Stoom bootdieust op de YVester-Schelde Allerlei. e; tv v Zeeuwsch-Vlaamsche T ram weg-M aatschappij. Het gevaar van friseeren. De medische Academie van Parys is van meening, dat de Fransche vrouwen zich nog altijd niet bewust zijn van de gevaren die haar by het onduleeren be dreigen. De Academie heeft daar om reeds geruimen tyd een com missie samengesteld, die zich met het onderzoek van deze kwestie belast heelt. Het verslag, dat de ze commissie thans gereed heeft, legt er den nadruk op, dat in Frankrijk over het algemeen veel te veel gebruik gemaakt wordt van licht ontvlambare vloeistoffen. Afgezien van het brandgevaar zij l zoowel de klan ten als de coiffeurs daarbij aan de schadelijke uitwerking der in geademde gassen blootgesteld. Een controle op het gebruik van dergelijke vloeistoffen schijnt vrijwel onmogelijk, hier kon slechts een algemeen verbod afdoende hulp verschaffen. Volgens het verslag der des kundigen bevatten ook nog ver schillende soorten haarwater-stof fen die uitdrukkelijk ver boden werden, daar de gassen, die zij ontwikkelen, gevaarlijk zijn voor bet hart en longen en zelfs den dood kunnen veroor zaken. De Academie heeft daarom aan geraden, het gebruik van deze nadeelige stoffen nog eens en altyd te verbieden. De dood van mevr. Maillard in Caen heeft verder de aandacht op de gevaren der electrische krultangen op zich gevestigd. De overledene had zoo'n tang gebruikt en was daarbij door den flectrischen stroom gedood. De stroom, die eenvoudig voor de verwarming vau het ijzer diende, was, daar het water als geleidmg diende, door haar lichaam gegaan en had haar onmiddellijk gedood. o Nuttige wenken. Vetvlekken op zwarte schoe nen kan men verwyderen met roet. Hardnekkige vlekken op uw geëmailleerde pannen kan men verwijderen door te wrijven met grof zout, bevochtigd met azijn. Een beetje terpentijn door het water, bij het afnemen van hout werk, helpt een heeleboel om het goed schoon te maken. Met droge mosterd of met mo-tterdwater kan men de on aangename geur van uien of visch van de handen doen ver dwijDen. Als gij droge mosterd gebruikt, moet gij dit op uw handen strooien, wanneer deze nog nat zijn van het wasschen. Wryf stevig, daarna afspoelen en drogen. Men zal met deze methode ook dikwyls vlekken van de huid kunnen verwijderen Weet men niet meer of een ei al of niet gekookt is, dan neemt men het van punt tot punt tusschen duim en vinger en draaie het op de tafel al tol lende in de rondte. Gelukt dit, dan is het gekookt, laat het zich niet tollen, dan is het tegenover gestelde het geval. De moderne t({d Lieve Hemel, Marie, wal een bende is het hier in de keuken, alle potten en pannen vuil, dat kost je den heelen avond om die rommel op te ruimen. Wat heb je in vredesnaam uitgehaald Ik niks, mevrouw, maar de jongejuffrouw heeft me alleen laten zien, hoe ik aardappelen moet schillen, zooals zij het op de kookschool leert Recept. Margarietensla (4 personen) voor de sla 4 kropjes sla of wel een half pond jonge spinazie ot molsla voor de slasaus3 eetlepels slaolie, 2 eetlepels azijn, 1 afge streken theelepeltje zout, 1 thee lepel Maggi's aroma voor de garneering3 hard gekookte eieren, 1 eetlepel dikka mayonnaise (niet bepaald noodig) Maak de sla schoon, wasch ze en sla ze volkomen droog uit (in een schoonen doek b.v.) Klop voor het sausje de olie met den azijn, het zout en de Maggi 8 aroma door elkaar tot een gebonden mengsel. Meng de saus luchtig door de sla en schik het gerecht in een slabak of op een platten schotel. Snijd de harde eieren voor zichtig in achtste partjes; leg op 't midden van de sla ster vormig 8 van die partjes met den witten kant omhoog gebruik de 16 overige partjes om op gelijke afstanden den rand te garneeren met telkens dus een half ster-patroon. Leg op het punt waar in de middelbloem zoowel als in de halve randbloe- men de witte partjes samen komen een theelepel dikke mayonnaise, om het hart van da margriet voor te stellen. 3VL 1 IV V ES VOESR Axel (Drie Sell on wen) —Terneuzen—Philippine. 2;o Axel (Drie Schouwen)Walsoorden. Axel (Drie Schouwen)—Sas van Went— IJzcndjjke. Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. Breskens—Hoofdplaat—Pyramide. IJzendijke—Veldzicht (Wrens). Stoomtram Hulst Walsoorden. VLISS1N WEN—ROOSENDAAL. t Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op Werkdagen, b Alleen op Zun- ep feestdagen, e Markttrelu gebruik toeslagen verschuldigd zijn, SPOOBWFW MECHELEN TERNEUZEN. r r Spoorweg Ter Neuzen—Went. Auto-OmnibusdicDst Axel—Hulst. Van af 4 October 1931 tot nadere aankondiging. AH VlissingenBorsselenNeuzen. NeuzenHoedekenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. WalzoordenHansweertV lake. Ylake—Hansweert—Walzoorden. Vlissingen- Breskens. BreskensVlissingen. J?V wanten op trainen, Indien dit de diens» toelatt. I' M benadering opgegeven De «nkoaei der booten Driesch. A iel Zaamslag Neuzen Neuzen Hoek Philippine 5.35 7 40 1130 5.40 7 45 11 35 6 06 8 16 12 01 6 29 8 35 12 26 6 30 9 20 12 58 6 43 9 35 1 13 6 58 9 50 1 28 2 35 6 15 2 40 6 20 8 05 6 42 3 30 7 05 4 20 7 25 4 35 7 40 4 49 7 55 v Philippine 7 05 Hoek 7 20 a Neuzen 7 35 v Neuzen 7 40 Zaamslag 8 07 Axel 8 27 a Drie*ch 8 32 9 57 10 07 10 22 1130 12 12 15 12 20 1 36 150 2 05 3 02 3 '22 3 27 4 55 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 90 8 35 8 40 9 12 9 32 9 37 v Driesch, 5 30 7 40 11 30 2 35 6 15 Axel 5 85 7 45 11 35 2 40 6 20 Zaamslag 5 56 8 07 12 3 6 42 Rapenburg 6 10 8 21 12 14 3 13 6 55 Hengstdijk Groenendijk 6 20 8 31 12 24 3 22 7 04 6 30 8 41 12 34 S 8 7 13 Kleosterz. 6 35 8 46 12 39 3 34 717 a Walsoorden 6 41 8 52 12 45 3 39 7 22 v Walsoorden Klcosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel a Driesch. 7 20 11 15 210 6 06 7 30 7 26 1120 216 6 11 7 36 7 31 1125 2 20 615 7 41 7 41 1135 2 30 6 23 7 51 7 51 11 45 2 43 6 31 801 8 07 12 3 02 6 42 817 8 27 12 15 3 22 7 02 8 37 8 32 12 20 3 27 7 07 8 42 v Drie Schouwen 6 CO Weatdorpe Sa* van Gent Philippine Pyramide IJzendijke IJzendijke Schoondijke 6 15 6 36 7 02 7 28 7 40 8 00 8 23 8 34 12 21 8 54 12 36 9 20 1 05 9 52 10 23 10 38 10 33 11 02 136 2 01 213 214 2 35 f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. 3 29 710 3 45 7 25 V Schoondijke 8 28 12 31 2 51 4 18 7 42 a IJzendijke 8 46 12 70 313 4 51 8 02 V IJzendijke 5 30 913 12 52 408 b 15 8 80 Pyramide 5 43 9 26 107 4 25 5 27 8 45 Philippine 6 09 9 53 136 4.52 1,28 1» Sas van Gent 6 55 10 45 2 01 5 30 5 46 Westdorpe 715 1105 214 5 50 a Drie Schouwen 7 35 11 25 2 34 610 6 01 6 20 7 20 7 36 8' 2 6 32 8 50 v Driesehouwen 6 10 v Zuiddorpe 6 15 v Reodesluis(H.T.) 6 27 v Kruisstraat(B.T.) 6 19 a Moerbeke 6 27 9 40 9 45 9 57 9 49 9 57 12 25 12 30 12 42 12 34 12 42 3 30 3 35 3 47 3 39 3 47 v Moerbeke (B. T.) v Kruisstraat v Roodesluis (H. T.) v Zuiddorpe a Drieschouwen 7 30 7 40 811 819 8 26 1125 11 35 1205 ^213 12 19 135 1 45 216 2 24 2 31 4 25 4 35 5 06 5 14 5 21 V Breskens 8 35 12 10 3 37 6 45 V Hoofdplaat 9 12 40 4 02 711 1» Biervliet 9 15 12 55 415 7 25 Pyramide 9 25 105 4 24 7 36 TJaendijke 9 40 1 20 4 40 7 50 v IJzendijke Pyramide Biervliet v Hoofdplaat a Breskens 7 10 10 07 1 43 5 7 28 10 24 2 01 5 lg 7 35 10 34 210 6 23 7.51 1055 2 26 5 36 812 1125 2 55 6 05 v. Uzendijke 8 47 a, Veldaicht (Grens) 8 55 v- Veldzicht Grens) 3 3o 6 30 a. IJzendijke 9 910 3 45 355 6 35 645 bh ba be b v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 30 5 05 645 8 50 Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 08 „Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 33 707 9 16 Kloesterz. 6 35 9 1055 12 50 3 05 5 45 715925 a Wals. 6 40 9 05 11- 12 55 3 10 5 55 720 9 3C b Alleen ep werkdagen. c Zen- en Feestd en Feestd. 45 m. later. d Zon- en Feestd. 35 b bd b b be b Walz. 650 910 1116 105 330 606 732 940 Kloosterz. 65 915 1121 113 335610 737 9*5 Kuitaart, 704 92i 1130 123 K44 6I7 746 954 Terhole 712 932 11j8 133 352 625 754 1002 Hulst, 730 950 1156 1554(06 0 812 10i0 ba Marktdag Hulst 30 m. later. bc Zon min. later. be Marktd. Hulst 20 m later. Vliasingen t& 42 Middelburg f5 51 Goes f611 Vlake f6 23 Bergen op Zoom f6 49 Roosendaal +7 03 Roosendaal f713 Rotterdam beurs f8 11 a Rotterdam D. P. f819 a Den Haag H.8. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam C.S. 9 44 v P.ooseadaal f7 09 a Breda f7 29 'e Her logen hoseh a Btreeht G.S. v Nijmegen a Arnhem aS 05 a6 15 a6 49 a7 07 a7 58 a8 13 a8 40 a9 42 a9 50 10 22 10 57 11 14 8 45 9 07 9 67 10 58 1107 1141 al 12 b7 a7 22 b7 10 «7 41 b7 43 a7 54 bV 58 a8 19 b8 42 a8 33 b9 - d9 12 dl006 dlO 35 dll 30 931 10 06 1115 1 36 12 01 12 23 a9 18 a9 29 a9 49 alü 06 alO 51 all 09 11 24 12 3* 12 44 1 22 1 57 2 14 11 22 11 42 12 30 1 36 1 50 a2 23 1132 1141 12 17 12 33 118 136 al 52 a3 10 a3 17 3 52 4 27 444 al 46 «212 1 13 1 24 1 44 157 2 24 2 38 2 49 3 49 3 58 4 29 5 14 5 34 2 48 308 3 57 5 03 4 45 5 07 411 4 21 e3 04 441 c3 20 4 66 c4 03 5 39 c4 21 5 57 a4 53 d6 30 6 09 617 d7 28 6 52 d7 58 7 27 d8 3S 7 44 d8 58 4 46 6 17 5 44 Arnhem Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs Roosendaal Roosendaal Bergen op Zoom a Vlake Goes Middelburg a Vlisslugen 5 07 5 50 7 6 48 725 6 39 7 33 8 38 9 07 9 41 o O M 6 42 6 55 8 06 7 68 8 28 9 13 9 33 d6 45 d7 05 d7 45 8 38 d8 23 d8 47 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 812 8 22 9 24 9 32 10 Ot 10 47 1108 820 8 41 9 29 10 30 10 19 10 54 7 34 7 44 815 8 30 913 9 31 9 37 10 34 10 42 1122 1157 12 14 9 43 10 21 6 67 d8 35 7 22 d8 57 712 851 814 9 43 a5 46 6 50 8 59 10 29 a6 22 7 28 9 21 10 61 a 6 34 815 a 6 54 8 31 a 7 39 9 06 a4 56 b5 48 a 811 9 53 b5 56 a 8 20 9 39 a6 19 b7 35 a 9 24 10 49 a6 39 b7 46 a 9 38 1101 a7 02 b8 09 a 9 63 1116 a 7 48 b8 53 alO 23 1142 a8 11 b9 10 alO 36 11 64 a8 47 b9 44 alO 56 1214 a8 55 bi 62 all03 12 22 10 24 10 47 10 35 11 36 12 21 12 43 d 9 25 10 15 9 44 10 31 dlO 23 11 06 dl0 50 1151 10 44 dl 146 12 49 12 04 12 55 1 13 153 2 09 2 80 2 36 119 147 139 a217 2 58 3 40 ca 12 68 l! 15 11 31 12 06 12 43 12 52 2 14 f2 22 f2 38 f3 04 f816 f3 36 f3 44 4 29 517 5 38 2 45 3 01 3 36 a4 14 7 51 4 37 8 13 4 48 8 04 5 46 9 09 6 37 9 56 7 01 1017 4 15 7 45 4 al 8 01 5 06 8 36 6 48 9 12 5 62 9 21 7 01 1019 I b717 a7 17 10 29 422 a5 58 b7 38 «741 1044 6 05 a6 25 b8 21 a8 82 1118 6 22 a6 <J7 b8 37 a8 53 1125 6 58 a6 57 b9 09 a9 32 11 45 6 01 a7 06 b9 17 aH 41 1 63 28 Maart en 16 Mel. a Alleen op Dinsdags, d Treinen voor welker 2 46 3 32 3 64 120 1 40 2 23 2 52 a i 21 3 01 4 05 3 57 a533 4 02 a5 43 Ter Nenzen 615 10 58 2 04 5 02* Sluiskil 6 24 11 06 2 13 511 Axel 6 38 11 14 2 21 5 21 Kijkuit 6 41 11 21 229 5 28 it Hulst 6 53 11 33 2 40 5 42 a St. Nicelaas 7 13 11 40 2 50 5 8 T St. Nic. n. Antw a7 26 12 06 3 32 06 a Antwerpen a« '9 12 57 4 1 6 51 V St. Nic. n. Mech 8 30 12 09 3 06 60' aMseh len 9 33 1 OS 4 05 7 10 Mechelen 9 41 1 12 4 25 721 a Brussel 10 01 1 57 4 60 7 47 v Brussel a Mechelen v Mechelen a St. Nic. v Mech. v Antw. n. St. Nic. a St. Nic. v. Antw. v St. Nic n. Tern. Hulst Axel Sluiskil a Ter Neuzen Op Zon- en fe - tdsgen 17 minuten later. Vertrekt Zond :t 1 u'-r an 18 minuten later, b 's Zaterdags om 1 ertrekt van station Zuid en tijdt alleen op werkdagen. t 5 12 9 42 bl 15 6 52 6 06 10 08 I 2 6 18 610 10 21 1 56 6 23 7 19 11 32 2 58 7 24 612 11 14 2 04 7 06 7 15 12 04 2 54 7 45 7 25 12 10 311 7 48 8 20 1 03 4 8 44 8 27 1 11 4 08 8 53 8 36 1 19 4 16 9 8 46 1 28 4 25 9 09 8 53 1 37 4 34 9 18 1,01. V Neuzen 6 50 850 12 25 5 40 n Sluiskil 6 59 8 59 12 34 5 49 v Sluiskil Brug 7 03 9 03 12 38 5 53 Philippine 7 07 9 07 12 42 5 57 V Sas van Gent 7 20 9 20 12 55 610 V Selzaete 7 23 1101 12 i 2 6 10 V Gent Dp. 1 30 a Gent St. P. 8 07 11 41 146 6 55 V V 812 1154 151 7 05 a Brussel 9 01 12 55 2 35 8 07 Alleen op Zon- en Feestdagen. v Brussel a Gent St. P. Gent St. P. Gent Dp. Solzaete Sas van Gent Philippine Sluiskilbrug Sluiskil a Ter Neuzen 6 25 6 42 7 30 8 8 08 8 12 8 16 8 24 a Alleen op werkdagen. 7 12 8 45 3 48 6 58 815 11 04 4 57 7 34 8 23 12 01 5 02 8 06 8 39 1217 517 8 22 9 21 1 «6 20 9 12* 9 51 1 30 a6 50 9 41» 9 59 133 a6f8 910» 10 03 1 42 *7 02 9 54* 10 07 146 a7 06 9 58* 1015 1 54 a714 10 06* v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Station Alleen op werkdagen. 6 45 10 4 15 v. Hulst, Station 7 55 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamse 8 30 9 40 2 30 8 45 8 30 9.0 W erkdagen. NeuzenBorsselenVJiseinaen. Zondagen, Vertrek boot van Neuzen vm. 7 10 Aankomst Borsselen 7',30 Aankomst te Vlissingen 8,40 nm. Vertrek trein van Vlissingen 8^56 10,36 10,55 12,05 1.13 nm. 2. 2,20 a 3,30 Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 bi Verrek boot van Vlissingen 'ó,10 9,05 Aankomst Borsselen m 5,30 9,25 Aankomst te henzen 6,40 lü',35 Vertrek boot van Nenzen 6,06 10.25 12,— Aankomst te Hoedekenskerke 6,45 11.05 12^40 Vertr. tram vau Hoedekensk. 7,03 11.15 lï[57 Aankomst tram te Goes 7,25 11.39 al Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44 Vlissingen 8,11 11.54 2,09 12,58 1,05 1,25 2,35 3- 3.40 4,03 4,25 4.41 5.22 5,45 6,2a 6,37 7.01 4,55 5,15 6,25 6,52 2,38 4,- 4,'70 5,30 8,40 9,20 9,53 10,15 vm. 10,35 nm 7,40 10.55 8,- - 12,05 9,10 nm. 1,13 vm nm. 6,01 9,05 6 10 9,25 6,30 10,35 7,40 7,21 8.53 11,25 Aankomst trein van Roosendaal *',04 Vlissingen 7,39 Vertrek tram van Goes 8,27 Aankomst tram te Hoedekensk. 8,44 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,50 Aankomst te Neuzen 9^30 10,33 9,46 10,45 11,07 11,15 11,55 11,52 12 14 12,30 12, 3 1- 1,40 2,07 1,41 3,37 4- 4,10 4,50 6,35 4,39 6,41 7,03 7,10 7,a0 8,49 8,12 8,59 9,21 9,30 10,10 Vertrek boot van Walsoorden 6,50 9,1011,301,— 3,45 6 7,25 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,15 6 30 7,55 l0o5 vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,35 4 2- 6 40 8,— Aankomst te Vlake 7,35 9,55 12,20 1,45 4^30 6 50 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,33 1,57 4^66 i 33 8,30 Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,05 8,3211 18 Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2311 42 1,53 5,05 6 25 8,32 - Vlissingen 7,6410,06 1,57 4,56 8,30 Vertrek t-am van Vlake 8,- 10,251160 2,105 10 6,30 8.40 Aank'-ms» te Hansweert 8,10 10,35 12 2,20 6,20 6 40 8 50 Vertrek boot van Hansweert 610 8,1510,4012,16 2,2 6 30 6 40 8*5 Aankomst te Walzoorden 6 40 45 11 1012,45 2,55 6 7jlO 9,20 Aankomst trein te Vlissingen - 720 8. 5 110312,58 228 705 Vertrek boot van Vlis ngen 50 730 916 80 1,10 245 4— 520 710 Aankomst boot te B eakena 6>0 8— 94 12— 1,40 lf. 430 650 740 Vertrek boot van Bra 625 8S 10401220 Aankomst te Vlie8ia*> 666 860 11101250 Vertrek trein van VI ,mgen 7j2 856 1182 U3 2.— 320 4 5 606 750 2.30 35u 605 735 820 4il 615 662 840 6nm. 6.40 6,50 7.07 7,43 9.10 5 35 6,15 6,37 7,01 7,21 8,37 vm. 9,07 nm. 8 35 7,41 9,18 9,35 9.45 10 2d 812 8,43 9,05 9,15 9,66 7.— 7,30 7.40 T.50 7.58 8.63 6 10 6 40 1. 1,30 1.36 1.46 1.57 1,53 8.53 7.58 8.65 9.05 9.10 9.40 6.40 7.10 7.15 7.25 7.33 8,21 1.53 1.67 2.10 2.20 2.25 2,55 9 35 10 05 9 62 12 68 7,30 10,- 110 8,— 10,30 140 8.21 8.30 8.35 8.45 8.45 9.16 6,01 6,10 6,40 8,80 10,50 3 30 6,66 8.60 11,20 4 - 7,26 11,38 411 1,34

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4