Stoom bootdienst op de Wester-Schelde Zeeuwsch-Ylaamsclie Tramweg-Maatschappij. is, zullen ook de lagere salaris sen aangepakt worden. Dhr. 't Gilde riep toen, dat ik niet bang behoefde te zijn, dat hij het loon van een stoker zou verlagen. En nu begint hij reeds bij een jaar wedde van f 600. Vervolgens bestrijdt spr. uit voerig hetgeen dhr. 't Gilde aan gaande de sd.a.p. en haar mee ning over loonsverlaging heeft gezegd. Ten aanzien van het uit de partij gaan zegt spr., dat hij hoopt nimmer zoover af te dwalen als dhr. 't Gilde en be- criticeert dan diens bezuinigings theorie, die met de praktijken geheel in strijd zijn. Spr. zegt ook voor bezuiniging te zijn, als het kan, maar dan zonder de vitale belangen te schaden, maar wanneer dhr. 't Gilde kans ziet om bij de bur gers, die liever de centen in hun zak houden, in het gevlei te komen, dan offert hij daaraan de arbeidersbelangen op en slooft zich uit om den naam te hebben, dat hij een voorvechter van de arbeiders is. Men kan zien wat men eraan heeft, als zelfs in z'n fractie een bestuurder van de chr. vakbeweging zit, die het niet ontziet om tegen zijn lotge- nooten een afbraak tactiek te volgen. In dezen trant gaat spr. voort, tot dhr. OGGEL den Voorz. vraagt maar liever de agenda af te werken. Dhr. HAMELINKDat had u zoo straks moeten zeggen, nu heb ik nog het woord en ik gun de fractie-'t Gilde gaarne de onsterfe lijke eer de eerste te zijn ge weest, om in den Raad tegenover de arbeiders en kleinere ambte naren en gemeente-werklieden een aforaak-tactiek te hebben ge volgd, door deze nog te willen korten op een loon van fll per week. Dhr. Van Kampen heeft gezegd, dat de salarissen overal verlagen en daar zit ook wel be zuiniging in, maar spr. zou liever bezuinigen op objecten, die ver der gaan. Maar de opzet is, om ook de loonen in het particulier bedrijf te doen dalen, en het is een groote eer ook voor dhr. Ver schelling, dat hij als vakbonds bestuurder tot de leiders der par ticuliere bedrijven kan zeggen verlaag de loonen, wij doen het ook. Dhr. VAN BENDEGEM wil even aanstippen, dat dhr. Ortelee meende, dat ik dhr. Francke be doelde, maar dat is onjuist. Hij had moeten begrijpen, dat ik doelde op Olijslager, dien zijn fractie meende f 200 meer te moe ten geven als pensioen, .omdat men f 1100 te weinig achtte, en men hem dus f 1300 toekende. Spr. komt nog eens terug op het verwijt „aderlating" van de frac tie-'t Gilde, en noemt dat een aderlating, als men uitgaat van het standpunt, dat f 1100 te wei nig is om van te leven en de fractie-'t Gilde daarom er nog een schopje van f 200 bij doet, terwijl diezelfde fractie nu van f600 loon nog 3 pet. wil aftrekken, zoodat iemand met f600 inkomen nog wel wat missen kan. Dat is het, wat ik niet begrijp. Ze zijn aan 'tlaveeren als een schipper, want het gaat toch niet aan om een rustend ambtenaar met een flink inkomen te verhoogen en een ambtenaar die in functie is en de helft van dat inkomen heeft, nog af te trekken. Het is z.i. geen bezuiniging, maar een inhalen in de eene vergadering, wat ze in een vroegere te veel uitgaven. Spr. wil het voorstel steunen, als ze beginnen met f 1000, in plaats van f600, om iets te bereiken. Dhr. VAN KAMPEN heeft op gemerkt, dat hij door dhr. Hame link als voorbeeld genoemd is om de partij van dhr. H. aan te vallen. Spr. houdt staande, dat hij dhr. Hamelink niet eenmaal heeft aangevallen, als die niet spr. of z'n partij getart heeft. Ook moet spr. weerleggen, dat de verlaging der ambtenaars salarissen moet dienen om de loonen in 't vrije bedrijf te druk ken, want die zijn reeds gedrukt. Bovendien heeft dhr. Hamelink ook destijds gezegd, dat f 5000 niet te veel was voor iemand van studie als een burgemeester. Spr. komt nu ook tot een be schouwing van den toestand in de s d.a.p., die we achterwege laten, als niet ter zake dienende en ook dhr. 't Gilde krijgt nog dispuut met dhr. Hamelink over zaken, die buiten het onderwerp stciH n Dhr. 't GILDE houdt vol, dat de socialisten de gangmakers zijn geweest voor loonsverlaging. Dhr. HAMELINKDat moet u dan bewijzen. Dhr. 't GILDE Dat zal ik, ik zal u het volle pond geven De VOORZ. verzoekt hem, zich te beperken. Dhr. 't GILDE: Maar ik moet toch de juistheid van mijn betoog aantoonen. Dhr. HAMELINK U had dat pad niet op moeten gaan. De VOORZ.Ik kan hier bij dit onderwerp geen politieke debatten toelaten. (Slot in het Eerste Blad). M 1 D D E L E N V 1ST V E3 VOER Aiel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine. Axel (Drie Schouwen) —Walsoorden. Aiel (Drie Schouwen)Sas van Gent— IJzendtyke. Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. Stoomtram HulstWaizoorden. IJzendyke—Veldzicht (Grens). Breskens—Hoofdplaat—Pyramide, VLISSIN G EN—ROOSEND A AL. t des tot 5-9-'32, Anto-Omnibusdienst Aiel—Hulst. SPOORWEG MECHELEN—TERNETIZBN. Spoorweg Ter Neuzen©ent. Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging. Neuzen—Borsselen—Vlissingen. Vlissingen Borsselen—Neuzen. Neuzen—Hoedekenskerke. Hoedekenskerke—Neuzen. W alzoordenHansw eertV lake. Vlake—HansweertWaizoorden. Vlissingen - Breskens. Breskens—Vlissingen. Driesch. Axel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine 5 35 5 40 6 05 8 27 6 29 8 52 6 30 9 20 6 43 9 35 6 53 9 49 8 8 05 11 30 2 35 6 15 11 35 2 40 6 20 12 01 8 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 49 7 55 v Philippine 7 Hoek 7 10 a Neuzen 7 25 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch. 8 51 9 54 10 05 10 20 11 30 12 1215 12 20 1 25 1 35 1 50 2 30 3 02 3 22 3 27 4 56 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 9 12 9 32 9 37 Driesch. Axel Zaamsiag irg Hengstdijk G.eaneudijk looste rz. den 5 30 5 35 5 56 610 6 20 6 30 6 35 6 41 8 8 05 8 26 8 40 8 47 8 55 8 58 9 03 1130 11 35 12 - 12 14 12 24 12 34 12 39 12 45 2 85 2 40 3 3 13 3 22 3 31 3 34 3 39 615 6 20 6 42 6 55 7 04 7 13 7 17 7 22 Walsoorden Klcosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Driesch. 7 40 7 46 7 51 8 01 811 8 26 8 46 8 51 1115 1120 1125 1135 11 45 1159 12 15 12 20 2 10 216 2 20 2 30 2 43 3 02 3 22 3 27 6 06 6 11 6 15 6 23 6 31 6 42 7 02 7 07 7 30 7 36 7 41 7 51 8 01 817 8 37 8 42 Westdorpe Sas van Gent DrieSehouwen 6 CO 8 52 12 21 3 29 7 10 3 45 7 25 418 7 42 4 51 8 02 5 14 8 29 5 27 8 45 L 28 5 46 Philippine Pvramide IJzeadijke IJzendijke Bchoondijke 6 15 6 31 6 54 7 18 7 30 8 00 8 23 9 07 12 36 9 28 12 53 9 53 1 24 10 28 10 38 10 39 1102 149 2 02 2 04 9 24 Rijdt ep versoek door tot Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJiendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 6 12 6 26 6 54 7 26 7 41 7 58 8 28 1231 3 46 12 50 9 13 1252 9 26 1 05 9 53 10 45 1105 11 25 124 2 01 214 2 34 2 51 3 13 408 4 2b 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8i2 6 32 850 610 f9 10 v Drieschouweu 6 10 t Suiddorpe 6 15 v Roodesluis(H.T.) 6 27 t K»uisstraat(B.T.)6 19 a Moerbeke 6 27 8 55 12 25 3 30 Moerbeke (B. T.) 7 10 38 135 5 22 9 - 12 SO 3 35 V Kruisstraat 7 10 1046 1 45 5 30 912 12 42 3 47 V Roodesluis (H. T.) 7 41 1117 216 6 01 9 03 12 34 3 39 Zuiddorpe 7 49 11 23 2 24 6 08 912 12 42 3 47 a Drieschouwen 7 55 11 29 2 31 6 14 v Hulst - 8 25 1020 12 15 2 40 6 06 645 8 50 Terhole 6 18 8 43 1088 12 38 2 58 5 23 7 9 08 Knitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 83 707 9 16 Kleosterz. 6 *6 9 1066 12 56 3 16 5 45 715 9 25 a Wal*. 6 40 8 0511— 12 É5 3 26 5 55 720 9 3C v Walz. Kloosterz. Kuitaart, Terhole a Hulst, 650 910 1116 105 340 605 732 940 655 915 1121 113 345 610 737 945 704 924 1130 123 354 617 746 954 712 932 1138 133 402 625 754 1002 730 950 1156 155 420 6^0 812 1020 Uaeodijke 8 47 Vekkauht (Grens) 8 55 3 25 6 21 v. Veldzicht Grens) 3 35 6 30 a. IJzendijke 9 9 10 3 45 3 55 6 35 6 45 Breskens Hoofdplaat Biervliet Pyramide IJoendijke 8M 12 65 3 37 6 45 v IJzendijke 8 02 1125 2 45 6 05 5 12 35 4 02 711 Pyramide 7 41 10 55 2 16 5 36 915 12 50 4 15 7 25 Biervliet 7 40 10 f4 215 5 35 9 25 1 02 4 24 7 35 v Hoofdplaat 7 26 10 34 2 5 23 9 46 1 20 4 40 7 50 a Breskans 717 10 24 1 51 516 Vliesingen a5 42 Middelburg a5 51 Goes »611 Vlake a6 28 Bwrgen op Zoom a£ 49 Roosendaal a7 03 Roosendaal a7 13 Rotterdam beurs a8 11 Rotterdam D. P. a8 19 Den Haag H.8. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam G.S. 9 44 Roosendaal f7 09 Breda f7 29 's Hertogenbosch Utrecht C.S. Nijmegen Arnhem bS 05 b6 16 b6 49 b7 07 b7 53 b8 13 b8 40 b9 42 a9 50 10 22 10 67 11 14 8 47 9 07 9 66 10 58 11 07 1146 b712 c7 b7 22 c7 10 b7 41 c7 43 b754 cl 58 b8 19 c8 42 b8 33 c9 - cP 17 10 33 10 41 11 22 11 57 12 14 931 10 06 1116 12 27 12 01 12 23 b9 18 bil 34 b9 29 bil 45 b9 49 bl2 17 blO 06 bl2 33 blO 51 b 118 bil 09 b 136 11 24 bl 52 12 36 12 44 122 157 2 14 11 22 1142 12 30 1 36 1 60 b2 16 b3 07 b3 14 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 1 13 1 24 1 44 1 57 2 24 2 38 2 49 3 49 3 58 4 29 5 15 6 35 2 47 3 07 3 67 5 03 4 45 5 09 b3 04 b3 20 b4 03 b4 21 b4 53 6 09 617 6 52 7 27 7 44 4 46 5 07 5 55 6 57 6 48 721 4 22 4 32 4 52 5 07 5 50 6 C 8 6 39 8 05 8 22 8 57 9 14 617 6 39 7 33 914 8 55 6 33 o O M 7 31 7 40 8 53 8 31 8 58 9 53 7 35 7 55 8 37 9 23 9 16 9 34 d9 38 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 blO 04 10 48 1108 8 21 8 41 9 29 10 30 1019 10 57 7 34 7 44 8 13 8 28 911 9 29 9 37 10 34 10 42 11 22 1157 0 14 9 43 1021 r Arnhem Nfjmegen Utreeht C.S. 's Hertogenbosch „Breda b5 43 6 50 Roosendaal b619 7 28 v Amsterdam C.S. b6 34 Haarlem b6 64 Den Haag H.S. b7 39 Rotterdam D.P. b4 56 c5 48 Rotterdam Beurs 06 56 Roosendaal b616 c7 35 Roosendaal bS 38 c7 46 Bergen op Zoom b7 02 c8 09 a Vlake b7 48 c8 53 Goes b8 11 o9 10 Middelburg k bB47 c9 44 a VllBslugen bS 55 c9 52 6 67 722 716 814 8 59 9 21 811 8 20 9 24 9 38 9 53 blO 23 blO 36 blO 66 bil 03 8 22 8 44 8 51 9 39 10 26 10 48 815 8 31 9 06 9 53 9 39 10 48 10 59 1114 1140 1162 1212 12 20 10 19 10 38 1125 1151 10 44 12 49 104 158 10 24 10 47 10 40 1136 12 21 12 43 1116 11 31 12 06 12 43 12 62 211 a2 22 a2 38 a3 01 a3 36 a3 44 l 15 1 31 2 06 d 2 44 d 2 53 3 47 4 07 4 25 5 06 6 22 5 53 601 119 147 139 2 46 3 32 8 f3 145 2 01 2 36 3 06 b3 05 4 02 2 58 3 42 221 4 29 517 6 38 2 45 3 01 3 21 2 45 3 01 3 36 b3 51 bl 21 4 05 b& 33 c7 15 c7 86 c3 19 c3 35 c9 07 el 15 b4 22 4 44 4 48 6 45 6 37 7 01 4 15 4 dl 5 06 6 43 5 62 7 01 b7 15 bï 89 b3 30 bS 51 bl 30 b9 39 7 46 8 18 8 05 9 09 9 56 10 17 7 46 8 01 8 36 9 12 9 21 10 19 10 29 10 44 1113 11 25 1145 11 53 Alleen des Maandags. Zaterdags van 2-7'82 tot 2o-7-'32 b Alleen op werkdagen, c en alleen des e Marktrein alleen Dinsdags. Alleen op Zon- en Feestdagen, d Alleen Maandags en des Zaterdags van 25-7-'32 v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Station Alleen op werkdagen. 6 45 10— 415 7 55 11 20 5 80 v. Hulst, Station Axel, Wad. Gilijamse 8 30 2 30 8 80 9 40 3 46 9 60 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Autwerpen v St. Nic. n. Mech. aMech len v Meehelen a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 633 11 14 64111 21 6 53 11 33 713 11 40 a7 26 12 06 a8 19 12 69 8 3212 09 9 35 103 9 41 112 10 01 157 2 04 5 02a 6 20b 2 13 5 11 a 6 29b 2 21 5 21a 6 38b 2 29 6 28a 6 46b 2 40 5 42a 6 58b 2 50 5 58a 7 17b 3 32 6 06 7 33 4 13 6 55 8 14 3 11 6 0?a 7 3Cb 4 10 7 10a 8 28b 4 25 7 23 8 46 4 50 7 47 9 35 V Brussel c 5 12 9 42 bl 15 6 52 a Meehelen 6 07 10 12 1 f 2 6 18 V Meehelen 610 10 25 1 56 6 22 a St. Nic. v. Mech. 7 19 11 32 2 58 7 24 V Antw. n. St. Nic. 6 12 11 14 2 04 7 0S a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nic n. Tem. 7 25 12 10 312 7 48 Hulst 820 1 03 4 - 8 44 Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 Axel 8 36 1 19 4 16 9 Sluiskil 8 46 128 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 63 1 37 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen, b Alleen od Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om l.Ol. Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete Gent Dp. v V a Gent St. P. v a Brussel 6 50 a8 50 6 59 a8 59 7 03 «9 0S 7 07 a9 07 7 20 a9 20 7 23 11 01 8 07 11 41 812 1151 9 01 12 57 12 25 5 40 8 20a 5 49 8 29a 5 53 1- 33a 5 57 8 37a 6 10 8 60» 6 10 8 35a 12 34 12 38 12 42 12 55 12 f2 1 30 146 151 2 55 6 55 10 26 7 0510 37 8 07 11 61 v Brussel a Gent St. P. Gent St. P. Geut Dp. Selzaete Sas van Gent Philippine Sluiskilbrng Sluiskil a Ter Neuzen 6 26 6 42 7 30 8 8 08 812 8 16 8 24 712 816 8 23 8 39 9 21 9 51 9 59 10 OS 10 07 1015 1201 12 17 1 1 30 1 38 1 42 146 164 3 48 4 57 5 02 6 17 6 20 6 60 618 7 02 7 06 7 14 6 81 7 34 8 06 8 22 9 12a 9 42a 9 f Oa 9 54a 9 58a 10 06a Alleen op Zon- en Feestdagen. W erkdagen. Vertrek boot van Neuzen Aankomst Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen vm. 10,36 10,55 12,05 1,13 nm. 2.— 2,20 3,30 4,22 Aankomst trein te Vlissingen Verirek boot van Vlissingen Aankomst Borsselen Aankomst te Neuzen 8,56 9,05 9,25 10,35 nm. 12,37 12.46 1,05 2,15 4,56 6,15 6,25 6,52 2,50 4- 4,20 5,30 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,45 10.Ï0 12,05 8,— 5,40 8,30 6,-0 8,30 11.05 12,50 3,45 6,26 9,15 6,52 8,44 11.15 IJ,57 4,03 6 37 9,28 7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,01 9,50 7,41 5,49 12.17 1,44 4,52 7,21 8.1110,35 11.52 2,22 5,22 7.07 11,25 Aankoms.t trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,33 11,60 2,20 6,35 7,39 9,46 U 14 1,41 4,50 6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 6 4r 8,44 11,07 12,: 3 4,— 7,03 6,558,50 11,15 1,- 4,10 7,10 8,47 8,10 8,69 9,21 9,30 7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,65 10,15 Vertrek boot van Waizoorden 6,60 9,1011,301,4,— 6 7,25 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,30 6 30 7,15 10 05 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,40 6 40 8, Aankomst te Vlake 7,35 9,5612,201.45 4,50 6 60 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,6410,0612,331,67 5,07 7 33 8,28 Vlissingen 7,4810,23 2,07 6,06 8,3011 13 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek t-am van Vlake Aankomst te Hansweert Vertrek boot van Hansweert 6 Aankomst te Waizoorden 7,48 10,23 11 40 2,07 5,C6 6,25 8,30 7,5410,06 1,57 5,07 8,28 8,-10,251160 2,10 5 10 6,30 8,36 8,1010,3512 2.20 5,20 6.40 8,45 8,16 10,40 12,16 2,25 5 30 6,40 8 45 Zondagen. vm. 10,85 nm 7,40 10.55 8,— 12,05 9,10 nm. 1,13 vm. Dn. 6,01 9,05 6 10 9,25 6,80 10,86 7,40 5.55 nm. 6.40 6,52 7.14 L43 9.10 5 30 6,15 6,37 7,01 7,21 8,35 vm. 9,07 nm. 8 33 7,41 9,18 9,35 9.45 10 30 8 10 8,43 9,06 9,10 9,65 7.- 7,30 7.40 7.50 7.68 8.63 5 30 8,4511.1012,45 2,55 6 - 7,10 9,15 Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110812,20 1237 250 435 601 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 780 916 1130 ,2,50 2:5 440010 725 Aankomst boot te Breskeus 620 8— 946 12— 1,20 326 510 640 756 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1210 1.26 335 5 0 660 8— Aankomst te Vlissingen 656 860 1110 1240 1.56 406 6 72 0 830 Vertrek trelnvan Vlissingen 856 918 1134 118 422 615 734 840 De booten wachten op treinen, indien dit de dienst toelaat, tl bH beu*deii-g opgegeven 's Maa dags orb 6/0 6J10 6 40 1. 1,30 1.35 1.46 1.57 2,07 8.63 7.68 8.55 9.05 9.10 940 6.40 7.10 7.15 7.25 7.33 8,19 2.07 1.57 2.10 2.20 2.26 2,55 9 15 9 45 8.18 8.25 8.39 8.45 8.45 9.16 9 62 1 68 6,01 7,30 10,— 2 06 6,10 8,— 10,30 2 35 6,40 8,60 9.20 9,83 Da tankomst der boots» 10,60 3 30 6,f0 11,20 4- 7,20 4 22 7.34

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4