Binnenland. eveneens tusschen nat.-soc. en andersdenkenden tot een vecht partij, waarbij 6 personen met revolverschoten werden gewond. Een aantal nat.-soc. werd gear resteerd. Na een nat.-soc. vergadering bij het Hermans-gedenkteeken werd een communistische hin derlaag ontdekt, 18 communisten werden gearresteerd, de overigen ontkwamen. Als wapens bleken zij bij zich te hebben gehad, latten, looden pijpen, schroefsleu- tels, messen, dolken, revolvers en stalen staven. In Wismar werden 2 nat.-soc. door communisten afgeranseld. Ook in Neubukow hadden rel letjes plaats. Een der ernstigste voorvallen had plaats in het Z W. van Ber lijn, waar bij een handgemeen tusschen nat.-soc. en communis ten ongeveer 10 schoten werden gelost, waardoor een 23-jarig man werd gedood. Niet ver van de plaats waar deze botsing plaats had, werd een politie-auto met glazen en bloempotten be kogeld, zoodat de politie eenige schoten in de lucht loste. In Lichtenberg werd een wielrijder van zijn rijwiel getrokken en door verscheidene messteken in den rug gewond. In een andere buurt kreeg een door nat.-soc. overvallen communist 6 messte ken. In het Oosten van Berlijn veroorzaakten communisten bij een optocht van nat.-soc. onre gelmatigheden. De Pruisische regeering afgezet. Bij verordening van 20 Juli 1932 is de rijkskanselier tot rijkscom missaris voor Pruissen benoemd. In deze functie heeft hij op grond van de hem gegeven vol machten den minister-president Braun en minister van binnenland sche zaken Severing uit hun func tie ontheven. De bevoegdheden en de taak van den minister pre sident zijn op den rijkskanselier overgegaan. De bloedig van communistische zijde veroorzaakte onlusten heb ben de rijksregeering voor de moeilijke taak gesteld zelf voor de rust en de veiligheid in het grootste gebied van Duitschland te zorgen. Omtrent de aanleiding tot deze maatregelen wordt medegedeeld De rijksregeering is tot de over tuiging gekomen dat den laatsten tijd de rust en orde op Pruisisch grondgebied herhaalde malen wer den verstoord en de politie niet steeds tijdig en krachtig heeft in gegrepen. Ook hebben de bin- nenlandsche bestuursinstanties in Pruissen een innerlijke onzeker heid aan den dag gelegd wanneer het er om ging doortastende maat regelen tegen de communistische terreur te nemen. Een nauwe samenwerking tus schen de sociaal-democraten en de communisten is naar de mee ning van de rijksregeering onmis kenbaar. Een door Severing ge houden rede, waarin hij de kie zers opriep de regeering Von Papen weg te jagen, heeft mede tot de beslissing van de rijksre geering bijgedragen. Provinciale Staten. Dinsdag vergaderden de Prov. Staten van Zeeland te Middelburg ter behandeling o.a. van de vol gende punten Provinciaal Wegenfonds. Het voorstel van Ged. Staten tot wijziging van de Wegenbe lastingverordening Zeeland, in stelling van een Provinciaal we- genonderhoudsfonds, vaststelling van de rekening van het Prov. wegenfonds over 1930 en van de begrooting van dit fonds voor 1932, ondervond in de afdeelingen over het algemeen wel instem ming, maar toch waren er enkele leden die 't met de getrokken conclusies niet in alle opzichten eens waren. Vooral drong men aan op ver laging van het percentage, dat belanghebbenden voor de wegen verbeteringen moeten bijdragen, bijv. van 25 op 20 of 15 percent, waarbij een lid een schema over legde, waaruit blijkt dat als 60 pet. uit de wegenbelastingsbij drage wordt gedragen, 20 pet. door de provincie en 20 pet. door belanghebbenden in 1944 de geheele verbetering is afgeloopen en in 1950 de schuld van het fonds geheel is gedelgd. Som mige leden wilden mindere bij dragen en desnoodig een lang zaïner tempo van verbetering. Een ander lid verwacht groote stijging van de kosten van onder houd binnen 10 jaar en is daarom alleen reeds tegen verlaging. Een lid heeft bezwaar tegen het vormen van een wegenonder houdsfonds, en wil één fonds handhaven zij het met een ge scheiden administratie. Van de zijde van Ged. Staten werd in de afdeelingen opgekomen tegen ver laging van de bijdrageuit de opbrengst wegenbelasting kan op niet meer dan 50 pet. gerekend worden, behoudens een speciaal geval, als het rijk bovendien nog 127» Pct- bijdraagt. Ook een langzamer tempo raden Ged. Staten af. Van de verdere opmerkingen in de afdeelingen, zij nog vermeld, die inzake het te werk stellen van Belgische arbeiders bij wegs verbeteringen in het zgn. „Land van Cadzand" en op het feit, dat wekelijks ongeveer f 40.000 aan loonen de Belgische grens over gaat, en dat geldt dan nog maar alleen voor de industrie-arbeiders Aangedrongen werd op het op nemen van bepalingen in bestek ken, dat aannemers alleen Zeeuw- sche arbeiders mogen aannemen en dan zooveel mogelijk werk- loozen uit de onmiddelijke om geving, waar het werk wordt uitgevoerd. Van de zijde van Ged. Staten werd hierop geantwoord, dat Zeeuwsch-Vlaanderen ten opzich te van de buitenlandsche arbeids krachten een uitzonderingspositie inneemt. Reeds vroeger is er op gewezen, dat allereerst werke- looze arbeiders voor de wegen- verbeterir.g moeten worden te werk gesteld. In hun antwoord op het algemeen verslag, zeggen Ged. Staten niet te verwachter dat van een verlaging van de bijdragen tot 20 of 15 pet. een inspireerende werking zou uit gaan. Daarbij zou de bijdrage van de provincie verhoogd moeten worden en dit laten de Prov financiën niet toe. De heer Hamelink kwam terug op de traverse door Axel. Spr. meent dat de stemming de vo rige maal niet zuiver is geweest. Spr. meent, dat de kostenbe rekening aanmerkelijk hoog was, maar hij gelooft dat de betrok kenen later met veel minder zullen tevreden zijn als de weg op het Provinciaal wegenplan staat en men weer gaat onder handelen. Ook Axel zal niet gaarne te veel betalen en kan het geld ook noode missen. Spr. wil de traverse als afzon derlijk punt op het wegenplan plaatsen, nu ten deze precedenten zijn geschapen. De heer Kodde brengt dank voor het licht, dat Ged. Staten in deze zaak hebben gebracht, hij is dankbaar maar niet voldaan. Spr. meent, dat deze zaak toch te eenzijdig is bezien. Men moet meer rekening houden met de belangen van andere betrokkenen. Spr. heeft bezwaar tegen het instellen van een afzonderlijk fi nancieren daarvan. Wat denken Ged. Staten te doen na 1950? Regeeren is vooruit te zien. Dan zullen alle wegen zijn verbeterd. Moet het wegenplan weer uit breiden, of weer dezelfde wegen verbeteren In het onderhoud is toch ook gerekend op vernieu wingen. Zal na 1950 de wegen belasting worden afgeschaft, of denken Ged. Staten dat men dan weer andere wegen moet gaan verbeteren Spr. is niet tegen een afzonderlijke administreering, maar wel tegen een kapitaals vorming in dezen tijd. Spr. ziet niet in, dat men 25 pet. der on- derhoudkosten niet zou kunnen verlagen. De vraag zou zijn of zij, die 25 pet. toestonden, het nu weer zouden doen, en de meeste deden het uit harde noodzaak van ver betering. Spr. meent nader, dat het in het algemeen verslag op genomen staatje wel wat te veel var. de financiën zal vorderen en spr. maakte een nieuw schema op, volgens hetwelk niet in 1944, doch in 1947 alle wegen ver beterd zullen zijn. Spr. meent, dat als men het percentage ver mindert, hoogstens f80.000 zal moeten worden terugbetaald aan hen, die reeds bijdroegen. De lasten voor de betrokken locale lichamen zijn te bezwarend, en spr. stelt voor te bepalen, dat de provincie 80 in plaats van 75 bijdraagt. De heer Goossens bespreekt ook de kwestie van het percen tage, en wil ook een lagere bij drage van gemeente- en polder besturen. De heer Van Bommel van Vlo ten meent, dat het onderwerp van den heer Hamelink niet aan de orde van den dag is, dat behoort bij de vaststelling van het wegen plan. Hij verdedigt nader het voorstel van Ged. Staten, dat een gelijkmatige verdeeling der lasten over al de jaren brengt. Na 1950 zullen de eischen van het verkeer wellicht nog hooger zijn, en kun nen weer nieuwe veranderingen en verbeteringen noodig zijn. Het terugbrengen van de bijdra gen der belanghebbenden van 25 op 20 pet., brengt groote fïnanciëele bezwaren mee. In de berekening van den heer Kodde zitten fouten, wat spr. aan de hand van cijfers nader uit eenzette. Spr. ontkent, dat er billijke redenen voor het voorstel-Kodde zijn, want het geldt geen wegen van primair, doch van secundair belang. Als men nu de bijdrage vermindert zal later getracht wor den, dit nogmaals te doen. De Voorzitter raade den heer Hamelink aan zijn voorstel thans terug te nemen, hij kan dit later dan als voorstel nemend van de orde van den dag weer in dienen De heer Hamelink doet alzoo De heeren Goossens en Kodde repliceeren, laatstgenoemde meent o.a. dat als het verkeer grootere eischen stelt, de belasting ook meer zal opbrengen. Spr. licht zijn cijfers ook nog nader toe. Spr. betoogt, dat het zelfs voor de provincie financieel voordee- liger zal zijn. Als men drie ja ren langer over alles doet en daardoor 5 pet. minder van be langhebbenden vordert, dan kan spr. niet begrijpen, dat dit bij Ged Staten zulke groote bezwaren met zich brengt. De heer Dieleman beantwoordt den heer Goossens op een des betreffende vraag en zegt, dat een ontwerp van den weg Heikant St. Jansteen is ingedienden wacht op de medewerking van St. Jansteen. Voor andere wegen in O. Z. VI. wordt hard gewerkt, ook voor al met het oog op de werkver schaffing. De heer Van Bommel Van Vlo ten betoogt nogmaals de onge- wenschtheid van verlaging van het percentage, dat belanghebben den moeten betalen. Wegenverbetering is een schit terende werkverschaffing en Ged. Staten voelen er niets voor dit te verminderen. De heer Onderdijk zjet niet in dat door het voorstel-Kodde de belanghebbenden vlugger zullen medehelpen, en meent dat meer soepele toepassing er door min der goed mogelijk zal worden. Als Z. Vlaanderen minder spoe dig wordt geholpen, is dit eigen schuld, omdat men in andere stre ken spoediger tot medewerking geneigd is. De heeren Goossens en Kodde voeren voor de derde maal het woord. De heer Kodde wil een vaste regeling zonder te spreken van soepele toepassing. De heer Moelker wil niet spreken van onwilligen, maar van onmachtigen om mede te werken, ieder wil wel goede wegen. Spr. steunt het amendement van den heer Kodde. Dit amendement wordt ver worpen met 29 tegen 12 stemmen. Het voorstel wordt z. h. st. aangenomen. Thans kwam nader aan de orde het voorstel van den heer Hamelink inzake de traverse te Axel, als voorstel aan de orde van den dag. De heer van Bommel van Vloten meent, dat de kosten te hoog zijn, gezien de er van te verkrijgen resultaten in belang van het verkeer. De heer Kodde wil eerst ze kerheid hebben, of het noodig is, en zoo ja, dan moet de tra verse op het wegenplan komen. De heer Hamelink geeft toe dat het veel kost, maar als dit niet het geval was, had Axel het zelf reeds verbeterd. Het gaat hier om het weg krijgen van een gevaarlijken S-bocht. De heer Dieleman meent, dat men beter elders in Axel een goede verbetering tot stand kan brengen. Op het wegenplan wordt alles uitgedrukt en dit kan ook tot moeilijkheden aanleiding geven. De Voorzitter stelt voor het voorstel van den heer Hamelink te zenden naar Ged. Staten om praeadvies in de volgende zitting Aldus wordt besloten. Als lid bedoeld bij art. 89 der Prov. wet werd benoemd dhr. D. Kodde. Vervolgens kwam in behande ling de garantie voor de Gewes telijke Tarweorganisatie. in alle afdeelingen werd dit voorstel aan een beschouwing onderworpen. O.a. werd opge merkt, dat, nu de Regeering de Tarwewet heeft geschonken, zij ook maar voor de- garantie c q. betaling moet zorgen Men meende, dat tal van rijke boeren van den steun profiteeren, voor wie steunverleening niet noodza kelijk is. Men achtte een richtige uitvoering der wet ook een voor deel voor den landarbeider. Uit voerig werd de tewerkstelling van buitenlandsche arbeiders be sproken, maar ook werd er op gewezen, dat als Nederlandsche arbeiders met steun der Neder landsche regeering over de grens inkooDen gaan doen, daarvoor niemand eenige vooiziening vraagt of eischt. Gevraagd werd te onderzoeken, hoeveel buitenlanders hier werk zaamheden verrichten en zoo mogelijk eveneens hoeveel Ne derlanders in het buitenland werkzaam zijn. Als een typeerend staaltje hoe noodig de garantie is, wees een lid op een land bouwer, die noodzakelijk werk zaamheden moest doen verrichten en daarvoor eenige arbeiders in dienst moest nemen, doch zulks niet kon doen wegens gebrek aan geld. Van de zijde van Ged. Staten luidde het antwoord, dat de provincie geen risico zal loopen, althans menschelijkerwijze ge sproken. De volle garantie is door de hoeveelheid tarwe ge dekt. Naar aanleiding van de bewe ringen, dat de kosten der Tarwe wet ten laste komen van de armsten en de baten ten gunste der rijksten, geven Ged. Staten in de afdeelingen een korte uit eenzetting van de werking der Tarwewet. Ged. Staten deelen in hun antwoord op het algemeen ver slag mede, dat naar hun van bevoegde zijde is medegedeeld, de Gewestelijke Tarweorganisatie van den Minister de machtiging heeft gekregen om leden-aange slotenen, die buitenlandsche ar beiders in dienst hebben, uit te sluiten, waarbij er evenwel gelet dient te worden op het aantal vreemde arbeiders, dat vroeger bij deze werkgevers in dienst was. Na eenige discussie werd het voorstel zonder hoofd, stemming aangenomen, evenals het voorstel tot verbetering van den steiger te Walsoorden. Vervolgens werd besloten tot afkoop van de tollen Overslag, Oostburg (Appelstraat), St. Kruis, Hoofdplaat en Philippine. keningen van H. M. de Koningin tentoongesteld en het is gebleken, dat daarvoor veel belangstelling was. Van uit Middelburg zijn pogingen aangewend om eveneens die gunst aldaar te genieten en met succes. We vernemen nu, dat deze tentoonstelling vermoe delijk 27 en 28 Juli zal plaats hebben. Men weet, dat de Koningin met deze tentoonstelling de bedoeling heeft de noodlijdende beeldende kunstenaars in Nederland te steu nen en daarom de geheele entree opbrengst daarvoor beschikbaar stelt. Ofschoon men dit doel op zich zelf al gaarne zal steunen, zal toch bij de meeste belangstel lenden het verlangen voorop staan, om de werken van de Koningin eens te bezichtigen. En waar nu in de vacantietijd toch al velen een uitstapje naar Middelburg maken, hebben zij ongetwijfeld nu een welkome gelegenheid om dat doel te bereiken. We willen gaarne een woord van aanbeveling voegen bij deze mededeeling, opdat men ook van uit Zeeland op een mooi resultaat van dit edele streven zal kunnen wijzen. De Eerste Kamer heeft het wetsontwerp tot steun aan de kippenhouderij aangenomen. De Eerste Kamer heeft de wetsontwerpen tot regeling van den invoer van porselein, aarde werk en tegels, van leestklaar schoeisel, van boter en van rij wielbanden aangenomen. AXEL, 22 Juli 1932. Op de aanst. Dinsdag te hou den Raadsvergadering zullen de volgende t punten worden behan deld 1. Notulen. 2. Ingekomen stukken. 3. Beëediging van den heer L. de Feijter als waarnemend ge meente-ontvanger. 4. Benoeming van 3 leden en 2 plaatsvervangende leden uit den Raad en een deskundige voor de schoonheidscommissie. 5. a. Verzoek van J. F. Vetten- burg om aankoop van grond bij den Buthdijk. b. Idem van A. J. Schieman aan de Prins Hendrikstraat. 6. a. Verzoek van de Winke liersvereniging „Eendracht maakt Macht" om een winkelshow te houden in de openbare school en gedeeltelijk afsluiting van de Schoolstraat daarvoor. b. Verzoek van de afd. Axel der Arbeiders Jeugdcentrale om in de openbare school haar we- kelijksche bijeenkomsten te hou den. 7. Voorstel tot het opruimen van krotwoningen en tot het onbewoonbaar verklaren van de woningen F no. 31, 32 en 33. 8. Vaststellen van een veror dening als bedoeld in artt. 10 en 43 der Drankwet. 9. Voorstel tot het bouwen van een marechausseekazerne. 10. Prae-adviezen van B. en W. a. op het voorstel van den heer P. J. van Bendegem inzake af schaffing van de presentiegelden van de leden van den gemeente raad b. op het voorstel van hetzelfde lid inzake het invoeren van een progressieve salarisvermindering voor de gemeente-ambtenaren c. op het voorstel van de fractie 't Gilde inzake een salaris- korting van 3 en 5 pet. op die van de gemeente-ambtenaren d. op het verzoek van den heer A. de Visser om salarisverhooging als agent der arbeidsbemiddeling. 11. Wijziging Gem. begroo ting 1932. 12. Verzoeken om verminde ring van schoolgeld. Schilderijen van de Koningin. Zooals bekend, zijn in enkele hoofdsteden bij bepaalde gelegen heden eenige schilderijen en tee- Onweer. Hedenmiddag dreef een on weersbui boven onze gemeente, die met veel regen gepaard ging, zoodat hier er. daar de riolen het water niet voldoende konden af voeren en de straten in die om geving blank stonden. Meestal is dat in een uur verholpen, doch nu bleef het althans op de Markt staan en wel zoo zei

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 2