Stoom bootdienst op de VVester-Schelde Allerlei Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij. vervoer De slimme Mandarjjn. Stel opdrachten niet uit. Axel (Drie Schouwen)Terneuzen—Philippine. Axel (Drie Schouwen)Walsoorden. Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent-IJzendyke. Drie Seliouwen (Axel)—Moerbeke. Anto-Omnibusdienst Axel—Hulst. SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN. Autobusdiemten St. Jansteen—Hulst- Walzoorden r v. Breskens—Hoofdplaat—Pyramide, Spoorweg Tf r NeuzenGent. Van af 8 October 1933 tot nadere aankondiging. Vlissingen—Borsselen—Neuzen. VLISSINGEN- ROOSENDAAL. NeuzenHoedekenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. W aizoordenHansweert. Hansweert—Walzoorden. VlissingenBreskens. BreskensVlissingen. Tsi, de keizer van Chins, had een paard waarvan hij zeer vee] hield. Door een verzuim van den stalknecht stierf het dier en de keizer was daar zóó vertoond over dat hij naar pcd ians greep, om den knecht te doorsteken. De man darijn Tentse kwam tusscheobeide. «Genadige heer«, zei hij, «deze man is in gevaar, ziju leven te verliezen, zonder te weten, wat hij misdreven beeft.» De keizer beval daarop den mandarijn, hem met den aard van zijn misdrijf bekend te maken. De slimme mandarijn, die tevens minister was, nam ziju toornigeo gebieder het wapen uit de hand en bedreigde er den armen stal knecht mede. «Booswicht», zei hij, «verneem de misdaad, die gij begaan hebt. Eerst hebt ge een paard laten sterven, dat u door uw heer was toevertrouwd daar om verdient gij den dood. Ten tweede zijt gij de oorzaak, dat mijn vorst in zulk eea toorn ont steekt, dat hij u met eigen hand het leven wii benemen. Maar ver neem nu nog uw zwaarste mis drijf. Door u lit p de keizer ge vaar zich tegenover alie vorsten en staten te schandvlekken, als zij te weten kwamen, dat hij om een paard een mensch van het leven had berooid. Dat alles, boos wmbt, is uw schuld »0, laat hem maar loopen,» be val de keizer, wiens toorn geheel bedaard was, »ik vergeef hem gtarne zyn verzuim.» Het is van groot belaDg, dat ieder zich bewust zij van ziju ver antwoordelijkheid om mede te werken om het bedrijfsleven gaande te houden. Het is dasrom dat we gaarne voldoen aan een tot ons gericht verzoek om een aigemeene opwekking te doen uit gaan tot allen voor wie zulks eenigszins mogelijk is, om werk zaamheden, welke men kan laten verrichten, niet noodeloos uit te stellen. Er is nog zooveel werk, dat vaak zonder voldoende reden uitgesteld wordt, In de eerste plaats wordt hierbij gedacht aan onderhoudswerken aan huizeD, enz. maar vrijwel op ieder gebied van het dagelijksche leven zjjo werkzaamheden aan te wijzen, weike men, zonder geldige reden beter doet niet achterwege te laten. Weest er van oveituigd, dat van de aigemeene medewerking naast den feitelijken steun, welke de bedrijven daarvan ondervinden dit de groote moreele waarde is, dat veel moedeloosheid er door kan worden weggenomen of ge temperd. Immers iedere dag, waarop de tiadeelige gevolgen van de crisis verminderd wordeD, komt aan het bedrijfsleven in zijn ge beden omvang ten goede. Speksaus. Voor speksaus, die men geeft bij capucijners of bruine boonen, heeft men de vol gende ingrediënten modig bere kend op een gezin van 6 perso nen Ys liter boonenwater, V/t ons gerookt spek, twee nien, eenige krudnsgeleo, een laurier blad, een kwart ons sago (aardap pelmeel) en drsgewerscht nog een stukje Spaansche peper. Het spek wordt in lauw water afgewas- seben, afgeschrapt met een mes en vervolgens in dunne plakjes gesneden. Die bakt men in de koekenpan lichtbruin. Dan neemt men ze uit het vet eD bakt daar in de fijngesneden uieD lichtbruin. In het boonenwater laat men de kruiden trekken. Als dat gebeurd is, zeett men dit, waarop men er bet spek en de uien bijvoegt, waarna men de saus albiudt met de sago. Nieuwe stoffen. Om te weten of gekleurd goed waschecht is. gebruike men een witte doek, welke met de punt in water ge doopt is Men wrijft hiermede op eeo stukje van het Dieuwe goed heen en weer. Is de stof goed be stand tegen de wasch, dan zal de doek wit blyveu, zoo niet, dao zal de witte doek dat op duide lijke wijze te kennen geven. De Eenige. »Pa«, zei men zuBje Saar laatst, »bent u bang als n een koe ziet Welneeu, Saartje, zei Pa. iEo beDt u bang voor een paard. „Natuurlijk niet »Beut u dan bang voor een hond »Neen, zei Pa Dijdig. »Bent u baDg als u een wesp ziet »Nee, bulderde Pa woedend. »Bent u dan bang als het on weert »Hoe kom je er by O jij domme meid »Pa, zei toeD Saar, bent u dan voor Diets ter wereld baDg dan voor mama o Mannelijke, tlinke menschen worden door de erkenning eener dwaling verhoogd en gesterkt, als ze tenminste Diet in herhaling van hun feiten treden. Goethe. Driescb. Axel Zaamslag Keuzen Neuzen Hoek Philippine 5 26 5 0 8 5 80 5 31 3 05 5 50 6 55 8 25 6 19 852 6 20 9 50 6 30 9 35 6 44 9 4y 11 30 2 35 6 15 11 35 2 40 6 20 11 57 2 59 6 40 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 50 7 55 v Philippine 6 50 Hoek 7 a N euzen 7 15 v N euzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch. 8 51 9 54 10 05 10 20 1130 12 12 15 12 20 1 25 1 35 1 50 2.0 3 02 3 22 3 27 4 56 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 817 912 8 37 9 32 8 42 9 37 V Driesch. 5 30 8 11 30 2 3", 6 15 ft Axel 5 35 8(5 1135 240 6 ?0 )l Zaamslag 5 56 8 26 12 - 3 6 42 f Rapenburg 6 10 8 40 12 14 3 13 6 54 Hengstdijk 6 20 8 47 12 24 3 22 7 03 Groenendijk 6 30 8 55 12 34 3 .3 7 10 Kloosterz. 6 35 8 58 12 39 3 34 7 14 a Walsoorden 6 41 9 03 12 45 3 39 7 '8 V Walsoorden 7 40 11 15 2 10 6 06 7 30 Kloosterz. 7 46 11 20 216 6 11 7 36 Groenendijk 7 51 11 25 2 20 6 15 741 ff Hengstdijk 8 01 1135 2 30 6 23 7 51 ff Rapenburg 8 11 11 45 2 43 6 31 8 01 a Zaamslag 8 25 1169 2 59 641 815 Axel 8 46 12 15 3 22 7 02 8 31 a Driesch. 8 51 12 20 3 27 7 07 8 42 r Drie Schouwen 6 45 852 1221 3 29 7 10 Westdorpe 6 9 07 12 36 3 45 7 25 9 Sas van Gent 6 IS 9 28 1253 4 22 7 42 9 Philippine 6 45 9 63 1 24 4 54 8 02 9 Pyramide 7' 6 10 23 147 5 15 8 30 a IJzendijke 7 20 10 33 2 5 27 8 45 V IJzendijke 7 45 10 34 2 04 5 28 a Schoondijke 8 05 10 54 2 24 5 46 f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 6 6 15 6 45 7 26 7 41 7 58 815 1220 8 35 12 40 9 13 1252 9 26 1 05 9 53 10 4j3 11 05 11 25 1 24 2 01 2 14 2 34 3 06 3 26 418 4 33 4 55 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8 2 8 32 8 50 610 f9 10 Drieschouwen 610 Zuiddorpe 6 15 Koodesluis(H.T. i 6 27 Kruisstraat(B.T.) 6 19 Moerbeke 6 27 Alleen op werkdagen. I" HXfJ; Q??- Gilyamse £40 10 - 415 V. Hulst, Station 8 30 2 30 6 30 a. Hulst, Station 7 55 11 20 5 45 Axel. Wed. Gilijamse 9 55 4- v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nieolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerp en v St. Nic. n. Meeh, a Meeh ien 7 Meehelen a Brussel 6 15 10 6 24 11 6 33 11 6 41 11 6 58 11 7 13 11 7 2S 12 821 12 8 23 12 9 20 1 9 41 1 10' 6 1 a Alleen op werkdagen, en alleen op werkdagen, d 58 2 04 06 213 14 2 21 21 2 29 33 2 40 40 2-8 06 3 32 57 4 13 09 3 1 09 4 10 21 4 17 51 4 42 5 02a 5 11a 5 21a 5 28a 5 42a 5 58a 6 09 58 6 06a 7 05a 710 7 33 6 25b 6 34 0 6 430 6 51 6 590 •17o 7 38 8 14 7 3'» 8 33» 845 9 £0 b Alleen op Zon- Des Zaterdags om v Brussel c 5 12 a Meehelen 6 05 v Meehelen 6 09 a St. Nie. v. Meeh. 7 19 v Antw. d. St. Nic. 6 18 a St. Nic. v. Antw. 7 15 v St. Nic n. Tern. 7 25 Huist 8 20 Kijkuit 8 27 Axel 8 36 Sluiskil 8 46 a Ter Neuzen 8 58 en Feestdagen, c Vertrekt 1.02. 9 55 10 21 10 27 11 32 11 14 12 04 12 10 1 03 1 11 1 19 128 1 37 1 20 l 53 1 57 2 57 2 04 2 54 312 4 - 4 08 4 16 4 25 4 34 5 54 6 13 6 21 7 24 7 06 7 45 7 48 8 44 8 53 9 9 09 9 18 van Brussel Zuid 8 55 9 - 912 9 03 912 (B. T.)« 12 25 3 30 v Moerbeke 12 30 3 35 v Kruisstraat 12 42 3 47 v Roodetluis (H. T.) 12 34 3 39 v Zuiddorpe 12 42 3 47 a Drieschouwen 7 7 10 7 41 7 49 7 55 10 38 1046 11 17 11 23 11 29 135 1 45 2 16 2i4 2 31 5 22 5 30 6 01 6 08 6 14 R vSt Jaust. f 8 0 10251155 150 510 835 v Walz. 645 855 1114 12.0 257 106 6- 720 930 v Hulst 605815 10E0 12165 331 515 640 845 v Hulst 720930Ü49 115 330 441 635 755 1(05 aWalz 640 850 1105 1235 230 404 550 715 920 a StJanst 728 935 1154 12,; 446 g_ n j)PP verzoek van of naar St. Jansteen. Rijdt des Zondags '5 minuten later Op tijdig verzoek zal er gestopt worden op de stopplaatsen die zijn aangegeven door een' tram bus-haltebo d. a Al een o>> werkdagen. jee»») V Breskens 8 35 12 05 3 45 6 45 1» Hoofdplaat 9 12 35 4 12 7 11 n Biervliet 9 15 12 50 4 25 7 25 Pyramide 9 25 1 02 4 32 7 35 a IJzendijke 9 40 1 20 4 45 7 46 V IJzendij ke 6 55 10 07 1 30 6 Pyramide 7 07 10 24 1 46 516 Biervliet 7 14 10 34 1 54 5 23 V Hoofdplaat 7 31 10 55 2 05 5 36 a Breskens 7 52 11 25 2 3'J 6 05 v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzaete v Gent Dp a Geut St. P. v a Brussel a Al'een op c Rijdt v n 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 05 7 23 8 50 12 25 5 40 8 59 12 34 9 03 12 38 9Q7 12 42 9 20 12 55 9 05 12 40 11 0 L 12 i 2 1 30 146 1 51 2 55i 5 49 5 53 5 57 6 10 5 55 6 10 80' 11 42 8 11 1151 9 00 12 57 Zon- en Feestdagen, b. 1 Juli tot 3 September. 6 55 7 06 807 v Brussel 714 a Gent St. P. 816 Gent St. P. 6 26 8 27 Gent Dp. 6 42 8 42 a Selzaete 7 £2 9 18 v Selzaete 7 30 9 21 Sas van Gent 8— 9 51 Philippine 8 08 9 59 r Sluiakilbrug 812 10 03 Sluiskil 816 10 07 1 Ter Neuzen 8 24 10 15 Niet op Zon- en Feestdagen. 10 52c 3 48 6 16 1141c 457 7 07 1201 5 03 8 14 12 17 5 17 8 27 12 f 2 6 9 09 1 6 20b 9 12 1 30 6 60b 9 42 1 38 6:8b 9 50a 1 42 7 02 b 9 54a 146 7 06b 9 58a 1 54 7 14b 10 06a W erkdagen. NeuzenBorsselen Vlissingen. vm. 9,— nm 2— 4 55 9,20 2,20 5,15 vm. 10,30 3,30 6,25 11,*8 4,17 6,52 Aankomst trein te Vlisaiugen vm, 7 20 Vertrek boot van Vlissingen 7^30 Borsselen 7,50 Aankomst te Keuzen 9,_ Vertrek boot van Neuzen Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen 12,43 1,— 1,K0 2,30 2,63 4 4,20 5,30 V Vlissingen «5 42 bS 18 9 Middelburg aó 51 b6 £8 1 Gees a6 11 b7 01 tf Vlake a6 21 b7 18 tf Bergen op Zoom aC 46 b7 55 a Roosendaal a7 02 b8 13 y Roosendaal a7 13 7 33 a Rotterdam beurs a8 08 9 02 Rotterdam D. P. aS 15 9 09 Den Haag H.S. a8 52 9 37 Haarlem 9 27 10 12 Amsterdam C.S. 9 44 10 29 9 Roosendaal b7(>7 m Breda b7 27 ft 's Hertogenbosch Utrecht C.S. V Nijmegen a Arnhem b712 e7 04 b7 2J c7 14 b7 41 c7 47 b7 55 c9 04 b8 19 c8 44 b8 33 c9 02 b8 40 cP 17 b9 39 10 32 b9 46 10 39 10 22 11 22 10 67 11 57 11 14 12 14 8 47 c9 31 9 U7clü06 9 55 li 16 10 53 12 *7 11 06 12 02 11 46 j 2 23 b9 20 bil 33 b9 31 bil 49 b9 50 bl2 21 blü 10 bl2 39 blO 9b 118 bil 96 b 136 11 17 12 26 12 33 1 22 157 214 11 22 11 42 12 30 1 36 1 48 2 16 bl 44 TR 57 bS 04 3 52 4 27 4 44 bl 46 b2 12 1 12 1 21 4 17 515 6 52 7 36 1 23 1 32 4 27 7 02 7 46 1 43 1 52 4 47 7 21 817 1 57 2 06 5 05 O O 7 35 8 84 2 22 2 32 5 42 7 68 9 11 2 35 2 45 5 59 6 35 8 12 9 29 2 46 2 56 6 42 8 24 9 37 3 46 6 07 7 48 931 10 32 3 45 3 53 6 14 7 91 931 10 39 4 22 6 52 7 57 10 04 11 22 4 57 7 27 10 46 11 57 6i4 7 44 8 49 11 06 0 14 2b3 4 49 6 17 6 38 8 21 9 43 3 13 6 09 6 39 6 9 8 41 10 16 4 01 5 56 7 33 7 43 9 29 5 03 6 5? 837 8 37 10 30 446 6 48 8 23 1019 5 09 721 8 47 10 57 V^Arnhem Nfjmegen Utrecht C.S. 's Hertogenboscb Breda b5 43 Roosendaal b619 Amsterdam C.S. Haariem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. b4 56 Rotterdam Beurs Roosendaal b6 16 Roosendaal b6 38 Bergen op Zoom b7 02 Vlake b7 41 Goes bb 06 Middelburg b9 42 Vlissingen b- 50 6 66 7 28 c5 49 c5I6 e7 35 c7 46 c8 09 c8 44 oï 03 c9 26 c9 44 6 56 721 7 16 8 1 9 8 55 9 17 b6 35 b6 54 b7 8n b 8 12 b 8 20 b 9 21 b 9 32 b 947 blO 5 blO £9 blO «9 blO 67 8 33 8 67 7 33 9 35 10 37 8 - 816 851 9 £6 9 11 10 26 1213 12 21 8 61 941 10 £8 10 50 8 15 831 9 06 9 56 9 48 10 60 „10 59 I1U4 1139 W11 53 12 13 12 al Alleen des Maandags b Alleen op werkdagen. 0 Markttrein alleen Dinsdags 10 10 10 30 10 16 1114 1167 12 18 1015 10 31 11 06 11 36 12 41 12 60 1 08 1 42 1 59 2 19 2 27 10 24 11 24 12 46 154 2 30 11 45 1201 12 36 1 18 1 27 b3 06 2 38 4 02 119 147 139 2 46 3 32 3 53 145 201 2 36 3 06 4 38 6 12 2 45 3 01 3 36 2 42 2 58 3 23 3 37 3 57 4 05 4 07 423 6 6 18 5 49 557 2 56 3 31 2 £1 4 31 518 6 39 2 46 3 01 3 51 b4 22 b4 04 b 33 4 22 4 44 4 46 6 33 6 27 7 4 16 4 al 5 06 5 35 5 43 7 01 7 46 8 13 8 05 9 09 9 56 1017 7 43 8 01 8 36 914 9 22 10 18 Alleen op Zon- en b 44 b7 10 10 29 b5 59 b? 32 10 44 b6 21 ba 11 11 ;i bS 38 b3 32 11 26 bo 58 b9 06 11 45 b7 06 b9 14 11 £g Feestdagen. Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen Zondagen. vm. 10.35 nm. 7.40 10,55 8— 12.05 9.10 vm. 9 05 nm. 6.10 9.25 6.30 10.35 7.40 5,55 7,45 10.20 12,65 3,- 5,40 6.40 8,30 11.05 12,50 3,4ö 6,25 6.52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,37 7,14 9 08 11.39 1 21 4,26 7 7.41 9,50 12.21 1,52 4,47 7.21 8,0610,29 11.53 1,19 6,18 7.17 8,30 9,15 9,28 9,50 11,25 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,15 8,59 9,21 9,25 7,59 10,27 11,51 1,ET 6,36 7,39 9,48 12 18 1,49 4,45 6,25 8,27 10,45 12,30 3,89 6,41 6,4ö 8,44 11,07 12,63 4,0 i 7,03 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,10 Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,10 11,20 12,60 4,05 6 7,£0 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4011,50 1,20 4,35 6 30 7,601016 Vertrek van Hansweert 7,20 9,4511,55 1,20 4,36 6 40 7,50 Aankomst te Kruiningen 7,30 9,5512,05 1,30 4,45 6 50 8,— Vertrek trein naar Roosendaal 7,55 10,1012,39 2,06 5,05 7 85 8,34 Vlissingen 7,41 10,15 1,42 5,CO 8,111 TH Aankomst trein van Roosendaal 7,41 i0,14 11 39 1,42 5 CO 6 24 8 11 Vlissingen 7,54 10,10 2,06 5j 5 834 Vertrek van Kruioingen 8,— 10,20 11 46 2,105 10 6.27 8 40 Aankomst te Hansweert 8,10 10,80 1 65 2,20 6,20 6.37 8',60 ertrek boot van Hansweert 5 8,16 IC,85 12,05 2,2"> 5 25 6 40 8 64 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,45 11,0412,34 2,65 5 55 7T0 9 25 s Maai dags nm 6.10 en 640 u. Aank. trein Vlissingen 720 8: 0 1057 11,39 1248 253 424 Vortr. boot Vlissingen 6— 730 9— 1030 12— 130 3— 410 Aank. boot Breskens 625 755 925 1055 1226 1,55 325 455 Vertr. boot Breskens 630 8— 930 1100 1230 200 330 Aankomst Vlissingen 656 826 955 1125 12. 6 225 356 Vertr. trein Vlissingen 712 856 920 1188 1,21351417 706 749 545 715 9- 610 740 926 5- 615 745 930 526 64 >810 955 537 652 840 vm. 5.56 nm. 6.40 6,52 7.14 7,47 9.03 5»30 6,15 6,37 7- 7.21 8.22 rm. 9,00 nm. 8 20 7.44 9,18 9,35 9.45 10 30 814 8,43 9,05 9,10 9,54 7,- 7.30 7.86 7 45 8.01 8 44 12.50 1,20 1.24 1.34 2 06 1,42 6 10 6 40 8.44 f 04 8 EO 900 9.04 934 6.40 7.10 7.15 7.26 7.34 8,04 1.49 2.06 2.10 2.20 2.25 2,55 9 34 10 04 HU 8.04 8 34 8.40 8.50 8 55 9.25 9 44 12 43 5,67 j 7,30 10,- 1 10 6,10 7,65 10,26 1 35 6,36 8,60 10,50 8 30 6,66 9 16 11,16 3 65 7,20 9,30 1 21 4 17 7,36 Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en deu 2en Pinksterdag als op de werkdagen

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1934 | | pagina 4