Axelsche Courant.
Nieuws- en Advertentieblad voor
Zeeuwscii-Vla anderen
No. 32. Vrijdag 27 Juli 1934.
Binnenland.
Landbouw.
Gemengd Nieuws.
Verschijnt
Dinsdag- en Vrijdagavond.
Redacteur-Uitgever J. C. VINK
Axel.
Tweede Blad.
De reis van dl' Koningin
en de Prinses.
Naar wij vernemen zal d<
„Tanimbar" van de Stoomvaart
Maatschappij „Nederland", aa
boord van welk schip H M. d<
Koningin en H. K. H. Prinses
Juliana zich naar Ulvink in de
Hardangerijord (Noorwegen) zul
len begeven, Zaterdagmiddag t
12 uur van de Javakade te Am
sterdam vertrekken. De „Tanim
bar" is een vrachtschip met pas-
saeiers-accomodatiehet meet
8170 bruto register ton.
Op uitdrukkelijken wensch van
H. M. de Koningin worden aai
boord voor deze reis geen ver
anderingen aangebracht, terwij
de gewone scheepsvoeding zaï
worden gebruikt. Naar alle waar
schijnlijkheid zal het doel vat
de reis Maandag bij daglich
worden bereikt. Zoodra de K<>
ningin en de Prinses de „Tanim
bar" met het klein gevolg, dat
de reis medemaakt, zal hebben
verlaten, zal het schip koers
zetten naar Hamburg, waar een
gedeelte van de lading die het
nog van zijn jongste reis in de
ruimen heeft, zal worden gelost
Statlekist voor den Prins.
De N V. Koperpletterij en Me-
taalhandel „De Vlijt" te Apel
doorn, heeft in opdracht het ver
vaardigen van een rood koperei
statiekist voor het stoffelijk over
schot van wijlen Prins Hendrik
De koperen platen hebben eer
dikte van 3 mm. en de kist
weegt 175 kg.
Naar veiliger verkeer.
Een wetsontwerp is bij de
Tweede Kamer ingediend, dat
den naam „Regelen, in verbano
met het gebruik van motorrijtuigen
en rijwielen, nopens het verkee*
©p de wegen en de rijwielpaden'
draagt. Zoowel het ontwerp ab
de toelichting zijn in hoofdzaal»
ontleend aan de voorstellen vai
de commissie inzake de wettelijk-
bepalingen betreffende het motor
en rijwielverkeer.
De toelichting zegt o.m
Bij herhaling is, in en buiten
de Staten-Oeneraal, aangedrongen
op wijziging van de wettelijke
bepalingen betreffende het motor
en rijwielverkeer, vooral in ver
band met de ontwikkeling var
het snelverkeer.
De thans bestaande Motor-en
Rijwielwet zal vervallen bij in
werkir.gtreding van de onder
havige.
Thans is nog niet overgegaan
tot het opleggen van de plichi
tot verzekering tegen de gevolgen
van de wettelijke aansprakelijk
heid van eigenaars, houders er
bestuurders van motorrijtuigen.
De Minister staat niet afwijzend
tegenover dit denkbeeld. De uit
werking van een zóó-ingrijpende
voorziening zou echter tijd vor
deren, gedurende welken men
niet kan wachten op een betere
regeling van de overige verkeers-
voorschriften. Een wettelijke ver
zekeringsplicht kan later, zoo
noodig, bij afzonderlijke wet
worden ingediend.
Grootere verkeersveiligheid.
Het thans aangeboden wetsont
werp is samengesteld met de
bedoeling om te verkrijgen
grooter veiligheid van het verkeer.
De Minister meent te moeten
aanbevelen, dat de wet de eischen
van geschiktheid en bekwaamheid
ter verkrijging van een rijbewijs
niet in onderdeelen aangeeft, maar
overlaat aan den Minister, met
de uitvoering van de wet belast.
De bedoeling is, die eischen
zwaarder te stellen dan die op
net oogenblik geiden.
Het bepaalde in art. 9 der
tegenwoordige wet, volgens het-
vvelk een nummerbewijs moet
worden afgegeven door den Com
missaris der Koningin in de pro
vincie en, ingeval de houder in
het buitenland woont, door den
vim., vormt een beletsel voor 'n
goede regeling der controle op
motorrijtuigen. Het rijtuigbewijs
oehoort te worden afgegeven voor
een bepaald motorrijtuig en moet
bet voor elk willekeurig motor
rijtuig kunnen worden gebruikt.
Door dit in het ontwerp op te
lemen (art. 9), is ook mogelijk
gemaakt de regeling, waardoor,
indien later het motorrijtuig zich
m zoodanigen toestand blijkt te
levinden, dat het gevaarlijk is,
laarmede over den weg te rijden,
iet bewijs tijdelijk of voor goed
<an worden ingetrokken (Art. 13).
Een centraal orgaan.
Het is gewenscht, dat de be
wijzen als hier bedoeld, afgegeven
worden door of vanwege een
centraal orgaan, dat zoo noodig
■en onderzoek naar de geschikt
ïeid van de motorrijtuigen kan
mstellen. Hierdoor wordt ook
'erkregen een vereenvoudiging
der administratie ter zake van
le thans in gebruik zijnde natio-
ïaliteitsbewijzen en de inning van
le Wegenbelasting.
Bij de uitvoeringsvoorschriften
',a\ een en ander nader geregeld
worden.
Ook de afgifte van rijbewijzen
vordt meer gecentraliseerd. Het
ifgeven van wat in de plaats
'an de "tegenwoordige rijvaar
digheidsbewijzen komt, zal ook
m de toekomst wel in één hand
djn.
Aan het streven naar vereen
voudiging sluit zich aan het doen
vervallen van bestaande niet-
-ïoodzakelijk meer zijnde bepa
lingen.
Meer eenheid.
Bij de overweging van de
ïierboven bedoelde bepalingen,
al dan tevens de aandacht ku: -
ïen worden gewijd aan het
orengen van meer eenheid in de
verkeersregelen. Het is de be-
ioeling om de punten, welke
ich voor eenheid van regeling
leenen, zooveel mogelijk en noo-
iig onder te brengen in den
ilgemeenen maatregel van be
stuur, met nadere uitwerking,
waar dit gewenscht is, in minis-
terieele beschikking. Daarmee
wordt de noodige eenheid ver
sregen omdat die punten dan
liet meer zijn overgelaten, b.v.
aan het verschillend inzicht van
gemeentebesturen.
De maximum-snelheid
De noodige eenheid inzake de
naximum snelheid kan verkregen
worden door een algemeen ma
ximum voor de in de bebouwde
kommen in acht te nemen snel-
neid vast te stellen, behoudens
dan voor die gedeelten van de
wegen, welke behoorlijk zijn af-
escheiden en niet voor ander
verkeer dan voor motorrijtuigen,
zijn opengesteld. In verband met
het bovenstaande is in art. 8 aan
Gedeputeerde Staten de opdracht
gegeven om de bebouwde kom
men vast te stellen en een voor
schrift opgenomen tot het aan
geven op den weg van die
kommen.
Alcohol op den weg
Wat da scherpere contröle be
treft breidt art. 26 de tegenwoor
dige bepaling van art. 22b (per
sonen, die onder invloed van
sterken drank verkeeren) uit ook
tot hen, die andere rij- of voer
tuigen dan motorrijtuigen of rij
wielen besturen.
Immers, ook deze kunnen
groot gevaar op den weg ver
oorzaken. Zulke gevallen kunnen
ingevolge art. 35 alleen met ge
vangenisstraf gestraft worden.
Verder is een meer direct op
treden tegen bestuurders, die
onder den invloed van alcoholi-
schen drank zijn, mogelijk ge
maakt in de art. 27 en 28, die
het mogelijk maken dronken be
stuurders onmiddellijk te beletten
met het motorrijtuig verder te
rijden. Zelfs kan hun rijbewijs
ingehouden worden tijt aan de
rechterlijke uitspraak. (Art. 27). i
Opgenomen is een uitbreiding
van het tegenwoordige art. 15, I
vierde lid in dien zien, dat ook
indien het recht tot strafvervol
ging wegens overtreding van art.
426 of 453 Wetb. van Strafrecht
is vervallen ingeval van transactie,
het rijbewijs kan worden gewij
zigd.
In art. 39 is voorts bij over
treding van art. 26 ontzegging
van rijbevoegdheid voor 5 jaren
mogelijk gemaakt, ingevolge het
vierde lid bij recidieve voor 10
jaren.
Verzwaring van strafmaat
Ook in ander opzicht wordt
strenger optreden door verzwa
ring van strafmaat voorgesteld.
Zoo kan bij overtreding van den
algemeenen maatregel van be
stuur 2 jaren ontzegging, bij re
cidieve 4 jaren worden uitge
sproken. Het is niet te ontken
nen, dat deze bijkomende straffen
voor zeer veel bestuurders, o.a
voor beroepschauffeurs, een zeer
zware straf kunnen beteekenen.
In verband met de bepalingen
van het wetboek van strafrecht
zou een bestuurder, die onder
invloed van alcohol iemand over
rijdt de kans hebben, er met
hechtenisstraf af te komen, daar
entegen in ieder geval gevange
nisstraf krijgen als zijn rit zonder
ongelukken is afgeloopen. De
maxima van de artt. 337 en 308
(9 en 6 maanden) zijn in dit
verband gebracht op 1 jaar en 9
maanden. Voor den door alcohol
benevelden bestuurder worden
deze maxima verhoogd tot 3,
resp. 2 jaar verhoogd (resp. den
dood van een ander veroorzaken
en lichamelijk letsel).
Verder is oorzakelijk verband
gelegd tusschen aanrijding, bot
sing enz. eenerzijds en dood
(lichamelijk letsel) anderzijds.
Men denke zich het geval, dat
een bestuurder, na iemand aan
gereden te hebben, het slacht
offer in zijn auto vervoert, maar
daarbij zóó onvoorzichtig te werk
gaat, dat de getroffene tengevolge
van dat vervoer overlijdt.
H.:t door de Commissie voor
gestelde ontwerp van wet met
Memorie van Toelichting is als
bijlagen 11 en 111 bij deze Memorie
gevoegd.
Soepkippen.
Al dichter komt de kippen
houder bij den tijd, dat hij een
deel zijner oudere hennen kwyt
moet zyn, om plaats te maken
voor de jongere dieren. Natuur
lijk zullen die het eerst worden
opgeruimd, welke het oudste
zijn en te herkennen zijn aan
den ring, die om de beenen
indertijd is gedaan. Mocht dit
niet zoo zijn of zouden er onder
jongere gemerkte bennen zyn,
die werkeljjk beter iu den soep
pot dan in het kippenhok thuis
hooren, dan moet men toch, om
dat men veelal niet over vai-
uasten beschikt, andere midde
len kennen om de slechte hen
nen van de goede te onderschei
den. Welke deze nu zijn?
Een hen die pas aan den leg
is, ziet er frisch en fleurig uit
met een donkergele tint op sna
vel en beeneD. bij straffen leg
begint de kleur te tanen tot
bleekwit, terwijl de vederbedek
king niet meer glanzend aanligt
tegen de üuid. Hieruit volgt
dus, dat hennen, die er op het
oogenblik nog mooi uitzien, niet
tot de beste leggers behooren.
Hebt ge wel eens een kip in de
hand genomen en met het vlakke
deel er van over het borstbeen
naar den buik gestreken Wel
licht was het buikg^deelte zwaar
óf erg hard óf erg soepel, alsof
er water in zit, óf de overgang
van borst naar achterlyf was
niet erg geleidelijk. In al deze
gevallen heeft men niet de
besten onder het pluimvee-
gedierte. Verder bevinden zich
zeker overmagere dieren onder
de koppel. Ze zijn gemakkelijk
te herkennen, want de kleur
der kammen is meestal flets en
de borst ingedeukt. Als men ze
in de band neemt, voelen ze
ontzettend licht zen. Om deze
er uit te halen, behoeft men
werkelijk geen vakman te zijn
een ieder kan ze gemakkelijk
herkennen. Eu toch, op een
groot aantal boerderijen trekt
men zich van deze dieren niets
aan, en laat ze maar loopen. En
toch zijn zij fnuikend voor de
betere kippen, niet om het voer,
maar meer nog om het gevaar
van besmetting door tuberculose.
Wie bovenstaande opmerking
ter harte neemt, zal er best in
slagen, zoo niet alle, maar toch
vela der slechte hennen te
kunnen verkoopen.
Moordaanslag.
In een uithoek van de ge
meente Enschede, bij de grens
van Losser heett zich een drama
afgespeeld, waarvan de 34-jarige
landbouwer W. H. O. het
slachtoffer is geworden.
Deze O. was getrouwd ge
weest met een zuster van zijn
knecht D. A B. Einde van het
vorige jaar stierf de vrouw van
O. Na eenigen tijd zocht O. zich
een huishoudster en zijn keuze
viel op de 31-jarige mej. B. en
O trachtte toenadering tot da
nieuwe huishoudster. B. was
bierever zeer verbolgen. Don
derdagavond begaf hy zich om
een uur of elf naar het huis
van zijn baas om daar eens
poolshoogte te nemen.
Hij ging voor da ramen van
de slaapkamer van O. staan.
Deze bemerkte het en kwam
naar buiten. B. week aanvan
kelijk terug, doch daarna bleef
hy staan met een mes in zijn
hand. O wierp zich toen op
zijn knecht om hem het mes
afhandig te maken, doch deze
laatste was vlugger dan zijn
baas. Hij wierp hem op den
grond en bracht hem verschil
lende steken in den rug, aan
dm hals, in zijn gezicht en aan
zijn linkerhand toe.
Op het lawaai kwam de huis
houdster toegesneld* Zij wierp
zich tusschen beide vechtenden,
aldus de Telwaarop B. het
hazenpad koos. Een zwager van
O, die er inmiddels ook bij was
gekomen, liep naar de mare
chaussee-kazerne in Oldenzaal
en de marechaussee nam ter
stond het onderzoek in handeD.
O. werd naar het ziekenhuis te
Oldenzaal overgebracht. B, die
bij zyn ouders thuis woont, en
rustig naar bed was gegaan,
werd van zijn bed gelicht en
gearresteerd.
Dinsdagavond is te Amster
dam een eigenaardig verkeers
ongeval gebeurd, dat nog be
trekkelijk goed is afgeloopen.
De cbauff'ur van een blok-
band-taxi, wilde zijn wagen star
ten, nadat twee dames als pas
sagiers waren ingestapt. De
starter werkte echter niet zooals
het behoorde, als gevolg waarvan
de chauflhut met een paar col
lega's den auto van achteren
ging opduwen. Plotseling sloug
de motor aan en daar de wagen
op de derde versnelling stond,
ging by er zonder chauffeur
vandoor in de richting van den
Singel. De bestuurder trachtte
nog op zijn wagen te springen,
doch hij viel er weer at. Van
de inzittende dames, die uiter
aard zeer ontdaan waren, sprong
er een uit den auto, waarby zij
kwam te vallen en een buil aan
het hoold opliep. De andere,
die was blijven zitten, kwam
met den schrik vrij, toen de
wagen tegen een boom botste,
waarby hy danig werd bescha
digd.
Door het schrikken van 'n
invalidenwagentje sloeg een
paard, bespannen voor een boe
renwagen, bestuurd door den
veehouder J. H. te Westergeest
(Fr.) op hol.
By de poging een 5 jarig doch
tertje dat zich mede op den wa
gen bevond, te redden, werden
vader en kind overreden. De
vader kwam met enkele ver
wondingen vrij, doch het meiijs
overleed enkele oogonblikken
later,
Onachtzame seiuwachtor.
Groote onachtzaamh'id van
den seinwachter 75 op de spoor
lijn Weert—Roermond, die ver
zuimd had de spoorboomen ter
plaatse neer te laten, heeft het
leven gekost aan een 52-jarigen
wielrijder. Deze werd op het
oogenblik, dat hy den overweg
gelegen in den drukken rijks
straatweg passeerde, gegrepen
door den met een vaart van
60 a 70 km voorbijsnellenden
trein AmsterdamMaastricht,
welke om 15 h 44 van het station
Weert was vertrokken.
Toen de trein nog maar enkele
meters van de plek was verwij
derd, stak een drietal wielrijders
de rails over. Zy reden achter
elkaar. Een dame die voorop
reed kon nog net, veilig wegko
men. De achter haar rijdende
fietser, de 52 jarige handelaar
M. H. T. uit Heycbuizen werd
in de linkerzijde door den loco
motief gegrepen en tegen het
langs de spoorbaan staande hek
werk geslagen. De dood moet
onmiddelhik zijn ingetreden. De
derde wielrijder kon nog juist
bijtijds van zijQ flets springen.
De seiuwachter is buiten dienst
ge-steld. Hy is reeds 20 jaar bij
de Spoorwegen en kan bogen op
een blanco strafregister.
Een onweer van buitenge
wone hevigheid, dat vergezeld
ging van zware stortregens, lie* ft
Dinsdagmiddag in geheel Enge
land maar voornamelijk boven
Londen en omstreken gewoed.
Op vele plaatsen stonden de
wegen 15 centimeter onder wa
ter. De bliksem sloeg in tal
van gebouwen in en veroor
zaakte aanzienlijke materieele
schade. Het verkeer werd op
eenige plaatsen volkomen stil
gelegd.
De watersnood in Polen.
Terwyl Polen nog kampt met
da gevolgen der eerste overstroo
mingeD, kondigt zich reeds weer
een nieuw onheil aan. De ri
vieren in het gebied der Kar-
pathen, die weer in hun bed
ding teruggestroomd waren, zyn
tengevolge vau wolkbreuken op
nieuw buiten de oe vers getreden.
Reeds staan zeven dorpen in
deze streek onder water. De
bevolking was gedwongen, haar
huizen te verlaten.
Aan den mond van de San,
waar deze rivier in de Weicbsel
stroomt, by Sindomir, is de toe
stand buitengewoon bedenkelijk.
Daar zijn de indijkingen vernield,
zoodat zich een reusachtig meer
heeft gevormd van 50 K.M.
lengte en 7 K.M. breedtehier
en daar staat het water vijf
meter hoog. Een oppervlakte
van 15.000 H A. bouwland is
onbruikbaar gewordeD, 52 dor
pen en 1500 huizen staan onder
water. Tot dusverre zijn 4200
menschen in veiligheid gebracht,
de overigen hebben hun toe
vlucht op de daken gezocht en
zien reikhalzend naar hulp uit.
Militairen zijn gerrquireerd. De
schade aan den oogst toegebracht
wordt geschat op 4 millioen zloty.
Er dreigt hongersnood.
In de omgeving van Tou
lon is weer een groote bosch-
brand uitgebroken. Sedert
Maandag trachten gendarmerie
en brandweer het vuur te be
dwingen, tot dusverre echter te-
vergeetsch. Het dorp Bornes
moest door de bewoners in al
lerijl ontruimd wordeD. Men
neemt aan, dat het intusschen
afgebrand is. Ook deze brand
is waarschijnlijk het gevolg van
onvoorzichtigheid.
Noodlottige ontploffing
Te Pulsano, een visscüersdorp
by Tarento (It.) is een noodlottig
ongeluk gebeurd, waarbij vyf
personen om het leven zyn ge
komen. De visscher De Cesario,
was tegen middernacht met zijn
vrouw en drie zoons bezig met
het in gere-dheid breDgen van
zijn vischwerktuigen, w.o. zich
ook eenige zelfvervaardigde
bommen bevonden, gelyk deze
gebruikt werden by de visob-
vangst. Plotseling ontplofte eet;