Stoombootdienst op de Wester-Schelde Ni Allerlei. Zeeuwsch-Vïaamsche Tramweg-Maatschappij. 1 a30i No D( I E( U M1DDB ES TNT 1ST V B R. V O EJ R Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. VLISSINGEN ROOSENDAAL. blies SPOORWEG ifechelen- terneuzen. Spoor weft Ter Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging. HoedekenskerkeNeuzen. V lake—Hansweert—Walzoorden. Vlissingen—Breskens. Breskens—Vlissingen. 1 Bloemkool in een nieuw kleed. Bloemkool mag zeker gerekend worden tot de groenten, die bij bet Hollandsche pabliek in den smaak vallen. Maar zooals gewoonlyk gaat ook zelfs met de fijnste gerech ten diezelfde bloemkool begint ons op den duur te verveleD, als we ze Al te dikwyls (en dan nog steeds in denzelfden vorm) op tafel brengen. Het kan daarom van belang zyn, om eens na te gaan, of we in den t\jd van bloem koolovervloed geen middeltjes kunnen toepassen, waaidoor het gevaar voor eentonigheid verme den wordt. De eerste keerea, dat onze echte zomerbloemkool ons wordt voor gezet, weten we niet beter of bet •melksausje" vormt er een on misbaar onderdeel van. Eenige weken verder.en we zouden dat onmisbare sausje graag wegkyken van de schaal zóó verveelt het ons. Maar waarom dan er aan vast gehouden Minsten even stra'relyk eu ter afwisseling zeker aan te be velen is de bloemkool, die in da schaal is overgoten met wat gesmolten boter (als we 't byzon- der smakelijk willen maken, drup pelen we door de gesmolten boter een ietsje Maggi's Aroma). Of, blijven we hechten aan een bedekkende saus, d»D bestaat er geen enkele reden, waarom 't juist altijd de melksaus zou moeten zyn en niet b v. eens een toma ten-, een kerry-, een kaas- of zelfs een garualeasausje die alle passen uitstekend bij de bloem kool. De autobas. Een voertuig prettig, snel en kuus Is de moderne autobus. Het Ford-chassis, hoog op de pooten, Gelijk een kalf aan Neerland's looten Torst een gevaarte, z-er apart, Dat iedere beschrijving tart. Zij 't voor wei p al niet elegan', 'i Vervoert je toch'bepaald charmant. H.t lijk i ets op een palingfuik, Want in je overbuurmans buik Boor je solied je beide knieën Die kan je er niet bergen, zie je. Je beenen om je hals te slaan Zal in dit voorwerp ook niet gaan, Want voor je hoofd is er geen piek, Zocdat u dus Uw Eed'iesnek Zoolang maar in de knoop moet leggen Da's hier gebruik, om zoo te zeggen. Wanneer je voorts, correct en net, Op d'omvang van je buurvrouw let Tweehonderd pond, en monogaam Dan is zoo'n bus wAt a;ng<naam. Er tan een wiel, een stuurstang breken, Die niet te goed is nagekeken, De bodem kan misschien verzwikken, Ofwel de rem kan het vertikken, De deuren kunnen blijven klemmen Wanneer de bus wat wil gaan zweui- [men. Carosserie van 't chassis scheuren N iu ji, zooiets kan steeds gebeuren. Behoud je Zondagsche humeur En d'auiobus stelt nooit te leur. Eén raad wil ik nog even geven, Want niets bestendigs heeft dit leven Gij, die de autobus niet kent Miak vóór de rit je testamer.t. Nuttige wenken. Kurken iu vaseline gedoopt ver vangen uitsteken glazen stoppeD. Zy worden volstrekt niet aange tast door zuren en raken nooit geplakt aan de halzen als men ze in lang niet gebruikt. Houten waschkuipen krimpen niet en de ijzeren banden vallen niet af, als ze halt met water ge vuld worden. Het water houdt het hout vochtig bij heel warm weer doet men goed de kuip vol water te doen. Leg iets over uw kuipen om ze sehoon te houden en als er kleine kinderen zijn leg er dan een zwaar voorwerp of een plank over. De gasmeter. In vele huizen gaat een flinke hoeveelheid gas geregeld verloren, doordat de leidingen en pijpen lekken hebben. Waar de fout in de pijpen schuilt, is niet altijd mét juistheid te zeggen, vooral niet als de lek onder den vloer zit en zoo klein is, dat de hoe veelheid gas, welke in de kamer boven dringt, niet opgemerkt wordt Lekken worden echter grooter en ook uit het kleinste gaatje ontsnapt op den duur veel gas, waarvoor men toch betalen moet. Om uit te vinden ot men lekken in de leiding heeft, is een tamelijk eenvoudige zaak Op ei ken gtsmeter n.l. bevindt zich een klein register, dat geplaatst ii on der de twee of drie grootere rp- gister8. Hierop worden de kleinste hoeveelheden gas, welks uit de leidiDg verdwynen, geregistreerd. Men moet du, voor het naar bed gaan des avonds, als overal de gasbranders buiten gebruik zyn, den stand van dit kleine register opnemen en bij het ontwaken dei morgens, als nog nergens het gsi is aangestoken, de eyfers eveneeei controleoren Bemerkt men nu, dat eenig gas gedurende den nacht uit de leidingen is ontsnapt, dan is het tyd dadelijk den loodgieter te ontbieden, aangezien er iett mot de pijpen niet in orde is. Niet vleiend. Ik zou m'n schilderij aan 'n gesticht willen schenken. Wat raad jij me Nou, geef 't aan een blin- dengesticht. Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine. v Driesch. Axel Zaamslag a Neuzen v Neuzen v Hoek a Philippine 5 35 5 40 6 05 8 27 6 29 8 52 6 30 9 i0 6 43 9 35 6 53 9 49 8 8 05 1130 2 35 6 15 11 35 2 40 6 20 12 01 3 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 49 7 55 v Philippine 7 Hoek 7 10 a Neuzen 7 25 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Prieseb. 8 51 9 54 10 05 10 20 11 30 12 12 15 12 20 1 25 1 35 50 2 30 3 02 3 22 3 27 4 56 8 05 5 10 8 20 5 25 8 35 6 15 8 40 6 42 9 12 7 02 9 32 7 07 9 37 Driesch. 5 30 8— 1130 2 35 6 15 v Walsoorden Axel 5 35 8 05 11 35 2 40 6 20 Kkoster». Zaamslag 5 56 8 26. 12 - 3 6 42 Groenendijk Rapenburg 6 10 8 40 12 14 313 6 55 Hengstdijk Hengstdijk 6 20 8 47 12 24 3 22 7 04 „Rapenburg Groenendijk 6 30 8 55 12 34 3 3' 7'3 „Zaamslag Kloosterz. 6 35 8 58 12 39 3 34 7 17 „Axel Walsoorden 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 a Driesch. 7 40 11 15 2 10 6 06 7 30 7 46 11 20 216 6 11 7 36 7 51 11 25 2 20 615 7 41 8 01 11 35 2 30 6 23 7 51 811 11 45 2 43 6 31 8 01 8 26 11 59 3 02 6 42 817 8 46 12 15 3 22 7 02 8 37 8 5a 12 20 3 27 7 07 8 42 Axel (Drie Schouwen)Sas van Gent— IJzendyke. v Drie Schouwen 6 CO 8 57 12 21 3 29 7 10 Westdorpe 6 15 9 07 12 36 3 45 7 25 Sas van Gent 6 31 9 28 12 53 4 18 7 42 Philippine 6 54 9 33 1 24 4 51 8 02 Pvramide 7 18 10 23 1 49 5 14 8 29 a IJzendijke 7 30 10 38 2 02 5 27 8 45 v IJzendijke 8 00 10 39 2 04 5 28 8 23 11 02 2 24 5 46 a Schoondijke f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. v Schoondijke a IJzendijke v IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe a Drie Schouwen 6 12 6 26 6 54 7 26 7 41 7 58 8 28 1231 8 46 12 50 9 13 12 52 9 26 1 05 9 53 10 45 1105 11 25 124 201 214 2 34 2 51 3 3 403 4 2b 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8' 2 8 32 8 50 610 +9 10 Drieschouwen 610 Zuiddorpe 6 15 Roodesluis(H.T.) 6 27 Kruisstraat(B.T.) 6 19 Moerbeke 6 27 Drie Schouwen (Axel)Moerbeke. (B. T.) 8 55 9 - 9 12 9 03 912 12 25 12 30 1242 12 34 12 42 3 30 3 35 3 47 3 39 3 47 v Moerbeke (B. T.) 7—10 38 v Kruisstraat 710 10 46 v Roodesluis (H. T.) 7 41 11 17 v Zuiddorpe 7 49 11 23 a Drieschouwen 7 55 11 29 1 35 145 W6 2 24 2 31 5 22 5 30 6 01 6 08 6 L J Stoomtram HulstWaizoerden. v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 6 05 645 8 50 „Terhole 6 18 8 431038 1233258523 7 918 Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 33 707 9 16 Kloosterz. 6 25 9 1055 12 60 3 16 5 45 715 9 25 a Wak. 6 40 9 05 11- 12 6 5 3 20 5 55 720 9 3C v Walz. 650 910 1116 105 340 605 732 940 „Kloosterz. 655 915 1121 113 345 610 737 945 „Kuitaart, 704 921 1130 123 254 617 746 954 „Terhole 712 932 1138 133 402 625 754 1002 a Hulst, 730 950 1156 155 420 6 :0 812 1010 v. IJzendijke 8 47 a. Veldzicht (Grens) 8 55 IJzendyke—Veldzicht (Grens). 3 25 6 21 v. Veldzicht Grens) 3 35 6 30 v. a. IJzendijke 9 - 9 10 3 45 3 55 6 35 6 45 Breskens—Hoofdplaat—Pyramide. v Breskens v Hoofdplaat Biervliet Pyramide TTzpndökp 8 35 12 05 3 37 6 45 V IJzendijke 8 02 11 25 2 45 6 05 9 12 35 4 02 7 11 11 Pyramide 7 41 10 55 2 16 5 36 915 12 50 4 15 7 25 11 Biervliet 7 40 10 4 215 5 35 9 25 1 02 4 24 7 35 V Hoofdplaat 7 2-5 '0 34 2 5 23 9 40 1 20 4 40 7 50 a Breskens 7 17 10 24 1 51 5 16 Vlissingen a5 42 bS 05 b7 12 c7 Middelburg a&51 b6 15 b7 22 c7 10 Goes a6 11 b6 49 b7 41 c7 43 Vlake a6 23 b7 07 b7 54 c7f8 Bergen op Zoom aG 49 b7 53 b8 19 c8 42 Roosendaal a7 03 b813 b8 33 c9 Roosendaal a7 13 b8 40 c9 17 Rotterdam beurs a811 b9 42 10 33 Rotterdam D. P. a819 a9 50 10 41 Den Haag H.S. 8 52 10 22 11 22 Haarlem 9 27 10 57 11 57 Amsterdam C.S. 9 44 11 14 12 14 Roosendaal +7 09 8 47 9 31 Breda +7 29 9 07 10 06 'e Hertogenbosch 9 56 11 15 Utrecht C.S. 10 58 12 27 Nijmegen 1107 12 01 Arnhem 11 46 12 23 b9 18 b9 29 b9 49 blO 06 blO 5' bil 09 11 24 12 36 12 44 1 2! 1 57 2 14 11 22 11 42 12 30 136 1 50 b2 16 bil 34 bil 45 bl2 17 b)2 33 b 118 b 136 bl 52 b3 07 b3 14 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 1 13 1 24 1 44 1 57 2 24 2 38 2 49 3 49 3 58 4 29 5 15 5 35 2 47 3 07 3 57 5 03 4 45 5 09 bli 04 b3 20 b4 03 bi 21 b4 53 6 09 6 17 6 52 7 27 7 44 4 46 5 07 5 55 6 57 6 48 72! 4 22 4 32 4 52 5 07 5 f 0 6(8 6 39 8 05 8 22 8 57 9 14 6 17 6 39 7 31 9 14 8 55 6 33 o O W 7 31 7 40 8 53 8 31 8 58 9 53 7 35 7 55 8 37 9 23 9 15 9 34 d9 38 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 blOOi 10 48 1108 8 21 8 41 9 29 10 30 1019 10 57 7 34 7 44 8 13 8 28 911 9 29 9 37 10 31 10 42 11 22 1157 0 14 9 43 1021 v Arnhem Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda b5 43 Roosendaal b6 19 v Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. b4 56 Rotterdam Beurs Roosendaal b616 Roosendaal bS 38 Bergen op Zoom b7 02 a Vlake b7 48 Goes b8 11 Middelburg b3 47 a Vlissingen b3 35 a Alleen des Maandags, b Alleen op werkdagen, c des Zaterdags van 2-7 32 tot 23-7- 32 en alleen des lot 5~9-'32. e Marktrcin alleen Dinsdags. 6 57 8 22 10 24 119 2 58 bi 22 7 46 7 22 84a 10 47 147 3 43 4 44 813 716 851 10 40 139 221 4 48 8 05 8 14 9 39 11 36 2 46 4 29 6 45 9 09 6 60 8 59 10 26 12 21 8 32 517 6 37 9 56 7 28 9 21 10 48 12 43 3(3 5 38 7 01 10 17 b6 34 815 10 19 11 15 115 145 2 45 2 45 4 16 7 46 b6 54 8 31 10 38 11 31 1 3| 201 01 3 01 4 al 8 01 b7 39 9(6 1125 2 06 2 06 2 36 i 36 b3 51 5 06 8 36 c5 48 b 811 9 53 1151 12 43 d 2 44 3 06 b4 21 6 43 9 12 06 56 b 8 20 9 39 10 44 12 52 d 2 53 b3 05 3 21 4 05 5 62 9 21 c7 85 6 921 10 48 1249 214 3 47 4 02 b5 33 7 01 10 19 c7 46 b 9 38 10 59 1 04 a2 22 4 07 c715 b7 15 10 29 e8 09 b 9 58 1114 b a2 38 4 25 c7 £6 b7S9 10 44 c8 58 b 10 23 1140 5 06 cS 19 b3 £0 1113 o9 10 blO 35 11 62 6 22 c8 85 bS 51 11 25 c9 44 bi0 56 1212 w a3 86 553 c9 07 b J 30 11 45 c9 62 12 20 168 a3 44 601 c) 15 b9 89 11 63 Alleen op Zon- en Maandags en des Feestdagen d Alleen Zaterdags van 25-7-'32 v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Station Anto-Omnibusdienst AxelHulst. Alleen op werkdagen. v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 30 Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 i 0 6 45 7 55 10 1120 415 5 30 v Ter Neuzen Sluiskil Axel K ij kuil Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw a Antwerpen v St. K ic. n. Mech aMech len v Mechelen a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 633 11 14 641 11 21 6 53 11 33 713 11 40 a7 26 12 06 a8 19 12 69 8 32 1209 9 8i 103 9 41 112 1001 157 2 04 5 02a 6 20b 2 13 5 1' a 6 2Cb 2 21 5 21a 6 38b 2 29 5 28a 6 46b 2 40 5 42a 6 58b 2 50 5 68a 7 17b 3 32 6 06 83 4 13 6 55 l4 3 1! 6 O'1 a 7 b 4 10 7 10a 8 28b 4 25 7 28 '.5 4 £0 7 47 9 36 Brussel c 5 12 9 42 bl 15 5 52 Mechelen 6 07 10 12 1 12 6 13 Mechelen 610 10 21 1 56 6 22 St. Nic. v. Mech. 7 19 11 32 8 58 7 24 Antw. n. St. Nic. 6 12 11 14 2 04 7 06 St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 St. Nic n. Teru. 7 25 12 \0 3 12 7 48 HlllS! 8 20 1 03 4 - 8 44 Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 As el 8 36 1 19 416 9 Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 Tor Keuzen 8 53 1 37 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen, b Alleen or> Zon- en Feestdagen, en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1.01 c Vertrekt van Brussel Zuid Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selznete Gent Dp. Gent St. P. n Brussel Alleen op 6 50 a8 53 6 59 a8 59 7 03 a9 03 7 07 a9 07 7 20 a9 20 7 23 11 01 8 07 11 41 812 1151 9 01 12 57 12 25 5 40 8 20a 5 49 8 29a 5 53 33a 5 57 8 37a 6 10 8 50» 6>i0 8 35a 12 34 12 38 12 42 12 55 12 2 1 30 146 31 51 2 55 6 55 10 26 7 0510 37 807 11 51 Neuzen—Gent. v Brussel a Gent St. P. v Gent St. P. 6 25 Gent Dp. 6 42 Selzaete 7 30 Sas van Gent 8 Philippi' e 8 08 Sluiskilbrng 8 12 Sluiskil 8 16 a Ter N euzen 8 24 7 12 3 48 6 53 816 4 57 7 34 8 23 1201 5 02 8 06 8 39 12 17 517 8 22 9 21 1 6 20 9 12a 9 51 1 30 6 50 9 4?a 9 59 1 33 6:8 9 fOa 10 03 142 7 02 9 54a 10 07 146 7 06 9 58a 1015 154 714 10 06a Zon- en Feestdagen. W erkdagen. Neuzen—Borsselen—Vlissingen. Vertrek boot van Neuzen Aankomst Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen nm. 10,36 10,55 12,05 1,13 2.— 2.20 3,30 4.21 Vlissingen—BorsselenNeuzen. Aankomst trein te Vlissingen vn>. 8,55 nm. 12,37 Verirek boot van Vlissingen 9,05 12,46 Aankomst Borsselen 9,25 1,05 Aankomst te Neuzen 10,35 2,15 NeuzenHoedekenskerke. 4,55 5,15 6,25 6,52 2,50 4, 4,20 5.30 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlieringen 5,55 7,45 10.50 12,05 3,- 5/0 8,30 6. 0 8,30 11.05 12,50 3,45 6,25 9,15 6,52 8,44 11.16 12,57 4,03 6.37 9,28 7,14 908 11.39 1,21 4,25 7,01 9,50 7,41 2,49 12.17 1,44 4,52 7,21 8.1110, 5 11.52 2,22 5,22 7.07 1L.25 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrék tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,33 11,50 2,20 6,35 1,39 9,46 12 14 1,41 4,50 6,25 8,27 10,45 12,30 3,87 6,41 6 4 8,44 11 07 12, 3 4,— 7,03 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 8,47 8,10 8,59 9,21 9,30 7,40 9,35 12,— 1,45 4,55 7,55 10,15 WalzoordenHansweert—Vlake. Vertrek boot van Walzoorden 6,50 Aankomst te Hansweert 7,20 Vertrek tram van Hansweert 7,25 Aankomst te Vlake 7,35 9,1011,30 1,— 4,- 6 7,25 9 35 9,40 12,— 1,30 4,3! 6 30 7,7 5 10 05 9,4512,101,35 4,40 6 40 8,— 9,55 12,20 1,45 4 50610 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,331.67 5,07 7 33 8,28 Vlissingen 7,4810,23 - 2,07 5,06 8,301113 Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2311 40 2,07 5,(6 6,25 8..-0 Vlissingen 7,6410,06 1,575,07 8,28 Vertrek tram van Vlake 8,10,251150 2,10 5 10 6,30 8,35 Aankomst te Hansweert 8,10 KJ,85 122.20 6,20 6 40 8,45 Vertrek boot van Hansweert 6 8,16 10,40 12,16 2,2 6 30 6,40 8 46 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4611 1012,45 2,656 —7,10 9,15 Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110312,20 1257 260 435 601 705 Vertrek boot vat Vlieringen 660 780 916 1130 ,2502 5 I406i0 725 Aankomst bootte Breakers 620 8- 946 12— 1,20 325 510 640 756 4 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1210 Aankomst te Vlissingen t>55 660 1110 1240 Vertrek trein ran Vlissingen 866 918 1134 118 1.25 835 5 0 650 8— 1 55 4' 6 6- 7r0 830 422 615 734 840 Zondagen. vm. 10,35 nm 7,40 10.55 8,- 12,05 9,10 nm. 1,13 vm. ,nm.6,01 9,05 6 10 9,25 6,30 10,35 7,40 vm. 5.55 nm. 5 30 6.40 6,52 7.14 7,43 9.10 6,15 6,37 7,01 7,21 8,35 vm. 9,07 nm. 8 33 7,41 n 8 10 9,18 ii 8,43 9,35 ti 9,06 9.45 li 9,10 10 30 n 9,65 7.— 7,30 7.40 T 50 7.58 8.63 6 10 6 40 1. 1,30 1.36 1.45 1.57 2. 07 8.53 7.58 8.55 9.05 9,10 9.40 6.40 7.10 7.15 7.25 7.33 8,19 2.07 1.57 2.10 2.20 2.26 2,55 9 15 9 45 8.18 8.25 8.39 8.45 8.45 9.16 9 62 1 68 6,01 7,30 10,- 2 06 6,10 10,30 2 85 6,40 10,50 8 30 6,60 11,20 4- 7,20 4 22 7,34 De booten wachten op trnfnen, indien dit de d'cfwt toelaat, Is ft} b$u-*de,"iog opgegeven 's Maandags om 6/0 u, 8,60 9,20 9,33 De tankomst dar hooter A Als tot mis is het dat m geven" men e; om de wijze, wordt uitdruk niet ee wordt wordt gevoel maar vend mede Want hand g aanleid zich te te zeg} Het ook hi het ve beteeki vervaa: Er rakteri: Ziet e menscl veelbei geven, hand men. standi} waarot heeft, noeme innig oog, i in de het oi zot nen i hart, van d om ui te gei de h; daarve In c Een dan c kracht alleen figuur. 61) - Z de mai Iets te ons o de deu freule heelt c Wat r heesch - C - 1 neen, zoo d u nu i van d kunt u De i uitdrul heid s vervul Ik bee er terugd selijke rondsl Eer b wrak ijzervt Zoo roerlo mijn I ezinr ik mij met ji Ik r |k «ai

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4