Stoom bootdieust op de Wester-Schelde Allerlei Zeeuwsch-Vlaainsche Tramweg-Maatschappij. MIDDELEN 1ST V E3 VOER. Axel (Drie Schouwen) v - Stoomtram HulstWalzoorden. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. a Alleen des aandags. b Alleen op werkdagen, c Alleen op Zon- en Feestdagen. Markttrein alleen Dinnsdags. SPOORWEG SIFCH ELENTERNEUZEN os Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging. liM LU Vlake—Hans weert—Walzoorden Vlissingen—Br eskens. Breskens— Vlissingen. Ziet een hond den dood Nu de kransen op het graf van den voormaügen Dnitschen Rijks kanselier dr. Cuno, verwelkt en verdord zijn, kan men gevoege lijk over een gebeurtenis spreken die bij het overlijden van den bekenden staatsman en grooten reeder niet weinig de aandacht van eenigo personen in zijn om geving heeft getrokken. Zijn hond Aoo, een groote Duit- sche herder, heeft den dood van z\jn meester dagen te voren.... geweten, zou men geneigd zijn te zeggen, aldus een bericht in »De Mittag*. Het trouwe dier wist den morgen, toen dr. Cuno geheel onverwacht stierf, dat het einde nabij was. Wonderlijk in stinct van een aanhankelijk dier. Men heeft meermalen gehoord, dat dieren een onverklaarbaar vermogen bezitteD, we zouden haast zeggen, een ons onbekend zintuig, om den dood van een mensch vooruit te zien. Ook dat honden, die erg aan hun baas gehecht waren, op hun graf ge storven zijn. D kwijls hebben zij ook den dood van mocacbeD, die niet in hun onmiddellijke nabij heid stierven, blijkbaar geweten, soms zelfs op verren afstand, Aco was dr Cuno's lievelings hond. Verscheidene weken voor het overlijden vau zijn meester, toen deze de eerste pijn begon te voelen van de ziekte die hem ten grave zou sleepen, werd het dier met den dag aanhankelijker. Aco wilde de kamer bijna niet meer uit en liep geregeld achter den baas aan. Dr. Cuno viel dit zonderlinge gedrag van den hond al gauw op, 'ftnaar bjj heeft er blijkbaar niet het fliuwste ver moeden van gehad, dat dit eeü voorbode van zijn eigen dood was. Toen kwam de laatste dag. Dr. Cuno was vroeg opgestaan en had met zijn vrouw ontbeten. De hond lag naast de tafel, maar richtte zich plotseling op, staarde dr. Cuno aan en begon te janken. Daar men niet begreep wat het dier tot deze zonderlinge houding aandreef, en dscht dat het astout* was werd het buiten de deur gezet. Toen de hond later weer binnen mocht komen, ging bij dicht bij den stoel zitten, waarop dr. Cuno naast zijn schrijftafel zat, en keek den baas met droe- vigen blik aan, terwijl hij aldoor met den staart kwispelde. De houding van den houd viel dr. Cuno zoozeer op, dat hij zijn vrouw riep. »Kijk toch eens, hoe vreemd Aco doet-, zei hij »Wat hem toch kan maokeeren Zoo heb ik hem nog nooit gezieD. Zou hij ziek zijn Ot alleen maar zenuwach tig Hij ziet er uit ot hij om iets zit te treuren. Cuno's vrouw probeerde het gesprek een andere wending te geveD, Mogelijk had de hond iets veikeerds gegeten, merkte zij op. Zij zou hem meenemen, want bij was nu wel erg lastig, meende zij. Het dier moest aan den hals band naar buiten getrokken wor den en werd in een kamer op gesloten, daar het niet tot kalmte te brengen was. Mevrouw Cuno ging daarna naar de slaapkamer om er een drankje te halen. De hond jankte opeeüs heel hard achter de ge sloten deur en, bjjna op hetzelfde oogenblik hoorde men in de stu deerkamer een zwaren val en gesteun.Men snelde toe en vond dr. Cuno stervend, door een hartverlamming getroffen. Terwijl men vcrgeefsche po- giugen deed om de levensgeesten op te wekken, hoorde men den bood in de kamer ernaast heel zacht janken het klonk haast als het weeuen van een mensch. Ea, toen men de deur opende, sloop Aco treurig, met hangenden kop, het huis uit. Nadat de kist met het stoffelijk overschot uit de villa naar Ham burg was overgebracht, vond men den hond, half verhongerd op den weg liggen. Hij schijnt than3 lang zamerhand weer op krachten te komen. De dood van zijn baas, het einde, dat hij zoo duidelijk vooruit gezien moet hebbeD, heeft hem wel diep getroffen. Nattige wenken. Om de ivoren handhaven van messen wit te maken, gebruike men het volgende middelije. Meng geljjke deelen ammonia en ol folie dooreen en voeg daarbij ge noeg geprepareerd krijt, om een papje te maken. Wrjjf daar de handvaten mee in en laat dat drogen. Daarna afborstelen. Het kan noodig zijn, een en ander te herhaleD. o Wanneer met leer overtrokken stoelen er vettig gaan uitzien, wrijt ze dan goed in met een mengsel van lijnolie en aziju. Maak de olie warm, laat die koud worden, doe er daarna een ge lijke hoeveelheid azijn byDoe een paar druppels van dit meng sel op eeD flanellen lap en wrijf de stoelen daarmee. Uitwrijven met een zachte lap. Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine. Driesoh. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine 5 35 8 5 40 fe 05 6 05 8 27 6 29 8 52 6 30 9 20 6 43 9 35 6 53 9 49 11 30 2 35 6 15 11 35 2 40 6 20 12 0! 3 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 49 7 55 v Philippine 7 Hoek 7 10 a Neuzen 7 25 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch. 8 51 9 54 10 05 10 20 11 30 12 12 15 12 20 1 25 1 35 1 50 2 30 3 02 3 22 3 27 4 56 510 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 8 17 912 8 37 9 32 8 42 9 37 Briesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosterz. Walsoorden 5 80 8 11 30 2 35 6 15 5 35 8 06 11 35 2 40 6 20 j» 5 56 8 26 12 - 3 6 42 6 10 8 40 1214 3 13 6 55 6 20 8 47 12 24 3 22 7 04 6 30 8 55 12 34 3 3'. 7 13 6 35 8 58 12 39 3 34 7 17 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 a Walsoorden. 7 40 7 46 7 51 8 01 8 11 8 26 8 46 8 51 Walsoorden Kloosters. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel 11 15 11 20 11 25 1135 11 45 12 1215 12 20 210 216 2 20 2 30 2 43 3 02 3 22 3 27 6 06 6 11 6 15 6 23 6 31 6 42 7 02 7 07 7 30 7 36 741 7 51 8 01 817 8 37 8 42 Axel (Drie Schouwen)—Sas van Dent— IJzendyke. Drie Sehouwen 6(0 8 51 12 21 3 29 Westdorpe 615 9 07 12 36 3 45 Sas van Gent 631 9 28 12 53 4 18 w Philippine 6 54 9 53 1 24 451 Pyramide 7 18 10 23 149 5 14 a IJzendijke 7 30 10 38 2 02 5 27 T IJzendijke 8 00 10 39 2 04 5 28 a Sehooudijke 8 23 11 02 2 24 5 46 7 10 7 25 7 42 8 02 8 29 8 45 j- Rijdt op verzoek door tcrt Axel-Brug. v Schoondijke 8 23 1231 a IJzendijke S 46 12 50 v IJzendijke 6 12 9 13 12 52 Pyramide 6 26 9 26 1 05 Philippine 6 54 9 53 1 24 Sas van Gent 7 26 10 45 2 01 Westdorpe 7 41 11 05 214 a Drie Schouwen 7 58 11 25 2 34 2 51 6 01 V 3 '3 6 20 408 7 20- 4 2b 7 36 it 4 52 8' 2 5 30 6 32 5 50 850 610 f9 10 a V Drieschouwen 610 Zuiddorpe 6 15 Roodesluis(H.T.) 6 27 KvuisstraatfB.T.) 6 19 Moerbeke 6 27 Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. (B. T.) 8 55 9 - 9 12 9 03 912 12 25 12 30 1242 12 34 12 42 3 30 3 35 3 47 3 39 3 47 v Moerbeke v Kruisstraat v Roodesluis (H. T.) v Zuiddorpe a Drieschouwen 7 7 10 7 41 7 49 7 55 10 38 10 46 11 17 11 23 1129 1 35 1 45 216 2 24 2 31 5 22 5 30 6 01 6 08 6 14 a a aba v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50 „Terhei® 6 18 8 43 1038 1233258523 7 9 f8 Kuitaart. 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16 Kloosterz. 6 35 9 1055 12 6© 3 16 5 45 715 9 25 a Wals. 6 4090511- 12 55 3 20 5 55 720 9 3C v Walz. 650 910 1116 105 340 605 732 940 „Kloosterz. 655 915 1121 113 345 610 737 9(6 „Kuitaart, 704 924 1130 123 ?54 617 746 954 „Terhole 712 932 1138 133 402 625 754 1002 a Hulst, 730 950 1156 155 420 640 812 1020 Niet i p Zondsgen. b Zondags 30 min. later. IJsoudqke 8 47 a. Vttklau'ht (Grens) 8 55 IJzendyke—Veldzicht (Grens). 3 26 6 21 v. Veldiieht Grens) 3 3® 6 30 a. IJzendijke 9 - 9 10 3 45 355 6 35 6 45 Breskens—Heafdplaat—Pyramide, v Breskens MeeMplaat Biervliet Pyramide a TJaesdük® 8 9» 12 «5 3 37 6 45 V IJzendijke 717 10 24 151 5 16 9 12 35 4 02 711 ii Pyramide 7 21 16 34 2 5 23 915 12 5P 415 7 25 Biervliet 7 40 10 54 215 5 35 9 25 1 02 4 24 7 35 V Hoofdplaat 7 41 10 55 216 5 36 9 40 1 20 4 40 7 50 a Breskens 8 02 1125 2 45 6 Vlissingen a5 42 Middelburg aö 51 Goes a611 Vlak® a6 23 Bergen op Zoom a6 49 Roosendaal a7 08 Roosendaal a 7 13 Rotterdam beurs a8ll Rotterdam D. P. a8 19 Den Haag H.S. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam C.S. 9 44 Roosendaal a7 09 Breda a7 29 's Hertogenbosch Utrecht G.S. Nijmegen Arnhem bS05 b6 15 b6 49 b7 07 b7 53 b8 13 b8 40 b9 42 b9 50 10 22 10 57 11 14 8 47 9 07 9 56 10 58 1107 1146 b712 c7 b7 22 c7 10 b7 41 c7 43 b7 54 cV58 b8 19 c8 42 b8 33 c9 - c9 17 cl0 38 CIÜ41 11 22 1157 12 14 931 1006 1115 12 27 12 01 12 23 b9 18 b9 29 1)9 49 blO 06 blO 51 bil 09 11 24 12 36 12 44 1 22 157 2 14 11 22 1142 12 30 1 36 1 50 b2 16 bil 34 bil 45 bl2 17 bl2 33 b 118 b 136 bl 52 b3 07 b3 14 3 52 4 27 4 44 bl 46 b2 12 1 13 1 24 1 44 1 57 2 24 2 38 2 49 3 49 3 53 4 29 515 5:5 2 47 3 07 3 57 5 03 4 45 5 09 e3 04 e3 20 e4 03 e4 21 b4 53 6 09 6 17 6 52 7 27 7 44 4 46 6 07 5 55 6 57 6 48 721 4 22 4 32 4 52 6 07 5 60 5 08 6 59 7 54 8 22 831 914 6 17 6 39 7 33 9 14 8 55 9 31 6 15 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 o o W 731 7 40 8 53 8 31 8 68 blOOl 912 10 48 1108 8 21 8 41 9 29 10 30 10 19 10 57 9 53 7 35 7 66 8 37 9 23 9 15 9 83 7 34 7 44 8 13 8 2i 911 9 29 9 37 10 31 10 42 11 22 11 57 0 14 9 43 10 21 Arnhem 6 57 Nfjmegen 7 22 Utrecht C.S. 716 's Hertogenbosch 8 14 Breda b5 43 6 50 8 59 Roosendaal b6 19 7 28 9 21 Amsterdam C.S. b6 34 7 22 Haarlem b6 54 Den Haag H.S. b7 39 830 Rotterdam D.P. b4 56 b 8 11 Rotterdam Beurs b 8 20 Roosendaal b6 16 b 9 24 Roosendaal bS 38 c7 46 b 9 38 Bergen op Zoom b7 02 c8 09 b 9 53 Vlake b7 48 c8 53 blO 23 Goes bö 11 o9 10 blO 36 Middelburg b8 47 c9 44 blO 56 Vlissingen b8 55 c9 52 bil 03 822 8 44 8 51 9 39 10 26 10 48 815 8 31 9 06 9 53 9 39 10 48 10 59 1114 1140 11 52 1212 12 20 1135 10 19 10 38 11 25 .1151 10 44 12 49 104 10 24 10 47 10 40 11 36 12 21 12 43 1116 1131 12 06 12 43 12 52 214 a2 22 a2 38 «3 04 a3 16 a3 36 «3 44 115 1 31 2 06 2 44 119 147 139 2 46 3 32 3 68 145 201 2 36 3 06 2 53 b3 05 3 47 4 02 6 28 4 07 4 25 6 22 5 53 601 5 43 6 06 6 37 6 57 7 0) 2 58 3 42 221 4 29 517 5 38 1 45 2 45 3 01 3 01 8 36 b3 51 414 bl2L 3 21 4 05 5 22 b3 33 5 43 c7 15 5 58 c7 36 6 10 c6 25 6 k2 cd 36 6 42 c9 07 6 10 c9 15 bl 22 4 44 4 48 5 45 6 37 7 01 4 15 4 dl 5 06 5 43 5 62 7 01 b7 15 b7 89 bd 30 bd 61 bi 30 b3 39 7 46 8 13 8 05 9(9 9 56 10 17 7 45 8 01 8 36 9 12 9 21 10 19 10 29 10 44 1113 11 25 11 45 1163 v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Station Auto-Omnibusdienst AxelHulst Alleen op werkdagen. 10— 4 15* 11 20 5 30 6 45 55 v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 80 Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9Ï0 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. aMech len v Mechelen a Brussel 615 10 58 6 24 11 06 6 33 11 14 641 11 21 6 53 11 38 713 11 40 a7 25 12 06 a8 21 12 67 8 23 1209 9 22 1 09 9 36 1 12 9 56 1 57 2 04 5 02a 6 20b 2 13 5 1 a 6 29b 2 21 5 21a 6 38b 2 29 5 28a 6 46b 2 40 6 42a 6 58b 2 53 5 r 8a 7 7b 3 32 6 06 7 38 4 11 6 53 81' 3 1i 60 s7?»d 4 10 7 10a 8 28 4 25 72) 8 45 4 50 7 47 9 37 V Brussel c 5 lï 9 42 bl 15 5 63 a Mechelen 6 07 10 12 1 i 2 6 14 V Mechelen 610 10 2') 1 56 6 22 a St. Nic. v. Mech. 7 19 11 32 2 56 7 24 V Antw. n. St. Nic. 618 11 14 2 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nic n. Tern. 7 25 12 10 312 7 48 1} Hulst 8 20 103 4 8 44 ft Kijkuit 8 27 111 4 08 8 53 ff Axel 8 36 1 19 4 16 9 JJ Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 53 1 37 4 34 9 18 a Al e-'n op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen, en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1.06. c Vertrekt van Brussel Zuid Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete Gent Dp. Gent St. P. 1» n a Brussel 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 23 8 50 8 59 9 03 9 07 9 20 11 01 Spoorweg 12 25 5 40 Ter NeuzenGent. 8 07 11 42 812 1151 9 01 12 57 12 34 12 38 12 42 12 55 12 5 2 1 30 146 151 2 55 5 49 5 63 5 57 6 10 6 10 6 55 7 05 8 07 Brussel 7 12 10 f5 3 48 6 53 Gent St. P. 8 16 11 44 4 57 7 34 Gent St. P. 6 II 8 23 12 01 5 02 8 06 Geut Dp. 6 42 8 39 12 17 5 17 8 22 Selzaete 7 30 9 21 1 6 20b 9 l?a Sas van Gent 8 9 51 1 30 6 50b 9 42a Philippine 8 08 9 59 1 38 6 :8b 9 50a Sluiekilbrng 8 12 10 1 42 7 02b 9 54 a Sluiskil 8 16 10 07 1 46 7 06b 9 58a Ter Neuzen 8 24 10 15 1 54 7 14b 10 06a a Alleen op Zon- en Feestdagen, b. Niet op Zon- en Feestdagen. W erkdagen. Neuzen—Borsselen Vlissingen. Vertrek boot van Neuzen vm. 9,— nm. 2, 4,55 Aankomst Borsselen 9,20 - 2,20 6,15 Aankomst te Vlissingen vm. 10,20 3,30 6,25 Vertrek trein van Vlissingen 6,52 Vlissingen—Borsselen—Neuzen. .Aankomst trein te Vlissingen Verirek boot van Vlissingen Aankomst Borsselen Aankomst te Neuzen 7,20 7,60 7,50 9,- 12,58 1.05 1,25 2,35 2,3C 4- 4,?0 5,30 Neuzen—Hoedekenskerke. Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,45 10.20 12,66 3,— 5,40 8,30 6.40 8,30 11.05 12,50 3,46 6,25 9,15 6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6.37 9,28 7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,01 9,50 7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21 8.1110,36 11.52 2,08 5,22 8.45 11,25 HoedekenskerkeNeuzen. Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,33 11,50 2,06 6,35 8,41 7,39 9,46 12 14 1,41 4,39 8,10 6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59 6 4 8,44 11,07 12,; 3 4,— 7,03 9,21 6,55 8.50 11,15 1,— 4,10 7,10 9,25 7,40 9,35 12,— 1,45 4,55 7,55 10,10 W alzoordenHansweertV lake. Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 3,65 6 7,25 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,-1,30 4,25 6 30 7,7610 05 v ertrek tram van Hansweert 7,25 9,45 12,10 1,36 4,30 6 40 8,— Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,201,45 4,40 6 60 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,5410,0612,331,67 4,57 7 33 8,28 Vlissingen 7,4810,23 1,53 5,06 8.26 11 18 Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,2311 40 1,53 5,06 6,25 8,26 VlissingeD 7,6410,06 1,57 4,57 8 28 Vertrek fam van Vlake 8,-10,251150 2,105 106,308,40 Aankomst te Hansweert 8,10 10,35 12 2,20 5,20 6.40 8,50 Vertrek boot van Hansweert 5 8,15 10,40 12,15 2,2" 5 30 6,40 6 60 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,45 11,1012,45 2,55 6 7,10 9,20 Aankomst trein te Vlissingen 720 8f 5 110312,58 236 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 1,10 245 4 521 710 Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 315 430 650 740 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 2.— 320 4.-5 6C5 766 Aankomst te Vlissingen 656 860 1110 1250 2.30 350 505 635 820 Vertrek trein van Vlissingen 712 856 918 1134 118 411 544 652 840 De booten waohten op trainen, in31®a dit de ritnnnt toelaat, 1® besaderfof opgegeven Maandags om 6,10 u. Zondagen, 5.55 urn) 6.40 6,52 7.14 7,43 9.10 5 30 6,15 6,37 7,01 7,21 8,35 9,07 7,41 9,18 9,35 9.45 10 30 nm. 8 33 8 10 8,43 9,05 9,10 9,65 7.— 1. 6.40 9 35 7,30 1,30 7.10 10 05 7.40 1.35 7.15 7,50 1.46 7.25 7.58 1.57 7.33 8.53 1,53 8,19 6 10 6 40 8.53 7.68 8.65 9.05 9.10 9.40 1.58 1.6? 2.10 2.20 2.25 2,55 8.19 8.28 8.35 8.45 8.45 9.16 9 52 12 68 6,01 7,30 10— 1 10 6,10 8,— 10,30 1 40 6,40 10,60 3 30 11,20 4- 411 8,50 9,20 9,38 De unkoaet der bootee 6,65 7,26 7.34

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1933 | | pagina 4