Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
es n
Zeeuwsch-Vlaainsche Tramweg-Maatschappij.
Nattige wenken.
3VI 1
D E3
E« 1ST
IV V Eï
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
f a3 04
SPOORWEG MECHELEN—TERNETJZEN.
Van af 2 October 1932 tot nadere aankondiging.
Neuzen—Boraeelen Vlissingen.
HoedekenskerkeNeuzen.
Vlake—Hans weert—W alzoorden
VlissingenBreskens.
Breskens—Vlissingen.
Diphteritis.
Het moge bekend zijn, dat een
paar maanden geleden zich in
deze gemeente in enkele gezin
nen verschijnselen voordeden,
welke op deze gevreesde ziekte
wezen, doch die door tijdig in
grijpen den aard van waarschijn
lijkheid behieldeD En zoo is dan
gebleken dat van diphteritis die op
zichzelf zeer gevaarlijk is, met
het oog op den vooruitgang der
wetenschap, waardoor het serum
is ontdekt, het gevaar grooten-
deels is weggenomen, mits ze
vroegtijdig ontdekt wordt en on
middellijk de diagnose wordt ge
steld. Als kenmerkend daarvoor
lazen we het volgende
Oe verschijnselen in den aan
vang zijn koorts en keelpijn,
waarbij de keel eerst rood en
daarna met een vuil wit beslag
wordt bedekt. De diagnose dient
echter zoowel kliniseh als bacte
riologisch gesteld te worden om
zeker te zijn.
Daarom is het altijd aan te ra
den in if der geval van koorts
gepaard met keelpijn bij kinde
ren de aandoening niet te onder
schatte n, maar dadelijk de hulp
in te roepen van een arts ter
bacteriologische onderzoeking. Ia-
dien de leek goed doordrongen
wordt van de noodzakelijkheid
van dezen maatregel, dan zou het
reeds zoo sterk gedaalde sterfte
cijfer voor diphteritis het nul
punt sterk naderen en de diph
teritis tot een werkelijk ongevaar
lijke ziekte gedegradeerd wordeD.
De propbylaxie, het voorkomen
van deze gevaarlijke ziekte, is
tegenwoordig vrij gemakkelijk,
ook al door het tjjdig herkennen
der ziekte Het isoleeren der pa
tiëntjes, het verbieden van school
bezoek tot dat geconstateerd is,
dat het heistelde patiëntje bacte
ria-vrij is, zijn daartoe wel de
voornaamste maatregelen.
Alles in één pan.
Langzamerhand nadert weer
de tijd, dat de stamppot onder
ooze dagelijksche gerechten zijn
plaats terug vraagt.
Gedurende de zomermaanden
raakte deze „stevige kost" wat
op den achtergrond we verlang
den toen weer naar een frissche
sla van komkommer, kropsla of
tomaten. Trouwens, in het begiD
van den zomer leenden zich de
nieuwe aardappelen ook niet be
paald goed voor het „stampen"
en we aten die liever met afzon
derlijk gekookte groente.
Met October echter (we denken
aan den hutspot, het 3 Oetober-
gerecht van de Leidenaars komt
de stamppot terug: onze winter
groenten laten er zich uitstekend
voor gebruiken, en onze eetlust
is 's winters van dien aard, dat
een stevig gerecht goede kansen
heeft. Daarenboven is voor de
huisvrouw een overwegend punt
dat de bereiding zoo gemakkelijk
en zoo eenvoudig is, dat de ge-
heele maaltijd feitelijk in één pan
wordt gekookt.
Bij al deze goede eigenschap
pen mag echter één ding niet
vergeten wordende dagelijks
terugkeerende stamppot mag ge
schikt zijn voor personen met flin-
ken eetlust menscheD (ook kin
deren met een wat miDder „gra
ge maag" voelen op den duur,
door de eentonigheid van het
eten, hun trek meer en meer
verdwijnen.
Voor die gevallen bestaat een
gemakkelijke oplossiDg we ko
ken ook wel alles in één pan,
maar we stampen de bestanddee-
len niet door elkaar en eten dus
de samen uit de schaal geschepte
aardappelen, groenten (misschien
ook stutjes vleesch) op ons bord
eigenlijk naast elkaar en niet
door elkaar.
Als afwisseling vallen derge
lijke gerechten bij velen in den
smaak voor onze Belgische na
buren staan ze op één lijn met
onzen stamppot, maar ook in
Fraukrijk en iB Duitschland
maakt de huisvrouw graag haar
middagmaal op deze eenvoudige,
smakelijke wyze klaar.
Week varkensvet gemengd met
parafiae is een uitstekend mid
del om tegels op te wrijven. Hef
neemt bovendien vrywel alle
vlekken weg. Men beproeve het
echter eerst op een klein gedeelte
van den vloer, omdat hel dezen
soms hinderlijk glad maakt.
Een fl'sch maakt men schoon,
door haar half met koud water
te vullen en een eetlepel droge
mosterd bij te voegen. Flink
schudden en dsn een half uur
laten staan. Naspoelen met schoon
water en het hardnekkigste luchtje
zal verdwijnen.
No* erger.
Zij. Heb je me soms ge
trouwd omdat je dacht dat ik een
beetje geld had
Hij. Integendeel. Ik dacht
dat je veel geld had.
o
Beroem u niet op een edele
daad ze houdt dan op edel te
zijn.
Driesch.
Axel
Zaam slag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine.
5 36 8
540 8 05
6 06 8 27
6 29 8 52
6 30 9 10
6 43 9 35
a Philippine 6 53 9 49
11 30 2 35 616
11 35 2 40 6 20
1 2 01 8 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
9 54
10 05
10 20
11 30
12
12 15
12 20
1 25
135
1 50
2 30
3 02
3 22
3 27
4 56
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
8 17 912
8 37 9 32
8 42 9 37
Axel (Drie Sehouwen)-
v
Driesch.
5 30
8
11 80
2 35
6 15
Axel
5 35
8 05
11 35
2 40
6 20
Zaamslag
5 56
8 26
12 -
3
6 42
,1
Rapenburg
6 10
8 40
12 14
3 13
6 55
f
Hengstdijk
6 20
8 47
12 24
3 22
7 04
Groenendijk
6 30
8 55
12 34
331
7 13
Kleesterz.
6 35
8 58
12 39
3 34
717
a
Walsoorden
6 41
9 03
12 45
3 39
7 22
Walsoorden.
7 40
v Walsoorden
Klcosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
a Driesch.
7 46
7 51
8 01
811
8 26
8 46
8 5i
11 15
11 20
1125
1135
11 45
12
1215
12 20
210
216
2 20
2 30
2 43
3 02
3 22
3 27
6 06
6 11
615
6 23
6 31
6 42
7 02
7 07
7 30
7 36
741
7 51
8 01
817
8 37
8 42
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzcndjjke.
V Drie Schouwen 6 CO 8 53 12 21
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pvramide
IJzendijke
IJzendijke
Schoondijke
6 15
631
6 54
7 18
7 30
8 00
8 23
9 07 12 36
9 28 12 53
9 53 1 24
10 23
10 38
10 39
11 02
149
£02
2 04
2 24
3 29
3 45
4 18
4 51
5 14
5 27
5 28
5 46
7 10
7 25
7 42
8 02
8 29
8 45
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
v Schoondijke 8 28 1231 2 51 6 01
a IJzendijke 8 46 12 60 3'3 6 20
v IJzendijke 6 12 9 13 12 52 408 7 20
Pyramide 6 26 9 26 1 05 4 2b 7 36
Philippine 6 54 9 53 1 24 4 52 8 2
Sas van Gent 7 26 10 45 2 01 5 30 8 32
Westdorpe 7 41 1105 214 5 50 8 50
a Drie Schouwen 7 58 11 25 2 34 610 f9 10
Drieschouwen 6 10
Zuiddorpe 6 15
Roodeslnis(H.T.) 6 27
Kruisstraatf B.T.) 6 19
Moerbeke 6 27
8 55 12 25 3 30 v Moerbeke (B. T.)
9—12 30 3 36 v Kruisstraat
9 12 12 42 3 47 v Roodesluis (H. T.)
9 03 12 34 3 39 v Zuiddorpe
9 12 12 42 3 47 a Drieschouwen
7
710
7 41
7 49
7 55
10 38
1046
11 17
11 23
1129
135
1 45
216
2 24
2 31
5 22
5 30
6 01
6 08
6 14
Stoomtram HulstWalzoorden.
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50
„Terhole 6 18 8 431038 1233258523 7 918
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16
Kloosterz. 6 35 9 1055 12 60 3 15 5 45 715 9 25
a Walz. 6 40 S 05 11— 12 65 3 2® 5 55 720 9 8C
a Niet r p Zondagen.
v Walz.
Kloosterz.
Kuitaart,
Terhole
a Hulst,
b Zondags 30 miD. later.
a b a a a
650 910 1116 105 3-10 606 782 940
655 915 1121 113 345 610 737 945
704 924 1130 123 354 617 746 954
712 932 1138 183 402 625 754 1002
730 950 1156 155 420 640 812 1020
v. Uzendijke 8 47
a. Veldzicht (Grans) 8 55
IJzendijkeVeldzicht (Grons).
3 25 6 21 v. Veldzieht Grens) 93 45
3 35 6 30 a. IJzendijke 910 3 55
6 35
6 45
v Breskeus
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
a TJaendjjke
BreskensHoofdplaatPyramide,
8 35
12 05
3 37
6 45
V
IJzendijke
717
10 24
1 51
5 16
9
12 35
4 02
711
n
Pyramide
7 24
10 34
2
5 2S
915
12 50
4 15
7 25
yy
Biervliet
7 40
10 54
2 15
5 35
9 26
1 02
4 24
7 35
V
Hoofdplaat
7 41
10 55
2 16
5 36
9 46
1 20
4 40
7 60
A
Breskens
8 02
1125
2 45
6
Vlissingen a& 42
Middelburg a6 51
Goes a611
Vlake »6 23
Bergen op Zoom aC 49
Roosendaal a7 03
Roosendaal a713
Rotterdam bears a811
Rotterdam D. P. a8 19
Den Haag H.S. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam C.S. 9 44
Roosendaal a7 08
Breda a7 28
's Hertogenboseh
Utrecht C.S.
Nijmegen
Arnhem
bS 13
b6 23
b6 66
b7 12
b7 55
b8 13
b8 40
b9 42
b9 50
10 22
10 67
11 14
8 4?
9 07
9 56
10 55
1107
11 46
b' 12 c7
b7 22 c710
b7 41 c7 43
b7 54 cY58
b8 19 c8 42
bS 33 c9 -
t9 10
clU i2
C10 40
11 22
11 57
12 14
931
10 06
1115
12 27
12 01
12 23
b9 18 bll 34
b9 29 bll 45
b9 49 bl2 17
blO 06 b 12 33
blO 51 b 118
bll 99 b 1 36
11 24 bl 52
12 3?
12 44
1 22
1 57
2 14
11 22
11 42
12 30
1 36
1 48
b2 16
b3 07
bS 14
3 52
4 27
4 44
bl 46
b2 12
1 13
1 24
1 44
1 57
2 24
2 38
2 49
3 45
3 63
4 22
4 57
614
2 47
3 07
3 57
5 03
4 45
5 09
e3 04
e3 20
e4 03
e4 21
b4 53
6 08
616
6 52
7 27
7 44
4 46
5 07
5 55
6 67
6 48
721
4 11
4 21
441
4 57
5 40
557
6 30
7 28
7 8
8 3t
8 58
617
6 39
7 33
8 38
541
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
8 28 blO 01
912 10 48.
o
o
M
6 42
6 55
8 04
7 58
9 31
6 45
7 05
7 46
8 38
8 24
8 47
11 08
8 21
8 41
9 29
10 30
1019
10 57
7 34
7 44
8 13
82-
9 11
9 29
9 37
10 33
10 41
1122
1157
0 14
9 43
10 21
v Arnhem
Nfjmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenboseh
Breda b5 43
Roosendaal b6 19
v Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P. b4 56
Rotterdam Beurs
a Roosendaal bG 16
v Roosendaal b6 38
Bergen op Zoom b7 02
Vlake b7 48
Goee b8 11
Middeiburg b9 47
a Vlissingen b3 55
a Alleen des Maandags.
e Marktrein alleen Dinsdags.
6 57
8 35
10 24
119
722
8 57
10 47
147
7 16
8 51 10 40
139
814
9 35
9 41 1136
2 46
6 60
8 59
10 29 12 21
3 32
7 28
9 21
10 37
10 60 12 43
3 f8
bS 34
7 26
815
10 15 11 15
U5
145
b6 64
7 45
8 31
1031 1131
1 31
201
b7 39
830
9 06
1106 12 06
206
2 36
b 811
9 53
11 47 12 43
2 44
3 06
b 8 20
9 39
10 46 12 62
2 53 b3 05
b 9 24
10 48
1245 2 14
3 47
4 02
c7 46
b 9 38
10 59
12 55 a2 22
4 07
5 43
c8 09
b 9 63
1114
u a2 38
4 25
5 18
c9 53
blO 23
1140
5 06
6 25
c9 10
blO 36
11 62
a3 16
5 22
6 37
c9 44
blO 65
1212
a3S6
5 53
6 57
c» 62
bll 03
)2 20
a3 44
6 01
7 05
8 49
22{
4 29
2 45
301
8 36
b Alleen op werkdagen, c Alleen op Zon* en
517
5 88
2 45
3 01
b3 51
4 14 b4 21
3 2 2 4 05
5 33 ba 33
c715 b7 15
c7 36 b7 89
c819 b9 26
c8 36 b3 46
c9 07 b)19
cï15 b9 27
Feestdagen,
4 22
4 44
4 48
5 45
6 37
7 01
4 15
4 al
5 06
5 43
5 52
7 01
7 46
813
8 05
9 09
9 56
10 17
7 46
8 01
8 36
9 12
9 21
10 19
10 29
10 44
1118
11 26
11 45
11 63
Axel, Wed. Gilljamse
Hulst, Station
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst.
Alleen op werkdagen.
6 45 104 15 v. Hulst, Station
7 55 11 20 5 30
Axel, Wed. Gilijamse
8 30
9 40
2 30
3 45
8 80
910
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerfen
v St. Nic. n. Mech.
aMech leu
v Meehelen
a Brussel
615
6 24
6 33
6 41
6 53
7 13
a7 26
a8 21
8 23
9 22
9 36
9 66
10 58
U 06
11 14
11 21
1133
11 40
12 06
12 57
12 09
1 03
112
1 57
2 04 5 02a 6 20b
2 13 5 l'a 6 2'3b
2 21 5 21a 6 38b
2 29 5 28a 6 46b
2 40 5 42a 6 58b
2 53 5 58a 7 17b
3 32 6 06 7 S3
4 13 6 55 8 14
3 11 6 09"» 7 PC b
4 10 7 10a 8 28b
4 25 7 25. 8 J6
4 50 7 4 9 37
V
Brussel
c 5 12
9 42 bl 15
6 53
a
Mechele»
6 07
10 12
U2
6 14
V
Mechelen
619
10 2")
1 56
6 22
a
St. Nic. v. Meeh.
7 19
11 32
9 56
7 24
v Antw. n. St. Nic.
618
11 14
2 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic n. Tem.
7 25
12 10
3 12
7 48
Hulst
8 20
1 03
4 -
8 44
1»
Kijkuit
8 27
111
4 08
8 53
Axel
8 36
1 19
416
9
yy
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 63
137
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen, b Alleen op Zon- en Feestdagen,
en alleen op werkdageD. Des Zaterdags om 1.01.
c Vertrekt van Brussel Znid
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Gent Dp.
a Gent St. P.
a Brussel
a Alleen op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 23
850
8 59
9 03
9 07
9 20
11 01
8 07 11 42
812 1151
9 01 12 57
Zon- en Feestdagen.
Spoorweg
12 25
12 34
12 38
12 42
12 55
12 58
1 30
146
151
8 35
Ter Neuzen—Gent.
5 40
V
Brussel
712
10 66
3 48
6 53
5 49
a
Gent St. P.
816
1144
4 57
7 34
5 53
xr
Gent St. P.
6 25
8 23
1201
5 02
8 06
5 57
n
Gent Dp.
6 42
8 39
12 17
517
8 22
610
yy
Selzaete
7 30
9 21
1
6 20
9 19a
6 10
Sas van Gent
8
9 51
1 80
6 50
9 42a
Philippine
8 08
9 59
1 38
618
9 60a
6 55
Sluiskilbrug
812
10 03
142
7 02
9 54a
7 05
Sluiskil
8 16
10 07
146
7 06
9 58a
8 07
a
Ter Neuzen
8 24
10 15
164
7 14
IC 06a
Werkdagen.
vm. 9,— nm 2.— 4,55
9,20 2,20 6,15
vm. 10,20 3,30 6,25
11,34 4,11 6,52
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
Aankomst trein te Vlissingen vm. 7,20 nm. ]2 58
7',50 1,06
7,50 1,25
9,- 2,85
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissisgen
Verirek boot van Vlissingen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Neuzen
2,3C
4-
4,50
6,30
NeuzenHoedekenskerke.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,45 10.20 12,05 3,— 5,40 8,80
6,4 0 8,30 11.05 1 2,50 3,45 6,25 9.15
6,52 8,44 11.15 12,57 4,08 6,87 9,28
7,14 9 08 11.39 1,21 4,26 7,0 1 9,50
7,41 9,49 12.17 1,44 4,41 7,21
8.1110,36 11.52 2,08 5,22 8.45 11,25
vm
Zondagen.
10,35 nm 7,40
10,55 8,—
12,05 9,10
m. 1,13
nm
vm.
nm.6,01
9,05 6 10
9,26 6,30
10,36 7,40
vra. 5.55 nm. 5 30
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzwn
8,04 10,33 11,50 2,06 6,35 8,41
7,39 9,46 12 14 1,41 4,39 8,10
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,69
6 4- 8,44 11,07 12, .3 4,7,03 9,21
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,26
7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,65 10,10
W al zoorden Hansw eertVlake.
Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 3,55 6 7,25 9 36
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,25630 7,151005
v ertrek tram van Hansweert 7,25 9,45 12,10 1,36 4 30 6 40 8
Aankomst te Vlake 7,35 9,56 12,20 1.45 4 40 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,331,57 4,57 7 33 8,28
i> Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,06 .£,261118
Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,231140 1,53 516 6 25 8,26
Vlissingen 7,6410,06 1,57 4,57 8 28
Vertrek tram van Vlake 8,- 10,2511 50 2,10 5 10 6.30 8,40
Aankomst te Hansweert 8,10 10,85 12 2.20 5,20 6 40 8 50
Vertrek boot van Hansweert 5 8,15 10,40 12=16 2,25 5 30 6 40 6 60
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,45 11.10 12,45 2,65 6 7,10 9,20
Aankomst trein te Vlissingen 720 855 1103 12,68 £36 705
Vertrek boot van Vlissingen 650 780 916 1130 1,10 245 4 523 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 946 12— 1,40 316 480 650 740
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 2— 820 4-5 606 7'0
Aankomst te Vlissingen 665 850 1110 1260 2 80 360 505 635 820
Vertrek trein van Vlissingen 712 866 918 1134 113 411 544 652 840
De booten wachten op treinen. Indien dit dn dtnnst toelaat
la bh benadering opgegeven Maandags nm 6,10 u.
6.40
6,52
7.14
7,43
9.10
vm.
9,07
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
nm
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
8 33
810
8,43
9,05
9,10
9,55
7.—
7,30
7.40
7 50
7.58
8.63
1.
1,30
1.36
1. 45
1.57
1, 53
6 10
6 40
7,30
8.53
7.68
.8.65
9.05
9.10
9.40
6.40
7.10
7.15
7.25
7.33
8,19
1.53
1.67
2.10
2.20
2.25
2,55
9 35
10 05
8.19
8.28
8.35
8.45
8.45
9.16
9 52
10,-
10,30
12 58 6,01
110 6,10
1 40- 6,40
8,60
9.20
9,33
De tankom
10,60
11,20
830
4-
411
6,65
7,26
7,34
1 der boots a