Stooinbootclieust op de YVestei-Selielde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tram weg-Maatschappij.
Wist U dat
Recept voor Kalisfricassé
Nuttige wenken.
JVC 1
D ES
E3 INT V
JNT VERVOER.
Axel (Drie Schouwen)—Tcrneuzen—Philippine.
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent IJzendyke.
Drie Schouwen (Axel)Moerbeke.
Breskens—Hoofdplaat—Pyramide.
IJzendijkeVeldzicht (Grens).
Stoomtram HulstWalzoerden.
VLISSIN G EN—ROOSEND A AL.
SPOORWEG MECHELEN—TERNEDZEN.
uit
Auto-Ouinibusdienst AxelHulst
Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen.
Vlissingen - Borsselen—Neuzen.
NeuzenHoedekenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
Vlake—Hansweert—Walzoorden.
Vlissingen Breskens.
Breskens—Vlissingen.
Lippen en karakter.
Men meent gewoonlijk het ka
rakter van iemand het best te
knnnen opmaken uit zijn oogen
welker glans, openheid van blik
enz. psychologisch worden uitge
legd. Juister is het eehter, uit
de lippen het karakter af te leiden.
Meisjes, die een echtgenoot zoe
ken, moeten zich, zegt een En-
gelsch blad, hoeden voor mannen
met diep neergetrokken mond
hoeken. want niets wijst duide
lijker op een driftig en boos tem
perament. Aan den andereD kant
verdient ook een vorm van den
mond, waarbij de hoeken te sterk
omhoog staan, geen aanbeveling,
want deze drukt lichtzinnigheid
uit. Zeer roede, dunne lippen
duiden wreedheid aan een on
derlip, die omlaag hangt, wijst
op gebrek aan plichtsgevoel. Men-
schen met een lange, dunne
mondlijn, die tusschen de lippeB
scherp uitkomt, zyn gewoonlijk
zelfzuchtig pn bazig. De lippen
die het beste karakter verradi n
zijn niet te dun en symmetrisch
met een lichte opwaartscbe be
weging aan de hoeken. Zij wijzen
op een opgeruimd karakter.
De geboorteplaats der sterren
(nevelvlekken) is ruim 900.000
lichtjaren van oos verwijderd in
de diepte van het heelal
De radius van het heelal be
draagt 84.000 uiillioen lichtjaren
en een reis om deze ruimte
zou 500 000 millioeü lichtjaren
duren.
De aarde maakt haar weg door
het heelal tweemaal zoo snel als
een sneltrein eu Ipgt per jaar een
alstand al vau 9H5 mülioen ki
lometer.
„Rhododendron" is Grieksch en
heet in alledaagsch Nederlandsch
U zoudt het haast niet geloo-
ven „rozeboom".
o
1J/2 K.G. malseh kalfsvleesch
(lende b.v. of fricandeau) 1 ui,
stukje Spaansche peper, stukje
gemberwortel, 1 laurierblad, pluk
je tijm, wat zout, 40 Gr. (4 afge
streken eetlepels) bloem, 50 Gr.
(2Vg afgestreken eetlepels) boter
wat citroensap, 1 a 2 eierdooiers
1 theelepeltje Maggi's Aroms.
Laat het gewasscben vleesch
met de kruiden, wat zout en zoo
veel kokend water, dat het stuk
juist bedekt is, zachtjes gaar wor
den in een goed gesloten pan (2]/s
3 uur) SDijd het dan in stuk
jes, iets grooter dan de bekende
poulet.
Verwarm in een niet te groote
pan de boter met de bloem tot
een gelyk mengsel, verdun dit
door er ouder voortdurend roeren
langzamerhand ongeveer 6 d.L
(6 gewone theekopjes) van het
gezeefde kooknat by te voegen,
lsat de saus even doorkoken,
maak ze af met wat citroensap
en meng er het vleesch door.
Laat alles samen flink warm
worden en roer er vóór het op
doen voorzichtig (steeds roerende)
de eierdooiers door.
Leg, ter versiering van den
schotel, langs den rand gehal
veerde uitgftande scbyfjes ci
troen.
Potloodvlekkeo, die wel eens
door onvoorzichtigheid op kleed
of karpet komen, kunnen we ver
wijderen, door er een lapje van
voldersaarde met water en een
weinig ammonia op te leggen.
Na een paar nur, stevig atbors-
telen.
Om uienlucht uit potten of gla
zen flesBchen te verwydereD, moet
ge als volgt te werk gaan Vul
de potten of flessehen met gewone
tuinaarde en zet ze zoo een paar
dagen buiten. Wanneer ge dan
de aarde er uit doet eB ze goed
omwascht, zult ge bemerkeD.dat
de uienlucht compleet verdwenen
is.
Door te borstelen met een op
lossing van wat ammonia in warm
water kan men een vaal gewor
den parapluie weer een heel eind
opknappen.
Ontoerekenbaar.
De bezoeker van bet advoca
tenkantoor stond veibaasd.
„Wel oude joBgen," vroeg h(j.
„wat is er gebeurd met jou?
Een motorongeluk gehad De
bekende verdediger-in-strafzaken
schudde treurig het zwaar omwik
kelde en verbonden hoofd.
„NeenJe herinnert je die
strafzaak eergisteren, van dien
kerel, die wegens poging tot dood
slag terecht stond. Ik heb Dog
nooit goed gepleit. Ik wees
er de reehtbank op dat iemand,
met een zoo stom uiterlijk als
nriyn cliënt, geen misdadiger kon
zijn dat hy hoogstens een idi
oot was, maar zeker geen moor
denaar
„Eu"
„En? Ze hebben hem onmid
dellijk vrygesprokeD. Buiten heelt
by me toen opgewacht
v Driesch.
Axel
Zaamslag
a Neuzen
v Neuzen
v Hoek
a Phiiippine
5 35
5 40
6 05 8 27
6 29 8 52
6 30 9 '-0
6 43 9 35
6 53 9 49
8—
8.05
11 30 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
12 01 8 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
954
10 05
10 20
11 30
12
12 15
12 20
1 25
1 35
1 50
2 30
3 02
3 22
3 27
4 56
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
9 12
9 32
9 37
v Briesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
a Walsoorden
5 80
5 35
5 56
6 10
6 20
6 30
4 35
6 41
8
8 05
8 26
8 40
8 47
8 55
8 58
9 03
1130
1135
12 -
1214
12 24
12 34
12 39
12 45
2 35
2 40
3
3 13
3 22
33
3 34
3 39
6 15
V
Walsoorden
7 40
11 15
210
6 06
7 30
6 20
Klc osterz.
7 46
1120
216
611
7 36
6 42
ff
Groenendijk
7 51
11 25
2 20
615
7 41
6 55
ff
Hengstdijk
8 01
1135
2 30
6 23
7 51
7 04
ff
Rapenburg
811
11 46
2 43
6 31
8 01
7 13
Zaamslag
8 26
11 59
3 02
6 42
817
7 17
Axel
8 46
12 15
3 22
7 02
8 37
7 22
a
Drirsch.
8 5*
12 20
3 27
7 07
842
v Drie Schouwen 6 CO 8 59 12 21 3 29 7 10
9 07 12 36 3 45 7 25
9 28 12 53 4 18 7 42
9 53 1 24 4 51 8 02
10 23 149 5 14 8 29
10 38 2 02 6 27 8 45
10 39 2 04 5 28
11 02 8 24 546
Westderpe
615
Bas van Gant
6 81
Philippine
6 54
Pyramids
7 18
a
IJzendijke
7 30
V
IJzendijke
8 00
a Soheeudijke
8 23
-j- Rijdt ep verzoek door tot Axel-Brug.
v Schoondijke
a IJzendijke
v IJzendijke
Pyramids
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
a Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
7 26
7 41
7 58
8 28
3 46
9 13
9 26
9 53
10 45
1105
11 25
1231
12 50
12 52
105
124
2 01
214
2 34
2 51
3 3
403
4 2b
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8' 2
6 32
850
610 |9 10
v Driesehouwen 610
v ïuiddorpe 6 15
v Roodesluis(H.T.) 6 27
V Eruisswaat{B.T.) 6 19
a Moerbeke 6 27
(B. T.)
8 55
9-
9 12
9 03
912
12 25
12 30
12 42
12 34
12 42
3 30
3 85
3 47
3 39
3 47
v
V
Moerbeke
Kruisstraat
y Roodesluis (H. T.)
y Zuiddorpe
a Drieschouwen
7
7 10
741
7 49
7 65
10 38
10 46
1117
11 23
1129
185
1 45
216
2 24
2 31
5 22
5 30
6 01
6 08
6 I'
Breskens
v Hoofdplaat
Biervliet
Pyramids
LÏeMidüke
8 35
12 05
3 37
6 45
7
IJzendijke
8 02
11 25
2 45
6 05
9
12 35
4 02
7 11
Pyramide
7 41
10 55
216
5 36
915
12 50
415
7 26
tl
Biervliet
7 40
10 f 4
215
5 35
9 25
102
4 24
7 35
V
Hnefdplaat
7 24
10 34
2
5 23
9 40
1 90
4 40
7 50
a
Breskens
717
10 24
151
516
UeeudJjkfc'. 8 47
a. Veldaiekt (Grens) 8 55
8 95 6 21 v. Veldzicht Grens)
3 35
6 30
IJzendijke
9
9 10
3 45
3 55
6 35
6 45
7 Halst 6 8 25 1020 12 15 2 40 5 06 645 8 50
„Terhole 6 11 8 43 1088 12 38 2 58 5 ?3 7 9 68
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 S3 707 9 16
Klesiterz. 6 15 9 - 1055 12 50 3 16 5 45 715 9 25
a Walz. 6 49 9 0511— 12 55 3 20 5 55 720 9 3C
v Walz. 650 910 1116 105340605 782 940
„Kloosterz. 655 915 112! 111345610 737 9H
„Kuitaart, 704 921 1130 123 .'54 617 746 954
„Terhole 712 932 11*8 133 402 625 754 1002
a Hulst, 730 950 1156 If5 4£0 6-t0 812 1010
Vtiseiagen
Middelburg
Gees
Vlake
Bergen ep Zoom
Roosendaal
Reescndaal
Botterdam beurs
Rotterdam D. P.
Den Haag HjS.
Haarlem
Amsterdam GA.
v Roosendaal
a Breda
's Hertogenboseh
a Utrecht C.S.
v Nijmegen
a Arnhem
sa 42 bS 05
b" 12
c7
b9 18 bil 34
1 13
a5 51 b615
b7 22
c7 10
b9 29 bil 45
1 24
a611 b6 49
b7 41
c7 43
b9 45 bl2 17
1 44
b 3 04
aS 93 b7 07
b7 54 CÏE8
blO 06 bi2 33
1 57
b3 20
aK 49 b7 53
b8 19
c8 42
blO 51 b 118
2 24
b4 03
a7 03 b813
b8 3-3
c9
bil 99 b 1 36
2 38
b4 21
a713 b8 40
c? 17
11 24
bl 52
2 49
b4 53
a811 b9 42
10 33
12 36
b3 07
3 49
6 09
a8 19 a9 50
10 41
12 44
b3 14
3 58
6 17
8 52 10 22
11 22
122
3 52
4 29
6 52
9 27 10 67
11 57
1 57
4 27
6 15
7 27
9 44 11 11
12 14
2 14
4 44
5 35
7 44
+7 09 8 47
931
11 22
al 46
2 47
4 46
f7 29 9 07
10 06
11 42
a2 12
3 07
5 07
9 56
11 15
12 30
3 67
5 55
1058
12 27
1 36
5 03
6 67
1107
12 01
1 60
4 45
6 48
11 46
12 23
b2 16
6 09
721
4 22
4 32
4 52
5 07
5 50
6(8
6 39
8 05
8 22
8 57
914
6 17
6 39
7 33
914
8 55
6 33
o
o
M
731
7 40
8 53
8 31
8 58
9 53
7 35
7 56
37
9 23
9 15
9 34 d9 38
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
blOOl
10 48
1108
8 21
8 41
9 29
10 30
10 19
10 57
7 34
7 44
8 13
8 28
911
9 29
9 37
1034
10 42
11 22
1157
0 14
9 43
1021
Arnhem
NfjmegeD
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda b5 43 6 50
Roosendaal b6 19 7 28
Amsterdam C.S. bS34
Haarlem b6 64
Den Haag H.S. b7 39
Rotterdam D.P. b 156 có 48
Rotterdam Beurs 06 56
Roosendaal b616 c7 35
Roosendaal b5 38 c7 46
Bergen op Zoom b 7 02 c8 09
Vlake b7 48 c8 63
Goes b8 11 «9 10
Middelburg b9 47 cl 44
Vlieringen b3 55 cl 52
6 57
7 22
7 16
8 14
8 59
9 21
8 11
8 20
921
9 38
9 58
blO 23
blO 35
blO 55
b'l 93
8 22
8 44
861
9 39
10 26
10 48
815
8 31
9C6
9 53
9 39
10 48
10 59
1114
1140
1162
12 12
12 20
10 19
10 38
1125
11 51
10 44
1249
104
158
10 24
10 47
10 40
1136
12 21
12 43
1116
U 31
12 06
12 43
12 52
2 14
h2 22
a2 38
a30t
a3 36
a3 44
l 15
1 31
2 06
2 44
119»
147
139
2 46
3 32
3 53
145
201
2 36
3 06
2 58
3 42
2 2;
4 29
2 53 b3 05
3 474 02
4 07
4 25
5 06
6 22
5 53
601
2 45
30!
3 86
321
517
5 38
2 45
3 01
b3 51
bi 21
4 05
b5 33
c7 15
c7 36
c3 19
c8 85
c9 07
c» 15
bi 22
4 44
4 48
6 45
6 37
7 01
4 15
4 al
5 06
6 43
5 62
7 01
b7 15
b7 89
bü 80
b3 51
b9 30
ba 39
7 46
8 13
8 05
9 09
9 5»:
10 17
7 46
8 01
8 36
9 12
9 21
1019
10 29
10 44
1113
11 25
11 45
1! 63
a Alleen des Maandags b Alleen op werkdagen, c
des Zaterdags van 2-7'32 tot 23-7- 32 en alleen des
tot 5-9-'82, e Marktrein alleen Dinsdags,
Alleen op Zon- en Fees tdagen d Alleen
Maandags en des Zater lags van 25-7-'32
7 Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw
a Autwerj en
7 St. Nic. n. Mech
aMech len
v Mechelen
a Brussel
615 10 58
6 24 11 C6
6 33 11 14
641 11 21
6 53 11 33
7 13 11 40
a7 06 12 06
a8 '9 1269
83' 12 09
93- 10*
9 41 1 12
1001 1 5'
2 04 5 02a 6 20b
2 13 5 l1 a 6 2?b
2 21 5 21a 8 38b
2 29 5 28a 6 46b
2 40 5 42a 6 58b
2 50 5 r 8a 7 7b
3 32 6 06 33
4 13 6 55 81'
3 11 60 a7 b
4 10 7 10a 8 28b
425 7 2) 8
4: 0 7 47 9 3o
v Brussel c5l2 9 42 bl 15 6 62
a Mechelen 6 07 10 12 K2 6 18
v Mechelen 6 10 10 25 1 56 6 22
a St. Nic. v. Mech. 7 19 11 32 2 58 7 24
v Antw. d. St. Nic. 6 12 1114 04 7 06
a St. Nic. 7. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45
v St. Nic. n. Tem. 7 25 12 10 3 12 7 48
Hulst 8 20 108 4— 8 44
„Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53
Axel 8 36 1 19 4 16 9 -
Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09
a Ter Neuzen 8 58 1 37 4 34 9 18
a Alleen op werkdagen, b Alleen on Zon- en Feestdagen, c Vertrekt yan Brussel Zuid
en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1.01.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
y Neuzel-
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Gent Dp.
Gent St. P.
Brussel
Alleen op
6 50 a8 59
1225
5 4 8 20a
V
Brussel
712
8 48
6 53
6 59
a8 59
12 34
5 49 8 29a
a
Gent St. P.
816
4 67
7 34
7 03
*9 03
12 38
5 53 33a
r
Gent St. P.
6 28
8 23
1201
5 02
8 06
7 07
a9 07
12 42
5 57 837a
n
Geat Dp.
6 42
8 39
12 17
5 17
8 22
7 20
a9 20
12 55
610 8*0*
ff
Selzaete
7 30
9 21
1
6 20
9 12a
7 S3
11 01
12-2
6 0 8 35a
Sas van Gent
8
9 51
1 80
6 50
9 4?a
1 30
ff
Pbilippnf
8 08
9 59
1 88
6.-8
9 10a
8 07
r 41
1 46
6 55 10 26
T
Sluif! Ibrag
8 12
10 08
1 42
7 02
9 £4a
8 12
151
7 0510 37
1)
Sluiskil
8 16
10 07
146
7 06
9 58a
9 01
1257
2 55
8 07 11 M
a
Ter N r uzen
8 24
1015
164
714
10 06a
Zon- en Feestdagen.
v. Axel, Wed. Gilijamse 6 45 10— 415
a. Hulst, Station 7 55 11 20 5 30
Alleen op werkdagen.
v. Hulst, Station
Axel, Wed. Gilijamse
8 30
9 40
2 30
3 45
ISO
9 10
Werkdagen. Zondagen.
Vertrek boet ran Neuzen vm. 10,36 «ffl
Aankomst Borsselen 10,55
Aankomst te Vliriingeti nm. 12,06
Vertrek trein van Yliasingeu 1,13
2.—
2.20
3,iO
4.21
4,56
6,15
6,25
6,52
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot ran Vlissingen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Neuzen
vin.
8,56
9,06
9,25
10,3è
12,37
12.46
1,05
2,15
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram ran Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissngen
6,55 7,45 10.Ï0 12,66 3,- 5,40
6 0 8,3-1 u.05 12,50 3,45 6,26
6,52 8,44 11 1 15,57 4,03 6 87
7,14 9 08 11.39 1, 1 4,25 7,01
7 41 >,49 12.17 1,44 4.52 7,21
f 1110/5 11.52 2 2.-5,22 7.07
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
3,04 10,33 11,50 2,20 6,35
7,39 9,46 1- 14 1,41 4,50
f,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41
6 4 8,44 U 07 12, 3 4,-— 7,03
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10
2,50
4,-
4,70
5,30
8,30
9,15
9,28
9,50
11,25
8.47
8,10
8,59
9,21
9,30
7,4U 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,15
WalzoordcnHansweert—Vlake.
6,60 9,1011,301,— 4,- 6 - 7,25 9 35
7,20 9,40 12,— 1,30 4,30 6 30 y 5 10 06
7,25 9,4512,10 1,36 4,40 6 40 8
7,36 9,55 12,20 1.-5 4 50 610 8,10
Vertrek boot van Walzoorden
Aankomst te Hansweert
ertrek tram van Hansweert
Aankomst te Vlake
Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,06 12,33 1.57 5,07 33 8,28
Vlissingen 7,4810,23 - 2,0? 1,06 ,30 1118
7,48 10,23 11 40 2,07 5,C6 6,25 8/0
7,64 10,06 1,57 5.(7 8 24
8- 10,2511 50 2,10 5 0 6,308,35
8,10 10,35 12 2.20 5,20 6.40 8,45
8,15 10.4012,16 2.2 6 30 6,40 8.45
5 30 8,46 11 10 12,45 2,65 6 7,10 9,15
Aankomst trein te Missing^n 720 8."5 U03 12,20 1257260 435 601 705
'Vertrek boot van Vlissingen 650 730 915 1130 .2 5° 2 5 440 610 725 >7 jq
Aankomst bootte B'eskens 620 8945 121,20 226 510 64 755 in'
Aankomst trein Tan Roosendaal
Vlissingen
Vertrek fam ran lake
Aank-ms' te Hans veert
Vertrek boot van Hansweert 5
Aankomst te Walsoorden
vm. 10,85 m 7,40
10.55
12,05
1,13
8-
9,10
vm.
9,05
9,2a
10,35
.6,01
6 10
6,3')
7,40
5.55 na.
6.40
6,52
7.14
7.43
9.10
5 30
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
vm.
9,07
7,41
9.18
9,35
9.45
10 30
8 38
8 10
8,43
9,05
9,10
9.56
7.—
1.
6.40
9 15
7,30
1,30
7.10
9 45
7 40
1. 36
7.15
T £0
1.46
7.25
7.58
1.57
7.33
8 53
2, 07
8/9
8.53
2.07
898
758
1.57
8 25
8.55
2.10
8.39
9.05
2.20
8.45
6-10
9.10
2 25
8.45
6 40
9.40
2,55
9.15
9 62
1 68
6,01
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1210
Aankomst te Vlissingen 655 850 1110 1240
Vertrek trein ran Vlissingen 866 918 1134 113
De booten wachten op treinen, in<'tr,n do de d(«n*t toelaat. De «ankomst der bootas,
bh b-ti'do'iog 0Bg4sjr<sv«* 'b Maa dags »m 6,10 u.
1 25 335 5 0 65" 8—
1 55 4' 6 6 - 720 830
422 615 734 840
8,- 10,30
2P5
2 35
6/0
6,40
8,69
921
9,33
10,60 3 30 6,10
11,20 4- 7,10
4 22 7.34