Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. MIDDELEN VAN V VOER. Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzendijke. SPOORWEG MECHELEN- TERNEUZEN. Drie Schouwen (Axel)- Moerbeke. Stoomtram HulstWalsoorden. Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. m Vlissingen Breskens- —Breskens. Vüsslngen. n Levertraan als geneesmiddel. Levertraan heeft gedurende eeuwen reeds in de gunst gestaan bij het volk als genees- en voor behoedmiddel tegen allerlei ziek ten. De oude Egyptenaren ge bruikten reeds levertraan tegen oogziekten. In Siberië en het Noorden van Rusland heeft reeds lang de gewoonte bestaan, om lyders aan uitterende ziekten voor het doen van visch- en traanku- ren naar de kustplaatsen der Noordelijke ze* ëu te zenden. Uit den aard der zaak is levertraan een volksmiddel in die landen, waar veel vette visch gevangen wordt, derhalve in de Noordelijke zeestreken. Levertraan wordt ook door die bewoners gebruikt, om dat ze er beter door tegen de koude kunnen. Levertraan is een merkwaardig product. Als vet doet zij in voedzaamheid voor welk ander vet niet onder. Als prikkel is zij vao groote kracht, Zij verhoogt de weerbaarheid van het zwakke organisme tegen in fecties en is bovendien een uit stekend middel tegen beenzwakte. Onveilig leven. Het Zendingsbureau meldt ons Het komt zéér weinig meer voor, dat de Zendingsarbeiders bij de mensehen onder wie zy hun werk doeD, hun leven niet zeker zouden zyn. Het gezag van het gouvernement is daarvoor ver genoeg doorgedrongen. Toch zyn gevaren van dezen aard nog Diet overal geheel uitgesloten. En zoo hebben wij een jaar geleden on geveer Dog eens moeten berich ten van een moord, gepleegd op een goeroe op West Nieuw Gui nee. In ditzelfde ressort heeft nu dezer dagen weer iets dergelijks plaats gegrepen, maar gelukkig niet met eeD zoo slechten afloop. De opvolger van den radja, die toen de schuldige was, is belaas zijn voorganger ook in dezen na gevolgd. Hij wilde een tweede vrouw nemen en sloeg daartoe het oog op een Christen-meisje, dat echter omdat zij christen was, niet in zyn planaea wilde treden. Toen hij daarop zoowel haar als zyn eigenlijke vrouw mishandelde zocht zij bescherming bij den goe roe. Het gevolg was, dat de radja eenige verder in het binnenland wonende stammen won, om den goeroe van het leven te berooven. Hy had juist zulke menschen gewonnen, naar wie dezen goe roe korten tyd later een evauge lisatietocbt ging maken. Maar ïd den nacht hoorde de goeroe klop pen. Hij wist maar al te goed, wat dat beteekende een hem welgezinde Papoea waarschuwde hem. Haastig wekte hij zijn reis- genooteD, onder welke deinlsnd- sche Bestuursassistent, dien nueo ook vermoorden wilde, en toen de moordenaars een uur later verschenen, waren de vogels ge vlogen. Natuurlijk ging de Bestnurs- man onmiddellijk op onderzoek uit, toen er uit de naastbyzynde vestiging een patrouille soldafen was gekomen en bij dat ondei- zoek bleek het bovenvermelde de oorzaak te zijn. ToeD het ter ken nis van den Zendeling kwam, is deze onmiddellijk Daar het dorp vertrokken, om zooveel mogelijk te doen ter bescherming van deD goeroe en zijn gezin. En daar de hem goedgezinde bevolking in de bosschen vertoefde en hij dus vry onverdedigd was, terwyl het bekend is, dat Papoea's, als zy eenmaal een opdracht tot dooden aanvaard hebben, zich door niets daarvan laten weerhouden, was het beter, dat hij tijdelijk ergens anders te werk gesteld werd. De radja is gevangen genomen eu korten tijd later veroordeeld tot 5 jaar gevangenisstraf. De rust is weet teruggekeerd eu de goe roe heeft zyn werk weer hervat. Wjj zyn Gode dankbaar, dat Hij zoo heimelijk over het leven van dezen man heeft gewaakt. Recept. Bloemkool met kerrysaus efi garnalen (4 personen). 1 flinke bloemkoo', 4 d.L ko kend water met 2 Maggibouillon- blokjes, 1 theelepel kerry, 30 G, (3 afgestreken eetlepels) bloem, 40 G. (2 afgestreken eetlepel») boter, 100 G. (1 ons) gepelde gar nalen. Kook de schoongemaakte bloem kool (liefst in haar geheel) ia ko- kend water met zout gaar. Bereid intusschen de saus, door de boter met de bloem en de kerry roerende te verwarmen tot een glad papje, daarby lang»»- merhand den bouillon te voegen en het mengsel dan even te laten doorkoken. Wasch de garnalen in wal water met zout en roer te door de warme saus. Schep op een schuimspaan de bloemkool goed droog over op een verwarmden ronden schotelover giet ze geheel met de saus. Omring dit bloemkoolgerecht desverkiezeDde met een rand vsn gebakken saucijsjes (voor 4 per sonen ongeveer 250 4 300 G.) Drieseh. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine Axel (Drie Schouwen)—Tcrneuzen—Philippine. 5 35 5 40 6 06 8 27 6 29 8 52 6 30 9(0 6 43 9 35 6 53 9 49 8 05 11 30 2 35 6 16 11 35 2 40 6 20 12 01 3 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 49 7 65 v Philippine 7 Hoek 7 10 a Neuzen 7 25 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Drieseh. 8 51 9 54 10 05 10 20 1130 12 12 15 12 20 1 25 1 35 1 50 2 30 3 02 3 22 3 27 4 56 5 10 5 25 6 )6 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 9 12 9 32 9 37 Drieseh. Axel Zaamslag Eapenburg Hengstdijk Groenendijk Rloosterz. Walsoorden Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. 5 30 8 11 30 2 35 6 15 5 35 8 05 11 35 2 40 6 20 5 56 8 26 12 - 3 6 42 6 10 8 40 12 14 3 13 6 55 6 20 8 47 12 24 3 22 7 04 6 30 8 55 12 34 33! 7 13 6 35 8 58 12 39 3 34 7 17 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 v Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel a Drieseh. 7 40 7 46 7 51 8 01 8 11 8 26 8 46 8 ö-i 11 15 11 20 11 25 11 35 11 45 11 59 12 15 12 20 2 10 2 16 2 20 2 30 2 43 3 02 3 22 3 27 6 06 6 11 6 15 6 23 6 31 6 42 7 02 7 07 7 30 7 36 741 7 51 8 01 817 8 37 8 42 V Drie Schouwen 6 (0 8 52 1221 3 29 710 Westdorpe 6 15 9 07 12 36 3 45 7 25 Sas van Gent 6 31 9 28 12 53 418 7 42 Philippine 6 54 9 33 1 24 451 8 02 9 Pyramide 7 18 10 2S 149 5 14 8 29 a IJzendijke 7 30 10 38 2 02 5 27 8 45 V IJzendijke 8 00 10 39 2 04 5 28 a Schoondijke 8 23 1102 2 24 5 46 f Rijdt op verstek door tot Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 6 12 6 26 6 54 7 26 7 41 8 28 1231 8 46 12 50 9 13 1252 9 26 1 05 9 53 10 45 1105 7 58 11 25 124 201 214 2 34 2 51 3 '3 403 4 2b 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8(2 8 32 850 610 f9 10 v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Station Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst. Alleen op werkdagen. 6 45 10415 v. Hulst, Station Axel, Wed. Gilijamse 7 55 11 20 5 30 8 30 9 40 2 30 3 45 8 30 9 10 v '1'er Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Huist a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. aMech len v Mechelen a Brussel 615 10 £8 6 24 11 06 633 11 14 6 41 11 21 6 53 11 33 713 11 40 a7 26 12 06 a8 19 12 59 8371209 9 31 103 9 41 112 1001 157 2 04 5 02a 6 20b 2 13 51 a 6 27b 2 21 5 21a 6 38b 2 29 5 28a 6 4Gb 2 40 5 42a 8 58b 2 50 5 58a 7 '7b 3 32 6 06 7 33 4 13 6 51 8 14 3 11 6 O'a 7 b 4 10 7 10a 8 28b 4 25 7 2) 8 tfi 4 50 7 47 9 38 v Brussel c 5 12 a Mechelen 6 07 v Mechelen 6 10 a St. Nic. v. Meeh. 7 19 v Antw. d. St. Nic. 6 12 a St. Nic. v. Antw. 7 15 v St. Nic u. Tem. 7 25 Huist 8 20 Kijkuit 8 27 Axel 8 36 Sluiskil 8 46 a Ter Neuzen 8 53 9 42 10 12 10 21 11 32 11 14 12 04 12 10 1 03 111 1 19 128 1 37 bl 15 112 1 56 2 58 2 04 2 54 312 4 - 4 08 4 16 4 25 4 34 a Al'efn op werkdagen, b Alleen ott Zon- en Feestdagen, c Vertrekt en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om l.Ol. 5 52 6 13 6 22 7 24 7 06 7 45 7 48 8 44 8 53 9 9 09 9 18 van Brussel Zuid v Drieschouweu 6 10 V Zuiddorpe 616 v RoodesluisfH.T.) 6 27 V Kraisetraat(B.T.) 6 19 a Moerbeke 6 27 b 55 9 - 912 9 03 912 12 25 12 510 12 42 12 34 12 42 3 30 3 35 3 47 3 39 3 47 (B. T.) T.) v Moerbeke v Kruisstraat v Roodesluis (H. v Zuiddorpe a Drieschouwen 7 7 10 7 41 7 49 7 55 10 38 10 46 11 17 11 23 1129 1 35 1 45 216 2 24 231 5 22 5 30 6 01 6 08 6 I- r Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 6 05 645 8 50 „Terhole 6 18 8 431038 1233 2585 23 7 9(8 Knilaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16 Kloosterz. 6 36 9 1065 12 60 3 15 5 45 715 9 25 a Walx. 6 40 9 05 11— 12 55 3 20 5 55 720 9 3C v Walt. 650 910 1116 105 340 605 752 940 „Kloosterz. 655 915 1121 113 345 610 737 916 „Kuitaart, 704 921 1130 123 54 617 746 954 „Terhole 712 932 11j8 133 402 625 754 1002 a Hulst, 730 950 1156 155 420 6 0 812 1020 v. Uzeudijke 8 47 a. Veldaisht (Grens) 8 56 lJzendyke—Veldzicht (Grens). 3^5 6 21 v. Veldzieht Grens) 9 - 3 45 6 35 3 8» 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45 V @4T«SkeBS £35 12 05 3 37 6 45 V Hoofdplaat 9 12 35 4 02 711 Biervliet 915 12 50 415 7 25 V Pyramide 9 25 1 02 4 24 7 35 T.fa»ndijke 9 40 1 20 4 40 7 60 Breskens—HoofdplaatPyramide. v IJzendijke Pyramide Biervliet v Hoofdplaat a Breskens 8 02 7 41 7 40 7 2$ 7 17 11 25 10 55 10 4 10 34 10 24 2 45 2 16 215 2 151 6 05 5 36 5 35 6 2,3 5 16 v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine v Sas van Gent v Selzaete v Gent Dp. a Gent St. P. a Brussel a Alleen op 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 23 8 07 812 9 01 Zon- a8 53 a8 59 s9 03 a9 07 a9 20 11 01 11 41 1151 12 57 Spoorweg Ter Neuzen—Gent. 12 25 5 40 8 20a 5 49 8 29a 5 53 33a 5 57 8 37a 6 10 8 50a 6 10 8 35a 12 34 12 38 12 42 12 55 12 f 2 1 30 146 11 51 2 55 6 55 10 26 7 0510 37 807 11 *1 en Feestdagen. V Brussel 7 12 3 48 6 53 a Gent St. P. 816 4 57 7 34 XT Gent St. P. 6 25 8 23 1201 5 02 8 06 n Gent Dp. 6 42 8 39 12 17 5 17 8 22 11 Selzaete 7 30 9 21 1 6 20 9 12a V Sas van Gent 8 9 51 1 30 6 50 9 42a 11 Philippire 8 08 9 59 1 38 6:8 9 50a 9 Sluiskilbrug 8 12 10 03 1 42 7 02 9 54a Sluiskil 8 16 10 07 146 7 06 9 58a a Ter Neuzen 8 24 1015 154 7 14 10 06a Werkdagen, Neuzen—Borsselen VJissinuen. Vertrek boot van Neuzen Aankomst Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van lissingen VJissingen—Borsselen 'ankomst trein te Vlissingen Ver'rek boot van Vlissingen Aankomst Borsselen Aankomst te Neuzen vm. 10,35 nm. 2. 10,55 2,20 nm. 12,05 3,30 1,18 4,21 Zondagen. 4,55 vm. 10,35 nm 7,40 5,15 10.55 8,- 6,25 12,06 9,10 6.52 nm. 1,13 -Neuzen. vm. 8,55 9,05 9,25 10,35 nm. 12,37 12.46 1,05 2,15 2,50 4,- 4,20 5,30 v Vlissingen ah 42 a Middelburg a5 51 Goes a6 11 Vlak» a6 28 Berge a op Zoom a6 49 Roosendaal a7 03 Roosendaal a713 Rotterdam beurs a811 Rotterdam D. P. a8 19 a Den Haag H.S, 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam C.S. 9 44 v Roosendaal +7 09 a Breda f7 29 'b Hertogenbosch a Utrecht C.S. v Nijmegen a Arnhem bS 05 b6 15 b6 49 b7 07 b7 58 b8 13 b8 40 b9 42 a9 50 10 22 10 57 11 14 8 47 9 07 9 56 10 58 1107 11 46 b7 12 c7 b7 22 c7 10 b7 41 c7 43 b7 54 cV 58 b8 19 c8 42 b8 33 c9 - cP 17 10 33 10 41 11 22 11 57 12 14 931 10 06 1115 12 27 12 01 12 23 b9 18 b9 29 b9 49 blO 06 blO 5! bil 99 11 24 12 36 12 44 1 22 1 57 2 14 11 22 11 42 12 30 1 36 1 50 b2 16 bil 34 bil 45 bl2 17 b!2 33 b 118 b 136 bl 52 b3 07 bS 14 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 1 13 1 24 1 44 1 57 2 24 2 38 2 49 3 -;9 3 58 4 29 5 15 5 35 2 47 3 07 3 57 5 03 4 45 5 09 b j 04 b3 20 bl 03 bl 21 b4 53 6 09 6 17 6 52 7 27 7 44 4 46 5 07 5 55 6 57 6 48 721 4 22 4 32 4 52 5 07 560 6 8 6 59 8 05 8 22 8 67 9 14 6 17 6 39 7 33 9 14 8 56 6 33 o O M 731 7 40 8 53 8 31 8 58 9 63 7 35 7 55 C 37 9 23 9 15 9 34 d9 38 Arnhem Nijmegen Utrecht C.8. 's Hertogenbosch Breda b5 43 Roosendaal b619 Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag Hi>. Rotterdam D.P. b 4 56 Rotterdam Beurs 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 blOOt 10 48 1108 8 21 8 41 9 29 10 30 10 19 10 57 7 34 7 44 813 82 911 9 29 9 37 10 34 1IM2 1122 11 57 0 14 9 43 10 21 Roosendaal b616 Roosendaal bS38 n Bergen op Zoom b 7 02 a Vlake b7 48 Goes b8 11 Middelburg b l 47 a Vlissingen b3 55 6 50 7 28 b6 34 b6 54 b7 69 c5 48 c6 56 c7 85 c7 46 c8 09 c8 53 o9 10 c l 44 c9 52 6 67 7 22 716 8 14 8 59 9 21 811 8 20 9 24 9 38 9 58 b'O 23 blO 36 blO 55 bil 83 8 22 84» 851 9 39 10 26 10 48 815 8 31 9 06 9 53 9 39 10 48 10 59 1114 1140 11 52 1212 12 20 10 19 10 38 11 25 1151 10 44 1249 104 158 10 24 10 47 10 40 1136 12 21 12 43 11 15 1131 12 06 12 43 19 52 214 a2 22 a2 38 a3 04 a3 86 a3 44 1 19 147 139 2 46 3 32 813 1 45 20! 2 86 3 06 2 58 3 41 22l 4 29 bl 22 4 44 4 48 6 45 6 37 701 4 15 4 dl 5 06 6 43 5 52 746 8 13 8 05 9' 9 9 5< 10 17 7 45 8 01 8 66 9 12 9 21 a Alleen des Maandags, b Alleen op werkdagen, c Alleen op des Zaterdags van 2-7'32 tot 25-7- 32 en alleen des $ot 5-9-'32, e Marktrein alleen Dinsdags. 517 5 88 2 45 2 45 01 3 01 b 36 b3 51 bl 21 2 53 b3 05 3 21 4 05 3 47 4 02 b3 33 7 01 10 19 4 07 c7 15 b7 15 10 28 4 25 c7 86 b7 39 10 44 5 06 c3 19 b3 80 11 13 6 22 c3 ?6 bd 51 11 35 5 53 C9 07 b3 30 11 45 6 01 c) '5 b9 89 li 63 Zon- en Beestdagen. d Allepn en des Zaterdags van 26-7-'32 Neuzen—Hoedekenskerke, Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr, tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,45 10.10 12,(5 3,- 5,40 8,30 6, 0 8.3') 11.05 12,50 3,45 6,25 9,15 6,52 8,44 11 15 12,57 4,03 6 37 9,28 7,14 908 11.39 1, 1 4,26 7,01 9,50 7,41 9,49 12.17 1,44 4,52 7,21 8 1110,c6 11.52 2,21 6,22 7.07 11,25 Hoedekenskerke—Neuzen. Aankomst'trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,33 11,50 2,20 6 35 1,39 9,46 U 14 1,41 4,50 6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6 41 6 4- 8,44 11,07 12, 3 4,— 7,03 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 8,47 8,10 8,59 9,21 9,30 7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7>5 10,'l5 W aizoordenHansweert— V lake. Vertrek boot van Wakoorden 6,50 9,1011,301 4- 6 7->5 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,—l^SO 4/i( 6 30 v'; 5 i0 t f> vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,10 1,35 4 40 6 40 8 Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,20 1.45 450 610 8T0 Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,06 12,33 1,57 5,(7 T 33 8.28 Vlissingen 7,4810,23 2,07 5^C6 8,3011 18 Vlake—Hansweert—Walzoorden. Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek t-am ran Vlake Aank'-msf te Hansweert V ertrek boot van Hansweert 6 Aankomst te Walzoorden 5 Aankomst trein te Ylissingm 720 Vertrek boot van Vlissingen 650 Aankomst boot te Breskens 620 7,48 10,2311 40 2,07 5(6 7,6410,06 1,57 5)7 8,- 10,2511 50 2,i05 iü 8,10 10,35 12 2.20 5,20 1- 8,16 10.4012,15 2.2 6 30 30 8,45 11 10 12,45 2,65 6 865 110312,20 1237 (50->35 780 315 1 30 2 59 2 5 440 8— 946 12— 1,20 S2F 5:0 6,25 8.r0 8 28 6.30 8,35 6 40 8,45 6,40 6 45 7,10 9,15 vm. nm. 6,01 9,06 6 10 9,25 6,30 10,35 7,40 vm. 5.55 nm. 5 30 6.40 6,52 7.14 7,43 9.10 6,15 6,37 7,01 7,21 8,35 vm 9,07 nm 8 33 7,41 9 8 10 9,18 11 8,43 9,35 91 9,05 9.45 11 9,10 10 30 11 9,65 7.— 1. 6.40 7,.30 1,30 1.36 7.10 7.40 7.15 T 50 1.46 7.25 7.68 1.57 7.33 8.63 2, 07 8,19 9 15 9 45 601 705 610 725 640 756 Vertrek boot van Breskens 6S5 820 1040 1210 Aankomst te Vlissingen 655 850 1110 1240 Vertrek trein van Vlissingen 856 9.8 1134 113 De hooien washlen op treinen, lu.üen Hf. h» H<«nst '««iaat U opfngevet 'j Maa dags <m 6, 0 u. 1.25 835 5 0 65" 8- 1 55 4' 6 6 - 7(0 830 422 615 734 840 6 10 6 40 8.63 7.58 8.55 9.05 9.10 9.40 2.07 1.67 2.10 2.20 2.26 2,55 8.18 825 8.39 8.45 8.45 9.16 9 62 1 68 6,01 7,30 10,— 2 06 6,10 8,10,30 2 35 6,40 8,50 10,60 8 30 6,f0 9 2.1 11,20 4- 7,20 9,33 4 22 7,34 «ankomst der bon»** m

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4