Binnenland.
eveneens tusschen nat.-soc. en
andersdenkenden tot een vecht
partij, waarbij 6 personen met
revolverschoten werden gewond.
Een aantal nat.-soc. werd gear
resteerd.
Na een nat.-soc. vergadering
bij het Hermans-gedenkteeken
werd een communistische hin
derlaag ontdekt, 18 communisten
werden gearresteerd, de overigen
ontkwamen. Als wapens bleken
zij bij zich te hebben gehad,
latten, looden pijpen, schroefsleu-
tels, messen, dolken, revolvers
en stalen staven.
In Wismar werden 2 nat.-soc.
door communisten afgeranseld.
Ook in Neubukow hadden rel
letjes plaats.
Een der ernstigste voorvallen
had plaats in het Z W. van Ber
lijn, waar bij een handgemeen
tusschen nat.-soc. en communis
ten ongeveer 10 schoten werden
gelost, waardoor een 23-jarig
man werd gedood. Niet ver van
de plaats waar deze botsing
plaats had, werd een politie-auto
met glazen en bloempotten be
kogeld, zoodat de politie eenige
schoten in de lucht loste. In
Lichtenberg werd een wielrijder
van zijn rijwiel getrokken en
door verscheidene messteken in
den rug gewond. In een andere
buurt kreeg een door nat.-soc.
overvallen communist 6 messte
ken. In het Oosten van Berlijn
veroorzaakten communisten bij
een optocht van nat.-soc. onre
gelmatigheden.
De Pruisische regeering afgezet.
Bij verordening van 20 Juli 1932
is de rijkskanselier tot rijkscom
missaris voor Pruissen benoemd.
In deze functie heeft hij op
grond van de hem gegeven vol
machten den minister-president
Braun en minister van binnenland
sche zaken Severing uit hun func
tie ontheven. De bevoegdheden
en de taak van den minister pre
sident zijn op den rijkskanselier
overgegaan.
De bloedig van communistische
zijde veroorzaakte onlusten heb
ben de rijksregeering voor de
moeilijke taak gesteld zelf voor
de rust en de veiligheid in het
grootste gebied van Duitschland
te zorgen.
Omtrent de aanleiding tot deze
maatregelen wordt medegedeeld
De rijksregeering is tot de over
tuiging gekomen dat den laatsten
tijd de rust en orde op Pruisisch
grondgebied herhaalde malen wer
den verstoord en de politie niet
steeds tijdig en krachtig heeft in
gegrepen. Ook hebben de bin-
nenlandsche bestuursinstanties in
Pruissen een innerlijke onzeker
heid aan den dag gelegd wanneer
het er om ging doortastende maat
regelen tegen de communistische
terreur te nemen.
Een nauwe samenwerking tus
schen de sociaal-democraten en
de communisten is naar de mee
ning van de rijksregeering onmis
kenbaar. Een door Severing ge
houden rede, waarin hij de kie
zers opriep de regeering Von
Papen weg te jagen, heeft mede
tot de beslissing van de rijksre
geering bijgedragen.
Provinciale Staten.
Dinsdag vergaderden de Prov.
Staten van Zeeland te Middelburg
ter behandeling o.a. van de vol
gende punten
Provinciaal Wegenfonds.
Het voorstel van Ged. Staten
tot wijziging van de Wegenbe
lastingverordening Zeeland, in
stelling van een Provinciaal we-
genonderhoudsfonds, vaststelling
van de rekening van het Prov.
wegenfonds over 1930 en van de
begrooting van dit fonds voor
1932, ondervond in de afdeelingen
over het algemeen wel instem
ming, maar toch waren er enkele
leden die 't met de getrokken
conclusies niet in alle opzichten
eens waren.
Vooral drong men aan op ver
laging van het percentage, dat
belanghebbenden voor de wegen
verbeteringen moeten bijdragen,
bijv. van 25 op 20 of 15 percent,
waarbij een lid een schema over
legde, waaruit blijkt dat als 60
pet. uit de wegenbelastingsbij
drage wordt gedragen, 20 pet.
door de provincie en 20 pet.
door belanghebbenden in 1944 de
geheele verbetering is afgeloopen
en in 1950 de schuld van het
fonds geheel is gedelgd. Som
mige leden wilden mindere bij
dragen en desnoodig een lang
zaïner tempo van verbetering.
Een ander lid verwacht groote
stijging van de kosten van onder
houd binnen 10 jaar en is daarom
alleen reeds tegen verlaging.
Een lid heeft bezwaar tegen het
vormen van een wegenonder
houdsfonds, en wil één fonds
handhaven zij het met een ge
scheiden administratie. Van de
zijde van Ged. Staten werd in de
afdeelingen opgekomen tegen ver
laging van de bijdrageuit de
opbrengst wegenbelasting kan op
niet meer dan 50 pet. gerekend
worden, behoudens een speciaal
geval, als het rijk bovendien nog
127» Pct- bijdraagt. Ook een
langzamer tempo raden Ged.
Staten af.
Van de verdere opmerkingen
in de afdeelingen, zij nog vermeld,
die inzake het te werk stellen
van Belgische arbeiders bij wegs
verbeteringen in het zgn. „Land
van Cadzand" en op het feit, dat
wekelijks ongeveer f 40.000 aan
loonen de Belgische grens over
gaat, en dat geldt dan nog maar
alleen voor de industrie-arbeiders
Aangedrongen werd op het op
nemen van bepalingen in bestek
ken, dat aannemers alleen Zeeuw-
sche arbeiders mogen aannemen
en dan zooveel mogelijk werk-
loozen uit de onmiddelijke om
geving, waar het werk wordt
uitgevoerd.
Van de zijde van Ged. Staten
werd hierop geantwoord, dat
Zeeuwsch-Vlaanderen ten opzich
te van de buitenlandsche arbeids
krachten een uitzonderingspositie
inneemt. Reeds vroeger is er op
gewezen, dat allereerst werke-
looze arbeiders voor de wegen-
verbeterir.g moeten worden te
werk gesteld. In hun antwoord
op het algemeen verslag, zeggen
Ged. Staten niet te verwachter
dat van een verlaging van de
bijdragen tot 20 of 15 pet. een
inspireerende werking zou uit
gaan. Daarbij zou de bijdrage van
de provincie verhoogd moeten
worden en dit laten de Prov
financiën niet toe.
De heer Hamelink kwam terug
op de traverse door Axel. Spr.
meent dat de stemming de vo
rige maal niet zuiver is geweest.
Spr. meent, dat de kostenbe
rekening aanmerkelijk hoog was,
maar hij gelooft dat de betrok
kenen later met veel minder
zullen tevreden zijn als de weg
op het Provinciaal wegenplan
staat en men weer gaat onder
handelen. Ook Axel zal niet
gaarne te veel betalen en kan
het geld ook noode missen.
Spr. wil de traverse als afzon
derlijk punt op het wegenplan
plaatsen, nu ten deze precedenten
zijn geschapen.
De heer Kodde brengt dank
voor het licht, dat Ged. Staten
in deze zaak hebben gebracht,
hij is dankbaar maar niet voldaan.
Spr. meent, dat deze zaak toch
te eenzijdig is bezien. Men moet
meer rekening houden met de
belangen van andere betrokkenen.
Spr. heeft bezwaar tegen het
instellen van een afzonderlijk fi
nancieren daarvan. Wat denken
Ged. Staten te doen na 1950?
Regeeren is vooruit te zien. Dan
zullen alle wegen zijn verbeterd.
Moet het wegenplan weer uit
breiden, of weer dezelfde wegen
verbeteren In het onderhoud is
toch ook gerekend op vernieu
wingen. Zal na 1950 de wegen
belasting worden afgeschaft, of
denken Ged. Staten dat men dan
weer andere wegen moet gaan
verbeteren Spr. is niet tegen
een afzonderlijke administreering,
maar wel tegen een kapitaals
vorming in dezen tijd. Spr. ziet
niet in, dat men 25 pet. der on-
derhoudkosten niet zou kunnen
verlagen.
De vraag zou zijn of zij, die
25 pet. toestonden, het nu weer
zouden doen, en de meeste deden
het uit harde noodzaak van ver
betering. Spr. meent nader, dat
het in het algemeen verslag op
genomen staatje wel wat te veel
var. de financiën zal vorderen en
spr. maakte een nieuw schema
op, volgens hetwelk niet in 1944,
doch in 1947 alle wegen ver
beterd zullen zijn. Spr. meent,
dat als men het percentage ver
mindert, hoogstens f80.000 zal
moeten worden terugbetaald aan
hen, die reeds bijdroegen. De
lasten voor de betrokken locale
lichamen zijn te bezwarend, en
spr. stelt voor te bepalen, dat de
provincie 80 in plaats van 75
bijdraagt.
De heer Goossens bespreekt
ook de kwestie van het percen
tage, en wil ook een lagere bij
drage van gemeente- en polder
besturen.
De heer Van Bommel van Vlo
ten meent, dat het onderwerp van
den heer Hamelink niet aan de
orde van den dag is, dat behoort
bij de vaststelling van het wegen
plan. Hij verdedigt nader het
voorstel van Ged. Staten, dat een
gelijkmatige verdeeling der lasten
over al de jaren brengt. Na 1950
zullen de eischen van het verkeer
wellicht nog hooger zijn, en kun
nen weer nieuwe veranderingen
en verbeteringen noodig zijn.
Het terugbrengen van de bijdra
gen der belanghebbenden van
25 op 20 pet., brengt groote
fïnanciëele bezwaren mee.
In de berekening van den heer
Kodde zitten fouten, wat spr. aan
de hand van cijfers nader uit
eenzette.
Spr. ontkent, dat er billijke
redenen voor het voorstel-Kodde
zijn, want het geldt geen wegen
van primair, doch van secundair
belang. Als men nu de bijdrage
vermindert zal later getracht wor
den, dit nogmaals te doen.
De Voorzitter raade den heer
Hamelink aan zijn voorstel thans
terug te nemen, hij kan dit later
dan als voorstel nemend van de
orde van den dag weer in dienen
De heer Hamelink doet alzoo
De heeren Goossens en Kodde
repliceeren, laatstgenoemde meent
o.a. dat als het verkeer grootere
eischen stelt, de belasting ook
meer zal opbrengen. Spr. licht
zijn cijfers ook nog nader toe.
Spr. betoogt, dat het zelfs voor
de provincie financieel voordee-
liger zal zijn. Als men drie ja
ren langer over alles doet en
daardoor 5 pet. minder van be
langhebbenden vordert, dan kan
spr. niet begrijpen, dat dit bij Ged
Staten zulke groote bezwaren met
zich brengt.
De heer Dieleman beantwoordt
den heer Goossens op een des
betreffende vraag en zegt, dat een
ontwerp van den weg Heikant
St. Jansteen is ingedienden
wacht op de medewerking van
St. Jansteen.
Voor andere wegen in O. Z.
VI. wordt hard gewerkt, ook voor
al met het oog op de werkver
schaffing.
De heer Van Bommel Van Vlo
ten betoogt nogmaals de onge-
wenschtheid van verlaging van
het percentage, dat belanghebben
den moeten betalen.
Wegenverbetering is een schit
terende werkverschaffing en Ged.
Staten voelen er niets voor dit te
verminderen.
De heer Onderdijk zjet niet in
dat door het voorstel-Kodde de
belanghebbenden vlugger zullen
medehelpen, en meent dat meer
soepele toepassing er door min
der goed mogelijk zal worden.
Als Z. Vlaanderen minder spoe
dig wordt geholpen, is dit eigen
schuld, omdat men in andere stre
ken spoediger tot medewerking
geneigd is.
De heeren Goossens en Kodde
voeren voor de derde maal het
woord. De heer Kodde wil een
vaste regeling zonder te spreken
van soepele toepassing.
De heer Moelker wil niet
spreken van onwilligen, maar van
onmachtigen om mede te werken,
ieder wil wel goede wegen. Spr.
steunt het amendement van den
heer Kodde.
Dit amendement wordt ver
worpen met 29 tegen 12 stemmen.
Het voorstel wordt z. h. st.
aangenomen.
Thans kwam nader aan de
orde het voorstel van den heer
Hamelink inzake de traverse te
Axel, als voorstel aan de orde
van den dag.
De heer van Bommel van
Vloten meent, dat de kosten te
hoog zijn, gezien de er van te
verkrijgen resultaten in belang
van het verkeer.
De heer Kodde wil eerst ze
kerheid hebben, of het noodig
is, en zoo ja, dan moet de tra
verse op het wegenplan komen.
De heer Hamelink geeft toe
dat het veel kost, maar als dit
niet het geval was, had Axel
het zelf reeds verbeterd. Het
gaat hier om het weg krijgen van
een gevaarlijken S-bocht.
De heer Dieleman meent, dat
men beter elders in Axel een
goede verbetering tot stand kan
brengen. Op het wegenplan
wordt alles uitgedrukt en dit kan
ook tot moeilijkheden aanleiding
geven.
De Voorzitter stelt voor het
voorstel van den heer Hamelink
te zenden naar Ged. Staten om
praeadvies in de volgende zitting
Aldus wordt besloten.
Als lid bedoeld bij art. 89 der
Prov. wet werd benoemd dhr. D.
Kodde.
Vervolgens kwam in behande
ling de garantie voor de Gewes
telijke Tarweorganisatie.
in alle afdeelingen werd dit
voorstel aan een beschouwing
onderworpen. O.a. werd opge
merkt, dat, nu de Regeering de
Tarwewet heeft geschonken, zij
ook maar voor de- garantie c q.
betaling moet zorgen Men
meende, dat tal van rijke boeren
van den steun profiteeren, voor
wie steunverleening niet noodza
kelijk is. Men achtte een richtige
uitvoering der wet ook een voor
deel voor den landarbeider. Uit
voerig werd de tewerkstelling
van buitenlandsche arbeiders be
sproken, maar ook werd er op
gewezen, dat als Nederlandsche
arbeiders met steun der Neder
landsche regeering over de grens
inkooDen gaan doen, daarvoor
niemand eenige vooiziening vraagt
of eischt.
Gevraagd werd te onderzoeken,
hoeveel buitenlanders hier werk
zaamheden verrichten en zoo
mogelijk eveneens hoeveel Ne
derlanders in het buitenland
werkzaam zijn. Als een typeerend
staaltje hoe noodig de garantie
is, wees een lid op een land
bouwer, die noodzakelijk werk
zaamheden moest doen verrichten
en daarvoor eenige arbeiders in
dienst moest nemen, doch zulks
niet kon doen wegens gebrek
aan geld.
Van de zijde van Ged. Staten
luidde het antwoord, dat de
provincie geen risico zal loopen,
althans menschelijkerwijze ge
sproken. De volle garantie is
door de hoeveelheid tarwe ge
dekt.
Naar aanleiding van de bewe
ringen, dat de kosten der Tarwe
wet ten laste komen van de
armsten en de baten ten gunste
der rijksten, geven Ged. Staten
in de afdeelingen een korte uit
eenzetting van de werking der
Tarwewet.
Ged. Staten deelen in hun
antwoord op het algemeen ver
slag mede, dat naar hun van
bevoegde zijde is medegedeeld,
de Gewestelijke Tarweorganisatie
van den Minister de machtiging
heeft gekregen om leden-aange
slotenen, die buitenlandsche ar
beiders in dienst hebben, uit te
sluiten, waarbij er evenwel gelet
dient te worden op het aantal
vreemde arbeiders, dat vroeger
bij deze werkgevers in dienst
was.
Na eenige discussie werd het
voorstel zonder hoofd, stemming
aangenomen, evenals het voorstel
tot verbetering van den steiger
te Walsoorden.
Vervolgens werd besloten tot
afkoop van de tollen Overslag,
Oostburg (Appelstraat), St. Kruis,
Hoofdplaat en Philippine.
keningen van H. M. de Koningin
tentoongesteld en het is gebleken,
dat daarvoor veel belangstelling
was. Van uit Middelburg zijn
pogingen aangewend om eveneens
die gunst aldaar te genieten en
met succes. We vernemen nu,
dat deze tentoonstelling vermoe
delijk 27 en 28 Juli zal plaats
hebben.
Men weet, dat de Koningin met
deze tentoonstelling de bedoeling
heeft de noodlijdende beeldende
kunstenaars in Nederland te steu
nen en daarom de geheele entree
opbrengst daarvoor beschikbaar
stelt.
Ofschoon men dit doel op zich
zelf al gaarne zal steunen, zal
toch bij de meeste belangstel
lenden het verlangen voorop staan,
om de werken van de Koningin
eens te bezichtigen. En waar nu
in de vacantietijd toch al velen
een uitstapje naar Middelburg
maken, hebben zij ongetwijfeld
nu een welkome gelegenheid om
dat doel te bereiken.
We willen gaarne een woord
van aanbeveling voegen bij deze
mededeeling, opdat men ook van
uit Zeeland op een mooi resultaat
van dit edele streven zal kunnen
wijzen.
De Eerste Kamer heeft het
wetsontwerp tot steun aan de
kippenhouderij aangenomen.
De Eerste Kamer heeft de
wetsontwerpen tot regeling van
den invoer van porselein, aarde
werk en tegels, van leestklaar
schoeisel, van boter en van rij
wielbanden aangenomen.
AXEL, 22 Juli 1932.
Op de aanst. Dinsdag te hou
den Raadsvergadering zullen de
volgende t punten worden behan
deld
1. Notulen.
2. Ingekomen stukken.
3. Beëediging van den heer L.
de Feijter als waarnemend ge
meente-ontvanger.
4. Benoeming van 3 leden en
2 plaatsvervangende leden uit
den Raad en een deskundige
voor de schoonheidscommissie.
5. a. Verzoek van J. F. Vetten-
burg om aankoop van grond bij
den Buthdijk.
b. Idem van A. J. Schieman
aan de Prins Hendrikstraat.
6. a. Verzoek van de Winke
liersvereniging „Eendracht maakt
Macht" om een winkelshow te
houden in de openbare school
en gedeeltelijk afsluiting van de
Schoolstraat daarvoor.
b. Verzoek van de afd. Axel
der Arbeiders Jeugdcentrale om
in de openbare school haar we-
kelijksche bijeenkomsten te hou
den.
7. Voorstel tot het opruimen
van krotwoningen en tot het
onbewoonbaar verklaren van de
woningen F no. 31, 32 en 33.
8. Vaststellen van een veror
dening als bedoeld in artt. 10 en
43 der Drankwet.
9. Voorstel tot het bouwen
van een marechausseekazerne.
10. Prae-adviezen van B. en W.
a. op het voorstel van den heer
P. J. van Bendegem inzake af
schaffing van de presentiegelden
van de leden van den gemeente
raad
b. op het voorstel van hetzelfde
lid inzake het invoeren van een
progressieve salarisvermindering
voor de gemeente-ambtenaren
c. op het voorstel van de
fractie 't Gilde inzake een salaris-
korting van 3 en 5 pet. op die
van de gemeente-ambtenaren
d. op het verzoek van den heer
A. de Visser om salarisverhooging
als agent der arbeidsbemiddeling.
11. Wijziging Gem. begroo
ting 1932.
12. Verzoeken om verminde
ring van schoolgeld.
Schilderijen van de Koningin.
Zooals bekend, zijn in enkele
hoofdsteden bij bepaalde gelegen
heden eenige schilderijen en tee-
Onweer.
Hedenmiddag dreef een on
weersbui boven onze gemeente,
die met veel regen gepaard ging,
zoodat hier er. daar de riolen het
water niet voldoende konden af
voeren en de straten in die om
geving blank stonden. Meestal
is dat in een uur verholpen,
doch nu bleef het althans op de
Markt staan en wel zoo zei