Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
Recept.
M 1 D D E
3D INT
1ST VERVOER
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine.
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
Stoomtram HulstWalzoorden.
VLISSINGEN
-ROOSENDAAL
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst
SPOORWEG MECHELEN-TERNEUZEN.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging.
HoedekenskerkeNeuzen.
W alzoordenHansweertVlake.
Vlake—HansweertW alzoorden
VlissingenBr eskens.
Br eskens-
Vlissingen.
De Regels van den Weg.
Naar aanleiding van de in uit
zicht gestelde scherpere controle
op overtreding van de verkeers-
voorschrifcen zend) de A. N. W.B.-
Tosristenbond voor Nederland
ons het volgende overzicht van
de »regels van den weg*.
Algemeene wenken.
1. Rijdt nimmer op zoodanige
wijze, dat de veiligheid van bet
verkeer in gevaar wordt gebracht
of de vrijheid van beweging der
overige weggebruikers wordt be
lemmerd.
2. Houdt steeds rechts en wijkt
els ge een ander inhaalt naar
links uit. Ga Dimmer na bet voor
bijrijden te snel weer naar de
rechterzijde. (Dus niet snijden
3. Berijdt nimmer zonder nood
zaak de linkerwegheltt en bedenkt
dat rijden op de linkerweghellt
verboden is
a. in alle bochten binnen be
bouwde kommen
b. in onoverzichtelijke bochten
daar buiten.
4. Neemt daarom ook een bocht
naar rechts kort, en een bocht
naar links ruim.
5. Berijdt den meest rechts ge
legen rijweg, wanneer breede stra
ten, enz. door eeD plantsoen, mid
denpad of anderzins in twerëa
verdeeld zijn.
6. Verleent voorrang aan van
rechts komend verkeer. Bedenkt
evenwel, wanneer gij zeil van
rechts komt, dat uw recht van
voorrang u niet ontslaat van de
verplichting, om acht te geven
op het kruisende verkeer. Let dus
óók op auto's enz., welke van
links komen.
7. Baalt een tram alleen aan de
linkerzijde in, wanneer ge daar
door niet op de linker weghelft
behoeft te komen.
Nattige wenken.
Een eetlepel melk waarin een
beetje bruine suiker is opgelost,
is eeu goed glazuur voor het gla
zuren van cakes en gebak.
Weet U wel dat zeep, juist
door liggen er beter op wordt
Aarzel dus nooit bij eeu oprui
ming oogenschynlijk oude stukken
zepp (bij het pond, zooals som
mige groote zaken wel eens doen)
te koopen.
Berg nooit thee en koffie bij
elkaar op. Elk behoort apart in
een stevig gesloten bus. Anders
bederven ze elkaar's geur.
(Overschotjes.)
Meer dan ooit nemen we ons
tegenwoordig voor, niets te lateu
verloren gaan wat voor onze voe
ding nog waarde kan hebben ook
de onaanzienlijkste restjes worden
voor het eeD of ander doel nog
bruikbaar gemaakt.
Eu het is merkwaardig, hoe
vindingrijk we op dit gebied wor
den. als we eenmaal zijn begon
nen met het uitdenken van mo
gelijkheden het gaat er mee als
met de kruiswoord- en andere
puzzles hoe meer we er oplos
sen, des te gemakkelijker gaat
bet ons af.
Zou het niet de moeite waard
zijn, om in dit opzicht te profi-
teeren van eikaars ondervindin
gen
Welnu, wij laten eenige be
denkseltjes volgen, waarvau men
ons verzekerd heeft, dat ze doel
treffend zijn. Trouwens, een een
voudig overlezen van de raadge
vingen doet oas al duideljjk in
zien, dat we er iets mee kunnen
bereikeD.
Wat b.v. uit fe voeren met een
restje hutspot dat te klein is om
als opgewarmd hapje nog dienst
te doen Men kan het op een
zacht vuur al roerende vermengen
met kleine scheutjes melk, tot bet
tenslotte op de normale soep-dikte
is gebracht. Natuurlijk voor het
»pittigec, dat we nu eenmaal van
soep verwachteneen paar
Maggi's bouillonblokjes, het flau
we vau de melk is verdwenen,
terwijl de voedzaamheid van de
melk behouden eu het kliekje is
geworden tot een gerecht, waar
van aan ieder een kopje-vol kan
worden verstrekt bij de twaalf
uur-boterham.
Wie bezit een rioolterrier
Jonge fat»Ik w0u een hond
hebben, zoo groot en ongeveer
zoo dik, een soort haze»i d,
maar de staart is korter en de
kop grooter en de pooteD zijn niet
zoo lang en zijn neus is wat stom
per. Hebt u dat soort?»
Koopman »Neen, meneer, die
verdrink ik.»
Vrije handel.
Ecd der hardnekkigste zorgen
in zaken draait om de vraag
»Hoe kan ik, tegenover naderen
de verzadiging der markt en groei
ende cor currentie. mijn omzet op
gezonde basis laten blijven stij
gen
Wij bevelen beide spreuken
aan ter bestudeering aan de leden
der Federatie die volharden b(j
een »prijstarief», die zich dood-
staren op een >prijstarief< en die
zich naar den kelder werken met
hun »prijstarief«. (De zskenw.)
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 35 8
540 b 05
6 05 8 27
6 29 8 52
6 30 9 20
6 43 9 35
6 53 9 49
1130 2 35 6 16
11 35 2 40 6 20
12 01 8 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Heek 7 10
a Neuzen 7 25
v Neuzen 7 67
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
9 54
10 05
10 20
1130
12
12 15
12 20
1 25
1 35
1 50
2 50
3 02
3 22
3 27
4 56
510
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
817 912
8 37 9 32
8 42 9 37
v Driesch. 5 30 8 1180 2 35 615 v Walsoorden 7 40 11 15 210 6 06 7 30
„Axel 5 35 8 06 11 35 2 40 6 20 Klcosterz. 7 46 11 20 216 6 11 7 36
„Zaamslag 5 56 8 26 12 - 3— 6 42 „Groenendijk 7 51 11 25 2 20 6 15 7 41
„Rapenburg 6 10 8 40 12 14 3 13 6 55 „Hengstdijk 8 01 11 35 2 30 6 23 7 51
.Hengstdijk 6 20 8 47 12 24 3 22 7 04 „Rapenburg 8 11 11 45 2 43 6 31 8 01
„Groenendijk 6 30 8 55 12 34 3 31 7 13 „Zaamslag 8 26 12— 3 02 6 42 817
„Kloosterz. 6 35 8 58 12 39 3 34 7 17 „Axel 8 46 12 15 3 22 7 02 8 37
a Walsoorden 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 a Driesch. 8 51 12 20 3 27 7 07 8 42
Axel (Drie Sehouwen)—Sas van Gent IJzendijke.
v Drie Schouwen 6 CO 8 57 12 21 3 29 7 10
v Schoondijke 8 28 1231 2 51 6 01
a IJzendijko 3 46 12 60 3 13 6 20
v IJzendijke 6 12 9 13 1252 408 7 20
Pyramide 6 26 9 26 1 05 4 2b 7 36
Philippine 6 54 9 53 1 24 4 52 8(2
Sas van Gent 7 26 10 45 2 01 5 30 8 32
Westdorpe 7 41 1105 214 5 50 850
a Drie Schouwen 7 58 11 25 2 34 610 f9 10
Westdorpe
6 15
9 07
12 36
3 45
7 25
9
Sas van Gent
631
9 28
1253
418
7 42
9
Philippine
6 54
9 53
1 24
451
8 02
9
Pyramide
7 18
10 28
149
5 14
8 29
a
IJzendijke
7 30
10 38
2 02
5 27
8 45
V
IJzendijke
8 00
10 39
2 04
5 28
a
Sehoondijke
8 23
11 02
2 24
546
f Rijdt ep verzoek door tot Axel-Brug.
Drieschouwen 610
Zuiddorpe 615
Reodesluis(H.T.) 6 27
Eratsstraat(B.T.) 6 19
v
v
V
V
a Meerbeke
(B. T.)
T.)
6 27
6 55
9
9 12
9 03
912
12 25
12 30
12 42
12 34
12 42
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
v Moerbeke (B. T.) 7 10 38 135 5 22
v Kruisstraat 710 10 46 1 45 5 30
v Roodesluis (H. T.) 7 41 11 17 216 6 01
v Zuiddorpe 7 49 11 23 2 24 6 08
a Driesehouwen 7 55 11 29 2 31 6 14
a a aba
v Hulst 6 - 8 25 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50
Terhole 6 18 8 431038 12 33 2 58523 7 908
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16
Kloosterz. 6 S5 9 1055 12 50 3 15 5 45 715 9 25
a Walz. 6 40 9 05 11— 12 65 3 20 5 55 720 9 SC
v Walz. 650 910 1116 105 310 606 732 940
„Kloosterz. 653 915 1121 113 345 610 737 945
„Kuitaart, 704 924 1130 123 354 617 746 954
„Terhole 712 932 1138 183 402 625 754 1002
a Hulst, 730 950 1156 155 420 640 812 1020
a Niet op Zondagen, b Zondags 30 min. later.
v. Uaaedqke 8 47
a. Veldmi-ht (Grens) 8 55
IJzendijke—Veldzicht (Grens).
3 55 6 21 v. Veldzicht Grens)
a. IJzendijke
3 35
6 30
9
9 10
3 45
355
6 35
6 45
Breskens—Heefd plaatPyramide,
V
Breskens
8 35
12 05
3 37
6 45
v IJzendijke
717
10 24
151
5 16
Hoofdplaat
9
12 35
4 02
711
Pyramide
7 23
10 34
2
5 23
Biervliet
915
12 50
415
7 25
Biervliet
7 40
10 54
215
5 35
Pyramide
9 25
1 02
4 24
7 35
y Hoofdplaat
7 41
10 55
216
5 36
a
T.Jwwdbka
9 46
1 20
4 40
7 50
a Breskens
8 02
1125
2 45
6
V
Vlissingen
ah 42
bS 05
b7 12 e7
b9 18 bil 34
1 13
a
Middelburg
a& 51
b6 15
b722 c710
b9 29 bil 45
1 24
1
Goes
a6 11
b6 49
b7 41 c7 43
b9 49 bl2 17
1 44
ft
Vlake
a6 28
b7 U7
b7 54 cl 58
blO 06 bl2 33
157
M
Betgen op Zeom
a6 49
b7 53
b8 19 c8 42
blO 51 b 118
2 24
a
Roosendaal
a 7 03
b8 13
b8 33 c9 -
bil 09 b 136
2 38
T
Roosendaal
a7 13
b8 40
c9 17
11 24
bl 52
2 49
a
Rotterdam beurs
a8 11
b9 42
clÜ33
12 36
b3 07
3 49
,1
Rotterdam D. P.
a8 19
b9 50
C1041
12 44
bS 14
3 53
Den Haag H.S.
8 52
10 22
11 22
122
3 52
4 29
ti
Haarlem
9 27
10 57
11 57
1 57
4 27
515
9
Amsterdam G.S.
9 44
11 14
12 14
2 14
4 44
55
tt
Roosendaal
a7 09
8 47
931
11 22
bl 46
2 47
9
Breda
a7 29
9 07
10 06
1142
b2 12
3 07
9
's Hertogenboseh
9 56
1115
12 30
3 67
Utrecht G.S.
10 58
12 27
1 36
5 03
V
Nijmegen
1107
12 01
1 50
4 45
a
Arnhem
11 46
12 23
b2 16
6 09
e3 04
e3 20
e4 03
e4 21
b4 53
6 09
6 17
6 52
7 27
7 44
4 46
5 07
5 55
6 67
6 48
721
4 22
4 32
4 52
6 07
5 50
5 08
6 39
7 54
8 22
834
9 14
6 17
6 39
7 33
9 14
8 55
981
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
8 f8 blO 01
912 1048
6 15
O
O
7 31
7 40
8 53
8 31
9 58
7 35
765
8 37
9 23
915
9 83
1108
8 21
8 41
9 29
10 30
10 19
10 57
7 34
7 44
8 13
8 2c
9 11
9 29
9 37
10 31
10 42
1122
1157
0 14
9 43
1021
V Arnhem
6 67
8 22
10 24
Nijmegen
7 22
8 44
10 47
Utrecht C.S.
716
8 51
10 40
's Hertogenbosch
8 14
9 39
1136
Breda
Roosendaal
b5 43
6 60
8 59
10 26
12 21
b6 19
7 28
9 21
10 48
1135 12 43
v Amsterdam C.S.
b6 34
7 22
815
10 19 11 15
Haarlem
b6 64
8 31
10 38 11 31
Den Haag H.S.
b7 39
830
9 06
11 26 12 06
Rotterdam D.P.
bl 56
b
811
9 53
1151 12 43
Rotterdam Beurs
b 8 20
9 39
10 44 19 62
a Roosendaal
b6 16
b 9 24
10 48
12 49 2 14
v Roosendaal
bS 38
07 46
b
9 38
10 59
1 04 a2 22
B Bergen op Zoom
b7 02
c3 09
b
9 63
1114
a2 38
a -3 01
Vlake
b7 48
c8 63
blO 23
1140
Goes
b8 11
o9 10
blO 36
11 62
rS &3 16
Middelburg
b9 47
c? 44
blO 66
1212
a3 36
a Vlissingen
b8 55
c9 62
bil 03
1220
&3 44
115
1 31
2 06
2 44
119
147
139
2 46
3 32
3 58
145
201
2 86
3 06
2 58
3 42
221
4 29
517
5 38
2 45
3 01
b3 51
2 53 b3 05
3 47 4 02
4 07
4 25
5 22
5 53
601
5 28
5 43
5 06
6 37
6 57
7 05
1 45
301
8 36
4 (4 b421
3 21 4 05
5 22 b5 33
5 43 c7 15
5 58 c7 36
6 10 c6 25
6 22 c8 35
6 42 c9 07
6 60 cï 15
b4 22
4 44
4 48
5 45
6 37
7 01
4 15
4 al
5 06
6 43
5 62
7 01
b7 15
b7 89
b3 30
bS BI
bi 30
b9 39
7 46
813
8 05
9 09
9 56
10 17
7 45
8 01
8 36
9 12
9 21
10 19
10 29
10 44
11 13
11 25
1145
11 53
Alleen des aandags b Alleen op werkdagen, e Alleen op Zon- en Feestdagen.
Markttrein alleen Diunsdags,
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Station
Alleen op werkdagen.
10
1120
6 45
7 56
4 15
5 30
v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 30
Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 60
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Meeh.
aMech len
v Meehelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
633 11 14
641 11 21
6 53 11 38
713 11 40
a7 28 12 06
a8 21 12 57
8 23 12 09
9 22 1 08
9 41 120
10 01 155
2 04 5 02a 6 25b
2 13 6 1' a 6 2 'b
2 21 5 21a 6 38b
2 29 5 28a 6 46b
2 40 5 42a 6 F 8b
2 53 5 f 8a 7'7b
3 32 6 06 7 33
411 6 55 8H
311 60 a 7 30b
4 10 7 10a 8 28 o
4 25 7 19 8 45
4 50 7 47 9 31
V
Brussel
c 5 12
9 42 dl 15
6 53
a
Meehelen
6 07
10 12
1 52
6 14
V
Meehelen
610
10 2')
1 56
6 22
a
St. Nic. v. Meeh.
7 19
11 32
2 56
7 24
V
Antw. n. St. Nic.
6 18
11 14
2 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic n. Tem.
7 25
12 10
3 12
7 48
Hulst
8 20
1 03
4 -
8 44
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
Axel
8 36
1 19
4 16
9
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 53
1 37
4 34
9 18
a Al'e* n op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen,
en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.07.
c Vertrekt van Brussel Zuid
y
Neuzen
6 50
850
12 25
5 40
y
Brussel
712
10 55
3 48
6 63
Sluiskil
6 59
8 59
12 34
5 49
a Gent St. P.
816
1144
4 57
7 34
Sluiskil Brug
7 03
9 03
12 38
5 53
V
Gent St. P.
6 26
8 23
1201
5 02
8 06
u
Philippine
7 07
9 07
12 42
5 57
tl
Gaat Dp.
6 42
8 39
12 17
5 17
8 22
m
Sas van Gent
7 20
9 20
12 55
6 10
IJ
Selzaete
7 30
9 21
1
6 20b
9 19*
Selzaete
7 23
1101
12 F 2
6 10
t
Sas ran Gent
8
9 51
1 30
6 50b
9 42*
w
Gent Dp.
1 30
tl
Philippine
8 08
9 59
138
6:8b
9 60*
a
Gent St. P.
8 07
11 42
146
6 55
V
Sluiskilbrug
812
10 03
142
7 02 b
9 54*
V
9
812
1151
151
7 05
Sluiskil
816
1007
146
7 06b
9 58*
a
Brussel
9 01
12 57
2 55
8 07
a
Ter Neuzen
8 24
1015
1 64
7 14b
10 06*
a Alleen op
Zon-
en Feestdagen, b.
Niet
op Zon- en Feestdagen.
W erkdagen.
Neuzen—BorMelen—Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzen vm. 9,nm. 2,4,56
Aankomst Borsselen 9,20 2,20 5,15
Aankomst te Vlissingen vm. 10,20 3,30 6,25
Vertrek trein van Vlissingen 11,34 4,11 6,52
Vlissingen—BorsselenNeuzen.
Aankomst trein te Vlissingen vm. 7,20 nm. 12,68 2,3C
Vertrek boot van Vlissingen 7,30 1.06 4,
Aankomst Borsselen 7,50 1,25 4,20
Aankomst te Neuzen 9,— 2,85 6,30
NeuzenHeedekenskerkc.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,45 10.20 12,65 3,— 5,40 8,30
6.40 8,30 11.05 12,50 3,4ê 6,95 9,15
6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,37 9,28
7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,01 9,5«
7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21
8.1110,35 11.52 2,08 6,22 8.45 11,25
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk,
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,33 11,50 2,06 6,35
7,39 9,46 12 14 1,41 4,39
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41
6.4^ 8,44 11,07 12^3 4,— 7,08
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10
8,41
8,10
8,59
9,21
9,25
7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,10
Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 3,55 6 7,25 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,-1,30 4,25 6 30 7^,510 05
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,35 4,30 6 40 8,—
Aankomst te Vlake 7,36 9,5512,201,45 4,40 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,6410,0612,331,67 4,57 7 83 8,28
Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,06 8,261118
Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,2311 40 1,53 5,06 6,25 8,26
Vlissingen 7,6410,06 1,574 57 8 28
Vertrek tram van Vlake 8,- 10,251150 2,105 10 6.30 8,40
Aankomst te Hansweert 8,1010,8512 2,20 6,20 6.40 8,50
Vertrek boot van Hansweert 6 8,16 10,4012,-15 2,25 6 30 6,40 6 60
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,46 11.1012,45 2,65 6 7,10 9,20
Aankomst trein te Vlissingen 720 815110812,68 286 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 1,10 245 4 523 710
Aankomst boot te B-eskens 620 8— 946 12— 1,40 316 430 550 740
Zondagen.
6.56 nm.
640
6,52
7,14
7,43
9.10
5 30
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
vm. 9,07
nm
8 33
7,41
1$
8 10
9,18
9,35
li
8,43
tt
9,06
9-45
it
9,10
10 30
tt
9,65
7.—
1.
6.40
9 35
7,30
1,30
7.10
10 05
7.40
1.35
7.15
T.50
1.46
7.25
7.68
1.57
7.33
8.63
1, 53
8,13
Ver rek boot van Breskens 625 820 10401220 2 820 4 5 6f6 76e 8 60
ant emit te Vlissingen 665 850 11101260 2.80 360 505 635 820 920
Vertrek trelnvan Vlissingen 712 866 918 1134 113 411544 652 840 9,33
Eu booten wachten op tuete* dit de dienst toelaat. De wnknmst der boetev
u M| f adaifeg opgegsves 's Maandags om 8,10 u,
6 10
6 40
8.53
7.68
8.65
9.05
9.10
9.40
1.58
1.67
2.10
2.20
2.26
8,55
8.19
8.28
8.35
8.45
8.45
9.15
9 62 12 58 6,01
7,30 10,— 1 10 6,10
8,— 10,30 1 40 6,40
10,60 8 30
11,20 4-
411
6,65
7,26
7,34