Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch- VIaan deren. No. 86. VRIJDAG 2 FEBRUARI 1934. 49e Jaarg. J. C. VINK - Axel. Overschatting van den menscheljjken plicht. FEUILLETON. Tijdig gered. Binnenland. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER-UITGEVER Bureau Markt C 4. Telef. 56. - Postrek. 60263. tot 5 regels 60 Centvoor Groote letters worden naar ADVERTENTIËN van 1 eiken regel meer 12 Cent. plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. Indien Nederland eenmaal ten gronde gaat, dan zal het zijn door den bourgeoissatisfait. (Prof. dr. Sleeswijk). Men kan geen dag van de week de courant ter hand nemen of men leest daarin één of meer jubilea van verdienstelijke mede burgers. Vandaag heeft een arts 25 jaar beslagen tongen bekeken en blinde darmen weggenomen, morgen heeft een actrice twaalf en een half of zestig jaar op de planken gestaan, overmorgen heeft een accountant een kwart eeuw balansen nagekeken, denzelfden dag herdenkt eer journalist het feit, dat hij twintig of dertig of veertig jaar binnenbranden ver sloeg of over tooneel schreef, na overmorgen is het een vakver- eenigingsleider die vijf en twintig jaar het volk heeft gemend, a.s. Zondag zal tandarts Z. zijn tien duizendsten kies hebben getrok ken, komende Maandag komt een acteur terug van een tournée naar Nieuw-Guinea, a.s. Dinsdag is het dertig jaar geleden, dat onze bekende medeburger X een zaak begon in effecten, in wollen ondergoederen, in pantoffels of in delicatessen. Hulde, hulde, hulde En al deze brave lieden wor den in de bloemen gezet, door eere-comité's ontvangen in rijk versierde zalen, toegesproken, bewierookt en bejubeld, geïnter- vieuwd en in de krant tot in détails „verslagen". Zoekt men goed, dan zijn er zeker nog veel meer jubilarissen te vinden. Er zijn in Nederland nog heel wat meer menschen, die een be paald aantal jaren hun plicht doen. Als die allemaal konden worden bewogen om zich ook te laten bejubelen, dan leefden we in een permanenten jubileum- roes. Waarom bejubelen we elkan der toch zoo graag Het is Johannes in „Nederland", die deze vraag aldus beantwoord Engelsche vertaling. 8) Specialist Wat bedoel je Hij keek mij verbaasd aan. Wat ik bedoel? Wel, een heele- boel dingen lachte ik. Geld en tijd en hard weiken minstens een jaar ln Parijs of Weenen. Hij zweeg eenigen tijd. Daarna zeide hijIk wou dat ja in de politiek ging, Roden. Eens zul je land-edelman zijn en ik zou het zoo prettig vinden als je later mijn plaats in het parlement kondet innemen. Ik schudde het hoofd Ik stel geen belang in politiek, aei ik. En boven dien, mijn werk Ik begrijp je niet, Roden, bromde hij, mij in de rede vallend, Ik had gedacht dat je eens verlangen zoudt voelen je nuttig te maken voor je land. Maar dat is juist wat ik wil, zei Ik lachend. Hierop ging de deur open en kwam mijn zuster Effie een school meisje van ongeveer zestien jaar de kamer ingesprongen. Zij omhelsde mij en overstelpte mij met liefkozingen. Ik zal Jelui maar alleen laten, bromde de oude heer, en hij ging mop perend de kamer uit. Een maand bleef ik cp Greenslade, las er veel, ging nu en dan met mijn Vader op jacht of speelde een partij golft maar innerlijk bleef ik onrustig en Ik geloof dat ik tegenover mijn huisgenooten zeer prikkelbaar was. Hoe graag ik het ook wilde, het was heeft, met een variant op het Latijnsche gezegde hodie tibi, eras mihi, of wel in goed Ne- derlandschheden gij, s.v.p. morgen ik. Een Hollander is graag een autoriteit, een man van aanzien, van gezag, hetzij hij in de char leston onderwijst, kiezen trekt, sokken verkoopt of algebra do ceert. Hij voelt zich gewichtig, en, hij wil het weten. Hij wil, dat men het achter zijn rug fluistert, maar ook dat men hem in z'n gezicht zegt. En als hij dan knippert met z'n oogen, dan is het uit emotie over eigen heer lijkheid en niet van den schrik. Dan komt het in de krant... Dan komt het niet in de krant dat hij 'n zeker aantal jaren een voudig z'n plicht heeft gedaan, sokken verkocht of wat ook, om dat hij nu eenmaal dat beroep heeft gekozen en doorgezet, om dat, als hij er mee ophield, zijn schoorsteen niet meer zou roo- ken en zijn vrouw de meid en den slager niet meer zou kunnen betalen, dan komt niet in de krant dat hij doodeenvoudig als elk eerzaam schepsel zijn een- voudigen plicht zoo goed moge lijk (ook wel eens beroerd) heeft gedaan, maar dan komt in de krant, dat onze hoogst verdien stelijke en alom geachte en bui tengemeen belangwekkende me deburger en notabel op 24 Maart 18.... te Luljebroek het levenslicht aanschouwde en schier vanaf z'n geboorte reeds beloofde te worden wat hij later ook werd, een „bourgeois-satisfait". Deze bewierookings-zucht is een gevolg van gewone triviale reclame voor eigen standje. Wie geen emplooi heeft gaat jubelen, wie een nieuw pak of trapnaaimachine of een dozijn vischcouverts noodig heeft, gaat jubelen. Wie op z'n ouden dag het wat royaler wil hebben gaat afscheid nemen in plaatsen waar hij nimmer tevoren i: geweest. Al dit gejubel draagt in de krachtigste mate bij tot den cul tus der middelmatigheden, tot het overschatten van den gewo- mi] onmogelijk de herinnering aan Agnes Stanton te verbannen. Niet zoo zeer mijn verloren liefde was het, die mij smartte, maar de val van mijn ideaal. De gedachte, dat zulk een zacht en aanvallig meisje zoo valsch en ge wetenloos kon zijn, was mij als een doorn in het vleesch. Mijn gedachten dwaalden altijd weer naar de uren, die wij samen hadden doorgebracht. ,De bladzijde van het boek waarik las, ver dween telkenmale uit mijn oogen en ik zat weer in het prieël, uitziende naar 't schitterend oppervlak van de Perth met den zeewind om mijn hoofd en Agnes stem in mijn ooren. Dan kwam ik weer plotseling tot mijzelf en trachtte opnieuw de herinnering uit mijn geest te bannen. Spoedig werd het mij duidelijd, dat ik een harden strijd had te voeren. Het was heel eenvoudig mijzelf voor te praten dat ik haatte en verachtte, maar 'verachting van haar gedrag en haar karakter gaven mij geen troost. Ik had haar zoo innig liefgehad ja had haar nóg zoo lief, ondanks aiies dat de gedachte aan haar slechtheid een bron van telkens hernieuwd leed was. Mijn vader had mij het geld voor mijn studies toegezegd en na een maand vertrok ik naar Heidelberg. Daar bracht ik den winter en het voorjaar door, waarna ik naar Weenen ging. Hier bleef ik nog een half jaar, verdient in mijn itudies, Tegen Kerstmis was ik weer thuis en bracht de feestdagen met mijn vader en Effie door, die reeds de kinderschoenen begon te ontwassen. Daarna ging ik naar Edinburg waar ik nog twee jaar bleef en me bflna doodwerkte. Qedurende al dezen tijd vocht ik em nen menschelijken plicht, zij be let de menschen hel waarlijk groote te zien, zij werkt de nati onale eigendunk en verwatenheid allerverschrikkelijkst in de hand en zij kweekt geestelijke prutsen. Zij werkt veislappend. Zij is een gevaar, dat zoo groot kan worden, dat, zooals Prof. Sieeswijk zegt, een land er aan ten gronde kan gaan. Zeker zijn er figuren die aller achting verdienen. Maar toch niet meer dan voor de velen, die niet slechts een zeker aantal jaren, maar ook een geheel men- schenieven zonder ophef, zonder krantenverslagen, zonder gejubel eenvoudig hun plicht hebben gedaan. N. Het Aoto verkeer voor Arbeiders- en Middenklasse. Naar aanleiding van de voor steilen van den minister om de auto- en motortractie zwaarder te beiasten, ontvingen we het onderstaande schrijven van den A.N W.B de B.B.N. Boud van be- drijfs autohouders en de K N.A.C. Vele jaren geleden ontstond de naam luxe-auto in tegenstelling met dien van den vrachtauto heden ten dage kan men dien zelfden naam vrijwel dagelijks nog in ongevallenberichtjes in de dagbladen aantreffen, hoewel de werkelijke luxe-auto even zeld zaam is geworden als de equi page. Personen-auto is de juiste benaming voor het motorvoertuig, dat zonder eenige luxe, maar als zuiver utiliteits-vervoermiddel, personen vervoert. Uit die zelfde oude lijden is nog de opvatting afkomstig, dat de automobilist wel betalen kan en een symptoom van die opvat ting vindt men terug in het wets ontwerp, dat beoogt om het ge zamenlijk wegverkeer, hoewel dit de kosten van zijn eigen weg ruimschoots betaalt, nu ook nog te belasten met een extra-belas ting van negen millioen gulden ten bate der spoorwegen. het beeld van Agnes Stanton nit mijn leven en mijn hart te verbannen en voor een deel gelukte mij dit. Vergeten kon ik haar niet, maar het was mij nu mogelijk aan haar te denken zonder pijn of woede. Zelfs betrapte ik mij er een enkele maal op dat ik naar een verklaring zocht voor haar gedrag en mij afvroeg of het niet mogelijk was dat ik mij in haar motieven kon be drogen hebben. Maar naarmate de tfj d vervloog, dacht ik steeds minder aan haar. De tijd heelde langzaam aan de wond en mijn werk begon mij zoodanig in beslag te nemen, dat ik bezwaarlijk aan veel an dere dingen kon denken. Alleen des nachts als ik moeilijk den slaap kon vatten, kwam haar gelaat mij vaak nog voor den geest. En een niet te onder drukken nieuwsgierigheid bleef mfj plagen. Wat zou er wel van haar zijn geworden Zou ze nog spijt gehad hebben over het kwaad, dat zij mij en haarzelf had berokkend De gedachte aan ten nieuwe liefde was mij geheel absurd. Mijn gebroken vertrouwen was niet meer te heelen. Ik voelde achterdocht togen elke vrouw. Het mocht waar zijn, dat zij allen aan heur natuur gehoorzaamden, maar juist daarom kon men ze niet vertrouwen. Hoe aantrekkelijker tij waren, hoe grooter het gevaar en dus hieid ik ze op een afstand. Mijn ingespannen arbeid werd met succes bekroond en ik kreeg spoedig zekere vermaardheid als autoriteit op een bepaald gebied van mijn vak. Maar experimenteele arbeid is vaak afmat* tender dan de onderzoeker zelf meent hij gaat zto op in zijn werk, wordt zoo in beslag genomen, dat hij dikwijls veriest te eten( vergeet afleiding te Het is daarom goed, ie beden ken, dat deze extra-belasting niets van haar onrechtvaardigheid zou verliezen als inderdaad ieder weggebruiker een rijke automo bilist was, en voorts, dat dit sprookje tot het verleden behoort, dat deze negen millioen geheven zullen worden van de zwaarst belaste groep uit onze geheele samenleving, de weggebruikers, dus van de hard-werkende vracht- auto-houders, de ploeterende mid denstanders en handelsreizigers, de ambtenaren en arbeiders, voor wie de (ook extra te beiasten fiets een dageiijksch vervoermid del en diezelfde fiets, dan wel een goedkoop uitstapje per tou ringcar, de eenige afwisseling in een sleurbestaan vormen. Zij allen en de andere groepen van fietsers, auto- en motorrijders mogen toch zeker allen geens zins tot de kapitalisten gerekend worden. Is dus in dit opzicht het weg verkeer een arbeiders- en mid- denstandsbelang, niet minder is het dit uit een oogpunt van werkverschaffing. Reeds eerder is er op gewezen, dat momenteel reeds 150.000 menschen arbeid vinden in en door het motorver- keer en dat dit aantal, als geen belemmeringen aan deze ontwik keling in den weg worden ge legd, elk jaar opnieuw met plm. 10.000 zal blijven stijgen. Tien duizend jongemannen worden jaarlijks op deze wijze voor werk loosheid behoed en dit niet ten koste van werkloosheid el ders! Want het is uit de ont wikkeling van het moderne ver keer langs den weg voldoende gebleken, dat dit niet gioeit ten koste van ander vervoer, bijv. het spoorwegvervoer. Zeker, gevallen van concurrentie doen zich ongetwijfeld voor, maar hel overgroole deel van het vervoer van personeel en goederen per auto is geschapen door dien auto zélfhet is ontstaan dank zij het gemak dat de auto ople vert, dank zij den lagen prijs van dit vervoer of de economische wijze van vervoeren, welke aldus zoeken, ja, vergeet ie slapen, Den heelen dag was ik in het labo ratorium en vaak zat ik tot diep in den nacht te schrijven. Ik hield lezingen voor geneeskundige vereenigingen en schreef artikelen voor geneeskundige bladen ea zoodoende werkte ik eigen lijk dubbel en ma'te mij meer af dan ik zelf wel meende. Weliswaar verkreeg ik een zekere reputatie, niet alleen in Engeland, maar in heel Europa. Mijn collega's spraken over mij met eerbied, als over iemand die carrière maakt. Mijn standaardwerk over mijn speciale wetenschap zou spoedig worden'uitgegeven. Tot dan toe had ik de waarschu wingen van mijn vrienden in den wind geslagen. Mijn beste vriend, Charley Drew, zei vaak: Maak het toch niet te erg, Roden. 'Met al jj inspanning ten bate van het leven van anderen, zul je je eigen leven nog verliezen. En ten slotte begon ik te voelen, dat hij gelijk had. Mijn energie en mijn uithoudingsvermogen verminderden meikbaar. Ik kreeg verlangen naar rust en verandering van omgeving. Toen gebeurde het, dat de oude nieuwsgierigheid ik gebruik dat woord, omdat ik geen beter vinden tan opnieuw bfl mij wakker werd, Waarom niet een paar weken naar Trevisco? De oude kennissen nog eens opzoeken en de frissche zeelucht weer inademen en weer eens in de bekende streek ronddwalen. A's ik veel tijd tot nadenken had gehad, zou ik het idee wellicht hebben verworpen. Er was veel tegen en weinig vóór bij nadere beschouwing. Maar ik gaf mijzelf geen tijd tot overleggen en ging op staanden voet. Twee dagen later want ik reisde mogelijk bleek. De openstelling van de mogelijkheden heeft dit vervoer gekweektzonder die mogelijkheid zou het vervoer er niet zijn en zeer zeker zou slechts een bitter klein percentage aan de spoorwegen ten goede komen. Ook als deze laatste ons land bedekten met een net van spoor- en tramwegen, even dicht als dat der huidige landwegen (hetgeen financieel onuitvoerbaar is) dan nog zou van zulk een volledigen overgang van het eene vervoer naar het andere geen sprake zijn daarvoor verschilt het teveel van karakter. De wet tot instelling van een verkeersfonds beoogt een vermin dering van het motorverkeer. De minister van Waterstaat spreekt zelf in de toelichting van „een terugslag op het motorverkeer" mocht gehoopt zijn, dat die terug slag ten goede zal komen aan den spoorweg, dan moet deze illusie al dadelijk verstoord wor den. Neen, niet de vervoerder, die keus had tusschen spoor en auto, zal in de eerste plaats getroffen wordendeze geeft gewoonlijk wel voldoende uithoudingsver mogen om nieuwe lasten te dra gen. Getroffen zal worden het autotje van den kleinen handels reiziger, wiens bestaan toch al moeilijk was, het wagentje van den kleinen koopman, den vroe- geren venter-met-de-hondekar, den huisvader met het groote gezin, den vischventer-per-motor- driewielergetroffen wordt ook de arbeidersfiets. Daar zullen de offers vallenauto's worden afgeschaft, chauffeurs ontslagen of geen nieuwe aangesteld, werk- vermindering in plaats van jaar lijks werk voor 10.000 arbeids krachten meer zal het resultaat zijn. De a.s. rerjaardag Tan de Prinses. Het hoofdbestuur van het Ver bond voor Nationaal Herstel heeft aan minister Colijn verzocht in verband met het feit, dat de a.s. verjaardag van Prinses Juliana over Londen zat ik in de gezellige gelagkamer van de Chequors en zag uit ovei het vlakke land in de duister nis. En door de in den wind zwiepende takken der boomen zag ik in de verte de lichten van „Da Hofstede." HOOFDSTUK IV. De deur ging open en Tilda ver scheen. Heeft meneer nog iet» noo dig, informeerde ze. Neen, dank je wel, Tilda, ant woordde ik mei een glimlach. Het was een heerlijk maai. Meneer noemt het een maa'. Wij noemen het maar middag-thee, zei ze met een breeden glimlach. Hoe weet meneer dit ik Tilda heet. Juffrouw Tresidder noemde je zoo, OI Zij ging naar het raam en sloot de opengebleven blinder. Het is woest weer van den nacht, zei *e, haar rug naar mij toegekeerd. Ja, het is ontstuimig. antwoordde Ik, terwijl ik van tafei opstond en mijn pijp begon te stoppen. Ontstuimig noemt meneer het. Dat zeggen ze zeker in Londen. Zoo noemen wij het hier niet. Niet Meneer is toch wel meer hief geweest Ja, jaren geleden. Ik hoorde juffrouw Tresidder zeg gen, dat ze meneer dadelijk herkom - Zoo, zoo I Ze hebben het diufc vandaag. Ite zal de tafel maar opruimen, als me* neer het goed vindt. Er komt nog bc« zoek vanayond, geloof ik. Wanneer komt dat? O, nog niet. Meneer vindt het niet naar om alleen te zijn, wel (Wordt verv 'tdj, AXELSCHEffi COURANT.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1934 | | pagina 1