Stoom bootdienst op de VVester-Schelde
Allerlei
Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij.
vervoer
De slimme Mandarjjn.
Stel opdrachten niet uit.
Axel (Drie Schouwen)Terneuzen—Philippine.
Axel (Drie Schouwen)Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent-IJzendyke.
Drie Seliouwen (Axel)—Moerbeke.
Anto-Omnibusdienst Axel—Hulst.
SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN.
Autobusdiemten St. Jansteen—Hulst- Walzoorden r v.
Breskens—Hoofdplaat—Pyramide,
Spoorweg
Tf r NeuzenGent.
Van af 8 October 1933 tot nadere aankondiging.
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
VLISSINGEN- ROOSENDAAL.
NeuzenHoedekenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
W aizoordenHansweert.
Hansweert—Walzoorden.
VlissingenBreskens.
BreskensVlissingen.
Tsi, de keizer van Chins, had
een paard waarvan hij zeer vee]
hield. Door een verzuim van den
stalknecht stierf het dier en de
keizer was daar zóó vertoond over
dat hij naar pcd ians greep, om
den knecht te doorsteken. De man
darijn Tentse kwam tusscheobeide.
«Genadige heer«, zei hij, «deze
man is in gevaar, ziju leven te
verliezen, zonder te weten, wat
hij misdreven beeft.»
De keizer beval daarop den
mandarijn, hem met den aard
van zijn misdrijf bekend te maken.
De slimme mandarijn, die tevens
minister was, nam ziju toornigeo
gebieder het wapen uit de hand
en bedreigde er den armen stal
knecht mede. «Booswicht», zei
hij, «verneem de misdaad, die gij
begaan hebt. Eerst hebt ge een
paard laten sterven, dat u door
uw heer was toevertrouwd daar
om verdient gij den dood. Ten
tweede zijt gij de oorzaak, dat
mijn vorst in zulk eea toorn ont
steekt, dat hij u met eigen hand
het leven wii benemen. Maar ver
neem nu nog uw zwaarste mis
drijf. Door u lit p de keizer ge
vaar zich tegenover alie vorsten
en staten te schandvlekken, als
zij te weten kwamen, dat hij om
een paard een mensch van het
leven had berooid. Dat alles, boos
wmbt, is uw schuld
»0, laat hem maar loopen,» be
val de keizer, wiens toorn geheel
bedaard was, »ik vergeef hem
gtarne zyn verzuim.»
Het is van groot belaDg, dat
ieder zich bewust zij van ziju ver
antwoordelijkheid om mede te
werken om het bedrijfsleven
gaande te houden. Het is dasrom
dat we gaarne voldoen aan een
tot ons gericht verzoek om een
aigemeene opwekking te doen uit
gaan tot allen voor wie zulks
eenigszins mogelijk is, om werk
zaamheden, welke men kan laten
verrichten, niet noodeloos uit te
stellen. Er is nog zooveel werk,
dat vaak zonder voldoende reden
uitgesteld wordt, In de eerste
plaats wordt hierbij gedacht aan
onderhoudswerken aan huizeD,
enz. maar vrijwel op ieder gebied
van het dagelijksche leven zjjo
werkzaamheden aan te wijzen,
weike men, zonder geldige reden
beter doet niet achterwege te laten.
Weest er van oveituigd, dat
van de aigemeene medewerking
naast den feitelijken steun, welke
de bedrijven daarvan ondervinden
dit de groote moreele waarde is,
dat veel moedeloosheid er door
kan worden weggenomen of ge
temperd. Immers iedere dag,
waarop de tiadeelige gevolgen van
de crisis verminderd wordeD, komt
aan het bedrijfsleven in zijn ge
beden omvang ten goede.
Speksaus. Voor speksaus,
die men geeft bij capucijners of
bruine boonen, heeft men de vol
gende ingrediënten modig bere
kend op een gezin van 6 perso
nen Ys liter boonenwater, V/t
ons gerookt spek, twee nien,
eenige krudnsgeleo, een laurier
blad, een kwart ons sago (aardap
pelmeel) en drsgewerscht nog een
stukje Spaansche peper. Het spek
wordt in lauw water afgewas-
seben, afgeschrapt met een mes
en vervolgens in dunne plakjes
gesneden. Die bakt men in de
koekenpan lichtbruin. Dan neemt
men ze uit het vet eD bakt daar
in de fijngesneden uieD lichtbruin.
In het boonenwater laat men de
kruiden trekken. Als dat gebeurd
is, zeett men dit, waarop men er
bet spek en de uien bijvoegt,
waarna men de saus albiudt met
de sago.
Nieuwe stoffen. Om te weten
of gekleurd goed waschecht is.
gebruike men een witte doek,
welke met de punt in water ge
doopt is Men wrijft hiermede op
eeo stukje van het Dieuwe goed
heen en weer. Is de stof goed be
stand tegen de wasch, dan zal
de doek wit blyveu, zoo niet, dao
zal de witte doek dat op duide
lijke wijze te kennen geven.
De Eenige.
»Pa«, zei men zuBje Saar laatst,
»bent u bang als n een koe ziet
Welneeu, Saartje, zei Pa.
iEo beDt u bang voor een paard.
„Natuurlijk niet
»Beut u dan bang voor een
hond
»Neen, zei Pa Dijdig.
»Bent u baDg als u een wesp
ziet
»Nee, bulderde Pa woedend.
»Bent u dan bang als het on
weert
»Hoe kom je er by O jij
domme meid
»Pa, zei toeD Saar, bent u dan
voor Diets ter wereld baDg dan
voor mama
o
Mannelijke, tlinke menschen
worden door de erkenning eener
dwaling verhoogd en gesterkt, als
ze tenminste Diet in herhaling
van hun feiten treden.
Goethe.
Driescb.
Axel
Zaamslag
Keuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 26 5 0 8
5 80 5 31 3 05
5 50 6 55 8 25
6 19 852
6 20 9 50
6 30 9 35
6 44 9 4y
11 30 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
11 57 2 59 6 40
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 50 7 55
v Philippine 6 50
Hoek 7
a N euzen 7 15
v N euzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
9 54
10 05
10 20
1130
12
12 15
12 20
1 25
1 35
1 50
2.0
3 02
3 22
3 27
4 56
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
817 912
8 37 9 32
8 42 9 37
V
Driesch.
5 30
8
11 30
2 3",
6 15
ft
Axel
5 35
8(5
1135
240
6 ?0
)l
Zaamslag
5 56
8 26
12 -
3
6 42
f
Rapenburg
6 10
8 40
12 14
3 13
6 54
Hengstdijk
6 20
8 47
12 24
3 22
7 03
Groenendijk
6 30
8 55
12 34
3 .3
7 10
Kloosterz.
6 35
8 58
12 39
3 34
7 14
a
Walsoorden
6 41
9 03
12 45
3 39
7 '8
V
Walsoorden
7 40
11 15
2 10
6 06
7 30
Kloosterz.
7 46
11 20
216
6 11
7 36
Groenendijk
7 51
11 25
2 20
6 15
741
ff
Hengstdijk
8 01
1135
2 30
6 23
7 51
ff
Rapenburg
8 11
11 45
2 43
6 31
8 01
a
Zaamslag
8 25
1169
2 59
641
815
Axel
8 46
12 15
3 22
7 02
8 31
a
Driesch.
8 51
12 20
3 27
7 07
8 42
r Drie Schouwen 6 45
852 1221
3 29
7 10
Westdorpe
6
9 07
12 36
3 45
7 25
9
Sas van Gent
6 IS
9 28
1253
4 22
7 42
9
Philippine
6 45
9 63
1 24
4 54
8 02
9
Pyramide
7' 6
10 23
147
5 15
8 30
a
IJzendijke
7 20
10 33
2
5 27
8 45
V
IJzendijke
7 45
10 34
2 04
5 28
a
Schoondijke
8 05
10 54
2 24
5 46
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
6
6 15
6 45
7 26
7 41
7 58
815 1220
8 35 12 40
9 13 1252
9 26 1 05
9 53
10 4j3
11 05
11 25
1 24
2 01
2 14
2 34
3 06
3 26
418
4 33
4 55
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8 2
8 32
8 50
610 f9 10
Drieschouwen 610
Zuiddorpe 6 15
Koodesluis(H.T. i 6 27
Kruisstraat(B.T.) 6 19
Moerbeke 6 27
Alleen op werkdagen.
I" HXfJ; Q??- Gilyamse £40 10 - 415 V. Hulst, Station 8 30 2 30 6 30
a. Hulst, Station 7 55 11 20 5 45 Axel. Wed. Gilijamse 9 55 4-
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerp en
v St. Nic. n. Meeh,
a Meeh ien
7 Meehelen
a Brussel
6 15 10
6 24 11
6 33 11
6 41 11
6 58 11
7 13 11
7 2S 12
821 12
8 23 12
9 20 1
9 41 1
10' 6 1
a Alleen op werkdagen,
en alleen op werkdagen, d
58 2 04
06 213
14 2 21
21 2 29
33 2 40
40 2-8
06 3 32
57 4 13
09 3 1
09 4 10
21 4 17
51 4 42
5 02a
5 11a
5 21a
5 28a
5 42a
5 58a
6 09
58
6 06a
7 05a
710
7 33
6 25b
6 34 0
6 430
6 51
6 590
•17o
7 38
8 14
7 3'»
8 33»
845
9 £0
b Alleen op Zon-
Des Zaterdags om
v Brussel c 5 12
a Meehelen 6 05
v Meehelen 6 09
a St. Nie. v. Meeh. 7 19
v Antw. d. St. Nic. 6 18
a St. Nic. v. Antw. 7 15
v St. Nic n. Tern. 7 25
Huist 8 20
Kijkuit 8 27
Axel 8 36
Sluiskil 8 46
a Ter Neuzen 8 58
en Feestdagen, c Vertrekt
1.02.
9 55
10 21
10 27
11 32
11 14
12 04
12 10
1 03
1 11
1 19
128
1 37
1 20
l 53
1 57
2 57
2 04
2 54
312
4 -
4 08
4 16
4 25
4 34
5 54
6 13
6 21
7 24
7 06
7 45
7 48
8 44
8 53
9
9 09
9 18
van Brussel Zuid
8 55
9 -
912
9 03
912
(B. T.)«
12 25 3 30 v Moerbeke
12 30 3 35 v Kruisstraat
12 42 3 47 v Roodetluis (H. T.)
12 34 3 39 v Zuiddorpe
12 42 3 47 a Drieschouwen
7
7 10
7 41
7 49
7 55
10 38
1046
11 17
11 23
11 29
135
1 45
2 16
2i4
2 31
5 22
5 30
6 01
6 08
6 14
R
vSt Jaust. f 8 0 10251155 150 510 835 v Walz. 645 855 1114 12.0 257 106 6- 720 930
v Hulst 605815 10E0 12165 331 515 640 845 v Hulst 720930Ü49 115 330 441 635 755 1(05
aWalz 640 850 1105 1235 230 404 550 715 920 a StJanst 728 935 1154 12,; 446 g_
n j)PP verzoek van of naar St. Jansteen. Rijdt des Zondags '5 minuten later
Op tijdig verzoek zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een'
tram bus-haltebo d. a Al een o>> werkdagen. jee»»)
V
Breskens
8 35
12 05
3 45
6 45
1»
Hoofdplaat
9
12 35
4 12
7 11
n
Biervliet
9 15
12 50
4 25
7 25
Pyramide
9 25
1 02
4 32
7 35
a
IJzendijke
9 40
1 20
4 45
7 46
V
IJzendij ke
6 55
10 07
1 30
6
Pyramide
7 07
10 24
1 46
516
Biervliet
7 14
10 34
1 54
5 23
V
Hoofdplaat
7 31
10 55
2 05
5 36
a
Breskens
7 52
11 25
2 3'J
6 05
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
v Gent Dp
a Geut St. P.
v
a Brussel
a Al'een op
c Rijdt v n
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 05
7 23
8 50 12 25 5 40
8 59 12 34
9 03 12 38
9Q7 12 42
9 20 12 55
9 05 12 40
11 0 L 12 i 2
1 30
146
1 51
2 55i
5 49
5 53
5 57
6 10
5 55
6 10
80' 11 42
8 11 1151
9 00 12 57
Zon- en Feestdagen, b.
1 Juli tot 3 September.
6 55
7 06
807
v Brussel 714
a Gent St. P. 816
Gent St. P. 6 26 8 27
Gent Dp. 6 42 8 42
a Selzaete 7 £2 9 18
v Selzaete 7 30 9 21
Sas van Gent 8— 9 51
Philippine 8 08 9 59
r Sluiakilbrug 812 10 03
Sluiskil 816 10 07
1 Ter Neuzen 8 24 10 15
Niet op Zon- en Feestdagen.
10 52c 3 48
6 16
1141c 457
7 07
1201
5 03
8 14
12 17
5 17
8 27
12 f 2
6
9 09
1
6 20b
9 12
1 30
6 60b
9 42
1 38
6:8b
9 50a
1 42
7 02 b
9 54a
146
7 06b
9 58a
1 54
7 14b
10 06a
W erkdagen.
NeuzenBorsselen Vlissingen.
vm. 9,— nm 2— 4 55
9,20 2,20 5,15
vm. 10,30 3,30 6,25
11,*8 4,17 6,52
Aankomst trein te Vlisaiugen vm, 7 20
Vertrek boot van Vlissingen 7^30
Borsselen 7,50
Aankomst te Keuzen 9,_
Vertrek boot van Neuzen
Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
12,43
1,—
1,K0
2,30
2,63
4
4,20
5,30
V
Vlissingen
«5 42
bS 18
9
Middelburg
aó 51
b6 £8
1
Gees
a6 11
b7 01
tf
Vlake
a6 21
b7 18
tf
Bergen op Zoom
aC 46
b7 55
a
Roosendaal
a7 02
b8 13
y
Roosendaal
a7 13
7 33
a Rotterdam beurs
a8 08
9 02
Rotterdam D. P.
aS 15
9 09
Den Haag H.S.
a8 52
9 37
Haarlem
9 27
10 12
Amsterdam C.S.
9 44
10 29
9
Roosendaal
b7(>7
m
Breda
b7 27
ft
's Hertogenbosch
Utrecht C.S.
V
Nijmegen
a
Arnhem
b712 e7 04
b7 2J c7 14
b7 41 c7 47
b7 55 c9 04
b8 19 c8 44
b8 33 c9 02
b8 40 cP 17
b9 39 10 32
b9 46 10 39
10 22 11 22
10 67 11 57
11 14 12 14
8 47 c9 31
9 U7clü06
9 55 li 16
10 53 12 *7
11 06 12 02
11 46 j 2 23
b9 20 bil 33
b9 31 bil 49
b9 50 bl2 21
blü 10 bl2 39
blO 9b 118
bil 96 b 136
11 17
12 26
12 33
1 22
157
214
11 22
11 42
12 30
1 36
1 48
2 16
bl 44
TR 57
bS 04
3 52
4 27
4 44
bl 46
b2 12
1 12
1 21
4 17
515
6 52
7 36
1 23
1 32
4 27
7 02
7 46
1 43
1 52
4 47
7 21
817
1 57
2 06
5 05
O
O
7 35
8 84
2 22
2 32
5 42
7 68
9 11
2 35
2 45
5 59
6 35
8 12
9 29
2 46
2 56
6 42
8 24
9 37
3 46
6 07
7 48
931
10 32
3 45
3 53
6 14
7 91
931
10 39
4 22
6 52
7 57
10 04
11 22
4 57
7 27
10 46
11 57
6i4
7 44
8 49
11 06
0 14
2b3
4 49
6 17
6 38
8 21
9 43
3 13
6 09
6 39
6 9
8 41
10 16
4 01
5 56
7 33
7 43
9 29
5 03
6 5?
837
8 37
10 30
446
6 48
8 23
1019
5 09
721
8 47
10 57
V^Arnhem
Nfjmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenboscb
Breda b5 43
Roosendaal b619
Amsterdam C.S.
Haariem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P. b4 56
Rotterdam Beurs
Roosendaal b6 16
Roosendaal b6 38
Bergen op Zoom b7 02
Vlake b7 41
Goes bb 06
Middelburg b9 42
Vlissingen b- 50
6 66
7 28
c5 49
c5I6
e7 35
c7 46
c8 09
c8 44
oï 03
c9 26
c9 44
6 56
721
7 16
8 1 9
8 55
9 17
b6 35
b6 54
b7 8n
b 8 12
b 8 20
b 9 21
b 9 32
b 947
blO 5
blO £9
blO «9
blO 67
8 33
8 67
7 33
9 35
10 37
8 -
816
851
9 £6
9 11
10 26
1213
12 21
8 61
941
10 £8
10 50
8 15
831
9 06
9 56
9 48
10 60
„10 59
I1U4
1139
W11 53
12 13
12 al
Alleen des Maandags b Alleen op werkdagen. 0
Markttrein alleen Dinsdags
10 10
10 30
10 16
1114
1167
12 18
1015
10 31
11 06
11 36
12 41
12 60
1 08
1 42
1 59
2 19
2 27
10 24
11 24
12 46
154
2 30
11 45
1201
12 36
1 18
1 27 b3 06
2 38 4 02
119
147
139
2 46
3 32
3 53
145
201
2 36
3 06
4 38
6 12
2 45
3 01
3 36
2 42
2 58
3 23
3 37
3 57
4 05
4 07
423
6
6 18
5 49
557
2 56
3 31
2 £1
4 31
518
6 39
2 46
3 01
3 51
b4 22
b4 04
b 33
4 22
4 44
4 46
6 33
6 27
7
4 16
4 al
5 06
5 35
5 43
7 01
7 46
8 13
8 05
9 09
9 56
1017
7 43
8 01
8 36
914
9 22
10 18
Alleen op Zon- en
b 44 b7 10 10 29
b5 59 b? 32 10 44
b6 21 ba 11 11 ;i
bS 38 b3 32 11 26
bo 58 b9 06 11 45
b7 06 b9 14 11 £g
Feestdagen.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
Zondagen.
vm. 10.35 nm. 7.40
10,55 8—
12.05 9.10
vm. 9 05 nm. 6.10
9.25 6.30
10.35 7.40
5,55 7,45 10.20 12,65 3,- 5,40
6.40 8,30 11.05 12,50 3,4ö 6,25
6.52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,37
7,14 9 08 11.39 1 21 4,26 7
7.41 9,50 12.21 1,52 4,47 7.21
8,0610,29 11.53 1,19 6,18 7.17
8,30
9,15
9,28
9,50
11,25
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,15
8,59
9,21
9,25
7,59 10,27 11,51 1,ET 6,36
7,39 9,48 12 18 1,49 4,45
6,25 8,27 10,45 12,30 3,89 6,41
6,4ö 8,44 11,07 12,63 4,0 i 7,03
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10
7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,10
Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,10 11,20 12,60 4,05 6 7,£0 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4011,50 1,20 4,35 6 30 7,601016
Vertrek van Hansweert 7,20 9,4511,55 1,20 4,36 6 40 7,50
Aankomst te Kruiningen 7,30 9,5512,05 1,30 4,45 6 50 8,—
Vertrek trein naar Roosendaal 7,55 10,1012,39 2,06 5,05 7 85 8,34
Vlissingen 7,41 10,15 1,42 5,CO 8,111 TH
Aankomst trein van Roosendaal 7,41 i0,14 11 39 1,42 5 CO 6 24 8 11
Vlissingen 7,54 10,10 2,06 5j 5 834
Vertrek van Kruioingen 8,— 10,20 11 46 2,105 10 6.27 8 40
Aankomst te Hansweert 8,10 10,80 1 65 2,20 6,20 6.37 8',60
ertrek boot van Hansweert 5 8,16 IC,85 12,05 2,2"> 5 25 6 40 8 64
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,45 11,0412,34 2,65 5 55 7T0 9 25
s Maai dags nm 6.10 en 640 u.
Aank. trein Vlissingen 720 8: 0 1057 11,39 1248 253 424
Vortr. boot Vlissingen 6— 730 9— 1030 12— 130 3— 410
Aank. boot Breskens 625 755 925 1055 1226 1,55 325 455
Vertr. boot Breskens 630 8— 930 1100 1230 200 330
Aankomst Vlissingen 656 826 955 1125 12. 6 225 356
Vertr. trein Vlissingen 712 856 920 1188 1,21351417
706 749
545 715 9-
610 740 926
5- 615 745 930
526 64 >810 955
537 652 840
vm.
5.56 nm.
6.40
6,52
7.14
7,47
9.03
5»30
6,15
6,37
7-
7.21
8.22
rm. 9,00 nm. 8 20
7.44
9,18
9,35
9.45
10 30
814
8,43
9,05
9,10
9,54
7,-
7.30
7.86
7 45
8.01
8 44
12.50
1,20
1.24
1.34
2 06
1,42
6 10
6 40
8.44
f 04
8 EO
900
9.04
934
6.40
7.10
7.15
7.26
7.34
8,04
1.49
2.06
2.10
2.20
2.25
2,55
9 34
10 04
HU
8.04
8 34
8.40
8.50
8 55
9.25
9 44 12 43 5,67 j
7,30 10,- 1 10 6,10
7,65 10,26 1 35 6,36
8,60 10,50 8 30 6,66
9 16 11,16 3 65 7,20
9,30 1 21 4 17 7,36
Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en deu 2en Pinksterdag als op de werkdagen