Stoombootdienst op de Wester-Schelde
FEUILLETON.
Een moeilijke taak.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
3VL 1
DELEN
1ST V E R. V O B R
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine.
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent IJzendJjke.
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
Stoomtram Hulst—Walsoorden.
VLISSING EN—KO OSEN D A AL.
SPOORWEG MECHELEN- TERNEEZEN.
Auto-Omnibusdienst AxelHulst
Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging.
Vlissingen—BorsselenNeuzen.
NeuzenHoedekenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
W alzoordenHansw eertV lake.
Vlake—HansweertWalzoorden.
Vlissingen— Breskens.
Breskens—Vlissingen.
Maar die gevoelens van vreugde
gingen spoedig weer voorbij. Het som
bere gezicht van den heer a'Agen en
de vurige blik van Maignan brachten
mij tot de werkelijkheid terug en ik
begreep weer waarvoor we onderweg
waren.
De lieder, die wij achterna gingen,
hadden een voorsprong van vijf uur.
De gedachte aan wat er in die vijf
uur met de twee hulpelooze vrouwen
gebeurd kon zijn, vervulde me weder
om met hevige onrust en opnieuw gaf
ik mijn paard de sporen, opdat er
geen minuut van onzen kostbaren tijd
verloren zou gaan. Ik dacht alleen
maar aan de Biühl, op vvien ik mij
wreken wilde en de bespottelijke om
zichtigheid, waarmede Simon Fle x
Franchette ontweek, die bij hetminsie
teeken woedend uitviel (wat de man
nen telkens in 1 chen deed uitbarsten,
zoodat ze eindelijk door iedereen voor
den gek gehouden werd) kon me niet
doen glimlachen.
We reden door Centres, dat op vier
mijlen van Blois ligt en om vier uur
's middags passeerden we de Cher, bij
Selles, waar we onze paarden lieten
rusten. Hier hoorden we, dat het ge
zelschap van de Brühl eenige uren
ge'eden voorbij was gekomen, waaruit
ik begreep dat hij op weg was naar
Limousin, een district dat onder be
scherming van Turenne stond.
We zagen dus in, dat we geen
minuut te verliezen hadden, maar de
wegen begonnen nu slecht en zande
rig te worden, zoodat we drie uur na
zonsondergang Levreux pas bereikten.
Ik had het liefst nog naar Chateauroux
Willen doorgaan, want ik was er van
overtuigd, dat de B ii.I daar zou ovei-
nachten. De duisternis en het gebrek
aan een goeden gids maakten dit
echter onmogelijk zoodat we dien
nacht te Levrei x moesten blijven. Men
vertelde ons daar voor he t eerst van
de pest, die hevig in Chateauroi x
heerschte en ook in de streek ten
zuiden daarvan groote verwoestingen
had aangericht. Onze waard deed
vreeselijke verhalen over de slacht
offers, die gevallen waren en het vee,
dat reeds was omgekomen.
We luis erden er maar half naar en
waren het weer vergeten, toen wij den
volgenden morgen opstonden. Kort na
zonsopgang vertrokken we en reden
drie mijlen met den groolsten spoed
voort. Zonder dat we begrepen waarom,
liet onze gids ons bij een bosch ineens
in den steek. We verdwaalden en von
den slechts met de grootste moeite
den weg terug. Eindelijk bereikten we
tegen den middag Chateauroux
Voordat we de stad binnenreden
zagen we iets heel eigenaardigs. Op
een heuvei ontdekten we plotseling
een kamp van huiten en tenten- Een
groote menigte mant ea en vrouwen
lagen zich in de zon te koesteren of
waren bezig met koken en houthak
ken, terwijl verscheidene kinderen de
lucht vervulden met luide kreten en
gelach. Toen zij ons zagen ontstond
er een plotselinge paniek. De vrouwen
en de kinderen vluchtten schreeuwend
in de bosschen, terwijl de mannen,
die er ellendig mager en bleek uit
zagen, ons verschrikt aankeken.
Daar ik zag dat het te oordeeien
naar de handige wijze waarop de hut
ten in elkander waren geze', geen
troep vagebonden waren, zeide ik tot
mijn manschappen dat ze stil zouden
staan en ik steeg af.
Wat beteekent dit allemaal
vroeg ik. Jullie gaat veel te vroeg
naar buiten. Waar komen jullie van
daan
Van Chateauroux, zeide de voorste,
en toen ik naderbij kwam, zag ik aan
zijn kleeding dat ik met een welva
renden stedeling te doen had.
Waarom vroeg ik. Hebben
jullie geen huizen
Ja, natuurlijk hebben wij huizen,
zeide hij kortaf.
Maar hoe komen jullie dan hier
ging ik voort, terwijl ik de sombere
gezichten aandachtig opnam.
Zijn jullie soms achtervolgd ge
worden
J i, achtervolgd door de pest
antwoordde hij op bitteren toon.
Wilt u ons wijsmaken, dat u daar
nog niets van gehoord hebt In Cha
teauroux sterft er een derde van de
bevolking aan. Neem dus mijn goeden
raad aan, mijnheer, en ga met uw
troep naar huis.
Is het dan zoo ergriep ik uit.
ik had het verhaal van den waard
vergeten en voor het eerst drong de
vreeselijke werkelijkheid tot mij door.
Of het zoo erg is Het is ont
zettend. Ziet u daar dien blauwen
mist ging hij voort, terwijl hij naar
het dal wees, waarover een lichte
nevel hing. Ziet u dat? Wel. daar
waart de dood rond. U zult in Cha
teauroux gemakkelijk stalling voor uw
paarden vinden en ook wel iemand
die u een nachtverblijf zal verschaffen,
want daar zijn nog wel menschen,
maar als u de Indre overgaat, zult u
een toestand aantreffen, die u aan een
slagveld doet denken. U zult er geen
levend wezen vinden, want er zijn
alleen maar lijken. Het land is ver
vloekt. Als u niet aan de pest zult
sterven, dan zult u van honger om
komen.
Ik dacht aan degenen, die wij na
gingen. Ik vroeg hem of hij niet een
gezelschap ruiters, waaronder elf man
nen en twee vrouwen, had zien voor
bij komen.
Hij beantwoordde dit bevestigend.
Den vorigen avond had hij ze gezien.
De paarden konden nauwelijks verder
van uitputting en de mannen raasden
van vermoeienis. Hij meende echter,
dat ze niet de stad waren ingegaan,
maar dat ze een kamp hadden opge
slagen op een halve mijl afstands en
tvee of drie uur voor onze komst
naar het zuiden waren gereden.
Dan kunnen we ze vandaag mis
schien nog inhalen, zei ik.
Misschien, mijnheer. Ik denk dat
er groote kans op is, dat u ze wel
hier of daar op den weg ruit zien
liggen.
Ik haalde de schouders op en be
dankte hem voor zijn inlichtingen.
Toen ik omkeerde zag ik, dat een
onzer mannen met Maignan over het
gevaar van besmetting stond te praten
en groote neiging vertoonde om weer
terug te gaan, maar ik tikte hem be
velend op de schouders en wees hem
zijn paard, alsof er niets gebeurd was.
Hij sleeg met een gedwee gezicht op.
Ik gaf nu het sein tot vertrek en zor-
der iets te zeggen gaven allen de
paarden de s poren en slaagde er in
om meester te blijven over mijn troepje.
Ik was bang, dat het gauw gedaaa
zou zijn, te oordeeien naar de ver
schrikte gezichten en het gemompel,
dat ik hier en daar opving. De roeke-
looze mannen, die voor het grootste
gevaar niet terugdeinsden, waren bleek
van ontzetting en ktken met angstige
oogen naar het dal voor ons. Maig
nan, de meest onverschrokkere, zag
er bedrukt uit en had zijn stoutmoe
dig voorkomen geheel verloren. Slechts
drie onder hen bewaarden hun koel
bloedigheid Francis d'Agen, die
doorreed alsof hij niets gehoord had,
Simon Fle.x, die keek alsof hij ner
gens /bang voor was, terwijl Fran
chette, die den meesten s^oed van
allen had, slechts een ding voor zich
zag het gelaat van haar meesteres.
We vonden de poorten van de stad
open, wat op mijn manschappen groo
teren indruk maakte, dan de meest
vijandtlijke ontvangst. De hoofdstraat
lag eenzaam en verlaten voor ons.
Langs de huizen dwaalden een paar
magere honden, en in een zijstraat
zagen we een paar wrakken van men
schen. die ons met wezenlooze oogen
aanstaarden. In de verte werd een
klok geluid en vanuit sommige huizen
klonk het klagen van vrouwenstemmen
ons in de ooren De verlaten pleinen,
de zwarte kruisen, waarmede bijna
ieder huis gemerkt was, de verschrikte
gezichten, die vanuit enkele ramen op
ons neerzagen, vervulden mijn mar.-
nen zóó van ontzetting, dat zs hun
zelfbeheersching verloren. Ze joegen
elkander op om zoo gauw mogelijk
voort te komen. Ze trachtten er niet
naar om in een herberg af te stappen
en zetten slechts hun paarden aan om
de stad weer uit te komen.
(Wordt vervolgd).
v Driesch.
Axel
Zaamslag
a Neuzen
v Neuzen
v Hoek
a Philippine
5 35
5 40
6 05 8 27
6 29 8 52
6 30 9 20
6 43 9 35
6 53 9 49
8
8 05
1130 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
12 01 3 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Neuzen 7 67
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
9 54
1 25
4 56
8 05
10 05
1 35
5 10
8 20
10 20
1 50
5 25
8 35
1130
2 £0
6 15
8 40
12
3 02
6 42
12 15
3 22
7 02
12 20
3 27
7 07
9 12
9 32
9 37
Drieseh.
Axel
Zaamslag
KapeBburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
5 30
5 35
6 56
610
6 20
6 30
6 35
6 41
8
8 05
8 26
8 40
8 47
8 55
8 68
9 03
11 £0
1135
12 -
1214
12 24
12 34
12 39
12 45
2 35
2 40
3
3 13
3 22
3 31
3 34
3 39
615
6 20
6 42
6 55
7 04
7 13
7 17
7 22
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Driesch.
7 40
7 46
7 51
8 01
811
8 26
8 46
8 51
11 15
11 20
11 25
11 35
11 45
11 59
12 15
12 20
210
216
2 20
2 30
2 43
8 02
3 22
3 27
6 06
6 11
615
6 23
6 31
6 42
7 02
7 07
7 30
7 36
7 41
7 51
8 01
817
8 37
8 42
Drie Seheuwen
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pvrawide
IJzendijke
IJzendijke
Schoondijke
6 00
615
6 31
6 54
7 18
7 30
8 00
8 23
852 1221
9 07 12 36
9 28 12 53
9 £3 1 24
10 2S
10 38
10 39
11 02
149
2 02
2 04
2 24
3 29
3 45
4 18
4 51
5 14
5 27
5 28
5 46
710
7 25
7 42
8 02
8 29
8 45
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
l Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
7 26
7 41
7 58
8 28 1231
8 46 12 f0
9 13 12 52
9 26 1 05
9 53
10 45
1105
11 25
124
2 01
214
2 34
2 51
3 13
403
4 25
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8(2
6 32
8 50
610 f9 10
f Rydt op verzoek door tot Axel-Brug.
v Driesehouwen 6 10
v Zuiddorpe 6 15
v Boodesluis(H.T.) 6 27
v Kruisstraat(B.T.) 6 19
a Moerbeke 6 27
(B. T.)
8 55
9 -
9 12
9 03
912
12 25
12 S0
12 42
12 34
12 42
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
v Moerbeke
v Kruisstraat
v Roodesluis (H. T.)
v Zuiddorpe
a Driesehouwen
7-
710
7 41
7 49
7 55
10 38
1046
1117
11 23
11-29
135
1 45
216
2 24
2 31
5 22
5 30
6 01
6 08
6 14
v Hulst 6 8 15 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50
Terhole 6 18 3 43 1038 1233258523 7 918
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16
Kleesterz. 6 45 9 1055 12 50 3 15 5 45 715 9 25
a Wal*. 6 46 9 05 11— 12 s5 3 20 5 55 720 9 3C
v Walz. 650 910 1116 105 340 605 715 940
Kloosterz. 655 915 1121 113 345 610 737 945
„Kuitaart, 704 924 1130 123 1-54 617 746 954
Terhole 712 932 1128 113 402 625 754 1002
a Hulst, 730 950 1156 155 420 640 812 1020
v VBseingen a& 42
Middelburg aè 51
Goee a6 11
Vlake a6 23
Bergen op Zoom a6 49
a Roosendaal a7 03
v Roosendaal a7 13
a Rotterdam beurs a8 11
a Rotterdam D. P. a8 19
a Den Haag HJ5. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam CJB. 9 44
v Roosendaal +7 09
a Breda fl 29
'b Hertogenbosch
a Utrecht C.S.
v Nijmegen
a Arnhem
b5 05
b6 15
b6 49
b7 07
b7 53
b8 13
b8 40
b9 42
a9 50
10 22
10 57
11 14
8 47
9 07
9 56
10 58
1107
11 46
bi 12 c7
b7 22 e7 10
b7 41 c7 43
b7 54 cY £8
b8 19 c8 42
b8 33
c9
c9 17
10 33
1041
11 22
11 57
12 14
931
10 06
11 15
12 27
12 01
12 23
b9 18
b9 29
b9 49
blO 06
blO 51
bil 09
11 24
12 36
12 44
1 22
1 57
2 14
11 22
11 42
12 30
1 36
1 60
b2 16
bil 34
bil 45
bl2 17
bl2 33
b 1 18
b 136
bl 52
b3 07
b3 14
3 52
4 27
4 44
al 46
a2 12
1 13
1 24
1 44
1 57
2 24
2 38
2 49
3 49
3 58
4 29
5 15
5 35
2 47
3 07
3 57
5 03
4 45
6 09
b3 04
b3 20
b4 03
b4 21
b4 53
6 09
617
6 52
7 27
7 44
4 46
5 07
5 55
6 57
6 48
7 21
4 22
4 32
4 52
5 07
5 50
6(8
6 39
8 05
6 33
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
8 22
8 57
9 14
617
6 39
7 33
914
8 55
53
35
55
37
•23
15
9 34 d9 38
O
O
M
31
40
53
31
58 blOOl
10 48
1108
8 21
8 41
9 29
10 30
10 19
10 57
7 34
744
813
8 28
911
9 29
9 37
10 34
10 42
11 22
11 57
0 14
9 43
1021
Arnhem
6 67
Nijmegen
7 22
Utrecht C.S.
7 16
's Hertogenbosch
6 60
8 14
Breda
b5 43
8 59
Roosendaal
b6 19
7 28
9 21
Amsterdam C.S.
b6 34
Haarlem
b6 64
Den Haag H.8.
b7 39
b 811
Rotterdam D.P.
bi 56
c5 48
Rotterdam Beurs
c6 56
b 8 20
Roosendaal
b616
c7 35
b 921
Roosendaal
b6 38
c7 46
b 9 38
Bergen op Zoom
b7 02
c8 09
b 9 58
Vlake
b7 48
c8 53
blO 23
Goes
b8 11
c9 10
blO 36
Middelburg
b9 47
cl 44
blO 66
Vlissingen
bS 55
cl 62
bil 03
8 22
8 44
851
9 39
10 26
10 48
815
8 31
9 06
9 53
9 39
10 48
10 59
1114
1140
1152
1212
12 20
10 19
10 38
11 25
1151
1044
1249
104
158
a Alleen des Maandags, b Alleen op werkdagen. C
des Zaterdags van 2-7'32 tot 2S-7- 32 en alleen des
tot 5-9-32, e Marktrein alleen Dinsdags.
10 24
10 47
10 40
11 36
12 21
12 43
11 15
11 31
12 06
12 43 c
19 62 c
2 14
a2 22
a2 38
a3 01
a3 36
a3 44
Alleen
l 15
1 31
2 06
2 44
119
147
139
2 46
3 32
3 63
145
201
2 36
3 06
2 58
3 42.
221
4 29
517
6 38
2 45
3 01
2 53 b3 05
3 47 4 02
4 07
4 25
5 06
6 22
5 53
601
op Zon- en
en des
b4 22
4 44
4 48
6 45
6 37
7 01
4 15
4 al
5 06
6 43
5 52
7 01 1019
c7 15 b7 15 10 29
c7 36 b7 39 10 44
c8 19 bS 80 1113
c3 35 b3 61 11 25
c9 07 b9 30 11 45
cl 15 b9 89 11 63
Feestdagen, d Alleen
Zaterdags van 25-7-'32
2 45
301
3 36 b3 51
b4 21
4 05
b5 33
321
7 46
8 13
8 05
9 09
956
10 17
7 45
8 01
8 36
9 12
9 21
615 10 58 2 04 5 02a 6 20b
6 24 11 06 213 5 U a 6 2Qb
6 33 11 14 2 21 5 21a 6 38b
6 41 11 21 2 29 6 28a 6 46b
653 1133 2 40 5 42a 6 58b
7 13 11 40 2 50 5 68a 7'7b
a7 26 12 06 3 32 6 06 88
a8 19 12 59 4 13 6 5ï 8 14
8 32 12 09 3 11 6 03a 7 s( b
9 3i 1 04 4 10 710»828b
9 41 1 12 4 25 7 23 8 16
10 01 1 57 4 50 7 47 9 36
a Alleen op werkdagen, b Alleen 00 Zon
en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMech den
v Mechelen
a Brussel
v Brussel c5l2 9 42 bl 15 6 52
a Mechelen 6 07 10 12 1 6 2 6 13
v Mechelen 6 10 10 21 1 56 6 22
a St. Nic. v. Mech. 7 19 11 82 2 58 7 24
v Antw. n. St. Nic. 6 12 11 14 2 04 7 06
a St. Nic. v. Antw. 7 15 1204 2 54 7 45
v St. Nic n. Tern. 7 25 12 10 3 12 7 48
Huist 8 20 1 08 4 - 8 44
.Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53
„Axel 8 36 1 19 416 9
„Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09
a Ter Neuzen 8 63 1 37 4 34 9 18
en Feestdagen.
.01.
c Vertrekt van Brussel Zuid
v. Axel, Wed. Gilqamse
a. Hulst, Station
Alleen op werkdagen.
6 45 10 4 15 v. Hulst, Station
7 56 11 20 5 30 .Axel. Wed. Gilijainse
S 30
9 40
2 30
3 45
8 80
910
Werkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzen vm. 10,35 nm.
Aankomst Borsselen
Aankomst te Vlissingen bh
Vertrek trein van Vlissingen
10,55
12,06
1.13
1—
2.20
3,30
4.21
Aankomst trein te Vlissiugen
Vertrek boot van Vlissingen
Aankomst Borsselen
Aankemst te Neuzen
8,55
9,05
9,25
10,35
na.
12,37
12.45
1,05
2,16
4,55
5,15
6,25
6.52
2,50
4,—
4,50
5,30
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,45 10.50 12,06 S,- 5,40
6,-0 8,30 11.05 12,50 3,4b 6,2a
6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,37
7,14 9 08 11.39 J,n 4,26 7,01
7 41 S.49 12.17 1,44 4,52 7,21
8 1110,£5 11.52 2,22 5,22 7.07 11,25
8,30
9,15
9,28
9,50
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk,
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8 04 10 33 11,60 2,20 6,36 8,47
7*39 9,46 12 14 1,41 4,50 8,10
6,25 8',27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59
6 4c 8,44 11,07 12, 3 4,- 7,03 9,21
6^55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,30
7',40 9,35 12,— 1,45 4,55 7,55 10,15
•Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 4,— 6 7,25 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,30 6 30 7,ir5l0c6
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,40 6 40
Aankomst te Vlake 7,35 9,55 12,20 1,45 4,50^3 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,331,67 5,07 i 83
n Vlissingen 7,4810,23 2,07 5,06 8,30 11 13
Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2811 40 2,07 5,16 6,25 8,<T)
Vlissingen 7,5410,06 1,57 5,( 7 8,23
Vertrek tram van Vlake 8,-10,251160 ^>'^10 6,30 8,86
Aankomst te Hansweert 8,10 10,85 12 2,20 5,20 6.40 8,4a
Vertrek boot van Hansweert 6 8,16 10,40 12,16 2,2.» 5 30 6,40 6,46
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4611,1012,45 2,656 —7,109,15
Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110312,20 1237 250 435 601 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 780 915 1130 12,50 2, 5 440 610 725
Aankomst bootte Breskens 620 8946 121,20 326 510 64) 756
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1210 1.26 335 5 0 650 8
Aankomst te Vlissingen 665 860 1110 1240 1 56 406 6— 720 830
Vertrek treinvan Vlissingen 866 918 1134 118 422 615 734 840
De booten wachten op treinen, indien dl' de diepst toelaat.
Is btl ben» dering opgegeven 's Maat dags om 6,10 u.
Zondagen.
vm
vm
10,35 nm 7,40
10,55 8,—
12,06 9,10
1,13
nm.6,01
9,05 6 10
9,26 6,30
10,31 7,40
vm.
6.55
nm.
5 30
n
6.40
6,52
6,15
6,37
tl
7.14
9
7,01
pi
7,43
9.10
7,21
8,35
vm. 9,07 nm. 8 33
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
8 10
8,43
9,06
9,10
9,65
7.-
7,30
7.40
T.50
7.58
8.63
1.—
1,30
1.36
1.46
1.57
2, 07
6.40
7.10
7.15
7.25
7.33
8,19
9 15
9 45
6J10
6 40
8.53
7.68
8.65
9.05
9.10
9.40
2.07
1.57
2.10
2.20
2.25
2,55
9 62 1 68
7,30 10,— 2 05
8,— 10,30 2 35
8.18
8.25
8.39
8.45
8.45
9.16
6,01
6,10
6,40
10,60 3 30 6,60
11,20 4 - 7,20
4 22 7,34
8,60
9 20
9,33
De aankomst der booten