Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
o—
Heatkcoat's proeven met een
stoomploeg.
Recept.
HUE 1
23 1ST
1ST VERVOER
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine.
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
IJzendijke—Veldzicht (Grens).
SPOORWEG MECHELEN—TERNEÜZEN.
Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging.
HoedekenskerkeNeuzen.
HansweertVlake.
Walzoorden-
Vlake—HansweertWaizoorden.
VlissingenBreskens,
BreskensVlissingen.
100 jaar goleden
kwamen de eerste bruikbare
lucifers uit. De voorganger van
Ivar Kreuger, maar met een be
tere reputatie, is Preshel, die in
samenwerking met Römer in
1833 de eerste bruikbare lucifers
in groote hoeveelheden vervaar
digde. Een jaar voor dien tyd
vond CoDgreve houtjes uit, die
door wrijving ontvlamden, doch
die door hun hoog phosphorge-
halte, levensgevaarlijk waren.
Verschillende regeeringen verbo
den daarom de vervaardiging
daarvan. Onder medewerking van
den apotheker Kamerer slaagde
Preshel er echter in de ontvlam
bare massa onschadelijk te ma
ken en hiermede vestigde hy een
reusachtige industrie.
Het „absolute maat>ysteem".
Duim en voet, el en pond,
mjjl en mud, Yard en Zoll, al
deze maten waren uitermate ge
schikt om de zakelijke wereld
tot wanhoop te drijven en de ge
leerden over de geheele wereld
tal van moeilijkheden te bereiden-
De chaos op het gebied van
maten en gewichten bemoeilijkte
het verkeer tusschen de staten
onderling, de handel had er sterk
ODder te lyden en de geleerden
trachtten tevergeefs eenheid in
de maten en gewichten tot stand
te brengen. Toch bedacht de wis
kundige en astronoom Gauss een
logisch samenhangend systeem
de centimeter, de gram en de
seconde
Het werd vele jaren later, in
1881, officieel door de volkeren
aangenomen,
o—
De Schotsche heide- en veen
gebieden, die door paarden en
ossen bijoa niet bewerkt konden
worden, hebben de menschheid
het eerst op de gedachte gebracht,
dat men ook voor den landbouw
wel eens de stoomkracht te hulp
kon nemen. De Schot Heathcoat
liet dan ook een eeuw geleden
de eerste stoomploeg zijn voren
trekken. Bij deze eerste construc
tie werden atoomketel en ploeg-
fchaar gedragen door eenzelfde
starraam, dat bovendien feitelijk
te zwaar was. Maarhet was
een beginRuim 10 jaar later
werd het door twee Ëogelsche
onderwijzers en een smid verbe
terd met een omklapbare ploeg
en een ankerwagen dit systeem
vormt nog steeds de basis van de
thans gebruikelijke modellen.
Prei met leverworst (4 personen).
1 èt 2 bossen prei (afhankelyk
van de groote), 2 K.G. aardappe
len, 50 Gr ons) reuzel of
boter, 400 Gr. (4 ons) baklever-
worst, ongeveer 10 Gr. (1 eet
lepel) zout, 2 theelepels Maggi's
Aroma
Maak de prei schoon en snijd
ze in niet te kleine stukjes voeg
er de geschilde, in vierdepartjes
gesneden aardappelen bij en laat
beide met het zout de reuzel (of
de boter) en l/j B. kokend water
in een gesloten pan op een zacht
vuur gaar worden (een klein half
uur). Leg er na 10 minuten de
gewasschen leverworst op en laat
die meekoken prik nu en dan
in de worst, om te voorkomen
dat het vel barst.
Roer de aardappelen en de prei
losjes door elkaar (niet stam
pen druppel er de Maggi's
Aroma door, breng het gerecht
over in een dekschaal en presen
teer er op een vleeschschotel de
worst bij.
Nattige wenken.
Om een kaars goed in een kan
delaar te zetten, moet men bet
onderste eindje een tijdje in ko
kend water houden het wordt
dan zoo week, dat gij het gemak
kelijk in den kandelaar kunt
vastzetten.
Lijnolievlekken kan men uit
wit linnengoed verwyderen, door
het in een mengsel van terpenty'B,
spiritus en geest van salmiak een
nacht te laten weekeo, 't tlink
uit te wasschen en vervolgens
met salmiak-terpentynzeep (die
men ook nog dik op de vlek
wrijft) te laten koken. Daarna
behandelt men het als het andere
waschgoed. Mocht de vlek dan
Dog niet geheel verdwenen zyn,
dan herhaalt men de behandeling.
Driesch.
Axel
Zsamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 85 8
540 8 05
8 05 8 27
6 29 8 52
6 30 9 20
6 43 9 35
6 53 9 49
1130 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
12 01 3 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
9 54
10 05
10 20
11 30
12
12 15
12 20
1 25
135
1 50
2 30
3 02
3 22
3 27
4 56
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
817 9 12
8 37 9 32
8 42 9 37
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
V
Driesch.
5 30
8
1130
2 35
6 15
v Walsoorden
7 40
Axel
5 35
8 06
1135
2 40
6 20
11
Kloosterz.
7 46
,f
Zaamslag
5 56
8 26
12 -
3
6 42
11
Groenendijk
7 51
Rapenburg
6 10
8 40
12 14
3 13
6 55
11
Hengstdijk
8 01
Hengstdijk
6 20
8 47
12 24
3 22
7 04
>7
Rapenburg
8 11
Groenendijk
6 30
8 55
12 34
331
7 13
Zaamslag
8 26
Kloosterz.
6 35
8 58
12 39
3 34
717
Axel
8 46
a
Walsoorden
6 41
9 03
12 45
3 39
7 22
a
Driesch.
8 51
11 15
11 20
11 25
1135
11 45
12
12 15
12 20
2 10
216
2 20
2 30
2 43
3 02
3 22
3 27
6 06
6 11
6 15
6 23
6 31
6 42
7 02
7 07
7 30
7 36
7 41
7 51
8 01
817
8 37
8 42
Axel (Drie Schouwen)—Sas
v Drie Schouwen 6 CO 8 57 12 21 3 29 7 10
van Gent—IJzendyke.
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramids
IJzendijke
IJzendijke
Schoondijke
6 15
631
6 54
7 18
7 30
8 00
8 23
9 07
9 28
9 33
10 23
10 38
10 39
1102
12 36
1253
1 24
149
2 02
2 04
2 24
3 45
4 18
451
5 14
5 27
5 28
5 46
7 25
7 42
8 02
8 29
8 45
f Rfjdt op verzoek door tot Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
7 26
7 41
7 58
8 28 1231
S 46 12 60
9 13 1252
9 26 1 05
9 53
10 45
1105
11 25
124
201
214
2 34
2 51
3 3
408
4 25
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8i 2
6 32
8 50
610 f9 10
v Driesehouwsn 610 8 55 12 25 3 30
v Zniddorpe 6 15 9— 12 SO 3 25
v Roodesluis(H.T.) 6 27 9 12 1242 347
v Krui«siraat(B.T.) 6 19 9 03 12 34 3 39
a Moerbeke 6 27 912 12 42 3 47
(B. T.)
v Moerbeke
v Kruisstraat
v Roodesluis (H.
v Zuiddorpe
a Driesehouwen
T.)
7
7 10
7 41
7 49
7 55
10 38
1046
11 17
11 23
11 29
135
145
216
2 24
2 31
5 22
5 30
6 01
6 08
6 11
In verband met de invoering van den zomertijd in België vertrekken de treinen op de
Hollandsche stations één uur vroeger.
Stoomtram HulstWaizoorden.
a a aba
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 6 06 645 8 50 v Walz.
„Terhele 6 18 8 43 1038 12 33 2 58 5 23 7 9 08 Kloosterz.
Knitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 83 707 9 16 „Kuitaart,
Kleesterz. 6 36 9 1066 12 56 3 15 5 45 716 9 25 Terhole
a Walz. 6 46 9 0511— 12 s5 3 26 5 55 720 9 SC a Hulst,
a Niet p Zondagen, b Zondags 30 min. later.
a b a a a
650 910 1116 105 340 605 732 940
655 915 1121 113 345 610 737 945
704 924 1130 123 354 617 746 954
712 932 1138 133 402 625 754 1002
730 950 1156 155 420 640 812 1020
v. UseaiUjka 8 47
a. VeMaieht (Grens) 8 55
3 25 6 21 v. Veldzieht Grens) 9 3 45 6 35
3 36 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45
Sreskeas—HoofdplaatPyramide,
T
Breskens
835
12 05
3 37
6 45
V
IJzendijke
717
10 24
1 61
5 16
Heefis plaat
9
12 35
4 02
711
Pyramide
7 26
10 34
2
5 23
Biervliet
9 15
12 50
415
7 25
Biervliet
7 40
10 54
215
5 35
V
Pyramide
9 26
1 02
4 24
7 35
V
Hoofdplaat
7 41
10 55
2 16
5 36
a
IJzendijke
9 40
1 20
4 40
7 50
a
Breskens
8 02
1125
2 45
6
YLISSIN «EN—ROOSENDAAL.
V
Vlissingen
ab 42
bS 05
bl12 e7
b9 18 bil 34
113
4 22
a
Middelburg
al 51
b6 15
b7 22 c7 10
b9 29 bil 45
1 24
4 32
Gees
»6 11
bê 49
b7 41 c7 43
b9 49 bl2 17
1 44
e3 04
4 52
Vlake
a6 23
b7 07
b7 54 cV58
blO 06 bl2 33
157
e3 20
5 07
Bergen op Zeem
a6 49
b7 53
b8 19 c8 42
blO 51
b 118
2 24
e4 03
5 50
a
Roosendaal
a7 08
b8 13
b8 33 e9 -
bil 09 b 136
2 38
e4 21
5 08
T
Roosendaal
a7 13
b8 40
cP 17
11 24
bl 52
2 49
b4 53
6 39
a
Rotterdam beurs
a8 11
b9 42
clO 33
12 36
b3 07
3 49
6 09
Rotterdam D. P.
a8 19
b9 50
C1041
12 44
b3 i4
3 53
6 17
7 54
Den Haag H.S.
8 52
10 22
11 22
122
3 52
4 29
6 52
8 22
Haarlem
9 27
10 67
1157
157
4 27
515
7 27
834
m
Amsterdam C.S.
9 44
11 14
12 14
2 14
4 44
5;-6
7 44
914
H
Roosendaal
a7 09
8 47
931
1122
bl 46
2 47
4 46
6 17
V
Breda
a7 29
9 07
10 06
11 42
b212
3 07
5 07
6 39
9
's Hertogenboseh
9 56
11 15
12 30
3 57
5 55
7 33
9
Utrecht O.S.
10 58
12 27
1 36
5 03
6 57
9 14
V
Nijmegen
1107
12 01
1 60
4 45
6 48
8 55
a
Arnhem
1146
12 23
b2 16
5 09
721
9 84
615
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
8 £8 blO 04
912 1048
o
o
M
731
7 40
8 53
831
9 53
7 35
7 65
8 37
9 23
915
9 88
1108
8 21
8 41
9 29
10 30
10 19
10 57
7 34
7 44
813
8 28
911
9 29
9 37
10 34
10 42
11 22
1157
0 14
9 43
10 21
Arnhem
NijmegeD
Utrecht G.S.
's Hertogenbosch
Breda b5 43
Roosendaal b619
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P. b4 56
Botterdam Beurs
Roosendaal b6 16
Roosendaal bé 38
Bergen op Zoom b7 02
Vlake
Goes
Middelbnrg
V'lssingen
6 50
7 28
bS 34
b6 54
b7 39
c7 46
c8 09
e8 53
o910
09 44
c9 62
Alleen des aandags b Alleen
b7 48
b8 11
b3 47
b3 55
6 57
7 22
716
8 14
8 59
9 21
7 22
830
811
820
9 24
9 38
9 63
blO 23
blO 36
blO 66
bil 03
a
d Markttrein alleen "üinasdags
8 22
8 44
8 51
9 39
10 26
1048
815
8 31
9 06
9 63
9 39
10 48
10 59
1114
1140
1162
1212
12 20
op werkdagen
10 24
10 47
10 40
11 36
12 21
12 48
1116
1131
12 06
12 43
19 62
214
a2 22
a2 38
a3 01
a3 16
a3 36
a3 44
e Alleen op
119
147
139
2 46
2 58
3 42
221
4 29
1185
10 19
10 38
1125
1151
1044
12 49
104
115
1 31
2 06
2 44
3 63
145
201
2 36
3 06
517
6 38
2 46
3 01
2 53 b3 05
3 47 4 02
4 07
4 26
6 22
5 53
6 01
Zon-
1 45
301
3 36 b3 51
4 14 b4 21
3 21 4 05
5 22 b& 33
5 43 c7 15
5 58 c7 36
6 10 c6 26
6 22 c8 85
6 42 c9 07
6 60 c9 15
en Feestdagen.
5 28
5 43
6 06
6 37
6 57
7 05
b4 22
4 44
4 48
6 45
6 37
7 01
4 15
4 al
5 06
5 43
5 52
7 01
b7 15
b7 69
b8 30
b8 61
b9 30
b9 39
7 46
813
8 05
9 09
9 56
10 17
7 46
8 01
8 36
9 12
9 21
10 19
10 29
10 44
11 13
11 25
11 45
11 58
Auto-Omnibusdienst AxelHulst.
Alleen op werkdagen.
v. Axel, Wed. Gilijamse 6 45 10 4 15 v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 30
a. Hulst, Statiën 7 55 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 60
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw,
a Antwerpen
v St. Nic. n. Meeh.
a Meeh len
r Mechelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
633 11 14
6 41 11 21
6 53 11 33
713 11 40
a7 25 12 06
a8 21 12 57
8 23 12 09
9 22 1 09
9 41 120
10 01 155
2 04 5 02a 6 95b
213 5 1' a 6 29b
2 21 5 21a 6 38b
f 29 5 28a 6 46b
2 40 642a6f8b
2 53 5f8a7 '7b
3 32 6 06 7 33
4 13 55 8H
3 11 6 0 'a 7 30b
4 10 7 10a 8 28o
4 25 7 19 8 45
4 50 7 47 9 31
V
Brussel
c5 12
9 42 dl 15
5 53
a
MeeheleB
6 07
10 12
1 52
6 14
V
Mechelen
610
10 25
156
6 22
a
St. Nic. v. Meeh,
7 19
11 32
2 56
7 24
v Antw. d. St. Nic.
618
11 14
2 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic n. Tern.
7 25
12 10
312
7 48
11
Hulst
8 20
103
4
8 44
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
11
Axel
8 36
1 19
4 16
9
11
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 53
137
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.07.
In verband met de invoering; van den zomertijd in België vertrekken
Holl ndsche stations één uur vroeger.
de treinen op de
Neuzen
Sluiskil
Slniskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Gent Dp.
Gent St. P.
Spoorweg Ter Neuzen—Gent.
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
8 50
8 59
9 03
9 07
9 20
7 23 1101
8 07
812
9 01
11 42
1151
12 57
12 25
12 34
12 38
12 42
12 55
12 £2
1 30
146
151
2 55
5 40
5 49
5 63
5 57
6 10
6 10
6 55
7 05
8 07
Brussel
Gent St. P.
Gent St. P.
Geat Dp.
Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Slniskilbrug
Sluiskil
Ter Neuzen
<25
6 42
7 30
8
8 08
812
816
8 24
712
816
8 23
8 39
9 21
9 61
9 59
10 03
10 07
10 15
10 f5
1144
1201
12 17
1
1 30
1 38
142
146
154
3 48
4 57
5 02
517
6 20b
6 50b
6 f 8b
7 02b
7 06b
714b
6 53
7 34
8 06
8 22
9 1?»
9 42a
9 60a
9 54a
9 58a
10 06a
a Brussel
a Alleen op Zon- en Feestdagen, b. Niet op Zon- en Feestdagen.
In verband met de invoering van den zomertijd in België vertrekken de treinen op de
Holland»che siationv één uur vroeger.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borsseleu
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
Vlissingen—
Aankomst trein te Vlissingen
Verirek boot van Vlissingen
Aankomst Borsseleu
Aankomst te Neuzen
W erkdagen.
Neuzen—Beraden Vlissingen.
9,ui
9,20
IC, 20
11,34
BorsselenNeuzen.
TB,
vm.
vm.
7,20
7,30
7,50
2.—
2,20
3,30
4.11
12,58
1,06
1,25
2,85
4,55
5,15
6,25
6.52
2,3C
4-
4,20
5,30
Neuzen—Hoedekenskerke.
Zondagen.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Verrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,46 10.20 12,06 8,- 5,40
6.40 8,30 11.05 12,50 3,45 6,26
6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,87
7,14 9 U8 11.39 1,21 4,26 7,01
7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21
8,1110,86 11.52 2,08 6,22 8.45
8,30
va. 5.55 nm.
9,15
6.40
9,28
6,52
9,50
7.14
7,43
11,25
9.10
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
Mi
8,10
8,59
9,21
9,25
8,04 10,33 11,60 2,06 6,35
7,39 9,46 12 14 1,41 4,39
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41
6,48 8,44 11,07 12,a 4,- 7,03
6,558,50 11,15 1 - 4,10 7,10
7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 lOjlO
6,50 9,1011,301,— 3,65 6 7,25 9 35
7,20 9,40 12,- 1,30 4,25 6 30 7,55 10 06
7,25 9,4512,10 1,36 4,30 6 40 8,—
7,35 9,55 12,20 1,45 4,40 6 50 8,10
ertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,06 12,33 1,57 4,57 7 83 8,28
Vlissingen 7,4810,23 1,53 5,06 8,261118
Vertrek boot van Waizoorden
Aankomst te Hansweert
Vertrek tram van Hansweert
Aankomst te Vlake
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Vlake
Aankomst te Hansweert
Vertrek boot van Hansweert 5
Aankomst te Waizoorden
7,48 10,23 11 40 1,53 5,06 6,25 8,26
7,5410,06 1,57 4,57 8,28
8,r-10,25 11 50 2,10 5.10 6,30 8,40
8,10 10,35 12 - 2,20 5,20 6.40 8,60
8,15 10,4012,15 2,2j 5 30 6,40 8 50
5 30 8,45 11,10 12,45 2,55 6 - 7,10 9,2u
Aankomst trein te Vlissingen 720 855110312,68 236 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 915 1130 1,10 245 4 523 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 316 480 650 74u
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 2.— 320 435 6C6 750
Aankomst te Vlissingen 665 860 1110 1260 2.80 360 505 635 820
Vertrek trein van Vlissingen 712 866 918 1134 113 411 544 652 840
De booten wahtea op tiatneu, 'ndOw dit de 1
il M| benadering opsregere», 'a Maandags on 6.10 n.
1. 9,07
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
nm. 8 33
8 10
8,43
9,06
9,10
8,55
7.—
1.
6.40
9 35
7,30
1,30
7.10
10 05
7.40
1.35
7.15
T.50
1.46
7.25
7.68
1.57
7.33
8.63
1, 53
8,19
6 10
6 40
8.53
7.68
8.65
9.05
9.10
9.40
1.58
1.57
2.10
2.20
2.25
2,55
8.19
8.28
8.85
8.45
8.45
9.16
9 62 12 58 6,01
7,30 10,— 110 6,10
8,— 10,30 1 40 6,40
8,50 10,60 8 30 6,65
9.20 11,20 4 - 7,26
9,88 411 7,34
aankomt der boetes