Stoombeotdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Ylaamsclie Tramweg-Maatschappij.
üe macht van het kleine.
o—
M1DDB
E3 V
3M V E3 n V
b n
Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen— Philippine.
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Axel
(Drie Schouwen)—Sas
van Gent—IJzend(jke.
SPOORWEG STECHELEN—TERNEUZEN.
Spoorweg Ter NeuzenGent.
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst.
Breskens—Hoofdplaat—Pyramide.
IJzendijke—Veldzicht (Grens).
3 25 6 21 v. Veldzieht Grens)
Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging.
Neuzen—Borsseien—Vlissingen.
Stoomtram HulstWalzoorden.
Vlissingen Borsselen—Neuzen.
Neuzen—Hoedekenskerke.
VLISSIN GEN—ROOSEND A A L.
HoedekenskerkeNeuzen.
Walzoorden—Hansweert— V lake.
Vlake— Hansweert—Walzoorden.
VlissingenBreskens.
Breskens—Vlissingen.
n« unknmg' de* bonts
Nederland telt bijoa 8 millioen
inwoners. Wanneer wij dus
aannemen, dat Nederland I1/, mil
lioen gezinnen telt zullen wij wel
niet ver van de waarheid afzijn.
Stelt, dat in elk gezin eiken
dag door één der gezinsleden, wie
dit is bomt er niet op aan, een
artikel word gekocht van buiten-
landsch fabrikaat in plaats van
dat een even goed voortbrengsel
van de nationale industrie zou
zjjn gekocht, en dat hiervoor wbs
betaald het luttele bedrag van
f 040 Laten w(j verder aaunemeD
dat de waarde van dit artikel, toen
het de fabriek verliet, f 0.20 be
droeg, dan wordt door elk gezin
per jaar aan de Nsderlandsche
industrie onnoodig onttrokken eeo
bedrag van 365 maal f 0.20 is
f 73 eu dus in 't geheel door alle
Nederlandsche geiinnen tezamen
voor een bedrag van l1/, millioen
maal f73.— is f1091/» millioen.
Laten wij verder aannemen, dat
het gemiddeld jaarlijkseh inkomen
van een gcziD f2500 bedraagt,
daD zoudeD, wanneer in plaats
van het buitenlanöscbo artikel een
voortbrengsel van de Nederl. Nij
verheid was gekocht, een jaar lang
43.800 gezinnen zelfstaudig in
hun bestaan hebben kunnen voor-
en.
Nu kan men de opmerking ma
ken, dat dit maar een theoretische
beschouwing en een zeer eenvou
dig rekensommetje is, maar in
ieder geval blijkt uit dit eenvou
dige voorbeeld wel de groote waar
heid van het spreekwoord „Vele
kleintjes maken ééo groote".
Niet genoeg kan dan ook gewe
zen worden op het groote natio
nale belang, dat er in is gelegen
waar en wanneer mogelijk aan
de voortbrengselen onzer eigen
nationale nijverheid de voorkeur
te geven.
o
De Vereenigde Staten bedek
ken 5.7 pet. van den aardbol en
tellen 1.1 pet. van zijn bevolking.
Zij beschikken op de wereld
markt over 68 pet. van de petro-
leom, 36 pet. van de steenkool
49 pet. van het koper, 44 pet.
van het gietijzer en 47 pet. van
het staal.
o
In het jaar 1931 kwamen in
Duitsehland op iedere 100 000
portonen 6515 zelfmoorden voor
dat is meer dan in 1929.
Een beroep op het gevoel.
„L'eveling", zei de zachte moe
der, die altijd beweerde, dat je
meer van kinderen gedaan kreeg
met een beroep op hun gevoel,
dan door hen te straffen, „als je
zoo stout bent, dan doe je mam
mie zoo'n verdriet, dat ze ziek
zal worden en in een donkere
kamer in bed moet liggen en bit
tere drankjes zal moeten innemen.
Ea dan zou mammie wel eens
dood kunnen gaan en naar bet
kerkhot gebracht worden en jij".
Het kind bad eerst heel stil
geluisterd, maar nu kwam een
glimlach van verrukking op zijn
gtzchtje ei zijn armpjesom zijn
moeders hals slaande, vroeg bij
„En mag ik dau naast den koet
sier zitten mammie?"
Practische wenken.
Om te voorkomen, dat aard
appelen donker worden na bet
kokeD, doet ge een theelepel azijo
in het water, waarin zjj gekookt
worden.
Wanneer men kinderkousen in
diagonaal stopt, iD plaats van in
de richting van het weefsel, dan
geeft de stop mee, wanneer de
kous rekt, en daardoor trekt de
kous Diet „weg" van de stop.
Een middel om te voorkomen
dat de draad bij naaien op de
machine breekt, bestaat in het
wrijven van een stuk zeep, op eu
neer en rondom, langs de klos,
die op de machine slaat.
Gestoofde slakropje».
8 kropjes sla, lï/i d.M. water,
1 Maggi's bouillonblokje, 75 Gr.
(s/4 ons) boter, wat zout.
4 èi 5 si eetjes oud brood.
Maak de kropjes goed schooD,
wacoh ze herhaaldelijk en laat ze
dan iD kokend water met wat
zout een oogecblik koken (5 mi
nuten b.v laat ze op een ver
giet uitlekken en schik ze dan in
een ondiepe pan (stootpan). Giet
er den bouillon over, voeg er de
helft van de boter bij, dek de pan
dicht en laat de kropjes op een
zacht vuur gaar stoven (ongeveer
V, uur), nu en dan de bovenste
wat bedruipende met den bouil
lon.
Soijd van het brood de korst
jes weg en verdeel elk sneedje
in twee gelijke stukjes (by voor
keur driehoeken), bak je in de
koekenpan met de overgehouden
boter aan weerskanten goudbruin.
Breng ten slotte de gestoofde
kropjes over in een verwaimde
schaal, giet er de saus over, die
met een ietsje aangemengde bloem
gebonden is en leg er de brood-
cröutons als omranding langs.
v Drieseh.
Axel
Zaamslag
a Neuzen
v Neuzen
v Hoek
a Philippine
5 30 5 35
5S5 5 40
6 05 8 27
6 29 8 52
6 30 9 20
6 43 9 35
6 53 9 49
8
8 05
1130 2 35 6 15
11 35 2 40 6 20
12 0' S 05 6 43
12 26 3 30 7 05
12 55 4 20 7 25
1 10 4 35 7 40
1 20 4 49 7 55
v Philippine 7
Hoek 7 10
a Neuzen 7 25
v Neuzen 7 57
Zaamslag 8 26
Axel 8 46
a Drieseh, 8 51
9 54
10 05
10 20
11 30
12
12 15
12 20
1 25
1 35
1 50
2 30
3 02
3 22
3 27
4 55
8 05
5 10
8 20
5 25
8 35
6 15
8 40
6 42
8 17
9 12
7 02
8 37
9 32
7 07
8 42
9 37
Drieseh.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
K looste rz.
Walsoorden
5 30
5 35
5 56
6 10
6 20
6 30
6 35
6 41
8
7 45
8 26
8 40
8 47
8 55
8 58
9 03
11 £0
11 35
12 -
12 14
12 24
12 34
12 39
12 45
2 35
2 40
3
313
3 22
33
3 84
3 39
6 15
6 20
6 42
6 55
7 04
7 S3
717
7 22
v Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
a Zaamslag
Axel
a Drieseh.
7 40
11 15
210
6 06
7 46
11 20
216
6 11
7 51
1125
2 20
615
8 01
1135
2 30
6 23
811
11 45
2 43
6 31
8 25
11 59
2 59
6 41
8 27
12 15
3 22
7 (12
8 51
12 20
3 27
7 07
7 30
7 36
7 41
7 51
8 01
815
83
84'
2
Drio Schouwen 6 0
Westdorpe 615
Sas van Gent 6 31
Philippine 6 52
Pvramide 7 16
IJzendijke 7 30
IJzendijke 8 00
Schoondijke 8 23
8 5? 12 21 3 29 7 10
3 45
9 07
9 28
9 52
10 22
10 38
10 39
1102
12 36
12 53
123
149
2 02
2 04
2 24
418
4 48
5 14
5 27
5 28
5 46
7 25
7 42
8 01
8 29
8 45
7 51
814
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pvramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
828 1231 2 51
8 46 ivo 3 3
9 13 10 07 12 52
6 26 9 M 1 05
6 54 9 53
7 26 10 45
7 41 1105
7 58 11 25
1 24
201
214
2 34
6 01
6 20
403
4 2b
4 52
5 30
5 50
8 25
8 48
7 20
7 36
gi 2
6 32
8 50
610 f9 10
v Ter N«Hzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Holst
a St. Nieolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Autwerren
v St. Nic. n. Mech.
aMeeh len
v Mechelon
a Brussel
6 15 10 58
6 24 11 06
638 11 14
6 41 II 21
6 53 11 33
713 11 40
a7 26 12 06
a8 9 12 59
8 33 12 09
93 10?
9 1 1 12
10 01 157
2 04 5 02a 6 20b
2 13 5 11a6 2?b
2 21 5 21a 6 38b
2 29 5 28a 6 46b
2 40 5 42a 6 58b
2 50 5 ?8a 7 7b
3 32 6 06 33
4 1' 6 51 Hl'
3 1 6 0 a 7 b
4 10 7 10a 8 23b
425 7 2) 8 '5
4 50 7 47 9 36
v Brussel c5l2 9 42 bl 15 5 52
a Mechelen 6 07 10 12 1 - 2 6 13
v Mecholen 610 10 55 1 56 6 22
a St. Nic. v Meeh. 7 19 11 32 2 58 7 24
v Antw. d. St. Nic. 6 12 1114 2 04 7 06
a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45
v St. Nic n. Tern. 7 25 12 10 312 7 48
Huist 8 20 1 03 4 8 44
„Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53
Axei 8 36 119 4 16 9
Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09
a Ter Neuzen 8 53 1 37 4 34 9 18
a Alleen op werkdagen b Alleen ot> Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid
en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1 01.
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
v Sas van Gent
v Selzaete
v Gent Dp.
a Geut St. P.
v
a Brussel
a Alleen op
6 50 a8 50
6 59 a8 59
7 03 «9 03
7 07 a9 07
7 20 a9 20
7 23 11 01
8 07
812
9 01
11 41
1151
12 57
12 25
12 34
12 38
12 42
12 55
12 2
1 30
1 46
151
2 55
5 40 8 20a
5 49 8 29a
5 53 33a
5 57* 37a
6 10 8 50»
6 10 8 35a
«55 10 26
7 0510 37
8 07 11 51
V
Brussel
7 12
3 48
6 63
a
Gent St. P.
816
4 57
7 34
r
Gent St. P.
6 25
821
1201
5 02
8 06
Gent Dp.
6 42
8 39
12 17
517
8 22
Selzaete
7 30
9 21
1
6 20
9 !2a
Sas van Gent
8
9 51
1 30
6 50
94 a
Philippine
8 08
9 59
1 3?
6:8
9 f 0a
Sluiskilbrug
8 12
10 03
1 42
7 02
9 :4a
Sluiskil
816
10 07
146
7 06
9 58a
a
Ter Neuzen
8 24
1015
154
7 14
10 06a
Zon- en Feestdagen.
v Driescheuwen 610
v Zuiddorpe 615
v Roodesluis(H.T.) 6 27
v Kruisstraat(B.T.) 6 19
a Moerbeke 6 27
8 55
12 25
3 30
v
Moerbeke (B. T.)
7
10 38
135
5 22
9
12 S0
3 35
v
Kruisstraat
7 10
10 46
1 45
5 30
9 12
12 42
3 47
V
Roodesluis (H. T.)
741
1117
2 16
601
9 03
12 34
3 39
V
Zuiddorpe
7 49
11 23
2 24
6 08
912
12 42
3 47
a
Driesehouwen
7 55
11 29
2 31
b
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Station
Alleen op werkdagen.
10— 415
11 20 5 30
6 45
7 55
v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 80
Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 0
v Breskens
v Hoofdplaat
Biervliet
Pyramide
T.hzendijke
8 35
9
915
9 2a
9 46
12 05
12 35
12 50
102
1 20
3 37
4 02
415
4 24
4 40
6 45
711
7 25
7 35
7 50
v IJzendijke
Pyramide
Biervliet
v Hoofdnlaat
a Breskens
8 02
7 41
7 40
7 23
717
11 25
10 55
1014
10 34
10 24
2 45
2 16
215
2
161
v. Uzendijke 8 47
a. Veldzicht (Grens) 8 56
3 35 6 30 a. IJzendijke
9 -
9 10
3 45
3 55
6 05
5 36
5 35
5 2 i
616
6 35
646
Werkdagen. Zondagen.
vm
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50
Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 58 5 23 608 9 18
"Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 33 616 9 16
Kloosterz. 6 86 9 - 1065 12 50 3 15 5 45 625 9 25
a Walz. 6 4090511- 126532055" 630 9 3C
v Walz. 650 910 1116 105 340 605 7S2 940
„Kloosterz. 655 915 112! 113 335610 737 9)5
„Kuitaart, 704 92' 1130 123'54 617 746 954
„Terhole 712 932 1138 183 40 625 7541002
a Hulst, 730 950 1156 155 420 6 0 812 lOrO
10,35
10,55
run. 12,05
1.13
nm
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,56 cm
Verirek boot van Vlissingen 9,Oo
Aankomst Borsselen 9'2o
Aankomst te Neuzen 10,00
2
2,20
3,30
4,2 3
12,37
12.45
1,05
2,16
4,55
5,15
6,25
6,52
2,50
4,—
4,v0
6,30
vm. 10,35 nm 7,40
10.55 8,-
12,05 9,10
nm. 1,13
vm.
nm. 6,01
6 10
Vlissingen t»42
Middelburg f5 51
Goes f611
Vlake f6 23
Bergen op Zoom f6 49
Roosendaal +7 08
Roosendaal +718
Rotterdam beurs f8 11
Rotterdam D. P. f8 19
a Den Haag H.S. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam C.S. 9 44
v Roosendaal +7 09
a Breda t7 29
's Hertogenbosch
a Utrecht C.S.
v Nijmegen
a Arnhem
aS 05
a6 15
a6 49
a7 07
a7 53
a8 13
«8 40
a9 42
a9 50
10 22
10 57
11 14
8 47
9 07
9 56
1058
1107
11 46
a7 12 b7
a7 22 b7 10
a7 41 b7 43
a7 54 bV 58
a8 19 b8 42
a8 33 b9 -
d9 17
10 41
11 22
12 14
931
10 06
11 15
12 27
12 01
12 23
a9 18
a9 29
a9 49
alO 06
alO 51
all 09
11 24
12 36
12 44
1 22
1 57
2 14
11 22
1142
12 30
1 36
1 50
a2 16
11 34
11 45
12 17
12 33
1 18
1 36
al 52
a3 07
a3 >4
3 52
4 27
4 44
al 46
a2 12
1 13
1 24
1 44
1 57
2 14
2 28
2 34
a3 49
3 58
a4 04
5 15
5 35
2 47
3 07
3 57
5 03
4 45
5 09
c3 04
c3 20
e4 03
c4 21
a4 53
6 09
617
6 52
7 27
7 44
4 46
5 07
5 55
6 57
6 48
721
4 22
4 32
4 52
5 07
5 50
6-8
d6 39
7 54
8 22
12 57
9 14
617
6 39
7 33
9 14
8 55
9 34
6 33
o
O
W
7 31
7 40
8 53
8 31
8 a8
9 53
7 35
7 55
C 87
9 23
9 15
dl 38
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 24
9 24
9 32
10 01
10 48
11 08
8 21
8 41
9 29
10 30
10 19
10 57
7 34
7 44
8 13
8 28
9 11
9 29
9 37
10 34
10 42
1122
1157
0 i
9 43
10 21
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst te Hoedekenskerke
Vertr. tram van Hoedekensk.
Aankomst tram te Goes
Vertrek trein naar Roosendaal
Vlissingen
Arnhem
NfjmegeD
Utrecht Cü.
's Hertogenbosch
Breda aó 43 6 50
Roosendaal a619 7 28
Amsterdam C.S. a6 34
Haarlem a6 54
Den Haag H.S. a7 39
Rotterdam D.P. a4 56 b6 48
Rotterdam Beurs b6 56
Roosendaal a616 b7 35
Roosendaal a6 38 b7 46
Bergen op Zoom a7 02 b8 09
Vlake a7 48 b8 53
Goes a8 11 b910
Middelburg a8 47 b9 44
Vlissingen a8 55
6 57
7 22
7 16
8 14
8 59
9 21
d 7 22
d 8 30
a 8 11
a 8 20
a 9 21
a 938
a 9 53
alO 23
alO 85
alO 55
all 03
8 22
8 44
8 51
9 39
10 26
10 48
815
8 31
9 06
9 53
9 39
10 48
10 59
1114
1140
11 52
1212
12 20
d9 32
d9 56
09
d 1U 32
10 19
10 38
1125
1151
10 44
12 49
e2 22
12 87
b9 52
a Alleen des Maandags b Alleen op werkdagen, c
des Zaterdags van 2-7 32 tot 23-7-32 en alleen des
tot 5*9- 82, Marktrein alleen Dinsdags,
10 24
10 47
10 40
1136
12 21
12 43
11 15
1131
'2 06
12 43
19 52
'2 14
d3 58
d4 13
d4 46
d5 04
5 12
Alleen
1 19
147
139
2 46
3 32
3 f3
145
201
2 36
2 58
3 42
22
4 29
4?0
5 19
2 45
3 01
3 36
a4 22
4 44
4 48
5 46
6 37
7 01
4 15
4 dl
5 06
5 43
5 52
7 46
813
8 05
9(9
9 56
10 17
7 45
8 01
8 36
9 12
9 21
517
5 38
1 15 1 45 2 45 2 46
11 31 201 301 301
2 06 2 36 3 36 d3 51
2 44 3 06 a4 4 d4 21
2 53 3 05 3 21 4 05
3 47 4 02 a5 22 5 33 7 01 10 19
4 07 5 28 aö48 b7 15 a7 15 10 29
4 25 d5 43 a5 56 b7 36 a7 39 10 44
5 06 d6 10 a6 25 b8 19 a8 30 11 13
6 22 d6 22 a6 37 b8 85 a8 51 1125
5 51 d^ 42 a6 57 b9 07 a9 30 1145
6 01 d6 50 a7 05 b9 15 a9 39 11 63
op Zon- en Feestdagen, d Alleen
Maandags en des Zaterdags van 25-7-"32
5,55 7,45 10.10 12,05 3,- 5,40 8,30
6, 0 8,30 11.05 12,50 3,45 6,25 9,15
6,52 8,44 11.15 12,67 4,03 6,37 9,28
7,14 9 08 11.39 1,1 4,25 7,01 9,50
'1,41 >,49 12.17 1,44 4,52 7,21
8 1110,o6 11.52 2,22 5,22 7.07 11,25
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk.
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te Neuzen
8,04 10,33 11,50 2,20 6,35 8,47
.39 9,46 1^ 14 1,41 4,50 8,0
6 25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59
6 48 8,44 11,07 12, 3 4,_ 7,03 9,21
6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,30
7,Alt 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,15
Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,4,— 6 7,25 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,-1,30 4, ('630 .,.5.0(5
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,451^,101,35 4,40 6 40 8,—-
Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,20 1.45 4 50 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,33 1,57 5,07 33
n n Vlissingen 7,4810,23 2,07 5,06 8,30 11 13
Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,2311 40 2,07 5,16 6,25 8 80
Vlissingen 7,6410,06 1,57 5,17 8,28
Vertrek tram van Vlake 8,10,251160 2,105 10 6,30886
Aankomst te Hansweert 8,1010,85122,20 6,20 6.40 8,45
Vertrek boot van Hansweert 6 8,1610,4012,15 2,2 6 30 6,40 6 45
Aankomst t°> Walzoorden 5 30 8,45 11 1012,45 2,656 —7,109,16
Aankomst trein te lissingen 720 8 -5 1103 12,20 1237 250 435 601 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 780 916 1180 2 512 5 4406LO 725
Aankomst boot te B-eskens 620 8946 121,20 826 510 64 756
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1210
Aankomst te Vlissingen 656 850 1110 1240
Vertrek trein ran Vlissingen 856 918 1J"4 118
De booten wachten op treinen, inüea dB de dienst toelaat,
i. felj bruidsring opgsgeve»
9,25
6,30
10,35
7,40
vm. 5.55 nm.
5 30
6 40
6,15
6,52
6,37
7.14
7,01
7,43
7,21
9.10
8,35
vm. 9,07 nm. 8 33
7,41
810
9,18
8,43
9,35
9,05
9.45
9,10
10 30
9,66
7.—
7,80
7.40
1,50
7.68
8.63
1.25 335 5 0 66 8-
1.56 4' 5 6 - 7£0 830
422 615 734 840
6 10
6 40
7,30
8-
1.
1,30
1.36
1 45
1.57
2, 07
8.53
7.68
8.65
9.05
9 10
9 40
9 62
10-
10,30
6.40
7.10
7.15
7.25
7.33
8,i9
2.07
1.67
2.10
2.20
2.25
2,55
1 58
2 05
2 35
9 15
9 45
8.19
8.28
8.35
8.45
8.45
9 16
6,01
6,10
6,40
10,60 3 30 6,f0
11,20 4 - 7,£0
4S2 7.34
8,60
92
l 9,33