Stoombootdienst op de VVester-Schelde Allerlei. v Tn Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. 't Kan zija, dat men een klee- dinggtuk moet herstellen van een doorwerkte stof (b.v. bruin en blauw), en maar niet een wol soort kan vinden, die er goed bijkleurt. Ryg dan twee draden tegelijk door uw naald, in de twee hoofdkleuren van de stof, die versteld moet worden, en ge zult zien, dat de stop er keurig „bijkomt". o KlantIk begrijp niet, Ja nus, hoe ae die tweelingen uit elkaar kunnen houden. Janus. Niet? Heel mak kelijk. Do eene heeft geen blin den darm meer, sie je. o Geluk is vrede vrede gegrond op het vertrouwen in den On- eindiger God, en onze heerlyke bestemming als mensch. o— Voorjaarsgroenten. Als steeds begroeten we ae weer met vreugde, de eerste wer kelijk groene groenten, die we na een maandenlang gebruik van kool, wortelen, rapen, bieten, uien en orei op de groentekar zien. Allereerst geldt onze vreugde wel de afwisseling, die dat eer ste „groen" ons weer brengt maar naast die eeDigzins opper vlakkige appreciatie is er nóg iets, dat ons dankbaar ons eerste maaltje jonge raapstelen, sla, spi nazie, zuring of postelijn doet inkoopen en bereidenhet in stinctmatig besef, dat dergelijke groenten aan onze gezondheid goede dieLSten zullen bewyzen „Bloedzuiverend" noemt men ze wel. En, sooals da nieuwe re inzichten in de voedingsleer ons duidelyk maken, dragen ze dien naam niet t«n onrechte; immers, de zouten en de vita minen, die de groene planten- daelen ons zoo overvloedig ver strekken, moeten wel meehelpen om ons bloed in beteren toestand te brengen. Groote porties zyn niet bepaald noodig een kleine portie zuring of spinazie tot soep verwerkt, beantwoordt al even goed aan haar doel als de ruimere hoe veelheid gestoofde groente, die we over eenige weken kunnen ver wachten. Of ook wel: als de jon ge groente, nog te duur is om ze rojaal op te dienen op de gewone gestoofde wyze, waarom maken we er dan niet een „sla" van en voorkomen daardoor het te veel slinken Een derge lijke methode laat zich zoowel op spinazie en op molsla toepas sen als op de meer bekende pik- en kropsla. Trouwens, als we de stark slin kende groenten opzatten met zoo min mogelyk watar an dat wil in dit geval zeggen, dat we ze Ba het wasschen nog eens extra-stevig moaten uitknijpen vóór wa se in de pan doen dan hebben we het wel in onze macht om de hoeveelheid groen- tenat, dat zich by het gaar wor den in de pan verzamelt, met de groente mee op te gebruiken We vormen dan n.l. van dat vocht een deel van onze portie groente mee, door er óf wat broodkruim in fyn te wry ven (bij spinazie en bij stoofsla b.v.) of het nat te binden met wat aangemengde bleem of maizena (bij posteleiD, raapstelen, zuring). Op die manier betrachten we de zuinigheid zoowel ten opzichte van de geldswaarde als van de voedingswaarde, die de jonge groente voor ons vertegenwoor digt, én onze beurs èn ouze ge zondheid varen er wel by. Een enkel woord nog over een bereidingswijze, die de Franich* kok graag op verschillende jocge groenten toepast, de z.g. „berei ding au jus". Hij gaat daarby uit van het feit, dat bouillon dik wijls een geschikte smaak-aaa- vulling voor de groenten vormt (we denken b.v. aan de groen tesoep), en dat daarvan party kan worden getrokken, om nu en dan onze meer alledaagsche groenteschotels af te wisselen. Zoo treden op den veorgrond de jonge slakropjes „au jus" en ook de bij ons in Holland nog veel te weinig gebruikte jonge hepspruiten, die zoo gemakkelyk in 't voorjaar van de wilde "hop planten zijn te verzamelen. t Ligt niet in den aard van de Hollandsche huisvrouw om voor dit doel bepaald bouillon te gaan trekkenze vindt dit zeer terecht te duur en te omslachtig voor gewone dagelyksche gerech ten. Maar met evenveel succes kan ze de Fransche bereidingswij ze volgen, als ze gebruik maakt van een paar in kokend water opgeloste Maggi's bouillonblokjes (per 1 Va theekopje water b.v. 1 bouillonblokje). Wat op het tooueel kunst heet, is in het leven comedie. M 1 2±j INT V O E3 n Axel (Drie Scbonwcn)TerneuzenPhilippine. 4 èn Axel (Drie Schouwen)Walsoorden. Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent-IJzendyke. Drie Scheuwen (Axel)—Moerbeke. SPOORWEG MECHELEN- TERNEUZEN. Spoorweg Ter Neazen- Gent. Breskens—HoofdplaatPyraniide, IJzendykeVeldzicht (Grens). Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst Véin af 4 October 1931 tot nadere aankondiging. Stoomtram Hulst—Walsoorden. VLISSINGEN -ROOSENDAAL tAJtoeo 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op werkdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen, e Markttrein gebruik toeslagen vewafraldlgd ajjn. lissiagenBorsselenNeuzen. NeuzenHoedekenskerke. Hoedekenskerke—N euzeo. 6 53 *6 57 b9 09 *9 32 11 45 6 01 *7 06 b9 17 *9 41 11 63 28 Maart en 16 Mel. Alleen op Dinsdags, d Treinen voor welker Walzoordcn—flans weert— Vlake. HaBS™rt 7'2Ü 9> 4- M* 6 80 lS 10 Ylake—Hansweert—Walzoordcn. lankoLtT h" Vlakf 8'- 10:25 11 50 2-'° 5 <0 6,30 S.40 Aankomst te Hansweert 8,1010 85122 20 F* 90 a j.o sl fj\ VlissingenBreskens. BreskensVlissingen. i.1"lte»>«-<">■ De tankoasi der beetes v Drieseh. 5.35 7 4U 11 30 2 35 6 15 Axel 5.40 7 45 11 35 8 40 6 20 Zaamslag 6 05 8 10 12 01 3 05 6 42 a Neuzen 6 29 8 35 12 26 3 30 7 05 v Neuzen 6 30 9 20 12 58 4 20 7 25 v Heek 6 43 9 85 1 13 4 35 7 40 a Philippine 6 58 9 50 1 28 4 49 7 55 t Philippine 7 05 Hoek 7 20 a Neuzen 7 35 v Neuzen 7 40 Zaamslag 8 07 Axel 8 27 a Driesch. 8 32 9 57 10 07 10 22 11 30 12 12 15 12 20 136 1 50 2 05 2 30 3 02 3 22 3 27 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 9 12 9 32 9 37 v Brieseh. Axel Zaanaslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosters a Walsoorden 5 30 5 85 5 66 6 10 6 20 6 30 6 35 6 41 7 40 7 45 8 07 8 21 8 31 8 41 8 46 8 52 1130 11 35 12 - 12 14 12 24 12 34 12 39 12 45 2 35 2 40 3 3 13 3 22 3 31 3 34 3 39 6 15 6 20 6 42 6 55 7 04 7 13 717 7 22 V Walsoorden 7 20 11 15 210 6 06 7 30 1} Klooster». 7 26 11 20 216 6 11 7 36 V Groenendijk 731 11 25 2 20 6 15 7 41 V Hengstdijk 7 41 1135 2 30 6 23 7 51 Rapenburg 7 51 11 45 2 43 6 31 801 1» Zaamslag 8 07 12 3 02 6 42 817 Axel 8 27 12 15 3 22 7 02 8 37 a Driesch. 8 32 12 20 3 27 7 07 8 42 Drie Schouwen Westdorpe 8as van Gent Philippine Pyramide IJsendijke IJaendijke Behoendyke t Rfjdt ep i 6 CO 615 6 36 7 02 7 28 7 40 8 00 8 23 8 34 12 21 8 54 12 36 9 20 1 05 9 52 10 23 10 88 10 39 1102 136 2 01 213 214 2 35 3 29 3 45 418 4 51 5 15 5 27 5 28 5 46 710 7 25 7 42 8 02 8 30 8 45 ek door tet Axel-Brug. Schoondijke 828 1231 2 51 6 01 a IJzendijke 8 46 12 50 313 6 20 V IJzendijke 6 30 913 12 52 408 7 20 Pyramide 5 43 9 26 1 07 4 25 7 36 V Philippine 6 09 9 53 136 4 52 8 I 2 Sas van Geut 6 55 10 45 2 01 5 30 6 32 Weatdorpe 715 1105 214 5 50 8 50 a Drie Schouwen 7 35 11 25 2 34 610 +9 10 v Drieieheawen 6 10 V Zmidderpe 6 15 9 45 v Beedesluis(H.T.) 6 27 9 57 v KwusstraatfB.T.) 6 19 9 49 a Moerbeke 6 27 9 67 9 40 12 25 3 30 v Moerbeke (B T.) Kruisstraat v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Bulat a St. Nicelaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen T St. Nic. n. Meth. aMeeb len r Mechelen a Brussel 615 6 24 6 33 6 41 6 53 713 a7 26 a8 19 8 30 9 33 9 <1 10 01 10 58 11 06 11 14 11 21 1133 11 40 12 06 12 57 12 09 1 08 1 12 I 57 2 04 2 13 2 21 229 2 40 2 50 3 32 4 14 3 06 4 05 4 25 4 50 5 02* 5 11 5 21 6 28 5 42 5 58 6 06 6 55 6 04 710 7 24 7 47 v Brussel a Mechelen v Meehelen a St. Nic. v Mech. v Antw. n. St. Nic. a St. Nic. v. Antw. v St. Nic n. Tem. Hulst Kijkuit Axel Sluiskil a Ter Neuzen a Op Zon- en feestdagen 17 minuten later. Vertrekt Zondagï 1 uur en 18 minuten later, b 's Zaterdaev om 1 01 t Vertrekt ran station Zuid en rijdt alleen op werkdagen. 512 9 42 bl15 6 06 10 08 1 r2 610 10 2 -i 166 7 19 11 32 2 58 6 12 11 14 2 04 715 12 04 2 54 7 86 12 10 3 11 8 30 1 0» 4 8 27 1 11 4 08 8 36 1 9 4 16 8 46 1 28 4 25 8 53 1 37 4 34 6 52 6 13 6 23 7 24 7 06 7 45 7 48 8 44 8 53 9 - 9 09 9 18 Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete Gent Dp. Gent St. P. Brussel Alleen 6 50 8 50 12 25 5 40 6 59 8 59 12 34 5 49 7 03 9 03 12 38 5 53 7 07 9 07 12 42 5 57 7 20 9 20 12 65 «10 7 23 1101 12; 2 6 10 1 30 8 07 11 41 146 6 55 812 1154 151 705 9 01 12 55 2 55 8 07 Brussel Gent St. P. Gent St. P. Gent Dp. Selzaete Sas van Gent Philippine Sluiskilbrug Sluiskil Ter Neuzen op Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen. 6 21 6 42 7 30 8 8 08 8 12 8 16 8 24 7 12 8 15 8 23 8 39 9 21 9 51 9 59 10 03 10 07 1015 8 45 11 04 1201 12 17 1 1 30 1 38 1 42 146 154 3 48 4 57 5 02 517 a6 20 a6 50 a6 8 a7 02 a7 06 a7 14 6 53 7 34 8 06 8 22 9 12* 9 42* 9 80* 9 54* 9 58* 10 06* 12 30 12 42 12 34 12 42 3 35 3 47 3 39 3 47 v T v Roodesluis (H. T.) v Zuidderpe a Drieschouwen 7 30 7 40 811 8 19 8 26 1125 1135 12 0 12 13 1219 135 1 45 2 16 2 24 2 31 4 25 4 35 5 06 514 5 21 v hreskens v Hoofdplaat Biervliet Pyramids T.Jaesdgke 835 9 915 9 25 9 49 12 10 12 40 12 55 105 1 20 3 37 4 02 415 4 24 4 40 6 45 711 7 25 7 35 7 60 v IJzendijke Pyramide Biervliet v Hoofdplaat a Breskens 710 10 07 1 43 5 7 28 10 24 2 01 5 16 7 35 10 34 210 6 23 7 51 10 55 2 26 6 36 812 11 25 2 55 6 05 v. Idaeudfjke 8 47 a. V'eJdaaht (Grens) 8 56 3 25 6 21 3 3b 6 30 v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Statiën Alleen op werkdagen. 6 45 10— 415 v. Hulst, Station Axel, Wed. Gilijamse 7 56 11 20 5 30 8 30 9 40 2 30 3 45 8 30 9 0 W erkdagen. Neuzen—Boraelen—Vlissingen. Vertrek boot van Neuzen vm 7,10 10,35 Zondagen, v. Veldzicht Grens) 9 3 45 6 35 a. IJzendijke 910 3 55 6 45 v Hulst Terkele Kuitaart, Kleesterz a Wali. b Alleen en Feestd. b b ba be b 6 - 8 25 1020 12 15 2 30 6 05 645 8 50 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 08 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 33 707 9 16 6 Ï5 9 1056 12 50 3 05 5 45 715 9 25 6 40 9 05 11— 12 65 3 10 5 55 720 9 SC v Walz. Klooster». Kuitaart, Terhole aHulst, ..v ,viu ep werkdagen. e Zen- en Feestd. ba Marktdag Buist 30 m later Yc Zon" 45 m. later. - d Zon- en Feestd. 35 mip. later. - be Marktd. H"l220in. later b bd b b he b 650 910 1116 105 380 605 732 940 655 915 1121 113 335 610 737 945 704 924 1130 123 344 617 746 954 712 932 lli8 133 852 625 754 1002 730 950 1156 155 4l0 6»0 812 lOïO v VUseingau +5 42 Middelburg fë 51 &eee f6 11 Vlake Besgen ep Zoem f6 49 a Roosendaal +7 08 v Roosendaal +7 13 a Rotterdam beurs f8 11 a Rotterdam D. P. f819 a Den Haag HA 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam G.S. 9 44 v Roosendaal f7 09 a Breda f 7 29 's Her togen baach a Utreeht CA v Nijmegen a Arnhem aS 05 a6 15 a6 49 a7 07 a7 53 a8 13 a8 40 a9 42 a9 50 10 22 10 67 11 14 845 9 07 9 67 1058 11 07 1141 a712 b7 a7 22 b7 10 a7 41 b7 43 a7 54 bV 58 a8 19 b8 42 a8 33 b9 - d9 12 dl006 dlU 35 dll 30 931 10 06 1115 136 12 01 12 23 Arnhem Nfjmegen Utrecht C.8. 's Hertogenbosoh Breda a6 46 6 50 Roosendaal a6 22 7 28 Amsterdam CA Haarlem Den Haag HA Rotterdam D.P. a4 56 b6 48 Rotterdam Bears b5 56 Roosendaal a6 19 b7 85 Roosendaal a6 39 b7 46 Bergen op Zoom a7 02 b8 09 Vlake a7 48 b8 63 Goes ab U b910 Middelburg a8 47 b9 44 Vlisaingen a8 53 b9 62 a9 18 1132 113 a9 29 11 41 1 24 a9 49 12 17 1 44 alü 06 12 33 1 57 alO 51 1 18 2 24 all 09 1 36 2 38 11 24 al 52 2 49 12 3« a3 10 8 49 12 44 a3 17 3 58 1 22 3 52 4 29 1 67 4 27 5 14 2 14 4 44 5 34 U 22 al 46 2 48 U 42 a2 12 3 08 12 30 3 57 1 36 5 03 1 50 4 45 a2 28 5 07 411 4 21 e3 04 4 41 e3 20 4 56 e4 03 5 39 c4 21 5 57 a4 53 d6 30 6 09 617 d7 28 6 52 d7 58 7 27 d8 3* 7 44 dS 58 4 46 6 17 5 44 5 07 5 50 7 648 725 6 39 7 33 8 38 9 07 9 41 o O M 6 42 6 55 8 06 7 58 8 28 9 18 9 33 d6 45 d7 05 d7 45 8 38 d8 28 d8 47 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 22 9 24 9 32 10 Ot 10 47 1108 820 8 41 9 29 10 30 10 19 10 54 7 34 744 815 8 30 9 13 9 31 9 37 10 34 10 42 1122 11 57 12 14 9 43 10 21 6 57 7 22 712 814 8 59 9 21 6 34 6 64 7 39 811 8 20 9 24 9 38 9 58 alO 23 alO 86 alO 56 all d8 35 d8 57 8 51 9 43 10 29 10 51 815 8 31 9 06 9 53 9 39 10 49 1101 1116 1142 11 54 1214 1222 10 24 10 47 10 35 11 36 12 21 12 43 d 9 25 10 15 9 44 10 31 dlO 23 1106 dl050 1151 1044 dl 146 12 49 12 04 12 55 h 1 13 168 2 09 2 80 2 38 119 147 189 a2 37 2 46 2 58 3 40 12 68 1! 15 11 31 12 06 12 43 12 52 2 14 f2 22 f2 38 f3 04 +3 16 +3 86 +3 44 3 32 3 54 120 1 40 2 23 2 52 3 01 3 57 4 29 517 538 2 45 3 01 3 36 a4 21 4 05 a5 33 a4 14 4 37 4 48 6 46 6 37 7 61 8 18 804 9 09 956 7 01 1017 4 16 7 46 4 al 506 6 43 5 62 8 01 8 36 9 12 9 21 7 01 1019 A w Vö vm. Y,iw 10,36 nm Aankomst Borsselen 7 30 10 55 Aankomst te Vlissingen 8,40 nm 1205 Vertrek trein van Vlissingen 8,56 1)13 Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,56 nm Vertrek boot vau Vlissingen *5,10 905 Aankomst Borstelen 5,30 925 Aankomst te Neuzen 6_40 10,35 Vertrok boot van Neuzen 6,06 Aankomt te Hoedekenskerke 6^45 Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 Aankomst tram te Goes T25 Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 Vlissingen 8^11 2 2,30 3,30 4,11 18,58 1.05 1,25 2,35 10.25 11.05 11.15 11.39 12.17 11.54 12,40 12,67 1,21 1,44 2.09 3.40 4,03 4,26 4.41 5,22 5,4è 6,26 6,87 7,01 7,21 8.53 4,56 6,15 6,25 6,52 2,38 4, 4,20 5,30 8,40 9,30 9,63 10,15 11,25 vm. 10,35 nm 7,40 10.55 8,- 12,06 9 10 nm. 1,18 vm. nm. 6,01 9,05 6 10 9,25 6,30 10,35 7,40 Aankomst trein van Roosendaal m Vlissingen Vertrek tram van Goes Aankomst tram te Hoedekensk, Vertrek boot van Hoedekensk. Aankomst te NeHzen 8,04 7,39 8,27 8,44 8,50 9,30 10,33 9,46 10,45 11,07 11,15 11,55 11,62 12 14 12,30 12,o8 1- 1.40 2,07 1,41 3,87 4>— 4,10 4,50 6,35 4,33 6,41 7,08 7,10 7,50 402 *543 b717 *7 17 10 29 422 a558 b7 38 *741 10 44 6 05 *6 25 bö 21 *6 32 1118 5 22 a6 87 b8 37 *8 63 11 25 Verwek beet van Walsoorden 6,60 9,1011,301,— 3 456 - 725 985 v,aw weert 7'25 M512,10 1,36 4,2. 6 40 8,- d 7'35 ®r^6 12,20 1.45 4,30 6 50 8 10 Vertrek Wetn naar Roosendaal 7,5410,0612,331,57 4 56 t 33 8 30 Vlissingen 7,48 10,23 1,63 5,06 8,821118 Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,2811 42 1,53 5,05 6 25 8,32 Vlissingen 7,6410,06 L57 4,56 8 30 Vertrek boot v&n Hansweert 6 10 8,16 10,4012-t16 2,2ó ö'ao 6*40 650 Aankomst te Walsoorden 6 40 8,46 U,1012,45 3,65 6 - 7>0 9,20 t!ein YösBtogen - 720 865 110812,58 238 - 705 vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 1,10 245 4— 520 710 Aankomst boot te Breskens D - 5 710 8,49 vm. 9,07 nm. 8 35 8,18 7,41 ft 812 8,59 9,18 9,35 ff 8,43 9,21 ff 9,05 9,30 9.45 ff 9,15 10,10 10 25 ff 9,56 1,40 316 430 660 740 620 8— 946 12— Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 Aankomst te Vlissingen 666 860 1110 1260 Vertrek trelnvan Vlissingen 712 866 1188 113 2.— 320 485 606 ?50 2,30 850 605 735 820 411 515 662 840 vm. 6.— nm «AO 6,50 7.07 7,43 n 9.10 5 36 6,15 6,37 7,01 7,21 8,37 7.— 7,30 7.40 T.50 7.68 8.63 1, 1,30 1.35 1.46 1.57 1. 53 6.40 7.10 7.15 7.26 7.33 8,31 9 85 10 05 8.63 7.68 8.65 9.05 6 10 9.10 6 40 9.40 1.58 1.67 2.10 9.20 2.26 2,55 7,30 8- 9 62 12 68 10,— 1 10 10,80 140 8.21 8.30 805 8.45 8.45 9.16 6,01 6,10 6,40 8,20 ÏG^O 3 30 6,66 8,60 11,20 4 - 7 26 11,32 411 7,34

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4