Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Ni
Allerlei.
Zeeuwsch-Vïaamsche Tramweg-Maatschappij.
1 a30i
No
D(
I
E(
U
M1DDB
ES TNT
1ST V B R. V O EJ R
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
VLISSINGEN
ROOSENDAAL.
blies
SPOORWEG ifechelen- terneuzen.
Spoor weft Ter
Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging.
HoedekenskerkeNeuzen.
V lake—Hansweert—Walzoorden.
Vlissingen—Breskens.
Breskens—Vlissingen.
1
Bloemkool in een nieuw kleed.
Bloemkool mag zeker gerekend
worden tot de groenten, die bij
bet Hollandsche pabliek in den
smaak vallen.
Maar zooals gewoonlyk gaat
ook zelfs met de fijnste gerech
ten diezelfde bloemkool begint
ons op den duur te verveleD, als
we ze Al te dikwyls (en dan nog
steeds in denzelfden vorm) op
tafel brengen. Het kan daarom
van belang zyn, om eens na te
gaan, of we in den t\jd van bloem
koolovervloed geen middeltjes
kunnen toepassen, waaidoor het
gevaar voor eentonigheid verme
den wordt.
De eerste keerea, dat onze echte
zomerbloemkool ons wordt voor
gezet, weten we niet beter of bet
•melksausje" vormt er een on
misbaar onderdeel van.
Eenige weken verder.en
we zouden dat onmisbare sausje
graag wegkyken van de schaal
zóó verveelt het ons.
Maar waarom dan er aan vast
gehouden
Minsten even stra'relyk eu
ter afwisseling zeker aan te be
velen is de bloemkool, die in
da schaal is overgoten met wat
gesmolten boter (als we 't byzon-
der smakelijk willen maken, drup
pelen we door de gesmolten boter
een ietsje Maggi's Aroma).
Of, blijven we hechten aan een
bedekkende saus, d»D bestaat er
geen enkele reden, waarom 't juist
altijd de melksaus zou moeten
zyn en niet b v. eens een toma
ten-, een kerry-, een kaas- of
zelfs een garualeasausje die alle
passen uitstekend bij de bloem
kool.
De autobas.
Een voertuig prettig, snel en kuus
Is de moderne autobus.
Het Ford-chassis, hoog op de pooten,
Gelijk een kalf aan Neerland's
looten
Torst een gevaarte, z-er apart,
Dat iedere beschrijving tart.
Zij 't voor wei p al niet elegan',
'i Vervoert je toch'bepaald charmant.
H.t lijk i ets op een palingfuik,
Want in je overbuurmans buik
Boor je solied je beide knieën
Die kan je er niet bergen, zie je.
Je beenen om je hals te slaan
Zal in dit voorwerp ook niet gaan,
Want voor je hoofd is er geen piek,
Zocdat u dus Uw Eed'iesnek
Zoolang maar in de knoop moet leggen
Da's hier gebruik, om zoo te zeggen.
Wanneer je voorts, correct en net,
Op d'omvang van je buurvrouw let
Tweehonderd pond, en monogaam
Dan is zoo'n bus wAt a;ng<naam.
Er tan een wiel, een stuurstang breken,
Die niet te goed is nagekeken,
De bodem kan misschien verzwikken,
Ofwel de rem kan het vertikken,
De deuren kunnen blijven klemmen
Wanneer de bus wat wil gaan zweui-
[men.
Carosserie van 't chassis scheuren
N iu ji, zooiets kan steeds gebeuren.
Behoud je Zondagsche humeur
En d'auiobus stelt nooit te leur.
Eén raad wil ik nog even geven,
Want niets bestendigs heeft dit leven
Gij, die de autobus niet kent
Miak vóór de rit je testamer.t.
Nuttige wenken.
Kurken iu vaseline gedoopt ver
vangen uitsteken glazen stoppeD.
Zy worden volstrekt niet aange
tast door zuren en raken nooit
geplakt aan de halzen als men
ze in lang niet gebruikt.
Houten waschkuipen krimpen
niet en de ijzeren banden vallen
niet af, als ze halt met water ge
vuld worden. Het water houdt het
hout vochtig bij heel warm weer
doet men goed de kuip vol water
te doen. Leg iets over uw kuipen
om ze sehoon te houden en als
er kleine kinderen zijn leg er dan
een zwaar voorwerp of een plank
over.
De gasmeter.
In vele huizen gaat een flinke
hoeveelheid gas geregeld verloren,
doordat de leidingen en pijpen
lekken hebben. Waar de fout in
de pijpen schuilt, is niet altijd
mét juistheid te zeggen, vooral
niet als de lek onder den vloer
zit en zoo klein is, dat de hoe
veelheid gas, welke in de kamer
boven dringt, niet opgemerkt
wordt Lekken worden echter
grooter en ook uit het kleinste
gaatje ontsnapt op den duur veel
gas, waarvoor men toch betalen
moet. Om uit te vinden ot men
lekken in de leiding heeft, is een
tamelijk eenvoudige zaak Op ei
ken gtsmeter n.l. bevindt zich een
klein register, dat geplaatst ii on
der de twee of drie grootere rp-
gister8. Hierop worden de kleinste
hoeveelheden gas, welks uit de
leidiDg verdwynen, geregistreerd.
Men moet du, voor het naar bed
gaan des avonds, als overal de
gasbranders buiten gebruik zyn,
den stand van dit kleine register
opnemen en bij het ontwaken dei
morgens, als nog nergens het gsi
is aangestoken, de eyfers eveneeei
controleoren Bemerkt men nu,
dat eenig gas gedurende den nacht
uit de leidingen is ontsnapt, dan
is het tyd dadelijk den loodgieter
te ontbieden, aangezien er iett
mot de pijpen niet in orde is.
Niet vleiend.
Ik zou m'n schilderij aan
'n gesticht willen schenken. Wat
raad jij me
Nou, geef 't aan een blin-
dengesticht.
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine.
v Driesch.
Axel
Zaamslag
a Neuzen
v Neuzen
v Hoek
a Philippine
5 35
5 40
6 05 8 27
6 29 8 52
6 30 9 i0
6 43 9 35
6 53 9 49
8
8 05
1130 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
12 01 3 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Prieseb. 8 51
9 54
10 05
10 20
11 30
12
12 15
12 20
1 25
1 35
50
2 30
3 02
3 22
3 27
4 56
8 05
5 10
8 20
5 25
8 35
6 15
8 40
6 42
9 12
7 02
9 32
7 07
9 37
Driesch. 5 30 8— 1130 2 35 6 15 v Walsoorden
Axel 5 35 8 05 11 35 2 40 6 20 Kkoster».
Zaamslag 5 56 8 26. 12 - 3 6 42 Groenendijk
Rapenburg 6 10 8 40 12 14 313 6 55 Hengstdijk
Hengstdijk 6 20 8 47 12 24 3 22 7 04 „Rapenburg
Groenendijk 6 30 8 55 12 34 3 3' 7'3 „Zaamslag
Kloosterz. 6 35 8 58 12 39 3 34 7 17 „Axel
Walsoorden 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 a Driesch.
7 40
11 15
2 10
6 06
7 30
7 46
11 20
216
6 11
7 36
7 51
11 25
2 20
615
7 41
8 01
11 35
2 30
6 23
7 51
811
11 45
2 43
6 31
8 01
8 26
11 59
3 02
6 42
817
8 46
12 15
3 22
7 02
8 37
8 5a
12 20
3 27
7 07
8 42
Axel (Drie Schouwen)Sas van Gent— IJzendyke.
v Drie Schouwen 6 CO 8 57 12 21 3 29 7 10
Westdorpe 6 15 9 07 12 36 3 45 7 25
Sas van Gent 6 31 9 28 12 53 4 18 7 42
Philippine 6 54 9 33 1 24 4 51 8 02
Pvramide 7 18 10 23 1 49 5 14 8 29
a IJzendijke 7 30 10 38 2 02 5 27 8 45
v IJzendijke 8 00 10 39 2 04 5 28
8 23 11 02 2 24 5 46
a Schoondijke
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
v Schoondijke
a IJzendijke
v IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
a Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
7 26
7 41
7 58
8 28 1231
8 46 12 50
9 13 12 52
9 26 1 05
9 53
10 45
1105
11 25
124
201
214
2 34
2 51
3 3
403
4 2b
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8' 2
8 32
8 50
610 +9 10
Drieschouwen 610
Zuiddorpe 6 15
Roodesluis(H.T.) 6 27
Kruisstraat(B.T.) 6 19
Moerbeke 6 27
Drie Schouwen (Axel)Moerbeke.
(B. T.)
8 55
9 -
9 12
9 03
912
12 25
12 30
1242
12 34
12 42
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
v Moerbeke (B. T.) 7—10 38
v Kruisstraat 710 10 46
v Roodesluis (H. T.) 7 41 11 17
v Zuiddorpe 7 49 11 23
a Drieschouwen 7 55 11 29
1 35
145
W6
2 24
2 31
5 22
5 30
6 01
6 08
6 L J
Stoomtram HulstWaizoerden.
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 6 05 645 8 50
„Terhole 6 18 8 431038 1233258523 7 918
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 33 707 9 16
Kloosterz. 6 25 9 1055 12 60 3 16 5 45 715 9 25
a Wak. 6 40 9 05 11- 12 6 5 3 20 5 55 720 9 3C
v Walz. 650 910 1116 105 340 605 732 940
„Kloosterz. 655 915 1121 113 345 610 737 945
„Kuitaart, 704 921 1130 123 254 617 746 954
„Terhole 712 932 1138 133 402 625 754 1002
a Hulst, 730 950 1156 155 420 6 :0 812 1010
v. IJzendijke 8 47
a. Veldzicht (Grens) 8 55
IJzendyke—Veldzicht (Grens).
3 25 6 21 v. Veldzicht Grens)
3 35
6 30
v.
a. IJzendijke
9 -
9 10
3 45
3 55
6 35
6 45
Breskens—Hoofdplaat—Pyramide.
v Breskens
v Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
TTzpndökp
8 35
12 05
3 37
6 45
V
IJzendijke
8 02
11 25
2 45
6 05
9
12 35
4 02
7 11
11
Pyramide
7 41
10 55
2 16
5 36
915
12 50
4 15
7 25
11
Biervliet
7 40
10 4
215
5 35
9 25
1 02
4 24
7 35
V
Hoofdplaat
7 2-5
'0 34
2
5 23
9 40
1 20
4 40
7 50
a
Breskens
7 17
10 24
1 51
5 16
Vlissingen a5 42 bS 05 b7 12 c7
Middelburg a&51 b6 15 b7 22 c7 10
Goes a6 11 b6 49 b7 41 c7 43
Vlake a6 23 b7 07 b7 54 c7f8
Bergen op Zoom aG 49 b7 53 b8 19 c8 42
Roosendaal a7 03 b813 b8 33 c9
Roosendaal a7 13 b8 40 c9 17
Rotterdam beurs a811 b9 42 10 33
Rotterdam D. P. a819 a9 50 10 41
Den Haag H.S. 8 52 10 22 11 22
Haarlem 9 27 10 57 11 57
Amsterdam C.S. 9 44 11 14 12 14
Roosendaal +7 09 8 47 9 31
Breda +7 29 9 07 10 06
'e Hertogenbosch 9 56 11 15
Utrecht C.S. 10 58 12 27
Nijmegen 1107 12 01
Arnhem 11 46 12 23
b9 18
b9 29
b9 49
blO 06
blO 5'
bil 09
11 24
12 36
12 44
1 2!
1 57
2 14
11 22
11 42
12 30
136
1 50
b2 16
bil 34
bil 45
bl2 17
b)2 33
b 118
b 136
bl 52
b3 07
b3 14
3 52
4 27
4 44
al 46
a2 12
1 13
1 24
1 44
1 57
2 24
2 38
2 49
3 49
3 58
4 29
5 15
5 35
2 47
3 07
3 57
5 03
4 45
5 09
bli 04
b3 20
b4 03
bi 21
b4 53
6 09
6 17
6 52
7 27
7 44
4 46
5 07
5 55
6 57
6 48
72!
4 22
4 32
4 52
5 07
5 f 0
6(8
6 39
8 05
8 22
8 57
9 14
6 17
6 39
7 31
9 14
8 55
6 33
o
O
W
7 31
7 40
8 53
8 31
8 58
9 53
7 35
7 55
8 37
9 23
9 15
9 34 d9 38
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
blOOi
10 48
1108
8 21
8 41
9 29
10 30
1019
10 57
7 34
7 44
8 13
8 28
911
9 29
9 37
10 31
10 42
11 22
1157
0 14
9 43
1021
v Arnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda b5 43
Roosendaal b6 19
v Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P. b4 56
Rotterdam Beurs
Roosendaal b616
Roosendaal bS 38
Bergen op Zoom b7 02
a Vlake b7 48
Goes b8 11
Middelburg b3 47
a Vlissingen b3 35
a Alleen des Maandags, b Alleen op werkdagen, c
des Zaterdags van 2-7 32 tot 23-7- 32 en alleen des
lot 5~9-'32. e Marktrcin alleen Dinsdags.
6 57
8 22
10 24
119
2 58
bi 22 7 46
7 22
84a
10 47
147
3 43
4 44 813
716
851
10 40
139
221
4 48 8 05
8 14
9 39
11 36
2 46
4 29
6 45 9 09
6 60
8 59
10 26
12 21
8 32
517 6 37 9 56
7 28
9 21
10 48
12 43
3(3
5 38 7 01 10 17
b6 34
815
10 19 11 15
115
145
2 45
2 45 4 16 7 46
b6 54
8 31
10 38 11 31
1 3|
201
01
3 01 4 al 8 01
b7 39
9(6
1125 2 06
2 06
2 36
i 36 b3 51 5 06 8 36
c5 48
b 811
9 53
1151 12 43 d
2 44
3 06
b4 21 6 43 9 12
06 56
b 8 20
9 39
10 44 12 52 d
2 53 b3 05
3 21
4 05 5 62 9 21
c7 85
6 921
10 48
1249 214
3 47
4 02
b5 33 7 01 10 19
c7 46
b 9 38
10 59
1 04 a2 22
4 07
c715 b7 15 10 29
e8 09
b 9 58
1114
b a2 38
4 25
c7 £6 b7S9 10 44
c8 58
b 10 23
1140
5 06
cS 19 b3 £0 1113
o9 10
blO 35
11 62
6 22
c8 85 bS 51 11 25
c9 44
bi0 56
1212
w a3 86
553
c9 07 b J 30 11 45
c9 62
12 20
168 a3 44
601
c) 15 b9 89 11 63
Alleen op Zon- en
Maandags en des
Feestdagen d Alleen
Zaterdags van 25-7-'32
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Station
Anto-Omnibusdienst AxelHulst.
Alleen op werkdagen.
v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 30
Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 i 0
6 45
7 55
10
1120
415
5 30
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
K ij kuil
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw
a Antwerpen
v St. K ic. n. Mech
aMech len
v Mechelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
633 11 14
641 11 21
6 53 11 33
713 11 40
a7 26 12 06
a8 19 12 69
8 32 1209
9 8i 103
9 41 112
1001 157
2 04 5 02a 6 20b
2 13 5 1' a 6 2Cb
2 21 5 21a 6 38b
2 29 5 28a 6 46b
2 40 5 42a 6 58b
2 50 5 68a 7 17b
3 32 6 06 83
4 13 6 55 l4
3 1! 6 O'1 a 7 b
4 10 7 10a 8 28b
4 25 7 28 '.5
4 £0 7 47 9 36
Brussel
c 5 12
9 42 bl 15
5 52
Mechelen
6 07
10 12
1 12
6 13
Mechelen
610
10 21
1 56
6 22
St. Nic. v. Mech.
7 19
11 32
8 58
7 24
Antw. n. St. Nic.
6 12
11 14
2 04
7 06
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
St. Nic n. Teru.
7 25
12 \0
3 12
7 48
HlllS!
8 20
1 03
4 -
8 44
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
As el
8 36
1 19
416
9
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 09
Tor Keuzen
8 53
1 37
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen, b Alleen or> Zon- en Feestdagen,
en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1.01
c Vertrekt van Brussel Zuid
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selznete
Gent Dp.
Gent St. P.
n
Brussel
Alleen op
6 50 a8 53
6 59 a8 59
7 03 a9 03
7 07 a9 07
7 20 a9 20
7 23 11 01
8 07 11 41
812 1151
9 01 12 57
12 25 5 40 8 20a
5 49 8 29a
5 53 33a
5 57 8 37a
6 10 8 50»
6>i0 8 35a
12 34
12 38
12 42
12 55
12 2
1 30
146
31 51
2 55
6 55 10 26
7 0510 37
807 11 51
Neuzen—Gent.
v Brussel
a Gent St. P.
v Gent St. P. 6 25
Gent Dp. 6 42
Selzaete 7 30
Sas van Gent 8
Philippi' e 8 08
Sluiskilbrng 8 12
Sluiskil 8 16
a Ter N euzen 8 24
7 12
3 48
6 53
816
4 57
7 34
8 23
1201
5 02
8 06
8 39
12 17
517
8 22
9 21
1
6 20
9 12a
9 51
1 30
6 50
9 4?a
9 59
1 33
6:8
9 fOa
10 03
142
7 02
9 54a
10 07
146
7 06
9 58a
1015
154
714
10 06a
Zon- en Feestdagen.
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
nm.
10,36
10,55
12,05
1,13
2.—
2.20
3,30
4.21
Vlissingen—BorsselenNeuzen.
Aankomst trein te Vlissingen vn>. 8,55 nm. 12,37
Verirek boot van Vlissingen 9,05 12,46
Aankomst Borsselen 9,25 1,05
Aankomst te Neuzen 10,35 2,15
NeuzenHoedekenskerke.
4,55
5,15
6,25
6,52
2,50
4,
4,20
5.30
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlieringen
5,55 7,45 10.50 12,05 3,- 5/0 8,30
6. 0 8,30 11.05 12,50 3,45 6,25 9,15
6,52 8,44 11.16 12,57 4,03 6.37 9,28
7,14 908 11.39 1,21 4,25 7,01 9,50
7,41 2,49 12.17 1,44 4,52 7,21
8.1110, 5 11.52 2,22 5,22 7.07 1L.25
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrék tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,33 11,50 2,20 6,35
1,39 9,46 12 14 1,41 4,50
6,25 8,27 10,45 12,30 3,87 6,41
6 4 8,44 11 07 12, 3 4,— 7,03
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10
8,47
8,10
8,59
9,21
9,30
7,40 9,35 12,— 1,45 4,55 7,55 10,15
WalzoordenHansweert—Vlake.
Vertrek boot van Walzoorden 6,50
Aankomst te Hansweert 7,20
Vertrek tram van Hansweert 7,25
Aankomst te Vlake 7,35
9,1011,30 1,— 4,- 6 7,25 9 35
9,40 12,— 1,30 4,3! 6 30 7,7 5 10 05
9,4512,101,35 4,40 6 40 8,—
9,55 12,20 1,45 4 50610 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,331.67 5,07 7 33 8,28
Vlissingen 7,4810,23 - 2,07 5,06 8,301113
Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2311 40 2,07 5,(6 6,25 8..-0
Vlissingen 7,6410,06 1,575,07 8,28
Vertrek tram van Vlake 8,10,251150 2,10 5 10 6,30 8,35
Aankomst te Hansweert 8,10 KJ,85 122.20 6,20 6 40 8,45
Vertrek boot van Hansweert 6 8,16 10,40 12,16 2,2 6 30 6,40 8 46
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4611 1012,45 2,656 —7,10 9,15
Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110312,20 1257 260 435 601 705
Vertrek boot vat Vlieringen 660 780 916 1130 ,2502 5 I406i0 725
Aankomst bootte Breakers 620 8- 946 12— 1,20 325 510 640 756
4
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1210
Aankomst te Vlissingen t>55 660 1110 1240
Vertrek trein ran Vlissingen 866 918 1134 118
1.25 835 5 0 650 8—
1 55 4' 6 6- 7r0 830
422 615 734 840
Zondagen.
vm. 10,35 nm 7,40
10.55 8,-
12,05 9,10
nm. 1,13
vm. ,nm.6,01
9,05 6 10
9,25 6,30
10,35 7,40
vm. 5.55 nm. 5 30
6.40
6,52
7.14
7,43
9.10
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
vm. 9,07
nm.
8 33
7,41
n
8 10
9,18
ii
8,43
9,35
ti
9,06
9.45
li
9,10
10 30
n
9,65
7.—
7,30
7.40
T 50
7.58
8.63
6 10
6 40
1.
1,30
1.36
1.45
1.57
2. 07
8.53
7.58
8.55
9.05
9,10
9.40
6.40
7.10
7.15
7.25
7.33
8,19
2.07
1.57
2.10
2.20
2.26
2,55
9 15
9 45
8.18
8.25
8.39
8.45
8.45
9.16
9 62 1 68 6,01
7,30 10,- 2 06 6,10
10,30 2 85 6,40
10,50 8 30 6,60
11,20 4- 7,20
4 22 7,34
De booten wachten op trnfnen, indien dit de d'cfwt toelaat,
Is ft} b$u-*de,"iog opgegeven 's Maandags om 6/0 u,
8,60
9,20
9,33
De tankomst dar hooter
A
Als
tot mis
is het
dat m
geven"
men e;
om de
wijze,
wordt
uitdruk
niet ee
wordt
wordt
gevoel
maar
vend
mede
Want
hand g
aanleid
zich te
te zeg}
Het
ook hi
het ve
beteeki
vervaa:
Er
rakteri:
Ziet e
menscl
veelbei
geven,
hand
men.
standi}
waarot
heeft,
noeme
innig
oog, i
in de
het oi
zot
nen i
hart,
van d
om ui
te gei
de h;
daarve
In c
Een
dan c
kracht
alleen
figuur.
61)
- Z
de mai
Iets te
ons o
de deu
freule
heelt c
Wat r
heesch
- C
- 1
neen,
zoo d
u nu i
van d
kunt u
De i
uitdrul
heid s
vervul
Ik bee
er
terugd
selijke
rondsl
Eer b
wrak
ijzervt
Zoo
roerlo
mijn
I ezinr
ik mij
met ji
Ik r
|k «ai