Stoom bootciienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
Recept.
2UE 1
D E
INT V
JNT V E
es n
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen-
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Axel (Drie Sehouwen)—Sas van Gent— IJzendijke.
v Drie Sehouwen 6 CO 8 57 12 21 3 29 7 10
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
Stoomtram HulstWalsoorden.
IJzendyke—Veldzicht (Grens).
Bresbens—HoofdplaatPyramide,
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
s
SPOORWEG WECHELEN- TERNELZEN.
Van af z October 1932 tot nadere aankondiging.
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
NeuzenHoedekenskerke.
HoedekenskerkeNenzen.
WalzoordenHansweert—Vlake.
Vlake—Hansweert—Walzoorden.
Vlissingen -Breskens,
BreskensVUsslngen.
Een rustig bal.
De Vereenigieg voor Doofs'om-
men te New York gat onlangs
een bal, waar ruim vierhonderd
ledeD zich kostelijk amuseerden.
Het was, uit deD aard der zaak,
een zeer rustig bal, en wanneer
de muziek zweeg, werd de stilte
zelfs benauwend.
Een toeschouwer vroeg schrif
telijk aan den voorzitter, hoe al
deze doofstommen zoo goed maat
konden houden en hjj kreeg ten
antwoord, dat zy dit met de oo-
gen dedenvan ieder dansend
paar toch hield één der dansers
voortdurend zyn blikkeD op den
dirigeDt van het orkest gevestigd,
en zoo danste niemand uit de
maat.
We mogen wel opmerken, dat
men op die manier het orkest
een volgende maal achterwege
kan laten, en met den dirigent
kan volstaan
(Hazen pruiken.
Hoe onwaarschijnlijk het ook
klinkt, mei heett met glazen
pruiken toch de beste ondervin
dingen gehad. G?blek«n is, dat
getrokken glas msnïchelyk haar
het best kan vervangen. Pruiken
op deze manier vervaardigd, zijn
buitengewoon licht en makeD
een zeer raooien indruk. Glazen
pruiken zijn zonder moeite in
alle kleurscbakeeringen te ma
kenook lokken eu golven zijn
er naargelang de mode het voor
schrijft, gemakkelijk aan te ver
binden. Men verzekert, dat de
glazen haren zoo precies op de
natuurlijke gelijken, dat zulk een
pruik byoa niet is te herkeuneu,
als men niet een nanwgezet on
derzoek instelt.
Het wasschen van kunstzijden
blouses.
Maar al te veel hoort meD
klachten over de soliditeit der
aardige efïm en bedrukte blouses
en jurken van kunstzijde. Men
zegt dan dat de betreffende kle
dingstukken na enkele malen
wasschen of geheel versleten zyn,
of alle glans missen. De fout
ligt meestal aan de wijze van
wasschen. Men moet ie de aller
eerste plaats beginnen met het
kleediügstuk iD kond water onder
te dompelen, vervolgens in zeer
zacht zeepsop luchtig met de hand
wasscheo, dus niet wrijven of
schrobben. Het mooiste blijft de
zijde wanneer men ze zoo uit het
spoelwater ophangt. Is het slecht
droogweer, dan kan men het goed
desnoods even uitknijpen om het
ergste water te verwijderen. Maar
wringen is geheel uit den booze.
Door wringen wordt da kunst
zijde, en trouwens de natuurlijke
zijde ook radicaal vernield daar
er dan leelijke gleeëa ontstaaD.
Wat het verliezen van de glaDS
betreft, ook dit kan voorkomen
worden wanneer men by het
stryken maar steeds zorg draagt
voor matig warme ijzers en vooral
de kleedingstukken vochtig en
aan den verkeerden kantopstrykt.
Wie deze kleine voorzorgen in
aeht neemt, zal zich over de so
liditeit en kleurvastheid dezer
stoff sn nooit behoeven te beklagen.
Wilt U in plaats vbd een bord-
ja soep, liever ter uitbreiding van
het menu een eenvoudig, sma
kelijk voorschoteltje k ezeo, om
uw onverwachteD gast te trac-
teeren Probeert U dan eens bet
volgende recepthet veroorzaakt
bijna geen onkosten, het is
voedzaam en het valt gewoon
lijk by iedereen in den smaak.
Macaroni (4 personen).
250 Gr. (Vj pond) macaroni,
wat zout, 2 theelepels Maggi's
Aroma, 40 Gr. (2 afgestreken
eetlepels) boter.
Breng een zeer mime hoeveel
heid water aan de kook en strooi
daarin wat zout (1 afgestreken
eetlepel per Lifer water) Breek
de pijpen macaroni in gelijke
stukjes en laat die geleidelijk in
de pan glijden, zoodat het water
geen oogenblik van de kook gaat.
Laat de macaroni op een zacht
vuur gaar worden (ongeveer 1/s
uur) en daarna op een vergiet
uitlekken doe ze opnieuw in de
paD, laat ze met de boter weer
goed warm worden, roer er ten
slotte de Maggi's Aroma door en
breng het gerecht over in een
dekschaal.
Presenteer er desverkiezende
voor de liefhebbers een schaaltje
gerapste kaas bij.
Verstandig.
„Wat verheft den mensch boven
[de redelooze dieren
Vroeg eens de onderwijzer
„Weet jij dat, Mien
Mien Flapuit dacht niet laDg
en spoedig klonk baar antwoord
op ernstigen toon „Meneer,
een vliegmachien
Zich hartelijk verheugen in
het geluk dat anderen ten deel
valt en ons werdt onthouden, kan
niet ieder. Die het kan, heeft
God te danken voor een grooten
zegen.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 35
5 40
6 05 8 27
6 29 8 52
6 30 9 '.0
6 43 9 35
6 53 9 49
8
8 05
1130 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
12 0! 8 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
Philippine.
9 54 1 25
10 05
10 20
11 30
12
12 15
12 20
1 35
1 50
2 50
3 02
3 22
3 27
4 55
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
817 9 12
8 37 9 32
8 42 9 37
Drieseh.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kleosterz.
Walsoorden
5 30
5 35
5 56
6 10
6 20
6 30
6 35
6 41
8
8 05
8 26
8 40
8 47
8 55
8 58
9 03
1130
1135
12 -
1214
12 24
12 34
12 39
12 45
2 35
2 40
3
3 13
3 22
3 31
3 34
3 39
615
6 20
6 42
6 55
7 04
7 13
7 17
7 22
Walsoorden
Kleosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Dricsch.
7 40
7 46
7 51
8 01
8 11
8 26
8 46
8 5r
11 15
1120
11 25
11 35
11 45
12
1215
12 20
2 10
216
2 20
2 30
2 43
8 02
3 22
3 27
6 06
6 11
6 15
6 23
6 31
6 42
7 02
7 07
7 30
7 36
741
7 51
8 01
817
8 37
8 42
3 4a
4 18
451
5 14
5 27
5 28
5 46
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramide
IJzendijke
IJzendijke
Schoondijke
615
631
6 54
7 18
7 30
8 00
8 23
9 07
9 28
9 53
10 23
10 38
10 39
11 02
12 36
1253
1 24
1 49
2 02
2 04
2 24
7 25
7 42
8 09
8 29
8 45
f R(jdt op verzoek door tot Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramids
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
7 26
7 41
7 58
8 2a 1231
S 46 12 50
9 13 1252
9 26
9 53
10 45
1105
11 25
1 05
1 24
201
214
2 34
2 51
3 '3
408
4 25
4 52
5 30
5 60
6 01
6 20
7 20
7 36
8i2
8 32
850
610 f9 10
Drieschouwon 610
Zuiddorpe 6 15
RoodesJuis(H.T.) 6 27
Kruisstraat^ B.T.) 6 19
Moerbeke 6 27
(B. T.)
T.)
8 55
9 -
912
9 03
912
12 25
12 30
12 42
12 34
12 42
3 30
3 86
3 47
3 39
3 47
v Moerbeke (B. T.) 7 10 38 135 5 22
v Kruisstraat 7 10 10 46 1 45 5 30
v Roodesluis (H. T.) 7 41 11 17 216 6 01
v Zuiddorpe 7 49 11 23 2 24 6 08
a Drieschouwen 7 55 11 29 231 614
a a aba
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50
Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 58 5 23 7 9 C8
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 33 707 9 16
Kloosters. 6 35 9 1055 12 60 3 15 5 45 715 9 25
a Walz. 6 40 9 05 11— 12 r5 3 20 5 55 720 9 3C
a Niet op ZondsgeH. b Zondags 30 min. later.
v Walz.
Kloosters.
Kuitaart,
Terhole
a Hulst,
a b a a a
650 910 1116 105 310 605 732 940
655 915 1121 113 345 610 737 945
704 924 1130 123 854 617 746 954
712 932 1138 133 402 625 754 1002
730 950 1156 155 420 640 812 1020
v. IJzendijke 8 47
a. Veldsioht (Grens) 8 56
3 25 6 21 v. Veldzicht Grens) 9— 3 45 6 35
3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 46
v Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
a TJwvndijke
835
12 05
3 37
6 45
r IJzendijke
717
10 24
1 61
5 16
9
12 35
4 02
7 11
Pyramide
7 2-3
10 34
2
5 23
915
12 50
4 15
7 25
Biervliet
7 40
10 54
216
5 35
9 25
1 02
4 24
7 35
v Hoofdplaat
7 41
10 55
2 16
5 36
9 40
1 20
4 40
7 50
a Breskens
8 02
11 25
2 45
6
v Vlissingen
a Middelburg
Goes
Vlaks
Bergen op Zoom
a Roosendaal
v Roosendaal
a Rotterdam beurs
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam C.S.
v Roosendaal
a Breda
*8 Hertogenbosch
Utrecht C.S.
Nijmegen
Arnhem
ah 42
bS 13
b7 12 c7
b9 18 bil 34
1 13
4 11
541
6 52
a5 51
b6 23
b7 22 c7 10
b9 29 bil 45
1 24
4 2i
7 02
a6 11
b6 66
b7 41 c7 48
b9 49 bl2 17
1 44
e j 04
4 41
7 21
a6 23
b7 12
b7 54 c7 £8
blO 06 b 12 33
1 57
e3 20
4 57
O
O
7 33
a6 49
b7 55
b8 19 c8 42
blO 51 b 1 18
2 24
e4 03
5 40
Cd
7 58
a7 03
bS13
b8 33 c9 -
bil 09 b 1 36
2 38
e4 21
5 57
6 42
8 12
a7 13
b8 40
c9 10
11 24 bl 52
2 49
b4 53
6 30
6 55
8 24
a8 11
b9 42
clO 12
12 35 b3 07
3 45
6 08
8 01
9 24
a8 19
b9 50
C1040
12 44 bS 14
3 53
6 16
7 28
7 58
9 32
8 52
10 22
11 22
1 22 3 52
4 22
6 52
7 8
8 28 blOOI
9 27
10 57
11 57
1 57 4 27
4 57
7 27
83-1
912
10 48
9 44
11 14
12 14
2 14 4 44
5 14
7 44
8 58
9 31
1108
a7 08
8 47
931
1122 bl 46
2 47
4 46
6 17
6 45
8 21
a? 28
9 07
10 06
1142 b2 12
3 07
5 07
6 39
7 05
8 41
9 56
1115
12 30
3 67
5 55
7 33
7 46
9 29
10 55
12 27
1 36
5 03
6 67
8 £8
8 38
10 30
1107
12 01
1 48
4 45
6 48
8 24
10 19
11 46
12 23
b2 16
5 09
721
8 47
10 57
7 34
744
8 13
82-
911
9 29
9 37
10 33
10 41
11 22
11 57
0 14
9 43
10 21
v Arnhem
6 67
8 35
10 24
Nymegen
7 22
8 57
10 47
Utrecht C.S.
7 16
8 61 10 40
's Hertogenbosch
814
9 35
9 41 1136
BTeda
b5 43
6 60
8 59
10 28 12 21
Roosendaal
b6 19
7 28
9 21
10 37
10 50 12 43
v Amsterdam C.S.
b5 34
7 26
8 15
10 15 11 16
Haarlem
b6 64
7 45
8 31
10 31 1131
Den Haag H.S.
b7 39
8 30
9C6
1106 12 06
Rotterdam DJP.
bi 56
b
811
9 53
1147 12 43
Rotterdam Beurs
b
8 20
9 39
1046 1962
a Roosendaal
b616
b
9 24
10 48
1245 214
v Roosendaal
b6 38
c7 46
b
9 38
10 59
12 55 a2 22
- Bergen op Zoom
b7 02
c8 09
b
9 68
1114
U a2 38
1 »3 01
Vlake
b7 48
08 63
blO 23
1140
Goes
b811
o9 10
blO 35
1162
.5 a3 16
s Middelburg
bS 47
c9 44
blO 65
1212
Cu
w a3 36
a Vllssingen
b9 55
c9 62
bil 93
1220
a3 44
1 15
1 31
206
2 44
1 19
147
1 39
2 46
3 32
8 53
1 45
201
2 86
3 06
3 12
221
4 29
2 45
301
2 53 b3 05
3 47
4 07
4 25
5 06
6 22
5 53
601
4 02
543
518
6 25
6 37
6 57
705
Alleen des Maandags, b Alleen op werkdagen, c Alleen op Zon- en
Marktrein alleen Dinsdags,
517
5 38
2 46
3 01
3 36 b3 51
4 14 b4 21
3 22 4 05
5 33 b5 33
c715 b7 15
c7 86 b7 39
c319 b9 26
c8 86 b-3*6
c9 07 bï 19
c915 b9 27
Feestdagen.
4 22
4 44
448
5 45
6 37
7 01
4 16
4 al
5 06
6 43
5 52
7 01
7 46
813
8 05
9 09
9 56
10 17
7 45
8 01
8 36
9 12
9 21
1019
10 29
10 44
1113
1126
11 45
11 63
v. Axel, Wed. Gilljamse
a. Hulst, Station
Auto-Omnibusdienst AxelHulst
Alleen op werkdagen.
10— 4 15
11 20 5 30
6 45
7 65
v. Hulst, Station 8 30 2 80 8 80
Axel, Wed. Gilljamse 9 40 3 45 9.0
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
HuJst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw
a Antwerpen
v St. Nic. n. Meeh.
aMech len
r Meehelen
a Brussel
615 10 58
6 24 11 06
633 11 14
641 11 21
6 58 11 33
713 11 40
a7 2812 06
a8 21 12 57
8 ?3 12 09
9 22 1 08
9 36 1 12
916 1 57
2 04 5 02a 6 20b
213 5 1' a 6 23b
221 5 21a 6 S8b
2 29 6 28a 6 46b
2 40 542a858b
2 53 5 58a 7 17b
3 32 8 06 'S3
4 13 6 55 8 14
3 116 09» 7 b
4 10 7 10» 8 28b
4 25 7 29. 8 -16
4 50 7 4 9 37
V
Brussel
c5 12
9 42 bl 15
6 53
a
Meehelen
6 07
10 12
112
6 14
r
Meehelen
610
10 2
156
6 22
a
St. Nie. v. Meeh.
7 19
11 32
2 56
7 24
V
Antw. n. St. Nic.
6 18
11 14
2 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nie n. Tern.
7 25
12 10
3 12
7 48
n
HuJst
8 20
103
4 -
8 44
tt
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
ti
Axel
8 36
1 19
416
9
a
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 53
137
4 34
9 18
a Al'em op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1 01.
Spoorweg Ter Neuzeu—Gent.
v Neuron
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Gent Dp.
a Gent St. P.
a Brussel
a Alleen op Zon- en Feestdagen.
6 50
8 50
12 25
5 40
V
Brussel
712
10 66
3 48
6 63
6 59
8 59
12 34
5 49
a
Gent St. P.
816
1144
4 57
7 34
7 03
9 03
12 38
5 53
w
Gent St. P.
6 25
8 23
1201
5 02
8 06
7 07
9 07
12 42
5 57
0
Geat Dp.
6 42
8 89
12 17
517
8 22
7 20
9 20
12 55
6 10
Selzaete
7 30
9 21
1
6 20
9 Ga
7 23
11 01
12 f 2
6 10
V
Sas van Gent
8
9 51
1 30
6 50
9 42a
1 30
Philippine
8 08
9 59
1 33
6:8
9 60a
8 07
11 42
146
6 55
V
Slniskilbrng
8 12
10 03
142
7 02
9 54a
812
1151
151
7 05
M
Sluiskil
8 16
10 07
146
7 06
9 58a
9 01
12 57
2 55
8 07
a
Ter Neuzen
8 24
1015
154
714
IC 06a
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borssalen
Aankomst te Vllssingen
Vertrek trein van Vlissingen
Werkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlisaingen.
vm. 9,n
9,20
vm.
10,20
11,84
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Neuzen
7,20
7,30
7,50
9,-
um.
2.—
2,20
3,30
4,11
12,68
1,06
1,25
2,35
4,55
5,15
6,25
6,52
2,3C
4,-
4,20
5,30
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,45 10.20 12,06 3,— 5,40 8,30
6.40 8,30 11.05 12,50 3,46 6,25 9,15
6,52 8,44 11.15 12,57 4,0» 6,37 9,28
7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,01 9,50
7.41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21
8 1110,55 11.52 2,08 6,22 8.45 11,25
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk,
Aankomst te Neuzen
8,04 10,33 11,50 2,06 6,36 8,41
7,39 9,46 14 14 1,41 4,39 8,10
6,25 8,27 10,45 12,30 3,87 6,41 8,59
6 4- 8,44 11,07 12,„3 4,— 7,03 9,21
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,26
7,4U 9,35 12,- 1,45 4,55 7,65 10,10
Vertrek boot van Walzoorden 6,60 9,1011,301,— 3,55 6 7,25 9 36
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,25 6 30 7,7510 06
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,30 6 40 8,—
Aankomst te Vlake 7,35 9,56 12,20 1,45 4 40 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,331,67 4,57 7 33 8,28
Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,06 8 26 11 13
Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,2311 40 1,53 5,06 6,25 8.26
VlissiDgen 7,5410,06 1,57 4,57 8,28
Vertrek tram van Vlake 8,- 10,251150 2,105 106.30 8,40
Aankomst te Hansweert 8.10 10,35 12 2.20 6,20 6.40 8,50
Vertrek boot van Hansweert 5 8,15 10,40 12,15 2,2) 6 30 6,40 6 60
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,46 11.1012,45 2,55 6 7,10 9,20
Aankomst trein te Vlissingen 720 8f5 1103 12,68 136 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 1,10 245 4 520 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 946 12— 1,40 316 420 650 740
Vertrek boet van Breskens 625 820 10401220 2— 320 4 5 6<'6 710
Aankomst te Vlissingen 655 850 1110 1260 2.30 360 505 635 820
Vertrek trein van Vlissingen 712 866 918 1134 113 411 544 652 840
De booten wachten op tr«inen. indien dit de dienst toelaat.
I* btj ttrwedn'iug qpgn,*»,» >s Maandags om 6.10 u.
Zondagen.
vm. 10,35 nm 7,40
10,55 8,—
12,06 9,10
nm. 1,13
vm.
nm. 6,01
9,05 6 10
9,26 6,30
10,35 7,40
6.56 nm.
6.40
6,52
7.14
7,43
9.10
5 30
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
vm, 9,07 nm. 8 33
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
810
8,43
9,05
9,10
9,65
7.-
7,30
7 40
T 50
7.68
8.63
6 10
6 40
1.
1,30
1.36
1. 45
1.57
1,53
8.63
7.68
8.65
9.05
9.10
9.40
6.40
7.10
7.15
7.26
7.33
8,19
1.58
1.67
2.10
2.20
2.25
2,55
9 35
10 05
9 52 12 58
7,30 10,— 110
8,- 10,30 1 40
8.19
8.28
8.35
8.45
845
9.16
6,01
6,'0
6,40
8,60 10,50 8 30 6,55
9 2» 11,20 4 - 7,26
9,33 411 7,34
De iKUkmnst der boo