Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei
Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
Recept,
Karnemelkpuddjng,
Axel (Drie Schouwen),—Terneuzen— Philippine.
Axel
(Drie
Schouwen)
-Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas
v Drie Schouwen 6 00 8 52 12 21 3 29 710
van Gent—IJzendjjke.
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst.
SPOORWEG MJBCIIELEN—TERNEÜZEN.
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
Stoomtram HulstWalzoorden.
IJzendjjke—Veldzicht (Grens).
Breskens—Hoofdplaat—P yramidc,
Spoorweg Ter Neuzen—Gent.
Van af 2 October 1932 tot nadere
W erkdagen.
Neuzen—Boraeien—Vligsingen.
aankondiging.
VlissingenBorsselenNeuzen.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
s
6 Alleen op
NeuzenHoedekenskerke.
L—
4,20
5,30
HoedekenskerkeNeuzen.
Walzoorden—Hansweert—Vlake.
Vlake—Hansweert—Walzoorden.
Vlissingen—Breskens.
BreskensVlissingen.
8.53
«»-
8,50
10,50
330
411
6,15
De regels van den weg.
Voor automobilistenen
motorrijders.
1. Vermijdt alcoholgebruik,
wanneer gij daarna nog rijden
moet.
2. Let by het inhalen op, of
uit tegengestelde richting geen
verkeer nadert. Gaat nimmer na
het inhalen te snel weer naar
rechts (Niet snijden
3 Geeft tydig teekens
a. Als gij stoppen wilt of vaart
verminderen door het toonen van
uw stoplicht of door het op en
neer bewegen van uw arm
b. Als gij van richting veran
deren gaat door het zijwaarts uit
steken vsn uw arm of richting
aanwijzer in de nieuwe richting.
4. Geeft tijdig signalen, als de
veiligheid dat eischt. (Misbruikt
echter uw hoorn niet i onze tijd
heeft dringend rust noodig
5. S aat nimmer in een bocht
stil, dan belet ge anderen, om op
die toch al gevaarlijke punten
voldoende rechts te houden.
6 Zorgt by duisternis voor de
volgende verlichting
a aan de voorzyde twee witte
lichten (ter weerszyden van den
auto)
b. aan de linkerachterzijde een
rood achterlicht
c, een voldoende verlichting
van het schternummer.
N.B. Motorrijwielen behoeven
aan de voorzijde slechts één wit
lieht te hebben motordriewielers
en motorzijspancombinaties staan
gelijk met automobielen.
7. Dempt uw verblindende
verlichting
a. bij het tegenkomen van an
der verkeer (auto's, fietseD, paar-
denkarren, enz.) op 100 meter
vóór de ontmoeting
b. bianen bebouwde kommen
c. tijdens het stilstaan.
8. Verleent steeds uw hulp na
een aanryding, botsiDg enz. waar
bij een mensch letsel heeft beko
men. Dit geldt óók, wanneer gij
geen schuld aaD de aanrijding hebt.
9. Zorgt voor goede remmen.
Een rem werkt goed, wanneer
hy in staat is, den auto tot stil
stand te brengen binnen de vol
gende afstanden (gerekend op een
droog stroef wegdek
bij een snelheid v, 20 km/u
binnen 6 M. 3 M.
by eeu snelheid v. 30 km/u
binnen 13 M. 7 M.
bij een snelheid v. 40 kro/u
binnen 22 M. 13 M.
by een snelheid v. 50 km/u
binnen 35 M. 13.
by een snelheid v. 00 km/u
binnen 50 M. 28 M.
10. Zorgt voor een goede stuur
inrichting.
Deze is in orde, wanneer de
speling (vrije slag) in het stuur
wiel niet meer bedraagt dan 30
graden (gemeten aan den omtrek)
11. Parkeer nooit op zoodanige
wijze, dat het rijdend verkeer ge
hinderd kaD wordeD.
Dus b.v. niet op of vlak bij
hoeken van strateD, niet in boch
ten, niet anders dan vlak langs
den berm ot het trottoir, enz.
Nuttige wenken.
Theebladen zijn een prachtig
middel om geverniste, geverfde
oppervlakken te reinigen. Doe
ze in een potje met water en
laat ze een halt uur staan. Daar
na het water afgieten en voor
het reinigen van de vetf gebrui
ken ia plaats van water en zeep.
Echt Japausch lakwerk kan
men goed onderhouden door af
wrijving met een flanellen lap,
die even gedrenkt is in sla- of
olijfolie, daarna getipt in een
beetje meel. Door deze behande
ling hebben dergelijke voorwer
pen absoluut niets te lijden. Bo
vendien behouden ze hun glans.
Heeft men last van vischgraten
die in de keel zijn blyven steken,
dan gebruike men een rauw ei
ol citroensap.
Gewelde boter kan men mooi
glad en gebonden opdienen, wan
neer de boter eerst tot room
wordt geroerd.
Neem 1 L. karnemelk, 4 ci
troenen, 1 p. suiker, 30 gram ge
latine (hall witte, halt roode).
Los de gelatine op in warm
water, na ze eerst in koud water
geweekt te hebbeD. Voeg er de
suiker bij, het citroensap, de ge
raspte schil van ééq citroen, en
doet dit bij de karnemelk.
Roer deze massa van tijd tot
tyd tot de pudding stijf begint te
worden.
Giet ze in 'n omgespoelde stee-
nen vorm, en laat ze verder styf
worden. Geef er koude vanille
saus by of doe er geslagen room
over.
o
In da mate, dat gij uw plicht
zoekt te doen, mlt gij weten,
wat uw plicht is. De eisoh van
het oogenblik.
Göthe.
Eerst u zeiven opgevoed,
Voordat gij 't een ander doet
Anders gaat het wis niet goed,
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Keuzon
Heek
Philippine
5 35 8
5 40 fe 05
6 06 8 27
6 29 8 52
6 30 9 20
6 43 9 35
6 53 9 49
1130 2 36 6 15
11 35 2 40 6 20
12 01 8 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Keuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch, 8 51
9 54
10 05
10 20
1130
12
1215
12 20
1 25
1 35
50
2 30
3 02
3 22
3 27
4 56
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
8 17 912
8 37 9 32
8 42 9 37
©riesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kleosterz.
Walsoorden
5 30
5 35
5 56
6 10
6 20
6 30
6 35
6 41
8
8 06
8 26
8 40
8 47
8 55
8 78
9 03
11
11 35
12 -
12 14
12 24
12 34
12 39
12 45
0 2 35
2 40
3
3 13
3 22
3 3'
3 34
3 39
6 15
6 20
6 42
6 55
7 04
7 13
7 17
7 22
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Driesch.
7 40
7 46
7 51
8 01
8 11
8 26
8 46
8 5i
11 15
11 20
11 25
1135
1) 45
12
1215
12 20
210
2 16
2 20
2 30
2 43
3 02
3 22
3 27
6 06
6 11
6 15
6 23
6 31
6 42
7 02
7 07
7 30
7 36
7 41
7 51
8 01
817
8 37
8 42
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramid®
IJzendijke
IJzendijke
Sehoondijke
615
6 31
6 54
7 18
7 30
8 00
8 23
9 07
9 28
9 53
10 23
10 38
10 39
1102
12 36
12 53
1 24
149
2 02
2 04
2 24
3 45
4 18
4 51
5 14
5 27
5 28
5 46
7 25
7 42
8 02
8 29
8 45
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
V
Sehoondijke
8 28
1231
2 51
6 01
a
IJzendijke
8 46
12 60
3 ®3
6 20
V
IJzendijke
6 12 9 13
12 52
408
7 20
f
Pvramide
6 26 9 26
1 05
4 26
7 36
V
Philippine
6 54 9 53
1 24
4 52
3 2
II
Sas van Gent
7 26 10 45
201
5 30
6 32
ii
Westdorpe
7 41 1105
214
5 50
8 50
a
Drie Schonwen
7 58 1125
2 34
610
f9 10
P
v. Axel, Wed, Gilijamse
a. Hulst, Station
Alleen op werkdagen.
6 45 10415 v. Hulst, Station
&3b n Axel, Wed. Gilijamse
7 55
10
11 20
8 30
9 40
2 30
3 45
8 30
9 60
v Ter Keuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMeeh len
v Meehelen
a Brussel
6 15 10 58 2 04 5 02a 6 25b
6 24 11 06 213 6 1' a 6 2^b
6 33 11 14 2 21 5 21a 6 38b
6 41 11 21 2 29 5 28a 6 46b
6 53 11 33 2 40 5 42a Sf 8b
7 13 11 40 2 53 5 f 8a 7 7b a St. Nic.
a7 2C 12 06 3 32 6 06 7 33 v St. Nie
*8 21 12 67 4 11 6 55 8 1* Hulst
8 23 12 09 3 1! 6 O'-'a 7 30b Kijkuit
9 22 104 4 10 7 10a 8 28o Axel
9 41 120 4 25 7 19 8 45 Sluiskil
10 01 1 55 4 50 7 47 9 3/ a Ter Neuzen
Brussel
Mecheleu
Meehelen
St. Nic. v. Meeh.
Antw. n. St. Nic.
Autw.
i. Tem.
c5 12
6 07
6 10
7 19
6 18
7 15
7 25
8 20
8 27
8 36
8 46
8 53
9 42
10 12
10 53
11 82
11 14
12 04
12 10
1 03
1 11
1 19
128
137
dl 15
162
156
2 56
2 04
2 54
3 12
4
4 08
4 16
4 25
4 34
5 53
6 14
6 22
7 24
7 06
7 45
7 48
8 44
8 53
9
9 09
918
'uZllïbuSSTd itC: «S7Fm"'"e,°- V«'ret' Brussel Zuid
8 55
9
9 12
9 03
912
Moerbeke (B. T.)
Kruisstraat
Roodesluis (H. T.)
Drieschouwen 6 10
Zuiddorpe 6 15
Roodesluis (H.T.) 6 27
Kruisslraat(B.T.) 6 19
Moerbeke 6 27
In yerband met de invoering van den zomertijd in België vertrekken de treiDen op de
Hollandsche stations één uur vroeger.
12 25
1230
12 42
12 34
1242
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
v
V
V
v Zuiddorpe
a Drieschouwen
7
710
7 41
7 49
7 65
10 38
1046
1117
11 23
1129
135
1 45
216
2 24
2 31
5 22
5 30
6 01
6 08
6 I
a a aba
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50
„Terhei® 6 18 8 431038 1233258523 7 908
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 33 707 9 16
Kleosterz. 6 S6 9 1055 12 50 3 16 5 45 715 9 25
a Walz. 6 48 9 05 11- 12 Ê5 3 28 5 55 720 9 SC
v Walz.
Kloosterz.
Kuitaart,
Terhole
a Hulst,
a Niet op Zondsgen, b Zondags 30 min. later.
a b a a a
650 910 1116 105 340 605 732 940
655 915 1121 113 345 610 737 945
704 924 1130 123 354 617 746 954
712 932 1138 133 402 625 754 1002
730 950 1156 155 420 640 812 1020
v. Uzeudyke 8 47
a. Veldzieht (Graas) 8 55
3 25 6 21 v. Veldzieht Grens)
3 35 6 30 a. IJzendijke
9
910
3 45
355
6 35
6 45
v Sreakeus
HeeAtplaat
Biervliet
Pyramid®
a T.izeudbk®
8 95
12 85
3 37
6 45
v IJzendijke
717
10 24
1 61
516
9
12 35
4 02
711
Pyramide
7 21
18 34
2
5 23
9 15
12 5P
415
7 25
Biervliet
7 40
10 54
215
5 35
9 25
1 02
4 24
7 35
v Hoefdnlaat
7 41
10 55
2 16
5 36
9 46
1 20
4 40
7 60
a Breskens
8 02
11 25
2 45
6
Neuzen 6 50 8
Sluiskil 6 59 8
Sluiskil Brug 7 03 9
Philippine 7 07 9
Sas van Gent 7 20 9
Selzaet® 7 23 11
Gent Pp.
a Gent St. P. 8 07 li
v 812 11
a Brussel 9 01 12
a Alleen op Zon- en
In verband met de
Hollandfche s;»tion>- één
12 25
12 34
12 38
12 42
12 55
12 f 2
1 30
146
151
2 55
5 40
5 49
5 53
5 57
6 10
6 10
6 55
7 05
8 07
V
Brussel
7 12
10 55
3 48
a G®nt St. P.
816
1144
4 57
Geut St. P.
126
8 23
1201
5 02
n
G®«t Dp.
6 42
8 39
12 17
5 17
71
Selzaet®
7 30
9 21
1
6 20b
V
Sas van Geut
8
9 61
1 30
6 50b
11
Philippi»®
8 08
9 59
1 38
6 f 8b
V
Sluiskilbrug
8 12
10 03
1 42
7 02b
Sluiskil
8 16
10 07
146
7 06b
a
Ter Neuzen
8 24
1015
154
714b
6 53
7 34
8 06
8 22
9 l?a
9 42a
9 60a
9£4a
9 58a
10 06a
Feestdagen, b, Niet op Zon- en Feestdagen.
invoering van den zomertijd in België vertrekken de treinen od de
uur vroeger.
va.
Zondagen,
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
vns.
9-
9,20
10,20
11,34
Aankomst trein t« Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Aankomst Borsselen
Aankomst te keuzen
v ra.
7,20
nm.
W
7,30
ii
tl
7,50
M
li
9,
II
2,—
2,20
3,30
4,11
12,58
1.05
1,25
2,35
V
VüasiBgeu
a5 42
bS05
b712 e7
b9 18 bil 34
1 13
4 22
615
6 52
7 34
a
Middelburg
al 51
b6 15
b7 22 c7 10
b9 29 bil 45
1 24
4 32
7 02
7 44
Gees
a6 11
56 49
b7 41 c7 43
b9 49 bl2 17
1 44
e3 04
4 52
7 21
813
M
Vlak»
a6 23
b7 07
b7 54 cY 58
blO 06 bl2 33
157
e3 20
6 07
0
M
7 33
8 23
M
Bergen op Zeem
a6 49
b7 53
b8 19 c8 42 blO 51 b 118
2 24
e4 03
5 50
7 58
9 11
a
Keeeendaal
a7 03
5813
b8 33 c9 -
bil 09 b 136
2 38
e4 21
5 08
731
8 12
9 29
V
Roosendaal
a7 13
b8 40
c9 17
11 24 bl 52
2 49 b453
6 39
7 40
8 24
9 37
a
Rotterdam beurs
aSU
b9 42
cl0 33
12 36 b3 07
3 49
6 09
8 53
9 24
10 34
Rotterdam D. P.
a8 19
b9 50
clO 41
12 44 b3 14
3 53
6 17
7 54
831
9 32
10 42
Den Haag H.S.
8 52
10 22
11 22
1 22 3 52
4 29
6 52
8 22
8f8bl004
11 22
n
Haarlem
9 27
10 67
11 57
1 57 4 27
515
7 27
831
912
10 48
11 57
w
Amsterdam G.S.
9 44
11 14
12 14
214 4 44
5:5
7 44
914
9 53
1108
0 14
ii
Roosendaal
a7 09
8 47
931
1122 bl 46
2 47
4 46
617
7 35
8 21
9 43
Breda
a7 29
9 07
10 06
1142 b2 12
3 07
5 07
6 39
755
8 41
10 21
'b Hertogenboseb
9 56
1115
12 30
3 57
5 55
7 33
8 37
9 29
Utrecht G.S.
10 58
12 27
1 36
5 03
6 57
9 14
9 23
10 30
V
Nijmegen
1107
12 01
1 50
4 45
6 48
8 55
915
1019
a
Arnhem
11 46
12 23
b2 16
5 09
721
9 34
9 88
1057
Arnhem
Nijmegen
Utrecht G.S.
's Hertogenbosch
Breda b5 43 6 50
Roosendaal b619 7 28
Amsterdam C.S. b6 34
Haarlem b6 54
Den Haag H.S. b7 39
Rotterdam D.P. b456
Rotterdam Beurs
Roosendaal b6 16
Roosendaal b6 38
Bergen op Zoom b7 02
Vlake
Goes
Middelburg
V'lasingan
Alleen des aandags. b
Markttrein alleen Dlnnsdags.
Alleen
6 57
7 22
716
8 14
8 59
9 21
7 22
830
b 8 11
b 8 20
b 9 24
b 9 38
b 9 63
blO 23
blO 36
bl066
bll«8
op werkdagen
1135
10 19
10 38
10 24
10 47
10 40
1136
12 21
12 43
11 15
1131
11 25 12 06
1161 12 43
1044 1252
12 49 214
1 04 a2 22
a2 38
a3 04
a3 16
a3 36
a3 44
115
1 31
2 06
2 44
2 53 b8 05
3 47 4 02
119
147
139
2 46
3 82
3 63
145
201
2 86
3 06
4 07
4 25
5 22
5 53
6 01
6 28
5 43
6 06
6 37
6 57
7 03
2 58
3 42
221
4 29
517
6 38
1 45 2 46
3 01 3 01
3 36 b3 51
4 14 b4 21
3 21 4 05
5 22 b& 33
5 48 c7 15
5 58 c7 36
6 10 c6 25
6 22 cS 85
6 42 c9 07
6 60 o''5
bi 22
4 44
4 48
6 45
6 37
701
415
4 dl
506
5 43
5 62
7 01
b7 15
b7 89
b8 30
b3 51
bV 30
b° 89
7 46
8 13
8 05
9C9
9 56
10 17
7 46
8 01
8 36
9 12
9 21
10 19
10 29
10 44
1113
1125
11 45
r 53
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek treiu naar Roosendaal
ii li >i Vlissingen
5,55 7,45 10.20 12,65 3,— 5,40
6.40 8,30 11.05 12,50 3,4a 6,25
6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 b,37
7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,01
7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21
8,1110,36 11.52 2,68 6,22 8,46
4,56
6,15
6,25
6,52
2,3C
8,30
9,15
9,28
9,50
11,25
Aankomst trein van Roosendaal
,1 Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,33 11,50 2,06 6,35
7,39 9,46 la 14 1,41 4,39
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41
6,48 8,44 11,07 12,, 3 4,- 7,03
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10
7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 ÏOJO
Vertrek boot van Walzoorden 6,60
Aankomst te Hansweert 7,20
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512T01,35 4 30 6 40 8',—
Aankomst te Vlake 7,35 9,55 12jC0 1,45 440 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,5410,0612,331,67 4,57 7 33 8,28
i, Vlissingen 7,4810,23 1,53 5,06 f 261118
8.41
8,10
8,59
9,21
9,2b
9,1011,30 1,— 3,55 6 - 7,25 9 35
9,4012,- 1,30 4,25 6 30 7,55 I0ü5
Zou- eu Feestdagen.
Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2311 40 1,53 5 66 6 25 8,26
■I Vlissingen 7,54 10,06 1,57 4^57 8,28
Vertrek tram .van Vlake 8,— 10,25 11 60 2,10 5.10 6,30 8,40
Aankomst te Hansweert 8,10 10,35 12 2.20 5,20 6.40 8,60
Vertrek boot van Hansweert 6 8,16 10,4012,16 2,25 5 30 6,40 8 60
Aankomst te Walsoorden 5 30 8,4611,1012,45 2,55 6 7,10 9,2ü
Aankomst trein te Vlissingen 720 8f5 1108 12,58 186 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 780 915 1130 1,10 245 4 62) 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 346 480 650 740
Vertrek boot van Breskens 625 820 10401220 2.— 320 4?5 fit 5 7&e
Aankomst te Vlissingen 665 850 1110 1260 2.30 360 505 635 820
Vertrek trelnvan Vlissingen Tij 668 9',8 1184 118 411 544 659 8"1
De booten w&ebseti op tr»n«ts iDiteo d. d« v»Vav«
is bS benadavtag osfngaves 'i Maa dagi ra I/O v
VH.
5.55 na.
6.40
6,63
7.14
7,43
9.10
5 30
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
vm
9,07
7,41
9,18
9,35
9,45
10 30
na. 8 33
810
8.43
n 9,06
9,10
I, 9,65
7.-
1.
6.40
7,30
1,30
7.10
7.40
1.36
7.15
T.50
1.45
7 25
7.58
1.57
7.33
8.53
1, 53
8,19
1.58
7.58
1.57
8.65
2.10
9.05
2,20
6 10
9J0
2.26
6 40
9.40
2,55
9 62 12 58
7,30
10,—
110
10,30
140
9,20
11,20
4
9,33
9 35
1005
8.19
8.28
8.35
8.45
8.45
9.16
6,01
6,10
6,40
7,34
Ïto Mü'T' htit 4e;