Stoombootdienst op de VVester-Schelde
Allerlei
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
J
MIDDELEN
1ST V B R V O BR
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Aiel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzendJjke.
Drie Schouwen (Axel)-
VLISSIN G EN—ROOSEND A AL.
b€
s
cï 58
Alleen op Zon- en
SPOORWEG HKOBELEN- TERNEEZEN.
Van af 15 Mei 1933 tot nadere aankondiging.
HoedekenskerkeNeuzen.
V lake—HansweertW alzoorden.
L
7,21
7,07
100 jaar geleden.
Wü leven in een eeuw van
technische volmaaktheid en zijn
gewend, deze techniek als een
typisch teeken van een moderne
tijdsperiode op te vatten in
nauw contact met zakelijkheid,
geld en tijd, om niet te spreken
van practische bruikbaarheid
en wjj vergeten daarbij volkomen,
dat de grondleggers van deze
techniek nog jabots en poeder
pruiken droegen en dat de ge
wichtigste grondvormen in een
tijd vallen, dien wij gemeenlijk
aanduiden met «Biedermeiertijd
Het jaar 1833 hoorde eveneens
daartoe en telt zooveel gewichtige
en bruikbare uitvindingen, dat
wij tegenwoordig blij zouden kun
nen zyn, als wij in verhouding
evenveel nieuwe ideeëa zouden
kuDDen uitwerken.
Michael Faraday, Eogelsch na
tuurkundige en chemicus, die oor
spronkelijk de opleiding tot boek
binder volgde, werkte op eigen
gelegenheid verschillende natuur
kundige en scheikundige vraag
stukken uit (eind 18e, begin 19e
eeuw), totdat hy na een exameD
benoemd werd tot assistent aan
de Royal Society Zijn uif-tekende
onderzoekingen op het gebied der
electriciteit zijn lundamenteel voor
de latere ontwikkeling van dez»
wetenschap. Hij stelde in 1833
de beide grondwetten der elec
tro yse op en vestigde daarmede
een geheel nieuw gebied voor on
derzoekingen.
Een onrustige geest, avoDtunr
liik, maar prominent wss de
Zweedsch-Amerikaansche ingeni
eur John Ericsoo, die de heete-
luchtmachine en de stoomspuit
construeerde. In 1803 werd hij
in Zweden geboren. Vandaar trok
hy naar Engeland, waar bij men-
schen hoopte te vinden, die de
verwerkelijking van zijn ideeë»
zouden willeD financieren. Hij
nam met zijn locomotief «Novelty*
deel aan een wedstrijd Liverpool
Manchester, waar hij den eer
ten prijs won, om dan naar Ameri
ka te trekken, waar hij de scheeps
schroef verbeterde, de techniek
van 1833 met zijn heetelucht-
machine nieuwe wegen openbaar
de, oib bij het uitbreken van deD
Auoerikaansehen burgeroorlog het
eerste pantserschip «Monitor* te
bouwen. Op boogen leeftyd
werkte hy nog aan tantastiscne
plannen voor een machine, welke
de kracht der zonnestralen in
energie omzette
Wondverzorging.
1. Stil nw dorst door middel
van zuiver water.
2. Gebruik melk, zoo mogelijk
ia ongekookten saat, want dan
bevat zij voldoende kalk. Als
om de een of andere reden het
koken noodig is, laat dan op een
warm vuur de mellr even tot aan
het kookpunt verbitten.
3 Eet verscbe vruchten rauw,
zoo mogelyk met schil, alleen
afgewasschen en bovendien zoo
mogelyk kleine hoeveelheden
rauwegroenteD op den boterham
of als salade.
4. Eet weinig suiker en nog
minder koek en zoetigheden!
Dergelijke spijzen mogen alleen
dagelijks gegeten worden door
peisonen met een valsch gebit
5. Gebruik nooit tandenstokers
van metaal, maar van bout, cel
luloid of vederschacht.
6. Verwyder na het eten kle
verige spysresten van de lauden
door kauwen op broodkorst of
iets dergelijks (zie boven). Poets
de tanden des avonds voor het
slapen gaan en draag zorg dat
zoodoende de bacteuëo niet des
nachts hun vernielingswerk kan
nen aanvangen. Het is voldoende
's morgens alleen den mond te
spoelen In tandpasta of poeder
mogeD geen scherpe stoffen te
vinden zijn.
7. Vtsrmyd beet en kond,
maar vooral te snelle wisseling
van warm en koud.
8 Na gebruik van zoetigheid
of zuur steeds deu mond spoelen
of broodkors' kauwen.
9. Wacht niet tot ge ondrage
lijke pijn hebt, maar begeef U
naar den tandarts, zoodra ge de
geringste aanwijzing hebt, dat er
zich een klein gaa'je bevindt.
Eenmaal moet het er toch van
komen, eu hoe langer men wacht
des te grooter worden pijn en
kosten, des te eerder is de tand
verloren.
o
Het was niet erg.
Dame Ik vind, dat ouders zich
nimmer moeten verzetten tegen
de huwelijksplannen hunner kin
deren.
Heer: Daar hebt u gelijk in;
myn joDgste dochter werd ge
schaakt, omdat ik tegen de ver
loving was.
Deme En was uw vronw niet
vreeselyk ontdaan, dat haar doch
ter werd ontvoerd
HeerJa, ze was wel een
beetje moe van het kofferspakken.
o
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen— Philippine.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 26 8
11 30 2 35 616
V
Philippine 6 50
9 54
1 25
4 56
8 05
5 30 8 05
11 35 2 40 6 20
Hoek 7
10 05
1 35
6 10
8 20
6 57 8 27
12 01 8 05 6 43
a Neuzen 7 15
10 20
1 50
5 25
8 35
619 8 52
12 26 3 30 7 05
V
Neuzen 7 57
1130
2 0
6 15
8 40
6 20 9 20
12 55'4 20 7 25
Zaamslag 8 24
12
3 02
6 42
817
9 12
6 30 9 35
1 10 4 35 7 40
Axel 8 46
12 15
3 22
7 02
8 87
9 32
6 49 49
1 20 4 50 7 55
a
Driesch. 851
12 20
3 27
7 07
8 42 9 37
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kleosterz.
Walseerden
5 30
5 35
5 56
6 10
6 20
6 30
6 35
6 41
8 05
8 26
8 40
8 47
8 55
8 58
9 03
11 S0
1135
12 -
12 14
12 24
12 34
12 39
12 45
2 35
2 40
3
3 13
3 22
3 8 i
3 34
8 39
6 15
6 20
6 42
6 54
7 03
7 !0
7 14
7 18
V
Walsoorden
7 40
11 15
210
6 06
7 30
Kloosterz.
7 46
11 20
216
6 11
7 36
Groenendijk
7 51
1125
2 20
615
7 41
Hengstdijk
8 01
1135
2 30
6 23
7 51
Rapenburg
811
11 45
2 43
6 31
8 07
Zaamslag
8 26
12
8 02
6 42
8I7
Axel
8 46
1215
3 22
7 02
83,
a
Driesch.
8 51
12 20
3 27
7 07
8 42
Drie Schouwen
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramid#
IJzendijke
IJzendijke
Schoondijke
5 45
6
616
6 45
7' 6
7 20
7 50
8 13
8 5=1
9 07
9 28
9 53
10 23
10 33
10 34
10 54
12 21
12 36
12 53
1 24
147
2
2 04
2 24
3 29
3 45
4 22
4 54
5 15
5 27
i 28
5 46
7 10
7 25
7 42
8 03
8 30
8 45
Rydt op verzoek door tot Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
6-
6 15
645
7 26
7 41
7 58
8 28 1231
3 46 12 50
9 13 1252
9 26 1 05
9 53
10 45
1105
11 25
1 24
201
214
2 34
3 06
3 26
418
4 33
4 55
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8 2
6 32
850
610 f9 10
Drieschouwen 610
Zuiddorpe 6 15
Roodeslnis(H.T.) 6 27
Kruisstraat(B.T.) 6 19
Meerbeke 6 27
Moerbeke.
(B. T.)
6 65 12 25 3 30 v Moerbeke
9_ 12 R0 3 36 v Kruisstraat
9 12 12 42 3 47 v Roode.-lui» (H. T.)
9 03 12 34 3 39 v Zuiddorpe
912 12 42 3 47 a Drieschouwen
7
7 10
7 41
7 49
7 65
10 38
10 46
11 17
11 23
11 29
135
1 45
216
2 14
2 31
6 22
5 30
6 01
6 08
6 i
Stoomtram HalstWalzoorden.
a a a c b a
f Hulst 6 - 8 25 1020 12 10 2 40 6 05 645 8 50 v Walz.
Terhole 6 18 8 431038 12282 58523 7 918 Kloosterz.
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 36 3 06 5 S3 707 9 16 Kuitaart,
Kloosterz. 6 35 9 1056 12 45 3 15 5 45 715 9 25 Terhole
a Walz. 6 4090511— 121032© 5 55 719 9 3C a Hulst,
a Niet op Zondagen, b Zondag» 45 min. later, e Op marktdag Hulst 30 min. later,
d Zondags 35 «in. later, e Op marktdag Hulst 20 min. later
ft ft d ft Z 6 ft
650 910 1116 1— 3'0 605 7?2 940
655 915 1121 108 345 610 737 9*5
704 924 1130 118 ?54 6l7 746 954
712 932 1138 128 40' 625 754 1002
730 950 1158 170 420 640 812 1020
IJzendijke 8 47
a. Veldzicht (Grens) 8 55
IJzendijkeVeldzicht (Grens).
3 28 6 21 v. Veldzieht Grens)
3 83 6 30 a. IJzendijke
9
9 10
345
355
6 35
6 45
Breskens—HoofdplaatPyramide,
Breskens
Beeldplaat
Biervliet
Pyramide
a IJveadiake
8 J6
12 05
3 45
6 47
v IJzendijke
6 55
10 07
1 30
6
9
12 35
4 12
7 10
Pyramide
7 07
10 24
1 46.
516
915
12 50
4 25
7 25
Biervliet
7 15
10 34
1 54
5 23
9 25
1 02
4 32
7 35
v FToofHul»at
7 31
10 55
2 02
5 36
9 46
1 20
4 4a
7 46
a Breskens
7 52
1125
2 25
6 05
Vkasingen
ah 42
bS
18
b7
12
c7
b9
19
bil
34
1 22
4 22
615
6
52
7 35
Middelburg
af» 51
b6
23
b7
22
c7 10
b9
30
bil
45
1 33
4 32
7
02
7 45
Gee»
a611
56
b7
41
c7 43
b9
49 bl2
17
1 53
d3
04
452
7
21
813
Vlake
a6 23
b7
12
b7
54
blü
06
b 12
33
2 06
d3
20
6 07
O
7
33
8 28
Bergen op Zoom
a6 46
b7
55
b8
19
c8 42
blO
51 b 1
18
2 32
d4
03
5 60
7
58
911
Roosendaal
a7 02
b8
13
b8
33
c9
bil
08 b 1
36
2 45
d4
•21
6 08
731
8
12
9 29
Roosendaal
b8
40
c? 17
11
17
bl
4l
2 56
b4
53
6 43
7 41
8
24
9 37
Rotterdam benrs
b9
10
10 33
12
b2
59
347
6
09
7 41
9 09
9
24
10 34
Rotterdam D. P.
9
47
10 40
12
3»>
bS
0c
3 64
6
16
7 46
8 37
9
31
lu 41
Den Haag H.S.
10
22
11 22
1
22
3
52
4 22
6
52
8 02
901
10
04
1122
Haarlem
10
67
1157
1
57
4
27
4 57
7
27
9 40
10
46
11 57
Amsterdam G.S.
11
14
12 14
2
14
4
44
614
7
44
8 54
9 8
11
06
0 14
Roosendaal
b7 07
8
47
c9 31
11
22
bl
46
2b3
4
49
6 17
7 35
8
21
9 43
Breda
b7 27
9
07c10 06
11
42
b2
12
3 13
5
09
6 39
7 6
8
41
10 JS
's Hertogenboseb
9
55
12
30
4 01
5
56
7 33
8 36
9
29
Utrecht C.5.
10
57
1
36
5 03
6
57
9 14
9 24
10
30
Nijmegen
11
06
1
60
4 46
6
48
8 55
916
10
19
Arnhem
11
46
b2
16
5 09
7
21
9 34
9 38
10
57
Arnhem
6
56
8 21
9
32
10
10
Nijmegen
7
21
8 45
9
57
10
30
Utrecht G.S.
7
16
8 51
9
10
16
's Hertogenbosch
8
09
9 39
10
33
11
14
Breda
b5 43
6
66
8
55
10 26
11
67
Roosendaal
b6 19
7
28
9
17
1048
11
83
12
!8
Amsterdam C.S.
b6
35
815
10
16
Haarlem
bS
54
8 31
10
81
Den Haag H.S.
b7
39
9 06
11
06
Rotterdam D.P.
b454
c5
47
b 8
11
9 54
11
35
Rotterdam Beurs
c5
64
b 8
J9
9 47
10
48
Roosendaal
b616
c7
35
b 9
21
10 60
12
30
Roosendaal
b6 38
c7
46
b 9
32
10 59
11
38
12
60
Bergen op Zoom
b7 02
c8
09
b 9
47
1114
1,
1
08
Vlake
b7 48
c8
63
blO
17
1140
5
1
«8
Goes
b8 11
o9
10
blO
29
11 52
2
03
Middelburg
b3 47
c9
44
blO
49
1213
2
23
Vlissingen
b8 55
c9
62
blO
67
12 20
12
36
2
31
Alleen dea Maandags, b Alleen op werkdagen, c
Markttrein alleen Dinsdags,
119
147
139
2 46
3 32
8 63
11 15 1*5
1131 201
12 06 2 86
bl2 43 3 05
bl2 51 b3 05
b2 14 4 02
4 07
4 25
6 06
5 29
6 53
6 01
256
746
3 31
8 13
221
8 05
481
9 09
4 88
518
6 24
9 56
6 12
6 39
7-
1017
2 45
2 46
4 15
7 45
301
3 01
4 al
8 01
3 36
3 51
5 06
8 36
b4 20
5 34
913
b4 04
5 42
9 21
bi 38
7 01
10 19
b5 44 b7 10
10 29
bS 59 b' 82
10 44
b6 26 b8 18
11 13
b6 37
b 37
11 25
b6 57
bl 11
11 46
b7 05 19
1118
Feestdagen,
Axel, Wed. Gilijamse
Hulst, Station
Auto-Omnibusdienst AxelHulst.
Alleen op werkdagen.
10— 4 15
11 20 5 30
6 45
7 55
v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 80
Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 50
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijknit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwert en
v St. Nic. n. Mech.
aMeeh len
7 Mechelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
6 33 II 14
6 41 1' 21
6 53 11 33
713 11 40
7 2812 06
8 21 12 7-7
8'3 12 09
9 22 10"
9 29 121
9 49 1 47
2 04 5 02a 6 ?5b
2 13 5 Ha 6 >*b
2 2' 5 2*a 6 »8b
2 29 5 28a 8 51b
2 40 5 4(2a 7 04b
2 53 5 8a 1 17b
3 32 h 06 7 33
4 1 65- la
3 1 60 a7 3 b
4 10 7 10a 8 32d
4 17 7 19 8 45
4 42 7 46 9 37
V
Brussel
c 5 12
9 42 dl 20
6 53
a
Mecheleti
6 0S
10 '2
l 2
6 '4
V
Mechelen
6 09
10 2 i
154
6 22
a
St. Nie. v Mech.
7 19
11 32
9 57
7 24
V
Antw. n. St. Nic.
618
11 1*
9 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 '5
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic n. Tern.
7 25
12 10
312
7 48
tl
Hulst
8 20
1 03
4 -
8 44
It
Kijkuit
8 27
111
4 08
8 53
It
Axel
8 36
119
4 16
9-
It
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
ft
Ter Neuzen
8 58
137
4 34
918
a Aliern op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen,
en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.02.
Spoorweg Ter Neuzen— Gent.
c Vertrekt van Brussel Zuid
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzsete
v Gent Dp.
a Gent St. P.
v
a Prutsel
a Al'een op
c Rijdt v n
6 50 a8 50 12 25
6 59 a8 59 12 34
7 03 a9 OS 12 38
7 07 9 07 12 42
7 20 a9 20 12 5a
7 05 a9 5 12 40
7 23 11 01 12 2
1 30
8 07 11 42 1 46
813 1151 151
9 01 12 57 2 35
Zon- en Feestdagen, b.
1 Juh tot 3 September
5 40 8 90a v Bruseel
5 49 - 29» a Gent St. P.
5 53 8 3» v Gent St. P.
5 57 8 3 a Gent Dp.
6 10 8 0a a Selzaete
6 55 8 5a v Selzaete
6,0 9 4i' SasvanGent
10 14 Philippice
6 5* 0 Sluisk'lbrng
706 0 50 Sluiskil
8 07 0 2 Ter Mensen
Niet op Zon- en Feestdagen.
7 12
10 82c 3 48
616
8 16
U4lc
4 67
7 05
«24
8 21
12 01
5 02
8 06
6 42
8 39
1217
617
8 22
7:2
918
12 52
6
9 04a
7 30
9 21
1
6 20b
9 'a
8
9 51
130
6 60-1
9 42a
8 08
9 59
1 38
6 8b
8 12
10 03
1 42
7 020
9-4*
8 16
10 07
146
7 06b
9 58a
82
1015
154
7 .4b
1006
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen—Yiissingen.
Vertrek boot van Neuzen
Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
vm.
vm.
9»
9,20
10,30
11,34
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
Aankomst trein te Vlissingen
Verirek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Neuzen
VBO.
7,20
7,30
7,60
9,-
n
2.-
2,20
3,30
4,02
12,36
12.45
1,05
2,16
4,55
5,15
6,25
6.33
2,63
4,
4,V0
5,30
NeuzenHoedekenskerke.
Zondagen.
vm.
10.35 nm 7.40
10.65 8.-
1205 9.10
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,45 10.20 12,©5 3,— 5,40 8,30
6.40 o.3i» 11.05 12,50 3,4® 6,25 9.15
6,52 8,44 11.15 lt,57 4.03 6,37 9.28
7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7 9,50
7.41 9,49 12,17 1,58 4,52 7,21
8.1110,29 11.52 2,03 6,22 7.17 11,25
Aankomst train van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,27 11,50 2,01 6.36
7,39 9.47 1 14 1,50 C,27
6,25 8,27 16.45 12,30 3,37 6,41
6 4 8,44 11,07 12, 3 4,— 7,03
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10
8,33
3,11
8,69
9,21
9,26
7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,5o 10,10
W alzoordenHansweert— V lake.
Vertrek boot van Walzoorden
Aankomst te Hansweert
ertrek tram van Hansweert
Aankomst te Vlake
Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,33
Vlissingen 7,4810,17
6.60 9,1011,3012,65 4- 6 - 7,10 9 35
7,20 9,4012,— l,2o 4,30 6 30 ,50 i0o5
7,25 9,4512,10 1,30 4,40 6 40 7,55
7,35 9,5612,20 1,40 4.50 6 oO 8,05
2,C6 5,07 7 33 8,28
1,48 6,06 8,18 1118
7,48 10.17 11 40 1,48 5.C6 6,25 8.18
7,6410,06 2,06 5.17 8 21
8,- 10,2511 50 2.10 5 '0 6.30 8,36
8,10 10,85 12 2,20 6,20 6 40 8,46
8,15 10,40 12,10 2,25 5 30 6,40 6.46
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek t-am van Vlake
Aankomst te Hansweert
V ertrek boot van Hansweert 5
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4611.1012,40 2,55 6 7,10 9,15
's Maandags nm 6.10 en 6 1 u.
VlissingenBreskens.
Aank. trein Vlissingen 720 6 5 1057 12,20 1235 138 23! 2;3 425 705 749
Vertr. boot Vlissingen 6— 780 9—'01 )80 l2-.f 2— 81548 545 715 9-
Aank. boot Breskens 625 765 926 1040 1165 1,-0 22; 340 455 610 74U 926
Breskens—VliHsinaen.
Vertr, boot Breskens 6 08— 930 1045 12- 115280 3455- 616 745 930
Aankomst Vlissingen ft66 *26 955 1110 '226 14 2 6*10 >25 64'810 955
Vertr, trein Vlissiugen 712 86b 9l9 11H4 1,22 422 546 615 633 652 840
9 06 nm.
9.25
10.36
5.55 nm.
6.40
6,52
.7.14
7,43
9.10
6.10
6 30
7.40
5 40
6,25
6,37
vm. 9,07 nm. 8 24
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
8 11
8,43
9,06
9,10
9,65
7.—
12.55
6.40
9 15
7,"0
1,25
7.10
9 45
7.40
1.50
7.15
T 50
1.40
7.25
7.68
2.06
7.33
8.53
1,48
8,10
1113
610
640
7,30
7,65
8.58
7.68
8.65
9.05
9.10
9.40
1.48
2.06
2.10
2.20
2.25
3,55
8.1 Of
828
8.35
8145
8.45
9.16
9 52 12 35 6,01
10,- 2- 6,i0
10,25 2 25 6,36
8,40 10,46 3 45 6.66
9 5 11,10 4 10 7.16
9.27 4 22 7,30
Dienstregeling op deu Hemelvaartsdag en den Sen Pinttterd|g als op de werkdagen,