Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Zeeuwsch-Ylaamsclie Tramweg-Maatschappij.
is, zullen ook de lagere salaris
sen aangepakt worden. Dhr. 't
Gilde riep toen, dat ik niet bang
behoefde te zijn, dat hij het loon
van een stoker zou verlagen. En
nu begint hij reeds bij een jaar
wedde van f 600.
Vervolgens bestrijdt spr. uit
voerig hetgeen dhr. 't Gilde aan
gaande de sd.a.p. en haar mee
ning over loonsverlaging heeft
gezegd. Ten aanzien van het
uit de partij gaan zegt spr., dat
hij hoopt nimmer zoover af te
dwalen als dhr. 't Gilde en be-
criticeert dan diens bezuinigings
theorie, die met de praktijken
geheel in strijd zijn.
Spr. zegt ook voor bezuiniging
te zijn, als het kan, maar dan
zonder de vitale belangen te
schaden, maar wanneer dhr. 't
Gilde kans ziet om bij de bur
gers, die liever de centen in hun
zak houden, in het gevlei te
komen, dan offert hij daaraan de
arbeidersbelangen op en slooft
zich uit om den naam te hebben,
dat hij een voorvechter van de
arbeiders is. Men kan zien wat
men eraan heeft, als zelfs in z'n
fractie een bestuurder van de
chr. vakbeweging zit, die het
niet ontziet om tegen zijn lotge-
nooten een afbraak tactiek te
volgen.
In dezen trant gaat spr. voort,
tot dhr. OGGEL den Voorz.
vraagt maar liever de agenda af
te werken.
Dhr. HAMELINKDat had u
zoo straks moeten zeggen, nu heb
ik nog het woord en ik gun de
fractie-'t Gilde gaarne de onsterfe
lijke eer de eerste te zijn ge
weest, om in den Raad tegenover
de arbeiders en kleinere ambte
naren en gemeente-werklieden
een aforaak-tactiek te hebben ge
volgd, door deze nog te willen
korten op een loon van fll per
week. Dhr. Van Kampen heeft
gezegd, dat de salarissen overal
verlagen en daar zit ook wel be
zuiniging in, maar spr. zou liever
bezuinigen op objecten, die ver
der gaan. Maar de opzet is, om ook
de loonen in het particulier bedrijf
te doen dalen, en het is een
groote eer ook voor dhr. Ver
schelling, dat hij als vakbonds
bestuurder tot de leiders der par
ticuliere bedrijven kan zeggen
verlaag de loonen, wij doen het
ook.
Dhr. VAN BENDEGEM wil
even aanstippen, dat dhr. Ortelee
meende, dat ik dhr. Francke be
doelde, maar dat is onjuist. Hij
had moeten begrijpen, dat ik
doelde op Olijslager, dien zijn
fractie meende f 200 meer te moe
ten geven als pensioen, .omdat
men f 1100 te weinig achtte, en
men hem dus f 1300 toekende.
Spr. komt nog eens terug op het
verwijt „aderlating" van de frac
tie-'t Gilde, en noemt dat een
aderlating, als men uitgaat van
het standpunt, dat f 1100 te wei
nig is om van te leven en de
fractie-'t Gilde daarom er nog een
schopje van f 200 bij doet, terwijl
diezelfde fractie nu van f600 loon
nog 3 pet. wil aftrekken, zoodat
iemand met f600 inkomen nog
wel wat missen kan. Dat is het,
wat ik niet begrijp. Ze zijn aan
'tlaveeren als een schipper, want
het gaat toch niet aan om een
rustend ambtenaar met een flink
inkomen te verhoogen en een
ambtenaar die in functie is en de
helft van dat inkomen heeft, nog
af te trekken. Het is z.i. geen
bezuiniging, maar een inhalen in
de eene vergadering, wat ze in
een vroegere te veel uitgaven.
Spr. wil het voorstel steunen, als
ze beginnen met f 1000, in plaats
van f600, om iets te bereiken.
Dhr. VAN KAMPEN heeft op
gemerkt, dat hij door dhr. Hame
link als voorbeeld genoemd is
om de partij van dhr. H. aan te
vallen. Spr. houdt staande, dat
hij dhr. Hamelink niet eenmaal
heeft aangevallen, als die niet
spr. of z'n partij getart heeft.
Ook moet spr. weerleggen, dat
de verlaging der ambtenaars
salarissen moet dienen om de
loonen in 't vrije bedrijf te druk
ken, want die zijn reeds gedrukt.
Bovendien heeft dhr. Hamelink
ook destijds gezegd, dat f 5000
niet te veel was voor iemand
van studie als een burgemeester.
Spr. komt nu ook tot een be
schouwing van den toestand in
de s d.a.p., die we achterwege
laten, als niet ter zake dienende
en ook dhr. 't Gilde krijgt nog
dispuut met dhr. Hamelink over
zaken, die buiten het onderwerp
stciH n
Dhr. 't GILDE houdt vol, dat
de socialisten de gangmakers
zijn geweest voor loonsverlaging.
Dhr. HAMELINKDat moet u
dan bewijzen.
Dhr. 't GILDE Dat zal ik, ik
zal u het volle pond geven
De VOORZ. verzoekt hem,
zich te beperken.
Dhr. 't GILDE: Maar ik moet
toch de juistheid van mijn betoog
aantoonen.
Dhr. HAMELINK U had dat
pad niet op moeten gaan.
De VOORZ.Ik kan hier bij
dit onderwerp geen politieke
debatten toelaten.
(Slot in het Eerste Blad).
M 1 D D E L E N V
1ST V E3
VOER
Aiel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine.
Axel
(Drie
Schouwen)
—Walsoorden.
Aiel (Drie Schouwen)Sas van Gent— IJzendtyke.
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
Stoomtram HulstWaizoorden.
IJzendyke—Veldzicht (Grens).
Breskens—Hoofdplaat—Pyramide,
VLISSIN G EN—ROOSEND A AL.
t
des
tot 5-9-'32,
Anto-Omnibusdienst Aiel—Hulst.
SPOORWEG MECHELEN—TERNETIZBN.
Spoorweg Ter Neuzen©ent.
Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen.
Vlissingen Borsselen—Neuzen.
Neuzen—Hoedekenskerke.
Hoedekenskerke—Neuzen.
W alzoordenHansw eertV lake.
Vlake—HansweertWaizoorden.
Vlissingen - Breskens.
Breskens—Vlissingen.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5 35
5 40
6 05 8 27
6 29 8 52
6 30 9 20
6 43 9 35
6 53 9 49
8
8 05
11 30 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
12 01 8 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
9 54
10 05
10 20
11 30
12
1215
12 20
1 25
1 35
1 50
2 30
3 02
3 22
3 27
4 56
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
9 12
9 32
9 37
Driesch.
Axel
Zaamsiag
irg
Hengstdijk
G.eaneudijk
looste rz.
den
5 30
5 35
5 56
610
6 20
6 30
6 35
6 41
8
8 05
8 26
8 40
8 47
8 55
8 58
9 03
1130
11 35
12 -
12 14
12 24
12 34
12 39
12 45
2 85
2 40
3
3 13
3 22
3 31
3 34
3 39
615
6 20
6 42
6 55
7 04
7 13
7 17
7 22
Walsoorden
Klcosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Driesch.
7 40
7 46
7 51
8 01
811
8 26
8 46
8 51
1115
1120
1125
1135
11 45
1159
12 15
12 20
2 10
216
2 20
2 30
2 43
3 02
3 22
3 27
6 06
6 11
6 15
6 23
6 31
6 42
7 02
7 07
7 30
7 36
7 41
7 51
8 01
817
8 37
8 42
Westdorpe
Sas van Gent
DrieSehouwen 6 CO 8 52 12 21 3 29 7 10
3 45 7 25
418 7 42
4 51 8 02
5 14 8 29
5 27 8 45
L 28
5 46
Philippine
Pvramide
IJzeadijke
IJzendijke
Bchoondijke
6 15
6 31
6 54
7 18
7 30
8 00
8 23
9 07 12 36
9 28 12 53
9 53 1 24
10 28
10 38
10 39
1102
149
2 02
2 04
9 24
Rijdt ep versoek door tot Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJiendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
7 26
7 41
7 58
8 28 1231
3 46 12 50
9 13 1252
9 26 1 05
9 53
10 45
1105
11 25
124
2 01
214
2 34
2 51
3 13
408
4 2b
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8i2
6 32
850
610 f9 10
v Drieschouweu 6 10
t Suiddorpe 6 15
v Roodesluis(H.T.) 6 27
t K»uisstraat(B.T.)6 19
a Moerbeke 6 27
8 55
12 25
3 30
Moerbeke (B. T.)
7
10 38
135
5 22
9 -
12 SO
3 35
V
Kruisstraat
7 10
1046
1 45
5 30
912
12 42
3 47
V
Roodesluis (H. T.)
7 41
1117
216
6 01
9 03
12 34
3 39
Zuiddorpe
7 49
11 23
2 24
6 08
912
12 42
3 47
a
Drieschouwen
7 55
11 29
2 31
6 14
v Hulst - 8 25 1020 12 15 2 40 6 06 645 8 50
Terhole 6 18 8 43 1088 12 38 2 58 5 23 7 9 08
Knitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 83 707 9 16
Kleosterz. 6 *6 9 1066 12 56 3 16 5 45 715 9 25
a Wal*. 6 40 8 0511— 12 É5 3 26 5 55 720 9 3C
v Walz.
Kloosterz.
Kuitaart,
Terhole
a Hulst,
650 910 1116 105 340 605 732 940
655 915 1121 113 345 610 737 945
704 924 1130 123 354 617 746 954
712 932 1138 133 402 625 754 1002
730 950 1156 155 420 6^0 812 1020
Uaeodijke 8 47
Vekkauht (Grens) 8 55
3 25 6 21 v. Veldzicht Grens)
3 35 6 30 a. IJzendijke
9
9 10
3 45
3 55
6 35
6 45
Breskens
Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
IJoendijke
8M
12 65
3 37
6 45
v IJzendijke
8 02
1125
2 45
6 05
5
12 35
4 02
711
Pyramide
7 41
10 55
2 16
5 36
915
12 50
4 15
7 25
Biervliet
7 40
10 f4
215
5 35
9 25
1 02
4 24
7 35
v Hoofdplaat
7 26
10 34
2
5 23
9 46
1 20
4 40
7 50
a Breskans
717
10 24
1 51
516
Vliesingen a5 42
Middelburg a5 51
Goes »611
Vlake a6 28
Bwrgen op Zoom a£ 49
Roosendaal a7 03
Roosendaal a7 13
Rotterdam beurs a8 11
Rotterdam D. P. a8 19
Den Haag H.8. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam G.S. 9 44
Roosendaal f7 09
Breda f7 29
's Hertogenbosch
Utrecht C.S.
Nijmegen
Arnhem
bS 05
b6 16
b6 49
b7 07
b7 53
b8 13
b8 40
b9 42
a9 50
10 22
10 67
11 14
8 47
9 07
9 66
10 58
11 07
1146
b712 c7
b7 22 c7 10
b7 41 c7 43
b754 cl 58
b8 19 c8 42
b8 33 c9 -
cP 17
10 33
10 41
11 22
11 57
12 14
931
10 06
1116
12 27
12 01
12 23
b9 18 bil 34
b9 29 bil 45
b9 49 bl2 17
blO 06 bl2 33
blO 51 b 118
bil 09 b 136
11 24 bl 52
12 36
12 44
122
157
2 14
11 22
1142
12 30
1 36
1 60
b2 16
b3 07
b3 14
3 52
4 27
4 44
al 46
a2 12
1 13
1 24
1 44
1 57
2 24
2 38
2 49
3 49
3 58
4 29
5 15
6 35
2 47
3 07
3 67
5 03
4 45
5 09
b3 04
b3 20
b4 03
b4 21
b4 53
6 09
617
6 52
7 27
7 44
4 46
5 07
5 55
6 57
6 48
721
4 22
4 32
4 52
5 07
5 50
6 C 8
6 39
8 05
8 22
8 57
9 14
617
6 39
7 33
914
8 55
6 33
o
O
M
7 31
7 40
8 53
8 31
8 58
9 53
7 35
7 55
8 37
9 23
9 16
9 34 d9 38
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
blO 04
10 48
1108
8 21
8 41
9 29
10 30
1019
10 57
7 34
7 44
8 13
8 28
911
9 29
9 37
10 34
10 42
11 22
1157
0 14
9 43
1021
r Arnhem
Nfjmegen
Utreeht C.S.
's Hertogenbosch
„Breda b5 43 6 50
Roosendaal b619 7 28
v Amsterdam C.S. b6 34
Haarlem b6 64
Den Haag H.S. b7 39
Rotterdam D.P. b4 56 c5 48
Rotterdam Beurs 06 56
Roosendaal b616 c7 35
Roosendaal bS 38 c7 46
Bergen op Zoom b7 02 c8 09
a Vlake b7 48 c8 53
Goes b8 11 o9 10
Middelburg k bB47 c9 44
a VllBslugen bS 55 c9 52
6 67
722
716
814
8 59
9 21
811
8 20
9 24
9 38
9 53
blO 23
blO 36
blO 66
bil 03
8 22
8 44
8 51
9 39
10 26
10 48
815
8 31
9 06
9 53
9 39
10 48
10 59
1114
1140
1162
1212
12 20
10 19
10 38
1125
1151
10 44
12 49
104
158
10 24
10 47
10 40
1136
12 21
12 43
1116
11 31
12 06
12 43
12 62
211
a2 22
a2 38
a3 01
a3 36
a3 44
l 15
1 31
2 06
d 2 44
d 2 53
3 47
4 07
4 25
5 06
6 22
5 53
601
119
147
139
2 46
3 32
8 f3
145
2 01
2 36
3 06
b3 05
4 02
2 58
3 42
221
4 29
517
6 38
2 45
3 01
3 21
2 45
3 01
3 36 b3 51
bl 21
4 05
b& 33
c7 15
c7 86
c3 19
c3 35
c9 07
el 15
b4 22
4 44
4 48
6 45
6 37
7 01
4 15
4 dl
5 06
6 43
5 62
7 01
b7 15
bï 89
b3 30
bS 51
bl 30
b9 39
7 46
8 18
8 05
9 09
9 56
10 17
7 46
8 01
8 36
9 12
9 21
10 19
10 29
10 44
1113
11 25
1145
11 53
Alleen des Maandags.
Zaterdags van 2-7'82 tot 2o-7-'32
b Alleen op werkdagen, c
en alleen des
e Marktrein alleen Dinsdags.
Alleen op Zon- en Feestdagen, d Alleen
Maandags en des Zaterdags van 25-7-'32
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Station
Alleen op werkdagen.
6 45 10— 415
7 55 11 20 5 80
v. Hulst, Station
Axel, Wad. Gilijamse
8 30 2 30 8 80
9 40 3 46 9 60
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Autwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMech len
v Meehelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
633 11 14
64111 21
6 53 11 33
713 11 40
a7 26 12 06
a8 19 12 69
8 3212 09
9 35 103
9 41 112
10 01 157
2 04 5 02a 6 20b
2 13 5 11 a 6 29b
2 21 5 21a 6 38b
2 29 6 28a 6 46b
2 40 5 42a 6 58b
2 50 5 58a 7 17b
3 32 6 06 7 33
4 13 6 55 8 14
3 11 6 0?a 7 3Cb
4 10 7 10a 8 28b
4 25 7 23 8 46
4 50 7 47 9 35
V
Brussel
c 5 12
9 42 bl 15
6 52
a
Meehelen
6 07
10 12
1 f 2
6 18
V
Meehelen
610
10 25
1 56
6 22
a
St. Nic. v. Mech.
7 19
11 32
2 58
7 24
V
Antw. n. St. Nic.
6 12
11 14
2 04
7 0S
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic n. Tem.
7 25
12 10
312
7 48
Hulst
820
1 03
4 -
8 44
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
Axel
8 36
1 19
4 16
9
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 63
1 37
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen, b Alleen od Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om l.Ol.
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Gent Dp.
v
V
a Gent St. P.
v
a Brussel
6 50 a8 50
6 59 a8 59
7 03 «9 0S
7 07 a9 07
7 20 a9 20
7 23 11 01
8 07 11 41
812 1151
9 01 12 57
12 25 5 40 8 20a
5 49 8 29a
5 53 1- 33a
5 57 8 37a
6 10 8 60»
6 10 8 35a
12 34
12 38
12 42
12 55
12 f2
1 30
146
151
2 55
6 55 10 26
7 0510 37
8 07 11 61
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
Geut Dp.
Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Sluiskilbrng
Sluiskil
a Ter Neuzen
6 26
6 42
7 30
8
8 08
812
8 16
8 24
712
816
8 23
8 39
9 21
9 51
9 59
10 OS
10 07
1015
1201
12 17
1
1 30
1 38
1 42
146
164
3 48
4 57
5 02
6 17
6 20
6 60
618
7 02
7 06
7 14
6 81
7 34
8 06
8 22
9 12a
9 42a
9 f Oa
9 54a
9 58a
10 06a
Alleen op Zon- en Feestdagen.
W erkdagen.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
vm.
10,36
10,55
12,05
1,13
nm.
2.—
2,20
3,30
4,22
Aankomst trein te Vlissingen
Verirek boot van Vlissingen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Neuzen
8,56
9,05
9,25
10,35
nm. 12,37
12.46
1,05
2,15
4,56
6,15
6,25
6,52
2,50
4-
4,20
5,30
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,45 10.Ï0 12,05 8,— 5,40 8,30
6,-0 8,30 11.05 12,50 3,45 6,26 9,15
6,52 8,44 11.15 IJ,57 4,03 6 37 9,28
7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,01 9,50
7,41 5,49 12.17 1,44 4,52 7,21
8.1110,35 11.52 2,22 5,22 7.07 11,25
Aankoms.t trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,33 11,60 2,20 6,35
7,39 9,46 U 14 1,41 4,50
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41
6 4r 8,44 11,07 12,: 3 4,— 7,03
6,558,50 11,15 1,- 4,10 7,10
8,47
8,10
8,69
9,21
9,30
7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,65 10,15
Vertrek boot van Waizoorden 6,60 9,1011,301,4,— 6 7,25 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,30 6 30 7,15 10 05
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,40 6 40 8,
Aankomst te Vlake 7,35 9,5612,201.45 4,50 6 60 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,6410,0612,331,67 5,07 7 33 8,28
Vlissingen 7,4810,23 2,07 6,06 8,3011 13
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek t-am van Vlake
Aankomst te Hansweert
Vertrek boot van Hansweert 6
Aankomst te Waizoorden
7,48 10,23 11 40 2,07 5,C6 6,25 8,30
7,5410,06 1,57 5,07 8,28
8,-10,251160 2,10 5 10 6,30 8,36
8,1010,3512 2.20 5,20 6.40 8,45
8,16 10,40 12,16 2,25 5 30 6,40 8 45
Zondagen.
vm. 10,85 nm 7,40
10.55 8,—
12,05 9,10
nm. 1,13
vm.
Dn. 6,01
9,05 6 10
9,25 6,80
10,86 7,40
5.55 nm.
6.40
6,52
7.14
L43
9.10
5 30
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
vm. 9,07 nm. 8 33
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
8 10
8,43
9,06
9,10
9,65
7.-
7,30
7.40
7.50
7.68
8.63
5 30 8,4511.1012,45 2,55 6 - 7,10 9,15
Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110812,20 1237 250 435 601 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 780 916 1130 ,2,50 2:5 440010 725
Aankomst boot te Breskeus 620 8— 946 12— 1,20 326 510 640 756
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1210 1.26 335 5 0 660 8—
Aankomst te Vlissingen 656 860 1110 1240 1.56 406 6 72 0 830
Vertrek trelnvan Vlissingen 856 918 1134 118 422 615 734 840
De booten wachten op treinen, indien dit de dienst toelaat,
tl bH beu*deii-g opgegeven 's Maa dags orb 6/0
6J10
6 40
1.
1,30
1.35
1.46
1.57
2,07
8.63
7.68
8.55
9.05
9.10
940
6.40
7.10
7.15
7.25
7.33
8,19
2.07
1.57
2.10
2.20
2.26
2,55
9 15
9 45
8.18
8.25
8.39
8.45
8.45
9.16
9 62 1 68 6,01
7,30 10,— 2 06 6,10
8,— 10,30 2 35 6,40
8,60
9.20
9,83
Da tankomst der boots»
10,60 3 30 6,f0
11,20 4- 7,20
4 22 7.34