzitter I De uitlegging die dhr. Oggel geeft, is glad ver keerd. Ik heb gezegd, desnoods moet het maar met een offer van gemeentewege gepaard gaan, dat die menschen dat werk ook kun nen leeren. De VOORZ. zegt, dat wanneer we het denkbeeld van dhr. 't Gilde gaan volgen, moeten we er een soort schooltje op na gaan houden. Dhr. SEGHERS geeft te kennen, dat hij wel eenigszins aan de zijde staat van dhr. Verschelling. Spr. vraagt of het niet beter is, dat we die zaak in een besloten vergadering bespreken. De VOORZ. antwoordt dat dit zeer zeker aanbeveling zou ver dienen, maar hetgeen ik zeg, mag werkelijk het daglicht hooren. Dhr. SEGHERS deelt mede, dat hij die vraag slechts stelt om het te vergemakkelijken. Hij kan zich voorts aansluiten bij dhrn. Verschelling en 't Gilde. Dhr. VAN KAMPEN meent, dat hij in het algemeen de gedachte van dhr. Seghers wel kan beamen. Spr. gelooft, dat er teveel over de ambtenaren wordt gesproken. Degene, die het stuk van den gemeente-opzichter heeft gelezen, zal wel tot de conclusie gekomen zijn, dat het werk zoo goed mogelijk moet worden uitgevoerd en niet steeds iedereen op zijn dak wordt geschoven. Spr. meent, dat het denkbeeld van dhr. 't Gilde wel naar voren gebracht kan worden. Overigens moet hij pro testeeren tegen een dergelijke bespreking over den gemeente opzichter. Het rapport wordt hierna voor kennisgeving aangenomen. (Vervolg in het Eerste Blad) Verkrijgb. bij J. C. VINK, Boekh. M 1 Ei 3M V Ei "V Axel (Drie Sehoawen)Terneuzen— Philippine. Axel (Drie Schouwen)Walsoorden. Axel (Drie Schouwen)—Sas ran Gent— IJzendjjke. Autobnsdiensten St. JansteenHulst—Walzoorden t.t. BreskensHoofdplaatPyramids, YLISSIN «EN—ROOSENDAAL. 7- V. Axel, Wed. Gilijaait hi Buist, Station Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst. SPOORWEG EECHELEN—TERNEUZEN. Spoorweg Ter Nemen—«ent. Van af 15 Mei 1934 tot nadere aankondiging. Vlissingen—Borsselen -Neuzen. NeuzenHoedekonskerke. ReedekenskerkeNeuzen. WalzoordenHans weert Kruiningen. Krniningen—HansweertWalzoorden. Vlissingen—Br eskens. Breskens— Vlissingen. Dienstregeling op don Hemelvaartsdag en don Sen Pinksterdag als ep de werkdagen V Driesch. 6o5 7 35 11 26 2 32 5 42 f, Axel 5 10 7 40 11 31 2 37 547 f, Z aamslag 5 30 8 03 11 57 2 58 6 09 a Nenzen 5 66 8 28 12 22 3 22 6 33 V Neuzen 6 9 05 12 45 4 20 7 10 V Heek 6 10 915 12 55 4 80 7 20 a Philippine 6 25 9 30 111 4 45 7 36 T Philippine 6 27 9 32 1 12 4 48 7 39 Hoek 6 37 9 42 1 22 4 58 7 49 a Neuzen 6 52 9 57 1 37 5 13 8 0a v Nenzen 7 35 11 30 2 30 5 40 8 05 Zaamslag 8 03 11 57 2 59 6 09 Axel 8 21 12 15 3 19 6 30 a Driesch. 8 26 12 20 3 24 6 35 V Driesch. 6 7 85 1126 2 32 5 42 Axel 6 04 7 40 11 31 2 37 5 47 Zaamslag 6 26 8 03 11 57 2 59 6 09 Rapenburg 6 38 8 15 12 09 3 11 6 19 Hengstdijk 6 45 8 22 12 16 3 18 6 28 Groenendijk 6 55 8 32 12 26 3 28 6 36 Kloosterz. 7 8 40 12 32 3 35 6 41 a Walsoerden 710 8 50 12 42 3 45 6 45 V Walsoorden 7 16 11 10 2 10 536 6 56 Kloosterz. 7 20 11 15 215 5 40 7 »7 Groenendijk 7 25 1120 2 20 5 44 7 04 Hengstdijk 7 35 11 30 2 30 5 49 7 15 Rapenburg 7 45 11 40 2 40 5 5o 7 25 a Zaamslag 8- 1155 2 65 6 08 7 40 Axel 8 21 12 15 3 19 6 50 8 a Driesch. 8 26 12 20 3 34 6 35 8 0b v Drie Schouwen 616 8 30 1222 32a 6 36 Waatdorp a Sas van Gent Philippine Pyramids IJzendijke IJzendijke 6 30 6 6 26 6 68 7 7 01 8 46 12 37 910 12 51 9 32 1 12 9 63 1 37 10 03 1 49 10 04 1 50 3 40 4 20 4 47 5 07 6 17 5 20 6 61 716 7 39 8 01 816 a Seheondyka 7 23 10 24 9 10 6 40 f Rijdt ep verzoek door tot Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pvramide Philippine Sas van Gaat Westdorpe Drie Schouwen 6 50 6 62 6 27 6 53 8- 1144 8 22 12 07 8 58 12 31 9C8 9 34 10 44 7 06 11 7 30 11 25 19 44 114 1 64 210 2 30 215 2 37 412 4 24 4 47 5 08 5 26 6 6 20 6 50 7 02 7 39 8 06 8 20 540 |8 40 as* a a a vSt. Janst. f 81018201225 255 445 605 746 r Walz. 715 905 9101110 120 350 536 650 8:0 v Hulst 6308151025 1230 3—460 611 750 t Hulst 755 945 1020 1150 2—430 6l0 730 920 a Walz. 71085611— 110 340 580 645 830 a StJanst 8—950 1025 1155 205 435 736 f t Op tijdig verzoek van of naar St. Jansteen. Rijdt allleen op Zondag. Op tijdig verzoen zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangageven door een trambus-haltebo d. a Al .een oy werkdagen. Breskens 8 20 12 3 4b 6 16 v IJzendijke 6 30 9 35 1 20 4 50 Hoofdplaat 8 41 12 21 4 06 6 36 Pyramide 6 47 9 55 135 5 08 Biervliet 9 12 85 418 6 65 Biervliet 6 57 10 05 146 518 Fyramide 910 12 45 4 25 7 06 v Hoofdplaat 712 10 20 2 5 33 a IJzendijke 921 1 4 40 716 a Breskens 7 32 10 40 2 20 5 53 VKssingen ab 46 a6 15 731 b9 20 10 36 all 25 134 4 30 6 33 7 04 7 46 w Middelburg a5 48 a6 25 7 43 b9 31 10 44 all 36 1 44 4 40 713 7 66 i Gees a6 07 at» 58 8 02 b9 50 1103 al2 08 2 04 4 59 7 82 8 27 H Kruiningen a6 19 a7 14 8 15 blO 08 11 16 a 12 '26 2 17 616 O O 7 45 8 44 tl Bergen ep Zeem a6 47 a7 51 8 89 blO 47 1139 105 2 42 5 48 M 8 09 9 il a Reesendaal a7 aS 09 8 52 bil 04 11 62 1 23 2 E5 6 05 7 30 8 22 9 39 V Reescndaal «7 06 a8 15 11 11 12 05 al 36 3 6 13 7 47 8 29 9 47 a Rotterdam beurs a8 01 a9 22 12 22 122 a2 52 4 22 7 22 8 62 9 24 10 42 Rotterdam D. P. a8 07 ai 26 12 26 1 18 a2 56 3 50 7 28 8 41 9 30 10 48 s Den Haag H.S. a8 40 9 52 12 52 1 52 3 z2 4 22 7 52 9 06 9 5S 11 22 Haarlem a9 17 10 27 127 2 27 3 57 4 57 8 27 9 48 10 35 11 57 Amsterdam CJS. a9 34 10 44 144 2 44 4 14 5 14 8 44 10 07 10 65 0 14 s Reesendaal 7 07 9 1114 12 - 128 312 6 12 8 32 9 50 n Breda 7 27 9 20 11 46 12 20 2 02 3 32 6 32 8 52 10 10 9 Hertogenbeseh 816 10 03 12 49 103 4 20 719 9 40 10 58 m Utrecht C.S. 916 10 53 153 5 26 8 05 10 27 11 51 V Nijmegen 9 1102 2 03 b 04 8 05 10 42 cll 41 a Arnhem 9 27 11 31 a2 81 6 31 8 31 1112 cO 02 V Arnhem 8 26 9 31 1131 1 31 a2 02 a4 31 a6 32 8 31 Nijmegen 7 26 8 48 9 57 11 67 157 2 51 4 57 a6 57 8 57 Utrecht C.S. 7 82 8 29 10 11 12 11 169 3 11 4 69 7 11 8 56 's Hertogenbosch 8 17 9 31 10 59 12 69 2 42 al 6 44 8 - 9 45 Breda 9 08 1017 11 39 1 46 3 23 a4 47 6 24 8 46 10 26 Roosendaal 9 23 10 37 11 59 2 05 3 43 a5 09 6 44 9 06 10 46 V Amsterdam C.S. 6 50 7 46 915 1146 115 145 2 46 6 46 Haarlem 7 09 801 931 12 01 1 31 201 3 01 7 01 Den Haag H.S. 7 53 8 36 1006 12 36 9 06 2 86 3 36 7 06 Rotterdam D.P. 8 23 9 23 10 33 103 3 04 4 03 8 03 a Rotterdam Benrs 8 80 9 30 10 87 107 a2 07 4 07 8 07 B Roosendaal 9 29 10 87 1145 2 08 3 65 a5 03 9 04 v Roosendaal a9 28 10 44 12 04 2 11 4 - aa 14 c6 58 9 11 10 56 Bergen ep Zoom a9 43 10 69 12 19 2 28 415 a5 29 c7 12 9 26 11 11 Kruin'ngen alO 10 1121 12 50 2 59 4 49 a5 58 c7 47 9 56 11 37 Goes a:0 23 1137 103 3 17 6 02 •6 07 c8 05 10 09 11 49 Middelburg alO 42 11 57 121 3 37 621 a6 27 c8 86 10 27 0 09 a Vlissingen alO 50 12 05 1 28 3 45 5 28 a6 35 c8 44 10 34 0 6 a Alleen op werkdagen, b Zondags 10 minutsn vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen. Alleen op werkdagen. 6 40 10 416 Hulst, Station 7 88 1120 6 46 Axel, Wad. Gilijamse 8 30 9 55 2 30 4- 6 30 7 30 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Niaolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nie. n. Meeh. aMech den r Mechelen a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 6 38 11 14 6 4111 21 6 53 11 33 7 13 11 40 7 25 12 04 8 01 12 42 8 23 12 09 9 19 1 09 9 24 1 24 9 53 1 51 2 04 213 2 21 2 29 2 40 248 3 32 4 02 3 11 4 10 4 15d 4 42d 5 02a 6 25b 5 Da 6 54b 521a643b 5 28a 6 51b 5 42a 7 0 b 5 58a 717b 6 09 7 38 6 44 8 03 606a731 711a 8 38 7 33 8 45 8 01 9 23 Brussel Mechelen Mechelen St. Nie. v. Mesh. Antw. n. St. Nic. St. Nic. T. Antw. n. Tem. St. Nie Hulst Kijkuit Axal Sluiskil Ter Neuzen a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- d Des Zaterdags 6 minuten later. a c 5 17 a 6 05 6 10 7 19 6 32 7 15 7 25 8 20 8 27 8 86 8 46 8 53 9 55 10 21 10 27 11 32 11 25 1202 12 06 1 03 1 11 1 19 128 137 120 1 54 1 57 2 57 2 12 2 50 3 12 4 4 08 4 16 4 25 4 34 6 55 615 6 21 7 25 7 19 7 45 7 48 8 44 8 53 9 9 09 9 18 en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid Nenzan Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete Selzaete Gent Dp. Gent St. P. Brussel a Alleen op 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 05 8 50a 12 25 8 59»12 34 9 03a 12 33 9 07a 12 42 9 20i 12 55 9 05a 12 40 5 40 5 49 5 53 5 57 610 5 55 7 241100 1252b 6 10 131b 8 06 11 41 146b «55 8 06 11 51 1 61b 7 06 9 12 12 55 2 50b 8 02 Zon- en Feestdagen. 8?0a v Brussel 8 29a a Gent St. P. 8 38a Gant St. P. 8 81a Gaat Dp. 8 50a a Selzaete 8 3." a v Selzaete 9 54 Sas van Gent 10 29 Philippiat 10 40 Sluiskilbrug 10 4 m Sluiskil 11 EO t Ter Nsnsen b. Alleen op Werkdagen. Rijdt Zondags 8 minuten later 5 19 7 21 i 50 7 53 8 16 4 52 <14 8 29 12 01 5 08 814 6 42 8 42 12 17 6 22 8 27 7 22 9 18 12 52 601 9 09 7 30 911 1 6 20 9 l?a 8 9 61 1 30 6 60 9 42a 8 08 9 59 138 6:8 9 50a 8 13 10 01 1 42 7 02 9 54a 8 16 10 07 146 7 06 9 58a 8 2» 10 15 1 64 7 14 10 06a Vertrek beot vaa Neuzen Borssslen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen Werkdagen. Neuzen—Borstelen—Ylisaingm. 7,20 10,30 7,40 10,50 8,50 12,- 8,57 1,34 mm 2.— 2,20 3,30 4,30 Aankomst trein te Vlissingen Vertrek boot van Vlissingen Borsselen Aanketnsl te Neuzen 6.— 7,10 8,48 ni 10,50 12,05 12.30 12,50 2.- 4,40 6, 6,10 6,16 3,45 4 - 4,i'O 5,30 Vertrek boet van Neuzen 6,40 9,40 12.10 Aankomst te Heedekenskerke 7,25 10,25 Vertrek trein naar Roosendaal 8,02 11,03 Vlissingen 8,04 11,37 5,02 7,05 10)09 Aansluiting op vertrekke de treinen te Goes met autobussen en tram. Zondagen. vm. 10.30 nm 7 40 10.50 8— 12.— 9.10 vm n 9 nm. 6.10 9.20 6.30 10.80 7.40 12.55 2.04 2,53 3,35 4,59 5,02 5,40 6,25 7,32 1,05 S,»0 0.- Aankomst trein ran Roosendaal Vlissingen Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen Aans uiting van te Goes aanko tram. 7,57 8,- 8,30 9,16 10,21 9,48 11,05 11,50 11,35 12 04 1,05 1.50 8,16 2,01 3,50 4,35 6,05 6,15 «,50 7,8a 8,09 8,25 8,55 9,40 lende treinen met autobussen en 8 45 9 15 9 2o 9 30 9 56 Vertrek boet van Walzoorden T,20 9,1011,26 1,25 3,55 5 40 6,60 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,66 1,55 4,25 6 10 7,20 Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05 2,-4,26 7,26 Aankomst te Kruiningen 8,05 9,5512,15 2,10 4 35 7,85 Vertrek trein naar Roosendaal 8,16 10,0812,26 2,17 5 16 7,44 t„ Vlissingen ,-10,1012,50 2,E9 4,49 7,52 Aankomst trein van Roosendaal 7,4110 1011,23 2,69 4,49 5,68 7,52 Vlissingen 6,19 8,1510 08 12,26 2,17 ,- 5,16 7,46 Vertrek van Kruiningen 6,25 8,18 10 16 12,30 3,— 4.50 6,- 7,56 Aankomst te Hansweert 6,36 8,28 10 25 12,40 3,10 6,— 6.10 8 05 Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8010,36 12,45 8,16 6 05 6 15 8 06 Aankomst te Walzoorden 7,10 9,-11,06 1,16 3.455 36 6,45 8,35 Aank. trein Vlissingen 719 848 1050 12,27 1 37 S45 528 685 865 Vertr. boot Vlissingen 615 746 9— 1616 1130 1245 2— 315 420545 7— 9- Aank. boot Breskens 640 810 925 10401165 110 2,25 840 455 610 725 925 Vertr. boot Breskens «55 815 93=' 1046 1200 116 210 345 5— 616 730 930 Aankomst Vlissingen 720 840 956 11101226 140 8j5410 526 640 766 956 V ertr. trein Vlissingen 784 867 9201125 1,34 480 610 633 704 840 vm. 6.40 nm. 5 40 7 25 6,25 8,02 7,32 9.02 7,06 ▼m. 3,59 nm. 8 01 8- 8 25 9,85 8,55 10,20 9,40 7,20 7.50 7.56 8 05 8.15 8.43 1.25 1,55 2.— 2.10 217 2,59 6 40 7 10 7,45 110 8,96 8,50 9,10 8.43 815 8 50 9.00 9.05 9.36 9 48 10,- 10,26 6.50 7.20 7.25 7.36 7.45 7,47 2.59 2.17 3.- 3.10 2.15 3,45 8 46 915 9,20 9,30 9 56 7.47 7.45 7.55 8.05 8.05 8.35 1 37 5,28 2 5,45 2 26 6,19 10,45 845 8,- 11,10 410 8 26 4 80 8,40

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1934 | | pagina 6