1
J
i
Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
ei n
Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
o
M1DDE
E! INT
1ST V E3
V
2 ;;o
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
SPOORWEG 1ECHELEN- TERNELZEN.
Spoorweg Ter NéHzen— Gent.
Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging.
HoedekenskerkeNeuzen.
WalzoordenHansweertVlake.
Vlake—HansweertWalzoorden.
Vlissingen—Breskens.
Breskens—Vlissingen.
Vissollen by kunstlicht.
Vuur en licht zij» in de dieren
wereld zaken van een wonderlijke
aantrekkingskracht en van af
schrikwekkende geheimzinnig
heid. Ontsteekt niet de Indiaan
spelende of kampeerende school
jongen in den avond een hout
vuur bij zijn tent om de wilde
dieren op een afsiand te houden
En wie kent niet het minder
natieve voorbeeld van den stroo-
pers lichtbak, welks tooverachtige
bekooring der hazen dood is
Ook in de wereld der visscheu
en andere zeebewoners heeft het
licht zjjn hypnotische kracht en
van ouds heeft men van de be
kendheid hiervan gebruik gemaakt
bjj de vischvaDgst:
De oude Grieken en thans nog
enkele bepaalde Chineesehe stam
men gebruikten daarby, heel eco
nomisch, de maan als lichtbron.
Later werd het primitieve maan-
bootje, dat door een eenvoudige
inrichting de stralenbundels op
het water wierp, vervangen door
een kleine boot met ysaren bo
dem, waarop met harsachtige
houtsoorten een vlammend en
rookend vuur werd onderhouden.
Zoo ontstonden apart geconstru
eerde visschersbooten, waarvan
een gedeelte van den bodem uit
een glazen plaat bestond, waar
achter een telbrandende petro
leumlamp. Het water onder de
boot en in deD oumiddellijken
omtrek ervan werd daardoor hel
der verlicht, en, waar deze booten
bijna uitsluitend voor de kust-
vischvangst gebruikt werden - en
in de Middeilandsche Zre nog
gebruikt wordeis - ward ook de
geheele zeebodem duidelijk zicht
baar, met alles wat daar leefde
en bewoog. En ook wat niet
bewoog, waDt daar was het ei
genlijk om te doen da onbeweeg
lijk stilstaande zeebaars ot laad
brasem, in zjjn rust gestoord werd
plotseling, voor hjj van zjjn .ver
bazing" bekomen was, door een
met vaste hand geworpen meer-
tandige harpoen geip'etit en aan
boord gehaald.
Als spoedig werd de petroleum
lamp vervangen door de acety-
leeulantaarn en daarna door de
electrische lichtbron, die dit groote
voordeel heeft, dat ze onder water
gedompeld en dus oek in dieper
water gebruikt kan worden. Het
is te begrjjpan dat deze nieuwe
gelegenheid gretig werd uitgebuit
niet alleen door de vissohers, maar
ook door allerlei geleerden bij
hun studiën omtrent de oneindig
gevarieerde zeebevolking.
Vooral in den tjjd der trekkende
viscbsoerteD, zooals de ansjovis
en de sardines, bewijst het licht
onschatbare diensten bjj de nach
telijke vischvangst. In C^talonië
en aan sommige punten der Ita-
liaansche kust kan mes geregeld
de kleine, met twee koppen be
mande ietwat fantastische lieht-
bootjes het ruime sop zien kiezen.
Waar eeo lichte beweging of
phesphoreseentie van het water
de aanwezigheid van een visch-
baDk verraadt, wordt stilgehou
den en de stralen der sterke licht
bron worden loodrecht op het wa
ter gewoipen. Onmiddellijk be
gint de werking der hypnotische
aantrekkiogs- of afstootingskraeht,
palingen en poliepen schuiven
angstig weg vanuit deu vreemden
lichtcirkel iu de beschuttende duis
ternis, doch de ansjovis en sardi
nes komen nieuwsgierig naderbij
- - - omhoog. In groote aantal
len. Tot eindeljjk uiterst lang
zaam de boot zich in beweging
zet en rustig gevolgd wordt door
de slachtoffers, gevangen in den
ban van het betooverende licht,
dat hen ten slotte meetront in
een kleine ondiepe baai. Hier
wacht een grootera boot, de fjjoe
netten wordon uitgeworpen en
als de dieren, verschrikt door
het plotseling uitflappen van bet
licht, in allerijl de vlucht willen
nemen, stuiven zij naar alle kan
ten in de mazen van het verra
derlijk gespannen net.
Recept voor een warm nage-
reehtje.
Dit is voor de liefhebbers van
een knapperig gebak. Bovendien
niet duur. Men neemt eeD tien
tal beschuiten, water, wat boter
en suiker. De beschuiten dom
pelt men even in het water,
waarna men ze in heete, ge
smolten boter, zoo heet als het
kan, bakt. Het lekkerste is, ais
men de aldus overgebakken be
schuiten warm eet, met wat sui
ker bestrooid. Wel moge het u
bekomen.
Aanmoediging.
A's een meisje tegen eeD jon
gen zegt„Hè wat ben je flauw
kan hij gerust voortgaan met baar
complimentjes te maken.
Gedachte.
Zelfgenoegzaamheid sluit de mo
gelijkheid tot werkelijke vroom
heid uit.
o—
Driesch.
Axel
Zaamslag
Nonzen
Neuzen
Hoek
Philippine
Aiel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine
5 35
5 40
6 05 8 27
6 29 8 52
e 30 9 20
6 43 9 35
6 53 9 49
8
8 05
1130 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
1 2 01 8 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Nenzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
9 54
1 25
4 66
8 05
10 05
1 35
5 10
8 20
10 20
1 50
5 25
8 35
11 30
6 15
8 40
12
3 02
6 42
9 12
12 15
3 22
7 02
9 32
12 20
3 27
7 07
9 37
7 40
11 15
210
6 06
7 30
7 46
11 20
2 16
6 U
7 36
7 51
1125
2 20
615
7 41
8 01
1135
2 30
6 23
7 51
8 11
11 4b
2 43
6 31
8 01
8 26
11 59
3 02
6 42
817
8 46
1215
3 22
7 02
8 37
8 51
12 20
3 27
7 07
842
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden
Brieseh. 5 80 8 1130 2 35 6 15 v Walsoorden
Axel 5 85 8 05 11 35 2 40 6 20 Kloosters.
Zaamslag 5 56 8 26 12 3 6 42 Groenendijk
Papenburg 6 10 8 40 12 14 3 13 6 55 Hengstdijk
Hengstdijk 6 20 «47 12 24 3 22 7 04 „Rapenburg
Groenendijk 6 30 8 55 12 34 3 3' 7 13 Zaamslag
Kloosterz. 6 35 8 58 12 39 3 34 7 17 „Axel
Walsoorden 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 a Driesch.
Aiel (Drie Schouwen)—Sas van Gent—IJzendyke.
Drie Schenwen 6 00 8 52 12 21 3 29 7 10
3 45
418
4 51
5 14
5 27
5 28
5 46
Westderpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramide
IJaendijke
IJzendijke
Scheendijke
6 15
6 31
6 54
7 13
7 30
8 00
8 23
9 07
9 28
9 53
10 28
10 38
10 39
1108
12 36
12 53
124
1 49
3 02
2 04
2 24
7 25
7 42
8 02
8 29
8 45
f Rijdt ep verzoek door tet Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
7 26
7 41
7 58
8 28 1231
3 46 12 50
9 13 1252
9 26 1 05
9 53
10 45
1105
11 25
124
2 01
214
2 34
2 51
3 3
4 OS
4 25
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8i 2
8 32
8 50
610 f9 10
v DrieicheuweH 610
V Suiddorpe 616
v Roodesluis(H.T.)6 27
T Kruisstraat<B.T.) 6 19
a Moerbeke 6 27
(B. T.)
8 55
9 -
9 12
9 03
912
12 25
12 S0
12 42
12 34
12 42
8 30
3 35
8 47
3 39
3 47
v Moerbeke (B. T.) 7 - 10 38 1 35 5 22
v Kruisstraat 7 10 10 46 1 45 5 30
v Roodesluis (H. T.) 7 41 11 17 2 16 601
v Zuiddorpe 7 49 11 23 2 24 6 08
a Driesehouwen 7 55 11 29 2 31 6 11
Breskens—HoofdplaatPyramide,
V
lnakeas
885
1105
3 37
6 45
v IJzendijke
8 02
11 25
2 45
6 05
V
Hoofdplaat
S
IS 35
4 02
711
Pyramide
7 41
10 55
2 16
5 36
Biervliet
915
12 50
4 15
7 25
Biervliet
7 40
1654
215
5 35
Pyramide
916
1 02
4 24
7 35
v Hoofdplaat
7 24
10 84
2
5 23
9
TJaoedbiko
9 40
1 20
4 40
7 50
a Breskens
717
10 24
151
516
v. Ueendfjke 8 4T
a. VeMaeht (Grens) 8 55
IJzendykeVeldzicht (Grens).
8 25 6 21 v. Veldzicht Grens)
3 35 6 30
IJzendijke
9-
9 10
3 45
355
6 35
645
Stoomtram HulstWalzeorden.
v Halst 6 I 85 1080 12 15 8 40 5 05 645 8 50
Terhele 6 11 43 1088 18 33 2 58 5 S3 7 9 08
Knitaart, 6 86 I 51 1046 18 41 3 06 5 33 707 9 16
Kleesterz. 6 15 9 1055 12 50 8 15 5 45 715 9 25
aWalz. 6 40 9 0511— 18 $5 3 20 5 55 720 9 80
v Walz. 650 910 1116 105 340 606 732 940
„Kloosterz. 655 915 1121 113 345 610 737 945
Kuitaart, 704 924 1130 123 354 617 746 954
„Terhole 712 932 11Ï8 133 402 625 7541002
a Hulst, 730 950 1156 155 420 610 812 1020
Vlmeinge* ah 42
Middelburg ah 51
Goee a611
Vlake a6 23
Borgen ep Zoent at 49
Roosendaal a7 03
Reesendaal a7 18
Rotterdam beurs a8 11
Rotterdam D. P. a8 19
Den Haag HJS, 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam GJ5. 9 44
Roosendaal f7 09
Breda f7 29
'b Hertogenbosch
Utrecht CA
N(jmegen
Arnhem
bS 05
b6 16
b6 49
b7 07
b7 58
b8 13
b8 40
b9 42
a9 50
10 22
10 67
11 14
8 47
9 07
9 66
10 58
11 07
11 46
b7 12 c7
b7 82 c7 10
b7 41 c7 43
b7 54 c7 58
b8 19 c8 42
b8 33
c9 -
c9 17
10 33
10 41
11 22
1157
12 14
931
10 06
11 15
12 27
12 01
12 23
b9 18
b9 29
b9 49
blO 06
blOöl
bil 09
11 24
12 36
12 44
122
1 57
2 14
11 22
11 42
12 30
136
160
b2 16
bil 34
bil 45
bl2 17
bl2 33
b 118
b 136
bl 52
b3 07
bS 14
3 52
4 27
4 44
al 46
a2 12
1 13
1 24
1 44
1 57
2 24
2 38
2 49
3 49
3 68
4 29
5 15
5 35
2 47
3 07
3 67
5 08
4 45
5 09
63 04
b3 20
b4 03
b4 21
b4 53
6 09
6 17
6 52
7 27
7 44
4 46
5 07
S55
6 57
6 48
721
4 22
4 32
4 62
5 07
5 60
6(8
6 39
8 05
8 22
8 67
914
617
6 39
7 33
9 14
8 55
9 34
6 33
o
O
M
7 31
7 40
8 63
8 31
8 58
9 53
7 35
7 55
6 37
9 23
9 15
d9 38
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
bl0 04
10 48
1108
8 21
8 41
9 29
10 30
10 19
10 57
7 34
744
8 13
8 28
911
9 29
9 37
10 84
10 42
1122
1157
0 14
9 43
10 21
Arnhem
6
57
8 22
10 24
119
2
38
bi
22
7
46
Nfjmegen
7
22
8 44
10 47
147
3
49
4
44
8
13
Utrecht C.S.
7
16
851
10 40
139
2
21
4
48
8
05
's Hertogenbosch
8
14
9 39
11 36
2 46
4
29
6
45
9
09
Breda
b5
48
6
60
8
59
10 26
12 21
3 32
5
17
6
37
9
56
Roosendaal
b6
19
7
28
9
21
10 48
12 43
3 63
6
38
7
01
10
17
Amsterdam C.S.
b6
34
815
10
19
11 16
1
15
1 45
2
45
2
46
4
16
7
46
Haarlem
b6
64
8 81
10
38
1131
1
31
201
3
01
3
01
4
al
8
01
Den Haag H.S.
b7
39
9 06
11
25
12 06
2
06
2 36
3
86
b3
51
5
06
8
36
Rotterdam D.P.
b456
c5
48
b 8
11
9 53
11
51
12 43
d 2
44
3 06
b4
21
6
43
9
12
Rotterdam Bears
o6
56
b 8
20
9 39
10
44
19 52
d 2
53 b3 05
3
21
4
05
5
62
9
21
Roosendaal
b6
16
c7
35
b 9
24
10 48
12 49
214
3
47 4
02
b5
33
7
01
10
19
Roosendaal
b6
38
c7
46
b 9
38
10 59
1
04
a2 22
4
07
c7
15
b7
15
10
29
Bergen op Zoom
b7
02
c8
09
b 9
53
1114
H
a2 38
4
26
c7
36 b7
39
10
44
b7
48
c8
63
blO
23
1140
5
06
c9
19
b3
80
11
13
Goes
b8
11
o9
10
blO
36
11 62
a3 04
6
22
c8
35 1
bS
51
11
25
Middelburg
bS
47
o 9
44
blO
66
1212
CM
a3 36
5
53
c9
07 1
b9
30
11
45
bS
63
c9
62
bil
63
1220
1
68
a3 44
6
01
00
15 b9
39
11
63
lags, b Alleen op werkdagen, c
des Zaterdags van 2-7'82 tot 2S-7-'32 en alleen des
tot S-9-'82, e Marktrein alleen Dinsdags.
Alleen op Zon- en
Maandags en des
Feestdagen, d Alleen
Zaterdags van 25-7-'32
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nioolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMech lea
r Meehelen
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
638 11 14
6 41 11 21
6 53 11 33
7131J 40
a7 '26 12 06
a8 19 12 59
8 32 12 09
9 35 103
941 112
10 01 157
2 04 5 02a 6 20b
2 13 5 Ha 6 29b
2 21 5 21a 6 38b
2 29 6 28a 6 46b
2 40 5 42a 6 58b
2 50 5 58* 7 '7b
3 32 5 06 '33
4 13 6 55 8 H
3 11 6 09*7 9( b
4 10 710»828b
4 26 7 23 8 46
4 50 7 47 9 36
V
Brussel
c6 12
9 42 bl 15
5 52
a
Meehelen
6 07
10 12
112
6 13
V
Meehelen
610
10 25
1 56
6 22
a
St. Nic. v. Mech.
7 19
11 32
2 58
7 24
T
Antw. n. St. Nic.
6 12
11 14
2 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nie n Tem.
7 26
12 10
3 12
7 48
Huifit
820
1 03
4 -
8 44
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
Axel
8 36
1 19
4 16
9
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 53
137
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen, b Alleen ou Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1.01.
Neuren
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Gent Dp.
Gent St. P.
31
Brussel
a Alleen op
6 50 *8 50
12 25
5 40 820*
T
Brussel
7 12
8 48
6 63
6 59 *8 59
12 34
5 49 8 29*
a
Gent St. P.
816
4 57
7 34
7 03 *9 08
12 38
5 53 - 33*
V
G»Bt St. P.
6 26
8 23
1201
5 02
8 06
7 07 *9 07
12 42
5 57 8 37a
n
Geut Dp.
6 42
8 89
12 17
617
8 22
7 20 *9 20
12 55
6 10 8 50*
31
Selzaete
7 30
9 21
1
6 20
9 12a
7 23 11 01
12 i 2
6 10 8 35*
V
Sa* van Gent
8
9 61
1 80
6 60
9 42a
1 30
»l
Philippine
8 08
9 59
188
6.' 8
9 10a
8 07 11 41
1 46
6 55 10 26
9
Sluiskilbrug
8 12
10 08
142
7 02
9 54a
8 12 1151
151
7 0510 37
V
Slniskil
8 16
10 07
146
7 06
9 58a
9 01 12 57
2 35
8 07 11 61
a
Ter Neuzen
8 24
1015
154
714
IC 06a
Zon- en Feestdagen.
v. Axel, Wed. Gil(jam«e
a. Hulst, Statiën
Auto-Omnibusdienst AxelHulst.
Alleen op werkdagen.
6 45 10 416 v. Hulst, Station
7 56 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamse
I 30
9 40
2 30 8 80
8 45 9 10
Werkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
vm. 10,36
10,65
bi. 12,05
1.13
nm. 2.—
2.»
3,30
*,2!
Vlissingeu—Borsselen—Neuzen.
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot ran Vlissingen
Aankomst Borsselen
Aankemct te Neuzen
8,56
9,05
9,25
10,86
18,37
12.46
1,05
2,IE
NeuzenHoedekenskerke.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,46 10.S0 12,65 8,— 5,40
6,-0 8,30 11.05 12,50 3,4» 6.96
6,52 8,44 11.15 12,57 4,08 6,87
7,14 9 08 11.39 1,21 4,26 7,01
7,41 9,49 12.17 1,44 4,52 7,21
8,1110,36 11.52 2,22 6,22 7.07
4,5b
6,15
8,25
6,62
2,50
4-
4,70
5,80
8,30
9,15
9,28
9,5®
11,25
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,33 11,60 2,20 6,35 8,47
7,39 9,46 12 14 1,41 4,50 8,10
6,25 8,27 10,45 12,30 3,87 6,41 8,59
6 4fe 8,44 11,07 12,f 3 4,— 7,03 9,21
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,30
7,40 9,35 12,— 1,45 4,55 7,65 10,15
Vertrek boot van Walzoorden 6,60 9,1011,301,4,6 7,25 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,1,30 4,30 6 30 7,75 10 06
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,40 6 40 8,
Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,201.45 4 50 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,5410,0612,331,57 5,07 7 33 8,28
Vlissingen 7,4810,23 2,07 5,06 8,301118
2,07 5.C6 6,25 8,?0
1,57 5,07 8,28
2,105 10 6,30 8,86
2,20 5,20 6,40 8,45
2,25 6 30 6,40 8,45
2,65 6 —7,10 9,15
Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,23 11 40
Vlissingen 7,5410,06
Vertrek tram van Vlake 8,10,25 11 60
Aankomst te Hansweert 8,10 10,35 12
Vertrek boot van Hansweert 6 8,1610,4012,16
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4511.10 12,45
Aankomst trein te Vlissingen 720 865 1108 12,20 1227 260 485 601 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1136 i2,50 2c5 440610 725
Aankomst boot té Breskers 620 8946 IS1,20 326 510 640 756
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1210
Aankomst te Vlissingen 656 360 1110 1240
Vertrek trein van Vlissingen 856 9i8 1134 118
De booten waehten op treinen. Indien dl' de diens» toelaat,
tl bb boB*4eriug orgeg«»o* Maardags om 6,10 u.
1.25 335 580 650 8—
1 56 4(5 6- 720 830
422 615 734 840
Zondagen.
vm. 10,36
10,55
12,05
nm. 1,18
vm. m
9,06
9,86
10,86
i 7,40
9,10
t. 6,01
6 10
6,30
7,40
vm.
6.56 am.
6.40
6,68
7.14
7,43
9.10
5 30
6,16
6,37
7,01
7,21
8,35
vm,
9,07
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
nm
8 33
810
8,43
9,05
9,10
9,65
7.—
7,30
7.40
T.50
7.68
8.63
6 10
6 40
1.—
1, 30
1.36
1.46
1.57
2.07
8.63
7.68
8.65
9.05
9.10
940
6.40
7.10
7.15
7.25
7.33
8,19
2.07
1.67
2.10
2.20
2.25
2,55
9 15
9 45
8.18
8.25
8.39
8.45
8.45
9.16
9 62
7,30 10,—
8,— 10,30
1 68 6,01
2 05 6,10
2 35 6,40
8,50
9 20
i 9,33
De aankomst dar booten
10,50 3 30 6,60
11,20 4 - 7,20
4 22 7,34