I Stoombootdienst op de VVester-Sclielde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche Tram weg-Maatschappij. Het kooren van vormen De fyne ontwikkeling van het gehoor en by blinden van het gevoel, maakt op den mensch, dia het gebruik van alle zinnen bezit, reeds den indruk van iets buitengewoons. Onder den titel „Het hooren van den vorm" be- Fchryft echter de Italiaansche geleerde Augusto Romagnoli ze kere prestatie van het gehoor bij normale menschen, waardoor het vermogen van blinden ver reweg wordt overtroffen. Vol gens Romagnoli kan men door oeiening van het gehoor verkrij gen. dat het vormen waarneemt. Uit de teruggekaatste geluid*- trillingen zou men gevolgtrekkin gen kunnen maken omtrent den vorm van het reflecteerend vlak. Romagnoli zelf heeft het hier in, zooali hy meedeelt, tot groote vaardigheid gebracht. In een groot gezelschap bemerk te hij eenmaal by bet spreken een eigenaardige verandering in zyn gewoon stemgeluid, waaruit bij de afwezigheid afleidde van een rond voorwerp met een be werkten rand. Het bleek, dat een vaas op een vierkante tatel de oorzaak was van de klankver andering. De geleerde onder scheidt in het donker of geblind doekt, alleen door den klank van zijn stem, of een persooD, die naar hem toekomt de armen op waarts, voorwaarts, of zywaarts strekt, ot ze naar beneden laat hangen. Hij zegt zelfs grootte en figuur van menschen op deze wyize te kunnen kennen. Ro- nagnoli beweert voorts, dat men na oefening heel goed in staat is, de vormen der architectuur door bet gehoor met juistheid waar ts nemen, hoewel hij daar mee niet zeggen wil, dat h*t oor bierdoor een soortgelyk aesttae- tisch genot zou kunnen verschaf fen, ais het oog. o— Om te onthouden. Sinaasappelschillen zyn goed om zwarte schoenen op te knap pen. Wryt ze stevig in met den binnenkant van de sinaasappel schillen en wrijf ze daarna at met een zachten doek. o Melk behoort te hebben een geelwitte kleur, en moet aan de wanden van het glas blyven han gen. Doet ze dit niet en heelt ze daarentegen een blauwachti ge tint, dan is dit een teeken, dat de melk ontroomd of gewas- scben en dus geen zoogenaamde „volle melk" is. o Ukn moeten stevig aanvoelen en mogen niet zijn uitgeloopen, daar het hartje van de vrucht dan meestal verrot is. Recept Eiersandwicheg. 4 harde eieren, 1 eetlepel fijn gehakte peterselie, wat peper en zout, 1 eetlepel slaolie, 1 eetle pel azijn, 1 theelepeltje Maggi's Aroma desverkiezende 1 theele peltje mosterd. Wrijf de eieren fijn vermeng ze met de gehakte peterselie de door elkaar geroerde olie, azyn en Maggi's Aroma en voeg er naar smaak wat zout, peper en misschien ook mosterd aan toe. Spreid dit mengsel uit tufschen gesmeerde boterhamme tjes en druk die daarna stevig op elkaar. o— Time is De man en het meisje stonden in beschouwing van het prachtige Datuurtafreel verzonken het was de derde dag van hun hu welijksreis. Lieveling, zuchtte zei, is het niet bemelsch Haar echtvriend zuchtte ook. Weet ja wat mij bedroeft, zei by melankoliek, dat bet leven niet lang genoeg is voor ons ge luk. Als we bofföD, kan ons bu wolijk op zyn hoogst ongeveer 50 jaar duren." Is dat alles, kirde zy. Ja, mtar 50 jaar, om elkaar te beminnen. Gauw, gauw, kus me dan vlug liefste, zeide zij, laten we geen tyd verspillen o Lest best. In oude tyden zochten de men schen naar den steen der wyzen die, naar zy meenden, alles wat by zou aanraken, in goud zou veranderen. Hier is de steen der wijzen. Raak elke daad of woord met liefde aas, en bet wordt on middellijk iets kostbaars. George Hodge. Berouw, zonder verbetering, is precies het zelfde als doorgaan met een scbip leeg te pompen, zonder de lekken te stoppen. Palmer. M 1 D D E L, E 1ST VAN VERVOER. Terneuzen— Philippine. Axel (Drie Sch ouwen) - Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent IJzendyke. Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. Breskens—Hoofdplaat—Pyramide, IJzendyke—Veldzicht (Grens). Stoomtram HnlstWalsoorden. VLISSINGENROOSENDAAL. SPOORWEG MECHKLEN— TERNEUZEN. Spoorweg Ter Neuzen—Geut. Auto-Omnibusdienst Axel—Halst Alleen op werkdagen. 4 15 Hulst, Station Van af 4 October 1931 tot nadere Vlissingen— Borsselen—Neuzen. aankondiging. Neuzen—Hoedekcnskerke. HoedekenskerkeN enzen. W alzoordenHans weertV lake. Vlake—HansweertWalzoorden. Vllssingen—Breskens. Breskens—Vllssingen. De booten wachten op treinen, indien dit de dienst toelaat, is bil beEtfadnf opyegevf? DO «enkoast der bootee Drieseh. Axel Zaamslag Neusen Neuzen Heek Philippine 5.35 7 40 11 30 5.40 7 45 11 35 6 05 8 10 12 01 6 29 8 35 12 26 6 30 9 20 12 58 6 48 9 35 1 13 6 58 9 50 1 28 2 35 6 15 2 40 6 20 3 05 6 42 3 30 7 05 4 20 7 25 4 35 7 40 4 49 7 55 v Philippine 7 05 Hoek 7 20 a N euzen 7 35 v Neuzen 7 40 Zaamslag 8 67 Axel 8 27 a Driesch. 8 32 9 57 10 07 10 22 1130 12 12 15 12 20 136 1 50 2 05 2 70 3 02 3 22 3 27 4 56 8 05 5 10» 8 20 5 25 8 35 6 16 840 6 42 9 12 7 02 9 32 7 07 9 37 Brieseh. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Xleesterz. Walseorden 5 80 7 40 1130 2 35 6 15 v Walsoorden 7 20 11 15 210 6 06 7 30 6 35 7 45 11 35 2 40 6 20 Kloosterz. 7 26 11 20 216 6 11 7 36 5 56 8 07 12 - 3— 6 42 „Groenendijk 7 31 11 25 2 20 6 15 7 41 6 10 8 21 1214 3 13 6 55 „Hengstdijk 7 41 1135 2 30 6 23 7 51 6 20 8 31 12 24 3 22 7 04 „Rapenburg 7 51 11 45 2 43 6 31 8 01 630 841 1234 3 31 7 )3 „Zaamslag 807 12 3 02 6 42 817 6 85 8 46 12 39 3 34 7 17 Axel 8 27 12 15 3 22 7 02 8 37 6 41 8 52 12 45 3 39 7 22 a Drirseh. 8 32 12 20 3 27 7 07 8 42 V Drie Schouwen 6 CO 8 34 12 21 3 29 710 Westdarpe 6 15 8 54 12 36 3 45 7 25 V Schoondijke 8 23 1231 2 51 6 01 Sas van Gent 6 36 9 20 105 418 7 42 a IJzendijke 8 46 12 f0 313 6 20 Philippine 7 02 9 52 136 4 51 8 02 V IJzendijke 5 30 913 12 52 408 7 20 Pyramide 7 28 10 23 2 01 5 15 8 30 Pyramide 5 43 9 26 107 4 2b 7 36 a IJzendijke 7 40 10 38 2 13 5 27 8 45 9 Philippine 6 09 9 53 1 36 4 52 8 1 2 V IJzendijke 8 00 10 39 214 i 28 Sas van Gent 6 55 10 45 201 5 30 8 32 a Schoondijke 8 23 1102 2 35 5 46 Westdorpe 7 15 1105 214 5 50 8 50 a Drie Schouwen 7 85 11 25 2 34 610 f9 10 j- Rijdt op verzoek door tot Axel-Erug. v Drieseh ouwen 6 10 V Zuiddorpe 6 16 v Roodesiuis(H.T.l 6 27 v Krui.swaat<B.T.) 6 19 a Meerbeke 6 27 (B. T.) 9 40 12 25 3 30 v Moerbeke 9 46 12 30 3*5 Kruisstraat 9 57 12 42 3 47 v Roodesluis (H T) 9 49 12 34 3 39 v Zuiddorpe 9 57 12 42 3 47 a Drieschouwen 7 30 7 40 811 819 8 26 1125 11 35 12 0.' 12 13 12 19 135 1 45 216 2 24 2 31 4 25 4 35 5 06 5 14 5 21 v breskens v BeoMplaat Biervliet Pyramide TJzeoddJke 835 13 10 3 37 6 45 v IJzendijke 710 10 07 1 43 5 9 12 40 4 02 711 Pvramide 7 28 10 24 2 01 5 15 915 12 55 415 7 25 Biervliet 7 35 16 34 210 5 23 9 25 105 4 24 7 35 v Hoofdplaat 7 51 1055 2 26 5 36 9 40 1 20 4 40 7 60 a Breskens 812 1125 2 55 6 95 v. Daendijke 8 47 a. Veldzicht (Greus) 8 55 3 6 21 v. Veldiieht Grens) 93 45 6 35 3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 46 b b ba be b v Hulst 6 8 25 1020 12 16 2 3D 5 05 645 8 50 Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 18 „Kuitaart, 6 26 8 51 104612 41 2 56 5 33 707 9 16 K loesterz. 6 85 9 1055 12 50 3 05 5 45 716 9 25 a Walz. 6 40 9 05 11- 12 55 3 10 5 55 720 9 30 b Alleen op werkdagen. c Zon- 6H Feestd. 45 m. later. d Zon- en b bd v Walz. 650 910 Kloosterz. 65 915 Kuitaart, 704 924 „Terhole 712 932 a Hulst, 730 950 en Feestd. ba Marktdag Hulst 80 m. later.bc Zen- Feestd. 85 min. later. be Marktd. Hulst 20 m. later. b b be b 1116 105 380 605 732 940 112! 113 335610 737 9«5 1130 123 344 617 746 954 1138 133 352 625 754 1002 1156 155 410 610 812 1020 v Vlissingen +6 42 Middelburg f6 51 Goes +6 11 Vlake f6 23 Bergen op Zoom f6 49 a Roosendaal +7 03 v Roosendaal +7 13 a Rotterdam beurs +811 a Botterdam D. P. +8 19 a Den Haag H.S. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam CA. 9 44 v Roosendaal +7 09 a Breda f7 29 's Hertogenbosch a Utrecht G.&. v Nijmegen a Arnhem sS 05 a6 15 a6 49 a7 07 a7 63 a8 13 *8 40 a9 42 a9 50 10 22 10 67 11 14 8 46 9 07 9 57 10 58 1107 11 41 a7 12 a7 22 a7 41 a7 54 a8 19 b7 b7 10 b7 43 bV 58 b8 42 a9 18 1132 a9 29 1141 a9 49 12 17 a8 33 b9 - d9 12 dl006 dlü 35 dll 30 931 10 06 1115 136 12 01 12 23 12 33 118 1 36 al 52 alO 06 alO 51 all 09 11 24 12 3-t a3 10 12 44 a3 17 1 22 3 52 1 67 4 27 2 14 4 44 11 22 al 46 11 42 a2 12 12 30 1 36 1 50 a2 23 113 1 24 1 44 157 2 24 2 38 2 49 3 49 3 58 4 29 6 14 5 34 2 48 3 08 3 57 5 03 446 5 07 411 4 21 c3 84 4 41 c3 20 4 56 c4 03 5 39 c4 21 5 57 a4 53 d6 30 6 09 6 17 d7 28 6 52 d7 58 7 21 d8 3£ 7 44 d8 8 4 46 6 17 5 07 5 50 7 648 7 25 6 39 7 33 8 38 9 07 9 41 5 44 o o M 6 42 6 55 8 06 7 58 8 28 9 13 9 33 d6 45 d7 05 d7 45 8 38 d8 23 d8 47 «52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 22 9 24 9 32 10 04 10 47 1108 8 20 8 41 9 29 10 30 10 19 10 54 7 34 744 8 15 8 30 9 13 9 31 9 37 10 34 10 42 11 22 1157 12 '4 9 43 10 21 Arnhem Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda a5 46 6 50 Roosendaal a6 22 7 28 Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. a4 56 b6 48 Rotterdam Beurs b6 56 Roosendaal a619 b7 35 Roosendaal a6 39 b7 46 Bergen op Zoom a7 02 b8 09 Vlake &7 48 b8 53 Goes a8 11 b9 10 Middelburg a8 47 b9 44 Vllssingen «8 55 b9 62 6 67 7 22 712 814 8 59 9 21 6 34 6 64 7 39 811 8 20 a 9 24 a 9 38 a 9 53 alO 23 alO 36 alO 56 all 03 d8 35 d8 67 8 51 9 43 10 29 10 51 8 15 8 31 9 06 9 53 9 39 10 49 1101 1116 1142 11 64 1214 12 22 10 24 10 47 10 35 11 36 12 21 12 43 d 9 25 10 16 9 44 10 31 dlO 23 1106 dlO 50 1151 10 44 d;146 1249 12 04 12 55 1 13 1 19 2 58 147 3 40 1 39 a2 17 2 46 4 29 12 53 163 2 09 2 30 2 38 t Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op werkdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen, e Markttreiu gebruik toeslagen verschuldigd zijn. I! 15 11 31 1206 12 43 12 52 2 14 f2 22 f2 38 f8 04 +3 16 f3 86 f8 44 3 32 3 54 120 1 40 2 23 517 538 2 45 301 3 36 a4 14 4 87 4 48 6 46 6 37 7 61 813 804 9 09 956 7 01 1017 416 746 4 al 5 06 6 43 5 52 8 01 8 36 912 9 21 2 52 a4 21 3 01 4 05 3 67 a5 33 7 01 1019 4 02 a5 43 b7 17 a7 17 10 29 422 a5 58 b7 38 a7 4l 1044 6 05 a6 25 b8 21 a8 32 1113 6 22 r6 37 b8 37 a8 63 11 25 6 53 a6 57 b9 09 a9 32 1145 6 01 a7 06 b9 17 a9 41 1163 28 Maart en 16 Mei. a Alleen op Dinsdags, d Treinen voor welker v Brussel a Meehelen v Meehelen a St. Nie. v. Meeh. v Antw. n. St. Nic. a St. Nic. v. Autw. v St. Nic u. Tera. Hulst Kijkuit Axel Sluiskil a Ter Neuzen a Op Zon- cn feestdagen 17 minuten later. Vertrekt Zondags 1 uur en 18 minuten later, b 's Zaterdags om 1,01. f Vertrekt van station Zuid eu rijdt alleen op werkdagen. V Ter Nettzen 615 10 58 2 04 5 02* Sluiskil 6 24 11 06 2 13 511 Axel 6 33 11 14 2 21 5 21 Kijkuit 6 41 11 21 2 29 5 28 Hulst 6 53 1133 2 40 5 42 a St. Nieolaas 7 13 11 40 2 50 5 58 T St. Nie. n. Antw. a7?6 12 06 3 32 6 06 a Aatwerpen a§ '9 12 57 4 13 6 5) V St. Nie. n. Meeh. 8 30 12 09 3 06 aMseh len 9 33 103 4 05 7 10 r Meehelen 9*1 112 4 2i 7 2* a Brussel 1001 1 57 4 50 7 47 f512 9 42 hl 15 6 52 6 06 10 08 1 2 6 13 610 10 25 156 6 23 7 19 11 32 2 58 7 24 612 11 14 2 04 7 06 7 15 12 04 2 54 7 45 7 25 12 10 311 7 48 830 1 03 4 8 44 8 27 1 11 4 08 8 53 8 36 1 19 4 16 9 8 46 1 28 4 25 9 09 8 53 137 4 34 9 18 v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine v Sas van Gent r Selxaete v Gent Dp. a Gent St. P. n 9 a Brussel Alleen op 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 23 8 07 8 12 9 01 8 50 8 59 9 03 9 07 9 20 11 01 11 41 11 54 12 55 12 25 12 34 12 38 12 42 12 55 12:2 1 30 146 151 2 55 5 40 5 49 5 58 5 57 6 10 6 10 «55 705 8 07 Brussel Gent St. P. Geut St. P. Gent Dp. Selzaeta Sas van Geut Philippine Sluiskilbrug Sluiskil Ter Neuzen 6 25 6 42 7 30 8 8 08 8 12 8 16 8 24 712 8 15 8 23 8 39 9 21 9 51 9 59 10 03 10 07 10 15 8 45 11 04 12 01 12 17 1 1 30 1 38 1 42 146 154 3 48 4 57 5 02 5 17 s6 20 aS 50 (6 8 *7 02 a7 06 a7 14 6 58 7 34 8 06 8 22 9 12* 9 42* 9 60* 9 54* 9 58* IC 06* Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen. v. Axel, Wed. Gilijanse a. Knlst, Station 6 45 7 56 10 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamse 8 80 9 40 2 30 3 45 8 80 9 0 W erkdagen. Neuzen—Boraselen—Vlisaingen. Vertrek boot van Neuzen Aankomst Borsselen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van VlissiBgen Zondagen, vm. 7,10 10,35 nra. 2, 7,30 10,65 2,» 8,40 nm. 12,(te 3,SO 8,55 1,13 4,11 Aankomst trein te Vlisaingen vm. 8,56 1 Vertrek boot van Vlissingeu 5,10 9,06 Aankomst Borsselen 5,30 9,25 Aankemst te benzen 6,40 10,35 Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12, Aankomst te Hoedekenskerke 6,45 11.05 12,40 Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 11.15 12,57 Aankomst trans te Goes 7,25 11.39 1,21 Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44 Vlisaingen 8,11 11.54 2,09 18,58 1.05 1,25 2,35 3- 3,40 4,03 4,26 4, 1 6.22 5,4a 6,25 6,37 7,01 7,21 8.58 4,55 5,15 6,25 6,52 2,88 4, 4,ï0 5,30 8,40 9,20 9,63 10,15 11,25 vm. 10,35 na 7,40 „10.55 8,- - 12,05 9,10 nm. 1.18 vm. nm.6,01 9,06 6 10 9,26 6,30 10,35 7,40 Aankomst trein van Roosendaal 8,04 10,38 11 52 2,07 6,85 8,49 Vlissingen 7,39 9,46 12 14 1,41 4,33 8,12 Vertrek tram van Goes 8,27 10,45 12 30 3,37 6,41 8,69 Aankomst tram te Hoedekensk. 8,44 11,07 12 ..8 4,- 7,03 9,21 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,50 11,15 1 4,10 7,10 9,30 Aankomst te Neuzen 9,30 11,55 1 40 4,60 7,t>0 10,10 Vertrek boot van Walzoorden 6,60 9,1011,301— 3,45 6 7,25 9 36 Aankomst te Hansweert 7,20 9,40 12,— 1,30 4,15 6 80 7,ifi 101>6 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,2v-6 40 8,— Aankomst te Vlake 7,35 9,55 12,20 1.45 4,30 6 50 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,0612,831,57 4,56 33 8,30 Vlisaingen 7,4810,23 1,53 5,06 8,321118 Aankomst troin van Roosendaal 7,4810,2811 42 1,53 5,05 6,25 8,82 Vlisaingen 7,6410,06 1,57 4,66 8,80 Vertrek tram van Vlake 8,-10,251160 2,10 5 10 6,30 8,40 Aankomst te Hansweert 8,10 10,85 12 2,20 6,20 6,40 8,60 Vertrek boot van Hansweert 6 10 8,1610,4012,15 2,2s 6 30 6,40 6,50 Aankomst te Walsoorden 6 40 8,46 11,1012,45 2,65 6 7,10 9,20 Aankomst trein te Vlisaingen 720 8 5 110312,58 238 705 Vertrek boot van Vlisaingen 550 730 916 1130 1,10 245 4— 520 710 Aankomst boot te Breskens 620 8— 946 12— 1,40 316 430 660 740 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 Aankomst te Vlisaingen 666 860 1110 1260 Vertrek treinvan Vlissingen 712 866 1182 118 2.— 320 4+5 606 750 2.30 360 605 735 820 4.1 615 662 840 vm. 6.nm. «A0 6,60 7.07 L43 9.10 5 35 6,15 6,37 7,01 7,21 8,37 vm, 9,07 nm. 8 35 7,41 JP 812 9,18 99 8,43 9,35 19 9,05 9A5 99 9,15 10 25 H 9,56 7.— 1. 6.40 9 35 7,30 1,30 7.10 10 05 7.40 1.35 7.15 7.50 1.46 7.25 7.68 1.57 7.33 8.63 1, 53 8,91 6 10 640 8.58 7.68 8.55 9.05 9.10 9.40 1.53 1.57 2.10 2.20 2.26 2,55 8.21 8.30 8.35 8.46 8.45 9.16 9 62 12 68 6,01 7,30 10,— 1 10 6,10 8,— 10,30 1 40 6,40 8,20 8.60 10,50 3 30 11,20 4- 11,38 411 6,66 7,26 7,34

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4