Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. ■■i M 1DDB ES IV V -A- IV V EJ VOER. Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. Stoomtram HulstWalzoorden. VLISSIN G EN—ROOSEND A AL. ts 1 Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging. HoedekenskerkeNeuzen. Walzoorden—Hansweert— Vlake. Viake—Hansweert—Walzoorden. VUsslngen— Breskens. Br eskensVliRsingen. Het Zeempje. Een em. predikant schrijft aan het i Hbld.« In mijn eerste N oord-Holland- sche gemeente is geruimeD tijd 't »zeempje« mijn grootste ver schrikking geweest Wat dat was? Eigenlijk een erg onnoozel en oogenschijnlijk ODSchuldigding. Op de tatel lag in den tijd, waar ven ik spreek, ia de huiskamer van boer en arbeider op een steenen ot porseleinen plaatje een zeemleerenlap, die meestal de sporen vertoonde van een lang en zeer veelvuldig gebruik en die voor allerlei doeleinden dieDst deed. Men veegde er de tatel mee af, maar ook weleeDs de neuzen der kinderen terwijl ik er ook meermalen getuige van geweest ben, dat de kopjes op het theeblad er mee werden af gedroogd Een mijner diakeneD had een kind verloren en op den morgen, nadat ik daarvan bericht ontvan gen had, ging ik hem en zijn vronw, die nog al ver van de pastorie woonden, op;o keu. De man was eerst niet thnis Toen ik de vrouw mij 1 <i eluemiDg betuigde vulden zich tiaar oogen met tranen, die, en dat spreekt van zelf, met het bewuste ez-em- pjec werden afgedroogd. E;o oogenbhk daarna kwam de boer binnen. De man, die het geval wel wat kalmer opnam dan zijn vrouw, noodigde mij uit den een of anderen morgendrank te ge bruiken. Natuurlijk sloeg ik dat aanbod af. Maar neeD, zoo kwam ik er niet af. In ieder geval moest de vrouw mij dan toch een glaasje madeira in die dagen de deftige morgendrank der boe ren schenken. Eu ja, nog zie ik de vrouw met een halt fl schje madeira aankomen en op een blaadje met twee glaasjes voor haar man en mü neerzetten. Het fliscbje werd ontkurkt, de hals met »het zeempje» afgeveegd, de glaasjes op dezelfde wijze met dat instrument bewerkt en vervolgens volgeschonken. »Nou, dominé, tast toe Frissche morgen Jp, met recht, »frisscbe morgeD» als ik dacht aan de tranen dier vrouw, die pas in dat zeempje waren opgevangen Voor de huisvrouw. Glycerine is een uitstekend middel om het water waarin fla nellen goed gewa8schen wordt, zacbt te maken. Een paar thee lepeltjes op een emmer water is voldoende. Koperen gordijnroeden moet men at en toe eens inwrijven met een lap met vaseline of machine olie. Natuurlijk moeten we maar een heel klein beetje op een lap doen. De roeden worden daar door glad, zoodat de ringen er makkelijk overheen glijden. Wanneer een parapluie zijn beste dagen heeft gehad, moeten we die afsponzen met een sterke oplossing van thee met suiker. De thee haalt de kleur sterk op en de suiker maakt de stol stevig. Wist U, datvleesch doorkoken en braden een groot deel van zijn gewicht verliest, n I. ongeveer een hall pond per uur Voor het koude buffet (8 personen) 4 gemarineerde hariDgeD, 2 K G. mosseleD, ongeveer 30 mid delmatig groote aardappelen (zoo veel mogelijk van gelijke grootte), 1 fl -schje truffils, 4 eetlepels sla olie, 4 eetlepels kruideDazyn, wat peterselie, laurierblad, tijm, peper en zout, 2 theelepels Maggi's Aroma. Kook de schoongemaakte aard appelen in de schil gaar, pel ze, laat ze koud worden en snijd ze in gelijke plakjes. Laat de mosselen een uurtje in kond water staan, borstel ze schoon en kook ze in kokend water met zout, peterselie, lau rierblad en lijm, lot de schalen zich openen (ongeveer 10 miou- ten). Neem de mosselen uit de schalen. Maak de gemarineerde haringen schoon en snijd ze in dobbel steentjes. Vermeng in een diepe schaal de mosselen (op een twintigtal van de mooiste na), de aardappel- plakjes (met uitzondering van een vijftigtal), de haring, de helft van de truffels (fijngesneden) met de olie en den szyn, de Maggi's Aroma, wat peper en misschieD wat zout, laat alles een uur staan, zoodat de vloeistof het mengsel voldoende kaD doortrekken. Schik de >sla« dan eenigszins kussenvormig op een schotel en gameer ze laDgs den omtrek met een rand van dakpansgewijze el kaar bedekkende aardappelplak jes, afgewisseld hier en daar door een stapeltje mosselen en de nog overgehouden in plakjes gesneden truffels. Strooi over het gedeelte binuen dezen rand een paar le pels zeer fijn gebakte peterselie. 't Is geen schande te valleü, 't Is schande niet op te staan. Huygens, Driesch. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine. 5 «6 8 5 40 fc 05 6 05 8 27 6 29 8 52 6 30 9 20 6 43 9 35 6 53 9 49 1130 2 35 6 15 11 35 2 40 6 20 12 01 8 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 49 7 55 v Philippine 7 Hoek 7 10 a Neuzen 7 25 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch. 8 51 9 54 10 05 10 20 11 30 12 12 15 12 20 1 25 135 1 50 2.0 3 02 3 22 3 27 4 5Ó 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 8 17 9 12 8 37 9 32 8 42 9 37 Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk K If-osterz. Walsoorden 5 30 8 1130 2 35 615 V Walsoorden 7 40 5 35 8 05 11 35 2 40 6 20 Klcosterz. 7 46 5 56 8 26 12 - 3 6 42 Groenendijk 7 51 6 10 8 40 1214 3 13 6 55 Hengstdijk 8 01 6 20 8 47 12 24 3 22 7 04 Rapenburg 8 11 6 30 8 55 12 34 33! 713 Zaamslag - 8 26 6 35 8(8 12 39 3 34 7 17 Axel 8 46 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 a Driesch. 8 51 11 15 11 20 11 25 1135 11 46 12 12 15 12 20 210 216 2 20 2 30 2 43 3 02 3 22 3 27 6 06 6 11 615 6 23 6 31 6 42 7 02 7 07 7 30 7 36 741 7 51 8 01 817 8 37 8 42 Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzendyke. Drie Sehoutven Westdorp e Sas van Gent Philippine P\ ramide IJzendijke IJzendijke Seheondijke 6(0 6 15 631 6 54 7 18 7 30 8 00 8 23 851 1221 9 07 12 36 9 28 9 53 10 23 10 38 10 39 1102 12 53 1 24 149 2 02 2 04 2 24 3 29 3 45 418 451 5 14 5 27 5 28 5 46 7 10 7 25 7 42 8 02 8 29 8 45 •j- Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. v Schooudijke a IJzendijke v IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe a Drie Schouwen 6 12 6 26 6 54 7 26 7 41 7 58 8 28 1231 S 46 12 50 9 13 1252 9 26 1 05 9 53 10 45 1105 11 25 124 2 01 214 2 34 2 51 3 '3 408 4 25 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8(2 8 32 8 50 610 f9 10 Drieschouwen 6 10 Zaiddorpe 6 15 Koodesluis(H.T.) 6 27 Kruisstraat(B.T.) 6 19 Moerbeke 6 27 (B. T.) 6 55 9- 9 12 9 03 9 12 12 25 12 30 1242 12 34 12 42 3 30 3 35 3 47 3 39 3 47 v Moerbeke (B. T.) 7 10 28 1 35 5 22 v Kruisstraat 7 10 10 46 1 45 5 30 v Boodesluis (H. T.) 7 41 11 17 2 16 6 01 v Zuiddorpe 7 49 11 23 2 24 6 08 a Drieschouwen 7 55 11 29 231 614 a a aba v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50 Terhole 6 18 8 43 1038 1233258523 7 9(8 Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16 Kloosterz. 6 9 1055 12 50 3 15 5 45 716 9 25 a Walss. 6 40 9 05 11— 12 i. 5 3 20 5 55 720 9 3C v Walz. Kloosterz. Kuitaart, Terhole a Hulst, 650 910 1116 105 310 605 732 940 655 915 1121 113 345 610 737 945 704 924 1130 123 354 617 746 954 712 932 1138 133 402 625 754 1002 730 950 1156 155 420 640 812 1020 a Niet r p Zondsgen. b Zondags 30 min. later. U zen dijk* a. Veldlucht (Grens) IJzendijke—Veldzicht (Grens). 8 47 3 25 6 21 v. Veldzicht Greus) 9 3 45 6 35 8 56 3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45 Breskens—Hoofdplaat—Pyramide, v Ereakens Hoofdplaat Biervliet Pyramide a IJsmadgke 8 85 12 05 3 37 6 45 V IJzendijke 717 10 24 1 51 516 9 12 35 4 02 7 11 Pyramide 7 24 10 34 2 5 23 915 12 50 415 7 25 Biervliet 7 40 10 54 215 5 35 9 25 1 02 4 24 7 35 V Hoofdplaat 7 41 10 55 2 16 6 36 9 4® 1 20 4 40 7 50 a Breskens 8 02 11 26 2 45 6 Vlissingen a5 42 bS05 b7 12 c7 b9 18 bil 34 1 13 4 22 Middelburg aö 51 b6 '5 b7 22 c7 10 b9 29; bil 45 1 24 4 32 Goes a6 11 b6 49 b7 41 c7 43 b9 4& b 12 17 1 44 e3 04 4 62 Vlake a6 23 b7 U7 b7 54 cY £8 blO 06 b!2 3.' 1 57 e3 *0 6 07 Bergen op Zoom a£ 49 b7 53 b8 19 c8 42 blO 51 1 b 1 18 2 24 e4 03 5(0 Roosendaal a7 03 b8 13 b8 c9 - bil 091 b 1 36 2 38 e4 21 5 08 Roosendaal a7 13 b8 40 c9 17 11 24 bl 52 2 49 b4 53 61-9 Rotterdam bears a8 11 b9 42 cld 38 12 36 b3 07 3 49 6 09 Rotterdam D. P. a8 19 b9 50 C1041 12 44 b3 14 3 53 6 17 7 54 Den Haag H.S. 8 52 10 22 11 22 22 3 52 4 29 6 63 8 22 Haarlem 9 27 10 57 11 57 1 57 4 27 5 15 7 27 831 Amsterdam C.S. 9 44 11 14 12 14 2 14 4 44 5 5 7 44 914 Roosendaal a7 09 8 47 931 11 22 bl 46 2 47 4 46 6 17 Breda a7 29 9 07 10 06 11 42 b2 12 3 07 5 07 6 39 's Hertogenboaeh 9 66 1115 12 30 3 57 5 55 7 33 Utrecht G.S. 10 58 12 27 1 36 5 03 6 57 9 14 Nijmegen 1107 12 01 1 60 4 45 6 48 8 65 Arnhem 11 46 12 23 b2 16 6 09 7 21 931 615 o O M 7 31 7 40 8 53 8 31 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 8 f8 blO 04 912 1048 9 53 7 35 755 8 37 9 23 915 9 83 11 C8 8 21 8 41 9 29 10 30 10 19 10 57 7 34 7 44 8 13 8 2r 9 11 9 29 9 37 10 31 10 42 11 22 11 57 0 14 9 43 10 21 Arnhem Nijmegen Utrecht G.8. 's Hertogenbosch Breda b5 43 Roosendaal b619 Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. b t 56 Rotterdam Beurs Roosendaal b6 16 Roosendaal b3 38 Bergen op Zoom b7 02 Vlake b7 48 Goes b811 Middelburg b3 47 V lisaingen bS55 Alleen des aandags. b Alleen Mtrkttroiu alleen Dinnsdags, 6 60 7 28 b6 34 86 64 b7 39 c7 46 c8 09 c8 63 c9 10 c9 44 c9 62 6 67 7 22 716 8 14 8 59 9 21 7 22 830 811 8 20 9 24 9 38 9 68 blO 23 blO 36 blO 66 bil 68 823 8 44 8 51 9 39 10 26 10 48 815 8 31 9 06 9 53 9 39 10 48 10 59 1114 1140 11 62 1212 12 20 1135 10 19 10 38 1125 11 51 10 44 12 49 104 is 10 24 10 47 10 40 11 36 12 21 12 43 1115 1131 12 06 12 43 19 62 214 a2 22 &2 38 a3 01 a3 16 a3 36 a3 44 115 1 31 2 06 2 44 1 19 147 139 2 46 3 32 3 58 145 201 2 36 3 06 2 53 b3 05 3 47 4 02 4 07 6 28 4 25 6 22 5 53 6 01 6 43 6 06 6 37 6 57 7 03 2 58 3 42 221 4 29 517 5 38 1 45 2 45 3 01 3 01 3 36 b3 51 4 14 b4 21 3 21 4 05 5*2 b5 33 5 43 c7 15 5 58 c7 36 6 10 c6 25 6 z2 cB 86 6 42 c9 07 6 50 0915 bi 22 4 44 4 48 6 46 6 37 7 01 4 15 4 al 506 6 43 5 62 7 01 b7 15 b7 39 bB 30 bB 61 bi 30 b9 39 op werkdagen, e Alleen op Zou- en Feestdagen, v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Station Auto-Omnibusdienst AxelHulst Alleen op werkdagen. 6 45 7 55 10 11 20 4 15 5 30 v. Hulst, Station Axel, Wed. Gilijamse 8 30 2 30 8 30 9 40 3 45 9(0 SPOORWEG FfHELEN- TERNELZEN. 7 46 6 13 8 05 919 9 56 10 17 7 45 8 01 8 36 9 12 9 21 10 19 10 29 10 44 1113 11 25 11 45 1163 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. aMech len v Meehelen a Brussel 615 10 58 6 24 11 06 6 33 11 14 641 11 21 6 53 11 33 7 13 11 40 a7 *8 12 06 a8 21 12 57 8 23 12 09 9 22 103 9 41 120 10 01 155 2 04 5 02a 6 25b 213 5 1 h 6 2 b 2 21 5 21a 6 38b 2 29 5 28a 6 44!b 2 40 6 42a 8 (8b 2 53 5 f 8a 7 '7b 3 32 b 06 7 83 4 11 6 51 8 1' 3H 6 0 a 7 30b 410 710a 8 28o 4 25 7 19 8 45 4 50 7 47 9 31 V Brussel c 5 12 9 42 dl 15 5 53 a Mechelen 6 07 10 12 112 6 14 V Mechelen 610 10 27 1 56 6 22 a St. Nie. v. Meeh. 7 19 11 32 9 56 7 24 V Antw. d. St. Nic. 6 18 11 14 5 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nic n. Tern. 7 25 12 10 3 12 7 48 11 Hulst 820 1 03 4 - 8 44 11 Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 ft Axel 8 36 1 19 4 16 9 ft Sluiskil 8 46 128 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 53 137 4 34 9 18 a Al e< n op werkdagen b Alleen on Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.07. Spoorweg 12 25 5 40 Ter Neuzen— Gent. V Brussel 7 12 10 (5 3 48 6 63 a Gent St. P. 816 1144 4 57 7 34 V Gent St. P. «2-7 8 23 1201 5 02 8 06 Geat Dp. 6 42 8 39 12 17 5 17 8 22 Selzaete 7 30 9 21 1 6 20b 9 l?a Sas van Gent 8 9 51 1 30 6 60b 9 42a Philippit e 8 08 9 59 1 38 6:8b 9 60a Sluiskil brug 8 12 10 03 1 42 7 02 b 9 54a Sluiskil 8 16 10 07 146 7 06b 9 58a a Ter Neuzen 8 24 1015 1 54 7 14b IC 06a v Neuzen 6 50 I Sluiskil 6 59 8 59 12 34 5 49 Sluiskil Brug 7 03 9 03 12 38 5 53 Philippine 7 07 9 07 12 42 5 57 Sas van Gent 7 20 9 20 12 65 6 10 Selzaete 7 23 1101 1212 6 10 Gent Dp. 1 30 a Gent St. P. 8 07 11 42 146 6 55 v 812 1151 151 7 05 a Brussel 9 01 12 57 2 55 8 07 Alleen op Zon- en Feestdagen, b. Niet op Zon- en Feestdagen. Zondagen. Vertrek boot van Neuzen Aankomst Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen W erkdagen. Neuzen—Borsselen—Vlissingen. 9,m 9,20 10,30 11,34 vm. vm. Vlissingen—Borsselen—Neuzen. .Aankomst trein te Vlissingen Ver'rek boot van Vlissingen Aankomst Borsselen Aankomst te Neuzen 7,20 7,30 7,50 9.- nm 2.— 2,20 3,30 4,11 12,58 1.06 1,25 2,35 NeuzenHoedekenskerke. Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,45 10.20 12,66 3,- 5,40 6.40 8,30 11.05 12,50 3,4® 6,2a 6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,37 7,14 9 08 11.39 1,21 4,26 7,01 7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21 8.1110,86 11.52 2,08 6,22 8.45 4,56 5,15 6,25 6,52 2,3C 4- 4,'70 6,30 8,30 9,15 9,28 9,50 11,25 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek'tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk, Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,33 11,50 2,06 6,35 8,41 7,39 9,46 12 14 1,41 4,39 8,10 6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59 6.4- 8,44 11,07 12, 3 4,— 7,03 9,21 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,26 7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,10 Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,3r65 6 7,25 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,1,30 4,25 6 30 7,(5 10 06 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,35 4,30 6 40 8,— Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,201.45 4 40 6 50 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,5410,0612,331,67 4,57 7 83 8.28 Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,06 8,26 11 18 Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,23 11 40 1,53 5,C6 6,25 8,26 Vlissingen 7,64 10,06 1,57 4 57 8 28 Vertrek tram van Vlake 8,— 10,251160 2,105 10 6,30 8,40 Aankomst te Hansweert 8,10 10,35 12 2,20 6,20 6.40 8,60 Vertrek boot van Hansweert 6 8,16 10,4012,16 2,25 6 30 6,40 8 60 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4611.1012,45 2,656 7,10 9,20 Aankomst trein te Vlissingen 720 8(5 110312,68 f36 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 1,10 245 4 52) 710 Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 316 430 650 740 Vertrek boot van Breskens 625 82' 10401220 2.— 320 455 606 75e Aankomst te Vlissingen 666 860 11101260 2.30 360 505 685 820 Vertrek trein van Vlissingen 712 866 918 1184 113 411 544 652 840 De booten wachten op t«men, indien dit de «Heust toelaat, te bü S v. dtclsg 's Ma»' dags rm 6,10 u, vm. 6.55 nm. 6.40 6,62 7.14 7,43 9.10 5 30 6,15 6,37 7,01 7,21 8,35 vm. 9,07 nm. 8 33 7,41 9,18 9,35 9.45 10 30 8 10 8,43 9,06 9,10 9,65 7.— 1. 6.40 9 85 7,30 1,30 7.10 10 05 7.40 1.35 7.15 7.50 1.46 7.25 7.58 1.57 7.33 8.53 1,53 8,19 6 10 6 40 8.53 7.68 8.65 9.05 9.18 9.40 1.53 1.67 2.10 2.20 2.26 2,55 8.19 8.28 8.35 8.45 8.45 9.15 9 62 1258 6,01 7,30 10,- 110 6,10 8,— 10,30 1 40 6,40 3,60 10,50 3 30 6,66 9.20 11,20 4- 7,26 9,38 411 7,34 D* aankomst der boos*-?

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1933 | | pagina 4