Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei
Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
■■i
M 1DDB
ES IV V -A- IV V EJ
VOER.
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
Stoomtram HulstWalzoorden.
VLISSIN G EN—ROOSEND A AL.
ts
1
Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging.
HoedekenskerkeNeuzen.
Walzoorden—Hansweert— Vlake.
Viake—Hansweert—Walzoorden.
VUsslngen— Breskens.
Br eskensVliRsingen.
Het Zeempje.
Een em. predikant schrijft aan
het i Hbld.«
In mijn eerste N oord-Holland-
sche gemeente is geruimeD tijd
't »zeempje« mijn grootste ver
schrikking geweest Wat dat
was? Eigenlijk een erg onnoozel
en oogenschijnlijk ODSchuldigding.
Op de tatel lag in den tijd, waar
ven ik spreek, ia de huiskamer
van boer en arbeider op een
steenen ot porseleinen plaatje een
zeemleerenlap, die meestal de
sporen vertoonde van een lang
en zeer veelvuldig gebruik en
die voor allerlei doeleinden dieDst
deed. Men veegde er de tatel
mee af, maar ook weleeDs de
neuzen der kinderen terwijl ik
er ook meermalen getuige van
geweest ben, dat de kopjes op
het theeblad er mee werden af
gedroogd
Een mijner diakeneD had een
kind verloren en op den morgen,
nadat ik daarvan bericht ontvan
gen had, ging ik hem en zijn
vronw, die nog al ver van de
pastorie woonden, op;o keu. De
man was eerst niet thnis Toen
ik de vrouw mij 1 <i eluemiDg
betuigde vulden zich tiaar oogen
met tranen, die, en dat spreekt
van zelf, met het bewuste ez-em-
pjec werden afgedroogd. E;o
oogenbhk daarna kwam de boer
binnen. De man, die het geval
wel wat kalmer opnam dan zijn
vrouw, noodigde mij uit den een
of anderen morgendrank te ge
bruiken. Natuurlijk sloeg ik dat
aanbod af. Maar neeD, zoo kwam
ik er niet af. In ieder geval
moest de vrouw mij dan toch een
glaasje madeira in die dagen
de deftige morgendrank der boe
ren schenken. Eu ja, nog zie
ik de vrouw met een halt fl schje
madeira aankomen en op een
blaadje met twee glaasjes voor
haar man en mü neerzetten. Het
fliscbje werd ontkurkt, de hals
met »het zeempje» afgeveegd, de
glaasjes op dezelfde wijze met dat
instrument bewerkt en vervolgens
volgeschonken. »Nou, dominé,
tast toe Frissche morgen Jp,
met recht, »frisscbe morgeD» als
ik dacht aan de tranen dier vrouw,
die pas in dat zeempje waren
opgevangen
Voor de huisvrouw.
Glycerine is een uitstekend
middel om het water waarin fla
nellen goed gewa8schen wordt,
zacbt te maken. Een paar thee
lepeltjes op een emmer water is
voldoende.
Koperen gordijnroeden moet
men at en toe eens inwrijven met
een lap met vaseline of machine
olie. Natuurlijk moeten we maar
een heel klein beetje op een lap
doen. De roeden worden daar
door glad, zoodat de ringen er
makkelijk overheen glijden.
Wanneer een parapluie zijn
beste dagen heeft gehad, moeten
we die afsponzen met een sterke
oplossing van thee met suiker.
De thee haalt de kleur sterk op
en de suiker maakt de stol stevig.
Wist U, datvleesch doorkoken
en braden een groot deel van zijn
gewicht verliest, n I. ongeveer een
hall pond per uur
Voor het koude buffet (8 personen)
4 gemarineerde hariDgeD, 2
K G. mosseleD, ongeveer 30 mid
delmatig groote aardappelen (zoo
veel mogelijk van gelijke grootte),
1 fl -schje truffils, 4 eetlepels sla
olie, 4 eetlepels kruideDazyn, wat
peterselie, laurierblad, tijm, peper
en zout, 2 theelepels Maggi's
Aroma.
Kook de schoongemaakte aard
appelen in de schil gaar, pel ze,
laat ze koud worden en snijd ze
in gelijke plakjes.
Laat de mosselen een uurtje
in kond water staan, borstel ze
schoon en kook ze in kokend
water met zout, peterselie, lau
rierblad en lijm, lot de schalen
zich openen (ongeveer 10 miou-
ten). Neem de mosselen uit de
schalen.
Maak de gemarineerde haringen
schoon en snijd ze in dobbel
steentjes.
Vermeng in een diepe schaal
de mosselen (op een twintigtal
van de mooiste na), de aardappel-
plakjes (met uitzondering van
een vijftigtal), de haring, de helft
van de truffels (fijngesneden) met
de olie en den szyn, de Maggi's
Aroma, wat peper en misschieD
wat zout, laat alles een uur staan,
zoodat de vloeistof het mengsel
voldoende kaD doortrekken.
Schik de >sla« dan eenigszins
kussenvormig op een schotel en
gameer ze laDgs den omtrek met
een rand van dakpansgewijze el
kaar bedekkende aardappelplak
jes, afgewisseld hier en daar door
een stapeltje mosselen en de nog
overgehouden in plakjes gesneden
truffels. Strooi over het gedeelte
binuen dezen rand een paar le
pels zeer fijn gebakte peterselie.
't Is geen schande te valleü,
't Is schande niet op te staan.
Huygens,
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine.
5 «6 8
5 40 fc 05
6 05 8 27
6 29 8 52
6 30 9 20
6 43 9 35
6 53 9 49
1130 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
12 01 8 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
9 54
10 05
10 20
11 30
12
12 15
12 20
1 25
135
1 50
2.0
3 02
3 22
3 27
4 5Ó
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
8 17 9 12
8 37 9 32
8 42 9 37
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
K If-osterz.
Walsoorden
5 30
8
1130
2 35
615
V
Walsoorden
7 40
5 35
8 05
11 35
2 40
6 20
Klcosterz.
7 46
5 56
8 26
12 -
3
6 42
Groenendijk
7 51
6 10
8 40
1214
3 13
6 55
Hengstdijk
8 01
6 20
8 47
12 24
3 22
7 04
Rapenburg
8 11
6 30
8 55
12 34
33!
713
Zaamslag -
8 26
6 35
8(8
12 39
3 34
7 17
Axel
8 46
6 41
9 03
12 45
3 39
7 22
a
Driesch.
8 51
11 15
11 20
11 25
1135
11 46
12
12 15
12 20
210
216
2 20
2 30
2 43
3 02
3 22
3 27
6 06
6 11
615
6 23
6 31
6 42
7 02
7 07
7 30
7 36
741
7 51
8 01
817
8 37
8 42
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzendyke.
Drie Sehoutven
Westdorp e
Sas van Gent
Philippine
P\ ramide
IJzendijke
IJzendijke
Seheondijke
6(0
6 15
631
6 54
7 18
7 30
8 00
8 23
851 1221
9 07 12 36
9 28
9 53
10 23
10 38
10 39
1102
12 53
1 24
149
2 02
2 04
2 24
3 29
3 45
418
451
5 14
5 27
5 28
5 46
7 10
7 25
7 42
8 02
8 29
8 45
•j- Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
v Schooudijke
a IJzendijke
v IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
a Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
7 26
7 41
7 58
8 28 1231
S 46 12 50
9 13 1252
9 26 1 05
9 53
10 45
1105
11 25
124
2 01
214
2 34
2 51
3 '3
408
4 25
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8(2
8 32
8 50
610 f9 10
Drieschouwen 6 10
Zaiddorpe 6 15
Koodesluis(H.T.) 6 27
Kruisstraat(B.T.) 6 19
Moerbeke 6 27
(B. T.)
6 55
9-
9 12
9 03
9 12
12 25
12 30
1242
12 34
12 42
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
v Moerbeke (B. T.) 7 10 28 1 35 5 22
v Kruisstraat 7 10 10 46 1 45 5 30
v Boodesluis (H. T.) 7 41 11 17 2 16 6 01
v Zuiddorpe 7 49 11 23 2 24 6 08
a Drieschouwen 7 55 11 29 231 614
a a aba
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50
Terhole 6 18 8 43 1038 1233258523 7 9(8
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16
Kloosterz. 6 9 1055 12 50 3 15 5 45 716 9 25
a Walss. 6 40 9 05 11— 12 i. 5 3 20 5 55 720 9 3C
v Walz.
Kloosterz.
Kuitaart,
Terhole
a Hulst,
650 910 1116 105 310 605 732 940
655 915 1121 113 345 610 737 945
704 924 1130 123 354 617 746 954
712 932 1138 133 402 625 754 1002
730 950 1156 155 420 640 812 1020
a Niet r p Zondsgen. b Zondags 30 min. later.
U zen dijk*
a. Veldlucht (Grens)
IJzendijke—Veldzicht (Grens).
8 47 3 25 6 21 v. Veldzicht Greus) 9 3 45 6 35
8 56 3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45
Breskens—Hoofdplaat—Pyramide,
v Ereakens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
a IJsmadgke
8 85
12 05
3 37
6 45
V
IJzendijke
717
10 24
1 51
516
9
12 35
4 02
7 11
Pyramide
7 24
10 34
2
5 23
915
12 50
415
7 25
Biervliet
7 40
10 54
215
5 35
9 25
1 02
4 24
7 35
V
Hoofdplaat
7 41
10 55
2 16
6 36
9 4®
1 20
4 40
7 50
a
Breskens
8 02
11 26
2 45
6
Vlissingen
a5
42
bS05
b7
12
c7
b9
18
bil
34
1
13
4 22
Middelburg
aö
51
b6 '5
b7
22
c7 10
b9
29;
bil
45
1
24
4 32
Goes
a6
11
b6 49
b7
41
c7 43
b9
4&
b 12
17
1
44
e3
04
4 62
Vlake
a6
23
b7 U7
b7
54
cY £8
blO
06
b!2
3.'
1
57
e3
*0
6 07
Bergen op Zoom
a£
49
b7 53
b8
19
c8 42
blO
51 1
b 1
18
2
24
e4
03
5(0
Roosendaal
a7
03
b8 13
b8
c9 -
bil
091
b 1
36
2
38
e4
21
5 08
Roosendaal
a7
13
b8 40
c9 17
11
24
bl
52
2
49
b4
53
61-9
Rotterdam bears
a8
11
b9 42
cld 38
12
36
b3
07
3
49
6
09
Rotterdam D. P.
a8
19
b9 50
C1041
12
44
b3
14
3
53
6
17
7 54
Den Haag H.S.
8
52
10 22
11 22
22
3
52
4
29
6
63
8 22
Haarlem
9
27
10 57
11 57
1
57
4
27
5
15
7
27
831
Amsterdam C.S.
9
44
11 14
12 14
2
14
4
44
5
5
7
44
914
Roosendaal
a7
09
8 47
931
11
22
bl
46
2
47
4
46
6 17
Breda
a7
29
9 07
10 06
11
42
b2
12
3
07
5
07
6 39
's Hertogenboaeh
9 66
1115
12
30
3
57
5
55
7 33
Utrecht G.S.
10 58
12 27
1
36
5
03
6
57
9 14
Nijmegen
1107
12 01
1
60
4
45
6
48
8 65
Arnhem
11 46
12 23
b2
16
6
09
7
21
931
615
o
O
M
7 31
7 40
8 53
8 31
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
8 f8 blO 04
912 1048
9 53
7 35
755
8 37
9 23
915
9 83
11 C8
8 21
8 41
9 29
10 30
10 19
10 57
7 34
7 44
8 13
8 2r
9 11
9 29
9 37
10 31
10 42
11 22
11 57
0 14
9 43
10 21
Arnhem
Nijmegen
Utrecht G.8.
's Hertogenbosch
Breda b5 43
Roosendaal b619
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P. b t 56
Rotterdam Beurs
Roosendaal b6 16
Roosendaal b3 38
Bergen op Zoom b7 02
Vlake b7 48
Goes b811
Middelburg b3 47
V lisaingen bS55
Alleen des aandags. b Alleen
Mtrkttroiu alleen Dinnsdags,
6 60
7 28
b6 34
86 64
b7 39
c7 46
c8 09
c8 63
c9 10
c9 44
c9 62
6 67
7 22
716
8 14
8 59
9 21
7 22
830
811
8 20
9 24
9 38
9 68
blO 23
blO 36
blO 66
bil 68
823
8 44
8 51
9 39
10 26
10 48
815
8 31
9 06
9 53
9 39
10 48
10 59
1114
1140
11 62
1212
12 20
1135
10 19
10 38
1125
11 51
10 44
12 49
104
is
10 24
10 47
10 40
11 36
12 21
12 43
1115
1131
12 06
12 43
19 62
214
a2 22
&2 38
a3 01
a3 16
a3 36
a3 44
115
1 31
2 06
2 44
1 19
147
139
2 46
3 32
3 58
145
201
2 36
3 06
2 53 b3 05
3 47 4 02
4 07 6 28
4 25
6 22
5 53
6 01
6 43
6 06
6 37
6 57
7 03
2 58
3 42
221
4 29
517
5 38
1 45 2 45
3 01 3 01
3 36 b3 51
4 14 b4 21
3 21 4 05
5*2 b5 33
5 43 c7 15
5 58 c7 36
6 10 c6 25
6 z2 cB 86
6 42 c9 07
6 50 0915
bi 22
4 44
4 48
6 46
6 37
7 01
4 15
4 al
506
6 43
5 62
7 01
b7 15
b7 39
bB 30
bB 61
bi 30
b9 39
op werkdagen, e Alleen op Zou- en Feestdagen,
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Station
Auto-Omnibusdienst AxelHulst
Alleen op werkdagen.
6 45
7 55
10
11 20
4 15
5 30
v. Hulst, Station
Axel, Wed. Gilijamse
8 30 2 30 8 30
9 40 3 45 9(0
SPOORWEG FfHELEN- TERNELZEN.
7 46
6 13
8 05
919
9 56
10 17
7 45
8 01
8 36
9 12
9 21
10 19
10 29
10 44
1113
11 25
11 45
1163
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMech len
v Meehelen
a Brussel
615 10 58
6 24 11 06
6 33 11 14
641 11 21
6 53 11 33
7 13 11 40
a7 *8 12 06
a8 21 12 57
8 23 12 09
9 22 103
9 41 120
10 01 155
2 04 5 02a 6 25b
213 5 1 h 6 2 b
2 21 5 21a 6 38b
2 29 5 28a 6 44!b
2 40 6 42a 8 (8b
2 53 5 f 8a 7 '7b
3 32 b 06 7 83
4 11 6 51 8 1'
3H 6 0 a 7 30b
410 710a 8 28o
4 25 7 19 8 45
4 50 7 47 9 31
V
Brussel
c 5 12
9 42 dl 15
5 53
a
Mechelen
6 07
10 12
112
6 14
V
Mechelen
610
10 27
1 56
6 22
a
St. Nie. v. Meeh.
7 19
11 32
9 56
7 24
V
Antw. d. St. Nic.
6 18
11 14
5 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic n. Tern.
7 25
12 10
3 12
7 48
11
Hulst
820
1 03
4 -
8 44
11
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
ft
Axel
8 36
1 19
4 16
9
ft
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 53
137
4 34
9 18
a Al e< n op werkdagen b Alleen on Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
en alleen op werkdagen, d Des Zaterdags om 1.07.
Spoorweg
12 25 5 40
Ter Neuzen— Gent.
V
Brussel
7 12
10 (5
3 48
6 63
a
Gent St. P.
816
1144
4 57
7 34
V
Gent St. P.
«2-7
8 23
1201
5 02
8 06
Geat Dp.
6 42
8 39
12 17
5 17
8 22
Selzaete
7 30
9 21
1
6 20b
9 l?a
Sas van Gent
8
9 51
1 30
6 60b
9 42a
Philippit e
8 08
9 59
1 38
6:8b
9 60a
Sluiskil brug
8 12
10 03
1 42
7 02 b
9 54a
Sluiskil
8 16
10 07
146
7 06b
9 58a
a
Ter Neuzen
8 24
1015
1 54
7 14b
IC 06a
v Neuzen 6 50 I
Sluiskil 6 59 8 59 12 34 5 49
Sluiskil Brug 7 03 9 03 12 38 5 53
Philippine 7 07 9 07 12 42 5 57
Sas van Gent 7 20 9 20 12 65 6 10
Selzaete 7 23 1101 1212 6 10
Gent Dp. 1 30
a Gent St. P. 8 07 11 42 146 6 55
v 812 1151 151 7 05
a Brussel 9 01 12 57 2 55 8 07
Alleen op Zon- en Feestdagen, b. Niet op Zon- en Feestdagen.
Zondagen.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen.
9,m
9,20
10,30
11,34
vm.
vm.
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
.Aankomst trein te Vlissingen
Ver'rek boot van Vlissingen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Neuzen
7,20
7,30
7,50
9.-
nm
2.—
2,20
3,30
4,11
12,58
1.06
1,25
2,35
NeuzenHoedekenskerke.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,45 10.20 12,66 3,- 5,40
6.40 8,30 11.05 12,50 3,4® 6,2a
6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,37
7,14 9 08 11.39 1,21 4,26 7,01
7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21
8.1110,86 11.52 2,08 6,22 8.45
4,56
5,15
6,25
6,52
2,3C
4-
4,'70
6,30
8,30
9,15
9,28
9,50
11,25
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek'tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk,
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,33 11,50 2,06 6,35 8,41
7,39 9,46 12 14 1,41 4,39 8,10
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59
6.4- 8,44 11,07 12, 3 4,— 7,03 9,21
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,26
7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,10
Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,3r65 6 7,25 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,1,30 4,25 6 30 7,(5 10 06
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,35 4,30 6 40 8,—
Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,201.45 4 40 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,5410,0612,331,67 4,57 7 83 8.28
Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,06 8,26 11 18
Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,23 11 40 1,53 5,C6 6,25 8,26
Vlissingen 7,64 10,06 1,57 4 57 8 28
Vertrek tram van Vlake 8,— 10,251160 2,105 10 6,30 8,40
Aankomst te Hansweert 8,10 10,35 12 2,20 6,20 6.40 8,60
Vertrek boot van Hansweert 6 8,16 10,4012,16 2,25 6 30 6,40 8 60
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4611.1012,45 2,656 7,10 9,20
Aankomst trein te Vlissingen 720 8(5 110312,68 f36 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 1,10 245 4 52) 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 316 430 650 740
Vertrek boot van Breskens 625 82' 10401220 2.— 320 455 606 75e
Aankomst te Vlissingen 666 860 11101260 2.30 360 505 685 820
Vertrek trein van Vlissingen 712 866 918 1184 113 411 544 652 840
De booten wachten op t«men, indien dit de «Heust toelaat,
te bü S v. dtclsg 's Ma»' dags rm 6,10 u,
vm.
6.55 nm.
6.40
6,62
7.14
7,43
9.10
5 30
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
vm. 9,07 nm. 8 33
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
8 10
8,43
9,06
9,10
9,65
7.—
1.
6.40
9 85
7,30
1,30
7.10
10 05
7.40
1.35
7.15
7.50
1.46
7.25
7.58
1.57
7.33
8.53
1,53
8,19
6 10
6 40
8.53
7.68
8.65
9.05
9.18
9.40
1.53
1.67
2.10
2.20
2.26
2,55
8.19
8.28
8.35
8.45
8.45
9.15
9 62 1258 6,01
7,30 10,- 110 6,10
8,— 10,30 1 40 6,40
3,60 10,50 3 30 6,66
9.20 11,20 4- 7,26
9,38 411 7,34
D* aankomst der boos*-?