Stoom bootdienst op de Wester-Schelde Allerlei Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappii. Bont opknappen. Kervelsoep. M 1DDELBN V A KT VERVOER Axel (Drie Schouwen) —Walsoorden. Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. Stoomtram HulstWalzoorden. SPOOaWEG MEUBELEN- TRINEUZEN. Van af 15 Mei 1933 tot nadere aankondiging. Hoedekenskerke—Neuzen. Vlake—Hansweert—Walzoorden V lissingen—Break ens. Breakena—Vlissingen. De komma. Het zün dikwijls zulke kleinig heden, die heel nare gevolgeD kunnen hebben. Zoo gebeurde het op een mooi- en dag in September, dat een klein mannetje in een hoekje van den rustigen doodenakker, met liefde en toewijding aan een grafmonument zat te werken. De herfstzon deed haar gouden stra len door de ritselende bladeren van de oude populieren spelen en grillige lichtplekken teekenden zich op den al kaal wordenden grond. Het werk groeide onder de vaardige vingers van het man netje en niets zou de vredige rust verstoord hebbeD, had de stille werker niet bemerkt, dat een kleine vergulde komma, die h(j voor het grafschrift noodig had, ontbrak. Dst was jammer, heel jammer, vond het mannetje. Naar huis gaan om de komma te halen vergde te veel tijd* Peinzend keek hij nu eens naar de lichtpl kken op den grond, dan weer naar de, hoog in de lucht voorbijzeileDde kleine wolkjes. Dan zag hij weer zijn werk, met de ontbrekende klei nigheid. Het was zoo stil rondom. Een enkele merel zong haar lied als groet aan ben, die niet meer tot deze aarde behoorden en Het mannetje vergat uit liefde voor zijn werk, dat hij nu iets heel leeljjbs deed. Hij leende een komma van een ander graf. Voor den politierechter had bij er spyt van en beloofde alles weer keurig in orde te zullen maken. Zie de gevolgen van een klei nigheid, het vergeten van een komma: 1. Het verstoren van een graf2. het te voorschijn roepen van een pijnlijke herin nering 3 het betalen van een boete van veertig gulden. Voor de huisvrouw Door de huisvrouw wordt nog heel veel gebruik gemaakt van petroleum. Heel dikwijls treffen we in de keuken een of meer peiroleum8tellen aan. Maar petro leum is erg biandbaar goedje, waarmee we heel voorzichtig moeten omgaan. Er zijn al vrij wat droeve ongelukken gebeurd door het omgooien of vallen van brandende petroleumstellen en kachels. Het is algemeen bekend dat men Dooit moet probeeren, een brandje, ontstaan door bet omgooien van een petroleurnst l met water te blusschen. Wart de brandende olie wordt door het water weggevoerd en verspreidt zoo het vuur. Het beste doovings- middel is zand of ascb. In den winter beeft men dikwijls nog wel asch bij de hand. Maar iD deo zomer zal dat meestal niet het geval zijD. Knoop daarom eens in Uw oor, dat melk een uitstekend middel is om branden de petroleum te blusscheo. Er bestaat toch altijd meer kans, dat men melk bij de hand heeft, dan asch of zand Ea men weet nooit hoe het nog te pas kan komen. Hebt ge geplet bom? Neem dan een gewasschen linoen doekje, drenk dit in koud water, wring het goed uit en wrijt het over de plekken in de richting van de haren. Maak daarna langzaam de zelfde beweging met de botte zijde van een vaiwarmd mes tot het bont geheel en al droog is. Is uw lichtgekleurd bont vuil? Neem dan een lap flanel, doop hem in magnesiapoeder en wrijf er mee tegen de haren in. Klep aan de achterzijde van het bent met een rietje, het poeder er weer uit en wrijf met een zijden lap het bont glanzend. Hebt ge era vuil teddybeer kinderjasje? Wasch het dan gerust in eeD lauw, vet sop van zachte, witte zeep. Herhaaldelijk opspoelen in lauw schoon water tot het water helder blijft. In den wind laten drogen en de binnen zijde van het jasje over een heet ijzer trekken. Schuier ten slotte met eeu zacht borsteltje de haar tjes los en luchtig. Benoodigd l1/, liter water, een stukje soepvleesch van 250 k 300 gram, een dessertlepel zout 50 gram kervel, 25 gram sago. Bereiding Wasch het vleescb, geef hier en daar enkele diepe sneden en trek er bouillon van in het water met zout. Ontdoe de kervel van de steel tjes, laat de steeltjes een half uur in den bouillon meekoken en zeef den bouillon door een paardeharen zeef of een neteldoeksch lapje. Maak den bouillon opnieuw aan de kook, voeg de aangemengde sago toe en de gehakte kervel. o GheerEn ik dacht nog wel, dat U zoo gelukkig gehuwd was Wcysz Dat dacht ik ook, maar dat is lang geleden. o Een druppel gezond oordeel is meer waard dan een vat vol ge leerdheid. Bctje Wolff Axel (Drie Schouwen)Tcrneuzen—Philippine. V Driesch. 5 26 8 1130 2 35 6 16 V Philippine 6 60 9 54 1 25 4 56 8 05 tt 1, Axel 530 8 05 11 35 2 40 6 20 Hoek 7 10 05 1 35 510 8 20 Zaamslag 5 57 8 27 12 01 3 05 6 43 a Neuzen 7 15 10 20 1 50 5 25 8 35 a Nenzen 6 19 8 52 12 26 3 30 7 05 V Neuzen 7 67 11 30 2 30 6 15 8 40 V Neuzen 6 20 9 20 12 55 4 20 7 25 Zaamslag 8 26 12 3 02 6 42 817 912 r Hoek 6 30 9 35 1 10 4 35 7 40 Axel 8 46 12 15 3 22 7 02 8 37 9 32 a Philippine 6 41 9 49 1 20 4 50 7 55 a Driesch. 8 51 12 20 3 27 7 07 8 42 9 37 r Driesch. 5 30 8 1180 2 35 6 15 V Walsoorden 7 40 11 15 210 6 06 7 30 Axel 5 35 8 06 1135 2 40 6 20 Klrosterz. 7 46 11 20 216 6 11 7 36 Zaamslag 5 56 8 26 12 - 3 6 42 Groenendijk 7 51 11 25 2 20 615 7 41 Rapenburg 610 8 40 1214 3 13 6 54 Hengstdijk 8 01 1135 2 30 6 23 7 51 Hengstdijk 6 20 8 47 12 24 3 22 7 03 Rapenburg 811 11 45 2 43 6 31 801 Groenendijk 6 30 8 55 12 34 331 7 10 Zaamslag 8 26 12 3 02 6 42 817 K loosterz. 6 35 8 68 12 39 3 34 7 14 Axel 8 46 12 15 3 22 7 02 8 37 a Walsoorden 6 41 9 03 12 45 3 39 7 18 a Driesch. 8 51 12 20 3 27 7 07 8 42 Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent—IJzendijke. V Drie Schouwen 5 45 85^ 1221 3 29 7 10 Westdorpe 6 9 07 12 36 3 45 7 25 V Sehoondijke 8 28 1231 3 06 6 01 Sas van Gent 6 16 9 28 1253 4 22 7 42 a IJzendijke 8 4» 12 50 3 26 6 20 Philippine 6 45 9 63 1 24 4 54 8 02 r IJzendijke 6- 9 13 12 52 418 7 20 Pyramide 76 10 23 147 5 15 8 30 ff Pyramide 6 15 9 26 1 05 4 33 7 36 a IJzendijke 7 20 10 33 2 5 27 8 45 9 Philippine 6 45 9 53 1 24 4 55 8' 2 v IJzendijke 7 50 10 34 2 04 5 28 Sas van Gent 7 26 10 45 201 5 30 8 32 a Sehoondijke 8 13 10 54 2 24 5 46 tt Westdorpe 7 41 1105 214 5 50 8 50 a Drie Schouwen 7 58 11 25 2 34 610 f910 f Eijdt op verzoek door tot Axel-Brug. v Drieschouwen 6 10 8 55 12 25 3 30 v Zuiddorpe 6 15 9 12 30 3 35 v Roodesluis (H.T.) 6 27 9 12 12 42 3 47 v Kruisstraat(B.T.) 6 19 9 03 12 34 3 39 a Moerbeke 6 27 9 12 12 42 3 47 (B. T.) v Moerbeke v Kruisstraat v Roodesluis (H. v Zuiddorpe a Drieschouwen T.) 7 710 7 41 7 49 7 55 10 38 10 46 11 17 11 23 11 29 135 5 22 1 45 5 30 2 16 601 2 24 6 08 231 6 U a a a c b a v Hulst 6 8 25 1020 12 10 2 40 5 05 645 8 50 v Walz. „Terhole 6 18 8 431038 1228258523 7 908 Kloosterz. Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 36 3 06 5 83 707 9 16 Kuitaart, Kloosterz. 6 85 9 1055 12 46 3 15 5 45 715 9 25 Terhole a Walz 64090511— 1210320555 7199SC a Hulst, a Niet op Zondsgen. b Zondags 45 min. later, c Op marktdag Hulst 30 min d Zondags 35 min. later, e Op marktdag Hulst 20 min. later. 650 910 1116 1—3'0 605 732 940 655 915 1121 108 345610 737 945 704 921 1130 118?54 6l7 746 954 712 93% 1138 158 402 625 754 1002 730 950 1156 110 420 640 812 1020 later. v. IJzeadijke 8 47 a. Veldzicht (Grens) 8 55 IJzendijkeVeldzicht (Grens). 3 28 6 21 v. Veldzieht Grens) 3 38 6 30 a. IJzendijke 9 9 10 3 45 355 6 35 6 45 Breskens—HoofdplaatPyramide, v Breskeus 8 35 12 05 3 45 6 47 v IJzendijke 6 55 10 07 1 30 5 Hoofdplaat 9 12 35 412 710 Pyramide 7 07 10 24 1 46 516 Biervliet »15 12 50 4 25 7 25 Biervliet 7 14 10 34 1 54 5 23 Pyramide 9 25 1 02 4 32 7 35 v Hoofdplaat 7 31 10 55 2 02 5 36 a IJzendijke 9 40 1 20 4 45 7 46 a Breskens 7 52 11 25 2 25 6 05 VLISSINGEN—ROOSENDAAL. Vlissingen «5 42 bS 13 b712 c7 b9 19 bil 34 1 22 4 22 615 6 52 7 35 Middelburg a5 51 b6 23 b7 22 c7 10 b9 30 bil 45 1 33 4 32 U 7 02 7 45 t Goes a611 b6 56 b7 41 c7 43 b9 49 b 12 17 1 53 d3 04 4 52 7 21 813 tt tt Vlake a6 23 b7 12 b7 54 cl£8 blO 06 bl2 33 2 06 d3 '20 6 07 O O 7 33 82- Bergen op Zoom a6 46 b7 55 b8 19 c8 42 bl0 51 b 118 2 32 d4 03 5 50 W 7 58 911 a Roosendaal a7 02 b8 13 b8 33 c9 - bil 98 b 1 36 2 45 d4 21 6 08 7 31 8 12 9 29 V Roosendaal bS 40 cP17 1117 bl 44 2 53 b4 53 6 43 741 8 24 9 37 a Rotterdam beurs b9 40 10 33 12 29 b2 59 347 6 09 741 9 09 9 24 10 31 Rotterdam D. P. 9 47 10 4U 12 34 bS 05 3 54 6 16 746 8 37 9 31 10 41 Den Haag H.S. 10 22 11 22 1 2-2 3 52 4 22 6 52 8 02 901 10 04 11 22 tt Haarlem 10 57 11 57 157 4 27 4 57 7 27 9 40 10 46 11 57 tt Amsterdam C.S. 11 14 12 14 2 14 4 44 514 7 44 851 9:8 11 06 0 14 Roosendaal b7 07 8 47 c9 31 1122 bl 46 2 53 4 49 6 17 7 35 8 21 9 43 Breda b7 27 907c10 06 1142 b2 12 3 13 5 09 6 39 7 55 8 41 10 JG o 's Hertogenboseh 9 55 12 30 4 01 5 56 7 33 8 36 9 29 Utrecht C.S. 10 57 136 5 03 6 67 9 14 9 24 10 30 V Nijmegen 11 06 1 50 446 6 48 8 55 9 15 1019 a Arnhem 11 46 b2 16 6 09 721 9 31 9 33 10 57 Arnhem Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda b5 48 Roosendaal b619 Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. bi 54 Rotterdam Beurs Roosendaal b616 Roosendaal bS 38 Bergen op Zoom b7 02 Vlake b7 48 Goes b811 Middelburg b3 47 VUsslngen bi 55 Alleen des Maandags. 6 56 8 21 9 32 10 10 119 256 746 7 21 8 45 9 57 10 30 147 3 31 8 13 7 16 8 51 9 - 10 16 139 221 8 05 8 09 9 39 1033 11 14 2 46 4 31 95 9 6 56 8 55 10 26 1157 3 32 4 38 518 6 24 9 5 6 7 28 9 17 10 48 1133 12 18 3 53 6 12 539 7- 10 17 b6 36 815 1015 li 15 145 2 45 2 45 4 15 7 46 bo 54 8 31 10 31 11 31 201 3 01 3 01 4 dl 8 01 b7 39 9 06 1106 12 06 2 36 3 36 3 51 5 06 8 36 c5 47 b 811 9 54 1135 bl2 43 3 05 ~b4 20 5 34 9 13 c5 54 b 819 947 1048 bl2 51 b3 05 b4 04 5 42 9 21 c7 35 b 9 21 10 60 12 30 b2 14 4 02 bV 33 7 01 10 19 c7 46 b 9 32 10 59 1138 12 50 4 07 b") 44 b7 10 10 29 c3 09 b 9 47 1114 108 4 2> bS59 b7 82 10 44 c8 53 blO 17 1140 148 S 2 OS W 2 23 5 06 b6 26 b3 18 1113 c9 10 blO 29 11 62 5 29 b5 37 b« 37 112 cl 44 blO 49 1219 6 53 b6 57 b9 11 11 45 c 9 52 blO 67 12 20 12 36 2 31 6 01 b7 05 b9 19 1163 b Alleen op werkdagen, c Alleen op Zon- en Feestdagen. Anto-Omnibusdienst AxelHulst. Alleen op werkdagen. v. Axel, Wed. Gilijamse 6 45 104 15 a. Hulst, Station 7 55 11 20 5 30 v. Hulst, Station Axel, Wed. Gilijamse 8 30 2 30 8 30 9 40 3 45 9 0 V Ter Neuzen 61510 58 2 04 5 02a 6 25b V Brussel c 5 12 9 42 dl 20 5 53 ii Sluiskil 6 24 11 06 2 13 5 1 a 6 >4b a Mechelen 6 0,1 10 12 1 52 6 14 ii Axel 6 33 11 14 221 6 21a 6 43b V Mechelen 6 09 10 21 1 64 6 22 Kijkuit 6 41 1' 21 2 29 5 28a 6 51b a St. Nic. v. Meeh. 7 19 11 32 2 57 7 24 ii Hulst 6 53 11 33 2 40 5 42a 7 04b V Antw. n. St. Nic. 6 18 11 14 '2 04 7 06 a St. Nieolaas 7 13 11 40 253 5 8a" 17b a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nic. n. Antw. 7 28 12 06 3 32 06 7 33 V St. Nic n. Tern. 7 25 12 10 312 7 48 a Antwerpen 8 21 12 67 4 l i 6 51 8 U ft Hulst 8 20 1 03 4 8 44 V St. Nic. n. Mech. 8 "3 12 09 3 1 6 0 a 7 3<b ff Kijkuit 8 27 111 4 08 8 63 a Meek Ion 9 22 1 03 4 10 7 10a8 32o ff Axel 8 36 1 19 416 9 V Mechelen 9 24 121 4 17 7 19 8 45 tt Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 a Brussel 9 49 1 47 4 42 7 46 9 37 a Ter Neuzen 8 53 1 37 4 34 9 18 a Allern op werkdagen, b Allern o« Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.02. v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent a Selzaete v Selzaete Gent Dp. a Gent St. P. 6 50 a8 50 6 59 *8 59 7 03 a9 03 7 07 >9 07 7 20 a9 20 7 05 a9 5 7 23 11 01 8 07 11 42 812 1151 Brussel 9 01 12 57 a Alleen op Zon- en Feestdagen, b. c Rijdt van 1 Juli tot 3 September. Spoorweg Ter 12 25 5 40 8 20a 12 34 5 49 29a 12 38 5 53 8 -3* 12 42 5 5783 a 12 55 6 10 8 0a 12 40 5 55 8 5a 12 2 6 tO 9 40 1 30 10 14 1 46 6 55 10 26 151 706 050 2 55 8 07 0 2 Neuzen—Gent. v Brussel a Gent St. P. Geut St. P. Gent Dp. a Selzaete v Selzaete Sas van Gent Philippine Sluiskilbrug Sluiskil Ter Neuzen 7 12 10 12c 3 48 6 16 8 16 1141c 457 7 05 6 25 8 21 12 01 5 02 8 06 6 42 8 39 12 17 5 17 8 22 7 Ï2 918 12 52 6 9 04a 7 30 9 21 1 6 20b 9 1?a 8 9 51 1 30 6 50b 9 42a 8 08 9 59 1 38 6:8b 9 60a 8 12 10 03 1 42 7 02 b 9 54a 8 16 10 07 146 7 06b 9 58a 82» 10 15 154 7 14b 10 06 Niet op Zon- en Feestdagen. Werkdagen. Neuzen—Borsselen Vlissinsen. Vertrek boot ran Neuzen Aankomst Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen vm. 9,— nm. 2. 9,20 2,20 vm. 10,20 3,30 1134 4 02 I» -w,v-x ~xf a Vlissingen—BorsselenNeuzen. Aankomst trein te Vlissingen Verrek boot van Vlissingen Aankomst Borsselen Aankomst te Neuzen 7,20 7,30 7,50 9- nm. 12,35 12.45 1,05 2,15 4,56 5,15 6,25 6,31 2,53 4- 4,10 5,30 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen NeuzenHoedekenskerke. 5,55 7,45 10.20 12,06 3,— 5,40 8,30 6.40 8,30 11.05 12,50 3,4ó 6,2a 9,15 6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,37 9,28 7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,— 9,50 7.41 9,49 12.17 1,58 4,52 7,21 8,1110,29 11.52 2,03 5,22 7.» 7 11,25 Zondagen. Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,27 11,50 2,01 6,35 7,39 9,47 12 14 1,60 C,27 6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 6.48 8,44 11,07 12,; 3 4,— 7,03 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 8,33 3,11 8,59 9,21 9,25 7,40 9,35 12,1,45 4,55 7,65 10,10 Walzoorden—Hansweert— Vlake. Vertrek boot van Walzoorden 6.50 9,1011,3012,55 4,- 6 7,20 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,— 1,25 4,30 6 30 7,60 10 o5 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,45 12, 10 Aankomst te Vlake 7,35 9,5612,20 Vertrek trein naar Roosendaal 7,5410,0612,33 Vlissingen 7,4810,17 1,30 4,40 6 40 7,55 1,40 4 50 6 rO 8,05 2,C6 5,07 7 33 8,28 1,48 5,06 8,18 11 13 7,48 10,17 11 40 1,48 5.C6 6,25 8,18 7,5410,06 2,06 5,17 8.28 8,- 10,251160 2,10 5 10 6,30 8,36 8,10 10,35 12 2,20 6,20 6.40 8,46 8,15 10,4012,10 2,2 6 30 6,40 8.46 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek t-am van Vlake Aankomst te Hansweert Vertrek boot van Hansweert 5 Aankomst f Walzoorden 5 30 8,45 11,1012,40 2,55 6 7,10 9,15 's Maandags om 6.10 en 610 u. Aank. trein Vlissirg'-n 720 S 5 1C57 12,20 1235 U 8 231 258 425 705 719 Vertr boot Vlissingen 6— 780 9— JOlo 1130 32;6 2— 315 48u 545 715 9- Awk. boot Breskens 625 765 925 10101155 1,10 225 340 465 611740 926 Vertr, boot Breskens 6.'0 ft— 930 1045 12— 115 280 34 5 5 616 74 5 930 Aankomst Vlissingen 666 625 955 1110 1226 14o 2.i6 410 526 64.) 810 955 Vertr. trein Vlissingen 712 866 919 1134 1,22 422 546 615 633 652 840 vm. 5.56 nm. 6.40 6,52 7.14 7,43 9.10 vm. 9,07 nm. 7,41 9,18 9,35 9.45 5 40 6,25 6,37 7- 7,21 7,07 8 24 811 8,43 9,05 9,10 10 30 9,55 7.— 12.55 6.40 9 15 7,30 1,26 7.10 9 45 7 40 1.50 7.15 T 50 1.40 7 25 7.58 2 08 7.33 8.53 1,48 8,10 1113 8.53 1.48 8.10 7.68 2.06 8.28 8.65 2.10 8.35 9.05 2.20 8.45 6 10 9.10 2.26 8.45 6 40 9.40 2,55 9.15 9 52 12 36 6,01 7,30 10,- 2- 6,10 7,65 10,25 2 25 6,35 8,40 10,45 3 45 6,F 6 9,05 11,10 4 10 7,16 9,27 4 22 7,30 Dleustregel'ng op den Hemelvaartsdag en den Sen Pinksterdag als op de werkdagen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1933 | | pagina 4