Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij.
Recept.
M1DDE
E3 rsr "V -A- INT VER VO
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen— Philippine.
Axel (Drie
Schouwen)
—Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
Stoomtram HulstWalsoorden.
Auto-Omnibusdlenst Axel—Hulst.
SPOORWEG MECHELEN- TERNEUZEN.
Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging.
HoedekenskerkeNeuzen.
W alzoorden—HansweertVlake.
Vlake—HansweertWalzoorden.
VlissingenBresken s.
BreskensVlissingen.
De linker aanhouden.
A. en X. zijn twee assistsn
ten op naburige kebons Sinds hnn
aankomst in Deli hadden ze lief
en leed gedeeld. Aldus de
„Planter".
Wij kennen dat verschijnsel.
A besluit op een gegeven mo
ment een huwelijk te plegen en
wordt uiteraard een zorgzaam
huisvader. X. daarentegen volgt
dit illu8tre voorbeeld niet, maar
vult zyn vryen tijd met het op
voeden van honden, mooie hon
den. Herders, Airedale-terriers,
barzoi's. Hij kweekte de nieuw
geborenen, selecteerde hen zorg
vuldig, en voorzag de kameraden,
con amore, van prachtexempla
ren. Beroemd en berucht was hij
om die honden-liethebberij. 't Is
inderdaad een mooie sport, maar
het werd bij X. maniakaal.
Daar komt bij X. het bericht
dat A.'s gezin vermeerderd is
met een tweeling. Als oude ka
meraad is X op visite gekomen,
de kraag van zijn toetoepie net
jes dicht en zij schudden elkaar
de hand Er werd principieel een
golfje boud bier naar binnen ge
werkt enz, enz'
A., met van vreugde en trots
stralend uiterlijk, noodigde X.
uit, (een speciale vriend, niet
waar) om even in de wieg te
kijken. Daar stond X., starende
op de nieuwe wereldburgers in
de wieg. A. tuurde near den
mond van X. nieuwsgierig wel
ke gulden woorden daaraan zou
den ontvloeien.
Onverwacht kwamen deze
„Die linker is goed, moet je
aanhouden die rechter weg
doen
Wat niet ledereen weet.
In de laatste 44 jaar werd
meer zilver geproduceerd dan in
de voorafgaande 386 jaren van
1493 tot 1888.
China is ingedeeld in 18 pro
provincies, waarvan de kleinste
zoo groot is als Zuid-Dnitschland,
de g'aotste zoo groot a's Scan
dinavië
Nuttige wenken.
Een paar druppels petroleum
in het water, waarin ge kleeren
wascht, zal u heel wat boeDen
besparen.
Wanneer ge flanel wascht, is
het goed op elke 5 Liter water
een eetlrpcl olijf-olie (of sla-olie)
te nemen, dat voorkomt hard
worden van het flanel.
Wilt ge, al zijt ge maar «een
huisvrouw, toch mco'e zachte,
blanke handen hebben Gebruik
dan glycerine en citroensap in
gelyke hoeveelheid. Wrijf met
dit mengsel uw handen in na
het wasschen en laat het in de
huid indrogeu.
Melk zal de meests versche
inktvlekken uit iedere stof ver
wijderen. Maar denk daarby aan
de wenken, voor viekken-uitma-
ken gegeven.
Warme bitterkoekjespuddiDg
(Voor 6 personen).
Daarvoor nemen we een half
pond bitterkoekjes, H/j ons brood
zonder kost, een half ons suiker
3/10 liter melk, s/i ons boter en
3 eiereD. In de warme melk
weeken we eerst de koekjes en
het brood, waarna we ze beele-
maal fyn wrijven. De boter wosdt
tot room geroerd. Dan doen we
er de suiker en de eierdooiers
bij. Dit roeren we net zoolang
door elkaar, tot we een luchtig
mengsel hebben. Daarby doen
we de geweekte koekjes en brood.
Daarna vermengen met het stijf
geklopte eitwit Maar zoo luchtig
mogelyk, hoorEen warmen pud
dingvorm (deksel ook) besmeren
we met boter. Dan strooien we
er wat fijn paneermeel in en
doen er het mengsel in. De vorm
mag echter slechts voor drie
vierde vol zijn. Nu den vorm
flink sluiten en de pudding »au
bain marie* koken, gedurende
11/g uur Het water steeds bij
vullen, zoodat het aldoor tot vlak
onder deD rand van den vorm
staat. Voor de open ovendeur
lateD we de pudding zonder dek
sel even opdrogen. Met warme
rum- of vanillesaus is het een
tractatie.
Hoffelijkheid.
Dank u vriendelijk, zei de
oude, niettemin zeer jeugdige
uitgedoste dame tot den heer, die
voor haar in de tram opstond.
U bent een echte heer
Och, het heeft niets te be-
teekenen mevrouw, weerde de
jongeman at. Ik weet gelukkig
□og hoe het hoort. Ik ben niet
een van die vlegels, die hun
plaats alleen maar afstaan aan
knappe jonge dames.
o
Het waarlijk nuttige, het waar
lijk goede en derhalve het waar
lijk groote is altyd eenvoudig.
Drieseh.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 35 8
1130 2 35 6 16
V
Philippine 7
9 54
1 25
4 56
8 05
5 40 b 05
11 35 2 40 6 20
77
Hoek
7 10
10 05
1 35
5 10
8 20
6 05 8 27
12 01 8 05 6 43
a
Neuzen
7 25
10 20
1 50
5 25
8 35
6 29 8 52
12 26 3 30 7 05
V
Neuzen
7 57
1130
2 30
6 15
8 40
6 30 9 20
12 55 4 20 7 25
Zaamslag
8 26
12
3 02
6 42
8 17
9 12
6 43 9 35
1 10 4 35 7 40
a
Axel
8 46
12 15
3 22
7 02
8 37
9 32
6 53 9 49
1 20 4 49 7 55
Drieseh.
8 51
12 20
3 27
7 07
8 42 9 37
Drieseh.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
5 30
8
11 30
2 35
615
V
Walsoorden
7 40
1115
210
6 06
7 30
5 35
8 05
11 35
2 40
6 20
ff
Kloosterz.
7 46
11 20
216
6 11
7 36
6 56
8 26
12 -
3
6 42
77
Groenendijk
7 51
1125
2 20
6 15
7 41
6 10
8 40
12 14
3 13
6 55
77
Hengstdijk
8 01
1135
2 30
6 23
7 51
6 20
8 47
12 24
3 22
7Q4
79
Rapenburg
8 11
11 45
2 43
6 31
8 01
6 30
8 55
12 34
331
7 13
ff
Zaamslag
8 26
12
3 02
6 42
817
6 35
8 58
12 39
3 34
717
77
Axel
8 46
1215
3 22
7 02
8 37
6 41
9 03
12 45
3 39
7 22
a
Drieseh.
8 51
12 20
3 27
7 07
8 42
Drie Schouwen 6 00 8 55 12 21 3 29 7 10
Westdorpe 6 15 9 07 12 36 3 45 7 25
Sas van Gent 6 31 9 28 12 53 4 18 7 42
Philippine 6 54 9 23 1 24 4 51 8 02
Pvramide 7 18 10 23 149 5 14 8 29
a IJzendijke 7 30 10 38 2 02 5 27 8 45
v IJzendijke 8 00 10 39 2 04 5 28
a Sehoondijke 8 23 11 02 2 24 5 46
f Rijdt op verzoek door tet Axel-Brug.
van Gent—IJzendyke.
Sehoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
8 28 1231
3 46 12 50
9 13 1252
9 26 1 05
153
7 26 10 45
7 41 1105
7 58 11 25
1 24
201
214
2 34
2 51
3 13
408
4 2b
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8<2
8 32
8 50
610 f910
Drieschouwen 610
Auiddorpe 615
Roodesluis (H.T.) 6 27
KruisstraatfB.T.) 6 19
Moerbeke 6 27
(B. T.)
T.)
8 55
9
9 12
9 03
912
12 25
1230
1242
12 34
12 42
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
v Moerbeke
v Kruisstraat
v Roodesluis (H.
v Zuiddorpe
a Driesehouwen
7
7 10
7 41
7 49
7 55
10 ?8
1046
11 17
11 23
1129
135
145
216
2 24
2 31
6 22
5 30
6 01
6 08
6 14
a a aba
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 6 05 645 8 50
Terhele 6 18 8 431038 1233258523 7 9C8
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 33 707 9 16
Kloosterz. 6 S5 9 1055 12 50 3 15 5 45 715 9 25
a Walx. 6 40 9 05 11- 12 55 3 20 5 55 720 9 30
a Niet op Zondsgen. b Zondags 30 miD. later.
a b a a a
v Walz. 650 910 1116 105 340 605 732 940
„Kloosterz. 65a 915 1121 113 345 610 737 945
„Kuitaart, 704 924 1130 123?54 6l7 746 954
„Terhole 712 932 1138 133 40;-625 754 1002
a Hulst, 730 950 1156 155 420 640 812 1020
v. IJzendijke 8 47
a. Veldzicht (Grens) 8 5ó
IJzendijkeVeldzicht (Grens).
3 35 6 21 r. Veldzieht Grens) 9— 3 45 6 35
3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45
Breskeus—HoofdplaatPyramide,
V
Breskens
8 85
1205
3 37
6 45
v IJzendijke
717
16 24
151
5 16
Hoofdplaat
9
12 35
4 02
7 11
Pyramide
7 23
10 34
2
5 23
Biervliet
9 15
12 50
4 15
7 25
Biervliet
7 40
10 54
2 15
5 35
Pyramids
9 25
102
4 24
7 35
v Hoofdplaat
7 41
10 55
2 16
5 36
a
T.liMttdtjke
9 40
1 20
4 40
7 50
a Breskens
8 02
1125
2 45
6
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
Vhssingan ah 42
Middelburg a5 51
Goes a611
Vlaks a6 23
Bergen op Zoom a6 49
Roosendaal a7 OS
Roosendaal a7 13
Rotterdam beurs a8 11
Rotterdam D. P. a8 19
Den Haag H.S. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam C.S. 9 44
Roosendaal a7 09
Breda a7 29
's Hertogenbosch
Utrecht C.S.
Nijmegen
Arnhem
bS 4*5
b6 !5
b6 49
b7 07
b7 53
b8 13
b8 40
b9 42
b9 50
10 22
10 67
11 14
8 4?
9 07
9 56
10 58
1107
11 46
b7 12 c7
b7 22 c7 10
b7 41 c7 48
b7 54 cV18
b8 19 c8 42
b8 33 c9 -
c9 17
clO 38
clO 41
11 22
11 57
12 14
931
10 06
1115
12 27
12 01
12 23
b9 18 bil 34
b9 29 bil 45
b9 45 b 12 17
blO 06 bl2 33
blO 5; b 118
bil 09 b 136
11 24 bl 52
12 36
12 44
1 22
157
2 14
11 22
11 42
12 30
1 36
1 50
b2 16
b3 07
bS 14
3 52
4 27
4 44
bl 46
b2 12
1 13
1 24
1 44
1 57
2 24
2 38
2 49
3 49
3 58
4 29
515
5 5
2 47
3 07
3 57
5 03
4 45
5 09
e3 04
e3 20
e4 03
e4 21
b4 53
6 09
6 17
6 52
7 27
7 44
4 4a
5 07
5 55
6 57
6 48
721
4 22
4 32
4 52
6 07
5 50
5 08
6 39
7 54
8 22
831
914
6 17
6 39
7 33
9 14
8 55
931
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
8 58 blO 01
912 1048
615
o
O
M
7 31
7 40
8 53
8 31
9 58
7 35
7 66
8 37
9 23
915
9 88
1108
8 21
8 41
9 29
10 30
1019
10 57
7 34
7 44
813
8 2-
9 11
9 29
9 37
10 34
lu 42
11 22
11 57
0 14
9 43
10 21
Arnhem 6 57
Nfjmegen 7 22
Utrecht C.S. 7 16
's Hertogenbosch 8 14
Breda b5 48 6 60 8 59
Roosendaal b619 7 28 9 21
Amsterdam C.S. bS 34 7 22
Haarlem b6 54
Den Haag H.S. b7 39 8 30
Rotterdam D.P. b4 56 b 8 11
Rotterdam Beurs b 8 20
Roosendaal b616 b 9 21
Roosendaal bS 38 c7 46 b 9 38
Bergen op Zoom b7 02 c8 09 b 9 53
Vlake b7 48 c8 53 bl0 23
Goes b8 11 c9 10 bl0 36
Middelburg b8 47 c9 44 bl0 66
VUasingen b8 65 c9 68 bil 03
8 22
8 44
8 51
9 39.
10 26
10 48
815
8 31
9 06
9 53
9 39
10 48
10 59
1114
1140
1162
12 19
12 20
1135
10 19
1038
11 25
11 51
10 44
12 49
104
10 24
10 47
10 40
11 36
12 21
12 43
11 15
1181
12 06
12 43
19 62
2 14
a2 22
a2 38
a3 04
a3 16
a3 86
a3 44
115
1 31
2 06
244
1 19
147
139
2 46
3 32
3 58
145
201
2 36
3 06
2 53 b3 05
3 47 4 02
5 28
4 07
4 25
6 22
5 51
601
543
6 06
6 37
6 57
7 03
2 58
3 42
221
4 29
517
6 38
1 45 2 46
3 01 3 01
3 36 b3 51
4 14 b4 21
3 21 4 05
5 22 ba 33
5 43 c7 15
5 58 c7 36
6 10 c6 25
6 22 cö 85
6 42 c9 07
6 50 eï15
bi 22
4 44
4 48
6 45
6 37
7 01
4 15
4 al
506
5 43
5 52
7 01
b? 15
b? 89
bh 30
bh 6i
bJ 30
bh 39
Alleen des aandags. b Alleen op werkdagen, c Alleen op Zon- en Feestdagen.
Marktteem alleen Dinnsdags.
7 46
8 13
8 05
919
9 56
10 17
7 46
8 01
8 36
9 12
9 21
10 19
10 29
10 44
1113
11 25
1145
11 63
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Station
Alleen op werkdagen.
6 45 104 16 v. Hulst, Station
Axel, Wed. Gilijamse
7 55 11 20 5 30
8 30
9 40
2 30
3 45
8 30
9 f 0
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kf k lit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMeeh len
v Mechelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
633 11 14
641 11 21
6 53 11 33
7 13 11 40
a7 28 12 06
a8 21 12 57
8 23 12 09
9 22 104
9 36 1 12
9 56 1 5"
2 04 5 02a 6 20')
213 51 a 6 29b
2 21 5 21a 6 38b
2 29 5 28a b 46b
2 40 5 42a. 58b
2 53 5 8a 7 '7b
3 32 6 06 7 83
411 6 5) 8 1*
3 1! 6 0 a 7 ?f»o
4 10 7 10a 818
4 25 72» b 45
4 60 7 47 9 31
V
Brussel
c 5 12
9 42 hl 15
5 53
a
Mechelen
6 07
10 12
1 i 2
6 14
V
Mechelen
610
10 25
1 56
6 22
a
St. Nie. v. Meeh.
7 19
11 32
2 56
7 24
v Antw. d. St. Nic.
6 18
11 14
2 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
v
St. Nie n. Tern.
7 25
12 10
312
7 48
71
Hulst
820
103
4 -
8 44
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
Axel
8 36
1 19
416
9
71
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 53
1 37
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zou- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
eu alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1.06.
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Gent Dp.
a Geut St. P.
v
a Brussel
a Alleen op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 23
850
8 59
9 03
9 07
9 20
1101
Spoorweg
12 25 5 40
Ter NonzenGent.
12 34
12 38
12 42
12 55
12 f2
1 30
146
151
2 55
5 49
5 53
5 57
610
6 10
8 07 11 42 1 46 6 55
812 1151 151 7 05
9 01 12 57 255 8 07
Zon- en Feestdagen, b. Niet op Zon- en Feestdagen.
Brussel
712
10 55
3
48
6 53
Gent St. P.
816
1144
4
57
7 34
Gent St. P.
6
25
8 23
1201
5
02
8 06
Geat Dp.
6
42
8 39
12 17
5
17
8 22
Selzaete
7
30
9 21
1
6
20b
9 1 'a
Sas van Gent
8
9 51
1 30
6
60 h
9 42a
Philippine
8
08
9 59
1 38
6
f 8b
9 60a
Slnirkilbrng
8
12
10 03
142
7
02 b
9 54a
Sluiskil
8
16
10 07
146
7
06b
9 58a
Ter Neuzen
8
24
1015
154
7
14b
10 06a
Werkdagen,
Neuzen—BorsselenVlissingen.
Vertrek boot van Neuzen vm. 9,n
Aankomst Borsselen 9 90
Aankomst te Vlissingen vm. 10,20
Vertrek trein van Vlissingen m 11,84
Viissingen—Borsselen—Neuzen.
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Neuzen
7,20
7,30
7,50
9,-
2
2,20
3,30
4.11
12,68
1,05
1,25
2,35
4,55
5,15
6,25
6.62
2,3C
4,-
4,20
5,30
Neuzen—Hoedekenskerke.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekeusk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,45 10.20 13,65 3,— 5,40 8,30
6.40 8,30 11.05 12,50 3,4» 6,25 9,15
6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6.37 9,28
7,14 9 08 11.39 1,21 4,26 7,01 9,50
7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21
8.1110,36 11.52 2,08 5,22 8.45 11,25
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
6,35
4.39
8,41
8,10
8,69
9,21
9.25
8,04 10,33 11,50 2,06
7,39 9,46 li 14 1,41
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41
6.4- 8,44 11,07 12,t, 3 4,— 7,03
6,55 8,50 11,15 1,— 4,10 7,10
7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,10
Vertrek boot van Walzoorden 6,60 9,1011,301,— 3,55 6 7,25 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,25 6 30 7,75 10 05
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,30 6 40 8,—
Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,201,45 4 40 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,6410,0612,331,67 4,57 7 33 8,28
Vlissingen 7,4810,23 1,53 5,06 8,26 11 18
Aankomst trein van Roosendaal
•1 1 Vlissingen
Vertrek tram van Vlake
Aankomst te Hansweert
Vertrek boot van Hansweert 5
7,48 10,23 11 40 1,53 5,06 6,25 8,26
7,5410,06 1,57 4,57 8 28
8,— 10,251160 2,10 5 10 6,30 8,40
8,10 K),35 12 2,20 5,20 6.40 8,60
8,16 10,4012jl6 2,25 6 30 6,40 6 60
Zondagen.
vm, 10,35 nm 7,40
b 10.55 8-
12,05 9,10
■m. 1,13
nm. 6,01
9,05 6 10
9,25 6,30
10,35 7,40
vm. 6.56 nm. 5 30
6.40
6,52
7.14
7,43
9.10
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
vm, 9,07 nm. 8 33
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
8 10
8,'43
9,06
9,10
9,65
7.-
1.
6.40
9 ?5
7,30
7.40
1,30
1.35
7.10
10 05
7.15
T.50
1.46
7.26
7.58
1.57
7.33
8.53
1, 53
8,19
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,45 li.ïo 12^45 2,65 6 7JO 9,20
Aankomst trein te Vlissingen 720 8f 5 HOS 12,68 236 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 915 30 1,10 245 4 521 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 946 12— 1.40 315 430 650 740
Verteek boot van Breskenu <525 890 1040 1220 2 320 4S5 605 760
Aankomst te Vlissingen 665 860 1110 1260 2.30 350 505 635 820
Verteek trein van Vlissingen 712 866 918 1134 118 411 544 652 840
De booten wachten op te»inen. indien dit dn dienst toelaat
l* bh benadering opgegeven Maandags o.m 6,10 u.
6 10
640
8.53
7.58
8.65
9.05
9.10
9.40
1.58
1.67
2.10
2.20
2.25
2,55
8.19
8.23
8.35
8.45
8.45
9.15
9 62 12 68
7,30 10,—
8,- 10,30
6,01
110 6,10
1 40 6,40
8,60 10,60
9.2') 11,20
9,33
3 30 6,55
4- 7,25
411 7,34
D« lankomst der boete*