Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij.
ui-
M 1
E
ES 1ST V
NVERVOER
SPOORWEG 1EI HELEN TERN RIJZEN.
Van af 4 October 1931 tot nadere aankondiging.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
a us
BreskensVlissingen.
Behandeling ran hikziekte.
Hishikawa prikkelt het neus-
«lyravlies van hen, die aan hik-
ziekte lyden, met een stHkje pa
pier of met een veertje, waar
door de patient gaat niezen, of
hy wekt den braakreflex op door
een vinger in de keel te steken.
Oeze behandeling paste dr. M.
van der Reis te Qroningen, naar
by in het Tydscbr. voor Geneesk.
meedeelt, in één geval van hik-
siekte toe, en niet zoozeer het
goede gevolg, dan wel de komi
sche ervaring, die hy by de uit
voering van die eenvoudige proet
opdeed, was voor hem aanleiding
het volgende mee te deelen
Op zekeren dag komt eens
op myn spreekuur de heer X.,
25 jaren oud, advocaat van be
roep. Sinds 24 uur hikt-patient.
Nadat ik het schildkraakbeen
gedurende eanige minuten naar
beneden heb gedrukt, houdt bet
hikken op. Ik geef patient een
recept mee voor 15 milligram
pantopon, welke poeder hij zal
innemen, indien het hikken te
rugkeert. Dit gebeurt inderdaad
patient neemt 's avonds één poe
ier in en slaapt den nacht rustig
door. Den volgenden morgen
staat hy zender hikken op, een
half uur daarna bikt patient ech
ter weer. Hij laat my komen,
weer druk ik het-dchildkraakbeen
naar beneden en spuit bovendien
onderhuids milligram sulfas
atropini in. De hik is verdwenen,
maar denzelfden middag komt
patient wanhopig bij mij. Het
hikken is ondragelijk geworden
en ik besluit het middel van His
hikawa toe te passen. Ik kietel
hem met een uitgeplozen watje
in zijn neus zonder gevolg. Dan
neem ik een penseeltje, doch de
koppige jurist gaat niet niezen.
Ik kan zyn aeusslijmvlies prik
kelen, zooveel ik wil, het geeit
niets. Teleurgesteld zeg ik pa
tient, dat het niet mogelyk is, by
hem een niesreflex op te wekken.
„Die niesreflex laat mij koud",
is het lakonieke antwoord, „maar
de hik is weg". Patient had ge-
lyk, de hik was genezen en is
niet teruggekeerd.
Voor de hnisvronw.
Recept voor molsla.
250 gram (7pond) molsa 2
eetlepels slaolie, 2 eetlepels azijn
of citroensap, 1 theelepel Maggi's
Aroma, wat zout, 1 hardgekookt
ei, eenige pakjes koude gekookte
biet.
Zoek de molsla uit en wasch
ze zorgvuldigdroog ze daarna
zoo goed mogelijk tusschen een
schoonen doek.
Klop de olie met den azyn (of
het citroensap), de Maggi's Aro
ma en het zout door elkaar, giet
het sausje over de groente en
meng die er luchtig door. Breng
de aangemaakte sla over in een
slabak en garneer ze met schijf
jes gekookte biet en met plakjes
of partjes hardgekookt ei.
Nattige wenken.
Stroef en droog haar, dat soms
ontstaat na het wasscben, kan
men opknappen door by het laat
ste spoelwater een lepel citroen
sap of goeden azijn te voegen.
Is de kaars te dik voor den
kandelaar Ga er dan niet aan
snyden of met een lucifer bran
den, maar houdt het einde van
de kaars een minuutje in heet
water. Dan kan men de kaars
heel goed in den kandelaar druk
ken.
Zou er wel één gezin zyn,
waar op den buidigen dag geen
bont gevonden wordt? Al is het
maar een bontkraagje op een
mantel Maar, bont moet ook
onderhouden worden en gerei
nigd, daartoe bestrooit men het
het met magnesiapoeder of heet
meel en wrijft dit goed er in, in
de richting van het haar. Zoo
wikkelt men het bont in een
handdoek en laat het eeD dag
of twee liggen. Dan goed uit
schudden, *n met een dun stokje
aan den binnenkant kloppen, om
alle poeder er uit te verwyderen
Wit bont moet in blauw vloei
papier bewaard worden, om te
voorkomen, dat het geel wordt.
Is uw bont nat, droog dit dan
nooit bij aen kachel of haard,
maar veeg het nat er af, schud
het bont daarna flink, en haDg
het te drogen in een kamer, waar
door men ean luchtstroom laat
trekken.
Had hy het noodfg
Hij zat aan het eene einde van
den stok.
Het andere einde lag in het
water, met een snoer er aan.
Toen zij voorbijkwam riep ze
Aan het visschen
Ja, zei hy, en voegde er grap
pig aan toe
Visch is voedsel voor de her
senen.
Het meisje liep door en riep
over haar schouder Ik hoop dat
U veel zal vangen Hij breekt
zich nog steeds het hoofd erover,
wat zij nu eigenlijk bedoelde.
-Philippine.
Axel (Drie Scbouwcn)-
Driesch. 5.85 7 40 1130 2 35 6 15
Axel 5.40 745 11 35 240 620
Zaamslag 6 05 8 16 12 01 8 05 6 42
Neuzen 6 29 8 35 12 26 3 30 7 05
Neuzen 6 30 9 20 12 58 4 20 7 25
Hoek 6 43 9 85 1 13 4 35 7 40
Pkilippine 6 58 9 50 1 28 4 49 7 55
Terneuzen
v Philippine
Hoek
a Neuzen
v Neuzen
Zaamslag
Axel
a Driesch.
7 05
7 20
7 35
7 40
8 ©7
8 27
8 32
9 57
10 07
10 22
11 30
12
12 15
12 20
1 36
1 50
2 05
2 30
3 02
3 22
3 27
4 Só
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
9 12
9 32
9 37
v Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
a Walsoorden
5 30
5 85
6 56
6 10
6 20
6 30
6 35
6 41
7 40
7 45
8 07
8 21
8 81
8 41
8 46
8 52
Axtl (Drie Schouwen)—Walsoorden.
1130
1135
12 -
12 14
12 24
12 34
12 39
12 45
2 35
2 40
3
3 13
3 22
38*
3 34
3 89
615
6 20
6 42
6 56
7 04
7 13
717
7 22
Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
Driesch.
7 20
7 26
731
7 41
7 51
8 07
8 27
8 32
11 15
11 20
11 25
11 35
11 46
12
12 15
12 20
210
2 16
2 20
2 30
2 43
3 02
3 22
3 27
6 06
611
6 15
6 23
6 31
6 42
7 02
7 07
7 30
7 36
7 41
7 51
801
817
8 37
8 42
Drie Seheuweu
Westdorp»
Sas van Gent
Pkilippine
Pyramids
IJzendijke
IJ zen dij ke
Sehoondijke
Axel (Drie Schouwen)— Sas van Gent IJzendijke.
6 CO
615
6 36
7 02
7 28
7 40
8 00
8 23
8 34 12 21
8 54 12 36
9 20 1 05
9 32
10 23
10 38
10 39
11 02
136
2 01
2 13
214
2 35
3 29
3 45
418
4 51
515
5 27
- 28
5 46
710
7 25
7 42
8 02
8 80
8 45
f Rijdt op verzoek door t»t Axel-Brug.
Schoon dijk»
IJzendijke
IJzendijke
Pvranaide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
5 30
5 43
6 09
6 55
715
7 35
8 28 12 31
8 46 12 f0
913 12 52
9 26 1 07
9 53
10 45
1105
11 25
136
201
214
2 34
2 51
313
408
4 25
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8 2
6 32
8 50
610 f9 10
Drie Schouwen
v Drieschouwen
6 10
9 40
12
25
3 30
v Suiddorpe
6 15
9 45
12
»0
3 35
v Reedeeluis(H.T.)
6 27
9 57
12
42
3 47
V KpttisstraatfB.T.)
6 19
9 49
12
34
3 39
a Moerbeke
6 27
9 57
12
42
3 47
(Axel)— Moer beke.
v Moerbeke (B. T.) 7 30 11 25 1 35 4 25
v Kruisstraat 7 40 11 35 1 45 4 35
v Roodesluis (H. T.) 8 11 12 0 - 2 16 5 06
v Zuidderpe 819 1213 2 24 5 14
a Drieschouwen 8 26 12 19 2 31 5 21
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Huist
a St. Nicelaas
v St. Nie. n. Antw,
a Autwerpen
v St. Nie. n. Meck.
aMoeh len
v Meckelen
a Brussel
615
10 58
2 04
5 02*
6 24
11 U6
2 13
611
6 33
11 14
2 21
5 21
6 41
11 21
229
6 28
6 53
11 33
2 40
6 42
713
11 40
2 50
5 r8
a7 26
12 06
3 32
6 06
a8 9
12 57
4 1
65
8 30
12 09
3 06
60*
9 83
108
4 05
7 10
9 tl
1 12
4 25
72
10 01
1 57
4 50
7 47
V
Brussel
f512
9 42 bl 15
6 52
a
Mecheles
6 06
10 08
1 2
6 13
v
Mechelen
610
10 2
1 56
6 23
a
St. Nie. v Mech.
7 19
11 32
2 5*
7 24
v Antw. u. St. Nic.
6 12
11 U
04
7 06
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
V
St. Nic n. Tem.
7 25
12 |0
311
7 48
II
Hulzt
8 20
1 03
4 -
8 44
>1
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
II
Axel
8 36
1 19
4 16
9
II
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 09
a
Ter Neuzen
8 63
1 37
4 34
918
Op Zon- en feestdagen 17 minuten later.
Vertrekt Zondags 1 uur en 18 minuten later, b '«Zaterdags om 101.
Vertrekt van station Zuid eD rijdt alleen op werkdagen.
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
v Sas van Gent
v Selzaete
v Gent Dp.
a Gent St. P.
a Brussel
Alleen op
6 50
6 69
7 03
7 07
7 20
7 23
8 07
812
9 01
8 50
8 59
9 08
9 07
9 20
1101
11 41
1154
12 55
Spoorweg Tor Nenzcn— Goat.
12 25 5 40
12 34 5 49
!2 38 5 53
12 42 5 57
1255 6 10
12 f2 610
1 30
1 46 6 55
151 7 0$
2 55 8 07
Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen.
V
Brussel
7 12
8 45
3 48
6 53
a
Gent St. P.
S 15
11 04
4 67
7 34
ar
Gent St. P.
6 25
8 21
1201
5 02
8 06
Gent Dp.
6 42
8 39
12 17
517
8 22
11
Selzaete
7 30
9 21
1
86 20
9 12*
V
Sas van Gent
8
9 51
1 30
a6 50
9 42*
11
Philippine
8 08
9 59
1 33
«618
9 f 0*
Slniskilbrag
8 12
10 03
1 42
a7 02
9 54*
n
Sluiskil
8 16
10 07
1 46
a7 06
9 58*
a
Ter Neuzen
8 24
1015
1 54 a7 14
IC 06*
v
Breskens
8 35
18 10
3 37
6 45
V
Hoofdplaat
9
12 40
4 02
7 11
Biervliet
915
12 55
415
7 25
r
Pyramids
9 25
1 05
4 24
7 35
t
TJsendjjka
9 40
1 20
4 40
7 50
Breskens—Hoofdplaat- Pyramide,
V
IJzendijke
710
10 07
1 43
5
11
Pyramide
7 28
10 24
2 01
5 15
II
Biervliet
7 35
10 34
210
5 23
V
Hoofdplaat
7 £1
10 65
2 26
5 36
a
Breskens
812
11 25
2 55
6 05
v. IJzendijke 8 47
a. V eldmcht (Grens) 8 55
IJzendyke—Veldzicht (Grens).
3 25 6 21 v. Veldiieht Grens)
a. IJzendijke
3 35 6 30
9
9 10
3 46
3 55
6 35
645
Stoomtram Hnlst— Walsoorden.
b b ba be' b
v Hulst 6 8 15 1020 12 15 2 30 5 06 645 8 50
Terkole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 18
Kuiteart. 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 83 707 9 16
Kleesterz. 6 >5 9 1055 12 50 3 05 5 45 715 9 25
a Wal*. 6 40 9 05 11— 12 55 3 10 5 55 720 9 3C
k Alleen op werkdagen. c Zon- en Feestd.
en Feestd. 45 m. later. d Zen- eu Feestd. 35
b bd b b be b
650 910 1116 105 330 605 782 940
65 915 1121 /113 335 610 737 9*6
704 921 1130 123 344 617 746 954
712 932 1138 133 352 625 754 1002
730 950 1156 155 410 6 0 812 1010
ba Marktdag Hulst 30 m. later. bc Zon-
min. later. be Marktd. Hulst 20 m. later.
r Walz.
Kloosterz.
Kuitaart,
Terhole
i Hulst.
v. Axel, Wed. Gilyamse
a. Hulst, Station
Anto-Omnibusdienst Axel—Hulst.
Alleen op werkdagen.
6 45 104 15 v. Hulst, Station
7 55
10
11 20
5 30
Axel, Wed. Gilijamse
8 30
9 40
280
8 45
8 30
9 0
W erkdagen.
Neuzen—BorsseienVJissingen.
10,35
10,55
12,05
1.13
Vertrek boot van Neuzen vm. 7,10
Aankomst Borsseien 7'30
Aankomst te Vlissingen 8,40 nm.
Vertrek trein van Vlissingen 8^56
Vlissingen—BorsseienNeuzen.
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 nm
Venrek boot van Vlissingen *5,10 9,05
Aankomst Borsseien m ö'go 9,25
Aankomst te Neuzen 6,40 10,35
2.—
2,20
3,50
4.11
12,58
1.05
1,25
2,35
4,55
5,15
6,25
6,52
2,38
4,
4,0
5,30
NeuzenHoedckenskerke.
Zondagen.
vm. 10,35 nm 7,40
10.55 8,-
12,05 9,10
nm. 1.13
vm
nm. 6,01
9,05 6 10
9,26 6,30
10,35 7,40
Vlieringen f& 42
Middelburg f6 51
Goes f611
Vlake f6 23
Bergen ep Zeem f6 49
Roosendaal +7 08
Roosendaal +718
Rotterdam beurs f8 11
Rotterdam D. P. f8 19
Den Haag HJB. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam G.S. 9 44
Room) u daal f7 09
Breda f7 29
M Hertogen kwek
tëtreeht 6.S.
Nijmegen
Arnhem
a5 05
a6 15
a6 49
a7 07
a7 58
a8 13
«8 40
a9 42
a9 50
10 22
10 67
11 14
845
9 07
9 57
10 58
11 07
11 41
a712 b7
a722 b7 10
a7 41 b7 43
a7 54 bV 58
a8 19 b8 42
a8 33 b9 -
d9 12
dl006
dlO 35
dll 30
931
10 06
1115
136
12 01
12 23
a9 18
a9 29
a9 49
alO 06
alO 51
all 99
11 24
12 36
12 44
1 2*
1 57
2 14
11 22
11 42
12 30
1 36
1 60
a2 23
1132
11 41
12 17
12 33
118
136
al 52
a3 10
a3 17
3 52
4 27
4 44
al 46
a2 12
113
1 24
144
1 57
2 24
2 38
2 49
3 49
3 58
4 29
6 14
5 34
2 48
3 08
3 57
6 03
445
5 07
4 11
4 21
441
4 56
5 39
5 57
5 44
e3 04
c3 20
c4 03
c4 21
a4 53d6 30
6 09
6 17 d7 28
6 52 d7 58
7 2Ï d8 3E
7 44 d8 8
4 46 6 17
5 07
5 56
7
6 48
725
6 39
7 38
8 38
9 07
9 41
O
O
M
6 42
6 55
8 06
7 58
8 28
9 13
9 33
d6 45
d7 05
d7 45
8 38
d8 23
d8 47
v Arnhem
Nijmegen
UtreehtC.S.
's Hertogenbosch
Breda a5 46 6 50
Roosendaal a6 22 7 28
v Amsterdam C.8.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P. a4 56 b6 48
Rotterdam Beurs b6 56
„Roosendaal a619 b7 35
Roosendaal a6 39 b7 46
r Bergen op Zoom a7 02 b6 09
a Vlake a7 48 bb 63
Goes a6 11 b9 10
Middelburg a8 47 b9 44
a Vlissingen a8 65 b9 52
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
812
8 22
9 24
9 32
10 01
10 47
11 08
820
8 41
9 29
10 30
10 19
10 54
7 34
7 44
8 16
8 30
913
9 31
9 37
10 34
10 42
11 22
1157
12 14
9 43
10 21
Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12
Aankomst te Hoedekenskerke 6A5 11.05 12^40
Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 11,15 I2.J57
Aankomst tram te Goes 7,25 11.39 1,21
Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44
h Vlissingen 8,11 II.54 2,09
3-
3.40
4,03
4,25
4.41
5.22
5,4i>
6,25
8,40
9,30
6,37 9,53
7,01 10,15
7,21
8.58 11,25
HoedekenskerkeNeuzen.
6 57
7 22
712
614
8 59
9 21
6 34
6 54
a 7 39
a 811
a 8 20
a 9 24
a 9 38
a 9 63
«10 23
AlO 35
alO 66
all 63
a
a
d8 36
d8 67
8 61
9 43
10 29
10 61
815
8 31
9 06
9 53
9 39
10 49
1101
1116
1142
11 64
1214
1222
10 24
10 47
10 35
11 36
12 21
12 43
d 9 25 1016
9 44 10 31
dlO 23 1106
dl0 50 1151
10 44
d:146 12 49
1204 12 56
S 163
2 09
2 80
12 68 2 38
258
3 40
f Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op
Werkdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen. 0 Markttrein
gebruik toeslagen verschuldigd zijn,
1! 15
11 31
12 06
12 43
12 52
2 14
f2 22
f2 38
f3 04
f3 16
f3 36
f8 44
119
147
1 39 a217
2 46 4 29
517
5 38
2 45
3 01
3 86
a4 14
4 37
448
5 46
6 37
7 01
4 15
4 al
5 06
6 43
5 52
7 61
813
8 04
9 09
9 56
10 17
7 45
8 01
8 86
9 12
9 21
3 64
120
1 40
2 23
2 52 a4 21
3 01 4 05
3 67 a5 33 7 01 1019
4 02 a5 43 b7 17 a7 17 10 29
422 a5 38 b7 38 a74l 1044
6 05 a6 25 b8 21 a8 82 1113
6 22 a6 37 b8 37 a8 63 1126
6 53 a6 57 b9 09 a9 32 1145
6 01 a706 b9l7 a9 41 1163
28 Maart en 16 Mei. a Alleen op
Dinsdags, d Treinen voor welker
Aankomst trein van Roosendaal 8,04
Vlissingen 7,39
Vertrek tram van Goes 8,27
Aankomst iram te Hoedekensk. 8,44
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,50
Aankomst te Neuzen 9)30
10,33
9,46
10,45
11,07
11,15
11,55
11,52
12 14
12,30
12, 3
1-
1.40
2,07
1,41
3,37
4-
4,10
4,50
6,35
4,33
6,41
7,03
7,10
7,60
8,49
8,12
8,59
9,21
9,30
10,10
WalzoordenHansweertVlake.
Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 3 456— 7,25 985
Aankomst te Hansweert 7,20 9,40 12,— 1,30 4,15 6 30 7,7,5 10 06
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4 2' 6 40 8
Aankomst te Vlake 7,35 9,5612,20 1,45 4>0 6 50 8A0
Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,331,57 4,66 7 33 8,30
Vlissingen 7,48 10,23 1,63 5,06 8,3211 13
Vlake— Hansweert—Walzoorden.
Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,2811 42 1,53 5 05 6 25 8 82
u w ..Vlissingen 7,5410,06 1,57 4>6 8,30
Vertrek tram var. Vlake 8,- 10,2511 60 2,10 5 106.30 8,40
Aankomst te Hansweert 8,10 10,35 12 - 2,20 5,20 6.40 8,60
Vertrek boot van Hansweert 6 10 8,16 10,4012,16 2,2 6 30 6 40 6 50
Aankomst te Walzoorden 6 40 8,46 11 1012,45 2.65 6 7,10 9,20
- Vlissingen—Breskens.
Aankomst trein te Vlissingen 720 8 5 110312,58 238 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 915 130 1,10 245 4— 520 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 316 430 660 740
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220
Aankomst te VHssingen 665 850 1110 1260
Vertrek trein ven Vlissingen 712 866 1132 118
1 waoh,en ®P hralnea, Indien dit de dienst nalaat,
is at) benadering Qppognvgg
2.— >20 485 6"6 750
2.30 360 605 735 820
4i 1 615 662 840
vm. 6.nm.
640
6,50
7.07
7.43
9.10
5 35
6,15
6,37
7,01
7,21
8.37
vm. 9,07 nm. 8 35
7,41
9,18
9,35
9.45
10 2;>
812
8,43
9,05
9,15
9,55
7.—
7,30
7.40
T.50
7.58
8.63
1.
1,30
1.35
1.46
1.57
1, 63
6.40
7.10
7.15
7.26
7.33
8,21
9 35
10 05
10
6 40
7,30
8,-
8,20
8,60
8.53 1.53 8 21
7.68 1.57 8.30
8.55 2.10 8.35
9.05 2.20 8.45
9 10 2.25 8.45
9 40 2,55 9.16
9 62 12 68
10,-
10,30
10,60
11,20
11,32
1 '0
140
3 30
4 -
411
6,01
6,'0
6,40
6,66
7,26
7,34
De unkomst der beotea