Landbouw. I)e autotocht ringen verlaagd. Is daarover geklaagd Nergens. Hoe komt het, dat daarover niemand kikt en' over hetgeen de Minister doet zoo algemeen geklaagd wordt. Als Christenen zijn we ver plicht ons in te spannen tot 't uiterste, opdat we den ailer- scherpsten nood probeeren te lenigen. De toestand is van dien aard, dat we met elkaar er door heen moeten komen. Elke groep ook de diaconie moet onderzoe ken, wat zij moet doen om den nood te lenigen. Alle hens moeten aan dek. Zijn we daar van overtuigd besloot spr. - dan zal Qod ons zegenen. Na de uitvaart van Prins Hendrik De Koningin heeft, aan den procureur-Generaal fungeerend directeur van politie te 's-Gra- venhage, Haar groote tevreden heid betuigd over de wijze waar op de politie heeft medegewerkt aan de handhaving van een rus tig verkeer en van de orde bij de uitvaart van den Prins der Nederlanden. Bij de begrafenis-plechtigheid zijn ruim 200 Rijksveldwachters gedetacheerd geweest in de ge meenten Delft en Rijswijk, onder commando van den districts commandant der Rijksveldwacht te 's-Gravenhage, den heer O. Ch. Croiset van Uchelen. De burgemeester van Delft heeft het politiepersoneel aldaar bekend gemaakt dat de Koningin zeer ingenomen is met de uit stekende organisatie der verkeers maatregelen bij de uitvaart van den Prins en met het optreden en de houding daarbij aangeno men en verzocht aan de Delftsche politie Harer Majesteits bijzon dere tevredenheid over te brengen Geen Koninklijk bezoek. Naar wij vernemen, is bij het gemeentebestuur van Amsterdam bericht ingekomen, dat de Konin gin, in verband met het overlij den van Prins Hendrik, heeft af gezien van het reeds aangekon digde bezoek aan Amsterdam in September a.s. Zeer tot haar leedwezen zal Hare Majesteit dan ook niet gevolg kunnen geven aan de uitnoodiging om de Land- en Tuinbouwtentoonstel ling, AM.A.T.O. te openen. Gaat u naar bet buitenland De A.N W.B.-Toeristenbond voor Nederland zendt ons het volgende overzicht van de ver schillende pasvoorschriften, enz., voor zoover deze voor toeristen van belang zijn. Voor een reis naar het buiten land moet men algemeene regel voorzien zijn van een geldig paspoortvoor België en Luxemburg is een bewijs van Nederlaudschap voldoende (of een niet langer dan 5 jaar ver vallen zijnde pas). Paspoorten vraagt men aan bij het gemeentebestuur, de kosten voor het Rijk bedragen circa f5. Bij de aanvrage (welke evenals het afhalen persoonlijk dient te geschieden) moeten 2 onopge- plakte foto's worden overlegd. De geldigheidsduur is 2 jaren (verlenging nog mogelijk binnen 3 6 maanden na afloop). Een familiepaspoort kan wor den uitgereikt voor man, vrouw en kinderen niet ouder dan 15 jaar, de kosten voor het Rijk bedragen f 7,50. Naar Duitschland kunnen deze kinderen een reis maken met z.g.n. „Kinderausweis" dat voor kinderen boven 10 jaar van een portret voorzien moet zijn. Ook Bewijzen van Nederland schap moeten bij het gemeente bestuur worden aangevraagdde geldigheidsduur hiervan is 5 jaren. De verzwegen belasting naar inkomen en vermogen hebben naar De N R. Crt. verneemt over de jaren 1931 -'32 en 1932—'33 in totaal voor het geheele rijk opgebracht 11,600,000. Het grootste gedeelte van dit bedrag komt ten goede aan het rijk. In de toekomst zal de belastingop brengst in het geheele land met bijna drie millioen verhoogd zijn. Teleurstellende opbrengsten Uit den staat der Rijksmidde len over de maand Juni blijkt opnieuw, dat de opbrengst der omzetbelasting nog steeds niet aan de verwachtingen wil beant woorden. Ook thans bleef de opbrengst belangrijk bij de ra ming ten achter. In totaal bracht het middel gedurende het eerste halfjaar nu ruim f 22 millioen op, bij een raming van f40 millioen, dat is dus maar eventjes een tegenvaller van 18 millioen. Ook de suikeraccijns heeft veel minder opgebracht dan geraamd is, nl. voor de eerste zes maan den slechts ruim 23 millioen. tegen een raming van 31 milli oen. Nadeelig verschil f7 mil lioen. Uit het overzicht van den stand der Rijksmiddelen (hoofd som en opcenten) op 30 Juni 1934, blijkt, dat de inkomsten belasting f 6.288 880,02 minder heeft opgebracht, de Vermogen belasting f 134.144,08 minder en de Verdedigingsbelasting I f 137 847,41 minder, de Grond belasting bracht evenwel f 187 898,14 meer op. In totaal werd dus minder ontvangen f 6.372.973,36. De opbrengst der Dividend en Tantièmebelasting over het eerste halfjaar, was f 5 647.170,56 tegen f4 548.337,93 in de over eenkomstige periode van vorig jaar, een meerdere inkomst der- nalve van f 1.062.832,63, maar een achterstand van f 472.829,44, vergeleken met de raming. De invoerrechten brachten op f34.865 943,52 (v. j. f41.458 898,68) dus f6 592.955,16 minder en bleef f 2 665.306,46 bij de raming achter. Het Wegenfonds boekte f8 963.476,32 ontvangsten. Het Gemeentefonds had als in komsten f 103 280.621,57, d.w.z. f 2.709.498,22 meer dan vorig jaar en f26.158.621,57 méér dan de raming. Het totaal der middelen was zonder de directe belastingen f 162.222 036,39 tegen vorig jaar f 150 092,178,72 of f 12.129.857,67 méér. Bij de raming bleven deze ontvangsten echter ten achter, f31.036.713,60. Dr. Ir. C. F. Stork f. Woensdag is weer een onzer grootste landgenooten overleden in den heer dr. ir. C. F. Stork, directeur van de machinefabriek Gebr. Stork Co. te Hengelo. Dhr. Stork werd 6 Febr. 1865 te Oldenzaal geboren en woonde tot heden op zijn buitengoed al daar, na eenige jaren van studie in binnen- en buitenland, w o. Indië, Amerika, Japan, enz. Als 28 jarige werd hij leider en di recteur der fabrieken. Ook maat schappelijk was zijn naam aan velerlei instellingen verbonden. De N. Rott. Crt schrijft, dat dhr. Stork zijn leven in dienst stelde van zijn medemenschen. Hij had een practischen vooruitzienden blik, waardoor de naam Stork een wereldnaam werd. Fokpaarden- en reekeurlng te Sluis. Dinsdag had te Sluis de 7e fokpaarden- en veekeuring plaats, welke goed bezocht was, zoowel wat het aantal inschrijvingen, als het aantal bezoekers betrof. Onder de belangstellenden waren o.a. jhr. J. van Vredenburgh, algemeen voorzitter van het Stamboek Nederlandsch Trek paard, den heer Wubbens, in specteur van het Nederlandsche Rundveestamboek en anderen. Omstreeks half 9 werd met de keuringen aangevangen. Deze werden verricht door de heeren C. de Bruyckere, J. F. Brooymans, F. Dekker, J. de Feijter, 1. de Feijter, B C Puylaert, Aug. de Schutter en G. Sneep voor de paarden en D. Koopman en C. Zwagerman voor het rundvee. Er waren schitterende klassen van paarden aanwezig, terwijl ook het vee een extra pluimpje verdiende, zoodat de taak van de jury allesbehalve gemakkelijk was. Aan den uitslag dezer keuring ontleenen we de volgende eerste pTijzen Van de 2-jarige hengsten, groote maat, Jan van I. Dhoore te Sluis kleine maat, Majeur van Gebrs. Aernaudts te Sluis. Van de 3 jarige hengsten, César van G. Buijsse te Biervliet. Van de 4-jarige hengsten, groote maat, Primera van Gebrs. Aer naudts, vnd. Kampioen werd de 2e prijs- winner in deze klasse, nl. Mars van G. Buijsse, vnd. Van de 4-jarige hengsten, kleine maat, Janus van Gebr. Aernaudts, vnd. Van de 2 jarige merries, groote maat, Lady van Gebr. Aernaudts, vnd. Idem, kleine maat, Victoria van Gebr. Dobbelaere te IJzendijke. Van de 3-jarige merries, groote maat, Colma van E Wijffels te IJzendijke. Idem, kleine maat, Herminc van Gebr. Brevet te Sluis. Van de 4-jarige merries, groote maat, Hermine van Wed. P. Lan- noye te Aardenburg. Idem, kleine maat, Maria van J. Risseeuw te Cadzand. Van de 5-jarige merries, Jocasta van M. J. Riemens te Schoon- dijke. Van de vierspannen, Gebrs. de Dobbelaere, vnd. Hengsten met afstammelingen, Primera van Gebrs. Aernaudts, vnd. Merriën met minstens 3 af stammelingen, Julia van 1. Luteijn- Leenhouts te IJzendijke. Rundvee: Van de 1-jarige stieren, Oscar van P. M. van Iwaarden te Cad zand. 3-jarige en oudere stieren, Alexander van R de Rijcke te Eede. Koeien 1 maal gekalfd, Mina van D. Luteijn-Cysouw te Zuid- zande. Koeien 2 maal gekalfd, Kuna van Z Brakman te Oostburg. Koeien 3 maal gekalfd, Nel la van P. J. Lako te Groede. Koeien 4 of meermalen ge kalfd, Ada van P. de Feijter te Aardenburg. Kampioen-hengst 1934 werd Primera van Gebrs. Aernaudts, vnd. en kampioen-merrie 1934 Duchesse van Gebrs. Dobbelaere vnd. Van een provinciale fokpremie uitgeloofd door de afdeeling Zee land Stamboek Nederlandsch Trekpaard, kreeg de le prijs, Tsjaka, eigenaar 1. Dhoore te Sluis. Ongeveer 3 uur kwam de Commissaris der Koningin in Zeeland op het terrein. Na het défilé vertrok de Com missaris. Crilfek In een te 's-Gravenhage ge houden demonstratieve vergade ring van den Nederlandschen Industrie en Handelsraad, is van verschillende zijden ernstige cri- tiek geuit op de maatregelen der regeering tot ondersteuning van landbouw en veeteelt, speciaal met het oog op de nadeeiige gevolgen, welke deze maatregelen naar het oordeel van verschillende sprekers voor handel en industrie hebben gehad Als haar wensch sprak de ver gadering uit dat industrie en handel in georganiseerd verband ten spoedigste zullen worden ge plaatst in de positie van volwaar dige en practisch tot haar recht komende adviseerende en uitvoe rende groepen in het algemeen en met name door een gelijk waardige vertegenwoordiging van de georganiseerde groepen der bij de bodemcultuur betrokken bedrijfstakken uit industrie en handel in de centrales en verdere bij de uitvoering van den land bouwsteun betrokken lichamen. Goedkooper aardappelen. Mat ingang van Donderdag 19 Juli ia de minimumprijs voor vroege aardappelen op de vei lingen verlaagd tot f3.50 per 100 K.G. De criiishetflagan blij ven ongewijzigd. met de Axelsche ouden van dagen is weer naar wensch verloopen. En boven verwachting ja, want het ging dezen keer niet wat men noemt van een leien dakje en we mogen gerust zeggen, dat als de burgemeester dezen keer min der doortastend was geweest, er verschillende moeilijkheden zou den zijn gerezen. Maar als een kapitein, die zijn soldaten het voorbeeld geeft, zoo stelde Z. EdelAchtbare zich voor den troep vol moed en ijver ging men aan het werk en werden zelfs nachte lijke uren aan de voorbereiding geofferd, om tijdig met de regeling klaar te zijn. Men pruttele daarom niet, dat er met het vertrek iets gedraald werd en dat er tijdens den rit, zoo heen als terug, nu en dan oponthoud was. Het waren slechts kleinigheden, die men moest overwinnen om den tocht tot een onverbeterlijke te maken. Zelfs ondanks de tropische hitte was er geen enkele passagier achtergebleven, met uitzondeling van één auto, die zijn passagiers had overgeladen, en volbrachten allen den tocht, zonder dat maar een enkele keer hulp moest worden gevraagd voor onwel worden of dergelijke omstandig heid. Hulde aan de volharding var. het krasse Axelsche veteranen- tal, dat uit ruim 80 mannen en vrouwen bestond, die de 70 waren gepasseerd. Te 12,30 werd van af de marechausséekazerne in de Prins Hendrikstraat met 36 luxe-auto's via Sassing, Sluiskil, Terneuzen- sche sluizen, Hoek, Philippine, IJzendijke, Schoondijke, Oostburg, Sluis en St. Anna ter Muiden gereden naar Knocke, het voor een tiental jaren Belgische vis- schersdorp, dat thans is geworden tot een wereldsche badplaats. Na een paar malen uitrusten arriveerden we daar te 3,15 op den Boulevard. Hier werd ge- pauseerd en werden de dorstigen gelaafd, hetzij met een frissche teug parelende limonade of een verkwikkend glaasje gerstenat Daarna werd langs de kleurige hotels en villa's gewandeld en zooals te begrijpen is, vond de Axelsche hoerendracht hier veel bekijks van de zijde der vreem delingen, die hun zomerverblijf te Knocke hielden. Dank zij de maatregelen in samenwerking met burgemeester en opperwachtmeester genomen, was op alle kruispunten en in de dorpen overal politie aanwezig, die het verkeer regelde en was ook toegestaan, dat er tijdelijk op den Boulevard werd gepar keerd. Dit had het voordeel, dat te 4 uur weer allen geregeld konden instappen en niemand op zijwegen behoefde gezocht te worden, zoodat we te 4 uur op de Zoute aankwamen en Sieska met haar vrouwelijke staf de Axelsche gasten ontving en het maal gereed maakte. Allen kregen een ruime plaats en in ongeduldige afwachting werd gekeuveld en geschertst. De burgemeester, de heer F. Blok, die ook deze vierde tocht weer meemaakte achtte dit oo- genblik gunstig, om allen zijn compliment te maken voor den goeden gang van zaken. Hij heette allen welkom en dankte de com missieleden voor hun ijverige samenwerking, de autohouders voor het beschikbaar stellen van hun auto, hetgeen niet alleen door de ouden van dagen, maar evenzeer door spreker en door de gansche burgerij van Axel zeer op prijs wordt gesteld. Tenslotte vroeg spr. de aanwezigen om ook aan de ingezetenen zijn dank over te brengen voor de giften, die door de bloempjes, als an derszins waren binnengekomen en waardoor het weer mogelijk was aan de hier aanwezigen een dag van genot te bereiden. Spr. ziet daarin de algemeene sympa* thie van de Axelsche bevolking met dit streven en hoopt, dat die geest van gulhartigheid en liefde tot den naaste zoo blijve en de ouden van thans nog jaren in staat zullen zijn om een auto reisje te maken. We gelooven hier de tolk te zijn van de gevers, zoowel als van de deelnemers aan den tocht, als we wederkeerig den burgemeester hartelijk danken voor de bereid willigheid, waarmede hij de lei ding op zich nam en zich veel moeite en tijd getroostte om de reis tot een goed einde te brengen. „Als delvers" viel men aan, toen de eerste schotels met dam pende vijfharten werden aange diend, en al werden de 20 vuren, waarop de wafels werden gebak ken, op vollen stoom gezet, het ongeduld der oudjes was bijna niet te overwinnen, ofschoon ze volop den tijd hadden. Nadat men verzadigd was, ging het de natuur in, om zich te baden in zon en zee en zelfs in de lucht. Velen trokken naar het vliegveld en sommigen lieten zich zelfs verlokken om met de O O ALE een passagiersvlucht te maken. Door een vrijwillige col lecte werd zelfs de bijna 80-jarige Gerrit Jonkman een vlucht ge boden, waarvan hij gretig gebruik maakte en het alleen maar jam mer vond, dat de vlucht niet naar de Oost ging, waarvan hij als gepensioneerd en gedecoreerd koloniaal nog zoo smakelijk kan verhalen. Intusschen was de tijd genaderd van vertrek en om 7 uur ging het weer huiswaarts. De terug reis ging minder vlot, doordat het nu en dan eens haperde aan banden of benzinevoorraad en ook de terugweg minder goed geplaveid lag. Zoo kwam het dat de stoet een uur later binnen de Axelsche veste was, tot groote teleurstelling van de burgerij, die gaarne den menschen weer het welkom thuis had toegewuifd, evenals dat in de verschillende dorpen en wijken gebeurde, die we 's avonds passeerden. Toch stond reeds op den Buthdijk een groote schare jeugd, die opoe of opa het hoera toe juichten. Via Oudewijk, Weststraat en Noordstraat werd in optocht bin nengereden om van daaruit ieder behouden thuis te brengen. Gemeld zij nog, dat ook de voorrijders en ordonnancen per motorrijwiel goede diensten be wezen en ook de Groene en Roode Kruis-huip was welkom voor invaliden bij het in- en uitstappen. Waar een drietal fo tografen en enkele amateurs hun toestel bij zich hadden, is het begrijpelijk, dat er kieken ge maakt zijn. Hedenavond heeft een eind- vergadering plaats voor de com missie voor de afrekening en verantwoording der gelden. Al licht zullen wel weer plannen worden ontworpen voor een vol gend jaar, nu gebleken is èn door sympathiebetuiging èn door me dewerking, dat het een algemeene wensch is, dat deze reisvereeni- ging met haar ambulante leden moet blijven bestaan. AXEL, 20 Juli 1934 Woensdagochtend reed een ge zelschap commissionairs uil deze streek als afgevaardigden van hun bond onder leiding van hun voorzitter, de heer M. Bakker alhier om deel te nemen aan de demonstratie die te Den Haag werd gehouden door den Ned. Industrie- en Handelsraad voor land- en tuinbouw en die door ongeveer 2000 personen werd bijgewoond. Een der eerste sprekers was dhr. Bakker vnd., die protesteerde, dat de commissionairs in de landbouwcrisismaatregelen niet werden erkend en de geheele uitvoering der regelingen in han den is gelegd van de organisa- tie's. Spreker wilde niet optreden tegen, maar mèt de landbouw organisatie^ samenwerken en de crisismaatregelen uitvoeren. V. fV. nieuws. Op verzoek van de N. W. U. (Ned. Wielrijders-Unie), alsmede van de baankoerscommissie te Hulst, besloot het bestuur van V. V. V. haar plannen voor een alhier te houden baankoers op 15 Augustus te verdagen tot 10 Juni 1935 (3e Pinksterdag). Het feit, dat 15 Augustus sinds 5 jaren een gereserveerde dagvoo(

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1934 | | pagina 2