Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. TWT 1 13 DELE 1ST V A 1ST "V E R. V O E5 Fl ■2 i4 VLISS1N G EN - KOOSEN D A AL. aio 10 aio 50 Auto-Oinnibusdienst Axel—Hulst. 730 SPOORWEG 1ECHELEN- TERNEÜZEN. Van af 15 Mei 1934 tot nadere aankondiging. HoedekenskerkeNeuzen. WalzoordenHansweert—Kruiningen. KruiningenHansweertWalzoorden. VUssingen—Breskens. Breskens—V lissingen. Do schutterij. Met de achoou moeders, de ver strooide professoren en de pan toffelhelden heett onze verdwe nen schutterij de twijfelachtige eer gehad herhaaldelijk »tof te leveren voor den moppentrommel. Zelf moet ik erkennen met het groo'ste genoegen naar de oefe ningen gekeken te hebben, min der uit militairistisco, dan wel uit humoristisch oogpunt en ik kan me begrijpen, dat het on derwerp dankbare stof opleverde voor den dicbter-zauger Speen hof, die zich beroemd eD popu lair maakte met zjjn ten slotte als straatdeun gezongen lied van „Daar komen de scbut ers, daar komen ze an Veel meer dan 5 eeuwen heb ben de schutterijen bes aan, hoe wel met zeer verschillend karak ter. Bij de oplichting was het een gilde, eeD broederschap van de notabelen der stad Het aan tal schutters was klein. Zuid-Ne derland kende deze gilden het eerst, doch ook Noord Nederland volgde spoedig eD reeds "óór de Hoeksche- en Kabeljau wsche twisten bezaten de meeste steden een schutterij. Wellicht heerscht hier en daar de meeDing, dat het woord schutter van schieten afgeleid is. Reeds uit de bewa pening der eerste schutters blijkt de onjuistheid, want zij waren met pieken gewapend. De naam is afgeleid van schuttrD, bescher men. Uit een keur van 1394 blijkt, dat de stedelijke overheid die z g. „oude" schutters go>d gezind was, want zij ontvingen uit de stedelijke kas jaarlijks 11 gouden Hollandsche schilden, zij hadden verder vrij visschen in de stadsgrachten en 3 maal per jaar gedurende eenige dagen vrij tappen daartegenover stoud de verplichting te zorgen voor een goeden boog en harnas. Ia de vijftiende eeuw werd door de aristocratische burgers een voetbooggilde met een Sr. Jorisdoelen als oefenplaats opge richt, terwijl de gezeten burgerij de handboogschutterij invoerde, (St. Sebastiaan Doelen) De „oude" schutterij verdween toen, nadat zij iD 1488 bewijzen van moed geleverd had een inval der Hoekschen. De Uoie van Utrecht bracht in de Schuttersgilde de grootste wijziging door invoering van een stedelijke militie. Schutterplichtig werd een groot deel der manne lijke bevolkiDg. Het werd een bevoorrechting der stedelijke aris tocratie uit wier midden de offi cieren gekozen werden. De schut ters waren de gezellen en kleine burgers zonder invloed op het bestuur van de stad noch op de schutterij. Toch hebben die schut ters met vuurroer en piek be wapend hun plicht gedurende den 80 jarigen oorlog uitstekend gedaan. Ten tijde van Prins Maurits werd de bewapening weer veranderd door invoering van een musket tóó loodzwaar, dat het bij het schieten op een g8ffei of vork moest rusten. De sehutter moest steeds voorzien zijn van een l/3 Pnnd eigenge maakt kruit, 8 looden kogels en drie el lont. Het was eeD groot corps, die sehutterij, want de sehutterplicht duurde zeer lang. In Amsterdam bestond zij uit 5 regimenten herhaaldelijk trokken de schut ters buiten de stad. In 1072 bijv, versterkte zij de bezitting van Gouda met 1500 mau. By deD intocht van Willem V in Am sterdam stonden zelfs 3000 schut ters langs den intochtweg Be halve stedelijk leger, was de nachtwake hun opgedragen. Deze regeling bleef tot deD Patriotten tijd gehandhaafd, toen door tweespalt het legerverband zoek raakte In 1696 beteugelde de Am- sterdamsche schutterij het z g. aansprekersoproer en werden alle schutters met een gedenkpenning vereerd, 50 jaar later was over al de betrouwbaarheid der schut terijen zoek, want de schutters weigerden tegen de pachtersop- roeren op te tredeD, zoodat de Regenten gedwongen wareD het gehate pachtstelsel af te schaffen. De Nitionale VergadeiiDg (deD Haag 1797) poogde da schutterij nieuw leven in te blazen en ont wierp een reglement op de ge wapende burgerwacht. Reeds 2 jaar later werd de Burgerwacht hervormd in een Bataatsch Volks leger met ééa Bevelhebber voor het geheele land en als instruc- teuis betaalde officieren en on derofficieren. Napoleon ODttrok aan dit volks leger de beste krachten door in stelling der militie en inlijving van den eersten ban van 18 tot 25 jaar bij het Keizerlijk leger. Na het herstel van de onaf hankelijkheid werd in 1814 de schutterij als gemeentelijk corps weer opgericht en toen in 1830 de Belgische onlusten uitbraken toonde de schutterij op schitte- leode wijze hare vaderlandsliefde. Amsterdam en 's Gravenhage versterkten de ruiterü met een Corps, dat uniform en paard zelt bekostigde: CUeral werd de schutterij mobiel. De Haagsche schatters vertrokken na inspectie door Koning Willem I op het Tournooiveld Daar Middelburg en per Sroomb >ot 1naar België, om eerst iD 1834 terug Ie keeren. Aan technische vaardigheid stond de schutter ten achter bij beroeps en militiesoldaten toch verdiende dit kleurige corps mier waardeering, d*n bij de afschaffing in 1907 werd uitge sproken. o Wijze woorden. De waarheid heeft geen ande re bescherming noodig, dan zich zelf en zij heeft ook geen andere. Axel (Drie Schouwen)—Terneuzcn—Philippine. Driesch. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine 5 06 5 10 5 30 5 65 6 - 6 10 S 25 7 35 7 40 8 03 82< 9 05 9 15 9 30 11 6 2.2 5 42 11 31 2 3" 647 I 1' 57 2 58 6 09 12 22 3 22 6 3 t 12 45 4 20 7 10 12 55 4 30 7 20 1 11 4 45 7 36 v Philippine 6 27 Hoek 6 37 a Neuzen 6 52 v Neuzen 7 35 Zaamslag 8 01 Axel 8 21 a Driesch. 8 26 9S2 9 42 9 57 1130 IJ 57 12 15 12 20 1 12 122 1 37 2 50 2 59 3 19 3 27 Schouwen)—Walsoorden. 4 48 7 39 4i8 7 49 5 13 8 04 6 40 8 05 6 09 6 30 6 35 Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosterz. Walsoorden 6 7 33 1126 2 32 5 42 V Walsoorden 6 05 7 40 11 31 2 37 5 47 Kk osterz. 6 26 8 03 11 57 2 59 6 09 Groenendijk 6 38 8 15 12 09 311 6 9 Hengstdijk 6 4d 8 22 12 16 3 18 6 28 Rapenburg 6 55 8 32 12 26 3 28 6 36 a Zaamslag 7 8 40 12 32 3 35 6 41 Axel 7 10 8 50 12 42 3 45 6 45 a Driesch. 7 15 11 10 2 10 536 6 55 7 20 11 15 215 5 40 7- 7 23 11 20 2 20 5 44 7 05 7 35 11 30 2 30 5 49 7 15 7 45 11 40 2 40 5 5o 7 25 8- 1155 2 55 6 08 7 40 8 21 1215 3 (9 6 30 8 8 26 12 20 3 24 6 35 8 05 Axel (Drie Schouwen)Sas Tan Gent— IJzendijke, Drie Schouwen Westdorpe Sas van Gent Philippine Pyramide IJzendijke IJzeudijke 615 6 30 6 6 20 6 48 7 7 01 7 23 8 30 2 22 8 45 12 37 910 1251 9 31 110 9 63 10 03 10 04 10 24 1 37 149 1 50 2 10 3 25 3 40 4 20 440 5 07 517 5 2o 5 40 6 36 6 51 7 15 7 35 8 01 8 !5 a Schoondijke j- Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramtde Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 8- 1145 2 15 6 S 22 12 07 2 37 6 20 5 50 8 58 1231 412 6 50 6 02 9C8 4 24 7ü2 6 '7 9 35 1J5 4 47 7 40 6 53 10 45 1 55 5 08 8 06 7 06 11 210 5 26 8 20 7 30 11 25 2 30 510 f8 40 Autobusdiensten St. JansteenHulst— Walzoordtn tv. a v St. Jaust. f 8I0 1620 1223 255 445 605 v Huist 630815 1025 1230 3450 611 aWalz. 710*56 11— 110 340 530 645 f Op tijdig verzoek van of Op tijdig erzoee trambus-haltebo d. 745 v Walz. 715905 910111(120 350 536 650 840 750 v Hulst 155 94510201153 2430 6(0 730 920 830 a StJanst 8—9501025 1155 205 435 735 f naar St. J nsteen. Rijdt allieen op Zondag. zal er gestoft worden op de stopplaatsen die ziju aingegeven door een a Al een 0 werkdagen. Breskens—HoofdplaatPyramide, v Breskens Hoofdplaat Biervliet Pyramide a T tznndiike 8 20 12 3 45 6 15 V IJzendijke 6 30 8 41 12 21 4 06 6 36 Pyramide 6i7 9 12 35 4 18 6 55 Biervliet 6 5Ï 9(0 12 45 4 25 7 06 V Hoofdplaat 7 12 9 21 1 4 40 7 i6 a Breskens 7 32 9 35 9 55 10 05 10 20 10 40 1 20 1 35 1 46 2 2 20 450 5 08 5 li- 6 33 5 53 v Vlissingen a6 40 Middelburg aö 48 Goes a6 Ui Krumingen a6 19 Bergen op Zoom a6 47 a Roosendaal a7 v Roosendaal a7 06 a Rotterdam beurs a8ül Rotterdam D. P. aS 07 Den Haag H.S. a8 (0 Haarlem a9 i7 Amsterdam C.S. a9 3i Rooseudaal 7 07 Breda 7 27 's Hertogenboseh 8 16 Utrecht C.S. 9 16 v Nijmegen 9 a Arnhem 9 27 aS 15 a6 25 a6 58 a7 14 a7 51 a8 09 a8 13 a9 22 a" 26 9 52 10 27 1U 44 7 31 7 43 8 02 8 15 8 39 8 52 9 3 20 10 03 10 53 1102 11 31 b9 20 10 36 all 25 134 4 30 6 S3 7 04 7 46 b9 31 1044 all 36 1 44 4 40 >4 7 13 7 56 b9 50 1103 al2 08 2 04 4 59 712 8 27 blO 03 11 16 at 2 26 2 17 6 16 0 03 7 45 8 44 blO 17 11 SP 1 05 2 42 5 46 8 09 9 21 bil 04 11 52 1 23 2 55 6 05 7 30 8 22 9 39 11 11 12 05 al 36 3 6 18 7 47 8 29 9 47 12 22 122 a2 52 4 22 7 22 8 62 9 24 10 42 12 26 1 18 a2 56 3 50 7 26 8 41 9 30 10 48 12 52 1 52 3.2 4 22 7 52 9 06 9 53 1122 1 27 2 27 3 57 4 57 827 9 48 10 35 1157 144 2 44 4 14 5 14 8 44 10 07 10 55 0 14 11 14 12- 118 3 12 6 12 8 32 9 50 11 46 12 20 2 02 3 32 6 32 8 52 10 10 12 49 103 4 20 7 19 9 40 10 58 153 5 26 8 05 10 27 11 51 2 03 5 04 8 0j 10 4' cl 1 41 a2 81 5 81 8 31 1112 cO 02 V Arnhem Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda Roosendaal v Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. a Rotterdam Beurs Rooseudaal v Roosendaal Bergen op Zoom Kruin'ngen Tj Goes Middelburg a Vlissingen a Alleen op werkdagen 7 8 26 9 31 11 31 1 31 a2 02 a4 31 a6 32 8 31 7 26 6 48 9 57 11 f7 167 2 51 4 57 a6 57 8 57 7 32 8 29 10 11 12 11 1 59 3 11 4 59 711 8 56 8 i7 931 10 59 12 59 2 42 at 5 44 8 9 45 9 03 10 17 11 39 145 3 23 a4 47 6 24 8 46 l i 26 9 28 10 37 11 59 2 05 3 43 a5 09 6 44 9 06 10 46 6 60 7 46 915 1145 115 145 2 45 6 45 7 09 801 931 12 01 1 31 201 3 01 7 01 7 53 8 36 1006 12 36 2 06 2 36 3fc6 7 a6 8 23 9 23 10 33 103 3 04 4 03 8 03 8 30 9 50 10 37 107 a2 07 4 07 8 07 9 20 10 37 1145 2 08 3 55 a5 08 9 04 a9 28 10 44 12 04 2 13 4 - a3 14 c6 53 9 11 10 56 a9 43 1019 12 19 2 28 415 a5 29 c7 12 9 26 11 11 1L 23 12 60 2 59 4 49 a5 53 c7 47 9 56 1137 a 0 23 1137 1 03 3 17 5 02 aö 07 r8 06 10 09 11 49 alt) 42 11 57 1 21 8 87 521 a6 27 c8 36 1027 0 09 12 05 1 28 3 45 5 28 a6 35 c8 44 10 34 016 jen. b Zondags 10 minutan vroeger c Alleen op Zon- en Feestdagen. v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Station Alleen op werkdagen. 6 40 10 4 16 v. Hulst, Station ?65 1120 5 45 Axel, Wad. Gilijamse 8 30 9 65 2 30 4- 6 30 6 15 10 58 2 04 5 02a 6 25b 6 24 11 06 2 13 5 11 a 6 i*b 633 11 14 221 521a6 43b 6 41 1121 2 29 5 28a 6 5b 6 53 1133 2 40 5 42a 1 0 b 7 13 11 40 2 8 5 58a 7 17b 7 2S12Ü4 3 32 6 09 7 S3 8 Ot 12 j2 4 02 6 44 8 0 8 23 12 09 3 11 6 06a 7 3 1 9 19 109 4 10 7 11a 8 33 9 24 121 4 15d 7 33 8 45 9 53 1 51 4 42d 8 01 9 23 a Alletn op werkdagen, b Alleen op Zon d Des Zaterdags 0 minuten later. v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. aMech leu v Meehelen a Brussel v Brussel ac5l7 9 55 1 20 6 55 a Meehelen a 6 05 10 2J l 54 6 15 v Meehelen 6 10 10 27 1 57 6 21 a St. Nic. v. Meeh. 7 19 11 32 2 57 7 25 v Antw. d. St. Nic. 6 32 11 95 2 12 7 19 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 05 2 50 7 45 v St. Nic n. Tem. 7 25 12 06 3 12 7 48 Hulst 8 20 103 4 - 8 44 „Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 Axoi 8 36 1 19 4 16 9 Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 53 1 37 4 34 9 18 en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete vfjSelzaete v Gent Dp. a Gent St. P. v a Brussel a Alieeu op 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 06 8 50a 8 59 9 03a 9 07a 9 201 9 05a Spoorweg Ter Neuzen— Gent. 0a 7 24 11 00 806 11 41 8 0i 11 51 9 12 12 55 12 25 5 12 31 5 (2 38 5 12 42 5 12 65 6 12 40 6 1252 b 6 131b 46b 6 1 bib 7 2 5('b 8 8 8 29a 8 3a 8~a 8„0a 8 3.» 9 54 10 29 55 10 40 06 10 4 6 02 11 i 0 Brussel 519 7 21 351 a Gent St. P. 7 53 8 16 4 52 V Gant St. P. 621 8 29 1201 5 08 814 Gaai Dp. 6 42 8 42 12 17 5 22 8 27 H, Selzaete 7 22 9 18 12 52 6 01 9 09 V Selzaete 7 30 9 21 1 6 20 9 l?a O Sas van Gent 8 9 51 1 30 6 50 9 42a Philippii r 8 08 9 59 1 38 6 5 8 9 60a s Sluiskil brug 8 12 10 03 1 42 7 02 9 54a n Sluiskil 8 16 10 07 146 7 06 9 58a Ter Neuzen 821 1015 1 64 7 14 10 06a Zon- en Feestdagen, b. Al'een op Werkdagen Rijdt Zondag1! 8 minuten later W erkdagen. NenzenBorsselen—Vlissingen. Vertrek boot van Neuzen Borsselen Aankomst te Vlissingen vertrek trein van Vlissingen vm. vm. 7,20 7,40 8,50 8,57 10,30 10,50 12,— 1,34 2.— 2,20 3,30 4,30 VlissingenBorsselenNeuzen. Aankomst trein te Vlissingen vm_ 8,48 tn Vertrek boot van Vlissingen 6,— 9,— Borsselen 9,20 Aankomst te Neuzen 7,10 10,30 NeuzenHoedekenskerke. 6,40 9,40 12.10 2,52 7,25 10,25 12.55 3,35 8,02 11,03 2.04 4,59 8,(4 11,37 5.03 12,05 Ï2.30 12,50 2- 4,40 6, 6,10 6,16 3,45 4 - 4,i0 5,30 Zondagen. vm. 10.30 nm 7.40 10.50 8.- 12- 9.10 vm. 9nm. 6 10 9.20 6.30 10.30 7.40 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertrek trein naar Rooseudaal V lissingen Aansluiting op vertrekkende tram. 5,40 8,06 6,25 *,u0 7,32 0,— 7,05 10,09 vm. 6.40 nm. 5 40 treinen te Goes met autobussen en Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,21 11,35 3,15 Vlissingen 8,— 9,48 12 04 2,01 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50 Aankomst te Neuzen 9,15 11,50 1,10 4,85 Aans uiting tram. 6 05 6,15 6,50 7,3j 8,09 8,25 8,53 8,40 van te Goes aankomende treinen met autobussen en Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,25 3,55 5 40 6,50 Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56 1,55 4,25 6 10 7,20 vertrek van Hansweert 7,65 9,45 1z,0j 2,4,25 7,25 Aankomst te Kruiningen 8,05 9,5512,15 2,10 4,35 7,35 Vertrek trein naar Roosendaal 8,1510,0812,26 2,17 5,16 7,4j Vlissingen 10,1012,50 2,t94,4J 7,12 8 45 9 15 9 2u 9 30 9 56 Aankomst trein van Roosendaal 7,41 10 10 11,28 2,69 4,49 5,53 i,52 Vlissingen 6,19 8,1510 08 12,26 2,17 ,- 5,16 7,45 Vertrek van Kruiningen 6,26 8,is lb 16 12JJU 3,4.50 6,- 7,65 Aankomst te Hansweert 6 36 8,2810 25 12,40 3,10 6,6,10 8,05 Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,85 10,35 12,45 3,10 6 05 6,15 6,06 Aankomst te Walzoorden 7,10 9,11,06 1,16 3,45 5 35 6,45 8,35 Aank. trein Vlissingen 719 848 1050 12,27 137 145 628 685 866 Vertr. boot Vlissingen 615 746 91016 1 ISO 245 23(543054579— Aank. boot Breskeus 640 8i0 925 1040 1155 110 2,25 340 455 61u 725 9z5 Vertr, boot Bresketis 656bl5 93* 1C46 1200 115 230 345 5615 780 930 Aankomst VUssingen 7*0 840 955 1110 1225 140 2 5 410 525 64'755 956 Vartr. trein Vlissingen 734 867 920 U25 1,34 4ó0 6*6 633 704 840 7 25 8,02 9.02 6,25 7,32 7,06 vm. 8,59 nm. 8 08 8,- 8 25 9,35 8,55 10,20 9,40 7,20 7.60 7.56 8 05 8.15 8 43 1.25 1,55 2.— 2.10 2 17 2,59 6.50 7.20 7.25 7.36 7.45 7,47 845 9 15 9.20 9,30 9 56 8.43 2.59 7.47 8 15 2.17 7.45 8 60 3.- 7.55 9 00 3.10 8.05 6 40 9 05 3 15 8.06 7 10 2 36 3,45 8 33 9 43 1 87 5,28 7,41 10,- 2 6,45 8,10 10,26 2 25 6,10 8,26 10,45 8 45 8,- 8 50 11,10 410 8 25 9.10 4 30 8 40 Dienstregeling op den Hemelvaar sdag en den 2en Pinksterdag *1b op de werkdagen,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1934 | | pagina 4