I
Stoombootdienst op de VVester-Sclielde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tram weg-Maatschappij.
Het kooren van vormen
De fyne ontwikkeling van het
gehoor en by blinden van het
gevoel, maakt op den mensch,
dia het gebruik van alle zinnen
bezit, reeds den indruk van iets
buitengewoons. Onder den titel
„Het hooren van den vorm" be-
Fchryft echter de Italiaansche
geleerde Augusto Romagnoli ze
kere prestatie van het gehoor
bij normale menschen, waardoor
het vermogen van blinden ver
reweg wordt overtroffen. Vol
gens Romagnoli kan men door
oeiening van het gehoor verkrij
gen. dat het vormen waarneemt.
Uit de teruggekaatste geluid*-
trillingen zou men gevolgtrekkin
gen kunnen maken omtrent den
vorm van het reflecteerend vlak.
Romagnoli zelf heeft het hier
in, zooali hy meedeelt, tot groote
vaardigheid gebracht.
In een groot gezelschap bemerk
te hij eenmaal by bet spreken
een eigenaardige verandering in
zyn gewoon stemgeluid, waaruit
bij de afwezigheid afleidde van
een rond voorwerp met een be
werkten rand. Het bleek, dat
een vaas op een vierkante tatel
de oorzaak was van de klankver
andering. De geleerde onder
scheidt in het donker of geblind
doekt, alleen door den klank van
zijn stem, of een persooD, die
naar hem toekomt de armen op
waarts, voorwaarts, of zywaarts
strekt, ot ze naar beneden laat
hangen. Hij zegt zelfs grootte
en figuur van menschen op deze
wyize te kunnen kennen. Ro-
nagnoli beweert voorts, dat men
na oefening heel goed in staat
is, de vormen der architectuur
door bet gehoor met juistheid
waar ts nemen, hoewel hij daar
mee niet zeggen wil, dat h*t oor
bierdoor een soortgelyk aesttae-
tisch genot zou kunnen verschaf
fen, ais het oog.
o—
Om te onthouden.
Sinaasappelschillen zyn goed
om zwarte schoenen op te knap
pen. Wryt ze stevig in met den
binnenkant van de sinaasappel
schillen en wrijf ze daarna at
met een zachten doek.
o
Melk behoort te hebben een
geelwitte kleur, en moet aan de
wanden van het glas blyven han
gen. Doet ze dit niet en heelt
ze daarentegen een blauwachti
ge tint, dan is dit een teeken,
dat de melk ontroomd of gewas-
scben en dus geen zoogenaamde
„volle melk" is.
o
Ukn moeten stevig aanvoelen
en mogen niet zijn uitgeloopen,
daar het hartje van de vrucht
dan meestal verrot is.
Recept
Eiersandwicheg.
4 harde eieren, 1 eetlepel fijn
gehakte peterselie, wat peper en
zout, 1 eetlepel slaolie, 1 eetle
pel azijn, 1 theelepeltje Maggi's
Aroma desverkiezende 1 theele
peltje mosterd. Wrijf de eieren
fijn vermeng ze met de gehakte
peterselie de door elkaar geroerde
olie, azyn en Maggi's Aroma en
voeg er naar smaak wat zout,
peper en misschien ook mosterd
aan toe. Spreid dit mengsel uit
tufschen gesmeerde boterhamme
tjes en druk die daarna stevig
op elkaar.
o—
Time is
De man en het meisje stonden
in beschouwing van het prachtige
Datuurtafreel verzonken het
was de derde dag van hun hu
welijksreis.
Lieveling, zuchtte zei, is het
niet bemelsch
Haar echtvriend zuchtte ook.
Weet ja wat mij bedroeft, zei
by melankoliek, dat bet leven
niet lang genoeg is voor ons ge
luk. Als we bofföD, kan ons bu
wolijk op zyn hoogst ongeveer
50 jaar duren."
Is dat alles, kirde zy.
Ja, mtar 50 jaar, om elkaar
te beminnen.
Gauw, gauw, kus me dan vlug
liefste, zeide zij, laten we geen
tyd verspillen
o
Lest best.
In oude tyden zochten de men
schen naar den steen der wyzen
die, naar zy meenden, alles wat
by zou aanraken, in goud zou
veranderen. Hier is de steen der
wijzen. Raak elke daad of woord
met liefde aas, en bet wordt on
middellijk iets kostbaars.
George Hodge.
Berouw, zonder verbetering, is
precies het zelfde als doorgaan
met een scbip leeg te pompen,
zonder de lekken te stoppen.
Palmer.
M 1 D D E L, E 1ST VAN VERVOER.
Terneuzen— Philippine.
Axel (Drie
Sch ouwen) -
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent IJzendyke.
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
Breskens—Hoofdplaat—Pyramide,
IJzendyke—Veldzicht (Grens).
Stoomtram
HnlstWalsoorden.
VLISSINGENROOSENDAAL.
SPOORWEG MECHKLEN— TERNEUZEN.
Spoorweg Ter Neuzen—Geut.
Auto-Omnibusdienst Axel—Halst
Alleen op werkdagen.
4 15 Hulst, Station
Van af 4 October 1931 tot nadere
Vlissingen— Borsselen—Neuzen.
aankondiging.
Neuzen—Hoedekcnskerke.
HoedekenskerkeN enzen.
W alzoordenHans weertV lake.
Vlake—HansweertWalzoorden.
Vllssingen—Breskens.
Breskens—Vllssingen.
De booten wachten op treinen, indien dit de dienst toelaat,
is bil beEtfadnf opyegevf?
DO
«enkoast der bootee
Drieseh.
Axel
Zaamslag
Neusen
Neuzen
Heek
Philippine
5.35 7 40 11 30
5.40 7 45 11 35
6 05 8 10 12 01
6 29 8 35 12 26
6 30 9 20 12 58
6 48 9 35 1 13
6 58 9 50 1 28
2 35 6 15
2 40 6 20
3 05 6 42
3 30 7 05
4 20 7 25
4 35 7 40
4 49 7 55
v Philippine 7 05
Hoek 7 20
a N euzen 7 35
v Neuzen 7 40
Zaamslag 8 67
Axel 8 27
a Driesch. 8 32
9 57
10 07
10 22
1130
12
12 15
12 20
136
1 50
2 05
2 70
3 02
3 22
3 27
4 56 8 05
5 10» 8 20
5 25 8 35
6 16 840
6 42 9 12
7 02 9 32
7 07 9 37
Brieseh.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Xleesterz.
Walseorden
5 80 7 40 1130 2 35 6 15 v Walsoorden 7 20 11 15 210 6 06 7 30
6 35 7 45 11 35 2 40 6 20 Kloosterz. 7 26 11 20 216 6 11 7 36
5 56 8 07 12 - 3— 6 42 „Groenendijk 7 31 11 25 2 20 6 15 7 41
6 10 8 21 1214 3 13 6 55 „Hengstdijk 7 41 1135 2 30 6 23 7 51
6 20 8 31 12 24 3 22 7 04 „Rapenburg 7 51 11 45 2 43 6 31 8 01
630 841 1234 3 31 7 )3 „Zaamslag 807 12 3 02 6 42 817
6 85 8 46 12 39 3 34 7 17 Axel 8 27 12 15 3 22 7 02 8 37
6 41 8 52 12 45 3 39 7 22 a Drirseh. 8 32 12 20 3 27 7 07 8 42
V
Drie Schouwen 6 CO
8 34 12 21
3 29
710
Westdarpe
6 15
8 54 12 36
3 45
7 25
V
Schoondijke
8 23
1231
2 51
6 01
Sas van Gent
6 36
9 20 105
418
7 42
a
IJzendijke
8 46
12 f0
313
6 20
Philippine
7 02
9 52 136
4 51
8 02
V
IJzendijke
5 30 913
12 52
408
7 20
Pyramide
7 28
10 23 2 01
5 15
8 30
Pyramide
5 43 9 26
107
4 2b
7 36
a
IJzendijke
7 40
10 38 2 13
5 27
8 45
9
Philippine
6 09 9 53
1 36
4 52
8 1 2
V
IJzendijke
8 00
10 39 214
i 28
Sas van Gent
6 55 10 45
201
5 30
8 32
a
Schoondijke
8 23
1102 2 35
5 46
Westdorpe
7 15 1105
214
5 50
8 50
a
Drie Schouwen
7 85 11 25
2 34
610 f9 10
j- Rijdt op verzoek door tot Axel-Erug.
v Drieseh ouwen 6 10
V Zuiddorpe 6 16
v Roodesiuis(H.T.l 6 27
v Krui.swaat<B.T.) 6 19
a Meerbeke 6 27
(B. T.)
9 40 12 25 3 30 v Moerbeke
9 46 12 30 3*5 Kruisstraat
9 57 12 42 3 47 v Roodesluis (H T)
9 49 12 34 3 39 v Zuiddorpe
9 57 12 42 3 47 a Drieschouwen
7 30
7 40
811
819
8 26
1125
11 35
12 0.'
12 13
12 19
135
1 45
216
2 24
2 31
4 25
4 35
5 06
5 14
5 21
v breskens
v BeoMplaat
Biervliet
Pyramide
TJzeoddJke
835
13 10
3 37
6 45
v IJzendijke
710
10 07
1 43
5
9
12 40
4 02
711
Pvramide
7 28
10 24
2 01
5 15
915
12 55
415
7 25
Biervliet
7 35
16 34
210
5 23
9 25
105
4 24
7 35
v Hoofdplaat
7 51
1055
2 26
5 36
9 40
1 20
4 40
7 60
a Breskens
812
1125
2 55
6 95
v. Daendijke 8 47
a. Veldzicht (Greus) 8 55
3 6 21 v. Veldiieht Grens) 93 45 6 35
3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 46
b b ba be b
v Hulst 6 8 25 1020 12 16 2 3D 5 05 645 8 50
Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 18
„Kuitaart, 6 26 8 51 104612 41 2 56 5 33 707 9 16
K loesterz. 6 85 9 1055 12 50 3 05 5 45 716 9 25
a Walz. 6 40 9 05 11- 12 55 3 10 5 55 720 9 30
b Alleen op werkdagen. c Zon-
6H Feestd. 45 m. later. d Zon- en
b bd
v Walz. 650 910
Kloosterz. 65 915
Kuitaart, 704 924
„Terhole 712 932
a Hulst, 730 950
en Feestd. ba Marktdag Hulst 80 m. later.bc Zen-
Feestd. 85 min. later. be Marktd. Hulst 20 m. later.
b b be b
1116 105 380 605 732 940
112! 113 335610 737 9«5
1130 123 344 617 746 954
1138 133 352 625 754 1002
1156 155 410 610 812 1020
v Vlissingen +6 42
Middelburg f6 51
Goes +6 11
Vlake f6 23
Bergen op Zoom f6 49
a Roosendaal +7 03
v Roosendaal +7 13
a Rotterdam beurs +811
a Botterdam D. P. +8 19
a Den Haag H.S. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam CA. 9 44
v Roosendaal +7 09
a Breda f7 29
's Hertogenbosch
a Utrecht G.&.
v Nijmegen
a Arnhem
sS 05
a6 15
a6 49
a7 07
a7 63
a8 13
*8 40
a9 42
a9 50
10 22
10 67
11 14
8 46
9 07
9 57
10 58
1107
11 41
a7 12
a7 22
a7 41
a7 54
a8 19
b7
b7 10
b7 43
bV 58
b8 42
a9 18 1132
a9 29 1141
a9 49 12 17
a8 33 b9 -
d9 12
dl006
dlü 35
dll 30
931
10 06
1115
136
12 01
12 23
12 33
118
1 36
al 52
alO 06
alO 51
all 09
11 24
12 3-t a3 10
12 44 a3 17
1 22 3 52
1 67 4 27
2 14 4 44
11 22 al 46
11 42 a2 12
12 30
1 36
1 50
a2 23
113
1 24
1 44
157
2 24
2 38
2 49
3 49
3 58
4 29
6 14
5 34
2 48
3 08
3 57
5 03
446
5 07
411
4 21
c3 84 4 41
c3 20 4 56
c4 03 5 39
c4 21 5 57
a4 53 d6 30
6 09
6 17 d7 28
6 52 d7 58
7 21 d8 3£
7 44 d8 8
4 46 6 17
5 07
5 50
7
648
7 25
6 39
7 33
8 38
9 07
9 41
5 44
o
o
M
6 42
6 55
8 06
7 58
8 28
9 13
9 33
d6 45
d7 05
d7 45
8 38
d8 23
d8 47
«52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 22
9 24
9 32
10 04
10 47
1108
8 20
8 41
9 29
10 30
10 19
10 54
7 34
744
8 15
8 30
9 13
9 31
9 37
10 34
10 42
11 22
1157
12 '4
9 43
10 21
Arnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda a5 46 6 50
Roosendaal a6 22 7 28
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P. a4 56 b6 48
Rotterdam Beurs b6 56
Roosendaal a619 b7 35
Roosendaal a6 39 b7 46
Bergen op Zoom a7 02 b8 09
Vlake &7 48 b8 53
Goes a8 11 b9 10
Middelburg a8 47 b9 44
Vllssingen «8 55 b9 62
6 67
7 22
712
814
8 59
9 21
6 34
6 64
7 39
811
8 20
a 9 24
a 9 38
a 9 53
alO 23
alO 36
alO 56
all 03
d8 35
d8 67
8 51
9 43
10 29
10 51
8 15
8 31
9 06
9 53
9 39
10 49
1101
1116
1142
11 64
1214
12 22
10 24
10 47
10 35
11 36
12 21
12 43
d 9 25 10 16
9 44 10 31
dlO 23 1106
dlO 50 1151
10 44
d;146 1249
12 04 12 55
1 13
1 19 2 58
147 3 40
1 39 a2 17
2 46 4 29
12 53
163
2 09
2 30
2 38
t Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op
werkdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen, e Markttreiu
gebruik toeslagen verschuldigd zijn.
I! 15
11 31
1206
12 43
12 52
2 14
f2 22
f2 38
f8 04
+3 16
f3 86
f8 44
3 32
3 54
120
1 40
2 23
517
538
2 45
301
3 36
a4 14
4 87
4 48
6 46
6 37
7 61
813
804
9 09
956
7 01 1017
416 746
4 al
5 06
6 43
5 52
8 01
8 36
912
9 21
2 52 a4 21
3 01 4 05
3 67 a5 33 7 01 1019
4 02 a5 43 b7 17 a7 17 10 29
422 a5 58 b7 38 a7 4l 1044
6 05 a6 25 b8 21 a8 32 1113
6 22 r6 37 b8 37 a8 63 11 25
6 53 a6 57 b9 09 a9 32 1145
6 01 a7 06 b9 17 a9 41 1163
28 Maart en 16 Mei. a Alleen op
Dinsdags, d Treinen voor welker
v Brussel
a Meehelen
v Meehelen
a St. Nie. v. Meeh.
v Antw. n. St. Nic.
a St. Nic. v. Autw.
v St. Nic u. Tera.
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
a Op Zon- cn feestdagen 17 minuten later.
Vertrekt Zondags 1 uur en 18 minuten later, b 's Zaterdags om 1,01.
f Vertrekt van station Zuid eu rijdt alleen op werkdagen.
V
Ter Nettzen
615
10 58
2 04
5 02*
Sluiskil
6 24
11 06
2 13
511
Axel
6 33
11 14
2 21
5 21
Kijkuit
6 41
11 21
2 29
5 28
Hulst
6 53
1133
2 40
5 42
a
St. Nieolaas
7 13
11 40
2 50
5 58
T
St. Nie. n. Antw.
a7?6
12 06
3 32
6 06
a
Aatwerpen
a§ '9
12 57
4 13
6 5)
V
St. Nie. n. Meeh.
8 30
12 09
3 06
aMseh len
9 33
103
4 05
7 10
r
Meehelen
9*1
112
4 2i
7 2*
a
Brussel
1001
1 57
4 50
7 47
f512
9 42 hl 15
6 52
6 06
10 08
1 2
6 13
610
10 25
156
6 23
7 19
11 32
2 58
7 24
612
11 14
2 04
7 06
7 15
12 04
2 54
7 45
7 25
12 10
311
7 48
830
1 03
4
8 44
8 27
1 11
4 08
8 53
8 36
1 19
4 16
9
8 46
1 28
4 25
9 09
8 53
137
4 34
9 18
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
v Sas van Gent
r Selxaete
v Gent Dp.
a Gent St. P.
n 9
a Brussel
Alleen op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 23
8 07
8 12
9 01
8 50
8 59
9 03
9 07
9 20
11 01
11 41
11 54
12 55
12 25
12 34
12 38
12 42
12 55
12:2
1 30
146
151
2 55
5 40
5 49
5 58
5 57
6 10
6 10
«55
705
8 07
Brussel
Gent St. P.
Geut St. P.
Gent Dp.
Selzaeta
Sas van Geut
Philippine
Sluiskilbrug
Sluiskil
Ter Neuzen
6 25
6 42
7 30
8
8 08
8 12
8 16
8 24
712
8 15
8 23
8 39
9 21
9 51
9 59
10 03
10 07
10 15
8 45
11 04
12 01
12 17
1
1 30
1 38
1 42
146
154
3 48
4 57
5 02
5 17
s6 20
aS 50
(6 8
*7 02
a7 06
a7 14
6 58
7 34
8 06
8 22
9 12*
9 42*
9 60*
9 54*
9 58*
IC 06*
Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen.
v. Axel, Wed. Gilijanse
a. Knlst, Station
6 45
7 56
10
11 20
5 30
Axel, Wed. Gilijamse
8 80
9 40
2 30
3 45
8 80
9 0
W erkdagen.
Neuzen—Boraselen—Vlisaingen.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van VlissiBgen
Zondagen,
vm. 7,10 10,35 nra. 2,
7,30 10,65 2,»
8,40 nm. 12,(te 3,SO
8,55 1,13 4,11
Aankomst trein te Vlisaingen vm. 8,56 1
Vertrek boot van Vlissingeu 5,10 9,06
Aankomst Borsselen 5,30 9,25
Aankemst te benzen 6,40 10,35
Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12,
Aankomst te Hoedekenskerke 6,45 11.05 12,40
Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 11.15 12,57
Aankomst trans te Goes 7,25 11.39 1,21
Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44
Vlisaingen 8,11 11.54 2,09
18,58
1.05
1,25
2,35
3-
3,40
4,03
4,26
4, 1
6.22
5,4a
6,25
6,37
7,01
7,21
8.58
4,55
5,15
6,25
6,52
2,88
4,
4,ï0
5,30
8,40
9,20
9,63
10,15
11,25
vm. 10,35 na 7,40
„10.55 8,-
- 12,05 9,10
nm. 1.18
vm.
nm.6,01
9,06 6 10
9,26 6,30
10,35 7,40
Aankomst trein van Roosendaal
8,04
10,38
11
52
2,07
6,85
8,49
Vlissingen
7,39
9,46
12
14
1,41
4,33
8,12
Vertrek tram van Goes
8,27
10,45
12
30
3,37
6,41
8,69
Aankomst tram te Hoedekensk.
8,44
11,07
12
..8
4,-
7,03
9,21
Vertrek boot van Hoedekensk.
8,50
11,15
1
4,10
7,10
9,30
Aankomst te Neuzen
9,30
11,55
1
40
4,60
7,t>0
10,10
Vertrek boot van Walzoorden 6,60 9,1011,301— 3,45 6 7,25 9 36
Aankomst te Hansweert 7,20 9,40 12,— 1,30 4,15 6 80 7,ifi 101>6
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,2v-6 40 8,—
Aankomst te Vlake 7,35 9,55 12,20 1.45 4,30 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,831,57 4,56 33 8,30
Vlisaingen 7,4810,23 1,53 5,06 8,321118
Aankomst troin van Roosendaal 7,4810,2811 42 1,53 5,05 6,25 8,82
Vlisaingen 7,6410,06 1,57 4,66 8,80
Vertrek tram van Vlake 8,-10,251160 2,10 5 10 6,30 8,40
Aankomst te Hansweert 8,10 10,85 12 2,20 6,20 6,40 8,60
Vertrek boot van Hansweert 6 10 8,1610,4012,15 2,2s 6 30 6,40 6,50
Aankomst te Walsoorden 6 40 8,46 11,1012,45 2,65 6 7,10 9,20
Aankomst trein te Vlisaingen 720 8 5 110312,58 238 705
Vertrek boot van Vlisaingen 550 730 916 1130 1,10 245 4— 520 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 946 12— 1,40 316 430 660 740
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220
Aankomst te Vlisaingen 666 860 1110 1260
Vertrek treinvan Vlissingen 712 866 1182 118
2.— 320 4+5 606 750
2.30 360 605 735 820
4.1 615 662 840
vm. 6.nm.
«A0
6,60
7.07
L43
9.10
5 35
6,15
6,37
7,01
7,21
8,37
vm, 9,07 nm.
8 35
7,41
JP
812
9,18
99
8,43
9,35
19
9,05
9A5
99
9,15
10 25
H
9,56
7.—
1.
6.40
9 35
7,30
1,30
7.10
10 05
7.40
1.35
7.15
7.50
1.46
7.25
7.68
1.57
7.33
8.63
1, 53
8,91
6 10
640
8.58
7.68
8.55
9.05
9.10
9.40
1.53
1.57
2.10
2.20
2.26
2,55
8.21
8.30
8.35
8.46
8.45
9.16
9 62 12 68 6,01
7,30 10,— 1 10 6,10
8,— 10,30 1 40 6,40
8,20
8.60
10,50 3 30
11,20 4-
11,38 411
6,66
7,26
7,34