Stoouibootdienst op de YVester-Schelde Allerlei Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij. l11 '1 W11 ItóC 1DDELBN VERVOER Moerbeke. a VLISSIN G EN—ROOSEK DA AL. SPOORWEG «FCH EL EN--TEBKEEZEN. Van af 8 October 1933 tot nadere aankondiging. i i- HansweertWalzoorden. Y lissingenBreskens. Breskens—Vlissingen. Als kinderen ondeugend zjjn. De aanleg van een kind kan dikwijls de oorzaak van hard nekkig jokken zijn en waar in enkele gevallen siral niet heeft gebaat, zal elke moeder zich moeten afvageD of het eigenlijk niet verkeerd is geweest om te willen vaststellen, wat de diepere beweeggrond van haar kind is geweest om telkens maar wper naar een leugen te grijpeD. Er zyn kinderen, die geheel in hun fantasie opgaan en die zijn weer te onderscheiden in twee groepen, waarvan de eene opzettelijk een verhaal fantaseert met de bedoe ling, daarmede bij de volwasse nen een bepaalden indruk te wekken, en de andere zich zoo sterk verbeeldt dat een bepaald voorval zich zoo bad kunnen afspelen, dat zij tenslotte zelf gelooven, dat het inderdaad zoo is gebeurd. Eo *oor de waarheid van die bewering laten ze zich desnoods ook wel straffen. Andere kinderen jokken juist uit vrees voor straf, zoogoed als uit overgevoeligheid, uit verle genheid om iets te moeten be kennen. Er zijn ook kinderen gelukkig niet veel die uit koppigheid jokken, omdat ze de volwassenen als vijanden be schouwen. Eerst als het moeder is gelukt, nauwkeurig vast te stellen wat de oorzaak is van de leugentjes waarop zij haar kind voortdurend betrapt, zal zij er met succes iets tegen kunnen doen. Vaak is de oorzaak van ouschuldigen aaid, maar soms ook is het de kiem van een minder mooien karaktertrek van het kind, waar aan we veeal nog iets kunnen doen. We moeten probeeren het kind duidelijk te maken, dat het door te jokken, juist het tegen deel bereikt van wat het wenscht. Zulk een kind als les een keertje openlijk te beschamen is wel een ODaangerame, maar heilzame kuur. Bij kinderen die een te rijke fantasie hebben en deze niet meer van de werkelijkheid weten te onderscheiden, moet men er op bedacht zijn de natuurlijke opmerkingsgave van het kind te scherpen en met liefde en tact zijn aandacht op de w erkelijkheid vestigen. Maar dan éérst op de zonnige werkelijkheid, die hem aantrekt, opdat hij niet nog ster ker gaat verlangen naar het pa radijs van zijn verbeeldingsleven. Trouwens, hoeveel kinderen komen er niet toe te jokkeD, alleen uit vrees voor de dikwijls onevenredig harde strsffen. We moeten het kind inprenten en serieus beloven, dat bet voor een zelfbekande fout of uitgehaalden streek geen of althans een zeer milde straf krijgt, dat hij er daaren tegen minder gemakkelijk zal af komen sis we het zelf moeten ontdekken. Houden we onze be lofte want dat is natuurlijk allereerst noodzakelijk dan zal het kind vertrouwen krijgen en zullen we het spoedig hebben genezeD, Dikwijls is het zelts niet eens de angst voor straf, maar meer de schuwheid of valsche schaamte om het innerlijk beleefde prijs te geven, die het kind naar een leugentje doet grijpen. In het bijzonder bij reeds opgroeiende cd fijngevoelige kinderen komt dat vaak voor. We hooren moe ders wel eens de verzuchting slaken >ach, dat had het kind mij toch gerust kunnen zeggen Maar die moeders vergeten, dat een gebeurtenis die ons weinig zegt, voer kinderen van zoo groot gewicht kan zijn, dat ze het eerst zelf verwerken moeten, voor ze er foa kuDnen bomen er over te spreken. In zoo'o geval ia het beter heelemaal niets te vragen, dan brengen we het kind niet in de verzoeking te jokken en op een of anderen dag zal het uit eigen beweging naar ons toe komeD en ons alles vertellen. Iets over ntelk. Flesschenmelk is melk, die in de flasch gedurende '/ss/s uur verhit is geweest op een tempe ratuur van 65 85 gr. C. pasteu- riseeren). Is de melk goed ge pasteuriseerd, dan schijnt men vrij zeker te kunneD zijn, dat de ziektekiemen gedood zijD, deze melk kan echter nog wel be derven. Vry algemeen worden melk- flesschen vuil aan den melkboer teruggegeven. Bekijkt u zoo'n on- omgespoelde flesch eens goed, dan ziet u onderin vaak schimmel vorming. Schimmel uit de fl sch komt ongemerkt in de lucht en op de levensmiddelen in de om geving, die dan natuurlijk ook bederven. Eeu van de grootste melkinrichtingen in Amsteidam heeft in zijn melfefleaseben laten persen verzoeke de flesch om te spoelen*, zeker geen onnoodige wenk 1 In alles wat met melk te maken heeft, moet men de grootst mogelijke zindelijkheid in acht nemen. o Sterk is bij, die nooit en beeft. Guido Gezelle. Axel (Drie Schouwen)—Terncuzen— Philippine. Driesch. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine 5 2ó 5 £0 8 5 30 5 34 "05 5 50 5 55 8 25 6 19 8 52 6 20 9 0 6 30 9 35 6 44 9 49 1130 2 36 6 15 11 35 2 40 6 20 11 57 2 59 6 40 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 50 7 55 v Philippine 6 50 Hoek 7 a Neuzen 7 15 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch. 8 51 9 54 1 25 4 56 8 05 10 05 1 35 510 8 20 10 20 1 50 5 25 8 35 11 30 210 6 15 8 40 12 3 02 6 42 8 17 9 12 12 15 3 22 7 02 8 37 9 32 12 20 8 27 7 07 8 42 9 37 Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosterz. Walsoorden 5 30 8 1130 2 35 6 15 V 5 35 8(5 11 35 2 40 6 20 5 56 8 26 12 - 3 6 42 6 10 8 40 12 14 3 13 6 54 6 20 8 47 -12 24 3 22 7 03 6 30 8 55 12 34 3 3i 7 10 a 6 35 8 58 12 39 3 34 7 14 6 41 9 03 12 45 3 39 7 18 a Walsoorden Klios terz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Drif sch. 7 40 7 46 7 51 8 01 8 11 8 25 8 46 8 51 11 15 11 20 11 25 1135 11 45 1159 12 15 12 20 2 10 2 16 2 20 2 30 2 43 2 69 3 22 3 27 6 06 6 11 6 15 6 23 6 31 641 7 02 7 07 7 30 7 36 741 7 51 8 01 8 15 8 31 8 42 Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzendyke. Drie Schouwen 5 45 Westdorpe Sas van Gent Philippine Pyramide a IJzendijke v IJzendijke a Schoon dij ke 6 6 16 6 45 7 06 7 20 7 45 8 05 852 1221 9 07 12 36 9 28 12 53 9 53 1 24 10 23 10 33 10 34 10 54 147 2 2 04 2 24 3 29 3 43 4 22 4 54 5 15 5 27 5 28 5 46 7 10 7 25 7 42 8 02 8 30 8 45 f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. v Schoondijke 8 15 1220 a IJzendijke 8 35 12 40 v IJzendijke 6— 9 13 1252 Pyramide 6 15 9 26 1 05 Philippine 6 45 9 53 Sas van Gent 7 26 10 45 Westdorpe 7 41 1105 a Drie Schouwen 7 58 11 25 124 201 214 2 34 3 06 3 26 418 4 33 4 55 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 81 2 6 32 8 50 610 f910 Drie Schouwen (Axcl)- Drieschouwen 6 10 Zuiddorpe 6 15 Roodesluis(H.T.) 6 27 Kruisstraat(B.T.) 6 19 Moerbeke 6 27 6 55 9 - 9 12 9 03 912 12 25 12 30 12 42 12 34 12 42 3 30 3 35 3 47 3 39 3 47 (B. T.) T.) v Moerbeke v Kruisstraat v Roodesluis (0. v Zuiddorpe a Drieschouwen 7 7 10 7 41 7 49 7 55 10 38 1046 11 17 11 23 1129 1 35 5 22 1 45 5 30 2 16 601 2 £4 6 08 2 31 6 14 Stoomtram HulstWalzoorden. a a a a a V Hulst 6 82 -1020 1205 2 40 5 05 645 8 50 v Walz. Terhole 6 18 8 4 i 1038 12 23 2 8 5 23 7 9l8 Kloosterz. Kuitaart. 6 26 8 51 1046 12 31 3 06 5 83 707 9 16 Kuitaart, Kloosterz. 6 5 9 1055 12 4!' 3 15 5 45 715 9 2 Terhole a Wals. 6 40905 11— 12 46 3 20 5 51 719 9 3C Hulst, a Niet <-p Zond g»n. b Zondags 45 miu. later, c Op markid'g Hulst £0 min. later, d Zondags 35 mm. later, e Op marktd>g Hulst 20 min. later. t. a 650 910 1116 1—3 0 605 732 940 655 915 1121 108 345 610 737 945 704 921 1130 118?54 6i7 746 954 712 932 Il<s8 U8 40t 625 754 1002 730 95U 1156 It 0 420 640 812 lOiO Breskens—Hoofdplaat—Pyramide, v Breskens Hoofupiaat Biervliet Pyramide a Ueeudigke 8 35 12 05 3 45 6 15 V IJzendijke 6 55 10 07 1 30 6 12 35 4 12 7 11 Pyramide 707 10 24 1 46 5 !6 9 15 12 50 4 25 7 25 Biervliet 7 14 10 34 154 5 23 9 25 1 02 4 32 7 35 V Hnnfdrdaat 7 31 10 55 2 05 5 36 9 40 1 20 4 45 7 46 a Breskens 7 52 11 25 2 31 6 05 VUssingen a5 42 bS 18 b7 12 c7 01 b9 20 bil 38 1 12 1 21 4 17 515 6 52 7 36 Middelburg a5 5, b6 28 b7 22 c7 14 b9 31 bil 49 1 23 1 31 4 27 Ui 7 02 7 46 Gees aö 11 b7 01 b7 41 c7 47 b9 50 bl2 21 1 43 1 52 4 47 7 21 817 Vlake a6 21 b7 18 b7 55 c3 04 blO 10 >12 39 1 57 2 06 6 05 O 7 3b 8 84 Bergeu op Zoom aG 46 b7 55 b8 .9 c8 44 blO -9 b 1 18 2 22 2 32 5 42 M 7 58 911 Roosendaal a7 02 b8 13 b8 33 c9 02 bil 06 b 1 36 2 35 2 45 5 59 6 35 8 12 9 29 Roosendaal a7 3 7 33 b8 40 c? 17 11 17 bl 44 2 43 2 56 6 42 8 24 9 37 Rotterdam beurs a8 08 9 02 b'J 39 10 32 12 26 b2 57 3 46 6 07 7 48 9 31 10 3- Rotterdam D. P. a8 15 9 09 b9 46 10 39 12 33 bS 04 3 45 53 6 14 7 91 931 lo 39 Den Haag H.S. a8 ,V2 9 37 10 22 11 22 1 22 3 52 4 22 6 52 7 57 10 04 11 22 Haarlem 9 27 10 12 10 57 11 57 1 67 4 27 4 57 7 27 10 46 11 57 Amsterdam C.S. 9 44 10 29 11 14 12 14 2 14 4 44 5 14 7 44 8 49 1106 0 14 Roosendaal b7 1 8 47 e9 31 11 22 bl 46 2 53 4 49 617 6 38 8 21 9 43 Breda b7 27 9 07c10 06 11 42 b2 12 3 13 5 09 6 39 6 59 8 41 10 16 's Hertogenbosch 9 55 li 16 12 30 4 01 5 56 7 33 7 43 9 29 Utrecht C.S. 10 53 12 27 1 36 5 03 6 61 8 37 887 10 30 Nijmegen 11 06 12 02 1 48 4 46 6 48 8 23 10 19 Arnhem 11 46 i2 23 2 16 6 09 7 21 8 47 10 57 Arnhem Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda b5 43 Roosendaal b619 Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. b4 5o Rotterdam Beurs Roosendaal b616 Roosendaal bo 38 Bergen op Zoom b 1 02 Viaae b7 41 Goes b8 06 Middelburg b8 42 V Ussingen be 50 6 66 7 28 c5 49 c5 6 c7 86 c7 46 C8 o9 ec 44 e»U3 c* 86 c9 44 6 56 7 21 7 16 8 69 8 55 9 17 b6 35 b6 54 b7 39 b 8 12 b 8 20 b 9 21 b 9 32 b 9 47 blO 15 blO 29 blO 49 blO 57 8 33 8 67 7 83 9 35 10 37 8 - 816 851 9 26 9 11 10 25 8 9 10 10 8 8 9 9 9 10 v. 10 1213 12 21 !2 12 10 10 10 30 61 10 16 41 1114 28 1167* nO 12 :8 15 1015 31 10 31 06 11 06 56 1136 48 oO 12 41 59 12 60 14 1 08 39 142 63 1 59 i3 2 iy 21 2 27 10 24 11 24 12 46 1 54 2 30 11 45 1201 12 36 1 18 1 27 2 38 2 42 2 58 3 23 3 37 3 57 4 05 1 19 147 139 2 46 3 32 8 63 145 201 2 36 3 06 b3 06 4 02 4 07 4 2i 6 5 18 6 49 5 67 4 38 5 12 2 45 3 01 3 36 Alleen des Maandags, b AUeeu op werkdagen, o Alleen op Zon- en lUrkttrciu all eeu Dinsdags. 216 3 31 221 4 81 518 5 39 2 45 3 01 3 51 b4 22 b4 04 bj 88 ba 44 b7 10 b5 59 b7 82 b6 24 b8 11 b6 38 b« 32 b6 58 bi 06 b7 06 bs 14 Feestdagen. 4 22 4 44 4 46 5 33 627 7 4 15 4 al 5 06 6 85 5 43 7 01 7 46 8 13 8 05 9 09 9 56 10 17 7 46 8 01 8 36 914 9 2 z 10 8 10 29 10 44 11 11 1125 11 46 1163 v. Axel, Wed Giljjamse a. Hukt, Station Auto-Oinnibusdienst AxelHulst. Alleen op werkdagen. 6 45 104 15 v. Hulst, Station 7 55 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamse 8 30 2 30 8 30 9 40 3 45 910 v Ter Neuzen Sluiskii Axel Kijkuit Huist a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Aatwerren v St. Nic. n. Meeh. aVIeeh len r Me.chelen a Brussel 615 10 58 6 24 11 06 633 11 14 641 11 21 6 58 11 33 713 11 40 7 it 12 06 8 21 12 67 8 v'3 12 09 9 20 1 09 9 41 12! 10 6 151 2 04 2 13 2 2! 2 29 2 40 2 8 2 32 413 3 1! 4 10 4 17 4 42 5 02a 6 25b 5 11a 6 s*b 5 21a6 43b 5 28a 6 510 5 42a 6 ?9b 5 58a 7 17o b 09 7 38 6 58 »li 6 06a 7 3 b 7 01» 8 3So 7 10 8 45 7 33 9 20 V Brussel c 5 12 9 55 120 6 54 a Mecheleu 6 05 10 21 1 53 6 13 V Mechelen 6 09 10 27 1 57 6 21 a St. Nic. v. Meeh. 7 19 11 3*2 2 57 7 24 V Antw. n. St. Nic. 6 18 11 14 2 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nic a. Tern. 7 25 12 10 3 12 7 48 Huist 8 20 1 03 4 8 44 Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 Axel 8 36 1 19 4 16 9 Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 53 1 37 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen b Alleen on Zon en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om en Feestdagen. 1.02. c Vertrekt van Brussel Zuid v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzaete v Gent Dp. a Gent St. P. v a Brussel 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 05 7 23 8 07 8 11 9 00 Spoorweg 8 50 12 25 5 40 12 34 12 38 12 42 12 55 1240 12 2 1 30 146 1 51 2 55a 8 59 9 03 9 07 9 20 9 05 11 01 5 49 5 53 5 57 6 10 5 55 6 10 11 42 1151 12 57 6 55 7 06 8 07 a Alleen op Zon- en Feestdagen, b. c Rijd: vin 1 Juli tot 3 September. Ter NeusenGent. Brussel a Gent St. P. v Gent St. P. Gent Dp. a Selzaete v Selzaete Sas van Gent Philippine, Sluiskilbrng Sluiskil i Ter N t uzen Niet op Zon- en Feestdagen. 714 10 62c 8 48 6 16 816 1141c 457 7 07 6 26 8 27 1201 5 03 814 6 42 8 42 1217 5 17 8 27 7 22 9 18 12 52 6 9 09 7 30 9 21 1 6 20b 9 12 8 9 51 1 30 6 50b 9 42a 8 08 9 59 1 38 6; 8b 9 60a 8 12 10 03 1 42 7 02 b 9 54a 8 16 10 07 146 7 06b 9 58a 8 2i 1013 1 54 7 14b 10 06a W erkdagen. NeuzenBorsselen Vlissingeu. Vertrek boot ran Neuzen Borsselen Aankomst te Vlissingen V ertrek trein van V lissingen vm. 9,nm. 2. 9,20 2,20 vm. 10,20 3,!0 ll,i6 4,17 Vlissingen—Borsselen—Neuzen. Aankomst trein te Vlissiugen Venrek boot van lissingen Borsselen Aankomst te Neuzen Neuzen Vertrek boot van Neuzen Aankomst te floedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal V lissingen 7,20 7,ö0 7,50 9,- 12,43 1,— 1,30 2,30 Hoedekenskerke. 6,55 7,45 10.20 12,06 3,— 5/.0 6.40 «,30 11.05 12,50 3,45 6.2a 6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,37 7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,— 7.41 9,50 12.21 1,52 4,47 7,21 8,0610,29 11.53 4,55 5,15 6,25 6,62 2,53 4- 4,20 5,30 8,30 9,15 9.28 9,50 Zondagen. 10.35 nm. 7.40 10.55 8— 12.05 9.10 9 06 nm. 6.10 9.25 6 30 1035 7.40 5.55 nm. 6.40 6.52 7.14 L47 9.03 5 30 6,15 6,37 1, 7,21 HoedekenskerkeNeuzen. Aankomst trein vau Roosendaal 7,59 10,27 ll,51 1,57 6,36 8,28 vm 9,00 nm. 8 20 Vlissingen 7,39 9,48 12 18 1,49 4,45 8,15 7,44 8 14 Vertrek-tram van Goes 6,25 8,27 10,45 12,30 3,39 6,41 8,59 ff 9,18 ff 8,43 Aankomst tram te Hoedekensk. 6,4t 8,44 11,07 12,. 3 4,01 7,03 9,21 ff 9,35 ff 9,06 Vertrek boot van Hoedekensk. 6,55 8,50 11,15 4,10 7,10 9,2a ff 9.45 ff 9,10 Aankomst te Neuzen 7,40 9,35 fS.- 1,45 4,55 7,55 10,10 10 30 n 9,64 W alzoordenHansweert 6,50 9,1011,20 12,50 4,05 6 7,20 9 35 7,20 9,4011,10 1,20 4,35 6 30 7,50 10 u5 7,-20 9,4511,65 1,20 4,35 6 40 7,60 7,30 9,5512,05 1.30 4,45 6 i.0 8,— Vertrek boot vau Walzoorden Aankomst te Hansweert vertrek van Hansweert Aankomst te Kruiningen Vertrek trein naar Roosendaal 7,66 10,10 l2,3y 2,06 5,04 8j 8,34 f, Vlissmgen 7,4110,15 1,42 a,00 8,111111 Aankomst trein van Roosendaal 7,4110,141139 Vlissingen 7,5410,10 Vertrek van Kininingen 8,— 10,201145 Aanki-msr te Hansweert 8,1010,3011 55 Vertrek boot van Hansweert *6— 8,1610,8512,65 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4611,0412,34 's Maandags om 6,10 en 640 u. Aank. trein Vlissiugen 720 8.0 1057 11,391243 253 424 706 749 Vertr. boot Vlissiugen 6— 730 9— 1030 2— 130 3—4,0 545 715 9- Aank. boot Breskeas 625 755 925 1055 1226 1,55 325 455 61d 740 925 Vertr. boot Breskens 630 8— 930 1160 1230 200 330 5- 616 745 930 Aankomst Vlissmgen 665 825 955 1125 12.6 225 366 526 64 .810 955 Vertr. trein VliesingCK 712 866 920 1138 1,21361417 537 652 846 1,42 5,10 6,24 8.11 2,06 5.< 5 8 34 2,)0 o 10 6,27 8,40 2 20 5,20 6 37 8,50 2,25 5 25 6.40 8 51 2,65 5 56 7,10 9,23 7.— 12.50 6.40 9 34 7,30 1,20 7.10 10 04 7.16 1.24 7.15 T 45 1.34 7.25 8 01 2.06 7.34 8 44 1,42 8,04 1111 6 10 6 40 8.44 f 04 8 50 9 00 9.04 9 34 1.42 2.06 2.10 2.20 2.26 2,55 8.04 8.34 8.40 8.50 8.55 9.25 9 44 12 43 5,67 7,30 10,- 1 10 6,10 7,65 10,26 1 36 6.86 8,60 10,60 8 30 9 15 11,16 3 55 9,30 1 21 4 17 Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en dea 2en Pinksterdag als op de werkdagen. 6,56 7,20 7,36

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1934 | | pagina 4