Landbouw.
I)e autotocht
ringen verlaagd. Is daarover
geklaagd Nergens. Hoe komt
het, dat daarover niemand kikt
en' over hetgeen de Minister doet
zoo algemeen geklaagd wordt.
Als Christenen zijn we ver
plicht ons in te spannen tot 't
uiterste, opdat we den ailer-
scherpsten nood probeeren te
lenigen. De toestand is van dien
aard, dat we met elkaar er door
heen moeten komen. Elke groep
ook de diaconie moet onderzoe
ken, wat zij moet doen om den
nood te lenigen. Alle hens
moeten aan dek. Zijn we daar
van overtuigd besloot spr. -
dan zal Qod ons zegenen.
Na de uitvaart van
Prins Hendrik
De Koningin heeft, aan den
procureur-Generaal fungeerend
directeur van politie te 's-Gra-
venhage, Haar groote tevreden
heid betuigd over de wijze waar
op de politie heeft medegewerkt
aan de handhaving van een rus
tig verkeer en van de orde bij
de uitvaart van den Prins der
Nederlanden.
Bij de begrafenis-plechtigheid
zijn ruim 200 Rijksveldwachters
gedetacheerd geweest in de ge
meenten Delft en Rijswijk, onder
commando van den districts
commandant der Rijksveldwacht
te 's-Gravenhage, den heer O. Ch.
Croiset van Uchelen.
De burgemeester van Delft
heeft het politiepersoneel aldaar
bekend gemaakt dat de Koningin
zeer ingenomen is met de uit
stekende organisatie der verkeers
maatregelen bij de uitvaart van
den Prins en met het optreden
en de houding daarbij aangeno
men en verzocht aan de Delftsche
politie Harer Majesteits bijzon
dere tevredenheid over te brengen
Geen Koninklijk bezoek.
Naar wij vernemen, is bij het
gemeentebestuur van Amsterdam
bericht ingekomen, dat de Konin
gin, in verband met het overlij
den van Prins Hendrik, heeft af
gezien van het reeds aangekon
digde bezoek aan Amsterdam in
September a.s. Zeer tot haar
leedwezen zal Hare Majesteit dan
ook niet gevolg kunnen geven
aan de uitnoodiging om de
Land- en Tuinbouwtentoonstel
ling, AM.A.T.O. te openen.
Gaat u naar bet buitenland
De A.N W.B.-Toeristenbond
voor Nederland zendt ons het
volgende overzicht van de ver
schillende pasvoorschriften, enz.,
voor zoover deze voor toeristen
van belang zijn.
Voor een reis naar het buiten
land moet men algemeene
regel voorzien zijn van een
geldig paspoortvoor België en
Luxemburg is een bewijs van
Nederlaudschap voldoende (of
een niet langer dan 5 jaar ver
vallen zijnde pas).
Paspoorten vraagt men aan bij
het gemeentebestuur, de kosten
voor het Rijk bedragen circa f5.
Bij de aanvrage (welke evenals
het afhalen persoonlijk dient te
geschieden) moeten 2 onopge-
plakte foto's worden overlegd.
De geldigheidsduur is 2 jaren
(verlenging nog mogelijk binnen
3 6 maanden na afloop).
Een familiepaspoort kan wor
den uitgereikt voor man, vrouw
en kinderen niet ouder dan 15
jaar, de kosten voor het Rijk
bedragen f 7,50. Naar Duitschland
kunnen deze kinderen een reis
maken met z.g.n. „Kinderausweis"
dat voor kinderen boven 10 jaar
van een portret voorzien moet
zijn.
Ook Bewijzen van Nederland
schap moeten bij het gemeente
bestuur worden aangevraagdde
geldigheidsduur hiervan is 5
jaren.
De verzwegen belasting naar
inkomen en vermogen hebben
naar De N R. Crt. verneemt over
de jaren 1931 -'32 en 1932—'33
in totaal voor het geheele rijk
opgebracht 11,600,000. Het
grootste gedeelte van dit bedrag
komt ten goede aan het rijk. In
de toekomst zal de belastingop
brengst in het geheele land met
bijna drie millioen verhoogd zijn.
Teleurstellende opbrengsten
Uit den staat der Rijksmidde
len over de maand Juni blijkt
opnieuw, dat de opbrengst der
omzetbelasting nog steeds niet
aan de verwachtingen wil beant
woorden. Ook thans bleef de
opbrengst belangrijk bij de ra
ming ten achter. In totaal bracht
het middel gedurende het eerste
halfjaar nu ruim f 22 millioen op,
bij een raming van f40 millioen,
dat is dus maar eventjes een
tegenvaller van 18 millioen.
Ook de suikeraccijns heeft veel
minder opgebracht dan geraamd
is, nl. voor de eerste zes maan
den slechts ruim 23 millioen.
tegen een raming van 31 milli
oen. Nadeelig verschil f7 mil
lioen.
Uit het overzicht van den
stand der Rijksmiddelen (hoofd
som en opcenten) op 30 Juni
1934, blijkt, dat de inkomsten
belasting f 6.288 880,02 minder
heeft opgebracht, de Vermogen
belasting f 134.144,08 minder en
de Verdedigingsbelasting I
f 137 847,41 minder, de Grond
belasting bracht evenwel
f 187 898,14 meer op. In totaal
werd dus minder ontvangen
f 6.372.973,36.
De opbrengst der Dividend
en Tantièmebelasting over het
eerste halfjaar, was f 5 647.170,56
tegen f4 548.337,93 in de over
eenkomstige periode van vorig
jaar, een meerdere inkomst der-
nalve van f 1.062.832,63, maar
een achterstand van f 472.829,44,
vergeleken met de raming.
De invoerrechten brachten op
f34.865 943,52 (v. j. f41.458 898,68)
dus f6 592.955,16 minder en
bleef f 2 665.306,46 bij de raming
achter.
Het Wegenfonds boekte
f8 963.476,32 ontvangsten.
Het Gemeentefonds had als in
komsten f 103 280.621,57, d.w.z.
f 2.709.498,22 meer dan vorig
jaar en f26.158.621,57 méér dan
de raming.
Het totaal der middelen was
zonder de directe belastingen
f 162.222 036,39 tegen vorig jaar
f 150 092,178,72 of f 12.129.857,67
méér. Bij de raming bleven
deze ontvangsten echter ten
achter, f31.036.713,60.
Dr. Ir. C. F. Stork f.
Woensdag is weer een onzer
grootste landgenooten overleden
in den heer dr. ir. C. F. Stork,
directeur van de machinefabriek
Gebr. Stork Co. te Hengelo.
Dhr. Stork werd 6 Febr. 1865
te Oldenzaal geboren en woonde
tot heden op zijn buitengoed al
daar, na eenige jaren van studie
in binnen- en buitenland, w o.
Indië, Amerika, Japan, enz. Als
28 jarige werd hij leider en di
recteur der fabrieken. Ook maat
schappelijk was zijn naam aan
velerlei instellingen verbonden.
De N. Rott. Crt schrijft, dat dhr.
Stork zijn leven in dienst stelde
van zijn medemenschen. Hij had
een practischen vooruitzienden
blik, waardoor de naam Stork
een wereldnaam werd.
Fokpaarden- en reekeurlng
te Sluis.
Dinsdag had te Sluis de 7e
fokpaarden- en veekeuring plaats,
welke goed bezocht was, zoowel
wat het aantal inschrijvingen, als
het aantal bezoekers betrof.
Onder de belangstellenden
waren o.a. jhr. J. van Vredenburgh,
algemeen voorzitter van het
Stamboek Nederlandsch Trek
paard, den heer Wubbens, in
specteur van het Nederlandsche
Rundveestamboek en anderen.
Omstreeks half 9 werd met de
keuringen aangevangen. Deze
werden verricht door de heeren
C. de Bruyckere, J. F. Brooymans,
F. Dekker, J. de Feijter, 1. de
Feijter, B C Puylaert, Aug. de
Schutter en G. Sneep voor de
paarden en D. Koopman en C.
Zwagerman voor het rundvee.
Er waren schitterende klassen
van paarden aanwezig, terwijl
ook het vee een extra pluimpje
verdiende, zoodat de taak van de
jury allesbehalve gemakkelijk was.
Aan den uitslag dezer keuring
ontleenen we de volgende eerste
pTijzen
Van de 2-jarige hengsten, groote
maat, Jan van I. Dhoore te Sluis
kleine maat, Majeur van Gebrs.
Aernaudts te Sluis.
Van de 3 jarige hengsten, César
van G. Buijsse te Biervliet.
Van de 4-jarige hengsten, groote
maat, Primera van Gebrs. Aer
naudts, vnd.
Kampioen werd de 2e prijs-
winner in deze klasse, nl. Mars
van G. Buijsse, vnd.
Van de 4-jarige hengsten, kleine
maat, Janus van Gebr. Aernaudts,
vnd.
Van de 2 jarige merries, groote
maat, Lady van Gebr. Aernaudts,
vnd.
Idem, kleine maat, Victoria van
Gebr. Dobbelaere te IJzendijke.
Van de 3-jarige merries, groote
maat, Colma van E Wijffels te
IJzendijke.
Idem, kleine maat, Herminc van
Gebr. Brevet te Sluis.
Van de 4-jarige merries, groote
maat, Hermine van Wed. P. Lan-
noye te Aardenburg.
Idem, kleine maat, Maria van
J. Risseeuw te Cadzand.
Van de 5-jarige merries, Jocasta
van M. J. Riemens te Schoon-
dijke.
Van de vierspannen, Gebrs. de
Dobbelaere, vnd.
Hengsten met afstammelingen,
Primera van Gebrs. Aernaudts,
vnd.
Merriën met minstens 3 af
stammelingen, Julia van 1. Luteijn-
Leenhouts te IJzendijke.
Rundvee:
Van de 1-jarige stieren, Oscar
van P. M. van Iwaarden te Cad
zand.
3-jarige en oudere stieren,
Alexander van R de Rijcke te
Eede.
Koeien 1 maal gekalfd, Mina
van D. Luteijn-Cysouw te Zuid-
zande.
Koeien 2 maal gekalfd, Kuna
van Z Brakman te Oostburg.
Koeien 3 maal gekalfd, Nel la
van P. J. Lako te Groede.
Koeien 4 of meermalen ge
kalfd, Ada van P. de Feijter te
Aardenburg.
Kampioen-hengst 1934 werd
Primera van Gebrs. Aernaudts,
vnd. en kampioen-merrie 1934
Duchesse van Gebrs. Dobbelaere
vnd.
Van een provinciale fokpremie
uitgeloofd door de afdeeling Zee
land Stamboek Nederlandsch
Trekpaard, kreeg de le prijs,
Tsjaka, eigenaar 1. Dhoore te
Sluis.
Ongeveer 3 uur kwam de
Commissaris der Koningin in
Zeeland op het terrein.
Na het défilé vertrok de Com
missaris.
Crilfek
In een te 's-Gravenhage ge
houden demonstratieve vergade
ring van den Nederlandschen
Industrie en Handelsraad, is van
verschillende zijden ernstige cri-
tiek geuit op de maatregelen der
regeering tot ondersteuning van
landbouw en veeteelt, speciaal
met het oog op de nadeeiige
gevolgen, welke deze maatregelen
naar het oordeel van verschillende
sprekers voor handel en industrie
hebben gehad
Als haar wensch sprak de ver
gadering uit dat industrie en
handel in georganiseerd verband
ten spoedigste zullen worden ge
plaatst in de positie van volwaar
dige en practisch tot haar recht
komende adviseerende en uitvoe
rende groepen in het algemeen
en met name door een gelijk
waardige vertegenwoordiging van
de georganiseerde groepen der
bij de bodemcultuur betrokken
bedrijfstakken uit industrie en
handel in de centrales en verdere
bij de uitvoering van den land
bouwsteun betrokken lichamen.
Goedkooper aardappelen.
Mat ingang van Donderdag
19 Juli ia de minimumprijs voor
vroege aardappelen op de vei
lingen verlaagd tot f3.50 per
100 K.G. De criiishetflagan blij
ven ongewijzigd.
met de Axelsche ouden van dagen
is weer naar wensch verloopen.
En boven verwachting ja, want
het ging dezen keer niet wat men
noemt van een leien dakje en
we mogen gerust zeggen, dat als
de burgemeester dezen keer min
der doortastend was geweest, er
verschillende moeilijkheden zou
den zijn gerezen. Maar als een
kapitein, die zijn soldaten het
voorbeeld geeft, zoo stelde Z.
EdelAchtbare zich voor den troep
vol moed en ijver ging men aan
het werk en werden zelfs nachte
lijke uren aan de voorbereiding
geofferd, om tijdig met de regeling
klaar te zijn. Men pruttele daarom
niet, dat er met het vertrek iets
gedraald werd en dat er tijdens
den rit, zoo heen als terug, nu
en dan oponthoud was. Het
waren slechts kleinigheden, die
men moest overwinnen om den
tocht tot een onverbeterlijke te
maken. Zelfs ondanks de tropische
hitte was er geen enkele passagier
achtergebleven, met uitzondeling
van één auto, die zijn passagiers
had overgeladen, en volbrachten
allen den tocht, zonder dat maar
een enkele keer hulp moest
worden gevraagd voor onwel
worden of dergelijke omstandig
heid. Hulde aan de volharding
var. het krasse Axelsche veteranen-
tal, dat uit ruim 80 mannen en
vrouwen bestond, die de 70
waren gepasseerd.
Te 12,30 werd van af de
marechausséekazerne in de Prins
Hendrikstraat met 36 luxe-auto's
via Sassing, Sluiskil, Terneuzen-
sche sluizen, Hoek, Philippine,
IJzendijke, Schoondijke, Oostburg,
Sluis en St. Anna ter Muiden
gereden naar Knocke, het voor
een tiental jaren Belgische vis-
schersdorp, dat thans is geworden
tot een wereldsche badplaats.
Na een paar malen uitrusten
arriveerden we daar te 3,15 op
den Boulevard. Hier werd ge-
pauseerd en werden de dorstigen
gelaafd, hetzij met een frissche
teug parelende limonade of een
verkwikkend glaasje gerstenat
Daarna werd langs de kleurige
hotels en villa's gewandeld en
zooals te begrijpen is, vond de
Axelsche hoerendracht hier veel
bekijks van de zijde der vreem
delingen, die hun zomerverblijf
te Knocke hielden.
Dank zij de maatregelen in
samenwerking met burgemeester
en opperwachtmeester genomen,
was op alle kruispunten en in de
dorpen overal politie aanwezig,
die het verkeer regelde en was
ook toegestaan, dat er tijdelijk
op den Boulevard werd gepar
keerd. Dit had het voordeel, dat
te 4 uur weer allen geregeld
konden instappen en niemand
op zijwegen behoefde gezocht te
worden, zoodat we te 4 uur op
de Zoute aankwamen en Sieska
met haar vrouwelijke staf de
Axelsche gasten ontving en het
maal gereed maakte.
Allen kregen een ruime plaats
en in ongeduldige afwachting
werd gekeuveld en geschertst.
De burgemeester, de heer F.
Blok, die ook deze vierde tocht
weer meemaakte achtte dit oo-
genblik gunstig, om allen zijn
compliment te maken voor den
goeden gang van zaken. Hij heette
allen welkom en dankte de com
missieleden voor hun ijverige
samenwerking, de autohouders
voor het beschikbaar stellen van
hun auto, hetgeen niet alleen
door de ouden van dagen, maar
evenzeer door spreker en door
de gansche burgerij van Axel zeer
op prijs wordt gesteld. Tenslotte
vroeg spr. de aanwezigen om ook
aan de ingezetenen zijn dank
over te brengen voor de giften,
die door de bloempjes, als an
derszins waren binnengekomen
en waardoor het weer mogelijk
was aan de hier aanwezigen een
dag van genot te bereiden. Spr.
ziet daarin de algemeene sympa*
thie van de Axelsche bevolking
met dit streven en hoopt, dat die
geest van gulhartigheid en liefde
tot den naaste zoo blijve en de
ouden van thans nog jaren in
staat zullen zijn om een auto
reisje te maken.
We gelooven hier de tolk te zijn
van de gevers, zoowel als van
de deelnemers aan den tocht, als
we wederkeerig den burgemeester
hartelijk danken voor de bereid
willigheid, waarmede hij de lei
ding op zich nam en zich veel
moeite en tijd getroostte om de
reis tot een goed einde te brengen.
„Als delvers" viel men aan,
toen de eerste schotels met dam
pende vijfharten werden aange
diend, en al werden de 20 vuren,
waarop de wafels werden gebak
ken, op vollen stoom gezet, het
ongeduld der oudjes was bijna
niet te overwinnen, ofschoon ze
volop den tijd hadden.
Nadat men verzadigd was, ging
het de natuur in, om zich te
baden in zon en zee en zelfs in
de lucht. Velen trokken naar het
vliegveld en sommigen lieten zich
zelfs verlokken om met de O O
ALE een passagiersvlucht te
maken. Door een vrijwillige col
lecte werd zelfs de bijna 80-jarige
Gerrit Jonkman een vlucht ge
boden, waarvan hij gretig gebruik
maakte en het alleen maar jam
mer vond, dat de vlucht niet naar
de Oost ging, waarvan hij als
gepensioneerd en gedecoreerd
koloniaal nog zoo smakelijk kan
verhalen.
Intusschen was de tijd genaderd
van vertrek en om 7 uur ging
het weer huiswaarts. De terug
reis ging minder vlot, doordat
het nu en dan eens haperde aan
banden of benzinevoorraad en
ook de terugweg minder goed
geplaveid lag. Zoo kwam het dat
de stoet een uur later binnen de
Axelsche veste was, tot groote
teleurstelling van de burgerij, die
gaarne den menschen weer het
welkom thuis had toegewuifd,
evenals dat in de verschillende
dorpen en wijken gebeurde, die
we 's avonds passeerden.
Toch stond reeds op den
Buthdijk een groote schare jeugd,
die opoe of opa het hoera toe
juichten.
Via Oudewijk, Weststraat en
Noordstraat werd in optocht bin
nengereden om van daaruit ieder
behouden thuis te brengen.
Gemeld zij nog, dat ook de
voorrijders en ordonnancen per
motorrijwiel goede diensten be
wezen en ook de Groene en
Roode Kruis-huip was welkom
voor invaliden bij het in- en
uitstappen. Waar een drietal fo
tografen en enkele amateurs hun
toestel bij zich hadden, is het
begrijpelijk, dat er kieken ge
maakt zijn.
Hedenavond heeft een eind-
vergadering plaats voor de com
missie voor de afrekening en
verantwoording der gelden. Al
licht zullen wel weer plannen
worden ontworpen voor een vol
gend jaar, nu gebleken is èn door
sympathiebetuiging èn door me
dewerking, dat het een algemeene
wensch is, dat deze reisvereeni-
ging met haar ambulante leden
moet blijven bestaan.
AXEL, 20 Juli 1934
Woensdagochtend reed een ge
zelschap commissionairs uil deze
streek als afgevaardigden van
hun bond onder leiding van hun
voorzitter, de heer M. Bakker
alhier om deel te nemen aan de
demonstratie die te Den Haag
werd gehouden door den Ned.
Industrie- en Handelsraad voor
land- en tuinbouw en die door
ongeveer 2000 personen werd
bijgewoond.
Een der eerste sprekers was
dhr. Bakker vnd., die protesteerde,
dat de commissionairs in de
landbouwcrisismaatregelen niet
werden erkend en de geheele
uitvoering der regelingen in han
den is gelegd van de organisa-
tie's. Spreker wilde niet optreden
tegen, maar mèt de landbouw
organisatie^ samenwerken en de
crisismaatregelen uitvoeren.
V. fV. nieuws.
Op verzoek van de N. W. U.
(Ned. Wielrijders-Unie), alsmede
van de baankoerscommissie te
Hulst, besloot het bestuur van
V. V. V. haar plannen voor een
alhier te houden baankoers op
15 Augustus te verdagen tot 10
Juni 1935 (3e Pinksterdag). Het
feit, dat 15 Augustus sinds 5
jaren een gereserveerde dagvoo(