1 J i Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. ei n Zeeuwscli-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. o M1DDE E! INT 1ST V E3 V 2 ;;o Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. SPOORWEG 1ECHELEN- TERNELZEN. Spoorweg Ter NéHzen— Gent. Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging. HoedekenskerkeNeuzen. WalzoordenHansweertVlake. Vlake—HansweertWalzoorden. Vlissingen—Breskens. Breskens—Vlissingen. Vissollen by kunstlicht. Vuur en licht zij» in de dieren wereld zaken van een wonderlijke aantrekkingskracht en van af schrikwekkende geheimzinnig heid. Ontsteekt niet de Indiaan spelende of kampeerende school jongen in den avond een hout vuur bij zijn tent om de wilde dieren op een afsiand te houden En wie kent niet het minder natieve voorbeeld van den stroo- pers lichtbak, welks tooverachtige bekooring der hazen dood is Ook in de wereld der visscheu en andere zeebewoners heeft het licht zjjn hypnotische kracht en van ouds heeft men van de be kendheid hiervan gebruik gemaakt bjj de vischvaDgst: De oude Grieken en thans nog enkele bepaalde Chineesehe stam men gebruikten daarby, heel eco nomisch, de maan als lichtbron. Later werd het primitieve maan- bootje, dat door een eenvoudige inrichting de stralenbundels op het water wierp, vervangen door een kleine boot met ysaren bo dem, waarop met harsachtige houtsoorten een vlammend en rookend vuur werd onderhouden. Zoo ontstonden apart geconstru eerde visschersbooten, waarvan een gedeelte van den bodem uit een glazen plaat bestond, waar achter een telbrandende petro leumlamp. Het water onder de boot en in deD oumiddellijken omtrek ervan werd daardoor hel der verlicht, en, waar deze booten bijna uitsluitend voor de kust- vischvangst gebruikt werden - en in de Middeilandsche Zre nog gebruikt wordeis - ward ook de geheele zeebodem duidelijk zicht baar, met alles wat daar leefde en bewoog. En ook wat niet bewoog, waDt daar was het ei genlijk om te doen da onbeweeg lijk stilstaande zeebaars ot laad brasem, in zjjn rust gestoord werd plotseling, voor hjj van zjjn .ver bazing" bekomen was, door een met vaste hand geworpen meer- tandige harpoen geip'etit en aan boord gehaald. Als spoedig werd de petroleum lamp vervangen door de acety- leeulantaarn en daarna door de electrische lichtbron, die dit groote voordeel heeft, dat ze onder water gedompeld en dus oek in dieper water gebruikt kan worden. Het is te begrjjpan dat deze nieuwe gelegenheid gretig werd uitgebuit niet alleen door de vissohers, maar ook door allerlei geleerden bij hun studiën omtrent de oneindig gevarieerde zeebevolking. Vooral in den tjjd der trekkende viscbsoerteD, zooals de ansjovis en de sardines, bewijst het licht onschatbare diensten bjj de nach telijke vischvangst. In C^talonië en aan sommige punten der Ita- liaansche kust kan mes geregeld de kleine, met twee koppen be mande ietwat fantastische lieht- bootjes het ruime sop zien kiezen. Waar eeo lichte beweging of phesphoreseentie van het water de aanwezigheid van een visch- baDk verraadt, wordt stilgehou den en de stralen der sterke licht bron worden loodrecht op het wa ter gewoipen. Onmiddellijk be gint de werking der hypnotische aantrekkiogs- of afstootingskraeht, palingen en poliepen schuiven angstig weg vanuit deu vreemden lichtcirkel iu de beschuttende duis ternis, doch de ansjovis en sardi nes komen nieuwsgierig naderbij - - - omhoog. In groote aantal len. Tot eindeljjk uiterst lang zaam de boot zich in beweging zet en rustig gevolgd wordt door de slachtoffers, gevangen in den ban van het betooverende licht, dat hen ten slotte meetront in een kleine ondiepe baai. Hier wacht een grootera boot, de fjjoe netten wordon uitgeworpen en als de dieren, verschrikt door het plotseling uitflappen van bet licht, in allerijl de vlucht willen nemen, stuiven zij naar alle kan ten in de mazen van het verra derlijk gespannen net. Recept voor een warm nage- reehtje. Dit is voor de liefhebbers van een knapperig gebak. Bovendien niet duur. Men neemt eeD tien tal beschuiten, water, wat boter en suiker. De beschuiten dom pelt men even in het water, waarna men ze in heete, ge smolten boter, zoo heet als het kan, bakt. Het lekkerste is, ais men de aldus overgebakken be schuiten warm eet, met wat sui ker bestrooid. Wel moge het u bekomen. Aanmoediging. A's een meisje tegen eeD jon gen zegt„Hè wat ben je flauw kan hij gerust voortgaan met baar complimentjes te maken. Gedachte. Zelfgenoegzaamheid sluit de mo gelijkheid tot werkelijke vroom heid uit. o— Driesch. Axel Zaamslag Nonzen Neuzen Hoek Philippine Aiel (Drie Schouwen)—Terneuzen—Philippine 5 35 5 40 6 05 8 27 6 29 8 52 e 30 9 20 6 43 9 35 6 53 9 49 8 8 05 1130 2 35 6 15 11 35 2 40 6 20 1 2 01 8 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 49 7 55 v Philippine 7 Hoek 7 10 a Neuzen 7 25 v Nenzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Driesch. 8 51 9 54 1 25 4 66 8 05 10 05 1 35 5 10 8 20 10 20 1 50 5 25 8 35 11 30 6 15 8 40 12 3 02 6 42 9 12 12 15 3 22 7 02 9 32 12 20 3 27 7 07 9 37 7 40 11 15 210 6 06 7 30 7 46 11 20 2 16 6 U 7 36 7 51 1125 2 20 615 7 41 8 01 1135 2 30 6 23 7 51 8 11 11 4b 2 43 6 31 8 01 8 26 11 59 3 02 6 42 817 8 46 1215 3 22 7 02 8 37 8 51 12 20 3 27 7 07 842 Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden Brieseh. 5 80 8 1130 2 35 6 15 v Walsoorden Axel 5 85 8 05 11 35 2 40 6 20 Kloosters. Zaamslag 5 56 8 26 12 3 6 42 Groenendijk Papenburg 6 10 8 40 12 14 3 13 6 55 Hengstdijk Hengstdijk 6 20 «47 12 24 3 22 7 04 „Rapenburg Groenendijk 6 30 8 55 12 34 3 3' 7 13 Zaamslag Kloosterz. 6 35 8 58 12 39 3 34 7 17 „Axel Walsoorden 6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 a Driesch. Aiel (Drie Schouwen)—Sas van Gent—IJzendyke. Drie Schenwen 6 00 8 52 12 21 3 29 7 10 3 45 418 4 51 5 14 5 27 5 28 5 46 Westderpe Sas van Gent Philippine Pyramide IJaendijke IJzendijke Scheendijke 6 15 6 31 6 54 7 13 7 30 8 00 8 23 9 07 9 28 9 53 10 28 10 38 10 39 1108 12 36 12 53 124 1 49 3 02 2 04 2 24 7 25 7 42 8 02 8 29 8 45 f Rijdt ep verzoek door tet Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 6 12 6 26 6 54 7 26 7 41 7 58 8 28 1231 3 46 12 50 9 13 1252 9 26 1 05 9 53 10 45 1105 11 25 124 2 01 214 2 34 2 51 3 3 4 OS 4 25 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8i 2 8 32 8 50 610 f9 10 v DrieicheuweH 610 V Suiddorpe 616 v Roodesluis(H.T.)6 27 T Kruisstraat<B.T.) 6 19 a Moerbeke 6 27 (B. T.) 8 55 9 - 9 12 9 03 912 12 25 12 S0 12 42 12 34 12 42 8 30 3 35 8 47 3 39 3 47 v Moerbeke (B. T.) 7 - 10 38 1 35 5 22 v Kruisstraat 7 10 10 46 1 45 5 30 v Roodesluis (H. T.) 7 41 11 17 2 16 601 v Zuiddorpe 7 49 11 23 2 24 6 08 a Driesehouwen 7 55 11 29 2 31 6 11 Breskens—HoofdplaatPyramide, V lnakeas 885 1105 3 37 6 45 v IJzendijke 8 02 11 25 2 45 6 05 V Hoofdplaat S IS 35 4 02 711 Pyramide 7 41 10 55 2 16 5 36 Biervliet 915 12 50 4 15 7 25 Biervliet 7 40 1654 215 5 35 Pyramide 916 1 02 4 24 7 35 v Hoofdplaat 7 24 10 84 2 5 23 9 TJaoedbiko 9 40 1 20 4 40 7 50 a Breskens 717 10 24 151 516 v. Ueendfjke 8 4T a. VeMaeht (Grens) 8 55 IJzendykeVeldzicht (Grens). 8 25 6 21 v. Veldzicht Grens) 3 35 6 30 IJzendijke 9- 9 10 3 45 355 6 35 645 Stoomtram HulstWalzeorden. v Halst 6 I 85 1080 12 15 8 40 5 05 645 8 50 Terhele 6 11 43 1088 18 33 2 58 5 S3 7 9 08 Knitaart, 6 86 I 51 1046 18 41 3 06 5 33 707 9 16 Kleesterz. 6 15 9 1055 12 50 8 15 5 45 715 9 25 aWalz. 6 40 9 0511— 18 $5 3 20 5 55 720 9 80 v Walz. 650 910 1116 105 340 606 732 940 „Kloosterz. 655 915 1121 113 345 610 737 945 Kuitaart, 704 924 1130 123 354 617 746 954 „Terhole 712 932 11Ï8 133 402 625 7541002 a Hulst, 730 950 1156 155 420 610 812 1020 Vlmeinge* ah 42 Middelburg ah 51 Goee a611 Vlake a6 23 Borgen ep Zoent at 49 Roosendaal a7 03 Reesendaal a7 18 Rotterdam beurs a8 11 Rotterdam D. P. a8 19 Den Haag HJS, 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam GJ5. 9 44 Roosendaal f7 09 Breda f7 29 'b Hertogenbosch Utrecht CA N(jmegen Arnhem bS 05 b6 16 b6 49 b7 07 b7 58 b8 13 b8 40 b9 42 a9 50 10 22 10 67 11 14 8 47 9 07 9 66 10 58 11 07 11 46 b7 12 c7 b7 82 c7 10 b7 41 c7 43 b7 54 c7 58 b8 19 c8 42 b8 33 c9 - c9 17 10 33 10 41 11 22 1157 12 14 931 10 06 11 15 12 27 12 01 12 23 b9 18 b9 29 b9 49 blO 06 blOöl bil 09 11 24 12 36 12 44 122 1 57 2 14 11 22 11 42 12 30 136 160 b2 16 bil 34 bil 45 bl2 17 bl2 33 b 118 b 136 bl 52 b3 07 bS 14 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 1 13 1 24 1 44 1 57 2 24 2 38 2 49 3 49 3 68 4 29 5 15 5 35 2 47 3 07 3 67 5 08 4 45 5 09 63 04 b3 20 b4 03 b4 21 b4 53 6 09 6 17 6 52 7 27 7 44 4 46 5 07 S55 6 57 6 48 721 4 22 4 32 4 62 5 07 5 60 6(8 6 39 8 05 8 22 8 67 914 617 6 39 7 33 9 14 8 55 9 34 6 33 o O M 7 31 7 40 8 63 8 31 8 58 9 53 7 35 7 55 6 37 9 23 9 15 d9 38 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 bl0 04 10 48 1108 8 21 8 41 9 29 10 30 10 19 10 57 7 34 744 8 13 8 28 911 9 29 9 37 10 84 10 42 1122 1157 0 14 9 43 10 21 Arnhem 6 57 8 22 10 24 119 2 38 bi 22 7 46 Nfjmegen 7 22 8 44 10 47 147 3 49 4 44 8 13 Utrecht C.S. 7 16 851 10 40 139 2 21 4 48 8 05 's Hertogenbosch 8 14 9 39 11 36 2 46 4 29 6 45 9 09 Breda b5 48 6 60 8 59 10 26 12 21 3 32 5 17 6 37 9 56 Roosendaal b6 19 7 28 9 21 10 48 12 43 3 63 6 38 7 01 10 17 Amsterdam C.S. b6 34 815 10 19 11 16 1 15 1 45 2 45 2 46 4 16 7 46 Haarlem b6 64 8 81 10 38 1131 1 31 201 3 01 3 01 4 al 8 01 Den Haag H.S. b7 39 9 06 11 25 12 06 2 06 2 36 3 86 b3 51 5 06 8 36 Rotterdam D.P. b456 c5 48 b 8 11 9 53 11 51 12 43 d 2 44 3 06 b4 21 6 43 9 12 Rotterdam Bears o6 56 b 8 20 9 39 10 44 19 52 d 2 53 b3 05 3 21 4 05 5 62 9 21 Roosendaal b6 16 c7 35 b 9 24 10 48 12 49 214 3 47 4 02 b5 33 7 01 10 19 Roosendaal b6 38 c7 46 b 9 38 10 59 1 04 a2 22 4 07 c7 15 b7 15 10 29 Bergen op Zoom b7 02 c8 09 b 9 53 1114 H a2 38 4 26 c7 36 b7 39 10 44 b7 48 c8 63 blO 23 1140 5 06 c9 19 b3 80 11 13 Goes b8 11 o9 10 blO 36 11 62 a3 04 6 22 c8 35 1 bS 51 11 25 Middelburg bS 47 o 9 44 blO 66 1212 CM a3 36 5 53 c9 07 1 b9 30 11 45 bS 63 c9 62 bil 63 1220 1 68 a3 44 6 01 00 15 b9 39 11 63 lags, b Alleen op werkdagen, c des Zaterdags van 2-7'82 tot 2S-7-'32 en alleen des tot S-9-'82, e Marktrein alleen Dinsdags. Alleen op Zon- en Maandags en des Feestdagen, d Alleen Zaterdags van 25-7-'32 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nioolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. aMech lea r Meehelen a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 638 11 14 6 41 11 21 6 53 11 33 7131J 40 a7 '26 12 06 a8 19 12 59 8 32 12 09 9 35 103 941 112 10 01 157 2 04 5 02a 6 20b 2 13 5 Ha 6 29b 2 21 5 21a 6 38b 2 29 6 28a 6 46b 2 40 5 42a 6 58b 2 50 5 58* 7 '7b 3 32 5 06 '33 4 13 6 55 8 H 3 11 6 09*7 9( b 4 10 710»828b 4 26 7 23 8 46 4 50 7 47 9 36 V Brussel c6 12 9 42 bl 15 5 52 a Meehelen 6 07 10 12 112 6 13 V Meehelen 610 10 25 1 56 6 22 a St. Nic. v. Mech. 7 19 11 32 2 58 7 24 T Antw. n. St. Nic. 6 12 11 14 2 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nie n Tem. 7 26 12 10 3 12 7 48 Huifit 820 1 03 4 - 8 44 Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 Axel 8 36 1 19 4 16 9 Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 53 137 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen, b Alleen ou Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1.01. Neuren Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete Gent Dp. Gent St. P. 31 Brussel a Alleen op 6 50 *8 50 12 25 5 40 820* T Brussel 7 12 8 48 6 63 6 59 *8 59 12 34 5 49 8 29* a Gent St. P. 816 4 57 7 34 7 03 *9 08 12 38 5 53 - 33* V G»Bt St. P. 6 26 8 23 1201 5 02 8 06 7 07 *9 07 12 42 5 57 8 37a n Geut Dp. 6 42 8 89 12 17 617 8 22 7 20 *9 20 12 55 6 10 8 50* 31 Selzaete 7 30 9 21 1 6 20 9 12a 7 23 11 01 12 i 2 6 10 8 35* V Sa* van Gent 8 9 61 1 80 6 60 9 42a 1 30 »l Philippine 8 08 9 59 188 6.' 8 9 10a 8 07 11 41 1 46 6 55 10 26 9 Sluiskilbrug 8 12 10 08 142 7 02 9 54a 8 12 1151 151 7 0510 37 V Slniskil 8 16 10 07 146 7 06 9 58a 9 01 12 57 2 35 8 07 11 61 a Ter Neuzen 8 24 1015 154 714 IC 06a Zon- en Feestdagen. v. Axel, Wed. Gil(jam«e a. Hulst, Statiën Auto-Omnibusdienst AxelHulst. Alleen op werkdagen. 6 45 10 416 v. Hulst, Station 7 56 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamse I 30 9 40 2 30 8 80 8 45 9 10 Werkdagen. Neuzen—Borsselen—Vlissingen. Vertrek boot van Neuzen Aankomst Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen vm. 10,36 10,65 bi. 12,05 1.13 nm. 2.— 2.» 3,30 *,2! Vlissingeu—Borsselen—Neuzen. Aankomst trein te Vlissingen Vertrek boot ran Vlissingen Aankomst Borsselen Aankemct te Neuzen 8,56 9,05 9,25 10,86 18,37 12.46 1,05 2,IE NeuzenHoedekenskerke. Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,46 10.S0 12,65 8,— 5,40 6,-0 8,30 11.05 12,50 3,4» 6.96 6,52 8,44 11.15 12,57 4,08 6,87 7,14 9 08 11.39 1,21 4,26 7,01 7,41 9,49 12.17 1,44 4,52 7,21 8,1110,36 11.52 2,22 6,22 7.07 4,5b 6,15 8,25 6,62 2,50 4- 4,70 5,80 8,30 9,15 9,28 9,5® 11,25 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,33 11,60 2,20 6,35 8,47 7,39 9,46 12 14 1,41 4,50 8,10 6,25 8,27 10,45 12,30 3,87 6,41 8,59 6 4fe 8,44 11,07 12,f 3 4,— 7,03 9,21 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,30 7,40 9,35 12,— 1,45 4,55 7,65 10,15 Vertrek boot van Walzoorden 6,60 9,1011,301,4,6 7,25 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,1,30 4,30 6 30 7,75 10 06 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,40 6 40 8, Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,201.45 4 50 6 50 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,5410,0612,331,57 5,07 7 33 8,28 Vlissingen 7,4810,23 2,07 5,06 8,301118 2,07 5.C6 6,25 8,?0 1,57 5,07 8,28 2,105 10 6,30 8,86 2,20 5,20 6,40 8,45 2,25 6 30 6,40 8,45 2,65 6 —7,10 9,15 Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,23 11 40 Vlissingen 7,5410,06 Vertrek tram van Vlake 8,10,25 11 60 Aankomst te Hansweert 8,10 10,35 12 Vertrek boot van Hansweert 6 8,1610,4012,16 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,4511.10 12,45 Aankomst trein te Vlissingen 720 865 1108 12,20 1227 260 485 601 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1136 i2,50 2c5 440610 725 Aankomst boot té Breskers 620 8946 IS1,20 326 510 640 756 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1210 Aankomst te Vlissingen 656 360 1110 1240 Vertrek trein van Vlissingen 856 9i8 1134 118 De booten waehten op treinen. Indien dl' de diens» toelaat, tl bb boB*4eriug orgeg«»o* Maardags om 6,10 u. 1.25 335 580 650 8— 1 56 4(5 6- 720 830 422 615 734 840 Zondagen. vm. 10,36 10,55 12,05 nm. 1,18 vm. m 9,06 9,86 10,86 i 7,40 9,10 t. 6,01 6 10 6,30 7,40 vm. 6.56 am. 6.40 6,68 7.14 7,43 9.10 5 30 6,16 6,37 7,01 7,21 8,35 vm, 9,07 7,41 9,18 9,35 9.45 10 30 nm 8 33 810 8,43 9,05 9,10 9,65 7.— 7,30 7.40 T.50 7.68 8.63 6 10 6 40 1.— 1, 30 1.36 1.46 1.57 2.07 8.63 7.68 8.65 9.05 9.10 940 6.40 7.10 7.15 7.25 7.33 8,19 2.07 1.67 2.10 2.20 2.25 2,55 9 15 9 45 8.18 8.25 8.39 8.45 8.45 9.16 9 62 7,30 10,— 8,— 10,30 1 68 6,01 2 05 6,10 2 35 6,40 8,50 9 20 i 9,33 De aankomst dar booten 10,50 3 30 6,60 11,20 4 - 7,20 4 22 7,34

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4