Stoom bootdienst op de YVester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij. O, zoo. M 1 E> 22 12 1ST V 1ST V 3E3 n Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine. Axel (Drie Schouwen) Walsoorden. Drie Schouwen (Axel)- Moerbeke. Stoomtram Huist— Waizoorden. J a3 16 biios SPOORWEG M EC HELEN— TEUN ETI ZEN Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging. Hoedekenskerke—Neuzen. Vlake—Hansweert—W alzoor den V lissingeaBrest «as. BreskensVHmtagen. Het hondje op den dwarsbalk. Dezer dagen werden de bewo ners van het Singel nabij de Lijn- baansteeg te Amsterdam des nachts opgeschrikt door een vree- selijk gejammer, dat bij tijden wegstierf in een zacht en gerekt huilen. Spoedig dromden de men- sohen samen op de brug, waar deze lugubere klanken onder van daan kwamen. Het bleek, dat een onvoorzichtig hondje te wa ter was gevallen en nu op een der dwarsbalken gezeten zijn doodsangst uitschreeuwde. Met reddingshaken trachtten de toe schouwers het dier te bereiken, doch dit bleek onmogelijk. Intus- sehen hield de hond niet op met zijn gillen en janken. Een reeds bejaard heer was niet opgewas sen tegen den angst van het in het nauw gedreven hoBdje. Vastberaden trok hij zijn jas nit, legde zijn hoed naast zich neer en met de heldhattige woorden „Wanneer de j >nge menschen dan te laf zijn, zal ik mjj te water begeven en dit ongelukki ge dier redden", maakte hy zich gereed te water te springen, toen een gemoedelijke agent kwam aanstappen en met veel overtuigingskracht, vooral tot uiting komende in een paar ste vige handen, den man van zijn voornemen afbracht. Steeds he viger echter jammerde de bibbe rende hond op zijn dwarsbalk, steeds meer ramen werden open- gesehoven, steeds zenuwachtiger holden de toeschouwers van den eenen kant van de brug naar den andere. Eindelijk daagde de red ding. Em nachtwaker naderde, overzag den toestand en was met enkele sprongen bij een enormen dekschuit aangeland, die hij met eenige vlugge handgrepen lor- maakte. Geholpen door den wind dreef de schuit spoedig naar de brug en het duurde niet lang ot het hondje wandelde, thans weer volkomen gerust en met het le ven verzoend op zijn geweldige reddigsboot rond die met veel moeite weer op zyn plaats werd gebracht. De schipper, die aan boord van de dekschuit huisde, had van dit alles niets bemerkt. Onbewust van het feit, dat zijn schip tot reddingsboot bevorderd wss, klonkeD de tevreden klan ken van zijn gerusten slaap nog even duidelijk door het scheeps luik als te voren. Voor de huisvrouw. Do kerstgans. Volgens het ouie gebruik wordt nog in veel gezinnen de gans beschouwd als het onmisbare mid delpunt van deu Kerstdisch. Het spreekt daarom vanzelf, dat bij het overdenken van de manier, waarop het Kerstmenu zal worden in elkaar gezet, by de huisvrouw verschillende vra gen opkomen. Hoe zal dit jaar de gans op tafel versehynen Eenvoudig ge braden Ot eerst gevuld mis schien? Maar dan... met welk vulsel Laten we het dezen keer eens probeeren met een gevulde gans, en laten we voor het vullen eeDs een paar mogelijkheden ontlee- nen aan de Eogelsche keukeu, die van oudsher de Kerstgans in eere houdt. In beide gevallen (zie de re cepten) wordt een samenhangen de massa gevormd van verschil lende bestanddeelen, die bij de gans goed passen en die dus la ter als ze bij het voorgesne den gevogelte worden rondge diend de plaats innemen van da eompöte, de groente of de aardappelen, die bij de niet-ge- vulde gaos gepresenteerd zouden zijn. Wat het vullen zelf betreft, het klaargemaakte vulsel wordt in de lichaamsholte gebracht, die door het wegnemen van de inge wanden is vrij gekttmenbet wordt daar gedurende den braad- tyd van den vogel geleidelijk „meege8toofd" en neemt geur eD smaak over van het omringende vleesch. Waar gewoonlijk de hoeveel heid vulsel niet zóó groot zal genomen worden, dat ze op zich zelf een voldoende bygerecht vormt bij de toebedeelde portie gans, daar verdient het aanbeve ling om toch ook nog te zorgen voor de een of andere compó'.e, die afzonderlijk erby wordt ge presenteerd. Appelmoes bewijst gewoonlijk goede diensten, maar ook andere vruchten, gestoofde abrikozen, tutti-frutti, vruchten uit blik, vormen een smakelijk friseh hapje by het vrij vette gevogelte. Zij. Wanneer ik gewe ten had, dat je me zoo vaak al' leen laat, had ik je niet getrouwd. Hij. Maar kind, dan wasje misschien altyd alleen gebleven. Kernspreuk. Liefde is het eenige kapitaal, dat vermeerdert, hoe meer men er van verbrnikt en kleiner wordt, hoe minder men het aan spreekt. Drisseh. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Heek Philippine 5 35 8 540 8 05 8 05 8 27 6 29 8 52 8 30 9 20 6 43 9 35 6 53 9 49 11 30 2 35 616 11 35 2 40 6 20 12 01 3 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 110 4 35 7 40 3 20 4 49 7 55 v Philippine 7 Hoek 7 10 a Neuzen 7 25 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch, 8 51 9 54 10 05 10 20 1130 12 1215 12 20 1 25 1 35 1 50 2 30 3 02 3 22 3 27 4 55 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 8 17 912 8 37 9 32 8 42 9 37 V Drisseh. 5 30 8 1130 2 35 615 V Walsoorden 7 40 11 15 210 6 06 7 30 tl Axel 6 35 8 05 11 35 2 40 6 20 Kloosterz. 7 46 1120 216 6 11 7 36 >f Zaamslag 6 56 8 26 12 - 3 6 42 tf Groenendijk 7 51 11 25 2 20 6 15 7 4'. 11 Rapenburg 6 10 8 40 1214 3 13 6 55 11 Hengstdijk 8 01 11 35 2 30 6 23 7 51 t Hengstdijk 6 20 8 47 12 24 3 22 7 04 11 Rapenburg 8 11 11 46 2 43 6 31 8 01 11 Groenendijk 6 30 8 55 12 34 3 31 7 13 n Zaamslag 8 26 12 3 02 6 42 817 11 Eleesterz. 6 35 8 58 12 39 3 34 717 li Axel 8 46 12 15 3 22 7 02 8 37 a Wals eerden 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 a Drirsch. 8 5a 12 20 3 27 7 07 8 42 Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzendijke. Drie Sehouwen SCO 8 52 12 21 3 29 7 10 3 45 4 18 451 5 !4 5 27 5 28 5 46 Westdorpe Sas van Gent Philippine Pyramid# IJzendijke IJzendijke Seheondijke 815 8 31 6 54 7 18 7 30 8 00 8 23 9 07 9 28 9 33 10 23 10 38 10 S3 1102 12 36 1253 1 24 149 2 02 2 04 9 24 7 25 7 42 8 02 8 29 8 45 f Kydt op verzoek door tot Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 6 12 6 26 6 54 8 28 1231 8 46 12 50 9 13 1252 9 26 1 05 9 53 7 26 10 45 7 41 1105 7 58 11 25 1 24 201 214 2 34 2 51 3 '3 408 4 25 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8<2 6 32 8 50 610 f9 10 Drieschonwen 810 Zuiddorpe 6 15 Boodesluis(H.T.) 6 27 K raise traat(B.T.) 6 19 Moerbeke 6 27 (B. T.) 8 55 12 25 3 30 v Moerbeke 9— 12 30 3 85 v Kruisstraat 9 12 12 42 3 47 v Roodesluis (H. T.) 9 03 12 34 3 39 v Zuiddorpe 912 12 42 3 47 a Drieschouwen 7 7 10 7 41 7 49 7 55 10 38 10 46 11 17 11 23 11 29 135 1 45 2 16 2 24 2 31 6 22 5 30 6 01 6 08 6 I a a aba v Hulst 6 8 25 1020 19 15 2 40 5 ('5 645 8 50 Terhele 6 18 8 43 1038 1233258 523 7 918 KHitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16 Kloosterz. 6 6 9 - 1055 12 50 3 19 5 45 715 9 25 a YValz. 6 40 9 05 11- 12 5 3 20 6 5 7*0 9 3C v Walz. Kloosterz. Kuitaart, Terbole a Hulst, 650 910 1116 105 3^0 605 7 2 940 655 915 112! 111345610 737 9 704 924 1130 123 54 617 746 954 712 932 1138 183 402 625 754 1002 730 950 1156 155 410 640 812 1010 a Niet p Zond>g' n. b Zondags 80 min. later. IJzendijkeVeldzicht (Grens). 3 25 6 21 v. Veldzicht Grens) 9 3 45 6 35 3 3» 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 46 v. IJzendijke 8 47 a. Veldzicht (Grens) 8 55 Breskens—HoofdplaatPyramide, V Freshens 8 85 12 05 3 37 6 46 V IJzendijke 7 17 10 24 151 5 16 Hoofdplaat 9 12 35 4 02 7 11 11 Pyramide 721 10 34 2 5 21 Biervliet 9 15 12 50 415 7 25 Biervliet 7 40 10 54 2 15 5 35 Pyramide 9 26 1 02 4 24 7 35 V Hoofdplaat 7 41 10 55 2 16 5 36 a T.l«<sndijke 9 40 1 20 4 40 7 50 a Breskens 8 02 1125 2 45 6 VLISSINGENROOSENDAAL. Vlieringen a Middelburg Goes VUke Bergen op Zoom a Roosendaal v Roosendaal a Rotterdam bears Rotterdam D. P. Den Haag H.S. Haarlem Amsterdam C.S. Roosendaal a Breda "s Hertogenbosch Utrecht CJS. Nfjmegen Arnhem ah 42 bS <»5 b712 c7 b9 18 bil 34 1 13 an 51 b6 '5 b7 22 c7 10 b9 29 bil 45 1 24 «6 11 b6 49 b7 41 c7 43 b9 49 bl2 17 1 44 *6 23 b7 U7 b7 54 c7 £8 blO 06 bl2 33 157 a6 49 b7 53 b8 19 c8 42 blO 51b 1 18 2 24 a 7 08 b8 18 b8 33 c9 - bil 09 b 136 2 38 a7 13 b8 40 c9 17 11 24 bl 52 2 49 a8 11 b9 42 clO 33 12 36 b3 07 3 49 a8 19 b9 50 C1041 12 44 b3 14 3 58 8 52 10 22 11 22 1 22 3 52 4 29 9 27 10 57 11 57 1 57 4 27 515 9 44 11 14 12 14 2 14 4 44 5 5 a7 09 8 47 93! 1122 8146 2 47 a7 29 9 07 10 06 1142 b2 12 3 07 9 56 11 15 12 30 3 57 10 58 12 27 1 36 5 03 11 07 12 01 1 60 4 45 1146 12 23 b2 16 6 09 e3 04 e3 20 e4 03 64 21 b4 53 6 09 6 17 6 52 7 27 7 44 4 46 5C7 5 55 6 57 6 48 721 4 22 4 32 4 52 507 5 50 5 08 6 39 7 54 8 22 83 i 914 6 17 6 39 7 33 9 14 8 55 9 31 6 15 o O CA 7 31 7 40 8 53 8 31 8 8 blO 04 912 10 48 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 9 53 7 35 7 6 8 37 9 23 915 9 88 1108 8 21 8 41 9 29 10 30 1019 10 57 7 34 7 44 813 8 2- 911 9 29 9 37 10 34 10 42 IJ 22 1157 0 34 9 43 10 21 Arnhem N ij m eg e d Utrecht G.S. 's Hertogenbosch Breda b5 43 Roosendaal b619 Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Botterdam D^. b456 Botterdam Beurs Roosendaal b616 Roosendaal bS 38 Bergen op Zoom b7 02 Vlate b7 48 Goes b811 Middelburg b8 47 Vlissingen b8 55 Alleen dei aandags b Alleen op Markttrein alleen Dinnsdags. 6 57 8 22 10 24 119 2 58 b4 22 7 46 7 22 8 44 10 47 147 3 *v2 4 44 813 7 16 8 51 10 40 139 221 4 48 8 05 814 9 39 11 36 2 46 429 5 45 9 09 6 60 8 59 10 26 12 21 3 32 517 6 37 9 56 7 28 9 21 10 48 1136 12 43 8 63 5 38 7 01 1017 b6 34 7 22 815 10 19 1116 115 145 1 45 2 46 4 15 7 46 86 64 8 81 10 38 11 31 1 31 201 3 01 3 01 4 al 8 01 b7 39 830 9 06 1126 12 06 206 2 86 3 36 b3 51 5 06 8 36 b 8 11 9 53 1151 12 43 2 44 3 06 4 i4 b4 21 6 43 9 19 b 8 20 9 39 1044 12 52 2 53 b3 05 3 21 4 05 5 52 9 21 b 9 24 10 48 1249 214 3 47 4 02 5 22 b5 33 7 01 1019 c7 46 b 938 10 59 1 04 a2 22 4 07 5 28 5 43 c7 15 b7 15 10 29 c8 09 b 9 58 1114 a2 38 4 25 5 43 5 58 c7 86 b? 89 10 44 c8 68 blO 23 11 40 1 s3 04 6 06 6 10 c6 26 bS 30 1113 o9 10 blO 36 11 52 6 22 6 37 6 22 c8 85 b9 61 1125 c9 44 blO 66 1212 W a3 36 5 53 6 57 6 42 c9 07 b9 30 11 45 c»52 12 20 a3 44 6 01 7 05 6 f0 c9 15 b9 39 11 63 werkdagen, o Alleen op Zon- en Feestdagen. v. Axel, Wed. Gilijamse a. Huist, Station Auto-Omnibusdienst AxelHulst Alleen op werkdagen. 10415 v. Hulst, Station 11 20- 5 30 Axel, Wed, Gilijamse 6 45 7 55 8 30 9 40 2 30 3 45 8 30 9 10 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Huist a St. Nicelaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. aMech len v Meehelen a Brussel 615 10 58 6 24 11 06 6 33 11 14 641 11 21 6 53 1133 7 13 11 40 a7 2512 06 a8 21 12 57 8 23 12 09 9 22 1 08 9 36 1 12 9 56 1 57 2 04 5 02a 6 20b 213 5 l a 6 29b 2 21 5 21a 6 38b 2 29 5 28a fc 46b 2 40 6 42a 0 58b 2 53 5 58a 7 7b 3 32 6 06 7?» 4 H 6 5 6 1 3 16 0 a 7 3°° 4 lü 7 10a 8 8 1 4 25 72» 8 45 4 50 7 47 9 37 V Brussel c 5 12 9 42 81 15 5 63 a Meeheles 6 07 10 12 1 i 2 6 14 V Meehelen 610 10 25 1 56 6 22 a St. Nie. v, Meeh. 7 19 11 32 2 56 7 24 V Antw. n. St. Nic. 6 18 11 14 5 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 1204 2 54 7 45 V St. Nie n. Teru, 7 25 12 10 3 12 7 48 It Hulst 820 1 08 4 - 8 44 11 Kijkuit 8 27 111 4 08 8 53 11 Axel 8 36 1 19 4 16 9 - 11 Sluiskil 8 46 128 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 53 1 37 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen, b Alleen or> Zon- en Feestdagen, en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1.06. c Vertrekt van Brussel Zuid v Neuzen 6 50 8 50 12 25 5 40 V Brussel 712 Sluiskil 6 59 8 59 12 34 5 49 a Gent St. P. 816 Sluiskil Brug 7 03 9 03 12 38 5 53 Gent St. P. «26 8 23 Philippine 7 07 9 07 12 42 5 57 Geat Dp. 6 42 8 39 Sas van Gent 7 20 9 20 12 55 6 10 Selzaete 7 30 9 21 Selzaete 7 23 1101 12 52 6 10 Sas van Gent 8— 9 61 Gent Dp. 130 „Philippine 8 08 9 59 a Gent St. P. 807 U 42 1 46 6 55 Sluiskilbrzg 8 12 1003 v 812 1151 151 7 05 Sluiskil 816 10 07 a Brussel 9 01 12 57 2 55 8 07 a Ter Neuzen 8 24 1015 a Alieen op Zon- en Feestdagen, b. Niet op Zon- en Feestdagen. 10 55 3 48 6 58 1144 4 57 7 34 12 01 5 02 8 06 12 17 517 8 22 1 6 20b 9 Ma 1 30 6 508 9 42a 1 39 8b 9 60a 142 7 02b 9 54a 146 7 06b 9 58a 154 7 14b IC 06a W erkdagen. NeuzenBorsselen Vlissingen. Vertrek boot van Neuzen vm. 9,n Aankomst BorsseJen 9,20 Aankomst te Vlissingen vm. 10,20 Vertrek trein van Vlissingen 11,c4 Vlissingen—Borsselen—Neuzen. Aankomst trein te Vlissingen vm. Verrek boot van Vlissingen Aankomst Borsselen Aankomst te Neuzen 7,20 7,30 7,50 9, EK. 2.— 2,20 3,30 4.11 12,68 1,05 1,25 2,35 4,55 5,15 6,25 6 52 2,3C 4,?0 5,30 NeuzenHoed eken.sterke. Vertrek boot van Nenzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,45 10.20 12,85 3,— 5,40 8,80 6.40 8,3») 11.05 12,50 3,45 6,25 9,15 6,52 8,44 11.15 12,57 4,08 6.37 9,28 7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,01 9,50 7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21 8.1110,*5 11.52 2,08 6,22 8.45 11,25 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst .tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,33 11,50 2,06 6,35 7,39 9,46 U 14 1,41 4,39 6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 6 4' 8,44 11,07 12, 3 4,— 7,03 6,55 8,50 11,15 1,— 4,10 7,10 8,41 8,10 8,59 9,21 9.2a 7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10)10 WaizoordenHans weertVlake. Vertrek boot van Waizoorden 6.50 9,1011,301,— 3,55 6 7,25 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,25 6 30 7,75 10 06 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,35 4,30 6 40 8,— Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,201,45 4 40 6 50 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,6410,0612,33 1,67 4,57 7 33 8,28 Vlissingen 7,4810,23 1,53 5,06 8 26 11 18 Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2811 40 1,53 5,06 6,25 8,26 Vlissingen 7,5410,06 1,574,57 8.28 Vertrek tram van Vlake 8,- 10,251150 2,10 5 0 6,30 8,40 Aankomst te Hansweert 8,1010,3512— 2,20 6,20 6.40 8,60 Vertrek boet van Hansweert 6 8,15 10,40 12,16 2,2> 5 30 6,40 6,60 Aankomst te Waizoorden 5 30 8,4611,1012,45 2,65 6 7,10 9,20 Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110312,68 236 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1330 1,10 245 4 520 710 Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 315 436 650 740 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 2.— 320 4-5 60S 750 Aankomst te Vlissingen 656 850 1110 1260 2.30 3ÖO 506 635 820 Vertrek trein van Vlissingen 712 856 918 1134 118 411 544 652 840 De booten wachten op treinen, instmi dit d« dienst toelaat S« b« ben*d8'i«r opyegwee Maandags om 6,10 u, Zondagen. vm, 10,35 nm 7,40 10.55 8,- 12,05 9,10 nm. 1,13 vm. una. 6,01 9,05 6 10 9,25 6,39 10,35 7,40 vm. 6.56 nm. 5 30 6.40 6,52 7.14 7,43 9.10 6,15 6,37 7,01 7,21 8,35 vm. 9,07 nm. 8 3 7,41 9,18 9,35 9.45 10 30 810 8,43 9,05 9,10 9,65 7.— 1. 6.40 9 35 7,30 1, 30 7.10 10 05 7.40 1.35 7.15 T.50 1.45 7.25 7.68 1.57 7.33 8.53 1, 53 8,19 6 10 6 40 8.53 7.58 8.55 9.05 9.10 9 40 1.53 1.57 2.10 2.20 2.25 2,55 8.19 8.28 8.35 8.45 8.45 9.16 9 62 12 68 6,01 7,80 10,— 1 10 6,10 8,— 10,30 1 40 6,40 8.60 10,60 8 30 6,65 9 2» 11,20 4- 7,26 9,38 411 7,34 De tankomst der booten

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4