Stoombootdieiist op de Wester-Schelde
Zeeuwsch-Vlaainsche Tramweg-Maatschappij.
dezer bomuieu. De ontploffing
was zoo hevig, dat het huis vau
den visscher en dat van zijn
buurman instortten. Onder de
puinen vond men de lyken van
den visscher ec vau twee van
zijn zoons. Zijn vrouw en zijn
derde zoon konden levend onder
het puin uitgegraven worden.
Onder het puin van het aangren
zende huis vond men een vrouw
en haar dochter dood.
Een sprong van 8100 meter.
De Russische piloot Ewdoki-
mow, die dezer dagen per pa
rachute van een hoogte van
8100 meter is gesprongen en
daarmede het bestaande record
heeft geslagen, heeft thans te
Leningrad medegedeeld, dat hij
zich reeds sedert Maart voor
dezen sprong had voorbereid.
Tijdens de vlucht en by 't
naar beneden springen heeft hy
gebruik gemaakt vau een zuur
stofapparaat. Toen het vliegtuig,
dat plaats bood voor twee per-
souen op 8100 M. was aange
komen, cirkelde de piloot boven
het vliegveld. Toen Ewdokimow
uit het toestel sprong, werd hij
door een krachtige luchtstroom
gegrepen, waardoor hij met het
hoofd naar beneden ongeveer
3000 meter viel. De eerste
400 meter wentelde bij met
ontzaglijke snelheid om zijn ei
gen as. De terste wolkback
passeerde hy op een hoegte van
5,500 meter. Op 4000 meter
kwam hy weer in de wolken
en viel gedurende 500 meter
verder geheel door de wolken.
Teneinde beter te kunnen zien
rukte hy zyo masker en bril
van het gelaat. Eerst op 700
meter oppervlakte van de aarde
kwam hij uit de wolken te
voorschyn.
Naar hij vertelde, kostte het
hem ongenoorde wilskracht om
niet eerder dan 142 seconden
□a den sprong, zooals bij zich
voorgenomen had, de parachute
te openen.
„Op 200 meter boven den
grond trok ik zoo vertelde
hij aan bet touw, waarop c'e
parachute zich diiect opende,
gelukkig kwam ik neer op een
vlak terrein".
Toen by eenmaal geland was,
voelde hy zich volkomen triscb,
maar hy bad alleen den wensch
onmiddellijk te gaan slapeD.
Outplofflngsramp in Fankrijjb.
Na tallooze vergeefsche po
gingen, waar liet wachtwoord
blijkbaar „zwijgen" was, is men
er toch in geslaagd te vernemen,
hoe het ongeluk, dat reeds aan
vijf mannen het léven kostte -
en helaas moet men vreezen voor
het leven van een twaalftal an
deren, die zwaar gewond werden
opgenomen zich heeft toege
dragen.
Na een schietoefening, juist op
het oogenblik, dat de troepen
zouden inrukken hoorde men een
ontzettende knal, dadelijk gevolgd
door afgrijselijk gillen. Een pa
niek ontstond en de meeste man
schappen, schreeuwend, zonder
er zich rekenschap van te geven
wat er was geschiedt, vluchtten
heen. Het was een granaat van
90 m.M. bestemd voor een loop
graaf-mortier welke gesprongen
was. De uitwerking was ontzet
tend. Drie lijken, vreeselijk ver
minkt, onherkenbaar, lagen daar
in enorme bloedplassen en nau
welijks waren de ongekwetsten
eenigszins tot bezinning gekomen
of men zag twee andere soldaten
doodelijk getroffen in elkaar
zakken Tot op dertig meters
van de plaats waar de obus
barstte, zag men tientallen zwaar
gewonden liggen. De aanblik
was verschrikkelijk.
Onmiddellijk werden de dichtst
bijzijnde hospitalen gewaar
schuwd en de ambulances reden
naar het ware slagveld om doo-
den en gewonden vijf en
twintig gewonden op te ne
men en te vervoeren.
Een onderofficier, Prigent, had,
nadat de schietoefeningen beëin
digd waren, de noodlottige gra
naat gevonden en meegenomen.
Iets verder heeft de ongelukkige
de heische machine bij ongeluk
laten vallen met het bekende
gevolg.
Marktberichten.
AXEL. Ter graanmarkt van
Zaterdag j.l. waren de prijzen
als volgt
Rogge f0,a f0,Winter-,
gerst f 0,— a f 0,Zomergerst
f 0, - a f 0,Haver f 0,— a
f0, Erwten f0,af 0,—.
Lijnzaad f 0,a f 0,Groen
Vlas f 3,k f 5,Gebookt
Vlas f ,3 a f ,6. Gezwingeld
Vlas f 0,30 a f 0.35, Aardappels
f 2,— a f 2,50. Stroo f 6,a
f 7,—. Koolzaad faf
Boter f 0,a f 0,Eieren
f2,— a f2,50.
HULST. Ter graanmarkt van
Maandag jl. waren de prijzen
ais volgt
Tarwe regeeringsprijs. Rogge
f 0.a f 0,—. Wintergerst f 3.50
a f4.—. Zomerg. f3.50 a f4.—
Haver f 5.— a f 6,—. Erwten
f 6.— a f 7,—. Paardenboonen
f 5.— a f 6.Duivenboonen
f6.- a f 7.Witteboonen
f 0,a f 0.Bruineboonen
f 8.a f 10,Boekweit f
a f Lijnzaad f 5.a
f 6,50. Blauw Maanzaad f 15.
cl f 18,50. Mosterdzaad f 0.—
a f Groen Vlas f a
f Gebookt Vlas f a
f Gezwingeld Vlas f
a f Aardappels f 0.— a
f 0,—. Koolzaad f 10.— a f 10.50
Stroo Eieren 100 stuks
f 2,—. Slachtvee aangev. 29,
verk. 8. Varkens aangev. 23,
verk. 15.
MIODEILB W VAN V E3 Fl V O BI R.
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen— Philippine.
Axel (Drie
Schouwen)
Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas
van Gent—IJzeiidjjke.
Autobusdiensten St. .lansteen—Hulst Walzoorden v v.
BreskensHoofdplaatPyramide,
YLISSIX 6 EN- ROOSEN DA AL.
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst.
SPOORWEG «ECHELEN—TERNEUZEN.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
Van af 15 Mei 1934 tot nadere aankondiging.
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
Neuzen
HoedekenskerkeNeuzen.
.W alzoordenHansweert—Kr uiningen.
Kruiningen
- HansweertWalzoorden.
Vlissingen—Breskens.
Breskens—Vlissingen.
Dienstregeling op den Heaelvaansdag en den 2en Pinksterdag als op da werkdagen,
v Driesob.
Axel
Zaamslag
a Neuzen
v Neuzen
v Hoek
a Philippine
5 j5
5 10
5 30
6 55
6
6 10
6 25
7 35
7 40
8 03
824
9 05
9 15
9 30
11 26 2 32 5 42
11 31 2 35 6<7
11 57 2 58 6 09
12 22 3 22 6 33
12 45 4 20 7 10
12 55 4 30 7 20
1 11 4 45 7 36
v Philippine 6 27
Hoek 6 37
a Neuzen 6 52
v Neuzen 7 35
Zaamslag 8 03
Axel 8 21
a Drieseh. 8 26
9 32
9 42
9 57
1130
IJ 57
12 15
12 20
1 12
122
1 37
2 30
2 59
3 19
3 24
Drieseh.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
6-
6 04
6 26
6 38
6 46
6 55
7
7 10
7 35 11 26 251
11 31
11 67
12 09
12 16
12 26
12 32
12 42
7 40
8 03
8 15
8 22
8 32
8 40
8 50
2 37
2 59
3 11
3 18
3 28
3 35
3 45
f 42
6 47
6 09
6 19
6 28
6 36
6 41
6 41
Walsoorden
Kl< osterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Drieseh.
4 48
7 39
4 58
7 49
5 13
8 04
5 40
8 05
6 09
6 30
6 35
7 15
11 10
210
5 £6
6 55
7 20
11 15
216
5 40
7
7 23
1120
2 20
5 44
7 04
7 35
11 30
2 30
5 49
715
7 45
11 40
2 40
5 6a
7 2a
8-
11 55
•i 65
6 08
7 40
8 21
1215
3 19
6 30
8 -
8 26
12 20
3 24
6 35
8 0b
v Drie Schouwen 616 8 30 12 22 3 25 6 36
Westdorpe
6 30
Sas van Gent
6
Philippine
6 26
Pyramids
6 48
a
IJzendijke
7
V
IJzendijke
7 01
a
Schoondijke
7 23
8 45 12 37
9 10 12 51
9 32
9 63
10 03
1004
10 24
1 12
1 37
149
1 50
2 10
3 40
4 20
4 47
5 07
517
L 2>j
5 40
6 51
7 15
7 39
8 01
816
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
8
1141
215
6
S 22 12 07
2 37
6 20
5 50 6 58
1231
412
6 50
6 02 9 C8
1214
4 24
7 02
6 27 9 34
114
4 47
7 SH
6 53 10 44
1 64
5 03
6 06
7 06 11 -
210
5 26
8 20
7 30 1125
2 30
540 t« 40
ft ft
v St. Jaust. f 81016201225 255 445 605
v Huist 630815 1025 1230 3—460 611
aWalz. 710 855 11— 110 340 580 645
f Op tijdig verzoek van of
Op tijdig c erzoeK
trambus-haltebo d.
a a a
745 vWalz. 715905 910 1110120 350 536 650 8 0
750 v Hulst 755 94510201150 2— 430 810 730 920
830 a StJanst 8—95010261155 205 435 735 f
Daar St. Jansteen. Rijdt all een op Zondag.
z*l er gestopt wordeu op de stopplaatsen die zij a aangegeven door een
a Al .een o werkdaaen.
v Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
a IJzendijke
8 20
12
3 45
6 15
V
IJzendijke
6 30
9 35
1 20
4 10
8 41
12 21
4 06
6 36
It
Pyramide
6^7
9 55
135
5 08
9
12 35
418
6 55
tt
Biervliet
6 57
10 05
1 45
518
910
12 45
4 26
7 05
V
Hnnfdnlaat
7 12
10 20
2
5 33
921
1
4 40
7 16
a
Breskens
7 32
10 40
2 20
5 53
v Vlissingen
Middelburg
Goes
Kruin in gen
Bergen op Zoom
a Roosendaal
v Roosendaal
a Rotterdam beurs
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam C.S.
Roosendaal
Breda
's Hertogenbosch
Utrecht C.S.
v Nijmegen
a Arnhem
■5 40
aS 15
731
b9 20
10 36
all 25
134
4 30
6 33
7 04
7 46
a5 48
a6 25
7 43
b9 31
10 44
all 36
1 44
4 40
7 13
7 56
a6 07
a6 58
8 02
b9 50
1103
al2 08
2 04
4 59
■fc»
7 i 2
8 27
■6 19
a7 14
8 15
blO 05
11 16
al2 26
2 17
6 16
o
M
7 45
8 44
a6 47
a7 51
8 39
blO 47
1139
105
2 42
5 48
819
9 ïl
a7
a8 09
8 52
bil 04
11 52
123
2 65
6 05
7 30
8 22
9 39
a7 06
a8 15
11 11
12 05
al 36
3
618
7 47
8 29
9 47
a8 01
a9 22
12 22
122
a2 52
4 22
7 22
8 52
9 24
10 4z
ab 07
a-" 26
12 26
1 18
a2 56
3 60
7 25
8 41
9 30
10 48
a8 40
9 52
12 62
1 62
3 z2
4 22
7 52
9 06
9 55
11 22
a9 17
10 27
127
2 27
3 57
4 57
8 27
9 48
10 35
1157
a9 31
1U 44
1 44
2 44
4 14
5 14
8 44
1017
10 55
0 14
7 07
9
11 14
12 -
128
312
612
8 32
9 50
7 27
9 20
11 46
12 20
2 02
3 32
6 32
8 52
10 10
816
10 03
12 49
103
4 20
7 19
9 40
10 58
916
10 53
153
5 26
8 05
10 27
11 51
9
1102
2 03
b 04
8 0a
10 4 i
Cll 41
9 27
11 31
a2 31
6 31
8 31
1112
cO 02
Arnhem 7— 8 26 9 31 1131
Nijmegen 7 26 8 48 9 57 11 67
Utrecht C.S. 7 82 8 29 10 11 12 11
's Hertogenbosch 8 17 9 31 10 59 12 59
Breda 9 08 10 17 11 39 1 45
Roosendaal 9 23 10 37 11 59 2 05
Amsterdam C.S. 6 60 7 45 9 15 11 45
Haarlem 7 09 8 01 9 31 12 01
Den Haag H.S. 7 53 8 36 10 06 12 36
Rotterdam D.P. 8 23 9 23 10 38 103
Rotterdam Beurs 8 30 9 30 10 37 1 07
Roosendaal 9 20 10 37 1145 2 08
Roosendaal a9 28 10 44 12 04 2 18
Bergen op Zoom a9 43 10 69 12 19 2 28
Kruin'ngen alO 10 li 23 12 60 2 59
Woes a.0 23 1137 103 3 17
Middelburg al0 42 11 67 1 21 3 37
Vlissingen al0 50 12 05 1 28 3 45
1 31
167
159
2 42
3 23
3 43
115
1 31
2 06
145
201
2 36
3 04
a f 07
3 55
4 -
4 15
4 49
5 02
621
5 28
a 2 02
2 61
3 11
al
a4 47
a5 09
2 65
3 01
3?6
4 03
4 07
a6 08
a 5 14
a5 29
a5 58
a6 07
a6 27
a6 35
a4 31
4 57
4 69
6 44
6 24
6 44
c6 53
c7 12
c7 47
<8 05
c8 36
c8 44
a6 32
a6 57
711
8
8 46
9 06
6 46
7 01
7 06
8 03
8 07
9 04
9 U
9 26
9 56
10 09
10 27
10 34
Alleen op werkdagen, b Zondags 10 minutin vroeger, o Alleen op Zon- en Feestdagen.
831
8 57
8 56
9 45
10 26
10 46
10 56
11 11
11 37
11 49
0 09
0 6
Alleen op werkdagen.
V Axel. Wed Gilijamse 6 40 10 4 16 v. Hulst, Station 8 30 2 30 6 30
Hulst, Station 7 65 1120 5 45 Axel, Wed, Gilijamse 9 55 4— 7 30
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nic, n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Meeh.
aMeeh len
v Mechelen
a Brussel
615 10 58
6 24 11 06
6 33 11 14
6 41 11 21
6 53 11 33
7 13 11 40
7 25 12 04
8 0! 12 12
8 23 12 09
9 19 109
9 24 1 21
9 53 151
2 04
213
221
2 29
2 40
2 8
3 32
4 02
311
4 10
4 1 d
4 42d
5 02a 6 25b
6 1 a 6 Pb
6 21a 6 43b
5 28a 6 51b
5 42a 7 O b
5 58a 717b
6 09 7 33
6 44 8 03
6 06a 7 3
711a 8 33
7 33 8 45
S01 9 2i
V
Brussel a c 5 17
9 55
120
5 55
a
Mechelen
a 6 05
10 21
164
6 15
V
Mechelen
6 10
10 27
157
6 21
a
St. Nic. v. Meeh.
7 19
11 32
2 57
7 25
V
Antw. n. St. Nic.
6 32
11 25
2 12
7 19
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
1201
2 50
7 45
V
St. Nic n. Tern.
7 25
12 06
312
7 48
Tl
Hulst
8 20
1 03
4 -
8 44
IT
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
II
Axel
8 36
1 19
4 16
9
II
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 53
137
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon-
d Des Zaterdags minuten later.
en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
v Gent Dp.
a Gent St. P.
v
a Brussel
a Alleen op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 06
8 50a 12 25
8 59 12 31
9 03a 12 38
9 07a 12 42
9 20*12 55
9 05a 12 40
5 40
5 49
5 63
5 57
6 10
6 56
7 24 1100 1252 b 6 10
131b
8 06 11 41 146b 6 55
8 08 1151 151b 7 06
9 12 12 55 2 50b 8 02
Zon- en Feestdagen.
8 ~0a
8 29a
8 3a
83 a
8 50a
83 a
9 54
10 29
10 40
104
11 £0
b. Alleen op Werkdagen Rijdt Zondags 8 minuten later
Brussel
519
7 21
3 50
a
Gent St. P.
7 53
816
4 52
XT
Gent St. P.
6 21
8 29
1201
5 08
814
n
Geat Dp.
6 42
8 42
12 17
5 22
8 27
ft
Selzaets
7 22
9 18
12 62
6 01
9 09
V
Selzaete
7 30
9 21
1
6 20
9 19a
Sas van Geut
8
9 51
1 30
6 50
9 42a
Philippine
8 08
9 59
1 S3
6 8
9 50a
Sluiskilbrug
8 12
10 03
1 42
7 02
9 54a
9
Sluiskil
8 16
1007
146
7 0S
9 58a
i Ter Neuzen
8 2
1015
1 64
7 14
10 06a
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlissineen.
Vertrek boot van Neuzen vm. 7,20 10,30 ni
Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
vm.
7,40
8,50
8,57
10,50
12,
1,34
2.—
2,20
3,30
4,30
Aankomst trein te Vlissingen
Verirek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te N euzen
8,48
9-
9,20
10,30
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertrek trein naar Roosendaal
„V lissmgen
Aans'uitirg op vertrekke de
tram.
7,10
Hoedekenskerke.
9,40 12.10
nm. 12,05
12.30
12,50
2,-
4,40
5,
6,10
6,16
3,45
4 -
4,20
5,30
6,40
7,25 10)25
8,02 11,03
8,« 4 11,37
treinen te Goes
2,59 5,40 8,05
12.55 3,35 6,25 8,<0
2.04 4,59 7,32 0,—
5,02 7,05 10,09
met autobussen en
Aankomst trein van Roosendaal 7,5? 10,21 11,35 3,IE 6,06
Vlissingen 8,9,48 12 04 2,01 6,15
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 6,50
Aankomst te Neuzen 9,16 11,60 1,50 4,35 7,35
Aans uitirg van
tram.
te Goes aankomende treinen met autobussen
8,09
8,25
8,55
9,40
en
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,26 3,56 5 40 6,60
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56 1,55 4,25 6 10 7,20
Vertrek van Hansweert 7,65 9,4512,05 2,-4,26 7,25
Aankomst te Kruiningen 8,05 9,5512,15 2,10 4 35 7,85
Vertrek trein naar Roosendaal 8,15 10,0812,26 2,17 5,16 7,45
Vlissingen 10,1012,50 2,19 4,44 7,62
8 45
9 15
9 2<)
9 36
9 56
Aankomst trein
van Roosendaal 7,41 10 10 11,23 2,59 4,49 5,58 7,52
Vlissingen 6,19 8,1510 08 12,26 2,17 ,- 5,167,45
Vertrek van KruiDÏngen 6,26 8,18 10 16 12,80 3,4 50 6,— 7,55
Aankomst te Hansweert 6 36 8,2310 2512 40 3,10 6,- 6.10 8,05
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,8010,36 12,45 3,1b 6 05 6,15 6 06
Aankomst te Walzoorden 7,10 9 11,06 1,16 3,455 356,458,35
Aank, trein Vlissingen 719 843 1050 12,27 1 87 £45 628 685 866
Vertr. boot Vlissingen 615 74 5 9— 1015 1130 1 845 2— 815 410545 7— 9-
Aank. boot Breskens 640 810 925 1040 1155 110 2,25 310 455 610 725 925
Vertr. boot Breskens 655 815 9301C45 1200 115 230 845 5— 616 730 930
Aankomst VHssingon 720 840 95611101225 140 2 <5 410 525 64'1 765 955
Vartr. trein Vlissingen 734 667 9201125 1,34 43b 6-6 633 704 840
Zondagen.
vm. 10.30 nm 7 40
10.60 8.—
12.- 9,10
vm. 9.— nm. 6.10
9.20 6.30
10.80 7.40
vm. 6.40 nm. 5 40
7.25 6,25
8,02 7,32
9.02 7,06
vm. 8,59 nm. 8 0»
8- 8 2»
9,35 8,55
10,20 9,40
7,20
7.60
7.55
8 05
8.15
8 43
6 40
7 10
7,45
8,10
1.25
1,55
2.—
2.10
2.17
2,59
8.43
8 15
8 50
9.00
9,05
9.35
9 43
10-
10,26
6.50
7.20
7.25
7.36
7.45
7,47
2.69
2.17
3.-
3.10
3.15
3,45
8 45
9 15
9,20
9,30
9 56
7.47
7.43
7.55
8.05
8.05
8 33
1 87 5,28
2 - 6,45
2 26 6,10
8,25 10,45 8 46 8,-
8,50 11,10 410 8 25
9,10 4 80 8 40