Stoombootdienst op de YVester-Schelde Allerlei Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. M1DDE3 DE3 TST KT VER VO ER Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Stoomtram HalstWalsoorden. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. h s cï 62 SPOORW EG MECHELEN—TERNEÜZEN. Van af 15 Mei 1933 tot nadere aankondiging. HoedekenskerkeNeuzen. Vlake—HansweertWalzoorden. VUssingen—Breskens. Breskens—Vlissingen. Drainage-systeem. Duixende jaren was de drainage het ontwateren van verschillende productieve gebieden blijven stil staan bij het graven van afveer- goten. Steeds moest men de weg zakkende aarde weer ophoogeD. steeds de verstopte goten weer reinigeD dat alles maakte den landbouwer het leven tot een wanhoop. Akkers kon men op uitgestrekte stukkeD vetten bodem niet aanleggen, omdat de afwate ring onvoldoende was. Toen liet een Engelsch landbouwer, die reeds menigmaal bij zijn buren een medelijdend schouderophalen had opgewekt om zijn vooruitstre vende ideeën, een aantal aarden pijpen bakken, die hij in de aarde groef. Daarmede leidde hij het water uit zijn moerassig grond gebied. Qieimede was een schrede gedaaD, welke een nasleep van eeuwen zou hebben, om steeds verbeterd en vervolmaakt te werden. Hot gieten van zink. Gietwerk in mossing en brons wordt duur door het materiaal, dat er voor gebruikt wordt. Ijzer- gietwerk werd dunr door de steeds opnieuw te maken zaudgietvor- men. Krieger vond de methode om zink te gieten uit zinkgiet- werk, dat vrij goedkoop was en in talrijke exemplaren kon wor den vervaardigd. Moritz Geis* vestigde met deze uitvinding een nieuwe industrie. Id 1833 opeDde hij zijn eerste zinkgieterij en mannen als b v. Schinkel gaven hem orders. De amazone-groep van Kiss cb de Victoria tsc Rausch werden in zink gegoten. Van Ber lijn uit vond dit idee toepassing in de geheele wereld. En als zij tegenwoordig niet meer op de zelfde hoogte staat als in het be gin van haar verwezenlijking, is dat minder gelegen aan de tech niek, dan wel aaD de bezuiniging op de kwaliteit van het materiaal dat verslechterd is, maar die toch noodzakelijk is, wil men het giet sel kunnen afzetten. Nattige wenken. Hoe men een ranw ei van een gekookt ei kan onderscheiden. Sla om een rauw ei (A) over langs een ring van caoutchouc (reepje van een oude binnenband v.e. fiets) en eveneens om een ge kookt ei (B)bang beide op aan een ijzerdraad, waarvan hst uit einde haakvormig is omgebogen en onder den caoutchoucriDg doorgaat. Wentel nn de beide eieren tusschen uw vingers eeo aantal malen rond, zoo dat de caoutcbouc- ringen evenveel slagen zijn om gedraaid en laat ze daarna los. Hel gekookte ei B zal nu ver scheidene malen snel links en daarna RECHTS omdraaien, ter wijl het rauwe ei byna terstonds stilstaat. Dat komt, omdat in het gekookte ei de geheele inwendige massa met de schaal samenhangt en met deze meedraait, terwijl men bij het rauwe ei aan de scbaal alleen de wentelende beweging heeft meegedeeld, zonder dat de inwendige vloestof hieraan deal neemt o Het gebruik vaD zontznur in de huishouding. Wjjj huis vrouwen komen soms in onzen dagelykschen onvermoeir'en strijd voor zindelijkheid en reinheid in ons huis voor moeilijke gevallen te staan. Maar een goedehnisvrouw heelt altyd van die oude, beproef de middeltjes bij de hand. Een van de minst onschuldige daarvan is zoutzuur of, zooals men ook wel zegt, geest van zout. Laat ik dadelijk zeggen, dat men met dit goedje heel voorzichtig moet zijn want het is vergiftig. Het is een verzadigde oplossiüg vanzooizuur- gas in water en ziet er geelachtig uit. Het ruikt erg scherp en als men de kurk van de tlesch doet komt er damp af. Is bet echter sterk met water verdund, dan ziet men geen damp meer. We gebruiken het, maar dan beel voorzichtig, voor het schoonmaken van heel vuil glas ot porselein of metaal, waarop het bijzonder sterk inwerkt. Het spreekt van zelf, dat we bet voor het gebruik moeten verdunnen. Brandbaar is dit ge vaarlijke goedje niet, maar we moeten het, in verband met zijn bijtende eigenschappen, goed af gesloten bawareD en de kurk telkens vernieuwen," omdat die steeds wordt aangevreten door het zoutzuur. Voorzichtigheid is hier dus in elk opzicht de boodschap. o Toch gemakkelijk. Pa, raad eens wat w(j van middag eten Het begint met »R«. Runderlappen Neen Rollade Neen Raapjes Neen Dan geef ik het op 't Is toch gemakkelijk erw tensoep 1 o Die geweld lief heeft, haat z\ju ziel. Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen— Philippine. Driesch. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine 5 26 8 5 30 b 05 6 67 8 27 6 19 8 52 6 20 9 20 6 30 9 35 6 41 9 49 11 30 2 35 6 15 11 35 2 40 6 20 12 0'. 8 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 50 7 55 v Philippine 6 60 Hoek 7 a Neuzen 7 15 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch. 8 51 9 54 10 05 10 20 11 30 12 12 15 12 20 1 25 1 35 1 50 2 30 3 02 3 22 3 27 4 56 510 5 25 6 15 6 42 7 02 70? 8 05 8 20 8 35 8 40 817 912 8 37 9 32 8 42 9 37 Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosterz. Walsoorden 5 30 8 1130 2 35 615 5 35 8 06 1135 2 40 6 20 6 56 8 26 12 - 3 6 42 6 10 8 40 12 14 3 13 6 54 6 20 8 47 12 24 3 22 7 03 6 30 8 55 12 34 3 31 7 10 6 35 8 58 12 39 3 34 7 14 6 41 9 03 12 45 8 39 7 18 Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Drie ach. 7 40 7 46 7 51 8 01 8 11 8 26 8 46 8 51 1115 11 20 11 25 11 35 11 45 12 12 15 12 20 210 216 2 20 2 30 2 43 3 02 3 22 3 27 6 06 6 11 6 15 6 23 6 31 6 42 7 02 7 07 7 30 7 36 7 41 7 51 8 07 8 I7 83, 8 40 Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent—IJzendijke. T Drie Schouwen 6 45 8 59 1221 3 29 710 a Westdorpe 6 9 07 12 36 3 45 7 25 V Schoondijke 8 28 1231 3 06 6 01 Sas van Gent 6 16 9 28 1253 4 22 7 42 a IJzendijke 3 46 12 50 3 26 6 20 a PhiUppine 6 45 9 63 124 4 64 8 02 r IJzendijke 6 - 9 13 12 52 418 7 20 a Pyramide 716 10 23 147 5 15 8 30 >1 Pyramide 6 15 9 26 1 05 4 33 7 36 a IJzendijke 7 20 10 33 2 5 27 8 45 I PhiUppine 6 45 9 53 124 4 55 8' 2 V IJzendijke 7 50 1034 2 04 5 28 1» Sas van Gent 7 26 10 45 2 01 5 30 6 32 a Scheonniika 8 13 10 54 2 24 5 46 IT Westdorpe 7 41 1105 214 5 50 8 50 a Drie Schouwen 7 58 11 25 2 34 610 f9 10 ■j- Rijdt op verzeek door tot Axel-Brug. Drieschonwen 610 Zuiddorpe 616 Roodeslnis(H.T.) 6 27 KruisstraatfB.T.) 6 19 Meerbeke 6 27 Drie Schouwen (Axel)Moerbeke. 8 55 12 25 3 30 v Moerbeke (B. T.) 9 12 30 3 35 v Kruisstraat 9 12 12 42 3 47 v Roodesluis (H. T.) 9 03 12 34 3 39 v Zuiddorpe 912 12 42 3 47 a Drieschouwen 7 710 7 41 7 49 7 55 10 38 10*6 11 17 II 23 11 29 135 1 45 216 2 24 2 31 5 22 5 30 6 01 6 08 6 14 a a a c b a v Hulst 6 8 25 1020 12 10 2 40 6 05 645 8 50 „Terhele 6 18 8 43 1038 1228258523 7 908 Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 36 3 06 5 33 707 9 16 Kloosterz. 6 35 9 1055 12 45 3 15 5 45 715 9 25 a Walz. 6 40 J 05 11— 12 s0 3 20 5 55 719 9 SC a Niet op Zondsgen. b Zondags 45 min. later, d Zondags 35 min. later, e Op mSrktdag Hulst ft ft d ft 2L 6 ft v Walz. 650 910 1116 1— 3IO605 732 940 „Kloosterz. 655 915 1121 108 345 610 737 945 „Kuitaart, 704 924 1130 118?54 617 746 954 „Terhole 712 932 1138 128 402 625 754 1002 a Hulst, 730 950 1156 150 420 640 812 1020 e Op marktdag Hulst £0 min. later. 20 min. later. IJzendijkeVeldzicht (Grens). 3 28 6 21 v. Veldzicht Grens) 9 - 3 45 6 35 3 33 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45 Idzeadijka 8 47 Veldzicht (Grens) 8 55 Br eskens—Hoofdplaat—Pyramide, Breskens Heeft plaat Biervliet Pyramide a T.Izendijka 8 35 12 05 3 45 6 47 v IJzendijke 6 65 10 07 1 30 6 9 12 35 412 7 10 Pyramide 7 07 10 24 1 46 516 915 12 50 4 25 7 25 Biervliet 7 IS 10 34 154 5 23 9 25 102 4 32 7 35 v Hoofdplaat 7 31 10 55 2 02 5 36 9 46 1 20 4 45 7 46 a Breskens 7 52 1125 2 25 6 05 v VUssingen Middelburg Gees Vlake Bergen ep Zoom a Roosendaal Roosendaal a Rotterdam beurs Rotterdam D. P. Den Haag H.S. Haarlem Amsterdam C.S. Roosendaal Breda 's Hertogenboseh Utrecht C.S. v Nijmegen Arnhem ah 42 bS 18 b? 12 c7 b9 19 bil 34 1 22 4 22 615 6 52 7 35 a& 51 b6 23 b7 22 c7 10 b9 30 bil 45 1 33 4 32 7 02 7 45 a611 b6 56 b7 41 c7 43 b9 49 bl2 17 153 d3 04 4 52 -*M 7 21 813 a6 23 b7 12 b7 54 c? 58 bl0 06bl2 33 2 06 d3 20 5 07 O O 03 7 33 8 28 a£ 46 b7 55 b8 19 c8 42 blO 51 b 118 2 32 d4 03 5 50 7 58 911 a7 02 b6 13 b8 33 c9 - bil 08 b 1 36 2 45 d4 21 6 08 731 8 12 9 29 b8 40 cP 17 11 17 bl 44 2 56 b4 53 6 43 741 8 24 9 37 b9 40 10 33 12 i9 b2 59 3 47 6 09 7 41 9 09 9 24 10 34 9 47 10 4U 12 36 bS 05 3 54 6 16 7 46 8 37 9 31 10 41 10 22 11 22 1 22 3 52 4 22 6 52 8 02 901 10 04 11 22 10 67 11 57 157 4 27 4 57 7 27 9 40 10 46 11 57 11 14 12 14 214 4 44 614 7 44 8 54 9 .k8 1106 0 14 b7 07 8 47 c9 31 1122 bl 46 2b3 4 49 617 7 35 8 21 9 48 b7 27 907c10 06 1142 b2 12 3 13 5 09 6 39 7 i 6 8 41 10 IC 9 65 12 30 4 01 5 56 7 33 8 36 9 29 10 57 136 5 03 6 67 9 14 9 24 10 30 11 06 1 50 446 6 48 8 55 9 15 10 19 11 46 b2 16 6 09 721 9 84 9 38 10 57 Arnhem Nfjmegen Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda b5 43 Roosendaal b619 Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. b454 Rotterdam Beurs Roosendaal b616 Roosendaal b6 38 Bergen op Zoom b7 02 Vlake b7 48 Goes b811 Middelburg bS 47 Vlis8ingen bS 55 Alleen des Maandags, b Alleen op werkdagen, e Alleen op Zon- en Feestdagen. Markttrein alleen Dinsdags, 6 56 8 21 9 32 10 10 119 2 16 746 7 21 8 45 9 67 10 30 147 3 31 8 13 7 16 8 51 9 10 16 139 2 21 8 05 8 09 9 39 10 33 1114 2 46 431 9 09 6 66 8 55 10 26 1167 3 32 4 88 518 6 24 9 56 7 28 917 10 48 1133 12 18 8 63 5 12 5 89 7 1017 b6 35 815 1015 1115 145 2 45 2 45 4 16 7 45 b6 54 8 81 10 31 11 31 201 3 01 3 01 4 dl 8 01 b7 39 9 06 11 06 12 06 2 36 3 36 3 51 5 06 8 36 cB 47 b 8 11 9 54 11 35 bl243 3 06 b4 20 6 34 913 c5 64 b 819 9 47 10 48 bl2 51 b3 05 b4 04 5 42 9 21 c7 36 b 9 21 10 50 12 30 b2 14 4 02 b) 33 7 01 1019 c7 46 b 9 32 10 59 1138 12 60 4 07 b544 b7 10 10 29 c8 09 b 9 47 1114 1 08 42) b6 59 b7 82 10 44 c8 53 blO 17 1140 1 48 6 06 b6 25 bS 18 11 13 c9 10 blO 29 1162 2 03 6 22 b6 37 bS 37 11 25 c9 44 blO 49 1212 M 2 23 6 53 b6 57 bï 11 11 45 blO 67 12 20 12 36 2 31 6 01 b7 05 b9 19 1158 v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hnlst, Station Auto-Omnibusdienst AxelHulst Alleen op werkdagen. 6 45 10 4 15 7 55 11 20 5 30 v. Hulst, Station 8 30 2 S0 8 SO Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 50 v Ter Neuzen Sluiskil A.xel Kijkuit Hnlst a St. Nieolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. aMeeh len s Mechelen a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 6 33 11 14 6 41 11 21 6 53 11 33 713 11 40 7 25 12 06 8 21 12 57 8 2312 09 9 22 10a 9 29 1 21 9 49 1 47 2 04 2 13 2 21 2 29 2 40 2 53 3 32 6 4 11 6 3 1 6 4 10 7 4 17 7 4 42 7 02a 6 25b 11a 6 'Ï4b 21a6 43b 28a 6 51b 4,2a 7 04 b r8a 717b 06 7 38 51 8 1' Oa78 b 10a 8 32o 19 8 45 46 9 37 V Brussel c 5 12 9 42 dl 20 5 53 a Mechele» 6 0.) 10 12 li-2 6 14 V Mechelen 6 09 10 2) 1 55 6 22 a St. Nie. v. Meeh. 7 19 11 32 2 57 7 24 V Antw. d. St. Nic. 6 18 11 14 2 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nic n. Tem. 7 25 12 10 312 7 48 Hulst 8 20 1 08 4 - 8 44 It Kijkuit 8 27 111 4 08 8 53 IJ Axel 8 36 1 19 4 16 9 II Sluiskil 8 46 128 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 58 137 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen, b AlleeD 00 Zon- en Feestdagen, en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.02. c Vertrekt van Brussel Zuid v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzaete v Gent Dp. a Gent St. P. v a Brussel a Alleen op c Rijdt van 6 50 a8 50 6 59 a8 59 7 03 a9 03 7 07 19 07 7 20 a9 20 7 05 a9 5 7 23 1101 8 07 1142 812 1151 9 01 12 57 Spoorweg Ter 12 25 5 40 8 20a 12 34 5 49 8 29a 12 38 5Z3 8->3& 12 42 5 5783 a 12 55 6 10 8 0a 12 40 5 55 8 5a 12:2 6 lO 9 40 1 30 10 14 1 46 6 55 10 26 151 706 0 50 255 8 07 0 2 NeuzenGent v Brussel a Gent St. P. Gent St. P. n Oeat Dp. a Selzaete v Selzaete Sas van Gent Philippine Slniskilbrng Sluiskil a Ter keuzen 7 12 10 52c 3 48 6 16 8 16 1141c 457 7 05 <25 8 23 1201 5 02 8 06 6 42 8 39 12 17 5 17 8 22 7 £2 918 12 52 6 9 04» 7 30 9 21 1 6 20b 9 12* 8 9 51 1 30 6 50 b 9 42^ 8 0< 9 59 1 38 6 :8b 9R0a 8 12 10 03 1 42 7 02 b 9 54* 8 16 10 07 146 7 06b 9 58a 82t 1015 154 7 14b 1006 Zon- en Feestdagen, b. 1 Juli tot 3 September. Niet op Zon- en Feestdagen. W erkdagen. Neuzen—Borsselen Vlissingen. Vertrek boot van Neuzen Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen vm. 9,— 9,20 vm. 10,30 11,34 Vlissingen—BorsselenNeuzen. Aankomst trein te Vlissingen Vertrek boot van Vlissingen Borsselen Aankomst te Feuzen 7,20 7,30 7,50 9,- nm. 2.— 2,20 3,30 4,02 12,35 19.45 1,05 2,15 4,55 5,15 6,25 6.33 2,53 4,- 4,50 5,30 Neuzen—Hoedekenskerke. Zondagen. vm. 10.35 nm 7.40 10.55 8.- 1203 9.10 9 06 nm. 9.25 10.36 6.10 630 7.40 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,45 10.20 12,05 3,— 5,40 8,30 6.40 8,30 11.05 12,50 3,45 6,25 9,15 6,52 8,44 11.15 12,57 4,08 6.37 9,28 7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7 9,50 7.41 9,49 12.17 1,53 4,52 7,21 8.1110,29 11.52 2,03 5,22 7.07 11,25 vm. 6.55 nm. 5 40 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,27 11,50 2,01 6,35 7,39 9,47 12 14 1,60 C.27 6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 6 4- 8,44 11,07 12,- 3 4,— 7,03 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 8,33 9,11 8,59 9,21 9,25 7,10 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,10 Walzoorden—Hansweert—Vlake. Vertrek boot van Walzoorden 6,60 Aankomst te Hansweert 7,20 Vertrek tram van Hansweert 7,25 Aankomst te Vlake 7,35 Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,33 Vlissingen 7,4810,17 9,1011,30 12,65 4,6 7,20 9 35 9,4012,- 1,25 4,30 6 30 7,50 10 06 - 1,304,406407,65 1.40 4,50 6 50 8,05 2,06 5,07 7 33 8,28 1,43 5,06 8,18 11 18 9,45 12,10 9,55 12,20 7,48 10,17 11 40 1,48 5.C6 6,25 8.18 7,54 10,06 2,06 5,07 8,2a 8,- 10,251150 2,105 10 6.30 8,35 8,10 10,35 12 2,20 6,20 6.40 8,45 8,16 10,40 12,10 2,25 5 30 6,40 6.46 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek t'am van Vlake Aankomst te Hansweert V ertrek boot van Hansweert 5 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,45 11,1012|40 2,65 6 7,10 9,15 's Maandags om 6.10 en 640 u. Aank. trein VUssingen 720 8 >5 1057 12,20 1235 1£8 231 2,73 425 705 ?49 Vertr. boot VUssingen 6— 730 9— 1015 1130 1245 2— 315 48 545 715 9- Aank. boot Breskens 625 755 925 10401155 1,10 225 340 455 610 740 925 Vertr, boot Breskens 6£0 8— 930 1045 12— 115 230 345 5-615 745 93' Aankomst VUssingen 655 825 955 1110 1225 14c 2 5 410 525 64 810 955 Vertr. trein Vlissingen 712 856.9191184 1,92 422 546 615 633 652 840 6.40 6,52 7.14 7,43 9.10 6,25 6,37 7- 7,21 7,07 vm. 9,07 nm. 8 24 7,41 9,18 9,35 9.45 10 30 8 11 8,43 9,05 9,10 9,65 7.— 12.55 6.40 915 7,30 1,26 7.10 9 45 7.40 1..-0 7.15 T 50 1.40 7.26 7.68 20S 7.33 8.63 1,48 8,10 1113 6 10 6 40 7,30 7,65 8,40 9.05 9,27 8.53 7.68 8.55 905 9.10 9.40 1.43 2.06 2.10 2.20 2.25 9,55 8.10 8.23 8.35 8.45 8.45 9.16 9 62 12 36 6,01 10,- 2— 6,10 10,26 2 25 6,85 10,46 8 45 6,66 11,10 410 7,15 4 22 7,30 Dienstregeling op den Hemelvaartsdag en dea Sen Pinksterdag gis op de wer dagen,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1933 | | pagina 4