Stoom bootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. es n Zeeuwsch-Vlaainsche Tramweg-Maatschappij. Nattige wenken. 3VI 1 D E3 E« 1ST IV V Eï Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. f a3 04 SPOORWEG MECHELEN—TERNETJZEN. Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging. Neuzen—Boraeelen Vlissingen. HoedekenskerkeNeuzen. Vlake—Hans weert—W alzoorden VlissingenBreskens. Breskens—Vlissingen. Diphteritis. Het moge bekend zijn, dat een paar maanden geleden zich in deze gemeente in enkele gezin nen verschijnselen voordeden, welke op deze gevreesde ziekte wezen, doch die door tijdig in grijpen den aard van waarschijn lijkheid behieldeD En zoo is dan gebleken dat van diphteritis die op zichzelf zeer gevaarlijk is, met het oog op den vooruitgang der wetenschap, waardoor het serum is ontdekt, het gevaar grooten- deels is weggenomen, mits ze vroegtijdig ontdekt wordt en on middellijk de diagnose wordt ge steld. Als kenmerkend daarvoor lazen we het volgende Oe verschijnselen in den aan vang zijn koorts en keelpijn, waarbij de keel eerst rood en daarna met een vuil wit beslag wordt bedekt. De diagnose dient echter zoowel kliniseh als bacte riologisch gesteld te worden om zeker te zijn. Daarom is het altijd aan te ra den in if der geval van koorts gepaard met keelpijn bij kinde ren de aandoening niet te onder schatte n, maar dadelijk de hulp in te roepen van een arts ter bacteriologische onderzoeking. Ia- dien de leek goed doordrongen wordt van de noodzakelijkheid van dezen maatregel, dan zou het reeds zoo sterk gedaalde sterfte cijfer voor diphteritis het nul punt sterk naderen en de diph teritis tot een werkelijk ongevaar lijke ziekte gedegradeerd wordeD. De propbylaxie, het voorkomen van deze gevaarlijke ziekte, is tegenwoordig vrij gemakkelijk, ook al door het tjjdig herkennen der ziekte Het isoleeren der pa tiëntjes, het verbieden van school bezoek tot dat geconstateerd is, dat het heistelde patiëntje bacte ria-vrij is, zijn daartoe wel de voornaamste maatregelen. Alles in één pan. Langzamerhand nadert weer de tijd, dat de stamppot onder ooze dagelijksche gerechten zijn plaats terug vraagt. Gedurende de zomermaanden raakte deze „stevige kost" wat op den achtergrond we verlang den toen weer naar een frissche sla van komkommer, kropsla of tomaten. Trouwens, in het begiD van den zomer leenden zich de nieuwe aardappelen ook niet be paald goed voor het „stampen" en we aten die liever met afzon derlijk gekookte groente. Met October echter (we denken aan den hutspot, het 3 Oetober- gerecht van de Leidenaars komt de stamppot terug: onze winter groenten laten er zich uitstekend voor gebruiken, en onze eetlust is 's winters van dien aard, dat een stevig gerecht goede kansen heeft. Daarenboven is voor de huisvrouw een overwegend punt dat de bereiding zoo gemakkelijk en zoo eenvoudig is, dat de ge- heele maaltijd feitelijk in één pan wordt gekookt. Bij al deze goede eigenschap pen mag echter één ding niet vergeten wordende dagelijks terugkeerende stamppot mag ge schikt zijn voor personen met flin- ken eetlust menscheD (ook kin deren met een wat miDder „gra ge maag" voelen op den duur, door de eentonigheid van het eten, hun trek meer en meer verdwijnen. Voor die gevallen bestaat een gemakkelijke oplossiDg we ko ken ook wel alles in één pan, maar we stampen de bestanddee- len niet door elkaar en eten dus de samen uit de schaal geschepte aardappelen, groenten (misschien ook stutjes vleesch) op ons bord eigenlijk naast elkaar en niet door elkaar. Als afwisseling vallen derge lijke gerechten bij velen in den smaak voor onze Belgische na buren staan ze op één lijn met onzen stamppot, maar ook in Fraukrijk en iB Duitschland maakt de huisvrouw graag haar middagmaal op deze eenvoudige, smakelijke wyze klaar. Week varkensvet gemengd met parafiae is een uitstekend mid del om tegels op te wrijven. Hef neemt bovendien vrywel alle vlekken weg. Men beproeve het echter eerst op een klein gedeelte van den vloer, omdat hel dezen soms hinderlijk glad maakt. Een fl'sch maakt men schoon, door haar half met koud water te vullen en een eetlepel droge mosterd bij te voegen. Flink schudden en dsn een half uur laten staan. Naspoelen met schoon water en het hardnekkigste luchtje zal verdwijnen. No* erger. Zij. Heb je me soms ge trouwd omdat je dacht dat ik een beetje geld had Hij. Integendeel. Ik dacht dat je veel geld had. o Beroem u niet op een edele daad ze houdt dan op edel te zijn. Driesch. Axel Zaam slag Neuzen Neuzen Hoek Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine. 5 36 8 540 8 05 6 06 8 27 6 29 8 52 6 30 9 10 6 43 9 35 a Philippine 6 53 9 49 11 30 2 35 616 11 35 2 40 6 20 1 2 01 8 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 49 7 55 v Philippine 7 Hoek 7 10 a Neuzen 7 25 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch. 8 51 9 54 10 05 10 20 11 30 12 12 15 12 20 1 25 135 1 50 2 30 3 02 3 22 3 27 4 56 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 8 17 912 8 37 9 32 8 42 9 37 Axel (Drie Sehouwen)- v Driesch. 5 30 8 11 80 2 35 6 15 Axel 5 35 8 05 11 35 2 40 6 20 Zaamslag 5 56 8 26 12 - 3 6 42 ,1 Rapenburg 6 10 8 40 12 14 3 13 6 55 f Hengstdijk 6 20 8 47 12 24 3 22 7 04 Groenendijk 6 30 8 55 12 34 331 7 13 Kleesterz. 6 35 8 58 12 39 3 34 717 a Walsoorden 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 Walsoorden. 7 40 v Walsoorden Klcosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel a Driesch. 7 46 7 51 8 01 811 8 26 8 46 8 5i 11 15 11 20 1125 1135 11 45 12 1215 12 20 210 216 2 20 2 30 2 43 3 02 3 22 3 27 6 06 6 11 615 6 23 6 31 6 42 7 02 7 07 7 30 7 36 741 7 51 8 01 817 8 37 8 42 Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzcndjjke. V Drie Schouwen 6 CO 8 53 12 21 Westdorpe Sas van Gent Philippine Pvramide IJzendijke IJzendijke Schoondijke 6 15 631 6 54 7 18 7 30 8 00 8 23 9 07 12 36 9 28 12 53 9 53 1 24 10 23 10 38 10 39 11 02 149 £02 2 04 2 24 3 29 3 45 4 18 4 51 5 14 5 27 5 28 5 46 7 10 7 25 7 42 8 02 8 29 8 45 f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. v Schoondijke 8 28 1231 2 51 6 01 a IJzendijke 8 46 12 60 3'3 6 20 v IJzendijke 6 12 9 13 12 52 408 7 20 Pyramide 6 26 9 26 1 05 4 2b 7 36 Philippine 6 54 9 53 1 24 4 52 8 2 Sas van Gent 7 26 10 45 2 01 5 30 8 32 Westdorpe 7 41 1105 214 5 50 8 50 a Drie Schouwen 7 58 11 25 2 34 610 f9 10 Drieschouwen 6 10 Zuiddorpe 6 15 Roodeslnis(H.T.) 6 27 Kruisstraatf B.T.) 6 19 Moerbeke 6 27 8 55 12 25 3 30 v Moerbeke (B. T.) 9—12 30 3 36 v Kruisstraat 9 12 12 42 3 47 v Roodesluis (H. T.) 9 03 12 34 3 39 v Zuiddorpe 9 12 12 42 3 47 a Drieschouwen 7 710 7 41 7 49 7 55 10 38 1046 11 17 11 23 1129 135 1 45 216 2 24 2 31 5 22 5 30 6 01 6 08 6 14 Stoomtram HulstWalzoorden. v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50 „Terhole 6 18 8 431038 1233258523 7 918 Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16 Kloosterz. 6 35 9 1055 12 60 3 15 5 45 715 9 25 a Walz. 6 40 S 05 11— 12 65 3 2® 5 55 720 9 8C a Niet r p Zondagen. v Walz. Kloosterz. Kuitaart, Terhole a Hulst, b Zondags 30 miD. later. a b a a a 650 910 1116 105 3-10 606 782 940 655 915 1121 113 345 610 737 945 704 924 1130 123 354 617 746 954 712 932 1138 183 402 625 754 1002 730 950 1156 155 420 640 812 1020 v. Uzendijke 8 47 a. Veldzicht (Grans) 8 55 IJzendijkeVeldzicht (Grons). 3 25 6 21 v. Veldzieht Grens) 93 45 3 35 6 30 a. IJzendijke 910 3 55 6 35 6 45 v Breskeus Hoofdplaat Biervliet Pyramide a TJaendjjke BreskensHoofdplaatPyramide, 8 35 12 05 3 37 6 45 V IJzendijke 717 10 24 1 51 5 16 9 12 35 4 02 711 n Pyramide 7 24 10 34 2 5 2S 915 12 50 4 15 7 25 yy Biervliet 7 40 10 54 2 15 5 35 9 26 1 02 4 24 7 35 V Hoofdplaat 7 41 10 55 2 16 5 36 9 46 1 20 4 40 7 60 A Breskens 8 02 1125 2 45 6 Vlissingen a& 42 Middelburg a6 51 Goes a611 Vlake »6 23 Bergen op Zoom aC 49 Roosendaal a7 03 Roosendaal a713 Rotterdam bears a811 Rotterdam D. P. a8 19 Den Haag H.S. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam C.S. 9 44 Roosendaal a7 08 Breda a7 28 's Hertogenboseh Utrecht C.S. Nijmegen Arnhem bS 13 b6 23 b6 66 b7 12 b7 55 b8 13 b8 40 b9 42 b9 50 10 22 10 67 11 14 8 4? 9 07 9 56 10 55 1107 11 46 b' 12 c7 b7 22 c710 b7 41 c7 43 b7 54 cY58 b8 19 c8 42 bS 33 c9 - t9 10 clU i2 C10 40 11 22 11 57 12 14 931 10 06 1115 12 27 12 01 12 23 b9 18 bll 34 b9 29 bll 45 b9 49 bl2 17 blO 06 b 12 33 blO 51 b 118 bll 99 b 1 36 11 24 bl 52 12 3? 12 44 1 22 1 57 2 14 11 22 11 42 12 30 1 36 1 48 b2 16 b3 07 bS 14 3 52 4 27 4 44 bl 46 b2 12 1 13 1 24 1 44 1 57 2 24 2 38 2 49 3 45 3 63 4 22 4 57 614 2 47 3 07 3 57 5 03 4 45 5 09 e3 04 e3 20 e4 03 e4 21 b4 53 6 08 616 6 52 7 27 7 44 4 46 5 07 5 55 6 67 6 48 721 4 11 4 21 441 4 57 5 40 557 6 30 7 28 7 8 8 3t 8 58 617 6 39 7 33 8 38 541 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 8 28 blO 01 912 10 48. o o M 6 42 6 55 8 04 7 58 9 31 6 45 7 05 7 46 8 38 8 24 8 47 11 08 8 21 8 41 9 29 10 30 1019 10 57 7 34 7 44 8 13 82- 9 11 9 29 9 37 10 33 10 41 1122 1157 0 14 9 43 10 21 v Arnhem Nfjmegen Utrecht C.S. 's Hertogenboseh Breda b5 43 Roosendaal b6 19 v Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. b4 56 Rotterdam Beurs a Roosendaal bG 16 v Roosendaal b6 38 Bergen op Zoom b7 02 Vlake b7 48 Goee b8 11 Middeiburg b9 47 a Vlissingen b3 55 a Alleen des Maandags. e Marktrein alleen Dinsdags. 6 57 8 35 10 24 119 722 8 57 10 47 147 7 16 8 51 10 40 139 814 9 35 9 41 1136 2 46 6 60 8 59 10 29 12 21 3 32 7 28 9 21 10 37 10 60 12 43 3 f8 bS 34 7 26 815 10 15 11 15 U5 145 b6 64 7 45 8 31 1031 1131 1 31 201 b7 39 830 9 06 1106 12 06 206 2 36 b 811 9 53 11 47 12 43 2 44 3 06 b 8 20 9 39 10 46 12 62 2 53 b3 05 b 9 24 10 48 1245 2 14 3 47 4 02 c7 46 b 9 38 10 59 12 55 a2 22 4 07 5 43 c8 09 b 9 63 1114 u a2 38 4 25 5 18 c9 53 blO 23 1140 5 06 6 25 c9 10 blO 36 11 62 a3 16 5 22 6 37 c9 44 blO 65 1212 a3S6 5 53 6 57 c» 62 bll 03 )2 20 a3 44 6 01 7 05 8 49 22{ 4 29 2 45 301 8 36 b Alleen op werkdagen, c Alleen op Zon* en 517 5 88 2 45 3 01 b3 51 4 14 b4 21 3 2 2 4 05 5 33 ba 33 c715 b7 15 c7 36 b7 89 c819 b9 26 c8 36 b3 46 c9 07 b)19 cï15 b9 27 Feestdagen, 4 22 4 44 4 48 5 45 6 37 7 01 4 15 4 al 5 06 5 43 5 52 7 01 7 46 813 8 05 9 09 9 56 10 17 7 46 8 01 8 36 9 12 9 21 10 19 10 29 10 44 1118 11 26 11 45 11 63 Axel, Wed. Gilljamse Hulst, Station Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst. Alleen op werkdagen. 6 45 104 15 v. Hulst, Station 7 55 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamse 8 30 9 40 2 30 3 45 8 80 910 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nieolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerfen v St. Nic. n. Mech. aMech leu v Meehelen a Brussel 615 6 24 6 33 6 41 6 53 7 13 a7 26 a8 21 8 23 9 22 9 36 9 66 10 58 U 06 11 14 11 21 1133 11 40 12 06 12 57 12 09 1 03 112 1 57 2 04 5 02a 6 20b 2 13 5 l'a 6 2'3b 2 21 5 21a 6 38b 2 29 5 28a 6 46b 2 40 5 42a 6 58b 2 53 5 58a 7 17b 3 32 6 06 7 S3 4 13 6 55 8 14 3 11 6 09"» 7 PC b 4 10 7 10a 8 28b 4 25 7 25. 8 J6 4 50 7 4 9 37 V Brussel c 5 12 9 42 bl 15 6 53 a Mechele» 6 07 10 12 U2 6 14 V Mechelen 619 10 2") 1 56 6 22 a St. Nic. v. Meeh. 7 19 11 32 9 56 7 24 v Antw. n. St. Nic. 618 11 14 2 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nic n. Tem. 7 25 12 10 3 12 7 48 Hulst 8 20 1 03 4 - 8 44 1» Kijkuit 8 27 111 4 08 8 53 Axel 8 36 1 19 416 9 yy Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 63 137 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen, en alleen op werkdageD. Des Zaterdags om 1.01. c Vertrekt van Brussel Znid v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete Gent Dp. a Gent St. P. a Brussel a Alleen op 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 23 850 8 59 9 03 9 07 9 20 11 01 8 07 11 42 812 1151 9 01 12 57 Zon- en Feestdagen. Spoorweg 12 25 12 34 12 38 12 42 12 55 12 58 1 30 146 151 8 35 Ter Neuzen—Gent. 5 40 V Brussel 712 10 66 3 48 6 53 5 49 a Gent St. P. 816 1144 4 57 7 34 5 53 xr Gent St. P. 6 25 8 23 1201 5 02 8 06 5 57 n Gent Dp. 6 42 8 39 12 17 517 8 22 610 yy Selzaete 7 30 9 21 1 6 20 9 19a 6 10 Sas van Gent 8 9 51 1 80 6 50 9 42a Philippine 8 08 9 59 1 38 618 9 60a 6 55 Sluiskilbrug 812 10 03 142 7 02 9 54a 7 05 Sluiskil 8 16 10 07 146 7 06 9 58a 8 07 a Ter Neuzen 8 24 10 15 164 7 14 IC 06a Werkdagen. vm. 9,— nm 2.— 4,55 9,20 2,20 6,15 vm. 10,20 3,30 6,25 11,34 4,11 6,52 Vlissingen—Borsselen—Neuzen. Aankomst trein te Vlissingen vm. 7,20 nm. ]2 58 7',50 1,06 7,50 1,25 9,- 2,85 Vertrek boot van Neuzen Aankomst Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissisgen Verirek boot van Vlissingen Aankomst Borsselen Aankomst te Neuzen 2,3C 4- 4,50 6,30 NeuzenHoedekenskerke. Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,45 10.20 12,05 3,— 5,40 8,80 6,4 0 8,30 11.05 1 2,50 3,45 6,25 9.15 6,52 8,44 11.15 12,57 4,08 6,87 9,28 7,14 9 08 11.39 1,21 4,26 7,0 1 9,50 7,41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21 8.1110,36 11.52 2,08 5,22 8.45 11,25 vm Zondagen. 10,35 nm 7,40 10,55 8,— 12,05 9,10 m. 1,13 nm vm. nm.6,01 9,05 6 10 9,26 6,30 10,36 7,40 vra. 5.55 nm. 5 30 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzwn 8,04 10,33 11,50 2,06 6,35 8,41 7,39 9,46 12 14 1,41 4,39 8,10 6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,69 6 4- 8,44 11,07 12, .3 4,7,03 9,21 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,26 7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,65 10,10 W al zoorden Hansw eertVlake. Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 3,55 6 7,25 9 36 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,25630 7,151005 v ertrek tram van Hansweert 7,25 9,45 12,10 1,36 4 30 6 40 8 Aankomst te Vlake 7,35 9,56 12,20 1.45 4 40 6 50 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,331,57 4,57 7 33 8,28 i> Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,06 .£,261118 Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,231140 1,53 516 6 25 8,26 Vlissingen 7,6410,06 1,57 4,57 8 28 Vertrek tram van Vlake 8,- 10,2511 50 2,10 5 10 6.30 8,40 Aankomst te Hansweert 8,10 10,85 12 2.20 5,20 6 40 8 50 Vertrek boot van Hansweert 5 8,15 10,40 12=16 2,25 5 30 6 40 6 60 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,45 11.10 12,45 2,65 6 7,10 9,20 Aankomst trein te Vlissingen 720 855 1103 12,68 £36 705 Vertrek boot van Vlissingen 650 780 916 1130 1,10 245 4 523 710 Aankomst boot te Breskens 620 8— 946 12— 1,40 316 480 650 740 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 2— 820 4-5 606 7'0 Aankomst te Vlissingen 665 850 1110 1260 2 80 360 505 635 820 Vertrek trein van Vlissingen 712 866 918 1134 113 411 544 652 840 De booten wachten op treinen. Indien dit dn dtnnst toelaat la bh benadering opgegeven Maandags nm 6,10 u. 6.40 6,52 7.14 7,43 9.10 vm. 9,07 7,41 9,18 9,35 9.45 10 30 nm 6,15 6,37 7,01 7,21 8,35 8 33 810 8,43 9,05 9,10 9,55 7.— 7,30 7.40 7 50 7.58 8.63 1. 1,30 1.36 1. 45 1.57 1, 53 6 10 6 40 7,30 8.53 7.68 .8.65 9.05 9.10 9.40 6.40 7.10 7.15 7.25 7.33 8,19 1.53 1.67 2.10 2.20 2.25 2,55 9 35 10 05 8.19 8.28 8.35 8.45 8.45 9.16 9 52 10,- 10,30 12 58 6,01 110 6,10 1 40- 6,40 8,60 9.20 9,33 De tankom 10,60 11,20 830 4- 411 6,65 7,26 7,34 1 der boots a

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4