Stoom bootdienst op de VVester-Schelde Allerlei. v o b n Zeeuwsch-Vlaamsche Tram weg-Maatscbappij. Recept. MIDDEL4BN VAN VB Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine. Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent IJzendijke. Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. Stoomtram HulstWalzoorden. 2 Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN. Ter Neuzen—Gent. Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging. Vlissingen—Borsselen—Neuzen. Neuzen—Hoedekenskerke. Hoedekenskerke—Neuzen. WulzoordenHans weert— Vlake. Vlake—HansweertWalzoorden. VlissingenBreskens. 1.- BreskensVlissingen. De stad der zeemeerminnen De Japanners bezitten een stad die zij de stad der nymphen noe men. Deze li^t op het grootste eiland van Japan, Nippon, aan een van de talrijke baaien en de vrouwen zijn daar de baaszij verdienen daar den kost voor man en kinderen en zy zyn dus het hoofd van het gezin. In die merkwaardige stad toch oefenen de vrouwen allen 't be roep van parelduikster uit, zy brengen hun dag op en in het water door en zyn dus vrijwel zeenymphen geworden. In den zomer maken zij een arbeidsdag van 10 uren en zy hebben het zoo ver gebracht, dat zij tot drie minuten onder water kunnen blijven. Wanneer ds vermoeiende dag taak der vrouw afgeloopen is, keert zij naar huiswaarschijn lijk om te zien of de man zich behoorlijk van zijn huisvrouwe- lijke plichten gekweten heeft. De man is daar in zoo'n onder geschikte positie geraakt, dat de geboorte van een kraapja er met misnoegen, van een dochter daar entegen met vreugde wordt be groet. Van hun vierde jaar at begint voor de kleine meisjes reeds de opleiding voor »zeeDy nph», op hun veertiende jaar beginnen zij te werken en op hun veertigste (de Japansche vrouw is dan ge woonlijk allang grootmoeder) zeg gen zij het gevaarlyke eu ver moeiende vak vaarwel en treden nog slechts op als leermeesteres sen voor het jongere geslacht. Een Japanner, aldus verhaalt het »Wieuer Journal», die daar wil gaan trouwen, kijkt niet naar de schoonheid zijuer aanstaande vrouw, neen, hij kijkt of zy goed kan duiken. Ein meisje dat goed kau duiken en lang ouder water kan blijven, belooft een goede kostwinster te worden en is dus eeD goede partij. Wonderlijke emancipatie daar in Japan. In Westelijke landen toch, neemt men aan, dat een jonge man, die lang onder water weet te blijven, een slechte kost winner zal zyn De huisvrouw en haar kamer planten. Een huisvrouw, die voor de gezelligheid en opvroolijking in huis er een aantal aardige ka merplanten op na houdt, zal daar voor ook de noodige zorg moeten hebben, anders zal zy er weinig plezier van beleveE. Hoofdzaak is het zorgvuldig begieten der plaDten. Of een plant veel of weinig water oocdig heeft, haagt van de soort af. Dat vraagt men dus bij het koopen Ook speelt de tijd van het jaar een rol. Maar het begieten moet altijd ge regeld gebeuren. In den zomer gebeurt dat des avonds, iu deu winter des morgens. Wanneer het 's zomers erg heet is, kaD het noodig zijD de potjes twee keer op een dag te begieten, heele kleine potjes soms drie keer, vooral als ze in de zon staan. Eu des winters, als de kaebel in de kamer hard brandt ef als er een Oostenwind staat, die alles uitdroogt, moet men wat meer gieten. O/er 't alge meen geldt echter de regel, dat in den wiuter wat minder water gegeven wordt dan in den zomer. Men dient er voor te zargen, dat het water steeds de temperatuur heett van de kamer, waariD de plant zich bevindt. Mod moet er ook om denken dat planten niet tegen tocht kunneD, zoodat men ze niet voor een open raam moat laten staan en dat vooral niet in den winter. Bij het luchten der kamers zet men dus de plauteu weg. Dan is het van veel belang dat de planten zooveel mogelijk licht krygen. Sommige planten kunneD echter het scherpe zon licht niet verdragen (varens, enz.) Ook dat behoort men dos by het koopen te informeeren. Wanneer u op deze laatste manier voor uw bloempotjes zorg draagt, zult U er heel wat aardigheid van hebben. Chocolade vla. Daarvoor neemt men op 1/i L. slagroom, 1/l ons poederchocola, een platte eetlepel maizena, 1 ons suiker, L melk, 2 eierdooier» en wat vanille-poeder. De eier dooiers, suiker, maizena, vanille- poeder en cacao roert men flink dooreen, een minuot of tien lang; Men zet de pan in een grootere pan met kokend water en roert de massa, tot ze dik wordt. DaD voegt men er langzaam, roerend, de kwart liter kokende melk by en blyft roereD, totdat alles ge bonden is. De massa bekoelen en vermengen met een deel van de geklopte room. Met de rest vaD de slagroom garneeren. Niet beziet, «waardig Ik heb uw schilderij op de tentoonstelling bekeken. Het was het eenige, dat ik apprecieeren kon Gij vleit mij Javoor al de anderen stonden te veel menschen om er by te komen Driesch. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine 5 86 8 5 40 6 05 6 05 8 27 6 29 8 52 6 30 9 20 6 43 9 35 6 53 9 49 11 30 2 35 6 15 11 35 2 40 6 20 12 01 8 05 6 43 J2 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 49 7 55 v Philippine 7 Hoek 7 10 a N euzen 7 25 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch. 8 51 9 54 10 05 10 20 1130 12 12 15 12 20 1 25 135 1 50 2 30 3 02 3 22 3 27 4 55 510 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 817 912 8 37 9 32 8 42 9 37 T Drieseh. 5 30 8 1130 2 35 615 V Walsoorden 7 40 11 15 210 6 06 7 30 (l Axel 6 36 8 05 1135 2 40 6 20 Kloosterz. 7 46 11 20 216 6 11 7 36 tt Zaamslag 6 56 8 26 12 - 3 6 42 Groenendijk 7 51 11 25 2 20 6 15 7 41 tt Rapenburg 6 10 8 40 1214 3 13 6 55 Hengstdijk 8 01 1135 2 30 6 23 7 51 t Hengstdijk 6 20 8 47 12 24 3 22 7 04 Rapenburg 8 11 11 45 2 43 6 31 8 01 it Groenendijk 6 30 8 55 12 34 3 31 7 13 Zaamslag 8 26 12 3 02 6 42 817 Kloosterz. 6 35 8 68 12 39 3 34 717 Axel 8 46 12 15 3 22 7 02 8 37 a Walsoorden 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 a Driesch. 8 5a 12 20 3 27 7 07 8 42 Drie Schouwen 6 00 8 51 12 21 3 29 7 10 Westdorpe 6 15 9 07 12 36 3 45 7 25 v Schoondijke Sas van Gent 6 31 9 28 12 53 418 7 42 a IJzendijke Philippine 6 54 9 53 1 24 4 51 8 02 v IJzendijke 6 12 Pvramide 7 18 10 23 1 49 5 14 8 29 Pvramide 6 26 a IJzendijke 7 30 10 38 2 02 5 27 8 45 Philippine 6 54 9 53 T IJzendijke 8 00 10 39 2 04 5 28 Sas van Gent 7 26 10 45 a Schoondijke 8 23 11 02 2 24 5 46 „Westdorpe 7 411105 a Drie Schouwen 7 58 11 25 j- Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. 8 28 1231 S 46 12 60 9 13 1252 9 26 1 05 1 24 201 214 2 34 2 51 3 '3 408 4 2b 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8*2 6 32 8 50 610 f9 10 Drieschouwen 610 8 55 12 25 3 30 T Zuiddorpe 615 9 12 30 3 35 V Roodes]uis(H.T.) 6 27 912 12 42 3 47 V Kruisstraat( B.T.) 6 19 9 03 12 34 3 39 a Moerbeke 6 27 9 12 12 42 3 47 (B. T.) v Moerbeke (B. T.) 7 10 38 135 5 22 v Kruisstraat 7 10 10 46 1 45 5 30 v Roodesluis (H. T.) 7 41 11 17 2 )6 6 01 v Zuiddorpe 7 49 11 23 2 24 6 08 a Drieschouwen 7 55 1129 2 31 6 11 a a aba v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50 Terhole 6 18 8 43 1038 1233258523 7 9C8 K Hitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16 K loosterz. 6 36 9 1055 12 68 3 16 5 45 716 9 25 a Walz. 6 40 9 0511— 12 c5 3 20 5 55 720 9 3C r Walz. Kloosterz. Kuitaart, Terhole a Hulst, a Niet op Zondsgen. b Zondags 30 min. later. b a a a 650 910 1116 105 310 605 782 940 655-915 1121 113 345 610 737 9'f 704 924 1130 123 354 617 746 954 712 932 1138 153 40ü 625 754 lOOz 730 950 1156 155 420 640 812 1020 v. IJzendijke 8 47 a. V' eldaieht (Grens) 8 55 IJzend(]kcVeldzicht (Grens). 3 25 6 21 t. Veldzicht Greng) 9 3 8» 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 45 355 6 35 6 45 Freshen* Beeldplaat Biervliet Pyramide a T.ïwMsdüke BreskensHoofdplaatPyramide, 835 12 05 3 37 6 45 V IJzendijke 717 10 24 161 5 16 9 12 35 4 02 711 Pyramide 7 26 10 34 2 5 23 9 15 12 50 415 7 25 Biervliet 7 40 10 54 215 5 35 9 26 1 02 4 24 7 35 v Hoofdplaat 7 41 10 55 216 5 36 9 46 1 20 4 40 7 50 a Breskens 8 02 1125 2 45 6 VLISSINGEN—ROOSENDAAL. Vlissingen Middelburg Goes Vlake Bergen op Zoom Reoseudaal Roosendaal Rotterdam beurs Rotterdam D. P. Den Haag H.S. Haarlem Amsterdam C.S. Roosendaal Breda 's Hertogenbosch Utreeht G.S. Nfjmegen Arnhem *5 42 bS05 b< 12 c7 b9 18 bil 34 1 13 4 22 as 51 bS 15 b7 22 c7 10 b9 29 bil 45 1 24 4 32 «6 11 b6 49 b7 41 c7 43 b9 49 bl2 17 1 44 e3 04 452 a6 23 b7 U7 b7 54 cV £8 blO 06 bl2 33 1 57 e3 20 5 07 aC 49 b7 53 b8 19 c8 42 blO 51 b 1 18 2 24 e4 03 5 50 a7 03 b8 13 b8 33 c9 - bil 09 b 136 2 38 e4 21 5 08 a7 13 b8 40 c9 17 11 24 bl 52 2 49 b4 53 6 39 a8 11 b9 42 cl033 12 36 b3 07 3 49 6 09 a8 19 b9 50 c!04l 12 44 b3 14 3 58 6 17 7 54 8 52 10 22 11 22 1 22 3 52 4 29 6 52 8 22 9 27 10 57 11 57 1 67 4 27 515 7 27 831 9 44 11 14 12 14 2 14 4 44 5 5 7 44 914 a7 09 8 47 931 1122 bl 46 2 47 4 46 617 a 7 29 9 07 10 06 1142 b2 12 3 07 5 07 6 39 9 56 1115 12 30 3 57 5 55 7 33 10 58 12 27 1 36 5 03 6 57 9 14 1107 12 01 1 50 4 45 6 48 8 55 11 46 12 23 b2 16 5 09 721 931 615 6 52 7 34 7 02 7 44 7 21 8 13 O M 7 33 8 26 7 58 911 731 8 12 9 29 7 40 8 24 9 37 8 53 9 24 10 31 831 9 32 10 42 8 18 blO 01 11 22 912 10 48 11 57 9 58 1108 0 14 7 35 8 21 9 43 7 65 8 41 1021 8 37 9 29 9 23 10 30 9 15 1019 9 88 10 57 Arnhem NymegeD Utrecht C.S. 'b Hertogenbosch Breda b5 43 Roosendaal b619 Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. b4 56 Rotterdam Beurs Roosendaal b616 Roosendaal bS 38 Bergen op Zoom b7 02 Vlake b7 48 Goes b811 Middelburg b8 47 Vlissingen b9 55 Alleen des a&ndags. b Alleen Markttrein alleen Dinnsdags. 6 50 7 28 b6 34 56 54 b7 39 c7 46 c3 09 c8 53 c9 10 c9 44 c9 52 6 67 7 22 7 16 8 14 8 59 9 21 7 22 8 30 8 11 8 20 9 24 938 9 58 blO 23 blO 35 blO 56 bil 08 8 22 8 44 8 51 9 39 10 26 10 48 815 8 31 9 06 9 53 9 39 10 48 10 59 1114 1140 1152 1212 19 20 1135 10 19 10 38 11 26 11 61 10 44 12 49 104 10 24 10 47 10 40 1136 12 21 12 43 1115 1131 12 06 12 43 12 52 214 a2 22 a2 38 a3 04 a3 16 a3 86 a3 44 115 1 31 2 06 2 44 119 147 139 2 46 3 32 3 53 145 201 2 36 3 06 2 58 3 42 221 4 29 517 6 88 2 45 3 01 2 53 b3 05 3 47 4 02 4 07 4 25 5 22 5 51 601 op werkdagen, c Alleen op Zon- en Feestdagen. 5 28 5 43 6 06 6 37 6 57 7 05 1 45 3 01 3 36 b3 51 4 14 b4 21 3 21 4 05 5 22 b3 33 5 43 c7 15 5 58 c7 86 6 10 c6 25 6 22 cd 86 6 42 c9 07 6 1,0 cl 15 bl 22 4 44 4 48 6 45 6 87 7 01 4 15 4 al 506 5 43 5 52 7 01 b7 15 b7 89 bS 30 bs 61 b j 30 b5 39 7 46 8 13 8 05 9 09 9 56 10 17 7 46 8 01 8 36 9 19 9 21 10 19 10 29 10 44 11 18 11 25 11 45 11 63 v. Axel, Wad. Gilijamse a. Hulst, Station Alleen op werkdagen. 6 45 104 15 v. Hulst, Station 7 56 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamge 8 30 9 40 2 80 3 45 8 30 910 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Ki, k lit Hulst a St. Nieolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. aMeeh len 7 Mechelen a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 6 33 11 14 641 11 21 6 53 11 33 7 13 11 40 a7 25 12 06 a8 21 12 57 8 23 12 09 9 22 104 9 36 1 12 9 56 1 57 2 04 5 02a 6 20b 213 5 1' a 6 29b 2 21 5 21a 6 38b 2 29 6 28a 6 4Gb 2 40 5 42a 6 58b 2 53 5 f 8a 7 7b 3 32 6 06 7 S3 4 11 6 55 8 1' 3 1: 6 0 a 7 3«o 4 10 7 10a 8 28 425 721 8 45 4 50 7 47 9 3/ V Brussel c 5 12 9 42 bl 15 5 53 a Mechelen 6 07 10 12 112 6 14 V Mechelen 610 10 25 1 56 6 22 a 3t. Nic. v. Mech. 7 19 11 32 2 56 7 24 v Antw. n. St. Nic. 6 18 11 14 2 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nic n. Tem. 7 25 12 10 312 7 48 Hulst 8 20 1 03 4 - 8 44 ti Kijkuit 8 27 111 4 08 8 53 it Axel 8 36 1 19 4 16 9 tt Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 53 137 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen, c Vertrekt en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1,06. van Brussel Zuid Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete Gent Dp. Gent St. P. n 9 Brussel a Alleen op 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 23 850 8 59 9 03 9 07 9 20 1101 11 42 1151 12 57 Spoorweg 1225 12 34 12 38 12 42 12 56 12? 2 1 30 146 151 2 55 5 40 V Brussel 712 10 f5 3 48 6 53 5 49 a Gent St. P. 816 1144 4 57 7 34 5 53 W Gent St. P. 6 25 823 1201 5 02 8 06 5 57 n Geat Dp. 6 42 8 39 1217 517 8 22 6 10 tt Selzaete 7 30 9 51 1 6 20b 9 l ?a 6 10 Sas van Gent 8 9 51 1 30 6 50b 9 42a 6 55 Philippine 8 08 9 59 138 6 f 8b 9 60a f Slnisklbrog 8 12 10 03 1 42 7 02 b 9 54a 7 05 w Sluiskil 8 16 10 07 146 7 06b 9 58a 8 07 a Ter Neuzen 8 24 1015 154 714b IC 06a 8 07 812 9 01 Zon- en Feestdagen, b. Niet op Zon- en Feestdagen. W erkdagen. NeuzenBorueienVlissingen. Vertrek boot ran Neuzen Aankomst Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van V lissiugen vm. vm. 9- 9,20 IC,30 11,34 Aankomst trein te Vligsingen vm. Verirek boot van Vlissingen Aankomst Borsselen Aankomst te Neuzen 7,20 7,30 7,60 9,- 2.- 2,20 3,30 4,11 12,58 1.05 1,25 2,35 4,55 5,15 6,25 6,52 2,3C 4- 4,20 5,30 Zondagen. Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,45 10.20 12,66 3,— 5,40 8,30 6.40 8,30 11.05 12,50 3,4e 6,25 9,15 6,52 8,44 11.15 12,57 4,0» 6,37 9 28 7,14 9 08 11.39 1,vl 4,26 7,01 9,58 7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21 8.1110,56 11.52 2,08 6,22 8.46 11,25 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,33 11,60 2,06 6,35 8,41 7,39 9,46 12 14 1,41 4,39 8,10 6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59 6 48 8,44 11,07 12,53 4,— 7,03 9,21 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,26 7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,10 Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 3 556 7,?5 935 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,25 6 30 7,r5i0 06 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4 30 6 40 8 Aankomst te Vlake 7,36 9,5512,201,45 440 6 50 s|l0 Vertrek trem naar Roosendaal 7,5410,0612,331,67 4,57 7 83 8,28 Vlissingen 7,4810,23 1,53 5)06 8,26 1118 Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2811 40 Tr n Vlissingen 7,6410,06 Vertrek Pam van Vlake 8,-10,251160 Aankomst te Hansveert 8,1010,8512 Vertrek boot van Hansweert 6 8,16 10,40 12,15 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4611.1012,45 Aankomst trein te Vlissingen 720 855110312 68 Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 i 10 Aankomst boot te Breskens 620 8— 946 12— 1,40 1,53 5,C6 6,25 8,26 1,57 4,57 8,28 2,10 5 10 6,30 8,40 2,20 6,20 6.40 8,50 2,2-) 6 30 6,40 6 50 2,65 6 -7,10 9,2d urn. 10,35 nm 7,40 10.55 8,— 12,06 9,10 1,13 urn. 6,01 9,06 6 19 9,25 6,80 10,36 7,40 vm. 5.55 nm. 6.40 6,62 7.14 7,48 9.10 5 30 6,15 6,37 7,01 7,21 8,35 vm. 9,07 7,41 9,18 9,35 9,45 10 30 8 33 810 8,43 9,06 9,10 9,55 6.40 9 35 7,30 1,30 7.10 10 05 7.40 1.36 7.15 1.50 1.46 7.26 7.58 1.57 7.33 8.63 1, 53 8,19 236 705 245 4 52) 710 816 430 650 740 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 2— 320 4- 5 6( 6 75e Aankom»! te Vlissingen 655 860 1110 1250 2.80 360 505 637 820 Vertrek trelnsan Vlissingen 712 866 918 1134 113 411 54 4 652 840 De booten wachten op treinen, indien dit de dienst toelaat U hessdwlug Maandag» om 6,10 u, 8.63 1.53 8.19 7.68 1.67 8.28 8.65 2.10 8.35 9.05 2.20 8.45 6 10 9.10 2.25 8.45 6 40 9.40 2,55 9.18 9 62 12 68 6,01 7,30 10,— 110 6,0 8,— 10,30 1 40 6,40 8,60 9.20 9,38 10,50 11,20 8 30 4- 411 6,65 7,26 7,34 De uitkomst der hecus

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1933 | | pagina 4