Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwscli-Vlaainsche Tramweg-Maatschappij.
gÜ-
JS/L 1
E3 1>Ö" V
3NT VB
V
Neuzen—
TLISSINGEN—ROOSENDAAL.
a€ 49
SPOORWEG IBCHELEN— TERNEUZEN.
I
Het Badseizoen.
De zee eischt telkenjare nog
een ereet aantal slachtoffers. Het
aantal baders en zwemmers dat
in de laatste 10 jaar bij het baden
of zwemmen ia zee bet leven liet,
bedraagt ongeveer 300.
Hieronder volgen een aantal
wenken,
de tien geboden voor baders
en zwemmers,
die als zij ter harte genomen
worden, veel onheil kunnen ver
hoeden,
1 Ga nimmer ep een onbe
waakt atrandgedeelte baden of
zwemmeD, wanneer er eeD sterke
landwind waait, en bet water val
lende is. De bovenstroom en de
muien voeren a van de kust at.
2. Als ge baadt en ge bevindt
n op de bank, eok al staat ge
maar tot kniehoogte in het water,
let dan op den opkomenden vlesd
Get water stijgt in betrekkelyk
korten tyd. De mogelijkheid be
staat dat ge niet terng kant
keeren.
3. Wilt ge veilig baden en
zwemmen, wilt ge volop genieten
van de heerlijke, heilzame zee,
ga dan alleen baden en zwem
men daar, waar uitstekend toe
zicht door ervaren badpersoneel
wordt uitgeoefend.
4. Gedraagt u geheel naar de
aanwijzingen en raadgevingen vau
het badpersoneel. Zij weten de
gevaren, die dreigen, beter dan
5. Breog den badman, die van
'i morgens vroeg tot's avonds on
vermoeid en onafgebroken op zijn
klanten beeft te letten, niet noo-
deloos in gevaar. Bodenk dat
velen van hen huisvader zijn en
door uw onvoorzichtigheid een
ongeluk kunnen krijgen.
6. Leer wat een mui is.
7. Wanneer ge niet zwemmen
kunt, leer dan zwemmen, maar
onthoud ook, dat iemand die goed
zwemmen kan, tech in zee kan
verdrinken.
8. Vraag, wanneer ge een goed
zwemmer zjjt en ge wilt n iets
verder uit de kust begeven, aan
den badman hoe de stroom loopt.
Tegen den stroom optomen is
in het dagelijksch leven reeds
moeilijk, in zee is het geheel on
begonnen werk en ge gaat zeker
ten onder.
9. Lijdt ge aan eigenwijsheid
ge wilt u niet laten raden, en ge
laeht om elk gevaar zoekt dau
een gevaarlijke plek op, liefst
waar een waarschuwingsbord staat
en ga daar in zee, wellieht be
reikt ge dan spoedig uw doel.
10. Laat u echter door al deze
voorschriften niet afschrikken.
Baadt en zwemt naar hartelust.
Neemt echter altijd de noodige
voorzichtigheid in acht en ga wan
neer ge niet kunt zwemmen, nooit
dieper dan tot borsthoogte in zee.
—o
Recept.
BeschuitkoekeD. (Voor 6personen).
Voor dit gerecht heeft men
noodig 6 groote beschuiten, 5 ei
eren, een ruime balve kao melk,
een flink half ens suiker, een
halt ons boter en 1/J stokje vanille.
De eieren worden met de sui
ker en het stukje vanillestokje
(in de leegte gespleten) geklopt,
waarbij men langzaam, met scheut
jes tegelijk, de melk doet en er
door roert.
De melk moet een beetje lauw
zijn. Als dit goed doorgeroerd is,
legt men er de beschuiten in te
weeken. Nu gaan we bakken.
Men legt een kluitje boter iD
de koekenpan, laat dat smelten
en legt daariu twee beeohuiten.
Daarover giet men ongeveer
een derde deel eiersaus. De koek
laat men op een zacht vuurtje
bakken, tot de onderkant licht
bruin is. Vervolgens keert men
hem om en bakt hem aan den
anderen kant lichtbruin. Zoo wor
den de andere beschuiten ook ge
bakken. Men dient ze ep met
wat poedersuiker.
Nnttige wenken.
Veor transpireeren in de oksels
moet men in de eerste plaats da
armsgaten dieper uitsnijden, dan
bestrooien met rijstemeel of sali-
eylpoeder, of wasschen met gal-
zeep.
o
Glazen stoppen gaan soms zóó
vast in de flesch zitten, dat men
ze er niet moer uit-kaD krygen.
Men kan dan wat slaolie er om
heen doen en de flesch gedurende
eenigen tijd op een warme plaats
zetten. Wanneer men af en toe
tegen de stop tikt, zal de olie hem
spoedig losmaken.
o—
AU U eieren klopt, hetzij voor
het bakken van cake, hetzij voor
ommelet, doe er dan een klein
beetje water by. De eieren klop
pen dan makkelijk en veel Inch-
tiger.
El Fl
Axel (Drie Schouwen)Terneuzen— Philippine.
V
Driesch.
5 35 8
1130 2 35 6 15
V
Philippine
7
9 54
1 25
4 56
8 05
Axel
5 40 8 05
11 35 2 40 6 20
>1
Hoek
7 10
10 05
1 35
5 10
8 20
Zaamslag
6 05 8 27
12 01 8 05 6 43
a
Neuzen
7 25
10 20
1 50
5 25
8 35
a
Neuzen
6 29 8 52
12 26 3 30 7 05
V
Neuzen
7 57
11 30
2 30
6 15
8 40
V
Neuzen
6 30 9 20
12 55 4 20 7 25
Zaamslag 8 26
12
3 02
6 42
V
Hoek
6 43 9 35
1 10 4 35 7 40
tl
Axel
8 46
12 15
3 22
7 02
a
Philippine
6 53 9 49
1 20 4 49 7 55
a
Driesch.
8 51
12 20
3 27
7 07
9 12
9 32
9 37
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kleeaterz.
Walseorden
5 30
5 35
5 56
6 10
6 20
6 30
6 35
6 41
8
8 05
8 26
8 40
8 47
8 55
8 58
9 03
1130
1135
12 -
12 14
12 24
12 34
12 39
12 45
2 35
2 40
3
3 13
3 22
33'
3 34
3 39
6 15
6 20
6 42
6 55
7 04
7 3
7 17
7 22
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Driesch.
7 40
7 46
7 51
8 01
8 11
8 26
8 46
8 51
1115
11 20
11 25
11 35
11 45
11 59
12 15
12 20
210
216
2 20
2 30
2 43
8 02
3 22
3 27
6 06
6 11
615
6 23
6 31
6 42
7 02
7 07
7 30
7 36
7 41
7 51
8 01
817
8 37
842
Axel (Drie Schouwen)—Sas
v Drie Schenwen 6 00 8 6? 12 2 i 3 29 7 10
9 07 12 36
9 28 12 53
van Gent—IJzendtyke.
Westdorpe
Sas van Gent
Philippine
Pyramid»
IJzsudijks
IJzendijke
Sehoondijke
615
6 31
6 54
7 18
7 30
8 00
833
9 53
10 23
10 38
10 39
11 03
1 24
149
2 02
2 04
2 24
3 45
418
451
514
5 27
5 28
5 46
7 25
7 42
8 09
8 39
8 45
f Ri|dt cp verzoek door Mt Axel-Brug.
Schoondijke
IJzencl ij ke
IJzendijke
Pyramids
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
7 26
7 41
8 28 1231
8 46 12 50
9 13 12 52
9 26 1 05
9 53
10 45
1105
7 58 1125
1 24
201
214
2 34
251
3 3
403
4 2b
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8i 2
6 32
8 50
610 f9 10
Drie Schouwen
v Driesskeuweu 6 10
v Suiddorpe 611
v Roodesluis(H.T.) 6 27
V KnusstraatfB.T.) 6 19
a Meerbek* 6 37
615
3 -
9 12
9 03
912
13 25
12 30
12 42
12 34
12 42
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
(Axel)
Moerbeke
Kruisstraat
Roodesluis (H. T.)
Zuiddorpe
Moerbeke.
(B. T.)
v
V
V
V
a Drieschouwen
7
710
7 41
7 49
7 55
10 38 1 85
10 46 1 45
1117 216
11 23 2 24
11 29 2 31
5 22
5 30
6 01
6 08
6 It
Breskens—HoofdplaatPyramid©,
V
Breskens
8 85
12 85
3 37
6 45
r IJzendijke
8 02
1125
2 45
6 05
Heefdplaat
9
12 35
4 02
7 11
Pyramide
7 41
10 55
2 16
5 36
Biervliet
915
12 50
4 15
7 25
Biervliet
7 40
IS: 4
215
5 35
Pvramide
925
1 02
4 24
7 35
v Hoofdplaat
7 23
10 34
2
5 23
Vertrek beot van Neuzen
V
I.tawoUgke
948
1 90
4 40
7 60
a Breskens
717
10 24
151
5 16
Aankomst Borsselen
Uneadijke 8 47
a. VeMmeht (Greiu) 8 55
IJzendfykeVeldzicht (Grens).
8 95 6 21 v. Veldiieht Grens) 9 3 45 6 35
3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45
Stoomtram HnlstWalzoorden.
v Helst 6 -815 1030 1215 3 40 5 05 645 8 50
Terhole 6 18 8 43 1038 13 it 2 58 5 23 7 9 08
Knitaart, 6 36 8 51 1046 13 41 3 06 5 S3 707 9 16
Kleefterz. 6 16 9 1056 12 58 8 15 5 45 715 9 25
a Wal». 6 48 8 05 11- 13 55 3 28 5 55 720 9 SC
v Wals. 650 910 1116 105 340 606 712 940
„Klooster». 655 915 1121 113 345 610 737 945
Kuitaart, 704 924 1130 128 ,'54 617 746 954
„Terhole 712 932 11:8 183 402 625 754 1002
a Hulst, 780 950 1156 155 420 6^.0 812 10S0
r
Vitseingen
ah 42
e
Middelburg
ah 51
tt
Gee*
*6 11
ft
Vlak*
a6 23
19
Bergen ep Zoeio
a
Roosendaal
a7 03
V
Roosendaal
a7 13
a
Rotterdam beurs
a8 11
a
Rotterdam D. P.
a8 19
a
Den Haag H.8.
8 52
ft
Haarlem
9 27
Amsterdam CJ3.
9 44
V
Roosendaal
t7 09
a
Breda
f7 29
tt
'k Hertogenbosch
a
Utrecht C.S.
V
Nijmegen
a
Arnhem
bS 05
b6 15
56 49
b7 07
b7 53
bS 13
b8 40
b9 42
a9 50
10 22
10 67
11 14
8 47
9 07
9 56
10 58
1107
11 46
b7 12 c7
b7 22 c7 10
b7 41 c7 43
b7 54 cV£8
b8 19 c8 42
b8 33
c9
c 9 17
10 33
10 41
11 22
11 57
12 14
931
10 06
1115
12 27
12 01
12 23
b9 18
b9 29
b9 49
blO 06
blO 51
bil 09
11 24
12 36
12 44
122
1 57
2 14
11 22
11 42
12 30
1 36
1 50
b2 16
bil 34
bil 45
bl2 17
b 12 33
b 118
b 136
bl 52
b3 07
bS 14
3 52
4 27
4 44
al 46
a2 12
1 13
1 24
1 44
157
2 24
2 38
2 49
3 49
3 58
4 29
5 15
5 35
2 47
3 07
3 57
5 03
4 46
5 09
53 04
b3 20
b4 03
b4 21
b4 53
6 09
6 17
6 52
727
7 44
4 46
507
5 55
6 57
6 48
721
4 22
4 32
4 52
5 07
5 50
6(8
6 39
8 05
8 22
8 57
9 14
6 17
6 39
7 33
9 14
8 55
6 33
o
O
M
7 31
7 40
8 53
8 31
8 58
9 53
7 35
7 55
6 37
9 23
9 15
9 34 d9 38
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
blOOt
10 48
1108
8 21
8 41
9 29
10 30
1019
10 57
7 34
744
8 13
8 28
911
9 29
9 37
10 34
10 42
1122
1157
0 4
9 43
10 21
Arnhem 6 57
Nijmegen 7 22
ütreeht CJ3. 7 16
's Hertogenbosch 8 14
Breda b5 43 6 60 8 59
Roosendaal b619 7 28 9 21
Amsterdam C.S. b6 34
Haarlem b6 54
Den Haag H.S. b7 39
Rotterdam D.P. b4 56 c6 48
Rotterdam Beurs e5 56
Roosendaal b616 e7 35
Roosendaal b6 38 c7 46
Bergen op Zoom b7 02 c8 09
Vlake b7 48 c8 63
Goes b811 a9 10
Middelburg bS 47 c9 44
Vlisslngen bS 55 c9 62
811
8 20
9 24
9 38
9 68
blO 23
blO 36
blO 65
bil 63
8 22
8 44
861
9 39
10 26
10 48
815
8 31
9 06
9 53
9 39
10 48
10 59
1114
1140
11 52
1212
12 20
10 19
10 38
11 25
1151
1044
1249
104
168
10 24
10 47
10 40
11 36
12 21
12 43
1115
1131
12 06
12 43
19 62
214
a2 22
a2 38
a3 04
a3 36
a3 44
l 15
1 31
2 06
2 44
119
147
139
2 46
3 32
8 63
145
2 01
2 36
06
2 58
3 42
221
429
2 53 b3 05
3 47 4 02
4 07
4 25
5 06
6 22
5 53
6 01
2 45
3 01
3 36
3 21
517
5 38
2 46
3 01
b3 51
b4 21
4 05
b5 33
c7 15
c7 36
c8 19
c8 35
c9 07
c9 15
b4 22
4 44
4 48
5 46
6 37
7 01
4 15
4 al
5 06
6 43
5 62
7 01
b7 15
b7 89
b9 30
b-1 51
b9 30
b9 89
7 46
8 13
8 05
909
95«
10 17
7 46
8 01
8 36
9 12
9 21
10 19
10 29
10 44
1113
11 25
1145
1163
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nie. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nie. n. Mech.
aVIsch len
v Mechelen
a Brussel
6 15 10 58 2 04 5 02a 6 20b
6 24 11 06 2 18 5 11 a 6 29b
638 11 14 221 5 21a 6 38b
6 41 11 21 2 29 5 28a 6 4Gb
6 53 11 33 2 40 5 42a 6 58b
7 13 11 40 2 50 518a 7 '7b
a7 26 12 06 3 32 6 06 83
aS 19 12 59 4 13 6 55 8 19
832 1209 3 11 S09a7 teb
9 35 1 0» 4 (0 7 10a828b
9 41 1 12 4 25 7 29 8 45
10 01 1 57 4 50 7 47 9 36
V
Brussel
c 5 12
9 42 bl 15
6 62
a
Meeheleu
6 07
10 12
1 r2
6 13
V
Mechelen
6 10
10 25
1 56
6 22
a
St. Nie. v. Meeh.
7 19
11 32
2 58
7 24
V
Antw. n. St. Nic.
6 12
11 14
2 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic n. Tern.
7 25
12 10
312
7 48
It
Hulst
8 20
103
4
8 44
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
Axel
8 86
1 19
4 16
9 -
77
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 53
1 37
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen, b Alleen od Zon- en Feestdagen,
en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1.01.
c Vertrekt van Brussel Znid
Spoorweg Ter Neuzen—Gent.
V
Neuzen
6 50 a8 50
12 25
5 40 8 20a
V
Brussel
712
3 48
6 54
Sluiskil
6 69 *8 59
12 34
5 49 8 29a
a
Gent St. P.
816
4 67
7 34
Sluiskil Brug
7 03 *9 03
12 38
5 53 33a
rr
Gent St. P.
6 26
8 23
12 01
5 02
8 06
»i
Philippine
7 07 *9 07
12 42
5 57 837a
n
Geat Dp.
6 42
8 39
12 17
5 17
8 22
V
Sas van Gent
7 20 a9 20
12 55
6 10 8 50*
tt
Selzaele
7 30
9 21
1
6 20
9 2a
V
Selzzete
7 23 11 01
12? 2
6 10 8 35a
Sas van Gent
8
9 51
1 30
6 60
9 42a
Gent Dp.
1 30
77
Philippine
8 08
9 59
1 3*
6.' 8
910a
a
Gent St. P.
8 07 11 41
146
6 55 10 26
9
Sluiskilbrug
8 12
10 03
1 42
7 02
9 54a
V
0 9
812 1151
151
7 0510 37
0
Sluiskil
8 16
10 07
146
7 06
9 58a
a
Brussel
9 01 12 57
2 55
8 07 11 tl
a
Ter Neuzen
8 24
1015
154
7 14
IC 06a
a Alleen op Zon- en Feestdagen.
v. Axel, Wed. Gilijanise 6 45
a. Hulst, Statiën 55
Auto-Omnibusdienst Axel—Huist.
Alleen op werkdagen.
v. Hnlst, Station
Axel, Wed. Gilijaase
10
1120
415
5 30
30
3 40
2 30
3 45
8 30
9,0
Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging'.
Werkdagen.
Meien—Vliseingen.
vm.
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
10,85
10,55
12,06
1,18
Ylissingen—Bors*elen—Neuzen.
Aankomst trein te Vlissiagen
Verirek boot van Vlissingen
Aankomst Borstelen
Aankomst te Neuzen
8.55
9,05
9,25
10,*8
2.—
2,90
J,*0
4,23
12,37
12.45
1,05
2,15
4,55
5,15
«,25
6.51
2,50
4-
4,S0
6,30
Neuzen—Hoedekenskerke.
Zondagen.
vm. 10,35 tn 7,40
10.55 8,-
12,05 9,10
DB. 1,18
vm.
in. 6,01
9,05 6 10
9,25 6,80
10,35 7,40
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,45 10.10 13,05 8,— 5,40 8,80
6.-0 8,30 11.05 12,50 3,4» 6.2Ö 9,15
6,52 8,44 11.15 lï,57 4,08 6.37 9,28
7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,01 9,50
7,41 9,49 12.17 1,44 4,52 7,21
8,1110,36 11.52 2,22 6,22 7.07 11,25
HoedekenskerkeNeuzen.
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
a Alleen des Maandags, b Alleen op werkdagen, c
des Zaterdags van 2-7'32 tot 23-7- 32 en alleen des
tot 5-9-'82. e Marktreln alleen Dinsdags,
Alleen op Zon- en Feestdagen, d Alleen
Maandags en des Zaterdags van 25-7-'32
8,04 10,38 11,60 2,20 6,85 8,47
7,39 9,46 12 14 1,41 4,50 8,10
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59
6,4 8,44 11.07 12, 3 4,— 7,03 9,21
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,30
7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,15
W nlzoorden—Hansweert—V iake.
Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 4,-6 7,25 9 36
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,-1,30 4,30 6 30 7,i5l0G5
vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,10 1,36 4,40 6 40 8,—
Aankomst te Vlake 7,36 9,5612,201,45 4 50 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,33 1,57 5,07 7 33 8,28
Vlissingen 7,4810,23 2,07 5,06 8,801113
YlakeHansweertW aizoorden.
Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2311 40 2,07 5,06 6,25 8,?0
Vlissingen 7,6410,06 1,57 5,07 8,28
Vertrek tram van Vlake 8,— 10,251160 2,10 5 10 6.30 8,86
Aankomst te Hansweert 8,10 10,35 12 2.20 6,20 6.40 8,45
Vertrek boot van Hansweert 6 8,16 10,4012,16 2,25 6 30 6,40 6.46
Aankomst te Walzoorden 5 30 8,46 111012,45 2,65 6 7,10 9,15
YlissingenBreshens.
Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110812,20 1237 260485 601 705
Vertrek boot vaD Vlissingen 550 730 916 1130 i2,50 2 5 440610 725
Aankomst boot te Breskens 620 8— 946 12— 1,20 326 510 649 756
Breskens—Ylissingen.
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1310
Aankomst te Vlissingen 666 860 1110 1240
Vertrek trein van Vlissingen 866 9[8 11.34 118
De booten washten op t'»inen. dl« d« «Heust toelaat.
I- b$J b O'iwiny nngegvree 'j Maa-dsgs om 6,10 Ui
1.25 335 5 0 650 6—
1 56 44 6 6- 720 830
422 615 734 840
vm.
6.55 ui
6.40
6,52
7.14
7,43
9.10
9,07
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
5 80
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
8 33
810
8,43
9,05
9,10
9,66
7.—
1.
6.40
9 15
7,30
1,30
7.10
9 45
7 40
1.36
7.15
T50
1.46
7.26
7.68
1.57
7.33
8.63
2, 07
8,19
6 10
8.53 2.07 8.18
7.68 1.67 8.25
8.55 2.10 8.39
9.05 2.20 8.45
9.10 2.26 8 45
6 40 9.40 2,55 9.16
9 52 1 68 6,01
7,30 10,— 2 06 6,10
8,— 10,30 2 35 6,40
8,60
9 20
9,88
De aankomst dar beoten
10,60 8 30 6,50
11,20 4- 7,20
4 22 7,34