Stoom bootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwscli-Vlaainsche Tramweg-Maatschappij. gÜ- JS/L 1 E3 1>Ö" V 3NT VB V Neuzen— TLISSINGEN—ROOSENDAAL. a€ 49 SPOORWEG IBCHELEN— TERNEUZEN. I Het Badseizoen. De zee eischt telkenjare nog een ereet aantal slachtoffers. Het aantal baders en zwemmers dat in de laatste 10 jaar bij het baden of zwemmen ia zee bet leven liet, bedraagt ongeveer 300. Hieronder volgen een aantal wenken, de tien geboden voor baders en zwemmers, die als zij ter harte genomen worden, veel onheil kunnen ver hoeden, 1 Ga nimmer ep een onbe waakt atrandgedeelte baden of zwemmeD, wanneer er eeD sterke landwind waait, en bet water val lende is. De bovenstroom en de muien voeren a van de kust at. 2. Als ge baadt en ge bevindt n op de bank, eok al staat ge maar tot kniehoogte in het water, let dan op den opkomenden vlesd Get water stijgt in betrekkelyk korten tyd. De mogelijkheid be staat dat ge niet terng kant keeren. 3. Wilt ge veilig baden en zwemmen, wilt ge volop genieten van de heerlijke, heilzame zee, ga dan alleen baden en zwem men daar, waar uitstekend toe zicht door ervaren badpersoneel wordt uitgeoefend. 4. Gedraagt u geheel naar de aanwijzingen en raadgevingen vau het badpersoneel. Zij weten de gevaren, die dreigen, beter dan 5. Breog den badman, die van 'i morgens vroeg tot's avonds on vermoeid en onafgebroken op zijn klanten beeft te letten, niet noo- deloos in gevaar. Bodenk dat velen van hen huisvader zijn en door uw onvoorzichtigheid een ongeluk kunnen krijgen. 6. Leer wat een mui is. 7. Wanneer ge niet zwemmen kunt, leer dan zwemmen, maar onthoud ook, dat iemand die goed zwemmen kan, tech in zee kan verdrinken. 8. Vraag, wanneer ge een goed zwemmer zjjt en ge wilt n iets verder uit de kust begeven, aan den badman hoe de stroom loopt. Tegen den stroom optomen is in het dagelijksch leven reeds moeilijk, in zee is het geheel on begonnen werk en ge gaat zeker ten onder. 9. Lijdt ge aan eigenwijsheid ge wilt u niet laten raden, en ge laeht om elk gevaar zoekt dau een gevaarlijke plek op, liefst waar een waarschuwingsbord staat en ga daar in zee, wellieht be reikt ge dan spoedig uw doel. 10. Laat u echter door al deze voorschriften niet afschrikken. Baadt en zwemt naar hartelust. Neemt echter altijd de noodige voorzichtigheid in acht en ga wan neer ge niet kunt zwemmen, nooit dieper dan tot borsthoogte in zee. —o Recept. BeschuitkoekeD. (Voor 6personen). Voor dit gerecht heeft men noodig 6 groote beschuiten, 5 ei eren, een ruime balve kao melk, een flink half ens suiker, een halt ons boter en 1/J stokje vanille. De eieren worden met de sui ker en het stukje vanillestokje (in de leegte gespleten) geklopt, waarbij men langzaam, met scheut jes tegelijk, de melk doet en er door roert. De melk moet een beetje lauw zijn. Als dit goed doorgeroerd is, legt men er de beschuiten in te weeken. Nu gaan we bakken. Men legt een kluitje boter iD de koekenpan, laat dat smelten en legt daariu twee beeohuiten. Daarover giet men ongeveer een derde deel eiersaus. De koek laat men op een zacht vuurtje bakken, tot de onderkant licht bruin is. Vervolgens keert men hem om en bakt hem aan den anderen kant lichtbruin. Zoo wor den de andere beschuiten ook ge bakken. Men dient ze ep met wat poedersuiker. Nnttige wenken. Veor transpireeren in de oksels moet men in de eerste plaats da armsgaten dieper uitsnijden, dan bestrooien met rijstemeel of sali- eylpoeder, of wasschen met gal- zeep. o Glazen stoppen gaan soms zóó vast in de flesch zitten, dat men ze er niet moer uit-kaD krygen. Men kan dan wat slaolie er om heen doen en de flesch gedurende eenigen tijd op een warme plaats zetten. Wanneer men af en toe tegen de stop tikt, zal de olie hem spoedig losmaken. o— AU U eieren klopt, hetzij voor het bakken van cake, hetzij voor ommelet, doe er dan een klein beetje water by. De eieren klop pen dan makkelijk en veel Inch- tiger. El Fl Axel (Drie Schouwen)Terneuzen— Philippine. V Driesch. 5 35 8 1130 2 35 6 15 V Philippine 7 9 54 1 25 4 56 8 05 Axel 5 40 8 05 11 35 2 40 6 20 >1 Hoek 7 10 10 05 1 35 5 10 8 20 Zaamslag 6 05 8 27 12 01 8 05 6 43 a Neuzen 7 25 10 20 1 50 5 25 8 35 a Neuzen 6 29 8 52 12 26 3 30 7 05 V Neuzen 7 57 11 30 2 30 6 15 8 40 V Neuzen 6 30 9 20 12 55 4 20 7 25 Zaamslag 8 26 12 3 02 6 42 V Hoek 6 43 9 35 1 10 4 35 7 40 tl Axel 8 46 12 15 3 22 7 02 a Philippine 6 53 9 49 1 20 4 49 7 55 a Driesch. 8 51 12 20 3 27 7 07 9 12 9 32 9 37 Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kleeaterz. Walseorden 5 30 5 35 5 56 6 10 6 20 6 30 6 35 6 41 8 8 05 8 26 8 40 8 47 8 55 8 58 9 03 1130 1135 12 - 12 14 12 24 12 34 12 39 12 45 2 35 2 40 3 3 13 3 22 33' 3 34 3 39 6 15 6 20 6 42 6 55 7 04 7 3 7 17 7 22 Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Driesch. 7 40 7 46 7 51 8 01 8 11 8 26 8 46 8 51 1115 11 20 11 25 11 35 11 45 11 59 12 15 12 20 210 216 2 20 2 30 2 43 8 02 3 22 3 27 6 06 6 11 615 6 23 6 31 6 42 7 02 7 07 7 30 7 36 7 41 7 51 8 01 817 8 37 842 Axel (Drie Schouwen)—Sas v Drie Schenwen 6 00 8 6? 12 2 i 3 29 7 10 9 07 12 36 9 28 12 53 van Gent—IJzendtyke. Westdorpe Sas van Gent Philippine Pyramid» IJzsudijks IJzendijke Sehoondijke 615 6 31 6 54 7 18 7 30 8 00 833 9 53 10 23 10 38 10 39 11 03 1 24 149 2 02 2 04 2 24 3 45 418 451 514 5 27 5 28 5 46 7 25 7 42 8 09 8 39 8 45 f Ri|dt cp verzoek door Mt Axel-Brug. Schoondijke IJzencl ij ke IJzendijke Pyramids Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 6 12 6 26 6 54 7 26 7 41 8 28 1231 8 46 12 50 9 13 12 52 9 26 1 05 9 53 10 45 1105 7 58 1125 1 24 201 214 2 34 251 3 3 403 4 2b 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8i 2 6 32 8 50 610 f9 10 Drie Schouwen v Driesskeuweu 6 10 v Suiddorpe 611 v Roodesluis(H.T.) 6 27 V KnusstraatfB.T.) 6 19 a Meerbek* 6 37 615 3 - 9 12 9 03 912 13 25 12 30 12 42 12 34 12 42 3 30 3 35 3 47 3 39 3 47 (Axel) Moerbeke Kruisstraat Roodesluis (H. T.) Zuiddorpe Moerbeke. (B. T.) v V V V a Drieschouwen 7 710 7 41 7 49 7 55 10 38 1 85 10 46 1 45 1117 216 11 23 2 24 11 29 2 31 5 22 5 30 6 01 6 08 6 It Breskens—HoofdplaatPyramid©, V Breskens 8 85 12 85 3 37 6 45 r IJzendijke 8 02 1125 2 45 6 05 Heefdplaat 9 12 35 4 02 7 11 Pyramide 7 41 10 55 2 16 5 36 Biervliet 915 12 50 4 15 7 25 Biervliet 7 40 IS: 4 215 5 35 Pvramide 925 1 02 4 24 7 35 v Hoofdplaat 7 23 10 34 2 5 23 Vertrek beot van Neuzen V I.tawoUgke 948 1 90 4 40 7 60 a Breskens 717 10 24 151 5 16 Aankomst Borsselen Uneadijke 8 47 a. VeMmeht (Greiu) 8 55 IJzendfykeVeldzicht (Grens). 8 95 6 21 v. Veldiieht Grens) 9 3 45 6 35 3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45 Stoomtram HnlstWalzoorden. v Helst 6 -815 1030 1215 3 40 5 05 645 8 50 Terhole 6 18 8 43 1038 13 it 2 58 5 23 7 9 08 Knitaart, 6 36 8 51 1046 13 41 3 06 5 S3 707 9 16 Kleefterz. 6 16 9 1056 12 58 8 15 5 45 715 9 25 a Wal». 6 48 8 05 11- 13 55 3 28 5 55 720 9 SC v Wals. 650 910 1116 105 340 606 712 940 „Klooster». 655 915 1121 113 345 610 737 945 Kuitaart, 704 924 1130 128 ,'54 617 746 954 „Terhole 712 932 11:8 183 402 625 754 1002 a Hulst, 780 950 1156 155 420 6^.0 812 10S0 r Vitseingen ah 42 e Middelburg ah 51 tt Gee* *6 11 ft Vlak* a6 23 19 Bergen ep Zoeio a Roosendaal a7 03 V Roosendaal a7 13 a Rotterdam beurs a8 11 a Rotterdam D. P. a8 19 a Den Haag H.8. 8 52 ft Haarlem 9 27 Amsterdam CJ3. 9 44 V Roosendaal t7 09 a Breda f7 29 tt 'k Hertogenbosch a Utrecht C.S. V Nijmegen a Arnhem bS 05 b6 15 56 49 b7 07 b7 53 bS 13 b8 40 b9 42 a9 50 10 22 10 67 11 14 8 47 9 07 9 56 10 58 1107 11 46 b7 12 c7 b7 22 c7 10 b7 41 c7 43 b7 54 cV£8 b8 19 c8 42 b8 33 c9 c 9 17 10 33 10 41 11 22 11 57 12 14 931 10 06 1115 12 27 12 01 12 23 b9 18 b9 29 b9 49 blO 06 blO 51 bil 09 11 24 12 36 12 44 122 1 57 2 14 11 22 11 42 12 30 1 36 1 50 b2 16 bil 34 bil 45 bl2 17 b 12 33 b 118 b 136 bl 52 b3 07 bS 14 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 1 13 1 24 1 44 157 2 24 2 38 2 49 3 49 3 58 4 29 5 15 5 35 2 47 3 07 3 57 5 03 4 46 5 09 53 04 b3 20 b4 03 b4 21 b4 53 6 09 6 17 6 52 727 7 44 4 46 507 5 55 6 57 6 48 721 4 22 4 32 4 52 5 07 5 50 6(8 6 39 8 05 8 22 8 57 9 14 6 17 6 39 7 33 9 14 8 55 6 33 o O M 7 31 7 40 8 53 8 31 8 58 9 53 7 35 7 55 6 37 9 23 9 15 9 34 d9 38 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 blOOt 10 48 1108 8 21 8 41 9 29 10 30 1019 10 57 7 34 744 8 13 8 28 911 9 29 9 37 10 34 10 42 1122 1157 0 4 9 43 10 21 Arnhem 6 57 Nijmegen 7 22 ütreeht CJ3. 7 16 's Hertogenbosch 8 14 Breda b5 43 6 60 8 59 Roosendaal b619 7 28 9 21 Amsterdam C.S. b6 34 Haarlem b6 54 Den Haag H.S. b7 39 Rotterdam D.P. b4 56 c6 48 Rotterdam Beurs e5 56 Roosendaal b616 e7 35 Roosendaal b6 38 c7 46 Bergen op Zoom b7 02 c8 09 Vlake b7 48 c8 63 Goes b811 a9 10 Middelburg bS 47 c9 44 Vlisslngen bS 55 c9 62 811 8 20 9 24 9 38 9 68 blO 23 blO 36 blO 65 bil 63 8 22 8 44 861 9 39 10 26 10 48 815 8 31 9 06 9 53 9 39 10 48 10 59 1114 1140 11 52 1212 12 20 10 19 10 38 11 25 1151 1044 1249 104 168 10 24 10 47 10 40 11 36 12 21 12 43 1115 1131 12 06 12 43 19 62 214 a2 22 a2 38 a3 04 a3 36 a3 44 l 15 1 31 2 06 2 44 119 147 139 2 46 3 32 8 63 145 2 01 2 36 06 2 58 3 42 221 429 2 53 b3 05 3 47 4 02 4 07 4 25 5 06 6 22 5 53 6 01 2 45 3 01 3 36 3 21 517 5 38 2 46 3 01 b3 51 b4 21 4 05 b5 33 c7 15 c7 36 c8 19 c8 35 c9 07 c9 15 b4 22 4 44 4 48 5 46 6 37 7 01 4 15 4 al 5 06 6 43 5 62 7 01 b7 15 b7 89 b9 30 b-1 51 b9 30 b9 89 7 46 8 13 8 05 909 95« 10 17 7 46 8 01 8 36 9 12 9 21 10 19 10 29 10 44 1113 11 25 1145 1163 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nieolaas v St. Nie. n. Antw. a Antwerpen v St. Nie. n. Mech. aVIsch len v Mechelen a Brussel 6 15 10 58 2 04 5 02a 6 20b 6 24 11 06 2 18 5 11 a 6 29b 638 11 14 221 5 21a 6 38b 6 41 11 21 2 29 5 28a 6 4Gb 6 53 11 33 2 40 5 42a 6 58b 7 13 11 40 2 50 518a 7 '7b a7 26 12 06 3 32 6 06 83 aS 19 12 59 4 13 6 55 8 19 832 1209 3 11 S09a7 teb 9 35 1 0» 4 (0 7 10a828b 9 41 1 12 4 25 7 29 8 45 10 01 1 57 4 50 7 47 9 36 V Brussel c 5 12 9 42 bl 15 6 62 a Meeheleu 6 07 10 12 1 r2 6 13 V Mechelen 6 10 10 25 1 56 6 22 a St. Nie. v. Meeh. 7 19 11 32 2 58 7 24 V Antw. n. St. Nic. 6 12 11 14 2 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nic n. Tern. 7 25 12 10 312 7 48 It Hulst 8 20 103 4 8 44 Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 Axel 8 86 1 19 4 16 9 - 77 Sluiskil 8 46 128 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 53 1 37 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen, b Alleen od Zon- en Feestdagen, en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1.01. c Vertrekt van Brussel Znid Spoorweg Ter Neuzen—Gent. V Neuzen 6 50 a8 50 12 25 5 40 8 20a V Brussel 712 3 48 6 54 Sluiskil 6 69 *8 59 12 34 5 49 8 29a a Gent St. P. 816 4 67 7 34 Sluiskil Brug 7 03 *9 03 12 38 5 53 33a rr Gent St. P. 6 26 8 23 12 01 5 02 8 06 »i Philippine 7 07 *9 07 12 42 5 57 837a n Geat Dp. 6 42 8 39 12 17 5 17 8 22 V Sas van Gent 7 20 a9 20 12 55 6 10 8 50* tt Selzaele 7 30 9 21 1 6 20 9 2a V Selzzete 7 23 11 01 12? 2 6 10 8 35a Sas van Gent 8 9 51 1 30 6 60 9 42a Gent Dp. 1 30 77 Philippine 8 08 9 59 1 3* 6.' 8 910a a Gent St. P. 8 07 11 41 146 6 55 10 26 9 Sluiskilbrug 8 12 10 03 1 42 7 02 9 54a V 0 9 812 1151 151 7 0510 37 0 Sluiskil 8 16 10 07 146 7 06 9 58a a Brussel 9 01 12 57 2 55 8 07 11 tl a Ter Neuzen 8 24 1015 154 7 14 IC 06a a Alleen op Zon- en Feestdagen. v. Axel, Wed. Gilijanise 6 45 a. Hulst, Statiën 55 Auto-Omnibusdienst Axel—Huist. Alleen op werkdagen. v. Hnlst, Station Axel, Wed. Gilijaase 10 1120 415 5 30 30 3 40 2 30 3 45 8 30 9,0 Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging'. Werkdagen. Meien—Vliseingen. vm. Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen 10,85 10,55 12,06 1,18 Ylissingen—Bors*elen—Neuzen. Aankomst trein te Vlissiagen Verirek boot van Vlissingen Aankomst Borstelen Aankomst te Neuzen 8.55 9,05 9,25 10,*8 2.— 2,90 J,*0 4,23 12,37 12.45 1,05 2,15 4,55 5,15 «,25 6.51 2,50 4- 4,S0 6,30 Neuzen—Hoedekenskerke. Zondagen. vm. 10,35 tn 7,40 10.55 8,- 12,05 9,10 DB. 1,18 vm. in. 6,01 9,05 6 10 9,25 6,80 10,35 7,40 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen 5,55 7,45 10.10 13,05 8,— 5,40 8,80 6.-0 8,30 11.05 12,50 3,4» 6.2Ö 9,15 6,52 8,44 11.15 lï,57 4,08 6.37 9,28 7,14 9 08 11.39 1,21 4,25 7,01 9,50 7,41 9,49 12.17 1,44 4,52 7,21 8,1110,36 11.52 2,22 6,22 7.07 11,25 HoedekenskerkeNeuzen. Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen a Alleen des Maandags, b Alleen op werkdagen, c des Zaterdags van 2-7'32 tot 23-7- 32 en alleen des tot 5-9-'82. e Marktreln alleen Dinsdags, Alleen op Zon- en Feestdagen, d Alleen Maandags en des Zaterdags van 25-7-'32 8,04 10,38 11,60 2,20 6,85 8,47 7,39 9,46 12 14 1,41 4,50 8,10 6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59 6,4 8,44 11.07 12, 3 4,— 7,03 9,21 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,30 7,40 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,15 W nlzoorden—Hansweert—V iake. Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 4,-6 7,25 9 36 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,-1,30 4,30 6 30 7,i5l0G5 vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,10 1,36 4,40 6 40 8,— Aankomst te Vlake 7,36 9,5612,201,45 4 50 6 50 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,33 1,57 5,07 7 33 8,28 Vlissingen 7,4810,23 2,07 5,06 8,801113 YlakeHansweertW aizoorden. Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2311 40 2,07 5,06 6,25 8,?0 Vlissingen 7,6410,06 1,57 5,07 8,28 Vertrek tram van Vlake 8,— 10,251160 2,10 5 10 6.30 8,86 Aankomst te Hansweert 8,10 10,35 12 2.20 6,20 6.40 8,45 Vertrek boot van Hansweert 6 8,16 10,4012,16 2,25 6 30 6,40 6.46 Aankomst te Walzoorden 5 30 8,46 111012,45 2,65 6 7,10 9,15 YlissingenBreshens. Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110812,20 1237 260485 601 705 Vertrek boot vaD Vlissingen 550 730 916 1130 i2,50 2 5 440610 725 Aankomst boot te Breskens 620 8— 946 12— 1,20 326 510 649 756 Breskens—Ylissingen. Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1310 Aankomst te Vlissingen 666 860 1110 1240 Vertrek trein van Vlissingen 866 9[8 11.34 118 De booten washten op t'»inen. dl« d« «Heust toelaat. I- b$J b O'iwiny nngegvree 'j Maa-dsgs om 6,10 Ui 1.25 335 5 0 650 6— 1 56 44 6 6- 720 830 422 615 734 840 vm. 6.55 ui 6.40 6,52 7.14 7,43 9.10 9,07 7,41 9,18 9,35 9.45 10 30 5 80 6,15 6,37 7,01 7,21 8,35 8 33 810 8,43 9,05 9,10 9,66 7.— 1. 6.40 9 15 7,30 1,30 7.10 9 45 7 40 1.36 7.15 T50 1.46 7.26 7.68 1.57 7.33 8.63 2, 07 8,19 6 10 8.53 2.07 8.18 7.68 1.67 8.25 8.55 2.10 8.39 9.05 2.20 8.45 9.10 2.26 8 45 6 40 9.40 2,55 9.16 9 52 1 68 6,01 7,30 10,— 2 06 6,10 8,— 10,30 2 35 6,40 8,60 9 20 9,88 De aankomst dar beoten 10,60 8 30 6,50 11,20 4- 7,20 4 22 7,34

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4