Axelsche Courant. Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwscii-Vla anderen No. 32. Vrijdag 27 Juli 1934. Binnenland. Landbouw. Gemengd Nieuws. Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond. Redacteur-Uitgever J. C. VINK Axel. Tweede Blad. De reis van dl' Koningin en de Prinses. Naar wij vernemen zal d< „Tanimbar" van de Stoomvaart Maatschappij „Nederland", aa boord van welk schip H M. d< Koningin en H. K. H. Prinses Juliana zich naar Ulvink in de Hardangerijord (Noorwegen) zul len begeven, Zaterdagmiddag t 12 uur van de Javakade te Am sterdam vertrekken. De „Tanim bar" is een vrachtschip met pas- saeiers-accomodatiehet meet 8170 bruto register ton. Op uitdrukkelijken wensch van H. M. de Koningin worden aai boord voor deze reis geen ver anderingen aangebracht, terwij de gewone scheepsvoeding zaï worden gebruikt. Naar alle waar schijnlijkheid zal het doel vat de reis Maandag bij daglich worden bereikt. Zoodra de K<> ningin en de Prinses de „Tanim bar" met het klein gevolg, dat de reis medemaakt, zal hebben verlaten, zal het schip koers zetten naar Hamburg, waar een gedeelte van de lading die het nog van zijn jongste reis in de ruimen heeft, zal worden gelost Statlekist voor den Prins. De N V. Koperpletterij en Me- taalhandel „De Vlijt" te Apel doorn, heeft in opdracht het ver vaardigen van een rood koperei statiekist voor het stoffelijk over schot van wijlen Prins Hendrik De koperen platen hebben eer dikte van 3 mm. en de kist weegt 175 kg. Naar veiliger verkeer. Een wetsontwerp is bij de Tweede Kamer ingediend, dat den naam „Regelen, in verbano met het gebruik van motorrijtuigen en rijwielen, nopens het verkee* ©p de wegen en de rijwielpaden' draagt. Zoowel het ontwerp ab de toelichting zijn in hoofdzaal» ontleend aan de voorstellen vai de commissie inzake de wettelijk- bepalingen betreffende het motor en rijwielverkeer. De toelichting zegt o.m Bij herhaling is, in en buiten de Staten-Oeneraal, aangedrongen op wijziging van de wettelijke bepalingen betreffende het motor en rijwielverkeer, vooral in ver band met de ontwikkeling var het snelverkeer. De thans bestaande Motor-en Rijwielwet zal vervallen bij in werkir.gtreding van de onder havige. Thans is nog niet overgegaan tot het opleggen van de plichi tot verzekering tegen de gevolgen van de wettelijke aansprakelijk heid van eigenaars, houders er bestuurders van motorrijtuigen. De Minister staat niet afwijzend tegenover dit denkbeeld. De uit werking van een zóó-ingrijpende voorziening zou echter tijd vor deren, gedurende welken men niet kan wachten op een betere regeling van de overige verkeers- voorschriften. Een wettelijke ver zekeringsplicht kan later, zoo noodig, bij afzonderlijke wet worden ingediend. Grootere verkeersveiligheid. Het thans aangeboden wetsont werp is samengesteld met de bedoeling om te verkrijgen grooter veiligheid van het verkeer. De Minister meent te moeten aanbevelen, dat de wet de eischen van geschiktheid en bekwaamheid ter verkrijging van een rijbewijs niet in onderdeelen aangeeft, maar overlaat aan den Minister, met de uitvoering van de wet belast. De bedoeling is, die eischen zwaarder te stellen dan die op net oogenblik geiden. Het bepaalde in art. 9 der tegenwoordige wet, volgens het- vvelk een nummerbewijs moet worden afgegeven door den Com missaris der Koningin in de pro vincie en, ingeval de houder in het buitenland woont, door den vim., vormt een beletsel voor 'n goede regeling der controle op motorrijtuigen. Het rijtuigbewijs oehoort te worden afgegeven voor een bepaald motorrijtuig en moet bet voor elk willekeurig motor rijtuig kunnen worden gebruikt. Door dit in het ontwerp op te lemen (art. 9), is ook mogelijk gemaakt de regeling, waardoor, indien later het motorrijtuig zich m zoodanigen toestand blijkt te levinden, dat het gevaarlijk is, laarmede over den weg te rijden, iet bewijs tijdelijk of voor goed <an worden ingetrokken (Art. 13). Een centraal orgaan. Het is gewenscht, dat de be wijzen als hier bedoeld, afgegeven worden door of vanwege een centraal orgaan, dat zoo noodig ■en onderzoek naar de geschikt ïeid van de motorrijtuigen kan mstellen. Hierdoor wordt ook 'erkregen een vereenvoudiging der administratie ter zake van le thans in gebruik zijnde natio- ïaliteitsbewijzen en de inning van le Wegenbelasting. Bij de uitvoeringsvoorschriften ',a\ een en ander nader geregeld worden. Ook de afgifte van rijbewijzen vordt meer gecentraliseerd. Het ifgeven van wat in de plaats 'an de "tegenwoordige rijvaar digheidsbewijzen komt, zal ook m de toekomst wel in één hand djn. Aan het streven naar vereen voudiging sluit zich aan het doen vervallen van bestaande niet- -ïoodzakelijk meer zijnde bepa lingen. Meer eenheid. Bij de overweging van de ïierboven bedoelde bepalingen, al dan tevens de aandacht ku: - ïen worden gewijd aan het orengen van meer eenheid in de verkeersregelen. Het is de be- ioeling om de punten, welke ich voor eenheid van regeling leenen, zooveel mogelijk en noo- iig onder te brengen in den ilgemeenen maatregel van be stuur, met nadere uitwerking, waar dit gewenscht is, in minis- terieele beschikking. Daarmee wordt de noodige eenheid ver sregen omdat die punten dan liet meer zijn overgelaten, b.v. aan het verschillend inzicht van gemeentebesturen. De maximum-snelheid De noodige eenheid inzake de naximum snelheid kan verkregen worden door een algemeen ma ximum voor de in de bebouwde kommen in acht te nemen snel- neid vast te stellen, behoudens dan voor die gedeelten van de wegen, welke behoorlijk zijn af- escheiden en niet voor ander verkeer dan voor motorrijtuigen, zijn opengesteld. In verband met het bovenstaande is in art. 8 aan Gedeputeerde Staten de opdracht gegeven om de bebouwde kom men vast te stellen en een voor schrift opgenomen tot het aan geven op den weg van die kommen. Alcohol op den weg Wat da scherpere contröle be treft breidt art. 26 de tegenwoor dige bepaling van art. 22b (per sonen, die onder invloed van sterken drank verkeeren) uit ook tot hen, die andere rij- of voer tuigen dan motorrijtuigen of rij wielen besturen. Immers, ook deze kunnen groot gevaar op den weg ver oorzaken. Zulke gevallen kunnen ingevolge art. 35 alleen met ge vangenisstraf gestraft worden. Verder is een meer direct op treden tegen bestuurders, die onder den invloed van alcoholi- schen drank zijn, mogelijk ge maakt in de art. 27 en 28, die het mogelijk maken dronken be stuurders onmiddellijk te beletten met het motorrijtuig verder te rijden. Zelfs kan hun rijbewijs ingehouden worden tijt aan de rechterlijke uitspraak. (Art. 27). i Opgenomen is een uitbreiding van het tegenwoordige art. 15, I vierde lid in dien zien, dat ook indien het recht tot strafvervol ging wegens overtreding van art. 426 of 453 Wetb. van Strafrecht is vervallen ingeval van transactie, het rijbewijs kan worden gewij zigd. In art. 39 is voorts bij over treding van art. 26 ontzegging van rijbevoegdheid voor 5 jaren mogelijk gemaakt, ingevolge het vierde lid bij recidieve voor 10 jaren. Verzwaring van strafmaat Ook in ander opzicht wordt strenger optreden door verzwa ring van strafmaat voorgesteld. Zoo kan bij overtreding van den algemeenen maatregel van be stuur 2 jaren ontzegging, bij re cidieve 4 jaren worden uitge sproken. Het is niet te ontken nen, dat deze bijkomende straffen voor zeer veel bestuurders, o.a voor beroepschauffeurs, een zeer zware straf kunnen beteekenen. In verband met de bepalingen van het wetboek van strafrecht zou een bestuurder, die onder invloed van alcohol iemand over rijdt de kans hebben, er met hechtenisstraf af te komen, daar entegen in ieder geval gevange nisstraf krijgen als zijn rit zonder ongelukken is afgeloopen. De maxima van de artt. 337 en 308 (9 en 6 maanden) zijn in dit verband gebracht op 1 jaar en 9 maanden. Voor den door alcohol benevelden bestuurder worden deze maxima verhoogd tot 3, resp. 2 jaar verhoogd (resp. den dood van een ander veroorzaken en lichamelijk letsel). Verder is oorzakelijk verband gelegd tusschen aanrijding, bot sing enz. eenerzijds en dood (lichamelijk letsel) anderzijds. Men denke zich het geval, dat een bestuurder, na iemand aan gereden te hebben, het slacht offer in zijn auto vervoert, maar daarbij zóó onvoorzichtig te werk gaat, dat de getroffene tengevolge van dat vervoer overlijdt. H.:t door de Commissie voor gestelde ontwerp van wet met Memorie van Toelichting is als bijlagen 11 en 111 bij deze Memorie gevoegd. Soepkippen. Al dichter komt de kippen houder bij den tijd, dat hij een deel zijner oudere hennen kwyt moet zyn, om plaats te maken voor de jongere dieren. Natuur lijk zullen die het eerst worden opgeruimd, welke het oudste zijn en te herkennen zijn aan den ring, die om de beenen indertijd is gedaan. Mocht dit niet zoo zijn of zouden er onder jongere gemerkte bennen zyn, die werkeljjk beter iu den soep pot dan in het kippenhok thuis hooren, dan moet men toch, om dat men veelal niet over vai- uasten beschikt, andere midde len kennen om de slechte hen nen van de goede te onderschei den. Welke deze nu zijn? Een hen die pas aan den leg is, ziet er frisch en fleurig uit met een donkergele tint op sna vel en beeneD. bij straffen leg begint de kleur te tanen tot bleekwit, terwijl de vederbedek king niet meer glanzend aanligt tegen de üuid. Hieruit volgt dus, dat hennen, die er op het oogenblik nog mooi uitzien, niet tot de beste leggers behooren. Hebt ge wel eens een kip in de hand genomen en met het vlakke deel er van over het borstbeen naar den buik gestreken Wel licht was het buikg^deelte zwaar óf erg hard óf erg soepel, alsof er water in zit, óf de overgang van borst naar achterlyf was niet erg geleidelijk. In al deze gevallen heeft men niet de besten onder het pluimvee- gedierte. Verder bevinden zich zeker overmagere dieren onder de koppel. Ze zijn gemakkelijk te herkennen, want de kleur der kammen is meestal flets en de borst ingedeukt. Als men ze in de band neemt, voelen ze ontzettend licht zen. Om deze er uit te halen, behoeft men werkelijk geen vakman te zijn een ieder kan ze gemakkelijk herkennen. Eu toch, op een groot aantal boerderijen trekt men zich van deze dieren niets aan, en laat ze maar loopen. En toch zijn zij fnuikend voor de betere kippen, niet om het voer, maar meer nog om het gevaar van besmetting door tuberculose. Wie bovenstaande opmerking ter harte neemt, zal er best in slagen, zoo niet alle, maar toch vela der slechte hennen te kunnen verkoopen. Moordaanslag. In een uithoek van de ge meente Enschede, bij de grens van Losser heett zich een drama afgespeeld, waarvan de 34-jarige landbouwer W. H. O. het slachtoffer is geworden. Deze O. was getrouwd ge weest met een zuster van zijn knecht D. A B. Einde van het vorige jaar stierf de vrouw van O. Na eenigen tijd zocht O. zich een huishoudster en zijn keuze viel op de 31-jarige mej. B. en O trachtte toenadering tot da nieuwe huishoudster. B. was bierever zeer verbolgen. Don derdagavond begaf hy zich om een uur of elf naar het huis van zijn baas om daar eens poolshoogte te nemen. Hij ging voor da ramen van de slaapkamer van O. staan. Deze bemerkte het en kwam naar buiten. B. week aanvan kelijk terug, doch daarna bleef hy staan met een mes in zijn hand. O wierp zich toen op zijn knecht om hem het mes afhandig te maken, doch deze laatste was vlugger dan zijn baas. Hij wierp hem op den grond en bracht hem verschil lende steken in den rug, aan dm hals, in zijn gezicht en aan zijn linkerhand toe. Op het lawaai kwam de huis houdster toegesneld* Zij wierp zich tusschen beide vechtenden, aldus de Telwaarop B. het hazenpad koos. Een zwager van O, die er inmiddels ook bij was gekomen, liep naar de mare chaussee-kazerne in Oldenzaal en de marechaussee nam ter stond het onderzoek in handeD. O. werd naar het ziekenhuis te Oldenzaal overgebracht. B, die bij zyn ouders thuis woont, en rustig naar bed was gegaan, werd van zijn bed gelicht en gearresteerd. Dinsdagavond is te Amster dam een eigenaardig verkeers ongeval gebeurd, dat nog be trekkelijk goed is afgeloopen. De cbauff'ur van een blok- band-taxi, wilde zijn wagen star ten, nadat twee dames als pas sagiers waren ingestapt. De starter werkte echter niet zooals het behoorde, als gevolg waarvan de chauflhut met een paar col lega's den auto van achteren ging opduwen. Plotseling sloug de motor aan en daar de wagen op de derde versnelling stond, ging by er zonder chauffeur vandoor in de richting van den Singel. De bestuurder trachtte nog op zijn wagen te springen, doch hij viel er weer at. Van de inzittende dames, die uiter aard zeer ontdaan waren, sprong er een uit den auto, waarby zij kwam te vallen en een buil aan het hoold opliep. De andere, die was blijven zitten, kwam met den schrik vrij, toen de wagen tegen een boom botste, waarby hy danig werd bescha digd. Door het schrikken van 'n invalidenwagentje sloeg een paard, bespannen voor een boe renwagen, bestuurd door den veehouder J. H. te Westergeest (Fr.) op hol. By de poging een 5 jarig doch tertje dat zich mede op den wa gen bevond, te redden, werden vader en kind overreden. De vader kwam met enkele ver wondingen vrij, doch het meiijs overleed enkele oogonblikken later, Onachtzame seiuwachtor. Groote onachtzaamh'id van den seinwachter 75 op de spoor lijn Weert—Roermond, die ver zuimd had de spoorboomen ter plaatse neer te laten, heeft het leven gekost aan een 52-jarigen wielrijder. Deze werd op het oogenblik, dat hy den overweg gelegen in den drukken rijks straatweg passeerde, gegrepen door den met een vaart van 60 a 70 km voorbijsnellenden trein AmsterdamMaastricht, welke om 15 h 44 van het station Weert was vertrokken. Toen de trein nog maar enkele meters van de plek was verwij derd, stak een drietal wielrijders de rails over. Zy reden achter elkaar. Een dame die voorop reed kon nog net, veilig wegko men. De achter haar rijdende fietser, de 52 jarige handelaar M. H. T. uit Heycbuizen werd in de linkerzijde door den loco motief gegrepen en tegen het langs de spoorbaan staande hek werk geslagen. De dood moet onmiddelhik zijn ingetreden. De derde wielrijder kon nog juist bijtijds van zijQ flets springen. De seiuwachter is buiten dienst ge-steld. Hy is reeds 20 jaar bij de Spoorwegen en kan bogen op een blanco strafregister. Een onweer van buitenge wone hevigheid, dat vergezeld ging van zware stortregens, lie* ft Dinsdagmiddag in geheel Enge land maar voornamelijk boven Londen en omstreken gewoed. Op vele plaatsen stonden de wegen 15 centimeter onder wa ter. De bliksem sloeg in tal van gebouwen in en veroor zaakte aanzienlijke materieele schade. Het verkeer werd op eenige plaatsen volkomen stil gelegd. De watersnood in Polen. Terwyl Polen nog kampt met da gevolgen der eerste overstroo mingeD, kondigt zich reeds weer een nieuw onheil aan. De ri vieren in het gebied der Kar- pathen, die weer in hun bed ding teruggestroomd waren, zyn tengevolge vau wolkbreuken op nieuw buiten de oe vers getreden. Reeds staan zeven dorpen in deze streek onder water. De bevolking was gedwongen, haar huizen te verlaten. Aan den mond van de San, waar deze rivier in de Weicbsel stroomt, by Sindomir, is de toe stand buitengewoon bedenkelijk. Daar zijn de indijkingen vernield, zoodat zich een reusachtig meer heeft gevormd van 50 K.M. lengte en 7 K.M. breedtehier en daar staat het water vijf meter hoog. Een oppervlakte van 15.000 H A. bouwland is onbruikbaar gewordeD, 52 dor pen en 1500 huizen staan onder water. Tot dusverre zijn 4200 menschen in veiligheid gebracht, de overigen hebben hun toe vlucht op de daken gezocht en zien reikhalzend naar hulp uit. Militairen zijn gerrquireerd. De schade aan den oogst toegebracht wordt geschat op 4 millioen zloty. Er dreigt hongersnood. In de omgeving van Tou lon is weer een groote bosch- brand uitgebroken. Sedert Maandag trachten gendarmerie en brandweer het vuur te be dwingen, tot dusverre echter te- vergeetsch. Het dorp Bornes moest door de bewoners in al lerijl ontruimd wordeD. Men neemt aan, dat het intusschen afgebrand is. Ook deze brand is waarschijnlijk het gevolg van onvoorzichtigheid. Noodlottige ontploffing Te Pulsano, een visscüersdorp by Tarento (It.) is een noodlottig ongeluk gebeurd, waarbij vyf personen om het leven zyn ge komen. De visscher De Cesario, was tegen middernacht met zijn vrouw en drie zoons bezig met het in gere-dheid breDgen van zijn vischwerktuigen, w.o. zich ook eenige zelfvervaardigde bommen bevonden, gelyk deze gebruikt werden by de visob- vangst. Plotseling ontplofte eet;

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1934 | | pagina 5