Stoom bootdienst op de YVester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij.
O, zoo.
M 1 E>
22
12 1ST V 1ST V
3E3 n
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine.
Axel (Drie
Schouwen)
Walsoorden.
Drie Schouwen (Axel)-
Moerbeke.
Stoomtram Huist— Waizoorden.
J a3 16
biios
SPOORWEG M EC HELEN— TEUN ETI ZEN
Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging.
Hoedekenskerke—Neuzen.
Vlake—Hansweert—W alzoor den
V lissingeaBrest «as.
BreskensVHmtagen.
Het hondje op den dwarsbalk.
Dezer dagen werden de bewo
ners van het Singel nabij de Lijn-
baansteeg te Amsterdam des
nachts opgeschrikt door een vree-
selijk gejammer, dat bij tijden
wegstierf in een zacht en gerekt
huilen. Spoedig dromden de men-
sohen samen op de brug, waar
deze lugubere klanken onder van
daan kwamen. Het bleek, dat
een onvoorzichtig hondje te wa
ter was gevallen en nu op een
der dwarsbalken gezeten zijn
doodsangst uitschreeuwde. Met
reddingshaken trachtten de toe
schouwers het dier te bereiken,
doch dit bleek onmogelijk. Intus-
sehen hield de hond niet op met
zijn gillen en janken. Een reeds
bejaard heer was niet opgewas
sen tegen den angst van het
in het nauw gedreven hoBdje.
Vastberaden trok hij zijn jas nit,
legde zijn hoed naast zich neer
en met de heldhattige woorden
„Wanneer de j >nge menschen
dan te laf zijn, zal ik mjj te
water begeven en dit ongelukki
ge dier redden", maakte hy zich
gereed te water te springen,
toen een gemoedelijke agent
kwam aanstappen en met veel
overtuigingskracht, vooral tot
uiting komende in een paar ste
vige handen, den man van zijn
voornemen afbracht. Steeds he
viger echter jammerde de bibbe
rende hond op zijn dwarsbalk,
steeds meer ramen werden open-
gesehoven, steeds zenuwachtiger
holden de toeschouwers van den
eenen kant van de brug naar den
andere. Eindelijk daagde de red
ding. Em nachtwaker naderde,
overzag den toestand en was met
enkele sprongen bij een enormen
dekschuit aangeland, die hij met
eenige vlugge handgrepen lor-
maakte. Geholpen door den wind
dreef de schuit spoedig naar de
brug en het duurde niet lang ot
het hondje wandelde, thans weer
volkomen gerust en met het le
ven verzoend op zijn geweldige
reddigsboot rond die met veel
moeite weer op zyn plaats werd
gebracht. De schipper, die aan
boord van de dekschuit huisde,
had van dit alles niets bemerkt.
Onbewust van het feit, dat zijn
schip tot reddingsboot bevorderd
wss, klonkeD de tevreden klan
ken van zijn gerusten slaap nog
even duidelijk door het scheeps
luik als te voren.
Voor de huisvrouw.
Do kerstgans.
Volgens het ouie gebruik wordt
nog in veel gezinnen de gans
beschouwd als het onmisbare mid
delpunt van deu Kerstdisch.
Het spreekt daarom vanzelf,
dat bij het overdenken van de
manier, waarop het Kerstmenu
zal worden in elkaar gezet, by
de huisvrouw verschillende vra
gen opkomen.
Hoe zal dit jaar de gans op
tafel versehynen Eenvoudig ge
braden Ot eerst gevuld mis
schien? Maar dan... met welk
vulsel
Laten we het dezen keer eens
probeeren met een gevulde gans,
en laten we voor het vullen eeDs
een paar mogelijkheden ontlee-
nen aan de Eogelsche keukeu,
die van oudsher de Kerstgans in
eere houdt.
In beide gevallen (zie de re
cepten) wordt een samenhangen
de massa gevormd van verschil
lende bestanddeelen, die bij de
gans goed passen en die dus la
ter als ze bij het voorgesne
den gevogelte worden rondge
diend de plaats innemen van
da eompöte, de groente of de
aardappelen, die bij de niet-ge-
vulde gaos gepresenteerd zouden
zijn.
Wat het vullen zelf betreft,
het klaargemaakte vulsel wordt
in de lichaamsholte gebracht, die
door het wegnemen van de inge
wanden is vrij gekttmenbet
wordt daar gedurende den braad-
tyd van den vogel geleidelijk
„meege8toofd" en neemt geur eD
smaak over van het omringende
vleesch.
Waar gewoonlijk de hoeveel
heid vulsel niet zóó groot zal
genomen worden, dat ze op zich
zelf een voldoende bygerecht
vormt bij de toebedeelde portie
gans, daar verdient het aanbeve
ling om toch ook nog te zorgen
voor de een of andere compó'.e,
die afzonderlijk erby wordt ge
presenteerd.
Appelmoes bewijst gewoonlijk
goede diensten, maar ook andere
vruchten, gestoofde abrikozen,
tutti-frutti, vruchten uit blik,
vormen een smakelijk friseh hapje
by het vrij vette gevogelte.
Zij. Wanneer ik gewe
ten had, dat je me zoo vaak al'
leen laat, had ik je niet getrouwd.
Hij. Maar kind, dan wasje
misschien altyd alleen gebleven.
Kernspreuk.
Liefde is het eenige kapitaal,
dat vermeerdert, hoe meer men
er van verbrnikt en kleiner
wordt, hoe minder men het aan
spreekt.
Drisseh.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Heek
Philippine
5 35 8
540 8 05
8 05 8 27
6 29 8 52
8 30 9 20
6 43 9 35
6 53 9 49
11 30 2 35 616
11 35 2 40 6 20
12 01 3 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
110 4 35 7 40
3 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch, 8 51
9 54
10 05
10 20
1130
12
1215
12 20
1 25
1 35
1 50
2 30
3 02
3 22
3 27
4 55
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
8 17 912
8 37 9 32
8 42 9 37
V
Drisseh.
5 30
8
1130
2 35
615
V
Walsoorden
7 40
11 15
210
6 06
7 30
tl
Axel
6 35
8 05
11 35
2 40
6 20
Kloosterz.
7 46
1120
216
6 11
7 36
>f
Zaamslag
6 56
8 26
12 -
3
6 42
tf
Groenendijk
7 51
11 25
2 20
6 15
7 4'.
11
Rapenburg
6 10
8 40
1214
3 13
6 55
11
Hengstdijk
8 01
11 35
2 30
6 23
7 51
t
Hengstdijk
6 20
8 47
12 24
3 22
7 04
11
Rapenburg
8 11
11 46
2 43
6 31
8 01
11
Groenendijk
6 30
8 55
12 34
3 31
7 13
n
Zaamslag
8 26
12
3 02
6 42
817
11
Eleesterz.
6 35
8 58
12 39
3 34
717
li
Axel
8 46
12 15
3 22
7 02
8 37
a
Wals eerden
6 41
9 03
12 45
3 39
7 22
a
Drirsch.
8 5a
12 20
3 27
7 07
8 42
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzendijke.
Drie Sehouwen SCO 8 52 12 21 3 29 7 10
3 45
4 18
451
5 !4
5 27
5 28
5 46
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramid#
IJzendijke
IJzendijke
Seheondijke
815
8 31
6 54
7 18
7 30
8 00
8 23
9 07
9 28
9 33
10 23
10 38
10 S3
1102
12 36
1253
1 24
149
2 02
2 04
9 24
7 25
7 42
8 02
8 29
8 45
f Kydt op verzoek door tot Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
8 28 1231
8 46 12 50
9 13 1252
9 26 1 05
9 53
7 26 10 45
7 41 1105
7 58 11 25
1 24
201
214
2 34
2 51
3 '3
408
4 25
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8<2
6 32
8 50
610 f9 10
Drieschonwen 810
Zuiddorpe 6 15
Boodesluis(H.T.) 6 27
K raise traat(B.T.) 6 19
Moerbeke 6 27
(B. T.)
8 55 12 25 3 30 v Moerbeke
9— 12 30 3 85 v Kruisstraat
9 12 12 42 3 47 v Roodesluis (H. T.)
9 03 12 34 3 39 v Zuiddorpe
912 12 42 3 47 a Drieschouwen
7
7 10
7 41
7 49
7 55
10 38
10 46
11 17
11 23
11 29
135
1 45
2 16
2 24
2 31
6 22
5 30
6 01
6 08
6 I
a a aba
v Hulst 6 8 25 1020 19 15 2 40 5 ('5 645 8 50
Terhele 6 18 8 43 1038 1233258 523 7 918
KHitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16
Kloosterz. 6 6 9 - 1055 12 50 3 19 5 45 715 9 25
a YValz. 6 40 9 05 11- 12 5 3 20 6 5 7*0 9 3C
v Walz.
Kloosterz.
Kuitaart,
Terbole
a Hulst,
650 910 1116 105 3^0 605 7 2 940
655 915 112! 111345610 737 9
704 924 1130 123 54 617 746 954
712 932 1138 183 402 625 754 1002
730 950 1156 155 410 640 812 1010
a Niet p Zond>g' n. b Zondags 80 min. later.
IJzendijkeVeldzicht (Grens).
3 25 6 21 v. Veldzicht Grens) 9 3 45 6 35
3 3» 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 46
v. IJzendijke 8 47
a. Veldzicht (Grens) 8 55
Breskens—HoofdplaatPyramide,
V
Freshens
8 85
12 05
3 37
6 46
V
IJzendijke
7 17
10 24
151
5 16
Hoofdplaat
9
12 35
4 02
7 11
11
Pyramide
721
10 34
2
5 21
Biervliet
9 15
12 50
415
7 25
Biervliet
7 40
10 54
2 15
5 35
Pyramide
9 26
1 02
4 24
7 35
V
Hoofdplaat
7 41
10 55
2 16
5 36
a
T.l«<sndijke
9 40
1 20
4 40
7 50
a
Breskens
8 02
1125
2 45
6
VLISSINGENROOSENDAAL.
Vlieringen
a Middelburg
Goes
VUke
Bergen op Zoom
a Roosendaal
v Roosendaal
a Rotterdam bears
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam C.S.
Roosendaal
a Breda
"s Hertogenbosch
Utrecht CJS.
Nfjmegen
Arnhem
ah 42
bS <»5
b712 c7
b9 18 bil 34
1 13
an 51
b6 '5
b7 22 c7 10
b9 29 bil 45
1 24
«6 11
b6 49
b7 41 c7 43
b9 49 bl2 17
1 44
*6 23
b7 U7
b7 54 c7 £8
blO 06 bl2 33
157
a6 49
b7 53
b8 19 c8 42
blO 51b 1 18
2 24
a 7 08
b8 18
b8 33 c9 -
bil 09
b 136
2 38
a7 13
b8 40
c9 17
11 24
bl 52
2 49
a8 11
b9 42
clO 33
12 36
b3 07
3 49
a8 19
b9 50
C1041
12 44
b3 14
3 58
8 52
10 22
11 22
1 22
3 52
4 29
9 27
10 57
11 57
1 57
4 27
515
9 44
11 14
12 14
2 14
4 44
5 5
a7 09
8 47
93!
1122
8146
2 47
a7 29
9 07
10 06
1142
b2 12
3 07
9 56
11 15
12 30
3 57
10 58
12 27
1 36
5 03
11 07
12 01
1 60
4 45
1146
12 23
b2 16
6 09
e3 04
e3 20
e4 03
64 21
b4 53
6 09
6 17
6 52
7 27
7 44
4 46
5C7
5 55
6 57
6 48
721
4 22
4 32
4 52
507
5 50
5 08
6 39
7 54
8 22
83 i
914
6 17
6 39
7 33
9 14
8 55
9 31
6 15
o
O
CA
7 31
7 40
8 53
8 31
8 8 blO 04
912 10 48
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
9 53
7 35
7 6
8 37
9 23
915
9 88
1108
8 21
8 41
9 29
10 30
1019
10 57
7 34
7 44
813
8 2-
911
9 29
9 37
10 34
10 42
IJ 22
1157
0 34
9 43
10 21
Arnhem
N ij m eg e d
Utrecht G.S.
's Hertogenbosch
Breda b5 43
Roosendaal b619
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Botterdam D^. b456
Botterdam Beurs
Roosendaal b616
Roosendaal bS 38
Bergen op Zoom b7 02
Vlate b7 48
Goes b811
Middelburg b8 47
Vlissingen b8 55
Alleen dei aandags b Alleen op
Markttrein alleen Dinnsdags.
6 57
8 22
10 24
119
2 58
b4 22 7 46
7 22
8 44
10 47
147
3 *v2
4 44 813
7 16
8 51
10 40
139
221
4 48 8 05
814
9 39
11 36
2 46
429
5 45 9 09
6 60
8 59
10 26
12 21
3 32
517
6 37 9 56
7 28
9 21
10 48
1136 12 43
8 63
5 38
7 01 1017
b6 34
7 22
815
10 19 1116
115
145
1 45 2 46
4 15 7 46
86 64
8 81
10 38 11 31
1 31
201
3 01 3 01
4 al 8 01
b7 39
830
9 06
1126 12 06
206
2 86
3 36 b3 51
5 06 8 36
b 8 11
9 53
1151 12 43
2 44
3 06
4 i4 b4 21
6 43 9 19
b 8 20
9 39
1044 12 52
2 53 b3 05
3 21 4 05
5 52 9 21
b 9 24
10 48
1249 214
3 47 4 02
5 22 b5 33
7 01 1019
c7 46
b 938
10 59
1 04 a2 22
4 07
5 28
5 43 c7 15 b7 15 10 29
c8 09
b 9 58
1114
a2 38
4 25
5 43
5 58 c7 86 b? 89 10 44
c8 68
blO 23
11 40
1 s3 04
6 06
6 10 c6 26 bS 30 1113
o9 10
blO 36
11 52
6 22
6 37
6 22 c8 85 b9 61 1125
c9 44
blO 66
1212
W a3 36
5 53
6 57
6 42 c9 07 b9 30 11 45
c»52
12 20
a3 44
6 01
7 05
6 f0 c9 15 b9 39 11 63
werkdagen, o Alleen op Zon- en Feestdagen.
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Huist, Station
Auto-Omnibusdienst AxelHulst
Alleen op werkdagen.
10415 v. Hulst, Station
11 20- 5 30 Axel, Wed, Gilijamse
6 45
7 55
8 30
9 40
2 30
3 45
8 30
9 10
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Huist
a St. Nicelaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMech len
v Meehelen
a Brussel
615 10 58
6 24 11 06
6 33 11 14
641 11 21
6 53 1133
7 13 11 40
a7 2512 06
a8 21 12 57
8 23 12 09
9 22 1 08
9 36 1 12
9 56 1 57
2 04 5 02a 6 20b
213 5 l a 6 29b
2 21 5 21a 6 38b
2 29 5 28a fc 46b
2 40 6 42a 0 58b
2 53 5 58a 7 7b
3 32 6 06 7?»
4 H 6 5 6 1
3 16 0 a 7 3°°
4 lü 7 10a 8 8 1
4 25 72» 8 45
4 50 7 47 9 37
V
Brussel
c 5 12
9 42 81 15
5 63
a
Meeheles
6 07
10 12
1 i 2
6 14
V
Meehelen
610
10 25
1 56
6 22
a
St. Nie. v, Meeh.
7 19
11 32
2 56
7 24
V
Antw. n. St. Nic.
6 18
11 14
5 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
1204
2 54
7 45
V
St. Nie n. Teru,
7 25
12 10
3 12
7 48
It
Hulst
820
1 08
4 -
8 44
11
Kijkuit
8 27
111
4 08
8 53
11
Axel
8 36
1 19
4 16
9 -
11
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 53
1 37
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen, b Alleen or> Zon- en Feestdagen,
en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1.06.
c Vertrekt van Brussel Zuid
v Neuzen 6 50 8 50 12 25 5 40 V Brussel 712
Sluiskil 6 59 8 59 12 34 5 49 a Gent St. P. 816
Sluiskil Brug 7 03 9 03 12 38 5 53 Gent St. P. «26 8 23
Philippine 7 07 9 07 12 42 5 57 Geat Dp. 6 42 8 39
Sas van Gent 7 20 9 20 12 55 6 10 Selzaete 7 30 9 21
Selzaete 7 23 1101 12 52 6 10 Sas van Gent 8— 9 61
Gent Dp. 130 „Philippine 8 08 9 59
a Gent St. P. 807 U 42 1 46 6 55 Sluiskilbrzg 8 12 1003
v 812 1151 151 7 05 Sluiskil 816 10 07
a Brussel 9 01 12 57 2 55 8 07 a Ter Neuzen 8 24 1015
a Alieen op Zon- en Feestdagen, b. Niet op Zon- en Feestdagen.
10 55
3 48
6 58
1144
4 57
7 34
12 01
5 02
8 06
12 17
517
8 22
1
6 20b
9 Ma
1 30
6 508
9 42a
1 39
8b
9 60a
142
7 02b
9 54a
146
7 06b
9 58a
154
7 14b
IC 06a
W erkdagen.
NeuzenBorsselen Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzen vm. 9,n
Aankomst BorsseJen 9,20
Aankomst te Vlissingen vm. 10,20
Vertrek trein van Vlissingen 11,c4
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
Aankomst trein te Vlissingen vm.
Verrek boot van Vlissingen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Neuzen
7,20
7,30
7,50
9,
EK.
2.—
2,20
3,30
4.11
12,68
1,05
1,25
2,35
4,55
5,15
6,25
6 52
2,3C
4,?0
5,30
NeuzenHoed eken.sterke.
Vertrek boot van Nenzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,45 10.20 12,85 3,— 5,40 8,80
6.40 8,3») 11.05 12,50 3,45 6,25 9,15
6,52 8,44 11.15 12,57 4,08 6.37 9,28
7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,01 9,50
7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21
8.1110,*5 11.52 2,08 6,22 8.45 11,25
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst .tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,33 11,50 2,06 6,35
7,39 9,46 U 14 1,41 4,39
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41
6 4' 8,44 11,07 12, 3 4,— 7,03
6,55 8,50 11,15 1,— 4,10 7,10
8,41
8,10
8,59
9,21
9.2a
7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10)10
WaizoordenHans weertVlake.
Vertrek boot van Waizoorden 6.50 9,1011,301,— 3,55 6 7,25 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,25 6 30 7,75 10 06
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,35 4,30 6 40 8,—
Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,201,45 4 40 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,6410,0612,33 1,67 4,57 7 33 8,28
Vlissingen 7,4810,23 1,53 5,06 8 26 11 18
Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2811 40 1,53 5,06 6,25 8,26
Vlissingen 7,5410,06 1,574,57 8.28
Vertrek tram van Vlake 8,- 10,251150 2,10 5 0 6,30 8,40
Aankomst te Hansweert 8,1010,3512— 2,20 6,20 6.40 8,60
Vertrek boet van Hansweert 6 8,15 10,40 12,16 2,2> 5 30 6,40 6,60
Aankomst te Waizoorden 5 30 8,4611,1012,45 2,65 6 7,10 9,20
Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110312,68 236 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1330 1,10 245 4 520 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 315 436 650 740
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 2.— 320 4-5 60S 750
Aankomst te Vlissingen 656 850 1110 1260 2.30 3ÖO 506 635 820
Vertrek trein van Vlissingen 712 856 918 1134 118 411 544 652 840
De booten wachten op treinen, instmi dit d« dienst toelaat
S« b« ben*d8'i«r opyegwee Maandags om 6,10 u,
Zondagen.
vm, 10,35 nm 7,40
10.55 8,-
12,05 9,10
nm. 1,13
vm. una. 6,01
9,05 6 10
9,25 6,39
10,35 7,40
vm. 6.56 nm. 5 30
6.40
6,52
7.14
7,43
9.10
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
vm. 9,07 nm. 8 3
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
810
8,43
9,05
9,10
9,65
7.—
1.
6.40
9 35
7,30
1, 30
7.10
10 05
7.40
1.35
7.15
T.50
1.45
7.25
7.68
1.57
7.33
8.53
1, 53
8,19
6 10
6 40
8.53
7.58
8.55
9.05
9.10
9 40
1.53
1.57
2.10
2.20
2.25
2,55
8.19
8.28
8.35
8.45
8.45
9.16
9 62 12 68 6,01
7,80 10,— 1 10 6,10
8,— 10,30 1 40 6,40
8.60 10,60 8 30 6,65
9 2» 11,20 4- 7,26
9,38 411 7,34
De tankomst der booten