Stoombootdienst op de Wester-Schel de
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tram weg-Maatschappij
M1D
Eï 3NT V
1ST VER V
ES Ft
SPOORWEG MECHELEN— TERNEUZEN.
8
Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging.
blies
Zoudagsgerechten, die weinig
tijd kasten.
Esq ongelukkige samenloop
▼an omstandigheden de Zondag
een buitengewone dag, waarop
we graag wat meer tijd vrij
hebben, dan op een „door de
weekschen" dag en daarbij
bet gebrek aan hulp, dat in de
meeste huishoudens juist dan het
grootst is
Hoe redt de huisvrouw zich
daaruit?
Ten eerste door het kiezen van
een nagerecht (iE zoo'n gerecht
zit juist dikwijls het typisch fees
telijke!), dat reeds deu vorigen
dag kan worden klaar gemaakt en
dat, in den vorm van een koude
pudding b.r. of van een vla of
van het een of ander gemakke
lijk zelt te bereiden gebak, alleen
maar vraagt om netjes op een
schotel te worden overgebracht,
wanneer het Zondagsche maal
zijn einde nadert.
Ten tweede door te profiteeren
vau wat de industrie ons in den
vorm van een smakelijk soepje
*00 goed als klaar thuis bezorgt;
het bereiden dus van een sma
kelijke Maggi's soep, die in ver
schillende soorten, rekening hou
dende met de verschillende
smaak-opvatlingen van het pu
bliek, „elck wat wils", weet te
geven.
Ten derde door het uitbreiden
van het menu op een wijze, die
weinig inspanning kost en waar
bij de hulp van het fornuis met
succes kan worden gemistdoor
den een of anderen slaschotel dus,
die, wanneer er voldoende reke
ning is gehouden met de frissche
kleuren der gebruikte groenten
en wanneer de smaak het fijne
aroma bezit, dat bij het fleurige
uiterlijk past, gerust kan wedij
veren met allerlei gerechten, die
de kookster veroardeelen tot den
blakerenden gloed van het tor
nuis.
Ten slotte waarom zouden we
onze vleesch- of vischgerrchten
voor den Zondag niet zóó kie
zen, dat ze alleen een korten tijd
van opwarmen vragen, terwijl de
hoofdbewerkingeu er dea vorigen
dag reeds op zijn toegepast? In
dit opzicht gaat er niets boveD
een gestoofd gerecht een sma
kelijke schelvisch „aux fines her
bes" b.v., die door een kort ver
blijf in een matig warmen oven
of ook wel door het opwarmen
„au bain marie" in een flinke
braadslee met kokand water, vol
strekt niet den indruk zal maken
van maar opgewarmd te zyn. Eu
wat het vleesch betrefteen ra
gout, een fricassé of een goulasch
lydeia er eveumiu onder als ze
reeds den vorigen dag hun be
reiding hebben ondergaan mits
bet opwarmen doelmatiggeschiedt
en geen aanleiding geeft tot uit
drogen ot aanzetten.
Recept
Kamper steur voor 4 personen.
4 harde eieren, 21/» d.L. water
met 1 Maggi-bouillonDlokje, 20 G.
(2 afgestreken eetlepels) bloem,
20 Gr. (1 afgestieken eetlepel)
boter, 1 afgestreken eetlepel aan
gemaakte mosterd.
Verwarm roerende de boter
met de bloem, voeg er langza
merhand den bouillon bij, laat
het sausje even doorkoken en
maak het dan af met den mosterd.
Pel de warm gehouden eieran,
snijd ze doormidden en scbikze
met den open kant naar beneden
op een verwarmden schotelbe
dek ze dan met de heete saus.
Presenteer dit gerecht warm
aan de lunch.
Nattige wenken.
Een goede meubelwasSnip-
ppr een ons witte was, in eeD
V4 kan terpentyn. Liat de was
oplossen, en doe or een theelepel
sterke ammonia bij. Roer het
mengsel goed en laat bet twee,
drie dagen staan bet zal dan dik
als een zalfje gewerden zijn Is
het te dik, dan doet ge om het
dunner te maken, wat terpentijn
er by.
Maak een flanellen zakje en
verzamel daarin alle overbly-
vende kleine stukjes zeep. Als
't zakje byna vol is, naait ge
het dicht en gebruikt het bij het
baden. Het kan meermalen ach
tereen gebruikt worden.
Wanneer oude kleer- en schoen
borstels versleten zyn, kunt ge
die „opvullen" met oude lapjes
en het geheel overtrekken met
fluweel, dat ge met punaises vsst-
steekt Op die manier wordt zoo'n
oude kleerborstel een uitsteken
de „opwrijver" van meubelen etc.
o
In heel het Verre Oosten wordt
de kus vervangen door een soort
bssnuiving in den nek en onder
bet oor. De kinderen schynen
bijzonder gesteld te zyn op dit
moederlijke liefdeblijk, want zy
laeben luidkeels, zoo dikwyls zy
erop vergast worden.
Zoo erg was 't niet.
A. Je bent een gemeens
bedrieger.
B. Juffrouw, u overdraft.
Axel (Drie Scbonwen)Terneuzen— Phiiipplne.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Neuzen
Neuzen
Heek
Philippine
5 35
5 40
«05
6 29
«30
8 65
8 27
8 52
9 20
«43 9 35
6 53 9 49
11 30 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
12 01 8 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 56
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Driesch. 8 51
9 54
10 05
10 20
11 30
12
12 15
12 20
125
1 35
1 50
2 30
3 02
3 22
3 27
4 55
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
9 12
9 32
9 37
Drieseh.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kleosterz.
Walsoorden
Axel (Drie Schouwen)Walsoorden.
5 30 81130 2 35 615 v Walsoorden 7 40 11 15 2 10 6 06 7 30
5 35 8 05 1135 2 40 6 20 Kloosterz. 7 46 11 20 2 16 6 11 7 36
5 56 8 26 12 36 42 Groenendijk 7 51 11 25 2 20 615 7 41
6 10 8 40 1214 313 6 55 „Hengstdijk 8 01 11 35 2 30 6 23 7 51
620 8 47 1224 3 22 7 04 „Rapenburg 8 11 1145 2 43 6 31 801
6 30 8 55 12 34 3 3^ 7 13 Zaamslag 8 26 11 59 3 02 6 42 817
«35 8 58 12 39 3 34 7 17 „Axel 8 46 12 15 3 22 7 02 8 37
6 41 9 03 12 45 3 39 7 22 a Driesch. 8 5i 12 20 3 27 7 07 8 42
Axel (Drie Schouwen)- Sas
v Drie Schouwen 6 00 8 57 12 21 3 29 7 10
9 07 12 36
9 28 12 53
van Gent IJzendyke.
Westdorp e
Sas vau Geut
Philippine
Pvramide
IJzendijke
IJzendijko
Schoondijke
6 15
631
6 54
7 18
7 30
8 0C
8 23
3:3
10 23
10 38
10 39
11 02
124
1 49
2 02
2 04
2 24
3 45
4 18
4 51
5 14
5 27
5 28
5 46
7 25
7 42
8 09
8 29
8 45
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Geut
Westdorpe
Drie Schouwen
6 12
6 26
6 54
f Rijdt ep verzoek door tot Axel-Brug.
7 26 10 45
7 41 1105
7 58 1125
8 2a 1231
S 46 12 50
P 13 1252
9 26 1 05
9 53 1 24
201
214
2 34
2 51
3<3
40S
4 25
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8(2
8 32
8 50
610 f9 10
Brie Schouwen (Axel)-
v Driesaheuweu 6 10
v Buidderpe «15
v Reede«luis(H.T.) 6 27
v Krwsetraat(B.T.)6 19
a Meerbeke 6 27
8 55
9 -
9 12
9 03
912
12 25
12 30
12 42
12 34
12 42
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
Moerbekc.
(B. T.)
T.)
Moerbeke
Kruisstraat
Roodesluis (H.
Zuiddorpe
Drieschouwen
7
7 10
7 41
7 49
7 55
10 38
10 46
11 17
11 23
1129
135
1 45
216
2 24
2 31
5 22
5 30
6 01
6 08
6 14
Breskens—HoofdplaatPyramide.
Breskens
v Beeldplaat
Biervliet
Pyramide
TJsdadbko
835
12 05
3 37
6 45
IJzendijke
8 02
11 26
2 45
9
12 35
4 02
7 11
Pyramide
7 41
10 55
2 16
915
12 50
4 15
7 25
Biervliet
7 40
10 f4
215
9 26
1 02
4 24
7 35
v Hoofdplaat
7 24
10 34
2
9 49
1 90
4 40
7 50
a Breskens
717
10 24
151
S 05
5 36
5 35
52
516
v. Uzendijke 8 47
a. Veldzicht (Grens) 8 55
IJzendykeVeldzicht (Grens).
3 95 6 21 v. Veldzicht Grens) 9 3 45 6 35
3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45
Stoomtram HulstWalzoorden.
V Buist 6 8 25 1020 12 15 2 40 6 05 645 8 50
Terhei» 6 18 8 43 1038 12 33 2 58 5 23 7 9 08
Kuiteart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 33 707 9 16
Kleesterz. 6 S5 9 - 1056 12 50 3 15 5 45 715 9 25
aWalz. 6 40 9 05 U—12 55 3 20 5 55 120 9 3C
v Walz. 650 910 1116 105 340 605 732 940
„Kloosterz. 655 915 1121 113 345 610 737 946
Kuitaart, 704 924 1130 123 ?54 617 746 954
„Terhole 712 932 Ili8 133 40ï625 7541002
a Hulst, 730 950 115« 155 420 6 0 812 1020
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aMech len
v Mecheleu
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
633 11 14
6 41 11 21
6 53 11 33
7 13 11 40
a7 26 12 06
a8 19 12 59
832 1209
9 35 108
9 41 112
10 01 157
2 04 5 02a 6 20b
2 13 5 1' a 6 23b
2 21 5 21a 6 38b
2 29 5 28a 6 46b
2 40 5 42a 6 58b
2 50 5 58a 7 7b
3 32 6 06 83
4 13 6 55 8 14
3 11 6 0'.'a7°ib
4 10 7 10» 8 28b
4 25 7 24 8 46
4 50 7 47 9 36
V
Brussel
c 5 12
9 42 bl 15
6 62
a
Mecheleu
«07
10 12
1 :2
6 13
T
Meohelen
10
10 25
1 56
6 22
a
St. Nic. v. Meeh.
7 19
11 32
2 5a
7 24
V
Antw. n. St. Nic.
6 12
11 14
2 04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
v.
St. Nic n Tern
7 25
12 10
3 12
7 48
Hulst
8 20
1 03
4 -
8 44
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
Axel
8 36
1 19
416
9
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
a
Ter N enzen
8 53
1 37
4 34
9 18
a Alleen op werkdagen, b Alleen od Zon- en Feestdagen,
en alleen op werkdager. Des Zaterdags om 1.01.
c Vertrekt van Brussel Zuid
Spoorweg Ter Neuzen—Gent.
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Gent Dp.
v
v
V
a Gent St.
v
a Brussel
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 23
a8 50
»8 59
«9 03
a9 07
a9 20
11 0L
P.
a Alleen op
8 07 D 41
8 12 1151
9 01 12 57
Zon- en Feestdagen.
12 25
12 34
12 38
12 42
12 55
1212
1 30
1 46
151
2 35
5 40 8 20a
5 49 8 29a
5 53 33a
5 57 637a
6 10 8 60a
6 10 8 35a
6 55 10 26
7 05 10 37
8 07 11 61
Brussel
7
12
3
48
6 53
Gent St. P.
8
16
4
57
7 34
G«nt St. P.
6
25
8
21
12
01
5
02
8 06
Geat Dp.
6
42
8
39
12
17
5
17
8 22
Selzaete
7
30
9
21
1
6
20
9 !2a
Sas van Gent
8
9
51
1
30
6
50
9 42a
Philippine
8
08
9
59
1
38
6
9 FOa
Sluiskilbrog
8
12
10
03
1
42
7
02
9 54a
Sluiskil
8
16
10
07
1
46
7
06
9 58a
Ter Neuzen
8
24
10
15
1
54
7
14
IC 06a
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Station
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst
Alleen op werkdagen.
6 45 10— 415
7 56 11 20 5 30
Hulst, Station 8 30 2 30 8 80
Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 0
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen.
Vertrek boot nan Neuzen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein Van Vlissingen
vm.
10,35
10,55
12,05
1.13
nm.
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
Aankomst trein te Vlissingen
Vertrek boot van Vlissingen
Aaukomst Borsselen
Aankomst te Neuzen
8,55
9,05
9,25
10,35
nm.
2.—
2,20
3,30
4,22
12,37
12.45
1,05
2,15
Neuzen—Hocdekenskerke.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
VUoaingM
Middelburg
Gaos
Vlak»
Bergen »p Zeem
Roosendaal
Roosendaal
Rotterdam hours
Rotterdam D. P.
Den Haag H.S.
Haarlem
Amsterdam C.S.
v Roosendaal
a Breda
*s Her togen bosch
a Utrecht C.S.
v Nijmegen
a Arnhem
sip 42
bS 05
bl 12
c7
b9 18 bil 34
1 13
4 22
6 33
«52
7 34
a» 51
b6 16
b7 22 c7 10
b9 29 bil 45
1 24
4 32
u
7 02
7 44
a6 11
b6 49
b7 41
c7 43
b9 45 bl2 17
1 44
b3 04
4 52
■m
7 21
813
a6 23
b7 07
b7 54 cï 58
blO 06 b 12 33
1 57
b3 20
5 07
O
M
7 33
8 28
a( 49
b7 53
b8 19
c8 42
blO 51 b 118
2 24
b4 03
5 50
7 58
9 11
a7 08
bS 13
bS33
c9 -
bil 09 b 1 36
2 38
b4 21
6(8
7 31
8 12
9 29
a7 18
b8 40
c? 17
11 24 bl 52
2 49
b4 53
6 39
7 40
8 24
9 37
a8 11
b9 42
10 33
12 36 b3 07
3 49
6 09
8 05
8 53
9 24
10 34
a8 19
a9 50
10 41
12 44 b3 14
3 58
617
8 31
9 32
10 42
8 52
10 22
11 22
1 22 3 52
4 29
6 52
8 22
8 58 blOOl
1122
9 27
10 57
XI 57
1 57 4 27
5 15
727
8 57
10 48
1157
9 44
11 14
12 14
2 14 4 44
5 35
7 44
914
9 53
1108
0 14
+7 09
8 47
931
1122 al 46
2 47
4 4o
6 17
7 35
8 21
9 43
+7 29
9 07
10 06
1142 a2 12
3 07
5 07
6 39
7 55
8 41
10 21
9 66
11 15
12 30
3 57
5 55
7 33
37
9 29
10 58
12 27
1 36
5 03
6 67
9 14
9 23
10 30
11 07
12 01
1 50
4 45
6 48
8 55
9 15
10 19
11 46
12 23
b2 16
5 09
721
9 34 d9 38
10 57
v Arnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda b5 43 6 50
Roosendaal b619 7 28
v Amsterdam C.S. bS 34
Haarlem b6 54
Den Haag H.S. b7 39
Rotterdam D.P. b4 56 c5 48
Rotterdam Beurs c6 56
Roosendaal b6 16 c7 85
Roosendaal bS 38 c7 46
Bergen op Zoom b7 02 c8 09
a Vlake b7 48 c8 53
Goes b8 11 o9 10
Middelburg b8 47 c9 44
a Vlissingen b3 55 c9 52
6 57
7 22
7 16
814
8 59
9 21
8 11
8 20
9 24
9 38
9 53
blO 23
blO 35
blO 55
8 22
8 44
861
9 39
10 26
10 48
815
8 31
9 06
9 53
9 39
10 48
10 59
1114
1140
11 62
1212
12 20
10 19
10 38
1125
1151
10 44
12 49
104
10 24
10 47
10 40
1136
12 21
12 43
11 16
11 31
12 06
12 43
19 52
2 14
a2 22
a2 38
119
147
139
2 46
3 32
3 53
145
201
2 36
3 06
168
a Alleen des Maandagb
des Zaterdags van 2-7 32 tot 23-7- 32 en alleen des
b Alleen op werkdagen, c
2 tot 23-7-32 en J
tot 5"9-'82, Marktrein alleen Dinsdags,
1 15
1 31
2 06
d 2 44
d 2 53 b3 05
3 47 4 02
4 07
4 25
5 06
a3 04 6 22
a3 36 5 53
a3 44 6 01
Alleen op Zon- en
Maandags en des
b4 22 7 46
4 44 8 13
4 48 8 05
6 46 9 09
517 6 37 9 5«
5 38 7 01 10 17
2 45 4 15 7 46
3 01 4 dl 8 01
b3 51 5 06 8 36
b4 21 6 43 9 12
4 05 5 52 9 21
b5 33 7 01 1019
c7 15 b7 15 10 29
c7 36 b7 89 10 44
c8 19 bS 80 1113
c8 85 b<61 11 21
c9 07 b'J 30 11 45
c9 15 b9 39 11 53
Feestdagen, d Alleen
Zaterdags van 25-7-'32
2 58
3 42
221
4 29
2 45
301
3 36
3 21
Vertrek boot van Neuzen
Aaukomst te floedekenskerke
Vertr. tram van Hoedakensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
5,55 7,46 10.10 12,05 3,— 5,40
6. 0 8,30 11.05 12,50 3,45 6,25
6,52 8,44 11.15 12,57 4,03 6.37
7,14 9 08 11.39 l.vl 4,25 7,01
7,41 *,49 12.17 1,44 4,52 7,21
8.1110,55 11.52 2,22 6,22 7.07
4,55
5,15
6,25
6,52
2,50
4,—
4,20
5,30
8,30
9.15
9,28
9,5#
11,25
Zondagen.
vm
10,35 nm 7,40
10.55 8,—
12,05 9,10
1.13
nm. 6,01
9,05 6 10
9,25 6,30
10,35 7,40
Hocdekenskerke—Neuzen.
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,38 11,50 2,20 6,36 8,47
7,39 9,46 12 14 1,41 4,50 8,10
6,25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59
6 4-8,44 11,07 12,. 3 4,— 7,03 9,21
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9.30
7,40 9,35 12,— 1,45 4,55 7,55 10,15
W alzoorden—Hansweert— V lake.
Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,4,- 6 7,25 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,30 6 30 7,75 10 05
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,10 1,35 4,40 6 40 8,
Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,201.45 4 50 6 60 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,33 1,57 5,07 7 83 8,28
Vlissingen 7,4810,23 2,07 5,06 8,3011 13
Vlake—Hansweert— W alzoorden
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram ran Vlake
Vank^ma' te Hansweert
Vertrek boot van Hansweert
Aankomst te Walzoorden
7,48 10,23 11 40 2,07 5,16 6,25 8.80
7,5410,06 1,57 5,07 8,28
8,- 10,251150 2,10 5 10 6.30 8,36
8,10 10,85 12 2.20 6,20 6.40 8,45
6-8,16 10,40 12,15 2,2> 6 30 6,40 8 45
5 30 8,46 11.1012,45 2,55 6 7,10 9,15
VlissingenBreskens,
Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110312,20 1237 250 435 601 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 915 1120 2 59 2 5 440 610 725
Aankomst boot te Breskens 620 8946 12— 1,20 326 510 640 755
Breskens—Vllssi ngen.
Vertrek boot van Breskens 625 820 10401210 1.25 335 5 0 660 8—
Aankomst te Vlissingen 666 860 1110 1240 1.56 416 6— 720 830
Vertrek trein van Vlissingen 856 918 1134 113 422 615 734 840
De booten wachten op treinen, indien dit de dleuat toelaat,
i« bb ^rnaderiuf opgegeven
vm.
5.55 nm.
6.40
6,52
7.14
7.43
9.10
5 30
6,15
6,37
7,01
7,21
8,35
vm. 9,07 nm 8 33
7,41
9,18
9,35
9.45
10 30
810
8,43
9,05
9,10
9,56
7.-
7,30
7.40
T 50
7.68
8.63
1.
1,30
1.35
1.46
1.57
2. 07
6.40
7.10
7.15
7.26
7.33
8,19
9 15
9 45
8.53
2.07
8.18
758
1.67
8.25
8.65
2.10
8.39
9.05
2.20
8.45
6 10
.9.10
2.25
845
6 40
940
2,55
9.16
9 62 1 68 6,01
7,30 10,— 2 06 6,10
8,— 10,30 2 35 6,40
8,69
92<
9,33
n« aankomst der boosaw
10,50 3 30 6,PO
11,20 4 - 7,20
4 22 7,34