Stoombootdienst op de VVester-Schelde
Allerlei.
v Tn
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
't Kan zija, dat men een klee-
dinggtuk moet herstellen van een
doorwerkte stof (b.v. bruin en
blauw), en maar niet een wol
soort kan vinden, die er goed
bijkleurt. Ryg dan twee draden
tegelijk door uw naald, in de
twee hoofdkleuren van de stof,
die versteld moet worden, en ge
zult zien, dat de stop er keurig
„bijkomt".
o
KlantIk begrijp niet, Ja
nus, hoe ae die tweelingen uit
elkaar kunnen houden.
Janus. Niet? Heel mak
kelijk. Do eene heeft geen blin
den darm meer, sie je.
o
Geluk is vrede vrede gegrond
op het vertrouwen in den On-
eindiger God, en onze heerlyke
bestemming als mensch.
o—
Voorjaarsgroenten.
Als steeds begroeten we ae
weer met vreugde, de eerste wer
kelijk groene groenten, die we
na een maandenlang gebruik van
kool, wortelen, rapen, bieten, uien
en orei op de groentekar zien.
Allereerst geldt onze vreugde
wel de afwisseling, die dat eer
ste „groen" ons weer brengt
maar naast die eeDigzins opper
vlakkige appreciatie is er nóg
iets, dat ons dankbaar ons eerste
maaltje jonge raapstelen, sla, spi
nazie, zuring of postelijn doet
inkoopen en bereidenhet in
stinctmatig besef, dat dergelijke
groenten aan onze gezondheid
goede dieLSten zullen bewyzen
„Bloedzuiverend" noemt men
ze wel. En, sooals da nieuwe
re inzichten in de voedingsleer
ons duidelyk maken, dragen ze
dien naam niet t«n onrechte;
immers, de zouten en de vita
minen, die de groene planten-
daelen ons zoo overvloedig ver
strekken, moeten wel meehelpen
om ons bloed in beteren toestand
te brengen.
Groote porties zyn niet bepaald
noodig een kleine portie zuring
of spinazie tot soep verwerkt,
beantwoordt al even goed aan
haar doel als de ruimere hoe
veelheid gestoofde groente, die we
over eenige weken kunnen ver
wachten. Of ook wel: als de jon
ge groente, nog te duur is om
ze rojaal op te dienen op de
gewone gestoofde wyze, waarom
maken we er dan niet een „sla"
van en voorkomen daardoor het
te veel slinken Een derge
lijke methode laat zich zoowel
op spinazie en op molsla toepas
sen als op de meer bekende pik-
en kropsla.
Trouwens, als we de stark slin
kende groenten opzatten met zoo
min mogelyk watar an dat
wil in dit geval zeggen, dat we
ze Ba het wasschen nog eens
extra-stevig moaten uitknijpen
vóór wa se in de pan doen
dan hebben we het wel in onze
macht om de hoeveelheid groen-
tenat, dat zich by het gaar wor
den in de pan verzamelt, met
de groente mee op te gebruiken
We vormen dan n.l. van dat
vocht een deel van onze portie
groente mee, door er óf wat
broodkruim in fyn te wry ven
(bij spinazie en bij stoofsla b.v.)
of het nat te binden met wat
aangemengde bleem of maizena
(bij posteleiD, raapstelen, zuring).
Op die manier betrachten we
de zuinigheid zoowel ten opzichte
van de geldswaarde als van de
voedingswaarde, die de jonge
groente voor ons vertegenwoor
digt, én onze beurs èn ouze ge
zondheid varen er wel by.
Een enkel woord nog over een
bereidingswijze, die de Franich*
kok graag op verschillende jocge
groenten toepast, de z.g. „berei
ding au jus". Hij gaat daarby
uit van het feit, dat bouillon dik
wijls een geschikte smaak-aaa-
vulling voor de groenten vormt
(we denken b.v. aan de groen
tesoep), en dat daarvan party
kan worden getrokken, om nu
en dan onze meer alledaagsche
groenteschotels af te wisselen.
Zoo treden op den veorgrond
de jonge slakropjes „au jus" en
ook de bij ons in Holland nog
veel te weinig gebruikte jonge
hepspruiten, die zoo gemakkelyk
in 't voorjaar van de wilde "hop
planten zijn te verzamelen.
t Ligt niet in den aard van
de Hollandsche huisvrouw om
voor dit doel bepaald bouillon te
gaan trekkenze vindt dit zeer
terecht te duur en te omslachtig
voor gewone dagelyksche gerech
ten. Maar met evenveel succes
kan ze de Fransche bereidingswij
ze volgen, als ze gebruik maakt
van een paar in kokend water
opgeloste Maggi's bouillonblokjes
(per 1 Va theekopje water b.v. 1
bouillonblokje).
Wat op het tooueel kunst heet,
is in het leven comedie.
M 1
2±j INT
V O E3 n
Axel (Drie Scbonwcn)TerneuzenPhilippine.
4 èn
Axel (Drie Schouwen)Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent-IJzendyke.
Drie Scheuwen (Axel)—Moerbeke.
SPOORWEG MECHELEN- TERNEUZEN.
Spoorweg Ter Neazen- Gent.
Breskens—HoofdplaatPyraniide,
IJzendykeVeldzicht (Grens).
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst
Véin af 4 October 1931 tot nadere
aankondiging.
Stoomtram Hulst—Walsoorden.
VLISSINGEN
-ROOSENDAAL
tAJtoeo 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op
werkdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen, e Markttrein
gebruik toeslagen vewafraldlgd ajjn.
lissiagenBorsselenNeuzen.
NeuzenHoedekenskerke.
Hoedekenskerke—N euzeo.
6 53 *6 57 b9 09 *9 32 11 45
6 01 *7 06 b9 17 *9 41 11 63
28 Maart en 16 Mel. Alleen op
Dinsdags, d Treinen voor welker
Walzoordcn—flans weert— Vlake.
HaBS™rt 7'2Ü 9> 4- M* 6 80 lS 10
Ylake—Hansweert—Walzoordcn.
lankoLtT h" Vlakf 8'- 10:25 11 50 2-'° 5 <0 6,30 S.40
Aankomst te Hansweert 8,1010 85122 20 F* 90 a j.o sl fj\
VlissingenBreskens.
BreskensVlissingen.
i.1"lte»>«-<">■
De tankoasi der beetes
v Drieseh. 5.35 7 4U 11 30 2 35 6 15
Axel 5.40 7 45 11 35 8 40 6 20
Zaamslag 6 05 8 10 12 01 3 05 6 42
a Neuzen 6 29 8 35 12 26 3 30 7 05
v Neuzen 6 30 9 20 12 58 4 20 7 25
v Heek 6 43 9 85 1 13 4 35 7 40
a Philippine 6 58 9 50 1 28 4 49 7 55
t Philippine 7 05
Hoek 7 20
a Neuzen 7 35
v Neuzen 7 40
Zaamslag 8 07
Axel 8 27
a Driesch. 8 32
9 57
10 07
10 22
11 30
12
12 15
12 20
136
1 50
2 05
2 30
3 02
3 22
3 27
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
9 12
9 32
9 37
v Brieseh.
Axel
Zaanaslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosters
a Walsoorden
5 30
5 85
5 66
6 10
6 20
6 30
6 35
6 41
7 40
7 45
8 07
8 21
8 31
8 41
8 46
8 52
1130
11 35
12 -
12 14
12 24
12 34
12 39
12 45
2 35
2 40
3
3 13
3 22
3 31
3 34
3 39
6 15
6 20
6 42
6 55
7 04
7 13
717
7 22
V
Walsoorden
7 20
11 15
210
6 06
7 30
1}
Klooster».
7 26
11 20
216
6 11
7 36
V
Groenendijk
731
11 25
2 20
6 15
7 41
V
Hengstdijk
7 41
1135
2 30
6 23
7 51
Rapenburg
7 51
11 45
2 43
6 31
801
1»
Zaamslag
8 07
12
3 02
6 42
817
Axel
8 27
12 15
3 22
7 02
8 37
a
Driesch.
8 32
12 20
3 27
7 07
8 42
Drie Schouwen
Westdorpe
8as van Gent
Philippine
Pyramide
IJsendijke
IJaendijke
Behoendyke
t Rfjdt ep i
6 CO
615
6 36
7 02
7 28
7 40
8 00
8 23
8 34 12 21
8 54 12 36
9 20 1 05
9 52
10 23
10 88
10 39
1102
136
2 01
213
214
2 35
3 29
3 45
418
4 51
5 15
5 27
5 28
5 46
710
7 25
7 42
8 02
8 30
8 45
ek door tet Axel-Brug.
Schoondijke
828 1231
2 51
6 01
a
IJzendijke
8 46 12 50
313
6 20
V
IJzendijke
6 30 913 12 52
408
7 20
Pyramide
5 43 9 26 1 07
4 25
7 36
V
Philippine
6 09 9 53 136
4 52
8 I 2
Sas van Geut
6 55 10 45 2 01
5 30
6 32
Weatdorpe
715 1105 214
5 50
8 50
a
Drie Schouwen
7 35 11 25 2 34
610
+9 10
v Drieieheawen 6 10
V Zmidderpe 6 15 9 45
v Beedesluis(H.T.) 6 27 9 57
v KwusstraatfB.T.) 6 19 9 49
a Moerbeke 6 27 9 67
9 40 12 25 3 30 v Moerbeke (B T.)
Kruisstraat
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Bulat
a St. Nicelaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
T St. Nic. n. Meth.
aMeeb len
r Mechelen
a Brussel
615
6 24
6 33
6 41
6 53
713
a7 26
a8 19
8 30
9 33
9 <1
10 01
10 58
11 06
11 14
11 21
1133
11 40
12 06
12 57
12 09
1 08
1 12
I 57
2 04
2 13
2 21
229
2 40
2 50
3 32
4 14
3 06
4 05
4 25
4 50
5 02*
5 11
5 21
6 28
5 42
5 58
6 06
6 55
6 04
710
7 24
7 47
v Brussel
a Mechelen
v Meehelen
a St. Nic. v Mech.
v Antw. n. St. Nic.
a St. Nic. v. Antw.
v St. Nic n. Tem.
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
a Op Zon- en feestdagen 17 minuten later.
Vertrekt Zondagï 1 uur en 18 minuten later, b 's Zaterdaev om 1 01
t Vertrekt ran station Zuid en rijdt alleen op werkdagen.
512
9 42 bl15
6 06
10 08
1 r2
610
10 2 -i
166
7 19
11 32
2 58
6 12
11 14
2 04
715
12 04
2 54
7 86
12 10
3 11
8 30
1 0»
4
8 27
1 11
4 08
8 36
1 9
4 16
8 46
1 28
4 25
8 53
1 37
4 34
6 52
6 13
6 23
7 24
7 06
7 45
7 48
8 44
8 53
9 -
9 09
9 18
Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Gent Dp.
Gent St. P.
Brussel
Alleen
6 50
8 50
12 25
5 40
6 59
8 59
12 34
5 49
7 03
9 03
12 38
5 53
7 07
9 07
12 42
5 57
7 20
9 20
12 65
«10
7 23
1101
12; 2
6 10
1 30
8 07
11 41
146
6 55
812
1154
151
705
9 01
12 55
2 55
8 07
Brussel
Gent St. P.
Gent St. P.
Gent Dp.
Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Sluiskilbrug
Sluiskil
Ter Neuzen
op Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen.
6 21
6 42
7 30
8
8 08
8 12
8 16
8 24
7 12
8 15
8 23
8 39
9 21
9 51
9 59
10 03
10 07
1015
8 45
11 04
1201
12 17
1
1 30
1 38
1 42
146
154
3 48
4 57
5 02
517
a6 20
a6 50
a6 8
a7 02
a7 06
a7 14
6 53
7 34
8 06
8 22
9 12*
9 42*
9 80*
9 54*
9 58*
10 06*
12 30
12 42
12 34
12 42
3 35
3 47
3 39
3 47
v
T
v Roodesluis (H. T.)
v Zuidderpe
a Drieschouwen
7 30
7 40
811
8 19
8 26
1125
1135
12 0
12 13
1219
135
1 45
2 16
2 24
2 31
4 25
4 35
5 06
514
5 21
v hreskens
v Hoofdplaat
Biervliet
Pyramids
T.Jaesdgke
835
9
915
9 25
9 49
12 10
12 40
12 55
105
1 20
3 37
4 02
415
4 24
4 40
6 45
711
7 25
7 35
7 60
v IJzendijke
Pyramide
Biervliet
v Hoofdplaat
a Breskens
710
10 07
1 43
5
7 28
10 24
2 01
5 16
7 35
10 34
210
6 23
7 51
10 55
2 26
6 36
812
11 25
2 55
6 05
v. Idaeudfjke 8 47
a. V'eJdaaht (Grens) 8 56
3 25 6 21
3 3b 6 30
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Statiën
Alleen op werkdagen.
6 45 10— 415 v. Hulst, Station
Axel, Wed. Gilijamse
7 56 11 20 5 30
8 30
9 40
2 30
3 45
8 30
9 0
W erkdagen.
Neuzen—Boraelen—Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzen vm 7,10 10,35
Zondagen,
v. Veldzicht Grens) 9 3 45 6 35
a. IJzendijke 910 3 55 6 45
v Hulst
Terkele
Kuitaart,
Kleesterz
a Wali.
b Alleen
en Feestd.
b b ba be b
6 - 8 25 1020 12 15 2 30 6 05 645 8 50
6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 08
6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 33 707 9 16
6 Ï5 9 1056 12 50 3 05 5 45 715 9 25
6 40 9 05 11— 12 65 3 10 5 55 720 9 SC
v Walz.
Klooster».
Kuitaart,
Terhole
aHulst, ..v ,viu
ep werkdagen. e Zen- en Feestd. ba Marktdag Buist 30 m later Yc Zon"
45 m. later. - d Zon- en Feestd. 35 mip. later. - be Marktd. H"l220in. later
b bd b b he b
650 910 1116 105 380 605 732 940
655 915 1121 113 335 610 737 945
704 924 1130 123 344 617 746 954
712 932 lli8 133 852 625 754 1002
730 950 1156 155 4l0 6»0 812 lOïO
v VUseingau +5 42
Middelburg fë 51
&eee f6 11
Vlake
Besgen ep Zoem f6 49
a Roosendaal +7 08
v Roosendaal +7 13
a Rotterdam beurs f8 11
a Rotterdam D. P. f819
a Den Haag HA 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam G.S. 9 44
v Roosendaal f7 09
a Breda f 7 29
's Her togen baach
a Utreeht CA
v Nijmegen
a Arnhem
aS 05
a6 15
a6 49
a7 07
a7 53
a8 13
a8 40
a9 42
a9 50
10 22
10 67
11 14
845
9 07
9 67
1058
11 07
1141
a712 b7
a7 22 b7 10
a7 41 b7 43
a7 54 bV 58
a8 19 b8 42
a8 33 b9 -
d9 12
dl006
dlU 35
dll 30
931
10 06
1115
136
12 01
12 23
Arnhem
Nfjmegen
Utrecht C.8.
's Hertogenbosoh
Breda a6 46 6 50
Roosendaal a6 22 7 28
Amsterdam CA
Haarlem
Den Haag HA
Rotterdam D.P. a4 56 b6 48
Rotterdam Bears b5 56
Roosendaal a6 19 b7 85
Roosendaal a6 39 b7 46
Bergen op Zoom a7 02 b8 09
Vlake a7 48 b8 63
Goes ab U b910
Middelburg a8 47 b9 44
Vlisaingen a8 53 b9 62
a9 18 1132 113
a9 29 11 41 1 24
a9 49 12 17 1 44
alü 06 12 33 1 57
alO 51 1 18 2 24
all 09 1 36 2 38
11 24 al 52 2 49
12 3« a3 10 8 49
12 44 a3 17 3 58
1 22 3 52 4 29
1 67 4 27 5 14
2 14 4 44 5 34
U 22 al 46 2 48
U 42 a2 12 3 08
12 30 3 57
1 36 5 03
1 50 4 45
a2 28 5 07
411
4 21
e3 04 4 41
e3 20 4 56
e4 03 5 39
c4 21 5 57
a4 53 d6 30
6 09
617 d7 28
6 52 d7 58
7 27 d8 3*
7 44 dS 58
4 46 6 17
5 44
5 07
5 50
7
648
725
6 39
7 33
8 38
9 07
9 41
o
O
M
6 42
6 55
8 06
7 58
8 28
9 18
9 33
d6 45
d7 05
d7 45
8 38
d8 28
d8 47
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 22
9 24
9 32
10 Ot
10 47
1108
820
8 41
9 29
10 30
10 19
10 54
7 34
744
815
8 30
9 13
9 31
9 37
10 34
10 42
1122
11 57
12 14
9 43
10 21
6 57
7 22
712
814
8 59
9 21
6 34
6 64
7 39
811
8 20
9 24
9 38
9 58
alO 23
alO 86
alO 56
all
d8 35
d8 57
8 51
9 43
10 29
10 51
815
8 31
9 06
9 53
9 39
10 49
1101
1116
1142
11 54
1214
1222
10 24
10 47
10 35
11 36
12 21
12 43
d 9 25 10 15
9 44 10 31
dlO 23 1106
dl050 1151
1044
dl 146 12 49
12 04 12 55
h 1 13
168
2 09
2 80
2 38
119
147
189 a2 37
2 46
2 58
3 40
12 68
1! 15
11 31
12 06
12 43
12 52
2 14
f2 22
f2 38
f3 04
+3 16
+3 86
+3 44
3 32
3 54
120
1 40
2 23
2 52
3 01
3 57
4 29
517
538
2 45
3 01
3 36
a4 21
4 05
a5 33
a4 14
4 37
4 48
6 46
6 37
7 61
8 18
804
9 09
956
7 01 1017
4 16 7 46
4 al
506
6 43
5 62
8 01
8 36
9 12
9 21
7 01 1019
A w Vö vm. Y,iw 10,36 nm
Aankomst Borsselen 7 30 10 55
Aankomst te Vlissingen 8,40 nm 1205
Vertrek trein van Vlissingen 8,56 1)13
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,56 nm
Vertrek boot vau Vlissingen *5,10 905
Aankomst Borstelen 5,30 925
Aankomst te Neuzen 6_40 10,35
Vertrok boot van Neuzen 6,06
Aankomt te Hoedekenskerke 6^45
Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03
Aankomst tram te Goes T25
Vertrek trein naar Roosendaal 7,41
Vlissingen 8^11
2
2,30
3,30
4,11
18,58
1.05
1,25
2,35
10.25
11.05
11.15
11.39
12.17
11.54
12,40
12,67
1,21
1,44
2.09
3.40
4,03
4,26
4.41
5,22
5,4è
6,26
6,87
7,01
7,21
8.53
4,56
6,15
6,25
6,52
2,38
4,
4,20
5,30
8,40
9,30
9,63
10,15
11,25
vm. 10,35 nm 7,40
10.55 8,-
12,06 9 10
nm. 1,18
vm.
nm. 6,01
9,05 6 10
9,25 6,30
10,35 7,40
Aankomst trein van Roosendaal
m Vlissingen
Vertrek tram van Goes
Aankomst tram te Hoedekensk,
Vertrek boot van Hoedekensk.
Aankomst te NeHzen
8,04
7,39
8,27
8,44
8,50
9,30
10,33
9,46
10,45
11,07
11,15
11,55
11,62
12 14
12,30
12,o8
1-
1.40
2,07
1,41
3,87
4>—
4,10
4,50
6,35
4,33
6,41
7,08
7,10
7,50
402 *543 b717 *7 17 10 29
422 a558 b7 38 *741 10 44
6 05 *6 25 bö 21 *6 32 1118
5 22 a6 87 b8 37 *8 63 11 25
Verwek beet van Walsoorden 6,60 9,1011,301,— 3 456 - 725 985
v,aw weert 7'25 M512,10 1,36 4,2. 6 40 8,-
d 7'35 ®r^6 12,20 1.45 4,30 6 50 8 10
Vertrek Wetn naar Roosendaal 7,5410,0612,331,57 4 56 t 33 8 30
Vlissingen 7,48 10,23 1,63 5,06 8,821118
Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,2811 42 1,53 5,05 6 25 8,32
Vlissingen 7,6410,06 L57 4,56 8 30
Vertrek boot v&n Hansweert 6 10 8,16 10,4012-t16 2,2ó ö'ao 6*40 650
Aankomst te Walsoorden 6 40 8,46 U,1012,45 3,65 6 - 7>0 9,20
t!ein YösBtogen - 720 865 110812,58 238 - 705
vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 1,10 245 4— 520 710
Aankomst boot te Breskens D - 5 710
8,49
vm. 9,07
nm.
8 35
8,18
7,41
ft
812
8,59
9,18
9,35
ff
8,43
9,21
ff
9,05
9,30
9.45
ff
9,15
10,10
10 25
ff
9,56
1,40 316 430 660 740
620 8— 946 12—
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220
Aankomst te Vlissingen 666 860 1110 1260
Vertrek trelnvan Vlissingen 712 866 1188 113
2.— 320 485 606 ?50
2,30 850 605 735 820
411 515 662 840
vm. 6.— nm
«AO
6,50
7.07
7,43
n 9.10
5 36
6,15
6,37
7,01
7,21
8,37
7.—
7,30
7.40
T.50
7.68
8.63
1,
1,30
1.35
1.46
1.57
1. 53
6.40
7.10
7.15
7.26
7.33
8,31
9 85
10 05
8.63
7.68
8.65
9.05
6 10 9.10
6 40 9.40
1.58
1.67
2.10
9.20
2.26
2,55
7,30
8-
9 62 12 68
10,— 1 10
10,80 140
8.21
8.30
805
8.45
8.45
9.16
6,01
6,10
6,40
8,20 ÏG^O 3 30 6,66
8,60 11,20 4 - 7 26
11,32 411 7,34