Stoombootdieiist op de Wester-Schelde Zeeuwsch-Vlaainsche Tramweg-Maatschappij. dezer bomuieu. De ontploffing was zoo hevig, dat het huis vau den visscher en dat van zijn buurman instortten. Onder de puinen vond men de lyken van den visscher ec vau twee van zijn zoons. Zijn vrouw en zijn derde zoon konden levend onder het puin uitgegraven worden. Onder het puin van het aangren zende huis vond men een vrouw en haar dochter dood. Een sprong van 8100 meter. De Russische piloot Ewdoki- mow, die dezer dagen per pa rachute van een hoogte van 8100 meter is gesprongen en daarmede het bestaande record heeft geslagen, heeft thans te Leningrad medegedeeld, dat hij zich reeds sedert Maart voor dezen sprong had voorbereid. Tijdens de vlucht en by 't naar beneden springen heeft hy gebruik gemaakt vau een zuur stofapparaat. Toen het vliegtuig, dat plaats bood voor twee per- souen op 8100 M. was aange komen, cirkelde de piloot boven het vliegveld. Toen Ewdokimow uit het toestel sprong, werd hij door een krachtige luchtstroom gegrepen, waardoor hij met het hoofd naar beneden ongeveer 3000 meter viel. De eerste 400 meter wentelde bij met ontzaglijke snelheid om zijn ei gen as. De terste wolkback passeerde hy op een hoegte van 5,500 meter. Op 4000 meter kwam hy weer in de wolken en viel gedurende 500 meter verder geheel door de wolken. Teneinde beter te kunnen zien rukte hy zyo masker en bril van het gelaat. Eerst op 700 meter oppervlakte van de aarde kwam hij uit de wolken te voorschyn. Naar hij vertelde, kostte het hem ongenoorde wilskracht om niet eerder dan 142 seconden □a den sprong, zooals bij zich voorgenomen had, de parachute te openen. „Op 200 meter boven den grond trok ik zoo vertelde hij aan bet touw, waarop c'e parachute zich diiect opende, gelukkig kwam ik neer op een vlak terrein". Toen by eenmaal geland was, voelde hy zich volkomen triscb, maar hy bad alleen den wensch onmiddellijk te gaan slapeD. Outplofflngsramp in Fankrijjb. Na tallooze vergeefsche po gingen, waar liet wachtwoord blijkbaar „zwijgen" was, is men er toch in geslaagd te vernemen, hoe het ongeluk, dat reeds aan vijf mannen het léven kostte - en helaas moet men vreezen voor het leven van een twaalftal an deren, die zwaar gewond werden opgenomen zich heeft toege dragen. Na een schietoefening, juist op het oogenblik, dat de troepen zouden inrukken hoorde men een ontzettende knal, dadelijk gevolgd door afgrijselijk gillen. Een pa niek ontstond en de meeste man schappen, schreeuwend, zonder er zich rekenschap van te geven wat er was geschiedt, vluchtten heen. Het was een granaat van 90 m.M. bestemd voor een loop graaf-mortier welke gesprongen was. De uitwerking was ontzet tend. Drie lijken, vreeselijk ver minkt, onherkenbaar, lagen daar in enorme bloedplassen en nau welijks waren de ongekwetsten eenigszins tot bezinning gekomen of men zag twee andere soldaten doodelijk getroffen in elkaar zakken Tot op dertig meters van de plaats waar de obus barstte, zag men tientallen zwaar gewonden liggen. De aanblik was verschrikkelijk. Onmiddellijk werden de dichtst bijzijnde hospitalen gewaar schuwd en de ambulances reden naar het ware slagveld om doo- den en gewonden vijf en twintig gewonden op te ne men en te vervoeren. Een onderofficier, Prigent, had, nadat de schietoefeningen beëin digd waren, de noodlottige gra naat gevonden en meegenomen. Iets verder heeft de ongelukkige de heische machine bij ongeluk laten vallen met het bekende gevolg. Marktberichten. AXEL. Ter graanmarkt van Zaterdag j.l. waren de prijzen als volgt Rogge f0,a f0,Winter-, gerst f 0,— a f 0,Zomergerst f 0, - a f 0,Haver f 0,— a f0, Erwten f0,af 0,—. Lijnzaad f 0,a f 0,Groen Vlas f 3,k f 5,Gebookt Vlas f ,3 a f ,6. Gezwingeld Vlas f 0,30 a f 0.35, Aardappels f 2,— a f 2,50. Stroo f 6,a f 7,—. Koolzaad faf Boter f 0,a f 0,Eieren f2,— a f2,50. HULST. Ter graanmarkt van Maandag jl. waren de prijzen ais volgt Tarwe regeeringsprijs. Rogge f 0.a f 0,—. Wintergerst f 3.50 a f4.—. Zomerg. f3.50 a f4.— Haver f 5.— a f 6,—. Erwten f 6.— a f 7,—. Paardenboonen f 5.— a f 6.Duivenboonen f6.- a f 7.Witteboonen f 0,a f 0.Bruineboonen f 8.a f 10,Boekweit f a f Lijnzaad f 5.a f 6,50. Blauw Maanzaad f 15. cl f 18,50. Mosterdzaad f 0.— a f Groen Vlas f a f Gebookt Vlas f a f Gezwingeld Vlas f a f Aardappels f 0.— a f 0,—. Koolzaad f 10.— a f 10.50 Stroo Eieren 100 stuks f 2,—. Slachtvee aangev. 29, verk. 8. Varkens aangev. 23, verk. 15. MIODEILB W VAN V E3 Fl V O BI R. Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen— Philippine. Axel (Drie Schouwen) Walsoorden. Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent—IJzeiidjjke. Autobusdiensten St. .lansteen—Hulst Walzoorden v v. BreskensHoofdplaatPyramide, YLISSIX 6 EN- ROOSEN DA AL. Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst. SPOORWEG «ECHELEN—TERNEUZEN. Spoorweg Ter NeuzenGent. Van af 15 Mei 1934 tot nadere aankondiging. Vlissingen—Borsselen—Neuzen. Neuzen HoedekenskerkeNeuzen. .W alzoordenHansweert—Kr uiningen. Kruiningen - HansweertWalzoorden. Vlissingen—Breskens. Breskens—Vlissingen. Dienstregeling op den Heaelvaansdag en den 2en Pinksterdag als op da werkdagen, v Driesob. Axel Zaamslag a Neuzen v Neuzen v Hoek a Philippine 5 j5 5 10 5 30 6 55 6 6 10 6 25 7 35 7 40 8 03 824 9 05 9 15 9 30 11 26 2 32 5 42 11 31 2 35 6<7 11 57 2 58 6 09 12 22 3 22 6 33 12 45 4 20 7 10 12 55 4 30 7 20 1 11 4 45 7 36 v Philippine 6 27 Hoek 6 37 a Neuzen 6 52 v Neuzen 7 35 Zaamslag 8 03 Axel 8 21 a Drieseh. 8 26 9 32 9 42 9 57 1130 IJ 57 12 15 12 20 1 12 122 1 37 2 30 2 59 3 19 3 24 Drieseh. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosterz. Walsoorden 6- 6 04 6 26 6 38 6 46 6 55 7 7 10 7 35 11 26 251 11 31 11 67 12 09 12 16 12 26 12 32 12 42 7 40 8 03 8 15 8 22 8 32 8 40 8 50 2 37 2 59 3 11 3 18 3 28 3 35 3 45 f 42 6 47 6 09 6 19 6 28 6 36 6 41 6 41 Walsoorden Kl< osterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Drieseh. 4 48 7 39 4 58 7 49 5 13 8 04 5 40 8 05 6 09 6 30 6 35 7 15 11 10 210 5 £6 6 55 7 20 11 15 216 5 40 7 7 23 1120 2 20 5 44 7 04 7 35 11 30 2 30 5 49 715 7 45 11 40 2 40 5 6a 7 2a 8- 11 55 •i 65 6 08 7 40 8 21 1215 3 19 6 30 8 - 8 26 12 20 3 24 6 35 8 0b v Drie Schouwen 616 8 30 12 22 3 25 6 36 Westdorpe 6 30 Sas van Gent 6 Philippine 6 26 Pyramids 6 48 a IJzendijke 7 V IJzendijke 7 01 a Schoondijke 7 23 8 45 12 37 9 10 12 51 9 32 9 63 10 03 1004 10 24 1 12 1 37 149 1 50 2 10 3 40 4 20 4 47 5 07 517 L 2>j 5 40 6 51 7 15 7 39 8 01 816 f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 8 1141 215 6 S 22 12 07 2 37 6 20 5 50 6 58 1231 412 6 50 6 02 9 C8 1214 4 24 7 02 6 27 9 34 114 4 47 7 SH 6 53 10 44 1 64 5 03 6 06 7 06 11 - 210 5 26 8 20 7 30 1125 2 30 540 t« 40 ft ft v St. Jaust. f 81016201225 255 445 605 v Huist 630815 1025 1230 3—460 611 aWalz. 710 855 11— 110 340 580 645 f Op tijdig verzoek van of Op tijdig c erzoeK trambus-haltebo d. a a a 745 vWalz. 715905 910 1110120 350 536 650 8 0 750 v Hulst 755 94510201150 2— 430 810 730 920 830 a StJanst 8—95010261155 205 435 735 f Daar St. Jansteen. Rijdt all een op Zondag. z*l er gestopt wordeu op de stopplaatsen die zij a aangegeven door een a Al .een o werkdaaen. v Breskens Hoofdplaat Biervliet Pyramide a IJzendijke 8 20 12 3 45 6 15 V IJzendijke 6 30 9 35 1 20 4 10 8 41 12 21 4 06 6 36 It Pyramide 6^7 9 55 135 5 08 9 12 35 418 6 55 tt Biervliet 6 57 10 05 1 45 518 910 12 45 4 26 7 05 V Hnnfdnlaat 7 12 10 20 2 5 33 921 1 4 40 7 16 a Breskens 7 32 10 40 2 20 5 53 v Vlissingen Middelburg Goes Kruin in gen Bergen op Zoom a Roosendaal v Roosendaal a Rotterdam beurs Rotterdam D. P. Den Haag H.S. Haarlem Amsterdam C.S. Roosendaal Breda 's Hertogenbosch Utrecht C.S. v Nijmegen a Arnhem ■5 40 aS 15 731 b9 20 10 36 all 25 134 4 30 6 33 7 04 7 46 a5 48 a6 25 7 43 b9 31 10 44 all 36 1 44 4 40 7 13 7 56 a6 07 a6 58 8 02 b9 50 1103 al2 08 2 04 4 59 ■fc» 7 i 2 8 27 ■6 19 a7 14 8 15 blO 05 11 16 al2 26 2 17 6 16 o M 7 45 8 44 a6 47 a7 51 8 39 blO 47 1139 105 2 42 5 48 819 9 ïl a7 a8 09 8 52 bil 04 11 52 123 2 65 6 05 7 30 8 22 9 39 a7 06 a8 15 11 11 12 05 al 36 3 618 7 47 8 29 9 47 a8 01 a9 22 12 22 122 a2 52 4 22 7 22 8 52 9 24 10 4z ab 07 a-" 26 12 26 1 18 a2 56 3 60 7 25 8 41 9 30 10 48 a8 40 9 52 12 62 1 62 3 z2 4 22 7 52 9 06 9 55 11 22 a9 17 10 27 127 2 27 3 57 4 57 8 27 9 48 10 35 1157 a9 31 1U 44 1 44 2 44 4 14 5 14 8 44 1017 10 55 0 14 7 07 9 11 14 12 - 128 312 612 8 32 9 50 7 27 9 20 11 46 12 20 2 02 3 32 6 32 8 52 10 10 816 10 03 12 49 103 4 20 7 19 9 40 10 58 916 10 53 153 5 26 8 05 10 27 11 51 9 1102 2 03 b 04 8 0a 10 4 i Cll 41 9 27 11 31 a2 31 6 31 8 31 1112 cO 02 Arnhem 7— 8 26 9 31 1131 Nijmegen 7 26 8 48 9 57 11 67 Utrecht C.S. 7 82 8 29 10 11 12 11 's Hertogenbosch 8 17 9 31 10 59 12 59 Breda 9 08 10 17 11 39 1 45 Roosendaal 9 23 10 37 11 59 2 05 Amsterdam C.S. 6 60 7 45 9 15 11 45 Haarlem 7 09 8 01 9 31 12 01 Den Haag H.S. 7 53 8 36 10 06 12 36 Rotterdam D.P. 8 23 9 23 10 38 103 Rotterdam Beurs 8 30 9 30 10 37 1 07 Roosendaal 9 20 10 37 1145 2 08 Roosendaal a9 28 10 44 12 04 2 18 Bergen op Zoom a9 43 10 69 12 19 2 28 Kruin'ngen alO 10 li 23 12 60 2 59 Woes a.0 23 1137 103 3 17 Middelburg al0 42 11 67 1 21 3 37 Vlissingen al0 50 12 05 1 28 3 45 1 31 167 159 2 42 3 23 3 43 115 1 31 2 06 145 201 2 36 3 04 a f 07 3 55 4 - 4 15 4 49 5 02 621 5 28 a 2 02 2 61 3 11 al a4 47 a5 09 2 65 3 01 3?6 4 03 4 07 a6 08 a 5 14 a5 29 a5 58 a6 07 a6 27 a6 35 a4 31 4 57 4 69 6 44 6 24 6 44 c6 53 c7 12 c7 47 <8 05 c8 36 c8 44 a6 32 a6 57 711 8 8 46 9 06 6 46 7 01 7 06 8 03 8 07 9 04 9 U 9 26 9 56 10 09 10 27 10 34 Alleen op werkdagen, b Zondags 10 minutin vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen. 831 8 57 8 56 9 45 10 26 10 46 10 56 11 11 11 37 11 49 0 09 0 6 Alleen op werkdagen. V Axel. Wed Gilijamse 6 40 10 4 16 v. Hulst, Station 8 30 2 30 6 30 Hulst, Station 7 65 1120 5 45 Axel, Wed, Gilijamse 9 55 4— 7 30 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nieolaas v St. Nic, n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Meeh. aMeeh len v Mechelen a Brussel 615 10 58 6 24 11 06 6 33 11 14 6 41 11 21 6 53 11 33 7 13 11 40 7 25 12 04 8 0! 12 12 8 23 12 09 9 19 109 9 24 1 21 9 53 151 2 04 213 221 2 29 2 40 2 8 3 32 4 02 311 4 10 4 1 d 4 42d 5 02a 6 25b 6 1 a 6 Pb 6 21a 6 43b 5 28a 6 51b 5 42a 7 O b 5 58a 717b 6 09 7 33 6 44 8 03 6 06a 7 3 711a 8 33 7 33 8 45 S01 9 2i V Brussel a c 5 17 9 55 120 5 55 a Mechelen a 6 05 10 21 164 6 15 V Mechelen 6 10 10 27 157 6 21 a St. Nic. v. Meeh. 7 19 11 32 2 57 7 25 V Antw. n. St. Nic. 6 32 11 25 2 12 7 19 a St. Nic. v. Antw. 7 15 1201 2 50 7 45 V St. Nic n. Tern. 7 25 12 06 312 7 48 Tl Hulst 8 20 1 03 4 - 8 44 IT Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 II Axel 8 36 1 19 4 16 9 II Sluiskil 8 46 128 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 53 137 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- d Des Zaterdags minuten later. en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzaete v Gent Dp. a Gent St. P. v a Brussel a Alleen op 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 06 8 50a 12 25 8 59 12 31 9 03a 12 38 9 07a 12 42 9 20*12 55 9 05a 12 40 5 40 5 49 5 63 5 57 6 10 6 56 7 24 1100 1252 b 6 10 131b 8 06 11 41 146b 6 55 8 08 1151 151b 7 06 9 12 12 55 2 50b 8 02 Zon- en Feestdagen. 8 ~0a 8 29a 8 3a 83 a 8 50a 83 a 9 54 10 29 10 40 104 11 £0 b. Alleen op Werkdagen Rijdt Zondags 8 minuten later Brussel 519 7 21 3 50 a Gent St. P. 7 53 816 4 52 XT Gent St. P. 6 21 8 29 1201 5 08 814 n Geat Dp. 6 42 8 42 12 17 5 22 8 27 ft Selzaets 7 22 9 18 12 62 6 01 9 09 V Selzaete 7 30 9 21 1 6 20 9 19a Sas van Geut 8 9 51 1 30 6 50 9 42a Philippine 8 08 9 59 1 S3 6 8 9 50a Sluiskilbrug 8 12 10 03 1 42 7 02 9 54a 9 Sluiskil 8 16 1007 146 7 0S 9 58a i Ter Neuzen 8 2 1015 1 64 7 14 10 06a W erkdagen. Neuzen—Borsselen—Vlissineen. Vertrek boot van Neuzen vm. 7,20 10,30 ni Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen vm. 7,40 8,50 8,57 10,50 12, 1,34 2.— 2,20 3,30 4,30 Aankomst trein te Vlissingen Verirek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst te N euzen 8,48 9- 9,20 10,30 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertrek trein naar Roosendaal „V lissmgen Aans'uitirg op vertrekke de tram. 7,10 Hoedekenskerke. 9,40 12.10 nm. 12,05 12.30 12,50 2,- 4,40 5, 6,10 6,16 3,45 4 - 4,20 5,30 6,40 7,25 10)25 8,02 11,03 8,« 4 11,37 treinen te Goes 2,59 5,40 8,05 12.55 3,35 6,25 8,<0 2.04 4,59 7,32 0,— 5,02 7,05 10,09 met autobussen en Aankomst trein van Roosendaal 7,5? 10,21 11,35 3,IE 6,06 Vlissingen 8,9,48 12 04 2,01 6,15 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,50 Aankomst te Neuzen 9,16 11,60 1,50 4,35 7,35 Aans uitirg van tram. te Goes aankomende treinen met autobussen 8,09 8,25 8,55 9,40 en Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,26 3,56 5 40 6,60 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56 1,55 4,25 6 10 7,20 Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05 2,-4,26 7,25 Aankomst te Kruiningen 8,05 9,5512,15 2,10 4 35 7,85 Vertrek trein naar Roosendaal 8,15 10,0812,26 2,17 5,16 7,45 Vlissingen 10,1012,50 2,19 4,44 7,62 8 45 9 15 9 2<) 9 36 9 56 Aankomst trein van Roosendaal 7,41 10 10 11,23 2,59 4,49 5,58 7,52 Vlissingen 6,19 8,1510 08 12,26 2,17 ,- 5,167,45 Vertrek van KruiDÏngen 6,26 8,18 10 16 12,80 3,4 50 6,— 7,55 Aankomst te Hansweert 6 36 8,2310 2512 40 3,10 6,- 6.10 8,05 Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8010,36 12,45 3,1b 6 05 6,15 6 06 Aankomst te Walzoorden 7,10 9 11,06 1,16 3,455 356,458,35 Aank, trein Vlissingen 719 843 1050 12,27 1 87 £45 628 685 866 Vertr. boot Vlissingen 615 74 5 9— 1015 1130 1 845 2— 815 410545 7— 9- Aank. boot Breskens 640 810 925 1040 1155 110 2,25 310 455 610 725 925 Vertr. boot Breskens 655 815 9301C45 1200 115 230 845 5— 616 730 930 Aankomst VHssingon 720 840 95611101225 140 2 <5 410 525 64'1 765 955 Vartr. trein Vlissingen 734 667 9201125 1,34 43b 6-6 633 704 840 Zondagen. vm. 10.30 nm 7 40 10.60 8.— 12.- 9,10 vm. 9.— nm. 6.10 9.20 6.30 10.80 7.40 vm. 6.40 nm. 5 40 7.25 6,25 8,02 7,32 9.02 7,06 vm. 8,59 nm. 8 0» 8- 8 2» 9,35 8,55 10,20 9,40 7,20 7.60 7.55 8 05 8.15 8 43 6 40 7 10 7,45 8,10 1.25 1,55 2.— 2.10 2.17 2,59 8.43 8 15 8 50 9.00 9,05 9.35 9 43 10- 10,26 6.50 7.20 7.25 7.36 7.45 7,47 2.69 2.17 3.- 3.10 3.15 3,45 8 45 9 15 9,20 9,30 9 56 7.47 7.43 7.55 8.05 8.05 8 33 1 87 5,28 2 - 6,45 2 26 6,10 8,25 10,45 8 46 8,- 8,50 11,10 410 8 25 9,10 4 80 8 40

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1934 | | pagina 6