tegenvalt. Er wordt wel geschermd met een batig slot op de begroo ting van f 17,823 gewone dienst ei/ f4829 kapitaaldienst, maar spr. vindt dat denkbeeldig, want als hij goed ingelicht is, zou er maar f 7000 over zijn, omdat er nog kwade posten zijn te betalen voor de bijzondere scholen. Het spijt spr., dat het zoo laat gewe ten is van dat batig slot, want hij neemt wel aan, dat het moei lijk te schatten was ook voor den fiscus, hoeveel er binnen zou komen, maar dan had spr. liever gezien, dat we niet direct, zooals nu gebeurd is, voorstellen voor belastingverhooging te bespreken kregen. Er is nu door verschil lende heeren maar direct voor belastingverhooging gestemd, ter wijl we aangaande de zuivere gegevens in het duister leefden. En verbeeld u eens, voorzitter, als we voor de belastingverhoo ging gestemd hadden, dan zaten we er mee, terwijl er een batig slot is. Spr. vraagt, hoe komen ze er in Middelburg bij, om over belastingverhooging te spreken, want in de stukken hebben ze het nóg over meer opcenten op de fondsbelasting of klasse II. En waar het my tegenvalt, dat B. en W. adviseeren, nog niet tot koiting over te gaan, wil ik wel meêdeelen, dat volgens mij B. en W. wel een beetje te op timistisch tegenover het batig slot staan, en tegenover de uit gaven. Denken B. en W. somr, dat de tijd gunstiger wordt? Wanneer dit het geval is, wil ik wel zeggen, dat ik daar tegenover een beetje meer pessimistisch ge stemd ben. En niet zonder reden. Als men beziet, hoevee! werke- loozen er weer iederen dag zijn, en hoeveel menschen er op de fabrieken te Sluiskil bedankt wor den, dan is mijne meening, dat er veel kans beslaat, dat er voor de werkeloozenzorg nog meer offers zullen gevraagd worden, dan in het le halfjaar. En dan wordt gezegd door B. en W. dat er nog al wat werk te vinden zal zijn, door veel menschen, in den landbouwoogst, maar wij weten allen, dat dit meestal allemaal machinaal gebeurt en daar tegen woordig niet veel menschenhai.- den bij van noode zijn. Ook be treffende het aardappels rooien zal het dit jaar, geheel anders loopen buiten andere jaren. Daar de handel daarin dit jaar geheel en al lam geslagen ligt en er vele landbouwers zijn, die geen kans zullen krijgen, om te ver- koopen, of het zal voor zulke lage prijzen zijn, dat de zaak verre van rendeerend is, zie ik er in, dat straks de landbou wers de paarden voor de rooiers zullen spannen en de aardappels dan machinaal zullen worden gerooid. En daarin vinden wel veel kinderhanden werk, maar geen groote menschen. Want, voorzitter, als men beziet, dat er op andere jaren op dezen datum des jaars al vele menschen bij de kooplieden aan het rooien waren, en nu, omdat er geen handel is, massa's werkloos ronddoolen, dan staat het er werkelijk niet zoo best voor. Gaan wij nog een stapje verder in den landbouwoogst en zien wij op den uitzaai van bieten en vlas, waar andere jaren vele menschenhanden werk in vonden en nu van deze producten haast niets is uitgezaaid, dan moet men, wanneer men een beetje oog wil hebben voor de werke lijkheid, absoluut aangaande de werkeloosheid niet optimistisch gestemd zijn, zooals B. en W. Voorzitter, hier moet maar niet gerekend worden op veel werk en weinig werkeloozen, maar op weinig werk en veel werkeloo zen. En om deze reden moet men niet direct denken, dat mijn voorstel overbodig is, zooals B. en W. hier zeggen, maar raad ik hier de raadsleden allen aan, laat ons voortgaan, op den weg der bezuiniging. En zooals ik één der grootste mannen heb hooren zeggen, laat ons geen kleine bezuinigingen verwaar- loozen. Wie zal ons zeggen, of ook het batig slot nog niet een beetje meer tegen zal vallen» Ook wil ik hier enkele vragen stellen aangaande de mededee- ling van B- en W dat op mijn voorstel hier op de gemeente ambtenaren öf 80 öf 200 gld. kan bezuinigd worden. Hoe ko men B. en W. daarbij, om dit aldus mede te deelen. Ik zeg hier nogmaals, dat volgens mijn voorstel per jaar op de gemeen teambtenaren zonder de veld wachters f 406 bezuinigd kan worden, en met de veldwachters per jaar f 566 38. Waar mijn voorstel in April 1932 in den Raad was, stel ik voor met terugwerkende kracht, dus voor dit jaar9 maanden. En dan wordt het geen bedrag zooals B en W. meedeelen van 80 of 200 gld. maar zonder de veldwach ters f306 en met de veldwachters f 424.80. In de 2e plaats krijgen wij de gasfabriek. Hierop kan bezuinigd worden f 1084.32 of per negen maanden f810, en op de vleesch- keuringsdienst f 190. Ei nu wordt er gezegd, het geld van die be drijven komt niet direct ten goede aan de gemeente, maar voorzitter wanneer nu de raad de verorde ningen aangaande die zaken wil wijzigen, om het bedrag in de gemeentekas te storten, dan kan dat toch altijd geschieden Waar ook de P. Z. E. M. haar tarieven verlaagt, zou het absoluut geen kwaad kunnen, wanneer ook de gasverbruikers iets minder moesten betalen. Evenzoo is het met de keurloonen, want dan komt toch dit alles ten goede aan het publiek. En waar er nu van het G. O. meêgedeeld wordt, dat er voorstellers zijn, die niets an ders motiveeren, dan dat de le vensstandaard 25 pet. gedaald is, daar zeg ik, dat dit niet goed genotuleerd is. Want in de le plaats, is door mij als voorsteller opgemerkt, dat er verschillende producten zijn, die haast op peil zijn van voor den oorlog, en er verschillende lager onder zijn. Er zijn door mij verschillende producten genoemd. Ook wo dt er door verschillende heeren in het G. O. opgemerkt, dat de sa- lariëering in Axel minder is, dan in andere plaatsen, met eenzelfde aantal inwoners. Maar, zooals ik in het G. O. heb opgemerkt, volgens mij moet de salariëering niet gaan naar het aantal inwo ners, maar volgens prestatie. Want verbeeld u, Voorz., dat er gemeenten zijn, die te voortvarend zijn in het salarieeren, dan mag Axel zich daar toch niet aan spiegelen Want dan zeg ik dan draaien wij de zaak even om en kunnen wij ook zeggen, dat Axel met haar salarissen op peil staat, en die gemeenten, die daarboven staan, met hetzelfde aantal inwoners boven hun stand leven. En daarom zegt volgens mij een regeling zooals door één der ambtenaren werd opgemerkt, voor mij niets Want verbeeld u Voorz., als men zoo iets in het particuliere bedrijf eens ging toe passen, dat b.v. een werkgever met een klein gezin zijn arbeiders minder moest betalen, dan een werkgever met een groot gezin, terwijl ze beiden evenveel, of evenlang, of hetzelfde werk moes ten verrichten. En Voorz., of men nu op Zaamslag, Neuzen of Koewacht als le ambtenaar het zelfde werk doet, en evenlang, of evenveel uren, blijft voor mij hetzelfde. Daarom moet volgens mij ieder baas zijn in zijn eigen huishouding, en zoo ook in de Gemeentehuishouding heeft men met een ander niets te maken, maar moet mer. ieder betalen naar prestatie, en naar eigen huishoud- regeling. En ook, waar in Art, 4 onder cijfer 6 in de verordening rege lende de benoembaarheid en de salarieering van de veldwachters, staat, wanneer de gemeente-finar- ciën het noodzakelijk maken, dat een algemeene korting op de sa larissen moet worden toegepast, zal die regeling ook op deze functionarissen van toepassing zijn. Ik hoop daarom dat wan neer mijn voorstel of een ander voorstel straks mocht Worden aangenomen, het dus ook voor deze functionarissen van toepas sing zal zijn» En nu ik hier nog een schrijven bij mij heb, van één der grootste economen van 't land, die mij daarin meêdeelde, dat het index cijfer in 1926, 93 is, in 1928 94.8 en in 1932 67.7, dan moeten wij toch wel aannemen, dat de levens standaard een stuk gedaald is. En als er nu meêgedeeld wordt, dat B. en W. met de begrooting van 1933 van plan zijn met een salariskorting voor der. dag te komen, zooals die door het Rijk zal worden aangeschreven, zal dit toch volgens mij nog wel een poosje duren, omdat het Rijk dan eerst wettelijke voorschriften zal moeten aannemen, om dit bij de gemeenten af te dwingen. En waar hier ook nog meêgedeeld wordt, toch niet verder te kunnen gaan, dan Ged. St. in Middelburg, wil ik toch nog meêdeelen, wan neer nu in Middelburg nog geen open oog genoeg is voor de wer kelijkheid, dan moet dit voorbeeld niet door de Axelsche raadsleden gevolgd worden. Op grond van al deze genoemde factoren, handhaaf ik mijn voor stel, met terugwerkende kracht tot 1 April 1.1., om een tractement boven de f 1000, voor het volle bedrag voor korting in aanmerking te laten komen, zooals mijn voor stel aangeeft. Ik hoop, dat mijn voorstel gesteund wordt, endoor de meesten onzer er vóór gestemd zal worden, opdat wij op den weg van bezuiniging voort kunnen gaan. De VOORZ. zegt hierop, dat dhr. van Bendegem veel heeft gezegd over de voorgestelde be lastingverhooging, maar die voor stellen waren natuurlijk niet ge komen, als we geweten hadden, dat de vooruitzichten voor de gemeentefinanciën zoo gunstig waren en ook Ged. St. weten dat niet, daarom steller, ze nog voor om onder die omstandigheden de belastingen te verhoogen. B. en W. konden niet weten, dat de rekening zou sluiten met een batig saldo van f 17000, terwijl daar toch nog ongeveer f 4000 afgaat. Intusschen is die belastingverhoo ging nu niet meer noodig. Wat betreft de wijziging van de uitgaven in de bedrijven, o.a. door vermindering van salaris of tarieven, zegt spr., zouden nieuwe verordeningen noodig zijn of goedkeuring van de wijzigingen, wat niet mogelijk is, want we hebben ook nog contracten met andere gemeenten, zooals b.v. voor het gas met Terneuzen. Ten opzichte van den gasprijs kan spr. echter wel mededeelen, dat er plannen in voorbereiding zijn om die te verlagen. De keurloonen laten een klein batig saldo over, dat ten slotte nog met andere gemeenten moet gedeeld worden. Maar als de keuringsdienst een verlaging toe laat, zullen B. en W. niet aarzelen om een lager tarief voor te stellen, maar nu kan het niet. En wat de financiëele toestand onzer gemeente aangaat, die zien B. en W. werkelijk niet zoo op timistisch in, als dhr. van Ben degem het voorstelt. Alleen heb ben we gezegd, dat het ten op zichte van de salarissen nog niet noodzakelijk is om die te ver lagen, omdat een wijziging van die salarissen, waarover we te beschikken hebben, zoo weinig verschil geeft, dat het de moeite niet waard is om er mee af te komen. Bovendien is toegezegd, dat als er plannen zijn om voor 1933 de belasting te verhoogen, er ook tegelijk een verlaging van de salarissen der ambtenaren voorgesteld zal worden. Deze mogen echter niet als sluitpost dienen, ofschoon nog niet bekend is, tot welk percentage men zal komen. Dhr. VERSCHELLING zegt, dat hij de voorstellen tot verlaging met gemengde gevoelens heeft onderteekend, want niemand ziet gaarne zijn inkomen verminderen, maar aan den anderen kant zijn we ook doordrongen van het feit dat de levensstandaard enorm is gedaald en dat het daarom niet billijk is, nu versobering van uit gaven eisch is, om den toestand te handhaven. Door den gedaal- den levensstandaard zijn deloonén eigenlijk gestegen en zoo profi- teeren de menschen met vaste inkomens van de crisis. Het is daarom eigenaardig, dat Ged. St. geen ander standpunt innemen en in navolging van het Rijk geen verlaging in overweging geven. Spr. wijst op hetgroote tekortop de rijksbegrooting, op het rapport Weiter en zegt dat we het leed gezamenlijk moeten dragen. Het voorstel van Bendegem vindt spr. echter een aderlating; als de burgemeester en de secretaris enkele tientallen guldens moeten laten vallen, moet men b.v. van den directeur der gasfabriek geen f400 aftrekken. Spr. acht zijn voorstellen billijker en beveelt die aan. Tenslotte merkt spr. nog op, dat de notulen van de vergade ring van het Georg Overleg niet juist zijnze zijn eenzijdig op gemaakt. Dhr. DIELEMAN zegt, dat het voorstel-van Bendegem mank gaat aan dezelfde fout als welke we gedurig constateeren bij over- heidsvoorstellen. Hij stelt op den voorgrond, dat het een moeilijke tijd is om te regeeren en dat geen enkel Regeeringspersoon, die geroepen is om leiding te geven aan den loop der dingen van thans, van welke Richting hij ook zijn mag, het zoo zal kunnen leiden dat daardoor de thans heersshende ontevredenheid zal kunnen weggenomen worden. Maar wel acht spr. het een zeer groote fout en vooral ook in dit voorstel, dat steeds begonnen wordt met bezuinigen op een totaal verkeerde wijze, n.l. van onder af, waar men niets anders mee kan bereiken, dan dat de ontevredenheid nog wat grooter wordt. Het resultaat van het voorstel-v. Bendegem is nihil; wat beteekent een bezuiniging van f 306 op een begrootings- eindcijfer van twee honderd 15 duizend gulden Dat is toch geen droppel in een emmer! Niemand uit de burgerij zal daar ook maar 1 ct. minder of meer belasting voor betalen. Dhr. v. B. heeft zelf in de vergadering van 2 Juni uitgesproken dat het principe van eerst de lage sala rissen te dupeeren al tot B. en W. was doorgedrongen, maar eilieve nu blijkt dit principe al doorgedrongen tot dhr. v. B. En geen wonder, want duizenden menschen van allerlei richting in ons land zijn van dezelfde meening. Maar ik acht het een zeer grove fout, om op dergelijke manier te gaan bezuinigen. Ik zelf, M. d. V., wil ook meedoen aan bezuiniging omdat ik geloof dat het zeer hoog noodig gaat worden en dat er zelfs al veel te lang mee gewacht is, maar ik wensch niet mee te werken aan verlaging van de lagere salarissen terwijl de hooge onaangetast blijven. Laat men beginnen van hooger hand met bezuinigen op de ab normaal hooge salarissen, die er in dezen tijd genoeg zijn. Het zou mij niet moeilijk vallen om aan te toonen, dat er bij onze hooge ambtenaren salarissen zijn, die varieerer. van f 16000 tot f 5000 en lager. Nu is het toch duidelijk, dat lagere ambtenaren gemakkelijker een offer willen brengen, als zij zien dat ook de hoogere in dat zelfde lot deelen. Een salaris van f 16000 kan toch, als de n:>od zoo hoog gestegen is dat op de Rijksbegrooting 1 miilioen moet bezuinigd worden met 25 pet. verlaagd worden En al gaat de vergelijking tus- schen Rijk en Gemeente niet altijd op toch moet men ook in de Gemeente niet de maatstaf gaan aanleggen te bezuinigen van onderop maar moet men bezuinigen van boven af. Kunnen we dat niet bereiken, dan dienen we ook niet te be ginnen van onderaf, maar dan dient men te zoeken naar die posten In het Gemeentelijk huis houden die om der tijden noode wille dienen te worden uitge steld. Dan zou b.v. de f8000 voor het slachthuis kunnen wor den bezuinigd, dan had de Zaamslagsche weg met zijn f 6500 kunnen worden uitgesteld, dan hadden we de post van vervoer van schoolkinderen kunnen be sparen f785, enz. en dan hadden we veel meer bereikt om te bezuinigen als nu met het domme potlood op een of ander bezui nigingsvoorstel die geen bezui niging is gekrapt wordt. Over het voorstel van de groep 't Gilde, zegt dhr. DIELEMAN, dat als de betrokken personen bij dit voorstel even hadden doorgedacht, zij er niet aan zou den gedacht hebben dit bij den Raad aanhangig te maken. Dit voorstel beoogt immers een salaris van f600 te verlagen met 3 pet., wat oogenschijnlijk bijna onbeteekenend is, maar waar men toch niets minder mee uitspreekt dan dat een loon of salaris van fll per week te hoog geacht wordt. En nu wil ik even de heeren (waaronder ook be hoort als 2e onderteekenaar dhr. Verschelling die Nota Bene Be stuurslid is van de Chr. Fabrieks- en Transport-arbeiders Vereeni- ging en die zitting heeft in de Chr. Besturenbond) alhier laten zien tot welke consequentie zoo'n voorstel leiden moet. Als een salaris of loon van f 11 per week te hoog is voor een ambtenaar ter secretarie alhier, dan spreekt het toch van zelf dat een steunbedrag van f 13,20 voor een fabrieksarbeider ook te hoog is en dan spreekt het toch ook van zelf dat de loonen op de ammoniakfabriek van de Lazot alhier ook te hoog zijn en dan zal toch dhr. Verschelling mij moeten toegeven, dat het op zijn weg ligt om hiervan morgen op het kantoor van zijn eigen werk gever kennis te geven met de mededeeling dat ook zijn salaris te hoog is 1 Ik geloof niet M. d. V. dat de groep 't Gilde met deze bedoeling haar voorstel indiende, maar ik geloof wel dat gezien hun schoone kiezersbeloften zij voor de zooveelste maal de ar beiders van Axel een slag in het aangezicht geven. En ik zou hun dan ook ernstig in overweging willen geven om tegen hun eigen voorstel te stemmen en te wach ten tot op gezonde basis van bovenaf iets zal kunnen gedaan worden ter bezuiniging van de Gemeente-financiën, die momen teel nog niet in gevaar zijn aan gezien de dienst 1931 nog sluit met een batig saldo van rond f 17000 op den gewonen dienst. Ik hoop M. d. V. dat èn het voorstel Van Bendegem èn het voorstel van de groep 't Gilde niet door den Raad zullen worden aanvaard. Ze zijn beide ondoor dacht en ongemotiveerd saamge- steld. Zelfs in het Georganiseerd Overjeg kwam men niet met steekhoudende motieven voorden dag. Daar heette het alleen „Ik handhaaf mijn voorstel". Als we aan de in dezen tijd abnormaal hooge salarissen niet kunnen tornen, laat ons dan wer kelijk niet tergende te werk gaan tegenover de lager salarissen en laat ons werkelijk nog kunnen dulden dat andere menschen het beter hebben dan wij zelf maar laat ons vooral de Provinciale Regeering en ook de Rijks Re geering er telkens op wijzen, dat ook zij dienen te bezuinigen en dan te beginnen bij hun eigen hooge salarissen. Dhr. HAMELINK zegt, dat het vreemd is, dat dhr. van B. pas gezegd heeft, dat geen belasting verhooging noodig was, omdat de financiëele toestand van de gemeente, dat niet eischte en hij heeft zelfs gevochten, om desbe treffende voorstellen van B. en W. te doen kelderen, terwijl hij nu een voorstel indient om de ambtenaren een post op te leg gen, die eveneens een belasting wordt voor die menschen. Er wordt overal over bezuiniging gesproken en over verlaging van salaris, terwijl er nog tal van objecten zijn in de Maatschappij, waarop bezuinigd kan worden maar de arbeiders behooren er z i. de dupe niet van te worden» En ambtenaren met f 1000 of f2000 zijn in den ruimen zin des woords ook arbeider en daarom is spr. het eens met dhr. Diele- man, dat er bij de hoogere pos ten des lands betere voordeelen zijn te halen. Dat meri begint bij de hooge salarissen en de

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 2