Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. o— Heatkcoat's proeven met een stoomploeg. Recept. HUE 1 23 1ST 1ST VERVOER Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine. Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. IJzendijke—Veldzicht (Grens). SPOORWEG MECHELEN—TERNEÜZEN. Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging. HoedekenskerkeNeuzen. HansweertVlake. Walzoorden- Vlake—HansweertWaizoorden. VlissingenBreskens, BreskensVlissingen. 100 jaar goleden kwamen de eerste bruikbare lucifers uit. De voorganger van Ivar Kreuger, maar met een be tere reputatie, is Preshel, die in samenwerking met Römer in 1833 de eerste bruikbare lucifers in groote hoeveelheden vervaar digde. Een jaar voor dien tyd vond CoDgreve houtjes uit, die door wrijving ontvlamden, doch die door hun hoog phosphorge- halte, levensgevaarlijk waren. Verschillende regeeringen verbo den daarom de vervaardiging daarvan. Onder medewerking van den apotheker Kamerer slaagde Preshel er echter in de ontvlam bare massa onschadelijk te ma ken en hiermede vestigde hy een reusachtige industrie. Het „absolute maat>ysteem". Duim en voet, el en pond, mjjl en mud, Yard en Zoll, al deze maten waren uitermate ge schikt om de zakelijke wereld tot wanhoop te drijven en de ge leerden over de geheele wereld tal van moeilijkheden te bereiden- De chaos op het gebied van maten en gewichten bemoeilijkte het verkeer tusschen de staten onderling, de handel had er sterk ODder te lyden en de geleerden trachtten tevergeefs eenheid in de maten en gewichten tot stand te brengen. Toch bedacht de wis kundige en astronoom Gauss een logisch samenhangend systeem de centimeter, de gram en de seconde Het werd vele jaren later, in 1881, officieel door de volkeren aangenomen, o— De Schotsche heide- en veen gebieden, die door paarden en ossen bijoa niet bewerkt konden worden, hebben de menschheid het eerst op de gedachte gebracht, dat men ook voor den landbouw wel eens de stoomkracht te hulp kon nemen. De Schot Heathcoat liet dan ook een eeuw geleden de eerste stoomploeg zijn voren trekken. Bij deze eerste construc tie werden atoomketel en ploeg- fchaar gedragen door eenzelfde starraam, dat bovendien feitelijk te zwaar was. Maarhet was een beginRuim 10 jaar later werd het door twee Ëogelsche onderwijzers en een smid verbe terd met een omklapbare ploeg en een ankerwagen dit systeem vormt nog steeds de basis van de thans gebruikelijke modellen. Prei met leverworst (4 personen). 1 èt 2 bossen prei (afhankelyk van de groote), 2 K.G. aardappe len, 50 Gr ons) reuzel of boter, 400 Gr. (4 ons) baklever- worst, ongeveer 10 Gr. (1 eet lepel) zout, 2 theelepels Maggi's Aroma Maak de prei schoon en snijd ze in niet te kleine stukjes voeg er de geschilde, in vierdepartjes gesneden aardappelen bij en laat beide met het zout de reuzel (of de boter) en l/j B. kokend water in een gesloten pan op een zacht vuur gaar worden (een klein half uur). Leg er na 10 minuten de gewasschen leverworst op en laat die meekoken prik nu en dan in de worst, om te voorkomen dat het vel barst. Roer de aardappelen en de prei losjes door elkaar (niet stam pen druppel er de Maggi's Aroma door, breng het gerecht over in een dekschaal en presen teer er op een vleeschschotel de worst bij. Nattige wenken. Om een kaars goed in een kan delaar te zetten, moet men bet onderste eindje een tijdje in ko kend water houden het wordt dan zoo week, dat gij het gemak kelijk in den kandelaar kunt vastzetten. Lijnolievlekken kan men uit wit linnengoed verwyderen, door het in een mengsel van terpenty'B, spiritus en geest van salmiak een nacht te laten weekeo, 't tlink uit te wasschen en vervolgens met salmiak-terpentynzeep (die men ook nog dik op de vlek wrijft) te laten koken. Daarna behandelt men het als het andere waschgoed. Mocht de vlek dan Dog niet geheel verdwenen zyn, dan herhaalt men de behandeling. Driesch. Axel Zsamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine 5 85 8 540 8 05 8 05 8 27 6 29 8 52 6 30 9 20 6 43 9 35 6 53 9 49 1130 2 35 6 15 11 35 2 40 6 20 12 01 3 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 49 7 55 v Philippine 7 Hoek 7 10 a Neuzen 7 25 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch. 8 51 9 54 10 05 10 20 11 30 12 12 15 12 20 1 25 135 1 50 2 30 3 02 3 22 3 27 4 56 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 817 9 12 8 37 9 32 8 42 9 37 Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. V Driesch. 5 30 8 1130 2 35 6 15 v Walsoorden 7 40 Axel 5 35 8 06 1135 2 40 6 20 11 Kloosterz. 7 46 ,f Zaamslag 5 56 8 26 12 - 3 6 42 11 Groenendijk 7 51 Rapenburg 6 10 8 40 12 14 3 13 6 55 11 Hengstdijk 8 01 Hengstdijk 6 20 8 47 12 24 3 22 7 04 >7 Rapenburg 8 11 Groenendijk 6 30 8 55 12 34 331 7 13 Zaamslag 8 26 Kloosterz. 6 35 8 58 12 39 3 34 717 Axel 8 46 a Walsoorden 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 a Driesch. 8 51 11 15 11 20 11 25 1135 11 45 12 12 15 12 20 2 10 216 2 20 2 30 2 43 3 02 3 22 3 27 6 06 6 11 6 15 6 23 6 31 6 42 7 02 7 07 7 30 7 36 7 41 7 51 8 01 817 8 37 8 42 Axel (Drie Schouwen)—Sas v Drie Schouwen 6 CO 8 57 12 21 3 29 7 10 van Gent—IJzendyke. Westdorpe Sas van Gent Philippine Pyramids IJzendijke IJzendijke Schoondijke 6 15 631 6 54 7 18 7 30 8 00 8 23 9 07 9 28 9 33 10 23 10 38 10 39 1102 12 36 1253 1 24 149 2 02 2 04 2 24 3 45 4 18 451 5 14 5 27 5 28 5 46 7 25 7 42 8 02 8 29 8 45 f Rfjdt op verzoek door tot Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 6 12 6 26 6 54 7 26 7 41 7 58 8 28 1231 S 46 12 60 9 13 1252 9 26 1 05 9 53 10 45 1105 11 25 124 201 214 2 34 2 51 3 3 408 4 25 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8i 2 6 32 8 50 610 f9 10 v Driesehouwsn 610 8 55 12 25 3 30 v Zniddorpe 6 15 9— 12 SO 3 25 v Roodesluis(H.T.) 6 27 9 12 1242 347 v Krui«siraat(B.T.) 6 19 9 03 12 34 3 39 a Moerbeke 6 27 912 12 42 3 47 (B. T.) v Moerbeke v Kruisstraat v Roodesluis (H. v Zuiddorpe a Driesehouwen T.) 7 7 10 7 41 7 49 7 55 10 38 1046 11 17 11 23 11 29 135 145 216 2 24 2 31 5 22 5 30 6 01 6 08 6 11 In verband met de invoering van den zomertijd in België vertrekken de treinen op de Hollandsche stations één uur vroeger. Stoomtram HulstWaizoorden. a a aba v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 6 06 645 8 50 v Walz. „Terhele 6 18 8 43 1038 12 33 2 58 5 23 7 9 08 Kloosterz. Knitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 83 707 9 16 „Kuitaart, Kleesterz. 6 36 9 1066 12 56 3 15 5 45 716 9 25 Terhole a Walz. 6 46 9 0511— 12 s5 3 26 5 55 720 9 SC a Hulst, a Niet p Zondagen, b Zondags 30 min. later. a b a a a 650 910 1116 105 340 605 732 940 655 915 1121 113 345 610 737 945 704 924 1130 123 354 617 746 954 712 932 1138 133 402 625 754 1002 730 950 1156 155 420 640 812 1020 v. UseaiUjka 8 47 a. VeMaieht (Grens) 8 55 3 25 6 21 v. Veldzieht Grens) 9 3 45 6 35 3 36 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45 Sreskeas—HoofdplaatPyramide, T Breskens 835 12 05 3 37 6 45 V IJzendijke 717 10 24 1 61 5 16 Heefis plaat 9 12 35 4 02 711 Pyramide 7 26 10 34 2 5 23 Biervliet 9 15 12 50 415 7 25 Biervliet 7 40 10 54 215 5 35 V Pyramide 9 26 1 02 4 24 7 35 V Hoofdplaat 7 41 10 55 2 16 5 36 a IJzendijke 9 40 1 20 4 40 7 50 a Breskens 8 02 1125 2 45 6 YLISSIN «EN—ROOSENDAAL. V Vlissingen ab 42 bS 05 bl12 e7 b9 18 bil 34 113 4 22 a Middelburg al 51 b6 15 b7 22 c7 10 b9 29 bil 45 1 24 4 32 Gees »6 11 bê 49 b7 41 c7 43 b9 49 bl2 17 1 44 e3 04 4 52 Vlake a6 23 b7 07 b7 54 cV58 blO 06 bl2 33 157 e3 20 5 07 Bergen op Zeem a6 49 b7 53 b8 19 c8 42 blO 51 b 118 2 24 e4 03 5 50 a Roosendaal a7 08 b8 13 b8 33 e9 - bil 09 b 136 2 38 e4 21 5 08 T Roosendaal a7 13 b8 40 cP 17 11 24 bl 52 2 49 b4 53 6 39 a Rotterdam beurs a8 11 b9 42 clO 33 12 36 b3 07 3 49 6 09 Rotterdam D. P. a8 19 b9 50 C1041 12 44 b3 i4 3 53 6 17 7 54 Den Haag H.S. 8 52 10 22 11 22 122 3 52 4 29 6 52 8 22 Haarlem 9 27 10 67 1157 157 4 27 515 7 27 834 m Amsterdam C.S. 9 44 11 14 12 14 2 14 4 44 5;-6 7 44 914 H Roosendaal a7 09 8 47 931 1122 bl 46 2 47 4 46 6 17 V Breda a7 29 9 07 10 06 11 42 b212 3 07 5 07 6 39 9 's Hertogenboseh 9 56 11 15 12 30 3 57 5 55 7 33 9 Utrecht O.S. 10 58 12 27 1 36 5 03 6 57 9 14 V Nijmegen 1107 12 01 1 60 4 45 6 48 8 55 a Arnhem 1146 12 23 b2 16 5 09 721 9 84 615 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 8 £8 blO 04 912 1048 o o M 731 7 40 8 53 831 9 53 7 35 7 65 8 37 9 23 915 9 88 1108 8 21 8 41 9 29 10 30 10 19 10 57 7 34 7 44 813 8 28 911 9 29 9 37 10 34 10 42 11 22 1157 0 14 9 43 10 21 Arnhem NijmegeD Utrecht G.S. 's Hertogenbosch Breda b5 43 Roosendaal b619 Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. b4 56 Botterdam Beurs Roosendaal b6 16 Roosendaal bé 38 Bergen op Zoom b7 02 Vlake Goes Middelbnrg V'lssingen 6 50 7 28 bS 34 b6 54 b7 39 c7 46 c8 09 e8 53 o910 09 44 c9 62 Alleen des aandags b Alleen b7 48 b8 11 b3 47 b3 55 6 57 7 22 716 8 14 8 59 9 21 7 22 830 811 820 9 24 9 38 9 63 blO 23 blO 36 blO 66 bil 03 a d Markttrein alleen "üinasdags 8 22 8 44 8 51 9 39 10 26 1048 815 8 31 9 06 9 63 9 39 10 48 10 59 1114 1140 1162 1212 12 20 op werkdagen 10 24 10 47 10 40 11 36 12 21 12 48 1116 1131 12 06 12 43 19 62 214 a2 22 a2 38 a3 01 a3 16 a3 36 a3 44 e Alleen op 119 147 139 2 46 2 58 3 42 221 4 29 1185 10 19 10 38 1125 1151 1044 12 49 104 115 1 31 2 06 2 44 3 63 145 201 2 36 3 06 517 6 38 2 46 3 01 2 53 b3 05 3 47 4 02 4 07 4 26 6 22 5 53 6 01 Zon- 1 45 301 3 36 b3 51 4 14 b4 21 3 21 4 05 5 22 b& 33 5 43 c7 15 5 58 c7 36 6 10 c6 26 6 22 c8 85 6 42 c9 07 6 60 c9 15 en Feestdagen. 5 28 5 43 6 06 6 37 6 57 7 05 b4 22 4 44 4 48 6 45 6 37 7 01 4 15 4 al 5 06 5 43 5 52 7 01 b7 15 b7 69 b8 30 b8 61 b9 30 b9 39 7 46 813 8 05 9 09 9 56 10 17 7 46 8 01 8 36 9 12 9 21 10 19 10 29 10 44 11 13 11 25 11 45 11 58 Auto-Omnibusdienst AxelHulst. Alleen op werkdagen. v. Axel, Wed. Gilijamse 6 45 10 4 15 v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 30 a. Hulst, Statiën 7 55 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 60 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nieolaas v St. Nic. n. Antw, a Antwerpen v St. Nic. n. Meeh. a Meeh len r Mechelen a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 633 11 14 6 41 11 21 6 53 11 33 713 11 40 a7 25 12 06 a8 21 12 57 8 23 12 09 9 22 1 09 9 41 120 10 01 155 2 04 5 02a 6 95b 213 5 1' a 6 29b 2 21 5 21a 6 38b f 29 5 28a 6 46b 2 40 642a6f8b 2 53 5f8a7 '7b 3 32 6 06 7 33 4 13 55 8H 3 11 6 0 'a 7 30b 4 10 7 10a 8 28o 4 25 7 19 8 45 4 50 7 47 9 31 V Brussel c5 12 9 42 dl 15 5 53 a MeeheleB 6 07 10 12 1 52 6 14 V Mechelen 610 10 25 156 6 22 a St. Nic. v. Meeh, 7 19 11 32 2 56 7 24 v Antw. d. St. Nic. 618 11 14 2 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nic n. Tern. 7 25 12 10 312 7 48 11 Hulst 8 20 103 4 8 44 Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 11 Axel 8 36 1 19 4 16 9 11 Sluiskil 8 46 128 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 53 137 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.07. In verband met de invoering; van den zomertijd in België vertrekken Holl ndsche stations één uur vroeger. de treinen op de Neuzen Sluiskil Slniskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete Gent Dp. Gent St. P. Spoorweg Ter Neuzen—Gent. 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 8 50 8 59 9 03 9 07 9 20 7 23 1101 8 07 812 9 01 11 42 1151 12 57 12 25 12 34 12 38 12 42 12 55 12 £2 1 30 146 151 2 55 5 40 5 49 5 63 5 57 6 10 6 10 6 55 7 05 8 07 Brussel Gent St. P. Gent St. P. Geat Dp. Selzaete Sas van Gent Philippine Slniskilbrug Sluiskil Ter Neuzen <25 6 42 7 30 8 8 08 812 816 8 24 712 816 8 23 8 39 9 21 9 61 9 59 10 03 10 07 10 15 10 f5 1144 1201 12 17 1 1 30 1 38 142 146 154 3 48 4 57 5 02 517 6 20b 6 50b 6 f 8b 7 02b 7 06b 714b 6 53 7 34 8 06 8 22 9 1?» 9 42a 9 60a 9 54a 9 58a 10 06a a Brussel a Alleen op Zon- en Feestdagen, b. Niet op Zon- en Feestdagen. In verband met de invoering van den zomertijd in België vertrekken de treinen op de Holland»che siationv één uur vroeger. Vertrek boot van Neuzen Aankomst Borsseleu Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen Vlissingen— Aankomst trein te Vlissingen Verirek boot van Vlissingen Aankomst Borsseleu Aankomst te Neuzen W erkdagen. Neuzen—Beraden Vlissingen. 9,ui 9,20 IC, 20 11,34 BorsselenNeuzen. TB, vm. vm. 7,20 7,30 7,50 2.— 2,20 3,30 4.11 12,58 1,06 1,25 2,85 4,55 5,15 6,25 6.52 2,3C 4- 4,20 5,30 Neuzen—Hoedekenskerke. Zondagen. Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Verrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,46 10.20 12,06 8,- 5,40 6.40 8,30 11.05 12,50 3,45 6,26 6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,87 7,14 9 U8 11.39 1,21 4,26 7,01 7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21 8,1110,86 11.52 2,08 6,22 8.45 8,30 va. 5.55 nm. 9,15 6.40 9,28 6,52 9,50 7.14 7,43 11,25 9.10 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen Mi 8,10 8,59 9,21 9,25 8,04 10,33 11,60 2,06 6,35 7,39 9,46 12 14 1,41 4,39 6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 6,48 8,44 11,07 12,a 4,- 7,03 6,558,50 11,15 1 - 4,10 7,10 7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 lOjlO 6,50 9,1011,301,— 3,65 6 7,25 9 35 7,20 9,40 12,- 1,30 4,25 6 30 7,55 10 06 7,25 9,4512,10 1,36 4,30 6 40 8,— 7,35 9,55 12,20 1,45 4,40 6 50 8,10 ertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,06 12,33 1,57 4,57 7 83 8,28 Vlissingen 7,4810,23 1,53 5,06 8,261118 Vertrek boot van Waizoorden Aankomst te Hansweert Vertrek tram van Hansweert Aankomst te Vlake Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Vlake Aankomst te Hansweert Vertrek boot van Hansweert 5 Aankomst te Waizoorden 7,48 10,23 11 40 1,53 5,06 6,25 8,26 7,5410,06 1,57 4,57 8,28 8,r-10,25 11 50 2,10 5.10 6,30 8,40 8,10 10,35 12 - 2,20 5,20 6.40 8,60 8,15 10,4012,15 2,2j 5 30 6,40 8 50 5 30 8,45 11,10 12,45 2,55 6 - 7,10 9,2u Aankomst trein te Vlissingen 720 855110312,68 236 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 730 915 1130 1,10 245 4 523 710 Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 316 480 650 74u Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 2.— 320 435 6C6 750 Aankomst te Vlissingen 665 860 1110 1260 2.80 360 505 635 820 Vertrek trein van Vlissingen 712 866 918 1134 113 411 544 652 840 De booten wahtea op tiatneu, 'ndOw dit de 1 il M| benadering opsregere», 'a Maandags on 6.10 n. 1. 9,07 7,41 9,18 9,35 9.45 10 30 6,15 6,37 7,01 7,21 8,35 nm. 8 33 8 10 8,43 9,06 9,10 8,55 7.— 1. 6.40 9 35 7,30 1,30 7.10 10 05 7.40 1.35 7.15 T.50 1.46 7.25 7.68 1.57 7.33 8.63 1, 53 8,19 6 10 6 40 8.53 7.68 8.65 9.05 9.10 9.40 1.58 1.57 2.10 2.20 2.25 2,55 8.19 8.28 8.85 8.45 8.45 9.16 9 62 12 58 6,01 7,30 10,— 110 6,10 8,— 10,30 1 40 6,40 8,50 10,60 8 30 6,65 9.20 11,20 4 - 7,26 9,88 411 7,34 aankomt der boetes

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1933 | | pagina 4