Stoombootdienst op de Wester-Schelde FEUILLETON. Een moeilijke taak. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. 3VL 1 DELEN 1ST V E R. V O B R Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine. Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent IJzendJjke. Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. Stoomtram Hulst—Walsoorden. VLISSING EN—KO OSEN D A AL. SPOORWEG MECHELEN- TERNEEZEN. Auto-Omnibusdienst AxelHulst Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging. Vlissingen—BorsselenNeuzen. NeuzenHoedekenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. W alzoordenHansw eertV lake. Vlake—HansweertWalzoorden. Vlissingen— Breskens. Breskens—Vlissingen. Maar die gevoelens van vreugde gingen spoedig weer voorbij. Het som bere gezicht van den heer a'Agen en de vurige blik van Maignan brachten mij tot de werkelijkheid terug en ik begreep weer waarvoor we onderweg waren. De lieder, die wij achterna gingen, hadden een voorsprong van vijf uur. De gedachte aan wat er in die vijf uur met de twee hulpelooze vrouwen gebeurd kon zijn, vervulde me weder om met hevige onrust en opnieuw gaf ik mijn paard de sporen, opdat er geen minuut van onzen kostbaren tijd verloren zou gaan. Ik dacht alleen maar aan de Biühl, op vvien ik mij wreken wilde en de bespottelijke om zichtigheid, waarmede Simon Fle x Franchette ontweek, die bij hetminsie teeken woedend uitviel (wat de man nen telkens in 1 chen deed uitbarsten, zoodat ze eindelijk door iedereen voor den gek gehouden werd) kon me niet doen glimlachen. We reden door Centres, dat op vier mijlen van Blois ligt en om vier uur 's middags passeerden we de Cher, bij Selles, waar we onze paarden lieten rusten. Hier hoorden we, dat het ge zelschap van de Brühl eenige uren ge'eden voorbij was gekomen, waaruit ik begreep dat hij op weg was naar Limousin, een district dat onder be scherming van Turenne stond. We zagen dus in, dat we geen minuut te verliezen hadden, maar de wegen begonnen nu slecht en zande rig te worden, zoodat we drie uur na zonsondergang Levreux pas bereikten. Ik had het liefst nog naar Chateauroux Willen doorgaan, want ik was er van overtuigd, dat de B ii.I daar zou ovei- nachten. De duisternis en het gebrek aan een goeden gids maakten dit echter onmogelijk zoodat we dien nacht te Levrei x moesten blijven. Men vertelde ons daar voor he t eerst van de pest, die hevig in Chateauroi x heerschte en ook in de streek ten zuiden daarvan groote verwoestingen had aangericht. Onze waard deed vreeselijke verhalen over de slacht offers, die gevallen waren en het vee, dat reeds was omgekomen. We luis erden er maar half naar en waren het weer vergeten, toen wij den volgenden morgen opstonden. Kort na zonsopgang vertrokken we en reden drie mijlen met den groolsten spoed voort. Zonder dat we begrepen waarom, liet onze gids ons bij een bosch ineens in den steek. We verdwaalden en von den slechts met de grootste moeite den weg terug. Eindelijk bereikten we tegen den middag Chateauroux Voordat we de stad binnenreden zagen we iets heel eigenaardigs. Op een heuvei ontdekten we plotseling een kamp van huiten en tenten- Een groote menigte mant ea en vrouwen lagen zich in de zon te koesteren of waren bezig met koken en houthak ken, terwijl verscheidene kinderen de lucht vervulden met luide kreten en gelach. Toen zij ons zagen ontstond er een plotselinge paniek. De vrouwen en de kinderen vluchtten schreeuwend in de bosschen, terwijl de mannen, die er ellendig mager en bleek uit zagen, ons verschrikt aankeken. Daar ik zag dat het te oordeeien naar de handige wijze waarop de hut ten in elkander waren geze', geen troep vagebonden waren, zeide ik tot mijn manschappen dat ze stil zouden staan en ik steeg af. Wat beteekent dit allemaal vroeg ik. Jullie gaat veel te vroeg naar buiten. Waar komen jullie van daan Van Chateauroux, zeide de voorste, en toen ik naderbij kwam, zag ik aan zijn kleeding dat ik met een welva renden stedeling te doen had. Waarom vroeg ik. Hebben jullie geen huizen Ja, natuurlijk hebben wij huizen, zeide hij kortaf. Maar hoe komen jullie dan hier ging ik voort, terwijl ik de sombere gezichten aandachtig opnam. Zijn jullie soms achtervolgd ge worden J i, achtervolgd door de pest antwoordde hij op bitteren toon. Wilt u ons wijsmaken, dat u daar nog niets van gehoord hebt In Cha teauroux sterft er een derde van de bevolking aan. Neem dus mijn goeden raad aan, mijnheer, en ga met uw troep naar huis. Is het dan zoo ergriep ik uit. ik had het verhaal van den waard vergeten en voor het eerst drong de vreeselijke werkelijkheid tot mij door. Of het zoo erg is Het is ont zettend. Ziet u daar dien blauwen mist ging hij voort, terwijl hij naar het dal wees, waarover een lichte nevel hing. Ziet u dat? Wel. daar waart de dood rond. U zult in Cha teauroux gemakkelijk stalling voor uw paarden vinden en ook wel iemand die u een nachtverblijf zal verschaffen, want daar zijn nog wel menschen, maar als u de Indre overgaat, zult u een toestand aantreffen, die u aan een slagveld doet denken. U zult er geen levend wezen vinden, want er zijn alleen maar lijken. Het land is ver vloekt. Als u niet aan de pest zult sterven, dan zult u van honger om komen. Ik dacht aan degenen, die wij na gingen. Ik vroeg hem of hij niet een gezelschap ruiters, waaronder elf man nen en twee vrouwen, had zien voor bij komen. Hij beantwoordde dit bevestigend. Den vorigen avond had hij ze gezien. De paarden konden nauwelijks verder van uitputting en de mannen raasden van vermoeienis. Hij meende echter, dat ze niet de stad waren ingegaan, maar dat ze een kamp hadden opge slagen op een halve mijl afstands en tvee of drie uur voor onze komst naar het zuiden waren gereden. Dan kunnen we ze vandaag mis schien nog inhalen, zei ik. Misschien, mijnheer. Ik denk dat er groote kans op is, dat u ze wel hier of daar op den weg ruit zien liggen. Ik haalde de schouders op en be dankte hem voor zijn inlichtingen. Toen ik omkeerde zag ik, dat een onzer mannen met Maignan over het gevaar van besmetting stond te praten en groote neiging vertoonde om weer terug te gaan, maar ik tikte hem be velend op de schouders en wees hem zijn paard, alsof er niets gebeurd was. Hij sleeg met een gedwee gezicht op. Ik gaf nu het sein tot vertrek en zor- der iets te zeggen gaven allen de paarden de s poren en slaagde er in om meester te blijven over mijn troepje. Ik was bang, dat het gauw gedaaa zou zijn, te oordeeien naar de ver schrikte gezichten en het gemompel, dat ik hier en daar opving. De roeke- looze mannen, die voor het grootste gevaar niet terugdeinsden, waren bleek van ontzetting en ktken met angstige oogen naar het dal voor ons. Maig nan, de meest onverschrokkere, zag er bedrukt uit en had zijn stoutmoe dig voorkomen geheel verloren. Slechts drie onder hen bewaarden hun koel bloedigheid Francis d'Agen, die doorreed alsof hij niets gehoord had, Simon Fle.x, die keek alsof hij ner gens /bang voor was, terwijl Fran chette, die den meesten s^oed van allen had, slechts een ding voor zich zag het gelaat van haar meesteres. We vonden de poorten van de stad open, wat op mijn manschappen groo teren indruk maakte, dan de meest vijandtlijke ontvangst. De hoofdstraat lag eenzaam en verlaten voor ons. Langs de huizen dwaalden een paar magere honden, en in een zijstraat zagen we een paar wrakken van men schen. die ons met wezenlooze oogen aanstaarden. In de verte werd een klok geluid en vanuit sommige huizen klonk het klagen van vrouwenstemmen ons in de ooren De verlaten pleinen, de zwarte kruisen, waarmede bijna ieder huis gemerkt was, de verschrikte gezichten, die vanuit enkele ramen op ons neerzagen, vervulden mijn mar.- nen zóó van ontzetting, dat zs hun zelfbeheersching verloren. Ze joegen elkander op om zoo gauw mogelijk voort te komen. Ze trachtten er niet naar om in een herberg af te stappen en zetten slechts hun paarden aan om de stad weer uit te komen. (Wordt vervolgd). v Driesch. Axel Zaamslag a Neuzen v Neuzen v Hoek a Philippine 5 35 5 40 6 05 8 27 6 29 8 52 6 30 9 20 6 43 9 35 6 53 9 49 8 8 05 1130 2 35 6 15 11 35 2 40 6 20 12 01 3 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 49 7 55 v Philippine 7 Hoek 7 10 a Neuzen 7 25 v Neuzen 7 67 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch. 8 51 9 54 1 25 4 56 8 05 10 05 1 35 5 10 8 20 10 20 1 50 5 25 8 35 1130 2 £0 6 15 8 40 12 3 02 6 42 12 15 3 22 7 02 12 20 3 27 7 07 9 12 9 32 9 37 Drieseh. Axel Zaamslag KapeBburg Hengstdijk Groenendijk Kloosterz. Walsoorden 5 30 5 35 6 56 610 6 20 6 30 6 35 6 41 8 8 05 8 26 8 40 8 47 8 55 8 68 9 03 11 £0 1135 12 - 1214 12 24 12 34 12 39 12 45 2 35 2 40 3 3 13 3 22 3 31 3 34 3 39 615 6 20 6 42 6 55 7 04 7 13 7 17 7 22 Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Driesch. 7 40 7 46 7 51 8 01 811 8 26 8 46 8 51 11 15 11 20 11 25 11 35 11 45 11 59 12 15 12 20 210 216 2 20 2 30 2 43 8 02 3 22 3 27 6 06 6 11 615 6 23 6 31 6 42 7 02 7 07 7 30 7 36 7 41 7 51 8 01 817 8 37 8 42 Drie Seheuwen Westdorpe Sas van Gent Philippine Pvrawide IJzendijke IJzendijke Schoondijke 6 00 615 6 31 6 54 7 18 7 30 8 00 8 23 852 1221 9 07 12 36 9 28 12 53 9 £3 1 24 10 2S 10 38 10 39 11 02 149 2 02 2 04 2 24 3 29 3 45 4 18 4 51 5 14 5 27 5 28 5 46 710 7 25 7 42 8 02 8 29 8 45 Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe l Drie Schouwen 6 12 6 26 6 54 7 26 7 41 7 58 8 28 1231 8 46 12 f0 9 13 12 52 9 26 1 05 9 53 10 45 1105 11 25 124 2 01 214 2 34 2 51 3 13 403 4 25 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8(2 6 32 8 50 610 f9 10 f Rydt op verzoek door tot Axel-Brug. v Driesehouwen 6 10 v Zuiddorpe 6 15 v Boodesluis(H.T.) 6 27 v Kruisstraat(B.T.) 6 19 a Moerbeke 6 27 (B. T.) 8 55 9 - 9 12 9 03 912 12 25 12 S0 12 42 12 34 12 42 3 30 3 35 3 47 3 39 3 47 v Moerbeke v Kruisstraat v Roodesluis (H. T.) v Zuiddorpe a Driesehouwen 7- 710 7 41 7 49 7 55 10 38 1046 1117 11 23 11-29 135 1 45 216 2 24 2 31 5 22 5 30 6 01 6 08 6 14 v Hulst 6 8 15 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50 Terhole 6 18 3 43 1038 1233258523 7 918 Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16 Kleesterz. 6 45 9 1055 12 50 3 15 5 45 715 9 25 a Wal*. 6 46 9 05 11— 12 s5 3 20 5 55 720 9 3C v Walz. 650 910 1116 105 340 605 715 940 Kloosterz. 655 915 1121 113 345 610 737 945 „Kuitaart, 704 924 1130 123 1-54 617 746 954 Terhole 712 932 1128 113 402 625 754 1002 a Hulst, 730 950 1156 155 420 640 812 1020 v VBseingen a& 42 Middelburg aè 51 Goee a6 11 Vlake a6 23 Bergen op Zoom a6 49 a Roosendaal a7 03 v Roosendaal a7 13 a Rotterdam beurs a8 11 a Rotterdam D. P. a8 19 a Den Haag HJ5. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam CJB. 9 44 v Roosendaal +7 09 a Breda fl 29 'b Hertogenbosch a Utrecht C.S. v Nijmegen a Arnhem b5 05 b6 15 b6 49 b7 07 b7 53 b8 13 b8 40 b9 42 a9 50 10 22 10 57 11 14 8 47 9 07 9 56 10 58 1107 11 46 bi 12 c7 b7 22 e7 10 b7 41 c7 43 b7 54 cY £8 b8 19 c8 42 b8 33 c9 c9 17 10 33 1041 11 22 11 57 12 14 931 10 06 11 15 12 27 12 01 12 23 b9 18 b9 29 b9 49 blO 06 blO 51 bil 09 11 24 12 36 12 44 1 22 1 57 2 14 11 22 11 42 12 30 1 36 1 60 b2 16 bil 34 bil 45 bl2 17 bl2 33 b 1 18 b 136 bl 52 b3 07 b3 14 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 1 13 1 24 1 44 1 57 2 24 2 38 2 49 3 49 3 58 4 29 5 15 5 35 2 47 3 07 3 57 5 03 4 45 6 09 b3 04 b3 20 b4 03 b4 21 b4 53 6 09 617 6 52 7 27 7 44 4 46 5 07 5 55 6 57 6 48 7 21 4 22 4 32 4 52 5 07 5 50 6(8 6 39 8 05 6 33 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 8 22 8 57 9 14 617 6 39 7 33 914 8 55 53 35 55 37 •23 15 9 34 d9 38 O O M 31 40 53 31 58 blOOl 10 48 1108 8 21 8 41 9 29 10 30 10 19 10 57 7 34 744 813 8 28 911 9 29 9 37 10 34 10 42 11 22 11 57 0 14 9 43 1021 Arnhem 6 67 Nijmegen 7 22 Utrecht C.S. 7 16 's Hertogenbosch 6 60 8 14 Breda b5 43 8 59 Roosendaal b6 19 7 28 9 21 Amsterdam C.S. b6 34 Haarlem b6 64 Den Haag H.8. b7 39 b 811 Rotterdam D.P. bi 56 c5 48 Rotterdam Beurs c6 56 b 8 20 Roosendaal b616 c7 35 b 921 Roosendaal b6 38 c7 46 b 9 38 Bergen op Zoom b7 02 c8 09 b 9 58 Vlake b7 48 c8 53 blO 23 Goes b8 11 c9 10 blO 36 Middelburg b9 47 cl 44 blO 66 Vlissingen bS 55 cl 62 bil 03 8 22 8 44 851 9 39 10 26 10 48 815 8 31 9 06 9 53 9 39 10 48 10 59 1114 1140 1152 1212 12 20 10 19 10 38 11 25 1151 1044 1249 104 158 a Alleen des Maandags, b Alleen op werkdagen. C des Zaterdags van 2-7'32 tot 2S-7- 32 en alleen des tot 5-9-32, e Marktrein alleen Dinsdags. 10 24 10 47 10 40 11 36 12 21 12 43 11 15 11 31 12 06 12 43 c 19 62 c 2 14 a2 22 a2 38 a3 01 a3 36 a3 44 Alleen l 15 1 31 2 06 2 44 119 147 139 2 46 3 32 3 63 145 201 2 36 3 06 2 58 3 42. 221 4 29 517 6 38 2 45 3 01 2 53 b3 05 3 47 4 02 4 07 4 25 5 06 6 22 5 53 601 op Zon- en en des b4 22 4 44 4 48 6 45 6 37 7 01 4 15 4 al 5 06 6 43 5 52 7 01 1019 c7 15 b7 15 10 29 c7 36 b7 39 10 44 c8 19 bS 80 1113 c3 35 b3 61 11 25 c9 07 b9 30 11 45 cl 15 b9 89 11 63 Feestdagen, d Alleen Zaterdags van 25-7-'32 2 45 301 3 36 b3 51 b4 21 4 05 b5 33 321 7 46 8 13 8 05 9 09 956 10 17 7 45 8 01 8 36 9 12 9 21 615 10 58 2 04 5 02a 6 20b 6 24 11 06 213 5 U a 6 2Qb 6 33 11 14 2 21 5 21a 6 38b 6 41 11 21 2 29 6 28a 6 46b 653 1133 2 40 5 42a 6 58b 7 13 11 40 2 50 5 68a 7'7b a7 26 12 06 3 32 6 06 88 a8 19 12 59 4 13 6 5ï 8 14 8 32 12 09 3 11 6 03a 7 s( b 9 3i 1 04 4 10 710»828b 9 41 1 12 4 25 7 23 8 16 10 01 1 57 4 50 7 47 9 36 a Alleen op werkdagen, b Alleen 00 Zon en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nicolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. aMech den v Mechelen a Brussel v Brussel c5l2 9 42 bl 15 6 52 a Mechelen 6 07 10 12 1 6 2 6 13 v Mechelen 6 10 10 21 1 56 6 22 a St. Nic. v. Mech. 7 19 11 82 2 58 7 24 v Antw. n. St. Nic. 6 12 11 14 2 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 1204 2 54 7 45 v St. Nic n. Tern. 7 25 12 10 3 12 7 48 Huist 8 20 1 08 4 - 8 44 .Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 „Axel 8 36 1 19 416 9 „Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 63 1 37 4 34 9 18 en Feestdagen. .01. c Vertrekt van Brussel Zuid v. Axel, Wed. Gilqamse a. Hulst, Station Alleen op werkdagen. 6 45 10 4 15 v. Hulst, Station 7 56 11 20 5 30 .Axel. Wed. Gilijainse S 30 9 40 2 30 3 45 8 80 910 Werkdagen. Neuzen—Borsselen—Vlissingen. Vertrek boot van Neuzen vm. 10,35 nm. Aankomst Borsselen Aankomst te Vlissingen bh Vertrek trein van Vlissingen 10,55 12,06 1.13 1— 2.20 3,30 4.21 Aankomst trein te Vlissiugen Vertrek boot van Vlissingen Aankomst Borsselen Aankemst te Neuzen 8,55 9,05 9,25 10,35 na. 12,37 12.45 1,05 2,16 4,55 5,15 6,25 6.52 2,50 4,— 4,50 5,30 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,45 10.50 12,06 S,- 5,40 6,-0 8,30 11.05 12,50 3,4b 6,2a 6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6,37 7,14 9 08 11.39 J,n 4,26 7,01 7 41 S.49 12.17 1,44 4,52 7,21 8 1110,£5 11.52 2,22 5,22 7.07 11,25 8,30 9,15 9,28 9,50 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk, Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8 04 10 33 11,60 2,20 6,36 8,47 7*39 9,46 12 14 1,41 4,50 8,10 6,25 8',27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59 6 4c 8,44 11,07 12, 3 4,- 7,03 9,21 6^55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,30 7',40 9,35 12,— 1,45 4,55 7,55 10,15 •Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 4,— 6 7,25 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,30 6 30 7,ir5l0c6 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,40 6 40 Aankomst te Vlake 7,35 9,55 12,20 1,45 4,50^3 50 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,331,67 5,07 i 83 n Vlissingen 7,4810,23 2,07 5,06 8,30 11 13 Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2811 40 2,07 5,16 6,25 8,<T) Vlissingen 7,5410,06 1,57 5,( 7 8,23 Vertrek tram van Vlake 8,-10,251160 ^>'^10 6,30 8,86 Aankomst te Hansweert 8,10 10,85 12 2,20 5,20 6.40 8,4a Vertrek boot van Hansweert 6 8,16 10,40 12,16 2,2.» 5 30 6,40 6,46 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4611,1012,45 2,656 —7,109,15 Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110312,20 1237 250 435 601 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 780 915 1130 12,50 2, 5 440 610 725 Aankomst bootte Breskens 620 8946 121,20 326 510 64) 756 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1210 1.26 335 5 0 650 8 Aankomst te Vlissingen 665 860 1110 1240 1 56 406 6— 720 830 Vertrek treinvan Vlissingen 866 918 1134 118 422 615 734 840 De booten wachten op treinen, indien dl' de diepst toelaat. Is btl ben» dering opgegeven 's Maat dags om 6,10 u. Zondagen. vm vm 10,35 nm 7,40 10,55 8,— 12,06 9,10 1,13 nm.6,01 9,05 6 10 9,26 6,30 10,31 7,40 vm. 6.55 nm. 5 30 n 6.40 6,52 6,15 6,37 tl 7.14 9 7,01 pi 7,43 9.10 7,21 8,35 vm. 9,07 nm. 8 33 7,41 9,18 9,35 9.45 10 30 8 10 8,43 9,06 9,10 9,65 7.- 7,30 7.40 T.50 7.58 8.63 1.— 1,30 1.36 1.46 1.57 2, 07 6.40 7.10 7.15 7.25 7.33 8,19 9 15 9 45 6J10 6 40 8.53 7.68 8.65 9.05 9.10 9.40 2.07 1.57 2.10 2.20 2.25 2,55 9 62 1 68 7,30 10,— 2 05 8,— 10,30 2 35 8.18 8.25 8.39 8.45 8.45 9.16 6,01 6,10 6,40 10,60 3 30 6,60 11,20 4 - 7,20 4 22 7,34 8,60 9 20 9,33 De aankomst der booten

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4