tegenvalt. Er wordt wel geschermd
met een batig slot op de begroo
ting van f 17,823 gewone dienst
ei/ f4829 kapitaaldienst, maar
spr. vindt dat denkbeeldig, want
als hij goed ingelicht is, zou er
maar f 7000 over zijn, omdat er
nog kwade posten zijn te betalen
voor de bijzondere scholen. Het
spijt spr., dat het zoo laat gewe
ten is van dat batig slot, want
hij neemt wel aan, dat het moei
lijk te schatten was ook voor
den fiscus, hoeveel er binnen zou
komen, maar dan had spr. liever
gezien, dat we niet direct, zooals
nu gebeurd is, voorstellen voor
belastingverhooging te bespreken
kregen. Er is nu door verschil
lende heeren maar direct voor
belastingverhooging gestemd, ter
wijl we aangaande de zuivere
gegevens in het duister leefden.
En verbeeld u eens, voorzitter,
als we voor de belastingverhoo
ging gestemd hadden, dan zaten
we er mee, terwijl er een batig
slot is. Spr. vraagt, hoe komen
ze er in Middelburg bij, om over
belastingverhooging te spreken,
want in de stukken hebben ze
het nóg over meer opcenten op
de fondsbelasting of klasse II.
En waar het my tegenvalt, dat
B. en W. adviseeren, nog niet
tot koiting over te gaan, wil ik
wel meêdeelen, dat volgens mij
B. en W. wel een beetje te op
timistisch tegenover het batig
slot staan, en tegenover de uit
gaven. Denken B. en W. somr,
dat de tijd gunstiger wordt?
Wanneer dit het geval is, wil ik
wel zeggen, dat ik daar tegenover
een beetje meer pessimistisch ge
stemd ben. En niet zonder reden.
Als men beziet, hoevee! werke-
loozen er weer iederen dag zijn,
en hoeveel menschen er op de
fabrieken te Sluiskil bedankt wor
den, dan is mijne meening, dat
er veel kans beslaat, dat er voor
de werkeloozenzorg nog meer
offers zullen gevraagd worden,
dan in het le halfjaar. En dan
wordt gezegd door B. en W. dat
er nog al wat werk te vinden zal
zijn, door veel menschen, in den
landbouwoogst, maar wij weten
allen, dat dit meestal allemaal
machinaal gebeurt en daar tegen
woordig niet veel menschenhai.-
den bij van noode zijn. Ook be
treffende het aardappels rooien
zal het dit jaar, geheel anders
loopen buiten andere jaren. Daar
de handel daarin dit jaar geheel
en al lam geslagen ligt en er
vele landbouwers zijn, die geen
kans zullen krijgen, om te ver-
koopen, of het zal voor zulke
lage prijzen zijn, dat de zaak
verre van rendeerend is, zie ik
er in, dat straks de landbou
wers de paarden voor de rooiers
zullen spannen en de aardappels
dan machinaal zullen worden
gerooid. En daarin vinden wel
veel kinderhanden werk, maar
geen groote menschen. Want,
voorzitter, als men beziet, dat er
op andere jaren op dezen datum
des jaars al vele menschen bij
de kooplieden aan het rooien
waren, en nu, omdat er geen
handel is, massa's werkloos
ronddoolen, dan staat het er
werkelijk niet zoo best voor.
Gaan wij nog een stapje verder
in den landbouwoogst en zien
wij op den uitzaai van bieten
en vlas, waar andere jaren vele
menschenhanden werk in vonden
en nu van deze producten haast
niets is uitgezaaid, dan moet
men, wanneer men een beetje
oog wil hebben voor de werke
lijkheid, absoluut aangaande de
werkeloosheid niet optimistisch
gestemd zijn, zooals B. en W.
Voorzitter, hier moet maar niet
gerekend worden op veel werk
en weinig werkeloozen, maar op
weinig werk en veel werkeloo
zen. En om deze reden moet
men niet direct denken, dat mijn
voorstel overbodig is, zooals B.
en W. hier zeggen, maar raad ik
hier de raadsleden allen aan,
laat ons voortgaan, op den weg
der bezuiniging. En zooals ik
één der grootste mannen heb
hooren zeggen, laat ons geen
kleine bezuinigingen verwaar-
loozen.
Wie zal ons zeggen, of ook
het batig slot nog niet een
beetje meer tegen zal vallen»
Ook wil ik hier enkele vragen
stellen aangaande de mededee-
ling van B- en W dat op mijn
voorstel hier op de gemeente
ambtenaren öf 80 öf 200 gld.
kan bezuinigd worden. Hoe ko
men B. en W. daarbij, om dit
aldus mede te deelen. Ik zeg
hier nogmaals, dat volgens mijn
voorstel per jaar op de gemeen
teambtenaren zonder de veld
wachters f 406 bezuinigd kan
worden, en met de veldwachters
per jaar f 566 38. Waar mijn
voorstel in April 1932 in den
Raad was, stel ik voor met
terugwerkende kracht, dus voor
dit jaar9 maanden. En dan
wordt het geen bedrag zooals B
en W. meedeelen van 80 of 200
gld. maar zonder de veldwach
ters f306 en met de veldwachters
f 424.80.
In de 2e plaats krijgen wij de
gasfabriek. Hierop kan bezuinigd
worden f 1084.32 of per negen
maanden f810, en op de vleesch-
keuringsdienst f 190. Ei nu wordt
er gezegd, het geld van die be
drijven komt niet direct ten goede
aan de gemeente, maar voorzitter
wanneer nu de raad de verorde
ningen aangaande die zaken wil
wijzigen, om het bedrag in de
gemeentekas te storten, dan kan
dat toch altijd geschieden
Waar ook de P. Z. E. M. haar
tarieven verlaagt, zou het absoluut
geen kwaad kunnen, wanneer ook
de gasverbruikers iets minder
moesten betalen. Evenzoo is het
met de keurloonen, want dan
komt toch dit alles ten goede aan
het publiek. En waar er nu van
het G. O. meêgedeeld wordt, dat
er voorstellers zijn, die niets an
ders motiveeren, dan dat de le
vensstandaard 25 pet. gedaald is,
daar zeg ik, dat dit niet goed
genotuleerd is. Want in de le
plaats, is door mij als voorsteller
opgemerkt, dat er verschillende
producten zijn, die haast op peil
zijn van voor den oorlog, en er
verschillende lager onder zijn.
Er zijn door mij verschillende
producten genoemd. Ook wo dt
er door verschillende heeren in
het G. O. opgemerkt, dat de sa-
lariëering in Axel minder is, dan
in andere plaatsen, met eenzelfde
aantal inwoners. Maar, zooals
ik in het G. O. heb opgemerkt,
volgens mij moet de salariëering
niet gaan naar het aantal inwo
ners, maar volgens prestatie.
Want verbeeld u, Voorz., dat er
gemeenten zijn, die te voortvarend
zijn in het salarieeren, dan mag
Axel zich daar toch niet aan
spiegelen Want dan zeg ik
dan draaien wij de zaak even
om en kunnen wij ook zeggen,
dat Axel met haar salarissen op
peil staat, en die gemeenten, die
daarboven staan, met hetzelfde
aantal inwoners boven hun stand
leven.
En daarom zegt volgens mij
een regeling zooals door één der
ambtenaren werd opgemerkt, voor
mij niets Want verbeeld u
Voorz., als men zoo iets in het
particuliere bedrijf eens ging toe
passen, dat b.v. een werkgever
met een klein gezin zijn arbeiders
minder moest betalen, dan een
werkgever met een groot gezin,
terwijl ze beiden evenveel, of
evenlang, of hetzelfde werk moes
ten verrichten. En Voorz., of
men nu op Zaamslag, Neuzen of
Koewacht als le ambtenaar het
zelfde werk doet, en evenlang,
of evenveel uren, blijft voor mij
hetzelfde. Daarom moet volgens
mij ieder baas zijn in zijn eigen
huishouding, en zoo ook in de
Gemeentehuishouding heeft men
met een ander niets te maken,
maar moet mer. ieder betalen naar
prestatie, en naar eigen huishoud-
regeling.
En ook, waar in Art, 4 onder
cijfer 6 in de verordening rege
lende de benoembaarheid en de
salarieering van de veldwachters,
staat, wanneer de gemeente-finar-
ciën het noodzakelijk maken, dat
een algemeene korting op de sa
larissen moet worden toegepast,
zal die regeling ook op deze
functionarissen van toepassing
zijn. Ik hoop daarom dat wan
neer mijn voorstel of een ander
voorstel straks mocht Worden
aangenomen, het dus ook voor
deze functionarissen van toepas
sing zal zijn»
En nu ik hier nog een schrijven
bij mij heb, van één der grootste
economen van 't land, die mij
daarin meêdeelde, dat het index
cijfer in 1926, 93 is, in 1928 94.8
en in 1932 67.7, dan moeten wij
toch wel aannemen, dat de levens
standaard een stuk gedaald is.
En als er nu meêgedeeld wordt,
dat B. en W. met de begrooting
van 1933 van plan zijn met een
salariskorting voor der. dag te
komen, zooals die door het Rijk
zal worden aangeschreven, zal
dit toch volgens mij nog wel een
poosje duren, omdat het Rijk dan
eerst wettelijke voorschriften zal
moeten aannemen, om dit bij de
gemeenten af te dwingen. En
waar hier ook nog meêgedeeld
wordt, toch niet verder te kunnen
gaan, dan Ged. St. in Middelburg,
wil ik toch nog meêdeelen, wan
neer nu in Middelburg nog geen
open oog genoeg is voor de wer
kelijkheid, dan moet dit voorbeeld
niet door de Axelsche raadsleden
gevolgd worden.
Op grond van al deze genoemde
factoren, handhaaf ik mijn voor
stel, met terugwerkende kracht
tot 1 April 1.1., om een tractement
boven de f 1000, voor het volle
bedrag voor korting in aanmerking
te laten komen, zooals mijn voor
stel aangeeft. Ik hoop, dat mijn
voorstel gesteund wordt, endoor
de meesten onzer er vóór gestemd
zal worden, opdat wij op den
weg van bezuiniging voort kunnen
gaan.
De VOORZ. zegt hierop, dat
dhr. van Bendegem veel heeft
gezegd over de voorgestelde be
lastingverhooging, maar die voor
stellen waren natuurlijk niet ge
komen, als we geweten hadden,
dat de vooruitzichten voor de
gemeentefinanciën zoo gunstig
waren en ook Ged. St. weten dat
niet, daarom steller, ze nog voor
om onder die omstandigheden de
belastingen te verhoogen. B. en
W. konden niet weten, dat de
rekening zou sluiten met een batig
saldo van f 17000, terwijl daar
toch nog ongeveer f 4000 afgaat.
Intusschen is die belastingverhoo
ging nu niet meer noodig.
Wat betreft de wijziging van
de uitgaven in de bedrijven, o.a.
door vermindering van salaris of
tarieven, zegt spr., zouden nieuwe
verordeningen noodig zijn of
goedkeuring van de wijzigingen,
wat niet mogelijk is, want we
hebben ook nog contracten met
andere gemeenten, zooals b.v.
voor het gas met Terneuzen. Ten
opzichte van den gasprijs kan
spr. echter wel mededeelen, dat
er plannen in voorbereiding zijn
om die te verlagen.
De keurloonen laten een klein
batig saldo over, dat ten slotte
nog met andere gemeenten moet
gedeeld worden. Maar als de
keuringsdienst een verlaging toe
laat, zullen B. en W. niet aarzelen
om een lager tarief voor te stellen,
maar nu kan het niet.
En wat de financiëele toestand
onzer gemeente aangaat, die zien
B. en W. werkelijk niet zoo op
timistisch in, als dhr. van Ben
degem het voorstelt. Alleen heb
ben we gezegd, dat het ten op
zichte van de salarissen nog niet
noodzakelijk is om die te ver
lagen, omdat een wijziging van
die salarissen, waarover we te
beschikken hebben, zoo weinig
verschil geeft, dat het de moeite
niet waard is om er mee af te
komen. Bovendien is toegezegd,
dat als er plannen zijn om voor
1933 de belasting te verhoogen,
er ook tegelijk een verlaging van
de salarissen der ambtenaren
voorgesteld zal worden. Deze
mogen echter niet als sluitpost
dienen, ofschoon nog niet bekend
is, tot welk percentage men zal
komen.
Dhr. VERSCHELLING zegt, dat
hij de voorstellen tot verlaging
met gemengde gevoelens heeft
onderteekend, want niemand ziet
gaarne zijn inkomen verminderen,
maar aan den anderen kant zijn
we ook doordrongen van het feit
dat de levensstandaard enorm is
gedaald en dat het daarom niet
billijk is, nu versobering van uit
gaven eisch is, om den toestand
te handhaven. Door den gedaal-
den levensstandaard zijn deloonén
eigenlijk gestegen en zoo profi-
teeren de menschen met vaste
inkomens van de crisis. Het is
daarom eigenaardig, dat Ged. St.
geen ander standpunt innemen en
in navolging van het Rijk geen
verlaging in overweging geven.
Spr. wijst op hetgroote tekortop
de rijksbegrooting, op het rapport
Weiter en zegt dat we het leed
gezamenlijk moeten dragen. Het
voorstel van Bendegem vindt spr.
echter een aderlating; als de
burgemeester en de secretaris
enkele tientallen guldens moeten
laten vallen, moet men b.v. van
den directeur der gasfabriek geen
f400 aftrekken. Spr. acht zijn
voorstellen billijker en beveelt
die aan.
Tenslotte merkt spr. nog op,
dat de notulen van de vergade
ring van het Georg Overleg niet
juist zijnze zijn eenzijdig op
gemaakt.
Dhr. DIELEMAN zegt, dat het
voorstel-van Bendegem mank
gaat aan dezelfde fout als welke
we gedurig constateeren bij over-
heidsvoorstellen. Hij stelt op den
voorgrond, dat het een moeilijke
tijd is om te regeeren en dat
geen enkel Regeeringspersoon,
die geroepen is om leiding te
geven aan den loop der dingen
van thans, van welke Richting
hij ook zijn mag, het zoo zal
kunnen leiden dat daardoor de
thans heersshende ontevredenheid
zal kunnen weggenomen worden.
Maar wel acht spr. het een zeer
groote fout en vooral ook in dit
voorstel, dat steeds begonnen
wordt met bezuinigen op een
totaal verkeerde wijze, n.l. van
onder af, waar men niets anders
mee kan bereiken, dan dat de
ontevredenheid nog wat grooter
wordt. Het resultaat van het
voorstel-v. Bendegem is nihil;
wat beteekent een bezuiniging
van f 306 op een begrootings-
eindcijfer van twee honderd 15
duizend gulden Dat is toch
geen droppel in een emmer!
Niemand uit de burgerij zal daar
ook maar 1 ct. minder of meer
belasting voor betalen. Dhr. v.
B. heeft zelf in de vergadering
van 2 Juni uitgesproken dat het
principe van eerst de lage sala
rissen te dupeeren al tot B. en
W. was doorgedrongen, maar
eilieve nu blijkt dit principe al
doorgedrongen tot dhr. v. B. En
geen wonder, want duizenden
menschen van allerlei richting
in ons land zijn van dezelfde
meening. Maar ik acht het een
zeer grove fout, om op dergelijke
manier te gaan bezuinigen.
Ik zelf, M. d. V., wil ook
meedoen aan bezuiniging omdat
ik geloof dat het zeer hoog
noodig gaat worden en dat er
zelfs al veel te lang mee gewacht
is, maar ik wensch niet mee te
werken aan verlaging van de
lagere salarissen terwijl de hooge
onaangetast blijven.
Laat men beginnen van hooger
hand met bezuinigen op de ab
normaal hooge salarissen, die er
in dezen tijd genoeg zijn. Het
zou mij niet moeilijk vallen om
aan te toonen, dat er bij onze
hooge ambtenaren salarissen zijn,
die varieerer. van f 16000 tot
f 5000 en lager. Nu is het toch
duidelijk, dat lagere ambtenaren
gemakkelijker een offer willen
brengen, als zij zien dat ook de
hoogere in dat zelfde lot deelen.
Een salaris van f 16000 kan toch,
als de n:>od zoo hoog gestegen
is dat op de Rijksbegrooting 1
miilioen moet bezuinigd worden
met 25 pet. verlaagd worden
En al gaat de vergelijking tus-
schen Rijk en Gemeente niet
altijd op toch moet men ook in
de Gemeente niet de maatstaf
gaan aanleggen te bezuinigen
van onderop maar moet men
bezuinigen van boven af.
Kunnen we dat niet bereiken,
dan dienen we ook niet te be
ginnen van onderaf, maar dan
dient men te zoeken naar die
posten In het Gemeentelijk huis
houden die om der tijden noode
wille dienen te worden uitge
steld. Dan zou b.v. de f8000
voor het slachthuis kunnen wor
den bezuinigd, dan had de
Zaamslagsche weg met zijn f 6500
kunnen worden uitgesteld, dan
hadden we de post van vervoer
van schoolkinderen kunnen be
sparen f785, enz. en dan hadden
we veel meer bereikt om te
bezuinigen als nu met het domme
potlood op een of ander bezui
nigingsvoorstel die geen bezui
niging is gekrapt wordt.
Over het voorstel van de groep
't Gilde, zegt dhr. DIELEMAN,
dat als de betrokken personen
bij dit voorstel even hadden
doorgedacht, zij er niet aan zou
den gedacht hebben dit bij den
Raad aanhangig te maken.
Dit voorstel beoogt immers
een salaris van f600 te verlagen
met 3 pet., wat oogenschijnlijk
bijna onbeteekenend is, maar
waar men toch niets minder mee
uitspreekt dan dat een loon of
salaris van fll per week te hoog
geacht wordt. En nu wil ik even
de heeren (waaronder ook be
hoort als 2e onderteekenaar dhr.
Verschelling die Nota Bene Be
stuurslid is van de Chr. Fabrieks-
en Transport-arbeiders Vereeni-
ging en die zitting heeft in de
Chr. Besturenbond) alhier laten
zien tot welke consequentie zoo'n
voorstel leiden moet.
Als een salaris of loon van
f 11 per week te hoog is voor
een ambtenaar ter secretarie alhier,
dan spreekt het toch van zelf dat
een steunbedrag van f 13,20 voor
een fabrieksarbeider ook te hoog
is en dan spreekt het toch ook
van zelf dat de loonen op de
ammoniakfabriek van de Lazot
alhier ook te hoog zijn en dan
zal toch dhr. Verschelling mij
moeten toegeven, dat het op zijn
weg ligt om hiervan morgen op
het kantoor van zijn eigen werk
gever kennis te geven met de
mededeeling dat ook zijn salaris
te hoog is 1 Ik geloof niet M. d.
V. dat de groep 't Gilde met deze
bedoeling haar voorstel indiende,
maar ik geloof wel dat gezien
hun schoone kiezersbeloften zij
voor de zooveelste maal de ar
beiders van Axel een slag in het
aangezicht geven. En ik zou hun
dan ook ernstig in overweging
willen geven om tegen hun eigen
voorstel te stemmen en te wach
ten tot op gezonde basis van
bovenaf iets zal kunnen gedaan
worden ter bezuiniging van de
Gemeente-financiën, die momen
teel nog niet in gevaar zijn aan
gezien de dienst 1931 nog sluit
met een batig saldo van rond
f 17000 op den gewonen dienst.
Ik hoop M. d. V. dat èn het
voorstel Van Bendegem èn het
voorstel van de groep 't Gilde
niet door den Raad zullen worden
aanvaard. Ze zijn beide ondoor
dacht en ongemotiveerd saamge-
steld. Zelfs in het Georganiseerd
Overjeg kwam men niet met
steekhoudende motieven voorden
dag. Daar heette het alleen „Ik
handhaaf mijn voorstel".
Als we aan de in dezen tijd
abnormaal hooge salarissen niet
kunnen tornen, laat ons dan wer
kelijk niet tergende te werk gaan
tegenover de lager salarissen en
laat ons werkelijk nog kunnen
dulden dat andere menschen het
beter hebben dan wij zelf maar
laat ons vooral de Provinciale
Regeering en ook de Rijks Re
geering er telkens op wijzen, dat
ook zij dienen te bezuinigen en
dan te beginnen bij hun eigen
hooge salarissen.
Dhr. HAMELINK zegt, dat het
vreemd is, dat dhr. van B. pas
gezegd heeft, dat geen belasting
verhooging noodig was, omdat
de financiëele toestand van de
gemeente, dat niet eischte en hij
heeft zelfs gevochten, om desbe
treffende voorstellen van B. en
W. te doen kelderen, terwijl hij
nu een voorstel indient om de
ambtenaren een post op te leg
gen, die eveneens een belasting
wordt voor die menschen. Er
wordt overal over bezuiniging
gesproken en over verlaging van
salaris, terwijl er nog tal van
objecten zijn in de Maatschappij,
waarop bezuinigd kan worden
maar de arbeiders behooren er
z i. de dupe niet van te worden»
En ambtenaren met f 1000 of
f2000 zijn in den ruimen zin des
woords ook arbeider en daarom
is spr. het eens met dhr. Diele-
man, dat er bij de hoogere pos
ten des lands betere voordeelen
zijn te halen. Dat meri begint
bij de hooge salarissen en de