Stoombeotdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Ylaamsclie Tramweg-Maatschappij. üe macht van het kleine. o— M1DDB E3 V 3M V E3 n V b n Axel (Drie Schouwen)—Terneuzen— Philippine. Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent—IJzend(jke. SPOORWEG STECHELEN—TERNEUZEN. Spoorweg Ter NeuzenGent. Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst. Breskens—Hoofdplaat—Pyramide. IJzendijke—Veldzicht (Grens). 3 25 6 21 v. Veldzieht Grens) Van af 22 Mei 1932 tot nadere aankondiging. Neuzen—Borsseien—Vlissingen. Stoomtram HulstWalzoorden. Vlissingen Borsselen—Neuzen. Neuzen—Hoedekenskerke. VLISSIN GEN—ROOSEND A A L. HoedekenskerkeNeuzen. Walzoorden—Hansweert— V lake. Vlake— Hansweert—Walzoorden. VlissingenBreskens. Breskens—Vlissingen. n« unknmg' de* bonts Nederland telt bijoa 8 millioen inwoners. Wanneer wij dus aannemen, dat Nederland I1/, mil lioen gezinnen telt zullen wij wel niet ver van de waarheid afzijn. Stelt, dat in elk gezin eiken dag door één der gezinsleden, wie dit is bomt er niet op aan, een artikel word gekocht van buiten- landsch fabrikaat in plaats van dat een even goed voortbrengsel van de nationale industrie zou zjjn gekocht, en dat hiervoor wbs betaald het luttele bedrag van f 040 Laten w(j verder aaunemeD dat de waarde van dit artikel, toen het de fabriek verliet, f 0.20 be droeg, dan wordt door elk gezin per jaar aan de Nsderlandsche industrie onnoodig onttrokken eeo bedrag van 365 maal f 0.20 is f 73 eu dus in 't geheel door alle Nederlandsche geiinnen tezamen voor een bedrag van l1/, millioen maal f73.— is f1091/» millioen. Laten wij verder aannemen, dat het gemiddeld jaarlijkseh inkomen van een gcziD f2500 bedraagt, daD zoudeD, wanneer in plaats van het buitenlanöscbo artikel een voortbrengsel van de Nederl. Nij verheid was gekocht, een jaar lang 43.800 gezinnen zelfstaudig in hun bestaan hebben kunnen voor- en. Nu kan men de opmerking ma ken, dat dit maar een theoretische beschouwing en een zeer eenvou dig rekensommetje is, maar in ieder geval blijkt uit dit eenvou dige voorbeeld wel de groote waar heid van het spreekwoord „Vele kleintjes maken ééo groote". Niet genoeg kan dan ook gewe zen worden op het groote natio nale belang, dat er in is gelegen waar en wanneer mogelijk aan de voortbrengselen onzer eigen nationale nijverheid de voorkeur te geven. o De Vereenigde Staten bedek ken 5.7 pet. van den aardbol en tellen 1.1 pet. van zijn bevolking. Zij beschikken op de wereld markt over 68 pet. van de petro- leom, 36 pet. van de steenkool 49 pet. van het koper, 44 pet. van het gietijzer en 47 pet. van het staal. o In het jaar 1931 kwamen in Duitsehland op iedere 100 000 portonen 6515 zelfmoorden voor dat is meer dan in 1929. Een beroep op het gevoel. „L'eveling", zei de zachte moe der, die altijd beweerde, dat je meer van kinderen gedaan kreeg met een beroep op hun gevoel, dan door hen te straffen, „als je zoo stout bent, dan doe je mam mie zoo'n verdriet, dat ze ziek zal worden en in een donkere kamer in bed moet liggen en bit tere drankjes zal moeten innemen. Ea dan zou mammie wel eens dood kunnen gaan en naar bet kerkhot gebracht worden en jij". Het kind bad eerst heel stil geluisterd, maar nu kwam een glimlach van verrukking op zijn gtzchtje ei zijn armpjesom zijn moeders hals slaande, vroeg bij „En mag ik dau naast den koet sier zitten mammie?" Practische wenken. Om te voorkomen, dat aard appelen donker worden na bet kokeD, doet ge een theelepel azijo in het water, waarin zjj gekookt worden. Wanneer men kinderkousen in diagonaal stopt, iD plaats van in de richting van het weefsel, dan geeft de stop mee, wanneer de kous rekt, en daardoor trekt de kous Diet „weg" van de stop. Een middel om te voorkomen dat de draad bij naaien op de machine breekt, bestaat in het wrijven van een stuk zeep, op eu neer en rondom, langs de klos, die op de machine slaat. Gestoofde slakropje». 8 kropjes sla, lï/i d.M. water, 1 Maggi's bouillonblokje, 75 Gr. (s/4 ons) boter, wat zout. 4 èi 5 si eetjes oud brood. Maak de kropjes goed schooD, wacoh ze herhaaldelijk en laat ze dan iD kokend water met wat zout een oogecblik koken (5 mi nuten b.v laat ze op een ver giet uitlekken en schik ze dan in een ondiepe pan (stootpan). Giet er den bouillon over, voeg er de helft van de boter bij, dek de pan dicht en laat de kropjes op een zacht vuur gaar stoven (ongeveer V, uur), nu en dan de bovenste wat bedruipende met den bouil lon. Soijd van het brood de korst jes weg en verdeel elk sneedje in twee gelijke stukjes (by voor keur driehoeken), bak je in de koekenpan met de overgehouden boter aan weerskanten goudbruin. Breng ten slotte de gestoofde kropjes over in een verwaimde schaal, giet er de saus over, die met een ietsje aangemengde bloem gebonden is en leg er de brood- cröutons als omranding langs. v Drieseh. Axel Zaamslag a Neuzen v Neuzen v Hoek a Philippine 5 30 5 35 5S5 5 40 6 05 8 27 6 29 8 52 6 30 9 20 6 43 9 35 6 53 9 49 8 8 05 1130 2 35 6 15 11 35 2 40 6 20 12 0' S 05 6 43 12 26 3 30 7 05 12 55 4 20 7 25 1 10 4 35 7 40 1 20 4 49 7 55 v Philippine 7 Hoek 7 10 a Neuzen 7 25 v Neuzen 7 57 Zaamslag 8 26 Axel 8 46 a Drieseh, 8 51 9 54 10 05 10 20 11 30 12 12 15 12 20 1 25 1 35 1 50 2 30 3 02 3 22 3 27 4 55 8 05 5 10 8 20 5 25 8 35 6 15 8 40 6 42 8 17 9 12 7 02 8 37 9 32 7 07 8 42 9 37 Drieseh. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk K looste rz. Walsoorden 5 30 5 35 5 56 6 10 6 20 6 30 6 35 6 41 8 7 45 8 26 8 40 8 47 8 55 8 58 9 03 11 £0 11 35 12 - 12 14 12 24 12 34 12 39 12 45 2 35 2 40 3 313 3 22 33 3 84 3 39 6 15 6 20 6 42 6 55 7 04 7 S3 717 7 22 v Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg a Zaamslag Axel a Drieseh. 7 40 11 15 210 6 06 7 46 11 20 216 6 11 7 51 1125 2 20 615 8 01 1135 2 30 6 23 811 11 45 2 43 6 31 8 25 11 59 2 59 6 41 8 27 12 15 3 22 7 (12 8 51 12 20 3 27 7 07 7 30 7 36 7 41 7 51 8 01 815 83 84' 2 Drio Schouwen 6 0 Westdorpe 615 Sas van Gent 6 31 Philippine 6 52 Pvramide 7 16 IJzendijke 7 30 IJzendijke 8 00 Schoondijke 8 23 8 5? 12 21 3 29 7 10 3 45 9 07 9 28 9 52 10 22 10 38 10 39 1102 12 36 12 53 123 149 2 02 2 04 2 24 418 4 48 5 14 5 27 5 28 5 46 7 25 7 42 8 01 8 29 8 45 7 51 814 Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pvramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. 828 1231 2 51 8 46 ivo 3 3 9 13 10 07 12 52 6 26 9 M 1 05 6 54 9 53 7 26 10 45 7 41 1105 7 58 11 25 1 24 201 214 2 34 6 01 6 20 403 4 2b 4 52 5 30 5 50 8 25 8 48 7 20 7 36 gi 2 6 32 8 50 610 f9 10 v Ter N«Hzen Sluiskil Axel Kijkuit Holst a St. Nieolaas v St. Nic. n. Antw. a Autwerren v St. Nic. n. Mech. aMeeh len v Mechelon a Brussel 6 15 10 58 6 24 11 06 638 11 14 6 41 II 21 6 53 11 33 713 11 40 a7 26 12 06 a8 9 12 59 8 33 12 09 93 10? 9 1 1 12 10 01 157 2 04 5 02a 6 20b 2 13 5 11a6 2?b 2 21 5 21a 6 38b 2 29 5 28a 6 46b 2 40 5 42a 6 58b 2 50 5 ?8a 7 7b 3 32 6 06 33 4 1' 6 51 Hl' 3 1 6 0 a 7 b 4 10 7 10a 8 23b 425 7 2) 8 '5 4 50 7 47 9 36 v Brussel c5l2 9 42 bl 15 5 52 a Mechelen 6 07 10 12 1 - 2 6 13 v Mecholen 610 10 55 1 56 6 22 a St. Nic. v Meeh. 7 19 11 32 2 58 7 24 v Antw. d. St. Nic. 6 12 1114 2 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 v St. Nic n. Tern. 7 25 12 10 312 7 48 Huist 8 20 1 03 4 8 44 „Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 Axei 8 36 119 4 16 9 Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 53 1 37 4 34 9 18 a Alleen op werkdagen b Alleen ot> Zon- en Feestdagen, c Vertrekt van Brussel Zuid en alleen op werkdagen. Des Zaterdags om 1 01. v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine v Sas van Gent v Selzaete v Gent Dp. a Geut St. P. v a Brussel a Alleen op 6 50 a8 50 6 59 a8 59 7 03 «9 03 7 07 a9 07 7 20 a9 20 7 23 11 01 8 07 812 9 01 11 41 1151 12 57 12 25 12 34 12 38 12 42 12 55 12 2 1 30 1 46 151 2 55 5 40 8 20a 5 49 8 29a 5 53 33a 5 57* 37a 6 10 8 50» 6 10 8 35a «55 10 26 7 0510 37 8 07 11 51 V Brussel 7 12 3 48 6 63 a Gent St. P. 816 4 57 7 34 r Gent St. P. 6 25 821 1201 5 02 8 06 Gent Dp. 6 42 8 39 12 17 517 8 22 Selzaete 7 30 9 21 1 6 20 9 !2a Sas van Gent 8 9 51 1 30 6 50 94 a Philippine 8 08 9 59 1 3? 6:8 9 f 0a Sluiskilbrug 8 12 10 03 1 42 7 02 9 :4a Sluiskil 816 10 07 146 7 06 9 58a a Ter Neuzen 8 24 1015 154 7 14 10 06a Zon- en Feestdagen. v Driescheuwen 610 v Zuiddorpe 615 v Roodesluis(H.T.) 6 27 v Kruisstraat(B.T.) 6 19 a Moerbeke 6 27 8 55 12 25 3 30 v Moerbeke (B. T.) 7 10 38 135 5 22 9 12 S0 3 35 v Kruisstraat 7 10 10 46 1 45 5 30 9 12 12 42 3 47 V Roodesluis (H. T.) 741 1117 2 16 601 9 03 12 34 3 39 V Zuiddorpe 7 49 11 23 2 24 6 08 912 12 42 3 47 a Driesehouwen 7 55 11 29 2 31 b v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Station Alleen op werkdagen. 10— 415 11 20 5 30 6 45 7 55 v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 80 Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 0 v Breskens v Hoofdplaat Biervliet Pyramide T.hzendijke 8 35 9 915 9 2a 9 46 12 05 12 35 12 50 102 1 20 3 37 4 02 415 4 24 4 40 6 45 711 7 25 7 35 7 50 v IJzendijke Pyramide Biervliet v Hoofdnlaat a Breskens 8 02 7 41 7 40 7 23 717 11 25 10 55 1014 10 34 10 24 2 45 2 16 215 2 161 v. Uzendijke 8 47 a. Veldzicht (Grens) 8 56 3 35 6 30 a. IJzendijke 9 - 9 10 3 45 3 55 6 05 5 36 5 35 5 2 i 616 6 35 646 Werkdagen. Zondagen. vm v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 40 5 05 645 8 50 Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 58 5 23 608 9 18 "Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 3 06 5 33 616 9 16 Kloosterz. 6 86 9 - 1065 12 50 3 15 5 45 625 9 25 a Walz. 6 4090511- 126532055" 630 9 3C v Walz. 650 910 1116 105 340 605 7S2 940 „Kloosterz. 655 915 112! 113 335610 737 9)5 „Kuitaart, 704 92' 1130 123'54 617 746 954 „Terhole 712 932 1138 183 40 625 7541002 a Hulst, 730 950 1156 155 420 6 0 812 lOrO 10,35 10,55 run. 12,05 1.13 nm Vertrek boot van Neuzen Aankomst Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,56 cm Verirek boot van Vlissingen 9,Oo Aankomst Borsselen 9'2o Aankomst te Neuzen 10,00 2 2,20 3,30 4,2 3 12,37 12.45 1,05 2,16 4,55 5,15 6,25 6,52 2,50 4,— 4,v0 6,30 vm. 10,35 nm 7,40 10.55 8,- 12,05 9,10 nm. 1,13 vm. nm. 6,01 6 10 Vlissingen t»42 Middelburg f5 51 Goes f611 Vlake f6 23 Bergen op Zoom f6 49 Roosendaal +7 08 Roosendaal +718 Rotterdam beurs f8 11 Rotterdam D. P. f8 19 a Den Haag H.S. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam C.S. 9 44 v Roosendaal +7 09 a Breda t7 29 's Hertogenbosch a Utrecht C.S. v Nijmegen a Arnhem aS 05 a6 15 a6 49 a7 07 a7 53 a8 13 «8 40 a9 42 a9 50 10 22 10 57 11 14 8 47 9 07 9 56 1058 1107 11 46 a7 12 b7 a7 22 b7 10 a7 41 b7 43 a7 54 bV 58 a8 19 b8 42 a8 33 b9 - d9 17 10 41 11 22 12 14 931 10 06 11 15 12 27 12 01 12 23 a9 18 a9 29 a9 49 alO 06 alO 51 all 09 11 24 12 36 12 44 1 22 1 57 2 14 11 22 1142 12 30 1 36 1 50 a2 16 11 34 11 45 12 17 12 33 1 18 1 36 al 52 a3 07 a3 >4 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 1 13 1 24 1 44 1 57 2 14 2 28 2 34 a3 49 3 58 a4 04 5 15 5 35 2 47 3 07 3 57 5 03 4 45 5 09 c3 04 c3 20 e4 03 c4 21 a4 53 6 09 617 6 52 7 27 7 44 4 46 5 07 5 55 6 57 6 48 721 4 22 4 32 4 52 5 07 5 50 6-8 d6 39 7 54 8 22 12 57 9 14 617 6 39 7 33 9 14 8 55 9 34 6 33 o O W 7 31 7 40 8 53 8 31 8 a8 9 53 7 35 7 55 C 87 9 23 9 15 dl 38 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 24 9 24 9 32 10 01 10 48 11 08 8 21 8 41 9 29 10 30 10 19 10 57 7 34 7 44 8 13 8 28 9 11 9 29 9 37 10 34 10 42 1122 1157 0 i 9 43 10 21 Vertrek boot van Neuzen Aankomst te Hoedekenskerke Vertr. tram van Hoedekensk. Aankomst tram te Goes Vertrek trein naar Roosendaal Vlissingen Arnhem NfjmegeD Utrecht Cü. 's Hertogenbosch Breda aó 43 6 50 Roosendaal a619 7 28 Amsterdam C.S. a6 34 Haarlem a6 54 Den Haag H.S. a7 39 Rotterdam D.P. a4 56 b6 48 Rotterdam Beurs b6 56 Roosendaal a616 b7 35 Roosendaal a6 38 b7 46 Bergen op Zoom a7 02 b8 09 Vlake a7 48 b8 53 Goes a8 11 b910 Middelburg a8 47 b9 44 Vlissingen a8 55 6 57 7 22 7 16 8 14 8 59 9 21 d 7 22 d 8 30 a 8 11 a 8 20 a 9 21 a 938 a 9 53 alO 23 alO 85 alO 55 all 03 8 22 8 44 8 51 9 39 10 26 10 48 815 8 31 9 06 9 53 9 39 10 48 10 59 1114 1140 11 52 1212 12 20 d9 32 d9 56 09 d 1U 32 10 19 10 38 1125 1151 10 44 12 49 e2 22 12 87 b9 52 a Alleen des Maandags b Alleen op werkdagen, c des Zaterdags van 2-7 32 tot 23-7-32 en alleen des tot 5*9- 82, Marktrein alleen Dinsdags, 10 24 10 47 10 40 1136 12 21 12 43 11 15 1131 '2 06 12 43 19 52 '2 14 d3 58 d4 13 d4 46 d5 04 5 12 Alleen 1 19 147 139 2 46 3 32 3 f3 145 201 2 36 2 58 3 42 22 4 29 4?0 5 19 2 45 3 01 3 36 a4 22 4 44 4 48 5 46 6 37 7 01 4 15 4 dl 5 06 5 43 5 52 7 46 813 8 05 9(9 9 56 10 17 7 45 8 01 8 36 9 12 9 21 517 5 38 1 15 1 45 2 45 2 46 11 31 201 301 301 2 06 2 36 3 36 d3 51 2 44 3 06 a4 4 d4 21 2 53 3 05 3 21 4 05 3 47 4 02 a5 22 5 33 7 01 10 19 4 07 5 28 aö48 b7 15 a7 15 10 29 4 25 d5 43 a5 56 b7 36 a7 39 10 44 5 06 d6 10 a6 25 b8 19 a8 30 11 13 6 22 d6 22 a6 37 b8 85 a8 51 1125 5 51 d^ 42 a6 57 b9 07 a9 30 1145 6 01 d6 50 a7 05 b9 15 a9 39 11 63 op Zon- en Feestdagen, d Alleen Maandags en des Zaterdags van 25-7-"32 5,55 7,45 10.10 12,05 3,- 5,40 8,30 6, 0 8,30 11.05 12,50 3,45 6,25 9,15 6,52 8,44 11.15 12,67 4,03 6,37 9,28 7,14 9 08 11.39 1,1 4,25 7,01 9,50 '1,41 >,49 12.17 1,44 4,52 7,21 8 1110,o6 11.52 2,22 5,22 7.07 11,25 Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk. Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te Neuzen 8,04 10,33 11,50 2,20 6,35 8,47 .39 9,46 1^ 14 1,41 4,50 8,0 6 25 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59 6 48 8,44 11,07 12, 3 4,_ 7,03 9,21 6,55 8,50 11,15 1,- 4,10 7,10 9,30 7,Alt 9,35 12,- 1,45 4,55 7,55 10,15 Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,4,— 6 7,25 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,-1,30 4, ('630 .,.5.0(5 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,451^,101,35 4,40 6 40 8,—- Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,20 1.45 4 50 6 50 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,33 1,57 5,07 33 n n Vlissingen 7,4810,23 2,07 5,06 8,30 11 13 Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,2311 40 2,07 5,16 6,25 8 80 Vlissingen 7,6410,06 1,57 5,17 8,28 Vertrek tram van Vlake 8,10,251160 2,105 10 6,30886 Aankomst te Hansweert 8,1010,85122,20 6,20 6.40 8,45 Vertrek boot van Hansweert 6 8,1610,4012,15 2,2 6 30 6,40 6 45 Aankomst t°> Walzoorden 5 30 8,45 11 1012,45 2,656 —7,109,16 Aankomst trein te lissingen 720 8 -5 1103 12,20 1237 250 435 601 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 780 916 1180 2 512 5 4406LO 725 Aankomst boot te B-eskens 620 8946 121,20 826 510 64 756 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1210 Aankomst te Vlissingen 656 850 1110 1240 Vertrek trein ran Vlissingen 856 918 1J"4 118 De booten wachten op treinen, inüea dB de dienst toelaat, i. felj bruidsring opgsgeve» 9,25 6,30 10,35 7,40 vm. 5.55 nm. 5 30 6 40 6,15 6,52 6,37 7.14 7,01 7,43 7,21 9.10 8,35 vm. 9,07 nm. 8 33 7,41 810 9,18 8,43 9,35 9,05 9.45 9,10 10 30 9,66 7.— 7,80 7.40 1,50 7.68 8.63 1.25 335 5 0 66 8- 1.56 4' 5 6 - 7£0 830 422 615 734 840 6 10 6 40 7,30 8- 1. 1,30 1.36 1 45 1.57 2, 07 8.53 7.68 8.65 9.05 9 10 9 40 9 62 10- 10,30 6.40 7.10 7.15 7.25 7.33 8,i9 2.07 1.67 2.10 2.20 2.25 2,55 1 58 2 05 2 35 9 15 9 45 8.19 8.28 8.35 8.45 8.45 9 16 6,01 6,10 6,40 10,60 3 30 6,f0 11,20 4 - 7,£0 4S2 7.34 8,60 92 l 9,33

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4