Stoouibootdienst op de YVester-Schelde
Allerlei
Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij.
l11
'1
W11
ItóC 1DDELBN VERVOER
Moerbeke.
a
VLISSIN G EN—ROOSEK DA AL.
SPOORWEG «FCH EL EN--TEBKEEZEN.
Van af 8 October 1933 tot nadere aankondiging.
i
i-
HansweertWalzoorden.
Y lissingenBreskens.
Breskens—Vlissingen.
Als kinderen ondeugend zjjn.
De aanleg van een kind kan
dikwijls de oorzaak van hard
nekkig jokken zijn en waar in
enkele gevallen siral niet heeft
gebaat, zal elke moeder zich
moeten afvageD of het eigenlijk
niet verkeerd is geweest om te
willen vaststellen, wat de diepere
beweeggrond van haar kind is
geweest om telkens maar wper
naar een leugen te grijpeD. Er
zyn kinderen, die geheel in hun
fantasie opgaan en die zijn weer
te onderscheiden in twee groepen,
waarvan de eene opzettelijk een
verhaal fantaseert met de bedoe
ling, daarmede bij de volwasse
nen een bepaalden indruk te
wekken, en de andere zich zoo
sterk verbeeldt dat een bepaald
voorval zich zoo bad kunnen
afspelen, dat zij tenslotte zelf
gelooven, dat het inderdaad zoo
is gebeurd. Eo *oor de waarheid
van die bewering laten ze zich
desnoods ook wel straffen.
Andere kinderen jokken juist
uit vrees voor straf, zoogoed als
uit overgevoeligheid, uit verle
genheid om iets te moeten be
kennen. Er zijn ook kinderen
gelukkig niet veel die uit
koppigheid jokken, omdat ze de
volwassenen als vijanden be
schouwen.
Eerst als het moeder is gelukt,
nauwkeurig vast te stellen wat
de oorzaak is van de leugentjes
waarop zij haar kind voortdurend
betrapt, zal zij er met succes
iets tegen kunnen doen. Vaak
is de oorzaak van ouschuldigen
aaid, maar soms ook is het de
kiem van een minder mooien
karaktertrek van het kind, waar
aan we veeal nog iets kunnen
doen. We moeten probeeren het
kind duidelijk te maken, dat het
door te jokken, juist het tegen
deel bereikt van wat het wenscht.
Zulk een kind als les een keertje
openlijk te beschamen is wel een
ODaangerame, maar heilzame
kuur. Bij kinderen die een te
rijke fantasie hebben en deze
niet meer van de werkelijkheid
weten te onderscheiden, moet men
er op bedacht zijn de natuurlijke
opmerkingsgave van het kind te
scherpen en met liefde en tact
zijn aandacht op de w erkelijkheid
vestigen. Maar dan éérst op de
zonnige werkelijkheid, die hem
aantrekt, opdat hij niet nog ster
ker gaat verlangen naar het pa
radijs van zijn verbeeldingsleven.
Trouwens, hoeveel kinderen
komen er niet toe te jokkeD,
alleen uit vrees voor de dikwijls
onevenredig harde strsffen. We
moeten het kind inprenten en
serieus beloven, dat bet voor een
zelfbekande fout of uitgehaalden
streek geen of althans een zeer
milde straf krijgt, dat hij er daaren
tegen minder gemakkelijk zal af
komen sis we het zelf moeten
ontdekken. Houden we onze be
lofte want dat is natuurlijk
allereerst noodzakelijk dan zal
het kind vertrouwen krijgen en
zullen we het spoedig hebben
genezeD,
Dikwijls is het zelts niet eens
de angst voor straf, maar meer
de schuwheid of valsche schaamte
om het innerlijk beleefde prijs te
geven, die het kind naar een
leugentje doet grijpen. In het
bijzonder bij reeds opgroeiende
cd fijngevoelige kinderen komt
dat vaak voor. We hooren moe
ders wel eens de verzuchting
slaken >ach, dat had het kind
mij toch gerust kunnen zeggen
Maar die moeders vergeten, dat
een gebeurtenis die ons weinig
zegt, voer kinderen van zoo
groot gewicht kan zijn, dat ze
het eerst zelf verwerken moeten,
voor ze er foa kuDnen bomen er
over te spreken. In zoo'o geval
ia het beter heelemaal niets te
vragen, dan brengen we het kind
niet in de verzoeking te jokken
en op een of anderen dag zal het
uit eigen beweging naar ons toe
komeD en ons alles vertellen.
Iets over ntelk.
Flesschenmelk is melk, die in
de flasch gedurende '/ss/s uur
verhit is geweest op een tempe
ratuur van 65 85 gr. C. pasteu-
riseeren). Is de melk goed ge
pasteuriseerd, dan schijnt men
vrij zeker te kunneD zijn, dat de
ziektekiemen gedood zijD, deze
melk kan echter nog wel be
derven.
Vry algemeen worden melk-
flesschen vuil aan den melkboer
teruggegeven. Bekijkt u zoo'n on-
omgespoelde flesch eens goed, dan
ziet u onderin vaak schimmel
vorming. Schimmel uit de fl sch
komt ongemerkt in de lucht en
op de levensmiddelen in de om
geving, die dan natuurlijk ook
bederven. Eeu van de grootste
melkinrichtingen in Amsteidam
heeft in zijn melfefleaseben laten
persen verzoeke de flesch om
te spoelen*, zeker geen onnoodige
wenk 1 In alles wat met melk
te maken heeft, moet men de
grootst mogelijke zindelijkheid in
acht nemen.
o
Sterk is bij, die nooit en beeft.
Guido Gezelle.
Axel (Drie Schouwen)—Terncuzen— Philippine.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 2ó 5 £0 8
5 30 5 34 "05
5 50 5 55 8 25
6 19 8 52
6 20 9 0
6 30 9 35
6 44 9 49
1130 2 36 6 15
11 35 2 40 6 20
11 57 2 59 6 40
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 50 7 55
v Philippine 6 50
Hoek 7
a Neuzen 7 15
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
9 54
1 25
4 56
8 05
10 05
1 35
510
8 20
10 20
1 50
5 25
8 35
11 30
210
6 15
8 40
12
3 02
6 42
8 17
9 12
12 15
3 22
7 02
8 37
9 32
12 20
8 27
7 07
8 42 9 37
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
5 30
8
1130
2 35
6 15
V
5 35
8(5
11 35
2 40
6 20
5 56
8 26
12 -
3
6 42
6 10
8 40
12 14
3 13
6 54
6 20
8 47
-12 24
3 22
7 03
6 30
8 55
12 34
3 3i
7 10
a
6 35
8 58
12 39
3 34
7 14
6 41
9 03
12 45
3 39
7 18
a
Walsoorden
Klios terz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Drif sch.
7 40
7 46
7 51
8 01
8 11
8 25
8 46
8 51
11 15
11 20
11 25
1135
11 45
1159
12 15
12 20
2 10
2 16
2 20
2 30
2 43
2 69
3 22
3 27
6 06
6 11
6 15
6 23
6 31
641
7 02
7 07
7 30
7 36
741
7 51
8 01
8 15
8 31
8 42
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzendyke.
Drie Schouwen 5 45
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramide
a IJzendijke
v IJzendijke
a Schoon dij ke
6
6 16
6 45
7 06
7 20
7 45
8 05
852 1221
9 07 12 36
9 28 12 53
9 53 1 24
10 23
10 33
10 34
10 54
147
2
2 04
2 24
3 29
3 43
4 22
4 54
5 15
5 27
5 28
5 46
7 10
7 25
7 42
8 02
8 30
8 45
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
v Schoondijke 8 15 1220
a IJzendijke 8 35 12 40
v IJzendijke 6— 9 13 1252
Pyramide 6 15 9 26 1 05
Philippine 6 45 9 53
Sas van Gent 7 26 10 45
Westdorpe 7 41 1105
a Drie Schouwen 7 58 11 25
124
201
214
2 34
3 06
3 26
418
4 33
4 55
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
81 2
6 32
8 50
610 f910
Drie Schouwen (Axcl)-
Drieschouwen 6 10
Zuiddorpe 6 15
Roodesluis(H.T.) 6 27
Kruisstraat(B.T.) 6 19
Moerbeke 6 27
6 55
9 -
9 12
9 03
912
12 25
12 30
12 42
12 34
12 42
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
(B. T.)
T.)
v Moerbeke
v Kruisstraat
v Roodesluis (0.
v Zuiddorpe
a Drieschouwen
7
7 10
7 41
7 49
7 55
10 38
1046
11 17
11 23
1129
1 35 5 22
1 45 5 30
2 16 601
2 £4 6 08
2 31 6 14
Stoomtram HulstWalzoorden.
a a a a a
V Hulst 6 82 -1020 1205 2 40 5 05 645 8 50 v Walz.
Terhole 6 18 8 4 i 1038 12 23 2 8 5 23 7 9l8 Kloosterz.
Kuitaart. 6 26 8 51 1046 12 31 3 06 5 83 707 9 16 Kuitaart,
Kloosterz. 6 5 9 1055 12 4!' 3 15 5 45 715 9 2 Terhole
a Wals. 6 40905 11— 12 46 3 20 5 51 719 9 3C Hulst,
a Niet <-p Zond g»n. b Zondags 45 miu. later, c Op markid'g Hulst £0 min. later,
d Zondags 35 mm. later, e Op marktd>g Hulst 20 min. later.
t.
a
650 910 1116 1—3 0 605 732 940
655 915 1121 108 345 610 737 945
704 921 1130 118?54 6i7 746 954
712 932 Il<s8 U8 40t 625 754 1002
730 95U 1156 It 0 420 640 812 lOiO
Breskens—Hoofdplaat—Pyramide,
v Breskens
Hoofupiaat
Biervliet
Pyramide
a Ueeudigke
8 35
12 05
3 45
6 15
V
IJzendijke
6 55
10 07
1 30
6
12 35
4 12
7 11
Pyramide
707
10 24
1 46
5 !6
9 15
12 50
4 25
7 25
Biervliet
7 14
10 34
154
5 23
9 25
1 02
4 32
7 35
V
Hnnfdrdaat
7 31
10 55
2 05
5 36
9 40
1 20
4 45
7 46
a
Breskens
7 52
11 25
2 31
6 05
VUssingen
a5
42
bS
18
b7
12
c7 01
b9
20
bil
38
1
12
1
21
4 17
515
6 52
7 36
Middelburg
a5
5,
b6
28
b7
22
c7 14
b9
31
bil
49
1
23
1
31
4 27
Ui
7 02
7 46
Gees
aö
11
b7
01
b7
41
c7 47
b9
50
bl2
21
1
43
1
52
4 47
7 21
817
Vlake
a6
21
b7
18
b7
55
c3 04
blO
10
>12
39
1
57
2
06
6 05
O
7 3b
8 84
Bergeu op Zoom
aG
46
b7
55
b8
.9
c8 44
blO
-9
b 1
18
2
22
2
32
5 42
M
7 58
911
Roosendaal
a7
02
b8
13
b8
33
c9 02
bil
06 b 1
36
2
35
2
45
5 59
6 35
8 12
9 29
Roosendaal
a7
3
7
33
b8
40
c? 17
11
17
bl
44
2
43
2
56
6 42
8 24
9 37
Rotterdam beurs
a8
08
9
02
b'J
39
10 32
12
26
b2
57
3
46
6 07
7 48
9 31
10 3-
Rotterdam D. P.
a8
15
9
09
b9
46
10 39
12
33
bS
04
3
45
53
6 14
7 91
931
lo 39
Den Haag H.S.
a8
,V2
9
37
10
22
11 22
1
22
3
52
4
22
6 52
7 57
10 04
11 22
Haarlem
9
27
10
12
10
57
11 57
1
67
4
27
4
57
7 27
10 46
11 57
Amsterdam C.S.
9
44
10
29
11
14
12 14
2
14
4
44
5
14
7 44
8 49
1106
0 14
Roosendaal
b7
1
8
47
e9 31
11
22
bl
46
2
53
4
49
617
6 38
8 21
9 43
Breda
b7
27
9
07c10 06
11
42
b2
12
3
13
5
09
6 39
6 59
8 41
10 16
's Hertogenbosch
9
55
li 16
12
30
4
01
5
56
7 33
7 43
9 29
Utrecht C.S.
10
53
12 27
1
36
5
03
6
61
8 37
887
10 30
Nijmegen
11
06
12 02
1
48
4
46
6
48
8 23
10 19
Arnhem
11
46
i2 23
2
16
6
09
7
21
8 47
10 57
Arnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda b5 43
Roosendaal b619
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P. b4 5o
Rotterdam Beurs
Roosendaal b616
Roosendaal bo 38
Bergen op Zoom b 1 02
Viaae b7 41
Goes b8 06
Middelburg b8 42
V Ussingen be 50
6 66
7 28
c5 49
c5 6
c7 86
c7 46
C8 o9
ec 44
e»U3
c* 86
c9 44
6 56
7 21
7 16
8 69
8 55
9 17
b6 35
b6 54
b7 39
b 8 12
b 8 20
b 9 21
b 9 32
b 9 47
blO 15
blO 29
blO 49
blO 57
8 33
8 67
7 83
9 35
10 37
8 -
816
851
9 26
9 11
10 25
8
9
10
10
8
8
9
9
9
10
v. 10
1213
12 21
!2
12
10 10
10 30
61 10 16
41 1114
28 1167*
nO 12 :8
15 1015
31 10 31
06 11 06
56 1136
48
oO 12 41
59 12 60
14 1 08
39 142
63 1 59
i3 2 iy
21 2 27
10 24
11 24
12 46
1 54
2 30
11 45
1201
12 36
1 18
1 27
2 38
2 42
2 58
3 23
3 37
3 57
4 05
1 19
147
139
2 46
3 32
8 63
145
201
2 36
3 06
b3 06
4 02
4 07
4 2i
6
5 18
6 49
5 67
4 38
5 12
2 45
3 01
3 36
Alleen des Maandags, b AUeeu op werkdagen, o Alleen op Zon- en
lUrkttrciu all eeu Dinsdags.
216
3 31
221
4 81
518
5 39
2 45
3 01
3 51
b4 22
b4 04
bj 88
ba 44 b7 10
b5 59 b7 82
b6 24 b8 11
b6 38 b« 32
b6 58 bi 06
b7 06 bs 14
Feestdagen.
4 22
4 44
4 46
5 33
627
7
4 15
4 al
5 06
6 85
5 43
7 01
7 46
8 13
8 05
9 09
9 56
10 17
7 46
8 01
8 36
914
9 2 z
10 8
10 29
10 44
11 11
1125
11 46
1163
v. Axel, Wed Giljjamse
a. Hukt, Station
Auto-Oinnibusdienst AxelHulst.
Alleen op werkdagen.
6 45 104 15 v. Hulst, Station
7 55 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamse
8 30 2 30 8 30
9 40 3 45 910
v Ter Neuzen
Sluiskii
Axel
Kijkuit
Huist
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Aatwerren
v St. Nic. n. Meeh.
aVIeeh len
r Me.chelen
a Brussel
615 10 58
6 24 11 06
633 11 14
641 11 21
6 58 11 33
713 11 40
7 it 12 06
8 21 12 67
8 v'3 12 09
9 20 1 09
9 41 12!
10 6 151
2 04
2 13
2 2!
2 29
2 40
2 8
2 32
413
3 1!
4 10
4 17
4 42
5 02a 6 25b
5 11a 6 s*b
5 21a6 43b
5 28a 6 510
5 42a 6 ?9b
5 58a 7 17o
b 09 7 38
6 58 »li
6 06a 7 3 b
7 01» 8 3So
7 10 8 45
7 33 9 20
V
Brussel
c 5 12
9 55
120
6 54
a
Mecheleu
6 05
10 21
1 53
6 13
V
Mechelen
6 09
10 27
1 57
6 21
a
St. Nic. v. Meeh.
7 19
11 3*2
2 57
7 24
V
Antw. n. St. Nic.
6 18
11 14
2 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic a. Tern.
7 25
12 10
3 12
7 48
Huist
8 20
1 03
4
8 44
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
Axel
8 36
1 19
4 16
9
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 53
1 37
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen b Alleen on Zon
en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om
en Feestdagen.
1.02.
c Vertrekt van Brussel Zuid
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
v Gent Dp.
a Gent St. P.
v
a Brussel
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 05
7 23
8 07
8 11
9 00
Spoorweg
8 50 12 25 5 40
12 34
12 38
12 42
12 55
1240
12 2
1 30
146
1 51
2 55a
8 59
9 03
9 07
9 20
9 05
11 01
5 49
5 53
5 57
6 10
5 55
6 10
11 42
1151
12 57
6 55
7 06
8 07
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b.
c Rijd: vin 1 Juli tot 3 September.
Ter NeusenGent.
Brussel
a Gent St. P.
v Gent St. P.
Gent Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippine,
Sluiskilbrng
Sluiskil
i Ter N t uzen
Niet op Zon- en Feestdagen.
714
10 62c 8 48
6 16
816
1141c 457
7 07
6 26
8 27
1201
5 03
814
6 42
8 42
1217
5 17
8 27
7 22
9 18
12 52
6
9 09
7 30
9 21
1
6 20b
9 12
8
9 51
1 30
6 50b
9 42a
8 08
9 59
1 38
6; 8b
9 60a
8 12
10 03
1 42
7 02 b
9 54a
8 16
10 07
146
7 06b
9 58a
8 2i
1013
1 54
7 14b
10 06a
W erkdagen.
NeuzenBorsselen Vlissingeu.
Vertrek boot ran Neuzen
Borsselen
Aankomst te Vlissingen
V ertrek trein van V lissingen
vm. 9,nm. 2.
9,20 2,20
vm. 10,20 3,!0
ll,i6 4,17
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
Aankomst trein te Vlissiugen
Venrek boot van lissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
Neuzen
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te floedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
V lissingen
7,20
7,ö0
7,50
9,-
12,43
1,—
1,30
2,30
Hoedekenskerke.
6,55 7,45 10.20 12,06 3,— 5/.0
6.40 «,30 11.05 12,50 3,45 6.2a
6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,37
7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,—
7.41 9,50 12.21 1,52 4,47 7,21
8,0610,29 11.53
4,55
5,15
6,25
6,62
2,53
4-
4,20
5,30
8,30
9,15
9.28
9,50
Zondagen.
10.35 nm. 7.40
10.55 8—
12.05 9.10
9 06 nm. 6.10
9.25 6 30
1035 7.40
5.55 nm.
6.40
6.52
7.14
L47
9.03
5 30
6,15
6,37
1,
7,21
HoedekenskerkeNeuzen.
Aankomst trein vau Roosendaal
7,59
10,27
ll,51
1,57
6,36
8,28
vm
9,00
nm.
8 20
Vlissingen
7,39
9,48
12 18
1,49
4,45
8,15
7,44
8 14
Vertrek-tram van Goes
6,25 8,27
10,45
12,30
3,39
6,41
8,59
ff
9,18
ff
8,43
Aankomst tram te Hoedekensk.
6,4t 8,44
11,07
12,. 3
4,01
7,03
9,21
ff
9,35
ff
9,06
Vertrek boot van Hoedekensk.
6,55 8,50
11,15
4,10
7,10
9,2a
ff
9.45
ff
9,10
Aankomst te Neuzen
7,40 9,35
fS.-
1,45
4,55
7,55
10,10
10 30
n
9,64
W alzoordenHansweert
6,50 9,1011,20 12,50 4,05 6 7,20 9 35
7,20 9,4011,10 1,20 4,35 6 30 7,50 10 u5
7,-20 9,4511,65 1,20 4,35 6 40 7,60
7,30 9,5512,05 1.30 4,45 6 i.0 8,—
Vertrek boot vau Walzoorden
Aankomst te Hansweert
vertrek van Hansweert
Aankomst te Kruiningen
Vertrek trein naar Roosendaal 7,66 10,10 l2,3y 2,06 5,04 8j 8,34
f, Vlissmgen 7,4110,15 1,42 a,00 8,111111
Aankomst trein van Roosendaal 7,4110,141139
Vlissingen 7,5410,10
Vertrek van Kininingen 8,— 10,201145
Aanki-msr te Hansweert 8,1010,3011 55
Vertrek boot van Hansweert *6— 8,1610,8512,65
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4611,0412,34
's Maandags om 6,10 en 640 u.
Aank. trein Vlissiugen 720 8.0 1057 11,391243 253 424 706 749
Vertr. boot Vlissiugen 6— 730 9— 1030 2— 130 3—4,0 545 715 9-
Aank. boot Breskeas 625 755 925 1055 1226 1,55 325 455 61d 740 925
Vertr. boot Breskens 630 8— 930 1160 1230 200 330 5- 616 745 930
Aankomst Vlissmgen 665 825 955 1125 12.6 225 366 526 64 .810 955
Vertr. trein VliesingCK 712 866 920 1138 1,21361417 537 652 846
1,42 5,10 6,24 8.11
2,06 5.< 5 8 34
2,)0 o 10 6,27 8,40
2 20 5,20 6 37 8,50
2,25 5 25 6.40 8 51
2,65 5 56 7,10 9,23
7.—
12.50
6.40
9 34
7,30
1,20
7.10
10 04
7.16
1.24
7.15
T 45
1.34
7.25
8 01
2.06
7.34
8 44
1,42
8,04
1111
6 10
6 40
8.44
f 04
8 50
9 00
9.04
9 34
1.42
2.06
2.10
2.20
2.26
2,55
8.04
8.34
8.40
8.50
8.55
9.25
9 44 12 43 5,67
7,30 10,- 1 10 6,10
7,65 10,26 1 36 6.86
8,60 10,60 8 30
9 15 11,16 3 55
9,30 1 21 4 17
Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en dea 2en Pinksterdag als op de werkdagen.
6,56
7,20
7,36