Stoombootdienst op de YVester-Schelde
Allerlei
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
M1DDE3
DE3 TST
KT VER VO ER
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Stoomtram HalstWalsoorden.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
h
s
cï 62
SPOORW EG MECHELEN—TERNEÜZEN.
Van af 15 Mei 1933 tot nadere aankondiging.
HoedekenskerkeNeuzen.
Vlake—HansweertWalzoorden.
VUssingen—Breskens.
Breskens—Vlissingen.
Drainage-systeem.
Duixende jaren was de drainage
het ontwateren van verschillende
productieve gebieden blijven stil
staan bij het graven van afveer-
goten. Steeds moest men de weg
zakkende aarde weer ophoogeD.
steeds de verstopte goten weer
reinigeD dat alles maakte den
landbouwer het leven tot een
wanhoop. Akkers kon men op
uitgestrekte stukkeD vetten bodem
niet aanleggen, omdat de afwate
ring onvoldoende was. Toen liet
een Engelsch landbouwer, die
reeds menigmaal bij zijn buren
een medelijdend schouderophalen
had opgewekt om zijn vooruitstre
vende ideeën, een aantal aarden
pijpen bakken, die hij in de aarde
groef. Daarmede leidde hij het
water uit zijn moerassig grond
gebied. Qieimede was een schrede
gedaaD, welke een nasleep van
eeuwen zou hebben, om steeds
verbeterd en vervolmaakt te
werden.
Hot gieten van zink.
Gietwerk in mossing en brons
wordt duur door het materiaal,
dat er voor gebruikt wordt. Ijzer-
gietwerk werd dunr door de steeds
opnieuw te maken zaudgietvor-
men. Krieger vond de methode
om zink te gieten uit zinkgiet-
werk, dat vrij goedkoop was en
in talrijke exemplaren kon wor
den vervaardigd. Moritz Geis*
vestigde met deze uitvinding een
nieuwe industrie. Id 1833 opeDde
hij zijn eerste zinkgieterij en
mannen als b v. Schinkel gaven
hem orders. De amazone-groep
van Kiss cb de Victoria tsc Rausch
werden in zink gegoten. Van Ber
lijn uit vond dit idee toepassing
in de geheele wereld. En als zij
tegenwoordig niet meer op de
zelfde hoogte staat als in het be
gin van haar verwezenlijking, is
dat minder gelegen aan de tech
niek, dan wel aaD de bezuiniging
op de kwaliteit van het materiaal
dat verslechterd is, maar die toch
noodzakelijk is, wil men het giet
sel kunnen afzetten.
Nattige wenken.
Hoe men een ranw ei van een
gekookt ei kan onderscheiden.
Sla om een rauw ei (A) over
langs een ring van caoutchouc
(reepje van een oude binnenband
v.e. fiets) en eveneens om een ge
kookt ei (B)bang beide op aan
een ijzerdraad, waarvan hst uit
einde haakvormig is omgebogen
en onder den caoutchoucriDg
doorgaat.
Wentel nn de beide eieren
tusschen uw vingers eeo aantal
malen rond, zoo dat de caoutcbouc-
ringen evenveel slagen zijn om
gedraaid en laat ze daarna los.
Hel gekookte ei B zal nu ver
scheidene malen snel links en
daarna RECHTS omdraaien, ter
wijl het rauwe ei byna terstonds
stilstaat. Dat komt, omdat in het
gekookte ei de geheele inwendige
massa met de schaal samenhangt
en met deze meedraait, terwijl
men bij het rauwe ei aan de scbaal
alleen de wentelende beweging
heeft meegedeeld, zonder dat de
inwendige vloestof hieraan deal
neemt
o
Het gebruik vaD zontznur in
de huishouding. Wjjj huis
vrouwen komen soms in onzen
dagelykschen onvermoeir'en strijd
voor zindelijkheid en reinheid in
ons huis voor moeilijke gevallen
te staan. Maar een goedehnisvrouw
heelt altyd van die oude, beproef
de middeltjes bij de hand. Een
van de minst onschuldige daarvan
is zoutzuur of, zooals men ook
wel zegt, geest van zout. Laat ik
dadelijk zeggen, dat men met dit
goedje heel voorzichtig moet zijn
want het is vergiftig. Het is een
verzadigde oplossiüg vanzooizuur-
gas in water en ziet er geelachtig
uit. Het ruikt erg scherp en als
men de kurk van de tlesch doet
komt er damp af. Is bet echter
sterk met water verdund, dan
ziet men geen damp meer. We
gebruiken het, maar dan beel
voorzichtig, voor het schoonmaken
van heel vuil glas ot porselein of
metaal, waarop het bijzonder sterk
inwerkt. Het spreekt van zelf, dat
we bet voor het gebruik moeten
verdunnen. Brandbaar is dit ge
vaarlijke goedje niet, maar we
moeten het, in verband met zijn
bijtende eigenschappen, goed af
gesloten bawareD en de kurk
telkens vernieuwen," omdat die
steeds wordt aangevreten door het
zoutzuur. Voorzichtigheid is hier
dus in elk opzicht de boodschap.
o
Toch gemakkelijk.
Pa, raad eens wat w(j van
middag eten Het begint met »R«.
Runderlappen
Neen
Rollade
Neen
Raapjes
Neen
Dan geef ik het op
't Is toch gemakkelijk erw
tensoep 1
o
Die geweld lief heeft, haat
z\ju ziel.
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen— Philippine.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 26 8
5 30 b 05
6 67 8 27
6 19 8 52
6 20 9 20
6 30 9 35
6 41 9 49
11 30 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
12 0'. 8 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 50 7 55
v Philippine 6 60
Hoek 7
a Neuzen 7 15
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
9 54
10 05
10 20
11 30
12
12 15
12 20
1 25
1 35
1 50
2 30
3 02
3 22
3 27
4 56
510
5 25
6 15
6 42
7 02
70?
8 05
8 20
8 35
8 40
817 912
8 37 9 32
8 42 9 37
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
5 30
8
1130
2 35
615
5 35
8 06
1135
2 40
6 20
6 56
8 26
12 -
3
6 42
6 10
8 40
12 14
3 13
6 54
6 20
8 47
12 24
3 22
7 03
6 30
8 55
12 34
3 31
7 10
6 35
8 58
12 39
3 34
7 14
6 41
9 03
12 45
8 39
7 18
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Drie ach.
7 40
7 46
7 51
8 01
8 11
8 26
8 46
8 51
1115
11 20
11 25
11 35
11 45
12
12 15
12 20
210
216
2 20
2 30
2 43
3 02
3 22
3 27
6 06
6 11
6 15
6 23
6 31
6 42
7 02
7 07
7 30
7 36
7 41
7 51
8 07
8 I7
83,
8 40
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent—IJzendijke.
T
Drie Schouwen 6 45
8 59
1221
3 29
710
a
Westdorpe
6
9 07
12 36
3 45
7 25
V
Schoondijke
8 28
1231
3 06
6 01
Sas van Gent
6 16
9 28
1253
4 22
7 42
a
IJzendijke
3 46
12 50
3 26
6 20
a
PhiUppine
6 45
9 63
124
4 64
8 02
r IJzendijke
6 - 9 13
12 52
418
7 20
a
Pyramide
716
10 23
147
5 15
8 30
>1
Pyramide
6 15 9 26
1 05
4 33
7 36
a
IJzendijke
7 20
10 33
2
5 27
8 45
I
PhiUppine
6 45 9 53
124
4 55
8' 2
V
IJzendijke
7 50
1034
2 04
5 28
1»
Sas van Gent
7 26 10 45
2 01
5 30
6 32
a Scheonniika
8 13
10 54
2 24
5 46
IT
Westdorpe
7 41 1105
214
5 50
8 50
a
Drie Schouwen
7 58 11 25
2 34
610
f9 10
■j- Rijdt op verzeek door tot Axel-Brug.
Drieschonwen 610
Zuiddorpe 616
Roodeslnis(H.T.) 6 27
KruisstraatfB.T.) 6 19
Meerbeke 6 27
Drie Schouwen (Axel)Moerbeke.
8 55 12 25 3 30 v Moerbeke (B. T.)
9 12 30 3 35 v Kruisstraat
9 12 12 42 3 47 v Roodesluis (H. T.)
9 03 12 34 3 39 v Zuiddorpe
912 12 42 3 47 a Drieschouwen
7
710
7 41
7 49
7 55
10 38
10*6
11 17
II 23
11 29
135
1 45
216
2 24
2 31
5 22
5 30
6 01
6 08
6 14
a a a c b a
v Hulst 6 8 25 1020 12 10 2 40 6 05 645 8 50
„Terhele 6 18 8 43 1038 1228258523 7 908
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 36 3 06 5 33 707 9 16
Kloosterz. 6 35 9 1055 12 45 3 15 5 45 715 9 25
a Walz. 6 40 J 05 11— 12 s0 3 20 5 55 719 9 SC
a Niet op Zondsgen. b Zondags 45 min. later,
d Zondags 35 min. later, e Op mSrktdag Hulst
ft ft d ft 2L 6 ft
v Walz. 650 910 1116 1— 3IO605 732 940
„Kloosterz. 655 915 1121 108 345 610 737 945
„Kuitaart, 704 924 1130 118?54 617 746 954
„Terhole 712 932 1138 128 402 625 754 1002
a Hulst, 730 950 1156 150 420 640 812 1020
e Op marktdag Hulst £0 min. later.
20 min. later.
IJzendijkeVeldzicht (Grens).
3 28 6 21 v. Veldzicht Grens) 9 - 3 45 6 35
3 33 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45
Idzeadijka 8 47
Veldzicht (Grens) 8 55
Br eskens—Hoofdplaat—Pyramide,
Breskens
Heeft plaat
Biervliet
Pyramide
a T.Izendijka
8 35
12 05
3 45
6 47
v IJzendijke
6 65
10 07
1 30
6
9
12 35
412
7 10
Pyramide
7 07
10 24
1 46
516
915
12 50
4 25
7 25
Biervliet
7 IS
10 34
154
5 23
9 25
102
4 32
7 35
v Hoofdplaat
7 31
10 55
2 02
5 36
9 46
1 20
4 45
7 46
a Breskens
7 52
1125
2 25
6 05
v VUssingen
Middelburg
Gees
Vlake
Bergen ep Zoom
a Roosendaal
Roosendaal
a Rotterdam beurs
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam C.S.
Roosendaal
Breda
's Hertogenboseh
Utrecht C.S.
v Nijmegen
Arnhem
ah 42 bS 18
b? 12 c7
b9 19 bil 34
1 22
4 22
615
6 52
7 35
a& 51 b6 23
b7 22 c7 10
b9 30 bil 45
1 33
4 32
7 02
7 45
a611 b6 56
b7 41 c7 43
b9 49 bl2 17
153
d3 04
4 52
-*M
7 21
813
a6 23 b7 12
b7 54 c? 58 bl0 06bl2 33
2 06
d3 20
5 07
O
O
03
7 33
8 28
a£ 46 b7 55
b8 19 c8 42
blO 51 b 118
2 32
d4 03
5 50
7 58
911
a7 02 b6 13
b8 33 c9 -
bil 08 b 1 36
2 45
d4 21
6 08
731
8 12
9 29
b8 40 cP 17
11 17 bl 44
2 56
b4 53
6 43
741
8 24
9 37
b9 40 10 33
12 i9 b2 59
3 47
6 09
7 41
9 09
9 24
10 34
9 47 10 4U
12 36 bS 05
3 54
6 16
7 46
8 37
9 31
10 41
10 22 11 22
1 22 3 52
4 22
6 52
8 02
901
10 04
11 22
10 67 11 57
157 4 27
4 57
7 27
9 40
10 46
11 57
11 14 12 14
214 4 44
614
7 44
8 54
9 .k8
1106
0 14
b7 07
8 47 c9 31
1122 bl 46
2b3
4 49
617
7 35
8 21
9 48
b7 27
907c10 06
1142 b2 12
3 13
5 09
6 39
7 i 6
8 41
10 IC
9 65
12 30
4 01
5 56
7 33
8 36
9 29
10 57
136
5 03
6 67
9 14
9 24
10 30
11 06
1 50
446
6 48
8 55
9 15
10 19
11 46
b2 16
6 09
721
9 84
9 38
10 57
Arnhem
Nfjmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda b5 43
Roosendaal b619
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P. b454
Rotterdam Beurs
Roosendaal b616
Roosendaal b6 38
Bergen op Zoom b7 02
Vlake b7 48
Goes b811
Middelburg bS 47
Vlis8ingen bS 55
Alleen des Maandags, b Alleen op werkdagen, e Alleen op Zon- en Feestdagen.
Markttrein alleen Dinsdags,
6 56
8 21
9 32
10 10
119
2 16
746
7 21
8 45
9 67
10 30
147
3 31
8 13
7 16
8 51
9
10 16
139
2 21
8 05
8 09
9 39
10 33
1114
2 46
431
9 09
6 66
8 55
10 26
1167
3 32
4 88 518
6 24
9 56
7 28
917
10 48
1133
12 18
8 63
5 12 5 89
7
1017
b6 35
815
1015
1115
145
2 45 2 45
4 16
7 45
b6 54
8 81
10 31
11 31
201
3 01 3 01
4 dl
8 01
b7 39
9 06
11 06
12 06
2 36
3 36 3 51
5 06
8 36
cB 47
b 8 11
9 54
11 35 bl243
3 06
b4 20
6 34
913
c5 64
b 819
9 47
10 48 bl2 51 b3 05
b4 04
5 42
9 21
c7 36
b 9 21
10 50
12 30
b2 14
4 02
b) 33
7 01
1019
c7 46
b 9 32
10 59
1138 12 60
4 07
b544 b7 10
10 29
c8 09
b 9 47
1114
1 08
42)
b6 59 b7 82
10 44
c8 53
blO 17
1140
1 48
6 06
b6 25 bS 18
11 13
c9 10
blO 29
1162
2 03
6 22
b6 37 bS 37
11 25
c9 44
blO 49
1212
M
2 23
6 53
b6 57 bï 11
11 45
blO 67
12 20
12 36
2 31
6 01
b7 05 b9 19
1158
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hnlst, Station
Auto-Omnibusdienst AxelHulst
Alleen op werkdagen.
6 45 10 4 15
7 55 11 20 5 30
v. Hulst, Station 8 30 2 S0 8 SO
Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 50
v Ter Neuzen
Sluiskil
A.xel
Kijkuit
Hnlst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMeeh len
s Mechelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
6 33 11 14
6 41 11 21
6 53 11 33
713 11 40
7 25 12 06
8 21 12 57
8 2312 09
9 22 10a
9 29 1 21
9 49 1 47
2 04
2 13
2 21
2 29
2 40
2 53
3 32 6
4 11 6
3 1 6
4 10 7
4 17 7
4 42 7
02a 6 25b
11a 6 'Ï4b
21a6 43b
28a 6 51b
4,2a 7 04 b
r8a 717b
06 7 38
51 8 1'
Oa78 b
10a 8 32o
19 8 45
46 9 37
V
Brussel
c 5 12
9 42
dl 20
5 53
a
Mechele»
6 0.)
10 12
li-2
6 14
V
Mechelen
6 09
10 2)
1 55
6 22
a
St. Nie. v. Meeh.
7 19
11 32
2 57
7 24
V
Antw. d. St. Nic.
6 18
11 14
2 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic n. Tem.
7 25
12 10
312
7 48
Hulst
8 20
1 08
4 -
8 44
It
Kijkuit
8 27
111
4 08
8 53
IJ
Axel
8 36
1 19
4 16
9
II
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 58
137
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen, b AlleeD 00 Zon- en Feestdagen,
en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.02.
c Vertrekt van Brussel Zuid
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
a Selzaete
v Selzaete
v Gent Dp.
a Gent St. P.
v
a Brussel
a Alleen op
c Rijdt van
6 50 a8 50
6 59 a8 59
7 03 a9 03
7 07 19 07
7 20 a9 20
7 05 a9 5
7 23 1101
8 07 1142
812 1151
9 01 12 57
Spoorweg Ter
12 25 5 40 8 20a
12 34 5 49 8 29a
12 38 5Z3 8->3&
12 42 5 5783 a
12 55 6 10 8 0a
12 40 5 55 8 5a
12:2 6 lO 9 40
1 30 10 14
1 46 6 55 10 26
151 706 0 50
255 8 07 0 2
NeuzenGent
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
n Oeat Dp.
a Selzaete
v Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Slniskilbrng
Sluiskil
a Ter keuzen
7 12
10 52c 3 48
6 16
8 16
1141c 457
7 05
<25
8 23
1201
5 02
8 06
6 42
8 39
12 17
5 17
8 22
7 £2
918
12 52
6
9 04»
7 30
9 21
1
6 20b
9 12*
8
9 51
1 30
6 50 b
9 42^
8 0<
9 59
1 38
6 :8b
9R0a
8 12
10 03
1 42
7 02 b
9 54*
8 16
10 07
146
7 06b
9 58a
82t
1015
154
7 14b
1006
Zon- en Feestdagen, b.
1 Juli tot 3 September.
Niet op Zon- en Feestdagen.
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzen
Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
vm. 9,—
9,20
vm. 10,30
11,34
Vlissingen—BorsselenNeuzen.
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Borsselen
Aankomst te Feuzen
7,20
7,30
7,50
9,-
nm.
2.—
2,20
3,30
4,02
12,35
19.45
1,05
2,15
4,55
5,15
6,25
6.33
2,53
4,-
4,50
5,30
Neuzen—Hoedekenskerke.
Zondagen.
vm. 10.35 nm 7.40
10.55 8.-
1203 9.10
9 06 nm.
9.25
10.36
6.10
630
7.40
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,45 10.20 12,05 3,— 5,40 8,30
6.40 8,30 11.05 12,50 3,45 6,25 9,15
6,52 8,44 11.15 12,57 4,08 6.37 9,28
7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7 9,50
7.41 9,49 12.17 1,53 4,52 7,21
8.1110,29 11.52 2,03 5,22 7.07 11,25
vm. 6.55 nm. 5 40
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,27 11,50 2,01 6,35
7,39 9,47 12 14 1,60 C.27
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41
6 4- 8,44 11,07 12,- 3 4,— 7,03
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10
8,33
9,11
8,59
9,21
9,25
7,10 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,10
Walzoorden—Hansweert—Vlake.
Vertrek boot van Walzoorden 6,60
Aankomst te Hansweert 7,20
Vertrek tram van Hansweert 7,25
Aankomst te Vlake 7,35
Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,33
Vlissingen 7,4810,17
9,1011,30 12,65 4,6 7,20 9 35
9,4012,- 1,25 4,30 6 30 7,50 10 06
- 1,304,406407,65
1.40 4,50 6 50 8,05
2,06 5,07 7 33 8,28
1,43 5,06 8,18 11 18
9,45 12,10
9,55 12,20
7,48 10,17 11 40 1,48 5.C6 6,25 8.18
7,54 10,06 2,06 5,07 8,2a
8,- 10,251150 2,105 10 6.30 8,35
8,10 10,35 12 2,20 6,20 6.40 8,45
8,16 10,40 12,10 2,25 5 30 6,40 6.46
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek t'am van Vlake
Aankomst te Hansweert
V ertrek boot van Hansweert 5
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,45 11,1012|40 2,65 6 7,10 9,15
's Maandags om 6.10 en 640 u.
Aank. trein VUssingen 720 8 >5 1057 12,20 1235 1£8 231 2,73 425 705 ?49
Vertr. boot VUssingen 6— 730 9— 1015 1130 1245 2— 315 48 545 715 9-
Aank. boot Breskens 625 755 925 10401155 1,10 225 340 455 610 740 925
Vertr, boot Breskens 6£0 8— 930 1045 12— 115 230 345 5-615 745 93'
Aankomst VUssingen 655 825 955 1110 1225 14c 2 5 410 525 64 810 955
Vertr. trein Vlissingen 712 856.9191184 1,92 422 546 615 633 652 840
6.40
6,52
7.14
7,43
9.10
6,25
6,37
7-
7,21
7,07
vm. 9,07 nm. 8 24
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
8 11
8,43
9,05
9,10
9,65
7.—
12.55
6.40
915
7,30
1,26
7.10
9 45
7.40
1..-0
7.15
T 50
1.40
7.26
7.68
20S
7.33
8.63
1,48
8,10
1113
6 10
6 40
7,30
7,65
8,40
9.05
9,27
8.53
7.68
8.55
905
9.10
9.40
1.43
2.06
2.10
2.20
2.25
9,55
8.10
8.23
8.35
8.45
8.45
9.16
9 62 12 36 6,01
10,- 2— 6,10
10,26 2 25 6,85
10,46 8 45 6,66
11,10 410 7,15
4 22 7,30
Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en dea Sen Pinksterdag gis op de wer dagen,