Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
TWT 1 13 DELE 1ST V A 1ST "V E R. V O E5 Fl
■2 i4
VLISS1N G EN - KOOSEN D A AL.
aio 10
aio 50
Auto-Oinnibusdienst Axel—Hulst.
730
SPOORWEG 1ECHELEN- TERNEÜZEN.
Van af 15 Mei 1934 tot nadere aankondiging.
HoedekenskerkeNeuzen.
WalzoordenHansweert—Kruiningen.
KruiningenHansweertWalzoorden.
VUssingen—Breskens.
Breskens—V lissingen.
Do schutterij.
Met de achoou moeders, de ver
strooide professoren en de pan
toffelhelden heett onze verdwe
nen schutterij de twijfelachtige
eer gehad herhaaldelijk »tof te
leveren voor den moppentrommel.
Zelf moet ik erkennen met het
groo'ste genoegen naar de oefe
ningen gekeken te hebben, min
der uit militairistisco, dan wel
uit humoristisch oogpunt en ik
kan me begrijpen, dat het on
derwerp dankbare stof opleverde
voor den dicbter-zauger Speen
hof, die zich beroemd eD popu
lair maakte met zjjn ten slotte
als straatdeun gezongen lied van
„Daar komen de scbut ers, daar
komen ze an
Veel meer dan 5 eeuwen heb
ben de schutterijen bes aan, hoe
wel met zeer verschillend karak
ter. Bij de oplichting was het
een gilde, eeD broederschap van
de notabelen der stad Het aan
tal schutters was klein. Zuid-Ne
derland kende deze gilden het
eerst, doch ook Noord Nederland
volgde spoedig eD reeds "óór de
Hoeksche- en Kabeljau wsche
twisten bezaten de meeste steden
een schutterij. Wellicht heerscht
hier en daar de meeDing, dat
het woord schutter van schieten
afgeleid is. Reeds uit de bewa
pening der eerste schutters blijkt
de onjuistheid, want zij waren
met pieken gewapend. De naam
is afgeleid van schuttrD, bescher
men. Uit een keur van 1394
blijkt, dat de stedelijke overheid
die z g. „oude" schutters go>d
gezind was, want zij ontvingen
uit de stedelijke kas jaarlijks 11
gouden Hollandsche schilden, zij
hadden verder vrij visschen in
de stadsgrachten en 3 maal per
jaar gedurende eenige dagen vrij
tappen daartegenover stoud de
verplichting te zorgen voor een
goeden boog en harnas.
Ia de vijftiende eeuw werd
door de aristocratische burgers
een voetbooggilde met een Sr.
Jorisdoelen als oefenplaats opge
richt, terwijl de gezeten burgerij
de handboogschutterij invoerde,
(St. Sebastiaan Doelen)
De „oude" schutterij verdween
toen, nadat zij iD 1488 bewijzen
van moed geleverd had een inval
der Hoekschen.
De Uoie van Utrecht bracht
in de Schuttersgilde de grootste
wijziging door invoering van een
stedelijke militie. Schutterplichtig
werd een groot deel der manne
lijke bevolkiDg. Het werd een
bevoorrechting der stedelijke aris
tocratie uit wier midden de offi
cieren gekozen werden. De schut
ters waren de gezellen en kleine
burgers zonder invloed op het
bestuur van de stad noch op de
schutterij. Toch hebben die schut
ters met vuurroer en piek be
wapend hun plicht gedurende
den 80 jarigen oorlog uitstekend
gedaan. Ten tijde van Prins
Maurits werd de bewapening
weer veranderd door invoering
van een musket tóó loodzwaar,
dat het bij het schieten op een
g8ffei of vork moest rusten. De
sehutter moest steeds voorzien
zijn van een l/3 Pnnd eigenge
maakt kruit, 8 looden kogels en
drie el lont.
Het was eeD groot corps, die
sehutterij, want de sehutterplicht
duurde zeer lang. In Amsterdam
bestond zij uit 5 regimenten
herhaaldelijk trokken de schut
ters buiten de stad. In 1072 bijv,
versterkte zij de bezitting van
Gouda met 1500 mau. By deD
intocht van Willem V in Am
sterdam stonden zelfs 3000 schut
ters langs den intochtweg Be
halve stedelijk leger, was de
nachtwake hun opgedragen. Deze
regeling bleef tot deD Patriotten
tijd gehandhaafd, toen door
tweespalt het legerverband zoek
raakte
In 1696 beteugelde de Am-
sterdamsche schutterij het z g.
aansprekersoproer en werden alle
schutters met een gedenkpenning
vereerd, 50 jaar later was over
al de betrouwbaarheid der schut
terijen zoek, want de schutters
weigerden tegen de pachtersop-
roeren op te tredeD, zoodat de
Regenten gedwongen wareD het
gehate pachtstelsel af te schaffen.
De Nitionale VergadeiiDg (deD
Haag 1797) poogde da schutterij
nieuw leven in te blazen en ont
wierp een reglement op de ge
wapende burgerwacht. Reeds 2
jaar later werd de Burgerwacht
hervormd in een Bataatsch Volks
leger met ééa Bevelhebber voor
het geheele land en als instruc-
teuis betaalde officieren en on
derofficieren.
Napoleon ODttrok aan dit volks
leger de beste krachten door in
stelling der militie en inlijving
van den eersten ban van 18 tot
25 jaar bij het Keizerlijk leger.
Na het herstel van de onaf
hankelijkheid werd in 1814 de
schutterij als gemeentelijk corps
weer opgericht en toen in 1830
de Belgische onlusten uitbraken
toonde de schutterij op schitte-
leode wijze hare vaderlandsliefde.
Amsterdam en 's Gravenhage
versterkten de ruiterü met een
Corps, dat uniform en paard
zelt bekostigde: CUeral werd de
schutterij mobiel. De Haagsche
schatters vertrokken na inspectie
door Koning Willem I op het
Tournooiveld Daar Middelburg
en per Sroomb >ot 1naar België,
om eerst iD 1834 terug Ie keeren.
Aan technische vaardigheid
stond de schutter ten achter bij
beroeps en militiesoldaten toch
verdiende dit kleurige corps
mier waardeering, d*n bij de
afschaffing in 1907 werd uitge
sproken.
o
Wijze woorden.
De waarheid heeft geen ande
re bescherming noodig, dan zich
zelf en zij heeft ook geen andere.
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzcn—Philippine.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 06
5 10
5 30
5 65
6 -
6 10
S 25
7 35
7 40
8 03
82<
9 05
9 15
9 30
11 6 2.2 5 42
11 31 2 3" 647 I
1' 57 2 58 6 09
12 22 3 22 6 3 t
12 45 4 20 7 10
12 55 4 30 7 20
1 11 4 45 7 36
v Philippine 6 27
Hoek 6 37
a Neuzen 6 52
v Neuzen 7 35
Zaamslag 8 01
Axel 8 21
a Driesch. 8 26
9S2
9 42
9 57
1130
IJ 57
12 15
12 20
1 12
122
1 37
2 50
2 59
3 19
3 27
Schouwen)—Walsoorden.
4 48
7 39
4i8
7 49
5 13
8 04
6 40
8 05
6 09
6 30
6 35
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
6
7 33
1126
2 32
5 42
V
Walsoorden
6 05
7 40
11 31
2 37
5 47
Kk osterz.
6 26
8 03
11 57
2 59
6 09
Groenendijk
6 38
8 15
12 09
311
6 9
Hengstdijk
6 4d
8 22
12 16
3 18
6 28
Rapenburg
6 55
8 32
12 26
3 28
6 36
a
Zaamslag
7
8 40
12 32
3 35
6 41
Axel
7 10
8 50
12 42
3 45
6 45
a
Driesch.
7 15
11 10
2 10
536
6 55
7 20
11 15
215
5 40
7-
7 23
11 20
2 20
5 44
7 05
7 35
11 30
2 30
5 49
7 15
7 45
11 40
2 40
5 5o
7 25
8-
1155
2 55
6 08
7 40
8 21
1215
3 (9
6 30
8
8 26
12 20
3 24
6 35
8 05
Axel (Drie Schouwen)Sas Tan Gent— IJzendijke,
Drie Schouwen
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramide
IJzendijke
IJzeudijke
615
6 30
6
6 20
6 48
7
7 01
7 23
8 30 2 22
8 45 12 37
910 1251
9 31 110
9 63
10 03
10 04
10 24
1 37
149
1 50
2 10
3 25
3 40
4 20
440
5 07
517
5 2o
5 40
6 36
6 51
7 15
7 35
8 01
8 !5
a Schoondijke
j- Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramtde
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
8-
1145
2 15
6
S 22
12 07
2 37
6 20
5 50
8 58
1231
412
6 50
6 02
9C8
4 24
7ü2
6 '7
9 35
1J5
4 47
7 40
6 53
10 45
1 55
5 08
8 06
7 06
11
210
5 26
8 20
7 30 11 25
2 30
510 f8 40
Autobusdiensten St. JansteenHulst— Walzoordtn tv.
a
v St. Jaust. f 8I0 1620 1223 255 445 605
v Huist 630815 1025 1230 3450 611
aWalz. 710*56 11— 110 340 530 645
f Op tijdig verzoek van of
Op tijdig erzoee
trambus-haltebo d.
745 v Walz. 715905 910111(120 350 536 650 840
750 v Hulst 155 94510201153 2430 6(0 730 920
830 a StJanst 8—9501025 1155 205 435 735 f
naar St. J nsteen. Rijdt allieen op Zondag.
zal er gestoft worden op de stopplaatsen die ziju aingegeven door een
a Al een 0 werkdagen.
Breskens—HoofdplaatPyramide,
v Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
a T tznndiike
8 20
12
3 45
6 15
V
IJzendijke
6 30
8 41
12 21
4 06
6 36
Pyramide
6i7
9
12 35
4 18
6 55
Biervliet
6 5Ï
9(0
12 45
4 25
7 06
V
Hoofdplaat
7 12
9 21
1
4 40
7 i6
a
Breskens
7 32
9 35
9 55
10 05
10 20
10 40
1 20
1 35
1 46
2
2 20
450
5 08
5 li-
6 33
5 53
v Vlissingen a6 40
Middelburg aö 48
Goes a6 Ui
Krumingen a6 19
Bergen op Zoom a6 47
a Roosendaal a7
v Roosendaal a7 06
a Rotterdam beurs a8ül
Rotterdam D. P. aS 07
Den Haag H.S. a8 (0
Haarlem a9 i7
Amsterdam C.S. a9 3i
Rooseudaal 7 07
Breda 7 27
's Hertogenboseh 8 16
Utrecht C.S. 9 16
v Nijmegen 9
a Arnhem 9 27
aS 15
a6 25
a6 58
a7 14
a7 51
a8 09
a8 13
a9 22
a" 26
9 52
10 27
1U 44
7 31
7 43
8 02
8 15
8 39
8 52
9
3 20
10 03
10 53
1102
11 31
b9 20
10 36
all 25
134
4 30
6 S3
7 04
7 46
b9 31
1044
all 36
1 44
4 40
>4
7 13
7 56
b9 50
1103
al2 08
2 04
4 59
712
8 27
blO 03
11 16
at 2 26
2 17
6 16
0
03
7 45
8 44
blO 17
11 SP
1 05
2 42
5 46
8 09
9 21
bil 04
11 52
1 23
2 55
6 05
7 30
8 22
9 39
11 11
12 05
al 36
3
6 18
7 47
8 29
9 47
12 22
122
a2 52
4 22
7 22
8 62
9 24
10 42
12 26
1 18
a2 56
3 50
7 26
8 41
9 30
10 48
12 52
1 52
3.2
4 22
7 52
9 06
9 53
1122
1 27
2 27
3 57
4 57
827
9 48
10 35
1157
144
2 44
4 14
5 14
8 44
10 07
10 55
0 14
11 14
12-
118
3 12
6 12
8 32
9 50
11 46
12 20
2 02
3 32
6 32
8 52
10 10
12 49
103
4 20
7 19
9 40
10 58
153
5 26
8 05
10 27
11 51
2 03
5 04
8 0j
10 4'
cl 1 41
a2 81
5 81
8 31
1112
cO 02
V Arnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda
Roosendaal
v Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
a Rotterdam Beurs
Rooseudaal
v Roosendaal
Bergen op Zoom
Kruin'ngen
Tj Goes
Middelburg
a Vlissingen
a Alleen op werkdagen
7
8 26
9 31
11 31
1 31
a2 02
a4 31
a6 32
8 31
7 26
6 48
9 57
11 f7
167
2 51
4 57
a6 57
8 57
7 32
8 29
10 11
12 11
1 59
3 11
4 59
711
8 56
8 i7
931
10 59
12 59
2 42
at
5 44
8
9 45
9 03
10 17
11 39
145
3 23
a4 47
6 24
8 46
l i 26
9 28
10 37
11 59
2 05
3 43
a5 09
6 44
9 06
10 46
6 60
7 46
915
1145
115
145
2 45
6 45
7 09
801
931
12 01
1 31
201
3 01
7 01
7 53
8 36
1006
12 36
2 06
2 36
3fc6
7 a6
8 23
9 23
10 33
103
3 04
4 03
8 03
8 30
9 50
10 37
107
a2 07
4 07
8 07
9 20
10 37
1145
2 08
3 55
a5 08
9 04
a9 28
10 44
12 04
2 13
4 -
a3 14
c6 53
9 11
10 56
a9 43
1019
12 19
2 28
415
a5 29
c7 12
9 26
11 11
1L 23
12 60
2 59
4 49
a5 53
c7 47
9 56
1137
a 0 23
1137
1 03
3 17
5 02
aö 07
r8 06
10 09
11 49
alt) 42
11 57
1 21
8 87
521
a6 27
c8 36
1027
0 09
12 05
1 28
3 45
5 28
a6 35
c8 44
10 34
016
jen. b Zondags 10 minutan vroeger
c Alleen op Zon-
en Feestdagen.
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Station
Alleen op werkdagen.
6 40 10 4 16 v. Hulst, Station
?65 1120 5 45 Axel, Wad. Gilijamse
8 30
9 65
2 30
4-
6 30
6 15 10 58 2 04 5 02a 6 25b
6 24 11 06 2 13 5 11 a 6 i*b
633 11 14 221 521a6 43b
6 41 1121 2 29 5 28a 6 5b
6 53 1133 2 40 5 42a 1 0 b
7 13 11 40 2 8 5 58a 7 17b
7 2S12Ü4 3 32 6 09 7 S3
8 Ot 12 j2 4 02 6 44 8 0
8 23 12 09 3 11 6 06a 7 3 1
9 19 109 4 10 7 11a 8 33
9 24 121 4 15d 7 33 8 45
9 53 1 51 4 42d 8 01 9 23
a Alletn op werkdagen, b Alleen op Zon
d Des Zaterdags 0 minuten later.
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMech leu
v Meehelen
a Brussel
v Brussel ac5l7 9 55 1 20 6 55
a Meehelen a 6 05 10 2J l 54 6 15
v Meehelen 6 10 10 27 1 57 6 21
a St. Nic. v. Meeh. 7 19 11 32 2 57 7 25
v Antw. d. St. Nic. 6 32 11 95 2 12 7 19
a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 05 2 50 7 45
v St. Nic n. Tem. 7 25 12 06 3 12 7 48
Hulst 8 20 103 4 - 8 44
„Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53
Axoi 8 36 1 19 4 16 9
Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09
a Ter Neuzen 8 53 1 37 4 34 9 18
en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
vfjSelzaete
v Gent Dp.
a Gent St. P.
v
a Brussel
a Alieeu op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 06
8 50a
8 59
9 03a
9 07a
9 201
9 05a
Spoorweg Ter Neuzen— Gent.
0a
7 24 11 00
806 11 41
8 0i 11 51
9 12 12 55
12 25 5
12 31 5
(2 38 5
12 42 5
12 65 6
12 40 6
1252 b 6
131b
46b 6
1 bib 7
2 5('b 8
8
8 29a
8 3a
8~a
8„0a
8 3.»
9 54
10 29
55 10 40
06 10 4 6
02 11 i 0
Brussel
519
7 21
351
a
Gent St. P.
7 53
8 16
4 52
V
Gant St. P.
621
8 29
1201
5 08
814
Gaai Dp.
6 42
8 42
12 17
5 22
8 27
H,
Selzaete
7 22
9 18
12 52
6 01
9 09
V
Selzaete
7 30
9 21
1
6 20
9 l?a
O
Sas van Gent
8
9 51
1 30
6 50
9 42a
Philippii r
8 08
9 59
1 38
6 5 8
9 60a
s
Sluiskil brug
8 12
10 03
1 42
7 02
9 54a
n
Sluiskil
8 16
10 07
146
7 06
9 58a
Ter Neuzen
821
1015
1 64
7 14
10 06a
Zon- en Feestdagen, b. Al'een op Werkdagen Rijdt Zondag1! 8 minuten later
W erkdagen.
NenzenBorsselen—Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzen
Borsselen
Aankomst te Vlissingen
vertrek trein van Vlissingen
vm.
vm.
7,20
7,40
8,50
8,57
10,30
10,50
12,—
1,34
2.—
2,20
3,30
4,30
VlissingenBorsselenNeuzen.
Aankomst trein te Vlissingen vm_ 8,48 tn
Vertrek boot van Vlissingen 6,— 9,—
Borsselen 9,20
Aankomst te Neuzen 7,10 10,30
NeuzenHoedekenskerke.
6,40 9,40 12.10 2,52
7,25 10,25 12.55 3,35
8,02 11,03 2.04 4,59
8,(4 11,37 5.03
12,05
Ï2.30
12,50
2-
4,40
6,
6,10
6,16
3,45
4 -
4,i0
5,30
Zondagen.
vm. 10.30 nm 7.40
10.50 8.-
12- 9.10
vm. 9nm. 6 10
9.20 6.30
10.30 7.40
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertrek trein naar Rooseudaal
V lissingen
Aansluiting op vertrekkende
tram.
5,40 8,06
6,25 *,u0
7,32 0,—
7,05 10,09
vm. 6.40 nm. 5 40
treinen te Goes met autobussen en
Aankomst trein van Roosendaal 7,57 10,21 11,35 3,15
Vlissingen 8,— 9,48 12 04 2,01
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,30 11,05 1,05 3,50
Aankomst te Neuzen 9,15 11,50 1,10 4,85
Aans uiting
tram.
6 05
6,15
6,50
7,3j
8,09
8,25
8,53
8,40
van te Goes aankomende treinen met autobussen en
Vertrek boot van Walzoorden 7,20 9,1011,25 1,25 3,55 5 40 6,50
Aankomst te Hansweert 7,50 9,4011,56 1,55 4,25 6 10 7,20
vertrek van Hansweert 7,65 9,45 1z,0j 2,4,25 7,25
Aankomst te Kruiningen 8,05 9,5512,15 2,10 4,35 7,35
Vertrek trein naar Roosendaal 8,1510,0812,26 2,17 5,16 7,4j
Vlissingen 10,1012,50 2,t94,4J 7,12
8 45
9 15
9 2u
9 30
9 56
Aankomst trein van Roosendaal 7,41 10 10 11,28 2,69 4,49 5,53 i,52
Vlissingen 6,19 8,1510 08 12,26 2,17 ,- 5,16 7,45
Vertrek van Kruiningen 6,26 8,is lb 16 12JJU 3,4.50 6,- 7,65
Aankomst te Hansweert 6 36 8,2810 25 12,40 3,10 6,6,10 8,05
Vertrek boot van Hansweert 6,40 8,85 10,35 12,45 3,10 6 05 6,15 6,06
Aankomst te Walzoorden 7,10 9,11,06 1,16 3,45 5 35 6,45 8,35
Aank. trein Vlissingen 719 848 1050 12,27 137 145 628 685 866
Vertr. boot Vlissingen 615 746 91016 1 ISO 245 23(543054579—
Aank. boot Breskeus 640 8i0 925 1040 1155 110 2,25 340 455 61u 725 9z5
Vertr, boot Bresketis 656bl5 93* 1C46 1200 115 230 345 5615 780 930
Aankomst VUssingen 7*0 840 955 1110 1225 140 2 5 410 525 64'755 956
Vartr. trein Vlissingen 734 867 920 U25 1,34 4ó0 6*6 633 704 840
7 25
8,02
9.02
6,25
7,32
7,06
vm. 8,59 nm. 8 08
8,- 8 25
9,35 8,55
10,20 9,40
7,20
7.60
7.56
8 05
8.15
8 43
1.25
1,55
2.—
2.10
2 17
2,59
6.50
7.20
7.25
7.36
7.45
7,47
845
9 15
9.20
9,30
9 56
8.43
2.59
7.47
8 15
2.17
7.45
8 60
3.-
7.55
9 00
3.10
8.05
6 40
9 05
3 15
8.06
7 10
2 36
3,45
8 33
9 43
1 87
5,28
7,41
10,-
2
6,45
8,10
10,26
2 25
6,10
8,26 10,45 8 45 8,-
8 50 11,10 410 8 25
9.10 4 30 8 40
Dienstregeling op den Hemelvaar sdag en den 2en Pinksterdag *1b op de werkdagen,