Stoombootdienst op de VVester-Schelde Allerlei Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. J MIDDELEN 1ST V B R V O BR Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Aiel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzendJjke. Drie Schouwen (Axel)- VLISSIN G EN—ROOSEND A AL. b€ s cï 58 Alleen op Zon- en SPOORWEG HKOBELEN- TERNEEZEN. Van af 15 Mei 1933 tot nadere aankondiging. HoedekenskerkeNeuzen. V lake—HansweertW alzoorden. L 7,21 7,07 100 jaar geleden. Wü leven in een eeuw van technische volmaaktheid en zijn gewend, deze techniek als een typisch teeken van een moderne tijdsperiode op te vatten in nauw contact met zakelijkheid, geld en tijd, om niet te spreken van practische bruikbaarheid en wjj vergeten daarbij volkomen, dat de grondleggers van deze techniek nog jabots en poeder pruiken droegen en dat de ge wichtigste grondvormen in een tijd vallen, dien wij gemeenlijk aanduiden met «Biedermeiertijd Het jaar 1833 hoorde eveneens daartoe en telt zooveel gewichtige en bruikbare uitvindingen, dat wij tegenwoordig blij zouden kun nen zyn, als wij in verhouding evenveel nieuwe ideeëa zouden kuDDen uitwerken. Michael Faraday, Eogelsch na tuurkundige en chemicus, die oor spronkelijk de opleiding tot boek binder volgde, werkte op eigen gelegenheid verschillende natuur kundige en scheikundige vraag stukken uit (eind 18e, begin 19e eeuw), totdat hy na een exameD benoemd werd tot assistent aan de Royal Society Zijn uif-tekende onderzoekingen op het gebied der electriciteit zijn lundamenteel voor de latere ontwikkeling van dez» wetenschap. Hij stelde in 1833 de beide grondwetten der elec tro yse op en vestigde daarmede een geheel nieuw gebied voor on derzoekingen. Een onrustige geest, avoDtunr liik, maar prominent wss de Zweedsch-Amerikaansche ingeni eur John Ericsoo, die de heete- luchtmachine en de stoomspuit construeerde. In 1803 werd hij in Zweden geboren. Vandaar trok hy naar Engeland, waar bij men- schen hoopte te vinden, die de verwerkelijking van zijn ideeë» zouden willeD financieren. Hij nam met zijn locomotief «Novelty* deel aan een wedstrijd Liverpool Manchester, waar hij den eer ten prijs won, om dan naar Ameri ka te trekken, waar hij de scheeps schroef verbeterde, de techniek van 1833 met zijn heetelucht- machine nieuwe wegen openbaar de, oib bij het uitbreken van deD Auoerikaansehen burgeroorlog het eerste pantserschip «Monitor* te bouwen. Op boogen leeftyd werkte hy nog aan tantastiscne plannen voor een machine, welke de kracht der zonnestralen in energie omzette Wondverzorging. 1. Stil nw dorst door middel van zuiver water. 2. Gebruik melk, zoo mogelijk ia ongekookten saat, want dan bevat zij voldoende kalk. Als om de een of andere reden het koken noodig is, laat dan op een warm vuur de mellr even tot aan het kookpunt verbitten. 3 Eet verscbe vruchten rauw, zoo mogelyk met schil, alleen afgewasschen en bovendien zoo mogelyk kleine hoeveelheden rauwegroenteD op den boterham of als salade. 4. Eet weinig suiker en nog minder koek en zoetigheden! Dergelijke spijzen mogen alleen dagelijks gegeten worden door peisonen met een valsch gebit 5. Gebruik nooit tandenstokers van metaal, maar van bout, cel luloid of vederschacht. 6. Verwyder na het eten kle verige spysresten van de lauden door kauwen op broodkorst of iets dergelijks (zie boven). Poets de tanden des avonds voor het slapen gaan en draag zorg dat zoodoende de bacteuëo niet des nachts hun vernielingswerk kan nen aanvangen. Het is voldoende 's morgens alleen den mond te spoelen In tandpasta of poeder mogeD geen scherpe stoffen te vinden zijn. 7. Vtsrmyd beet en kond, maar vooral te snelle wisseling van warm en koud. 8 Na gebruik van zoetigheid of zuur steeds deu mond spoelen of broodkors' kauwen. 9. Wacht niet tot ge ondrage lijke pijn hebt, maar begeef U naar den tandarts, zoodra ge de geringste aanwijzing hebt, dat er zich een klein gaa'je bevindt. Eenmaal moet het er toch van komen, eu hoe langer men wacht des te grooter worden pijn en kosten, des te eerder is de tand verloren. o Het was niet erg. Dame Ik vind, dat ouders zich nimmer moeten verzetten tegen de huwelijksplannen hunner kin deren. Heer: Daar hebt u gelijk in; myn joDgste dochter werd ge schaakt, omdat ik tegen de ver loving was. Deme En was uw vronw niet vreeselyk ontdaan, dat haar doch ter werd ontvoerd HeerJa, ze was wel een beetje moe van het kofferspakken. o Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen— Philippine. Driesch. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine 5 26 8 11 30 2 35 616 V Philippine 6 50 9 54 1 25 4 56 8 05 5 30 8 05 11 35 2 40 6 20 Hoek 7 10 05 1 35 6 10 8 20 6 57 8 27 12 01 8 05 6 43 a Neuzen 7 15 10 20 1 50 5 25 8 35 619 8 52 12 26 3 30 7 05 V Neuzen 7 57 1130 2 0 6 15 8 40 6 20 9 20 12 55'4 20 7 25 Zaamslag 8 24 12 3 02 6 42 817 9 12 6 30 9 35 1 10 4 35 7 40 Axel 8 46 12 15 3 22 7 02 8 87 9 32 6 49 49 1 20 4 50 7 55 a Driesch. 851 12 20 3 27 7 07 8 42 9 37 Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kleosterz. Walseerden 5 30 5 35 5 56 6 10 6 20 6 30 6 35 6 41 8 05 8 26 8 40 8 47 8 55 8 58 9 03 11 S0 1135 12 - 12 14 12 24 12 34 12 39 12 45 2 35 2 40 3 3 13 3 22 3 8 i 3 34 8 39 6 15 6 20 6 42 6 54 7 03 7 !0 7 14 7 18 V Walsoorden 7 40 11 15 210 6 06 7 30 Kloosterz. 7 46 11 20 216 6 11 7 36 Groenendijk 7 51 1125 2 20 615 7 41 Hengstdijk 8 01 1135 2 30 6 23 7 51 Rapenburg 811 11 45 2 43 6 31 8 07 Zaamslag 8 26 12 8 02 6 42 8I7 Axel 8 46 1215 3 22 7 02 83, a Driesch. 8 51 12 20 3 27 7 07 8 42 Drie Schouwen Westdorpe Sas van Gent Philippine Pyramid# IJzendijke IJzendijke Schoondijke 5 45 6 616 6 45 7' 6 7 20 7 50 8 13 8 5=1 9 07 9 28 9 53 10 23 10 33 10 34 10 54 12 21 12 36 12 53 1 24 147 2 2 04 2 24 3 29 3 45 4 22 4 54 5 15 5 27 i 28 5 46 7 10 7 25 7 42 8 03 8 30 8 45 Rydt op verzoek door tot Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 6- 6 15 645 7 26 7 41 7 58 8 28 1231 3 46 12 50 9 13 1252 9 26 1 05 9 53 10 45 1105 11 25 1 24 201 214 2 34 3 06 3 26 418 4 33 4 55 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8 2 6 32 850 610 f9 10 Drieschouwen 610 Zuiddorpe 6 15 Roodeslnis(H.T.) 6 27 Kruisstraat(B.T.) 6 19 Meerbeke 6 27 Moerbeke. (B. T.) 6 65 12 25 3 30 v Moerbeke 9_ 12 R0 3 36 v Kruisstraat 9 12 12 42 3 47 v Roode.-lui» (H. T.) 9 03 12 34 3 39 v Zuiddorpe 912 12 42 3 47 a Drieschouwen 7 7 10 7 41 7 49 7 65 10 38 10 46 11 17 11 23 11 29 135 1 45 216 2 14 2 31 6 22 5 30 6 01 6 08 6 i Stoomtram HalstWalzoorden. a a a c b a f Hulst 6 - 8 25 1020 12 10 2 40 6 05 645 8 50 v Walz. Terhole 6 18 8 431038 12282 58523 7 918 Kloosterz. Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 36 3 06 5 S3 707 9 16 Kuitaart, Kloosterz. 6 35 9 1056 12 45 3 15 5 45 715 9 25 Terhole a Walz. 6 4090511— 121032© 5 55 719 9 3C a Hulst, a Niet op Zondagen, b Zondag» 45 min. later, e Op marktdag Hulst 30 min. later, d Zondags 35 «in. later, e Op marktdag Hulst 20 min. later ft ft d ft Z 6 ft 650 910 1116 1— 3'0 605 7?2 940 655 915 1121 108 345 610 737 9*5 704 924 1130 118 ?54 6l7 746 954 712 932 1138 128 40' 625 754 1002 730 950 1158 170 420 640 812 1020 IJzendijke 8 47 a. Veldzicht (Grens) 8 55 IJzendijkeVeldzicht (Grens). 3 28 6 21 v. Veldzieht Grens) 3 83 6 30 a. IJzendijke 9 9 10 345 355 6 35 6 45 Breskens—HoofdplaatPyramide, Breskens Beeldplaat Biervliet Pyramide a IJveadiake 8 J6 12 05 3 45 6 47 v IJzendijke 6 55 10 07 1 30 6 9 12 35 4 12 7 10 Pyramide 7 07 10 24 1 46. 516 915 12 50 4 25 7 25 Biervliet 7 15 10 34 1 54 5 23 9 25 1 02 4 32 7 35 v FToofHul»at 7 31 10 55 2 02 5 36 9 46 1 20 4 4a 7 46 a Breskens 7 52 1125 2 25 6 05 Vkasingen ah 42 bS 18 b7 12 c7 b9 19 bil 34 1 22 4 22 615 6 52 7 35 Middelburg af» 51 b6 23 b7 22 c7 10 b9 30 bil 45 1 33 4 32 7 02 7 45 Gee» a611 56 b7 41 c7 43 b9 49 bl2 17 1 53 d3 04 452 7 21 813 Vlake a6 23 b7 12 b7 54 blü 06 b 12 33 2 06 d3 20 6 07 O 7 33 8 28 Bergen op Zoom a6 46 b7 55 b8 19 c8 42 blO 51 b 1 18 2 32 d4 03 5 60 7 58 911 Roosendaal a7 02 b8 13 b8 33 c9 bil 08 b 1 36 2 45 d4 •21 6 08 731 8 12 9 29 Roosendaal b8 40 c? 17 11 17 bl 4l 2 56 b4 53 6 43 7 41 8 24 9 37 Rotterdam benrs b9 10 10 33 12 b2 59 347 6 09 7 41 9 09 9 24 10 34 Rotterdam D. P. 9 47 10 40 12 3»> bS 0c 3 64 6 16 7 46 8 37 9 31 lu 41 Den Haag H.S. 10 22 11 22 1 22 3 52 4 22 6 52 8 02 901 10 04 1122 Haarlem 10 67 1157 1 57 4 27 4 57 7 27 9 40 10 46 11 57 Amsterdam G.S. 11 14 12 14 2 14 4 44 614 7 44 8 54 9 8 11 06 0 14 Roosendaal b7 07 8 47 c9 31 11 22 bl 46 2b3 4 49 6 17 7 35 8 21 9 43 Breda b7 27 9 07c10 06 11 42 b2 12 3 13 5 09 6 39 7 6 8 41 10 JS 's Hertogenboseb 9 55 12 30 4 01 5 56 7 33 8 36 9 29 Utrecht C.5. 10 57 1 36 5 03 6 57 9 14 9 24 10 30 Nijmegen 11 06 1 60 4 46 6 48 8 55 916 10 19 Arnhem 11 46 b2 16 5 09 7 21 9 34 9 38 10 57 Arnhem 6 56 8 21 9 32 10 10 Nijmegen 7 21 8 45 9 57 10 30 Utrecht G.S. 7 16 8 51 9 10 16 's Hertogenbosch 8 09 9 39 10 33 11 14 Breda b5 43 6 66 8 55 10 26 11 67 Roosendaal b6 19 7 28 9 17 1048 11 83 12 !8 Amsterdam C.S. b6 35 815 10 16 Haarlem bS 54 8 31 10 81 Den Haag H.S. b7 39 9 06 11 06 Rotterdam D.P. b454 c5 47 b 8 11 9 54 11 35 Rotterdam Beurs c5 64 b 8 J9 9 47 10 48 Roosendaal b616 c7 35 b 9 21 10 60 12 30 Roosendaal b6 38 c7 46 b 9 32 10 59 11 38 12 60 Bergen op Zoom b7 02 c8 09 b 9 47 1114 1, 1 08 Vlake b7 48 c8 63 blO 17 1140 5 1 «8 Goes b8 11 o9 10 blO 29 11 52 2 03 Middelburg b3 47 c9 44 blO 49 1213 2 23 Vlissingen b8 55 c9 62 blO 67 12 20 12 36 2 31 Alleen dea Maandags, b Alleen op werkdagen, c Markttrein alleen Dinsdags, 119 147 139 2 46 3 32 8 63 11 15 1*5 1131 201 12 06 2 86 bl2 43 3 05 bl2 51 b3 05 b2 14 4 02 4 07 4 25 6 06 5 29 6 53 6 01 256 746 3 31 8 13 221 8 05 481 9 09 4 88 518 6 24 9 56 6 12 6 39 7- 1017 2 45 2 46 4 15 7 45 301 3 01 4 al 8 01 3 36 3 51 5 06 8 36 b4 20 5 34 913 b4 04 5 42 9 21 bi 38 7 01 10 19 b5 44 b7 10 10 29 bS 59 b' 82 10 44 b6 26 b8 18 11 13 b6 37 b 37 11 25 b6 57 bl 11 11 46 b7 05 19 1118 Feestdagen, Axel, Wed. Gilijamse Hulst, Station Auto-Omnibusdienst AxelHulst. Alleen op werkdagen. 10— 4 15 11 20 5 30 6 45 7 55 v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 80 Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 50 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijknit Hulst a St. Nieolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwert en v St. Nic. n. Mech. aMeeh len 7 Mechelen a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 6 33 II 14 6 41 1' 21 6 53 11 33 713 11 40 7 2812 06 8 21 12 7-7 8'3 12 09 9 22 10" 9 29 121 9 49 1 47 2 04 5 02a 6 ?5b 2 13 5 Ha 6 >*b 2 2' 5 2*a 6 »8b 2 29 5 28a 8 51b 2 40 5 4(2a 7 04b 2 53 5 8a 1 17b 3 32 h 06 7 33 4 1 65- la 3 1 60 a7 3 b 4 10 7 10a 8 32d 4 17 7 19 8 45 4 42 7 46 9 37 V Brussel c 5 12 9 42 dl 20 6 53 a Mecheleti 6 0S 10 '2 l 2 6 '4 V Mechelen 6 09 10 2 i 154 6 22 a St. Nie. v Mech. 7 19 11 32 9 57 7 24 V Antw. n. St. Nic. 618 11 1* 9 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 '5 12 04 2 54 7 45 V St. Nic n. Tern. 7 25 12 10 312 7 48 tl Hulst 8 20 1 03 4 - 8 44 It Kijkuit 8 27 111 4 08 8 53 It Axel 8 36 119 4 16 9- It Sluiskil 8 46 128 4 25 9 09 ft Ter Neuzen 8 58 137 4 34 918 a Aliern op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen, en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.02. Spoorweg Ter Neuzen— Gent. c Vertrekt van Brussel Zuid v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzsete v Gent Dp. a Gent St. P. v a Prutsel a Al'een op c Rijdt v n 6 50 a8 50 12 25 6 59 a8 59 12 34 7 03 a9 OS 12 38 7 07 9 07 12 42 7 20 a9 20 12 5a 7 05 a9 5 12 40 7 23 11 01 12 2 1 30 8 07 11 42 1 46 813 1151 151 9 01 12 57 2 35 Zon- en Feestdagen, b. 1 Juh tot 3 September 5 40 8 90a v Bruseel 5 49 - 29» a Gent St. P. 5 53 8 3» v Gent St. P. 5 57 8 3 a Gent Dp. 6 10 8 0a a Selzaete 6 55 8 5a v Selzaete 6,0 9 4i' SasvanGent 10 14 Philippice 6 5* 0 Sluisk'lbrng 706 0 50 Sluiskil 8 07 0 2 Ter Mensen Niet op Zon- en Feestdagen. 7 12 10 82c 3 48 616 8 16 U4lc 4 67 7 05 «24 8 21 12 01 5 02 8 06 6 42 8 39 1217 617 8 22 7:2 918 12 52 6 9 04a 7 30 9 21 1 6 20b 9 'a 8 9 51 130 6 60-1 9 42a 8 08 9 59 1 38 6 8b 8 12 10 03 1 42 7 020 9-4* 8 16 10 07 146 7 06b 9 58a 82 1015 154 7 .4b 1006 W erkdagen. Neuzen—Borsselen—Yiissingen. Vertrek boot van Neuzen Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen vm. vm. 9» 9,20 10,30 11,34 Vlissingen—Borsselen—Neuzen. Aankomst trein te Vlissingen Verirek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst te Neuzen VBO. 7,20 7,30 7,60 9,- n 2.- 2,20 3,30 4,02 12,36 12.45 1,05 2,16 4,55 5,15 6,25 6.33 2,63 4, 4,V0 5,30 NeuzenHoedekenskerke. Zondagen. vm. 10.35 nm 7.40 10.65 8.- 1205 9.10 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,45 10.20 12,©5 3,— 5,40 8,30 6.40 o.3i» 11.05 12,50 3,4® 6,25 9.15 6,52 8,44 11.15 lt,57 4.03 6,37 9.28 7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7 9,50 7.41 9,49 12,17 1,58 4,52 7,21 8.1110,29 11.52 2,03 6,22 7.17 11,25 Aankomst train van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,27 11,50 2,01 6.36 7,39 9.47 1 14 1,50 C,27 6,25 8,27 16.45 12,30 3,37 6,41 6 4 8,44 11,07 12, 3 4,— 7,03 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 8,33 3,11 8,69 9,21 9,26 7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,5o 10,10 W alzoordenHansweert— V lake. Vertrek boot van Walzoorden Aankomst te Hansweert ertrek tram van Hansweert Aankomst te Vlake Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,33 Vlissingen 7,4810,17 6.60 9,1011,3012,65 4- 6 - 7,10 9 35 7,20 9,4012,— l,2o 4,30 6 30 ,50 i0o5 7,25 9,4512,10 1,30 4,40 6 40 7,55 7,35 9,5612,20 1,40 4.50 6 oO 8,05 2,C6 5,07 7 33 8,28 1,48 6,06 8,18 1118 7,48 10.17 11 40 1,48 5.C6 6,25 8.18 7,6410,06 2,06 5.17 8 21 8,- 10,2511 50 2.10 5 '0 6.30 8,36 8,10 10,85 12 2,20 6,20 6 40 8,46 8,15 10,40 12,10 2,25 5 30 6,40 6.46 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek t-am van Vlake Aankomst te Hansweert V ertrek boot van Hansweert 5 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4611.1012,40 2,55 6 7,10 9,15 's Maandags nm 6.10 en 6 1 u. VlissingenBreskens. Aank. trein Vlissingen 720 6 5 1057 12,20 1235 138 23! 2;3 425 705 749 Vertr. boot Vlissingen 6— 780 9—'01 )80 l2-.f 2— 81548 545 715 9- Aank. boot Breskens 625 765 926 1040 1165 1,-0 22; 340 455 610 74U 926 Breskens—VliHsinaen. Vertr, boot Breskens 6 08— 930 1045 12- 115280 3455- 616 745 930 Aankomst Vlissingen ft66 *26 955 1110 '226 14 2 6*10 >25 64'810 955 Vertr, trein Vlissiugen 712 86b 9l9 11H4 1,22 422 546 615 633 652 840 9 06 nm. 9.25 10.36 5.55 nm. 6.40 6,52 .7.14 7,43 9.10 6.10 6 30 7.40 5 40 6,25 6,37 vm. 9,07 nm. 8 24 7,41 9,18 9,35 9.45 10 30 8 11 8,43 9,06 9,10 9,65 7.— 12.55 6.40 9 15 7,"0 1,25 7.10 9 45 7.40 1.50 7.15 T 50 1.40 7.25 7.68 2.06 7.33 8.53 1,48 8,10 1113 610 640 7,30 7,65 8.58 7.68 8.65 9.05 9.10 9.40 1.48 2.06 2.10 2.20 2.25 3,55 8.1 Of 828 8.35 8145 8.45 9.16 9 52 12 35 6,01 10,- 2- 6,i0 10,25 2 25 6,36 8,40 10,46 3 45 6.66 9 5 11,10 4 10 7.16 9.27 4 22 7,30 Dienstregeling op deu Hemelvaartsdag en den Sen Pinttterd|g als op de werkdagen,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1933 | | pagina 4