Stoom bootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij. ui- M 1 E ES 1ST V NVERVOER SPOORWEG 1EI HELEN TERN RIJZEN. Van af 4 October 1931 tot nadere aankondiging. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. a us BreskensVlissingen. Behandeling ran hikziekte. Hishikawa prikkelt het neus- «lyravlies van hen, die aan hik- ziekte lyden, met een stHkje pa pier of met een veertje, waar door de patient gaat niezen, of hy wekt den braakreflex op door een vinger in de keel te steken. Oeze behandeling paste dr. M. van der Reis te Qroningen, naar by in het Tydscbr. voor Geneesk. meedeelt, in één geval van hik- siekte toe, en niet zoozeer het goede gevolg, dan wel de komi sche ervaring, die hy by de uit voering van die eenvoudige proet opdeed, was voor hem aanleiding het volgende mee te deelen Op zekeren dag komt eens op myn spreekuur de heer X., 25 jaren oud, advocaat van be roep. Sinds 24 uur hikt-patient. Nadat ik het schildkraakbeen gedurende eanige minuten naar beneden heb gedrukt, houdt bet hikken op. Ik geef patient een recept mee voor 15 milligram pantopon, welke poeder hij zal innemen, indien het hikken te rugkeert. Dit gebeurt inderdaad patient neemt 's avonds één poe ier in en slaapt den nacht rustig door. Den volgenden morgen staat hy zender hikken op, een half uur daarna bikt patient ech ter weer. Hij laat my komen, weer druk ik het-dchildkraakbeen naar beneden en spuit bovendien onderhuids milligram sulfas atropini in. De hik is verdwenen, maar denzelfden middag komt patient wanhopig bij mij. Het hikken is ondragelijk geworden en ik besluit het middel van His hikawa toe te passen. Ik kietel hem met een uitgeplozen watje in zijn neus zonder gevolg. Dan neem ik een penseeltje, doch de koppige jurist gaat niet niezen. Ik kan zyn aeusslijmvlies prik kelen, zooveel ik wil, het geeit niets. Teleurgesteld zeg ik pa tient, dat het niet mogelyk is, by hem een niesreflex op te wekken. „Die niesreflex laat mij koud", is het lakonieke antwoord, „maar de hik is weg". Patient had ge- lyk, de hik was genezen en is niet teruggekeerd. Voor de hnisvronw. Recept voor molsla. 250 gram (7pond) molsa 2 eetlepels slaolie, 2 eetlepels azijn of citroensap, 1 theelepel Maggi's Aroma, wat zout, 1 hardgekookt ei, eenige pakjes koude gekookte biet. Zoek de molsla uit en wasch ze zorgvuldigdroog ze daarna zoo goed mogelijk tusschen een schoonen doek. Klop de olie met den azyn (of het citroensap), de Maggi's Aro ma en het zout door elkaar, giet het sausje over de groente en meng die er luchtig door. Breng de aangemaakte sla over in een slabak en garneer ze met schijf jes gekookte biet en met plakjes of partjes hardgekookt ei. Nattige wenken. Stroef en droog haar, dat soms ontstaat na het wasscben, kan men opknappen door by het laat ste spoelwater een lepel citroen sap of goeden azijn te voegen. Is de kaars te dik voor den kandelaar Ga er dan niet aan snyden of met een lucifer bran den, maar houdt het einde van de kaars een minuutje in heet water. Dan kan men de kaars heel goed in den kandelaar druk ken. Zou er wel één gezin zyn, waar op den buidigen dag geen bont gevonden wordt? Al is het maar een bontkraagje op een mantel Maar, bont moet ook onderhouden worden en gerei nigd, daartoe bestrooit men het het met magnesiapoeder of heet meel en wrijft dit goed er in, in de richting van het haar. Zoo wikkelt men het bont in een handdoek en laat het eeD dag of twee liggen. Dan goed uit schudden, *n met een dun stokje aan den binnenkant kloppen, om alle poeder er uit te verwyderen Wit bont moet in blauw vloei papier bewaard worden, om te voorkomen, dat het geel wordt. Is uw bont nat, droog dit dan nooit bij aen kachel of haard, maar veeg het nat er af, schud het bont daarna flink, en haDg het te drogen in een kamer, waar door men ean luchtstroom laat trekken. Had hy het noodfg Hij zat aan het eene einde van den stok. Het andere einde lag in het water, met een snoer er aan. Toen zij voorbijkwam riep ze Aan het visschen Ja, zei hy, en voegde er grap pig aan toe Visch is voedsel voor de her senen. Het meisje liep door en riep over haar schouder Ik hoop dat U veel zal vangen Hij breekt zich nog steeds het hoofd erover, wat zij nu eigenlijk bedoelde. -Philippine. Axel (Drie Scbouwcn)- Driesch. 5.85 7 40 1130 2 35 6 15 Axel 5.40 745 11 35 240 620 Zaamslag 6 05 8 16 12 01 8 05 6 42 Neuzen 6 29 8 35 12 26 3 30 7 05 Neuzen 6 30 9 20 12 58 4 20 7 25 Hoek 6 43 9 85 1 13 4 35 7 40 Pkilippine 6 58 9 50 1 28 4 49 7 55 Terneuzen v Philippine Hoek a Neuzen v Neuzen Zaamslag Axel a Driesch. 7 05 7 20 7 35 7 40 8 ©7 8 27 8 32 9 57 10 07 10 22 11 30 12 12 15 12 20 1 36 1 50 2 05 2 30 3 02 3 22 3 27 4 Só 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 9 12 9 32 9 37 v Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosterz. a Walsoorden 5 30 5 85 6 56 6 10 6 20 6 30 6 35 6 41 7 40 7 45 8 07 8 21 8 81 8 41 8 46 8 52 Axtl (Drie Schouwen)—Walsoorden. 1130 1135 12 - 12 14 12 24 12 34 12 39 12 45 2 35 2 40 3 3 13 3 22 38* 3 34 3 89 615 6 20 6 42 6 56 7 04 7 13 717 7 22 Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel Driesch. 7 20 7 26 731 7 41 7 51 8 07 8 27 8 32 11 15 11 20 11 25 11 35 11 46 12 12 15 12 20 210 2 16 2 20 2 30 2 43 3 02 3 22 3 27 6 06 611 6 15 6 23 6 31 6 42 7 02 7 07 7 30 7 36 7 41 7 51 801 817 8 37 8 42 Drie Seheuweu Westdorp» Sas van Gent Pkilippine Pyramids IJzendijke IJ zen dij ke Sehoondijke Axel (Drie Schouwen)— Sas van Gent IJzendijke. 6 CO 615 6 36 7 02 7 28 7 40 8 00 8 23 8 34 12 21 8 54 12 36 9 20 1 05 9 32 10 23 10 38 10 39 11 02 136 2 01 2 13 214 2 35 3 29 3 45 418 4 51 515 5 27 - 28 5 46 710 7 25 7 42 8 02 8 80 8 45 f Rijdt op verzoek door t»t Axel-Brug. Schoon dijk» IJzendijke IJzendijke Pvranaide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 5 30 5 43 6 09 6 55 715 7 35 8 28 12 31 8 46 12 f0 913 12 52 9 26 1 07 9 53 10 45 1105 11 25 136 201 214 2 34 2 51 313 408 4 25 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8 2 6 32 8 50 610 f9 10 Drie Schouwen v Drieschouwen 6 10 9 40 12 25 3 30 v Suiddorpe 6 15 9 45 12 »0 3 35 v Reedeeluis(H.T.) 6 27 9 57 12 42 3 47 V KpttisstraatfB.T.) 6 19 9 49 12 34 3 39 a Moerbeke 6 27 9 57 12 42 3 47 (Axel)— Moer beke. v Moerbeke (B. T.) 7 30 11 25 1 35 4 25 v Kruisstraat 7 40 11 35 1 45 4 35 v Roodesluis (H. T.) 8 11 12 0 - 2 16 5 06 v Zuidderpe 819 1213 2 24 5 14 a Drieschouwen 8 26 12 19 2 31 5 21 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Huist a St. Nicelaas v St. Nie. n. Antw, a Autwerpen v St. Nie. n. Meck. aMoeh len v Meckelen a Brussel 615 10 58 2 04 5 02* 6 24 11 U6 2 13 611 6 33 11 14 2 21 5 21 6 41 11 21 229 6 28 6 53 11 33 2 40 6 42 713 11 40 2 50 5 r8 a7 26 12 06 3 32 6 06 a8 9 12 57 4 1 65 8 30 12 09 3 06 60* 9 83 108 4 05 7 10 9 tl 1 12 4 25 72 10 01 1 57 4 50 7 47 V Brussel f512 9 42 bl 15 6 52 a Mecheles 6 06 10 08 1 2 6 13 v Mechelen 610 10 2 1 56 6 23 a St. Nie. v Mech. 7 19 11 32 2 5* 7 24 v Antw. u. St. Nic. 6 12 11 U 04 7 06 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 V St. Nic n. Tem. 7 25 12 |0 311 7 48 II Hulzt 8 20 1 03 4 - 8 44 >1 Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 II Axel 8 36 1 19 4 16 9 II Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 a Ter Neuzen 8 63 1 37 4 34 918 Op Zon- en feestdagen 17 minuten later. Vertrekt Zondags 1 uur en 18 minuten later, b '«Zaterdags om 101. Vertrekt van station Zuid eD rijdt alleen op werkdagen. v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine v Sas van Gent v Selzaete v Gent Dp. a Gent St. P. a Brussel Alleen op 6 50 6 69 7 03 7 07 7 20 7 23 8 07 812 9 01 8 50 8 59 9 08 9 07 9 20 1101 11 41 1154 12 55 Spoorweg Tor Nenzcn— Goat. 12 25 5 40 12 34 5 49 !2 38 5 53 12 42 5 57 1255 6 10 12 f2 610 1 30 1 46 6 55 151 7 0$ 2 55 8 07 Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen. V Brussel 7 12 8 45 3 48 6 53 a Gent St. P. S 15 11 04 4 67 7 34 ar Gent St. P. 6 25 8 21 1201 5 02 8 06 Gent Dp. 6 42 8 39 12 17 517 8 22 11 Selzaete 7 30 9 21 1 86 20 9 12* V Sas van Gent 8 9 51 1 30 a6 50 9 42* 11 Philippine 8 08 9 59 1 33 «618 9 f 0* Slniskilbrag 8 12 10 03 1 42 a7 02 9 54* n Sluiskil 8 16 10 07 1 46 a7 06 9 58* a Ter Neuzen 8 24 1015 1 54 a7 14 IC 06* v Breskens 8 35 18 10 3 37 6 45 V Hoofdplaat 9 12 40 4 02 7 11 Biervliet 915 12 55 415 7 25 r Pyramids 9 25 1 05 4 24 7 35 t TJsendjjka 9 40 1 20 4 40 7 50 Breskens—Hoofdplaat- Pyramide, V IJzendijke 710 10 07 1 43 5 11 Pyramide 7 28 10 24 2 01 5 15 II Biervliet 7 35 10 34 210 5 23 V Hoofdplaat 7 £1 10 65 2 26 5 36 a Breskens 812 11 25 2 55 6 05 v. IJzendijke 8 47 a. V eldmcht (Grens) 8 55 IJzendyke—Veldzicht (Grens). 3 25 6 21 v. Veldiieht Grens) a. IJzendijke 3 35 6 30 9 9 10 3 46 3 55 6 35 645 Stoomtram Hnlst— Walsoorden. b b ba be' b v Hulst 6 8 15 1020 12 15 2 30 5 06 645 8 50 Terkole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 18 Kuiteart. 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 83 707 9 16 Kleesterz. 6 >5 9 1055 12 50 3 05 5 45 715 9 25 a Wal*. 6 40 9 05 11— 12 55 3 10 5 55 720 9 3C k Alleen op werkdagen. c Zon- en Feestd. en Feestd. 45 m. later. d Zen- eu Feestd. 35 b bd b b be b 650 910 1116 105 330 605 782 940 65 915 1121 /113 335 610 737 9*6 704 921 1130 123 344 617 746 954 712 932 1138 133 352 625 754 1002 730 950 1156 155 410 6 0 812 1010 ba Marktdag Hulst 30 m. later. bc Zon- min. later. be Marktd. Hulst 20 m. later. r Walz. Kloosterz. Kuitaart, Terhole i Hulst. v. Axel, Wed. Gilyamse a. Hulst, Station Anto-Omnibusdienst Axel—Hulst. Alleen op werkdagen. 6 45 104 15 v. Hulst, Station 7 55 10 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamse 8 30 9 40 280 8 45 8 30 9 0 W erkdagen. Neuzen—BorsseienVJissingen. 10,35 10,55 12,05 1.13 Vertrek boot van Neuzen vm. 7,10 Aankomst Borsseien 7'30 Aankomst te Vlissingen 8,40 nm. Vertrek trein van Vlissingen 8^56 Vlissingen—BorsseienNeuzen. Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 nm Venrek boot van Vlissingen *5,10 9,05 Aankomst Borsseien m ö'go 9,25 Aankomst te Neuzen 6,40 10,35 2.— 2,20 3,50 4.11 12,58 1.05 1,25 2,35 4,55 5,15 6,25 6,52 2,38 4, 4,0 5,30 NeuzenHoedckenskerke. Zondagen. vm. 10,35 nm 7,40 10.55 8,- 12,05 9,10 nm. 1.13 vm nm. 6,01 9,05 6 10 9,26 6,30 10,35 7,40 Vlieringen f& 42 Middelburg f6 51 Goes f611 Vlake f6 23 Bergen ep Zeem f6 49 Roosendaal +7 08 Roosendaal +718 Rotterdam beurs f8 11 Rotterdam D. P. f8 19 Den Haag HJB. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam G.S. 9 44 Room) u daal f7 09 Breda f7 29 M Hertogen kwek tëtreeht 6.S. Nijmegen Arnhem a5 05 a6 15 a6 49 a7 07 a7 58 a8 13 «8 40 a9 42 a9 50 10 22 10 67 11 14 845 9 07 9 57 10 58 11 07 11 41 a712 b7 a722 b7 10 a7 41 b7 43 a7 54 bV 58 a8 19 b8 42 a8 33 b9 - d9 12 dl006 dlO 35 dll 30 931 10 06 1115 136 12 01 12 23 a9 18 a9 29 a9 49 alO 06 alO 51 all 99 11 24 12 36 12 44 1 2* 1 57 2 14 11 22 11 42 12 30 1 36 1 60 a2 23 1132 11 41 12 17 12 33 118 136 al 52 a3 10 a3 17 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 113 1 24 144 1 57 2 24 2 38 2 49 3 49 3 58 4 29 6 14 5 34 2 48 3 08 3 57 6 03 445 5 07 4 11 4 21 441 4 56 5 39 5 57 5 44 e3 04 c3 20 c4 03 c4 21 a4 53d6 30 6 09 6 17 d7 28 6 52 d7 58 7 2Ï d8 3E 7 44 d8 8 4 46 6 17 5 07 5 56 7 6 48 725 6 39 7 38 8 38 9 07 9 41 O O M 6 42 6 55 8 06 7 58 8 28 9 13 9 33 d6 45 d7 05 d7 45 8 38 d8 23 d8 47 v Arnhem Nijmegen UtreehtC.S. 's Hertogenbosch Breda a5 46 6 50 Roosendaal a6 22 7 28 v Amsterdam C.8. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. a4 56 b6 48 Rotterdam Beurs b6 56 „Roosendaal a619 b7 35 Roosendaal a6 39 b7 46 r Bergen op Zoom a7 02 b6 09 a Vlake a7 48 bb 63 Goes a6 11 b9 10 Middelburg a8 47 b9 44 a Vlissingen a8 65 b9 52 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 812 8 22 9 24 9 32 10 01 10 47 11 08 820 8 41 9 29 10 30 10 19 10 54 7 34 7 44 8 16 8 30 913 9 31 9 37 10 34 10 42 11 22 1157 12 14 9 43 10 21 Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12 Aankomst te Hoedekenskerke 6A5 11.05 12^40 Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 11,15 I2.J57 Aankomst tram te Goes 7,25 11.39 1,21 Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44 h Vlissingen 8,11 II.54 2,09 3- 3.40 4,03 4,25 4.41 5.22 5,4i> 6,25 8,40 9,30 6,37 9,53 7,01 10,15 7,21 8.58 11,25 HoedekenskerkeNeuzen. 6 57 7 22 712 614 8 59 9 21 6 34 6 54 a 7 39 a 811 a 8 20 a 9 24 a 9 38 a 9 63 «10 23 AlO 35 alO 66 all 63 a a d8 36 d8 67 8 61 9 43 10 29 10 61 815 8 31 9 06 9 53 9 39 10 49 1101 1116 1142 11 64 1214 1222 10 24 10 47 10 35 11 36 12 21 12 43 d 9 25 1016 9 44 10 31 dlO 23 1106 dl0 50 1151 10 44 d:146 12 49 1204 12 56 S 163 2 09 2 80 12 68 2 38 258 3 40 f Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op Werkdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen. 0 Markttrein gebruik toeslagen verschuldigd zijn, 1! 15 11 31 12 06 12 43 12 52 2 14 f2 22 f2 38 f3 04 f3 16 f3 36 f8 44 119 147 1 39 a217 2 46 4 29 517 5 38 2 45 3 01 3 86 a4 14 4 37 448 5 46 6 37 7 01 4 15 4 al 5 06 6 43 5 52 7 61 813 8 04 9 09 9 56 10 17 7 45 8 01 8 86 9 12 9 21 3 64 120 1 40 2 23 2 52 a4 21 3 01 4 05 3 67 a5 33 7 01 1019 4 02 a5 43 b7 17 a7 17 10 29 422 a5 38 b7 38 a74l 1044 6 05 a6 25 b8 21 a8 82 1113 6 22 a6 37 b8 37 a8 63 1126 6 53 a6 57 b9 09 a9 32 1145 6 01 a706 b9l7 a9 41 1163 28 Maart en 16 Mei. a Alleen op Dinsdags, d Treinen voor welker Aankomst trein van Roosendaal 8,04 Vlissingen 7,39 Vertrek tram van Goes 8,27 Aankomst iram te Hoedekensk. 8,44 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,50 Aankomst te Neuzen 9)30 10,33 9,46 10,45 11,07 11,15 11,55 11,52 12 14 12,30 12, 3 1- 1.40 2,07 1,41 3,37 4- 4,10 4,50 6,35 4,33 6,41 7,03 7,10 7,60 8,49 8,12 8,59 9,21 9,30 10,10 WalzoordenHansweertVlake. Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 3 456— 7,25 985 Aankomst te Hansweert 7,20 9,40 12,— 1,30 4,15 6 30 7,7,5 10 06 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4 2' 6 40 8 Aankomst te Vlake 7,35 9,5612,20 1,45 4>0 6 50 8A0 Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,331,57 4,66 7 33 8,30 Vlissingen 7,48 10,23 1,63 5,06 8,3211 13 Vlake— Hansweert—Walzoorden. Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,2811 42 1,53 5 05 6 25 8 82 u w ..Vlissingen 7,5410,06 1,57 4>6 8,30 Vertrek tram var. Vlake 8,- 10,2511 60 2,10 5 106.30 8,40 Aankomst te Hansweert 8,10 10,35 12 - 2,20 5,20 6.40 8,60 Vertrek boot van Hansweert 6 10 8,16 10,4012,16 2,2 6 30 6 40 6 50 Aankomst te Walzoorden 6 40 8,46 11 1012,45 2.65 6 7,10 9,20 - Vlissingen—Breskens. Aankomst trein te Vlissingen 720 8 5 110312,58 238 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 730 915 130 1,10 245 4— 520 710 Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 316 430 660 740 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 Aankomst te VHssingen 665 850 1110 1260 Vertrek trein ven Vlissingen 712 866 1132 118 1 waoh,en ®P hralnea, Indien dit de dienst nalaat, is at) benadering Qppognvgg 2.— >20 485 6"6 750 2.30 360 605 735 820 4i 1 615 662 840 vm. 6.nm. 640 6,50 7.07 7.43 9.10 5 35 6,15 6,37 7,01 7,21 8.37 vm. 9,07 nm. 8 35 7,41 9,18 9,35 9.45 10 2;> 812 8,43 9,05 9,15 9,55 7.— 7,30 7.40 T.50 7.58 8.63 1. 1,30 1.35 1.46 1.57 1, 63 6.40 7.10 7.15 7.26 7.33 8,21 9 35 10 05 10 6 40 7,30 8,- 8,20 8,60 8.53 1.53 8 21 7.68 1.57 8.30 8.55 2.10 8.35 9.05 2.20 8.45 9 10 2.25 8.45 9 40 2,55 9.16 9 62 12 68 10,- 10,30 10,60 11,20 11,32 1 '0 140 3 30 4 - 411 6,01 6,'0 6,40 6,66 7,26 7,34 De unkomst der beotea

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4