Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. Engelsche domfnee's en caféhouders. Men weet dat de predikanten in Engeland en speciaal in Londen zich nog al eens op be paalde groepen van menschen gpecialiseeren. Zoo is er dominee A. W. Barkey van de kerk van St. Mary Magdalena in de Mas- singer Street te Londen, die op bepaalde Zondagmiddagen be paalde diensten voor caféhouders geelt. Dat heelt in LondeD schan daal verwekt. Men is een cam pagne tegen den predikant be gonnen, die men „kapelaan des duivels" noemt. En er gaat geen post voorbij, dat de pre dikant niet ettelijke brieven krijgt met de meest krasse ver wijten en scheldwoorden na tuurlijk aunonieme brieven. Doch de predikant, een po pulaire, opgeruimde figuur geeft geen kamp. Hoewel zelf een voorstander van de matigheids- beweging, keurt hy oie felle on christelijke campagne in naam van de „christelijke" drankbe strijding ten sterkste af en heeft by het plan zich er niet in het minst aan te storen. Ook arobt- genooten waarschuwen hem her haaldelijk. Zij kunnen natuur lijk niet ontkennen dat de chris telijke kerk er ook is voor caféhouders die zich behoorlijk gedragen, doch het kan nu een maal niet, dat men het openlijk al» medechristenen beschouwt. Zij zyn paiia's en de predikant, dia zich speciaal met hen inlaat en voor hun zielebeil wil zorgen, maakt zich onmogelijk en ver speelt alle kans op promotie. Maar het heil van hun ziel dan Zij hebben toch ook een ziel Zij hebben toch ook be hoefte aan geloof. En hoe als straks in Amerika al ge schiedt, de afschaffers de ver- koopers van sigaren te lijf gaan en als het straks tegen de thee en koffie gaataldus ds Bark- y. De collega's hebben natuurlijk daarop geen antwoord. Zij be schouwen ds. A. W. Barkey als een onpraciiscb man en gaan heen. En de predikant blijft belang stelling toonen voor dit deel zijner gemeente, al bevat dan ook de brievenbus dag aan dag annonieme brieven met allerlei insinuaties. Nuttige wenken. Weet ge dat ge vocht en schimmel vlekken van leder kunt verwijderen mr t vaseline? Weet ge dat ge roestig geworden nikkel weer blank kunt maken, door bet eerst een paar dagen in de vaseline te zetteD, daarna go d atwrijveD en poetsen met am moniak Weet ge dat ge bij het wasschen geen open handen zult krijgen, wan neer men de handen eenige dagen te voren inwrijft met een slappe oplossing van schellak in spiritus Weet ge dat ge, wanneer men zich soms heel driftig heeft gemaakt, geen voedsel noch alcohol moet ge bruiken, doch liefst bruispoeder of sodawater RECEPT B usselsch lof niet gevulde eieren (voor 4 personen) 1 Kg. Brus3elsch lof, 4 hard gekookte eieren, 80 gr. (4 alge streken eetlepels) boter, wat zout, peper en nootmuskaat, 1 thee lepel Maggi's Aroma. Maak de struikjes lof op de bekende wijze schooD en kook ze gaar in wat water met zout laat ze daarna op een vergiet fl nk droog uitlekken, maar houd ze intusschen warm (op een pan met wat water b v B°ie;d, terwyl de groente gaar wordt, de gevulde eieren. Snijd daarvoor de harde eieren door midden, hetzij in de lengte of in de breedte. Neem er voorzichtig de dooiers uit en wryf die tot een gelijk mengsel met de boter, de Maggi's Aroma en zooveel zout en kruiden als voor den smaak noodig blijkt. Vul de eiwithellten hoog op met dit mengsel. Stapel het lof op een verwarm den schotel, schik er de gevolde eieren omheen en presenteer den schotel dadelijk. o E«n bedelaar vroeg eens een filosoof om geld. „Ja", zeide de wyze man, „geld kan ik je onmogelijk geven, want dat heb ik zelf niet, maar ik kan je wel een goedeD raad geven". Waarop de bedelaar zei„Boud je goeden raad zelf maar. Wat kan |e goede raad nu waard zijn, als je het zelf tot niets gebracht hebt". o— "tv/T l o X3 E L Eï N "V jA. TV V E R. O E R Axel (Drie Schouwen) Terneuzen— Philippine. Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden Axel (Drie Schouwen)—Sas v Drie Schouwen 6(0 8 34 12 21 3 29 7 10 van Gent—IJzendijke. Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. Breskens—HoofdplaatPyramide. IJzendijkeVeldzicht (Grens). Stoomtram H nlstW ai zoorden VLISSINGEN—ROOSENDAAL. SPOORWEG SECKELEN-TERNEUZEN. Spoorweg Tor Neuzen— Gent. Auto-Ownibusdfenst Axel—Hulst Van af 4 October 1931 tot nadere aankondiging. Vlissingen—BorsselenNeuzen. NeuzenHoedckenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. WalzoordenHansweertV lake. Vlake—HansweertWalzoorden. VlissingenBreskens. Breskens—Vlissingen. De utnkomat der booten v Driesch. Axel Zaamslag a Neuzen v Neuzen v Hoek a Philippine 5.S5 7 40 11 SO 6.40 7 4B 11 35 6 05 810 12 01 6 29 8 35 12 26 6 30 9 20 12 58 6 43 9 35 113 6 £8 9 50 1 28 2 35 6 15 2 40 6 20 S 05 6 42 3 30 7 05 4 20 7 25 4 85 7 40 4 49 7 55 v Philippine 7 05 Hoek 7 20 a Neuzen 7 35 v Neuzen 7 40 Zaamslag 8 07 Axel 8 27 a Driesch. 8 32 9 57 10 07 10 22 11 30 12 12 15 12 20 1 36 1 50 2 05 2.0 3 02 3 22 3 27 4 56 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 9 12 9 32 9 37 Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosterz. Walsoorden v Walsoorden Kloosterz. Groenendijk Hengstdijk Rapenburg Zaamslag Axel a Driosch. 5 30 7 40 11 £0 2 35 615 5 35 7 45 11 35 2 40 6 20 5 56 8 07 12 - 3 6 42 6 10 8 21 12 14 3 13 6 55 6 20 8 31 12 24 3 22 7 04 6 30 8 41 12 34 33 7 13 6 35 8 46 12 39 3 34 7 17 6 41 8 52 12 45 3 39 7 22 7 20 11 15 210 6 06 7 30 7 26 11 20 2 16 6 11 7 36 731 11 25 2 20 615 7 41 741 11 35 2 30 6 23 7 51 7 51 11 45 2 43 6 31 801 8(17 12 3 02 6 42 817 8 27 1215 3 22 7 02 8 37 8 32 12 20 ■3 27 7 07 8 42 9 Westdorpe 6 15 8 54 12 36 3 45 7 25 V Sas van Gent 6 36 9 20 105 4 18 7 42 a 9 Philippine 7 02 9 52 136 4 51 8 02 r Pvramide 7 28 10 23 2 01 515 8 30 a IJzendijke 7 40 10 38 2 13 5 27 8 45 0 V IJzendijke 8 00 10 39 2 14 5 28 a Schoondijke 8 23 11 02 2 35 5 46 Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 5 30 5 43 6 09 6 55 715 7 35 8 28 8 46 913 9 26 9 53 10 45 1105 11 25 12 31 120 12 52 107 1 36 201 214 2 34 2 51 3 '3 408 4 2b 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8- 2 6 32 8 50 f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug. 610 |910 Drieschouwen 6 10 Zuiddorpe 6 15 Roodesluis(H.T.) 6 27 Kruisstraat(B.T.) 6 19 v v V a Moerbeke 6 27 9 40 9 45 9 57 9 49 9 57 12 25 12 30 12 42 12 34 1242 3 30 3 35 3 47 3 39 3 47 v Moerbeke (B. T.) v Kruisstraat v Roodei-lun- (H. T.) v Zuiddorpe a Drieschouwen 7 30 7 40 811 8 19 8 26 11 25 11 35 120 12 13 12 19 135 1 45 2 16 2 24 2 31 4 25 4 35 5 06 514 521 V Breskens 835 12 10 3 37 6 45 v IJzendijke 7 10 10 07 143 5 V Hoofdplaat 9 12 40 4 02 7 11 Pyramide 7 28 10 24 2 01 5 16 Biervliet 9 15 12 55 415 7 25 Biervliet 7 35 10 34 210 5 23 Pyramide 9 25 105 4 24 7 35 v Hnofdnlsat 7 61 1065 2 26 5 36 V IJzendijke 9 40 1 20 4 40 7 50 a Breskens 812 11 25 2 55 6 05 v, IJ sen dij ke 8 47 a. Veldzicht (Grens) 8 55 3 26 6 21 v. Veldzicht Grens) 9 3 45 6 35 3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45 b b ba be b v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 30 5 05 645 8 50 Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 (8 Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 33 707 9 16 Kloosterz. 6 35 9 1055 12 50 3 05 5 45 715 9 25 a V- alz 6 40 9 05 11- 1216 3 10 5 55 720 9 3C b bd v Walz. 650 910 Kloosterz. 65') 915 Kuitaart, 704 921 Terhole 712 932 a Hulst, 730 950 b b be b 1116 105 330 605 732 940 1121 113 335 610 737 945 1130 123 "44 6i7 746 954 lló8 1?3 352 625 754 1002 1156 1554 06 0 812 lOlO b Alleen op werkdageD. c Zon- en Feestd. ba Marktdag Hulst 30 m. later.bc Zon en Feestd. 45 m. later d Zon- en Feestd. 35 min. later. be Marktd. HuUt 20 m. laier. v Vlissingen tb 42 Middelburg f5 51 Goes -f-6 11 Vlake f6 23 Bergen op Zoom f€ 49 a Roosendaal +7 03 v Roosendaal +7 13 a Rotterdam beurs f8 11 a Rotterdam D. P. f8 19 a Den Haag H.S. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam C.S. 9 44 v Roosendaal +7 09 a Breda f7 29 's Hertogenbosch a Utrecht C.S. v Nfjmegen a Arnhem 86 05 al 12 b7 a9 18 a6 15 a7 22 b7 10 a9 29 a6 49 a7 41 b7 43 a9 49 a7 07 a7 54 bV58 alO 06 a7 63 a8 19 b8 42 alO 51 a8 13 a8 33 b9 - all 09 «8 40 d? 12 11 24 a9 42 12 34 a9 50 dlO 06 12 44 10 22 dlO 35 1 22 10 57 1 57 11 14 dll 30 2 14 8 45 931 11 22 9 07 10 06 11 42 9 57 11 15 12 30 1058 1 36 1 36 1107 12 01 1 60 11 41 12 23 a2 23 1132 11 41 12 17 12 33 118 1 36 al 52 a3 10 a3 17 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 1 13 1 24 1 44 157 2 24 2 38 2 49 3 49 3 58 4 29 5 14 5 34 2 48 3 08 3 57 5 03 4 45 5 07 e3 04 c3 20 c4 03 c4 21 4 11 4 21 441 4 56 5 39 5 57 a4 53 d6 30 6 09 6 17 d7 28 6 52 d7 £8 7 27 d8 35 7 44 d8 8 4 46 6 17 5 07 5 56 7 6 48 7 25 6 39 7 33 8 38 9 07 9 41 5 44 o O M 6 42 6 55 8 06 7 t8 8 28 9 13 9 33 d6 45 d7 05 d7 45 8 38 d8 23 d8 47 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 22 9 24 9 32 1001 10 47 11 C8 820 8 41 9 29 10 30 1019 10 54 7 34 744 8 15 8 30 9 13 9 31 9 37 10 34 10 42 1122 1157 12 '4 9 43 10 21 Arnhem NfjmegeD Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs Roosendaal Roosendaal Bergen op Zoom Vlake Goes Middelburg VUsslngen a6 46 a6 22 a456 6 60 728 bB 48 b6 56 a6 19 b7 85 a6 39 b7 46 a7 02 b8 09 a7 48 b8 53 alO 23 1142 158 a811 b910 alO 35 1154 J 2 09 a8 47 b9 44 al0 66 12 14 m 2 80 a8 55 b9 52 all 08 12 22 12 58 2 38 f Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op werkdagen, b Alleen op Zon- eu feestdagen, e Markt trein gebruik toeslagen verschuldigd zijn, 6 67 7 22 712 814 8 59 9 21 a 634 a 6 54 a 7 39 a 811 a 8 20 a 9 24 a 9 38 a 9 53 alO 23 alO 35 &10 56 all 03 d8 35 d8 57 8 51 9 43 10 29 10 51 815 8 31 9 06 9 53 9 39 10 49 1101 1116 1142 11 54 1214 1222 10 24 10 47 10 35 11 36 12 21 12 43 d 9 25 10 15 9 44 10 31 dlO 23 1106 dlO 50 1151 10 44 d 146 12 49 1204 12(5 t. 1 13 1 19 2 58 1 47 3 40 139 a2 17 2 46 4 29 1! 15 11 31 12 06 12 43 12 52 2 14 f2 22 f2 38 f3 04 f3 16 f3 86 f3 44 3 32 8 64 120 1 40 2 23 517 6 38 2 45 3 01 3 36 2 59 a4 21 3 01 4 05 3 67 a5 33 a4 14 4 37 448 5 46 6 37 7 01 4 15 4 al 506 6 43 5 52 7 51 813 804 9 09 9 56 10 17 7 45 8 01 8 36 9 12 9 21 7 01 1019 4 02 a5 43 b717 a7 17 10 29 4 22 a5 58 b7 38 a7 4l 10 44 5 05 a6 25 b8 21 a6 32 11 13 5 22 a6 37 b8 37 a8 63 11 25 5 53 a6 57 b9 09 a9 32 11 45 6 01 a7 06 b» 17 a9 41 11 53 26 Maart en 16 Mel. a Alleen op Dinsdags, d Treinen voor welker V Ter Neuzen 615 10 58 2 04 5 02* V Brussel t 5 12 9 42 bl15 6 52 tr rt Sluiskil 6 24 11 06 213 5 11 a Mechelen 6 06 10 08 1-2 6 13 Axel 6 33 11 14 221 5 21 r Mechelen 610 10 2) 156 6 23 Kijkuit 6 41 11 21 229 5 28 a 3t. Nic. v Mech. 7 19 11 32 2 58 7 24 Hulst 6 53 11 33 2 40 6 42 V Antw. n. St. Nic. 612 11 14 2 04 7 06 a St Nieolaas 7 13 11 40 2 50 5 8 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 St. Nie. n. Antw. a7 26 1206 3 32 6 06 V St. Nic n. Tern. 7 25 12 10 311 7 48 a Antwert en a8 9 12 57 4 1 6 5 1 11 Hulst 8 20 1 03 4 8 44 V St. Nic. n. Mech. 8 30 12 09 3 06 6 0'' ff Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 63 aMech len 9 33 1 03 4 05 7 10 11 Axel 8 36 1 19 4 16 9 r Mechelen 9 '1 112 4 25 7 2 11 Sluiskil 8 46 1 28 4 25 9 09 a Brussel 1001 1 57 4 50 7 47 a Ter Neuzen 8 53 1 37 4 34 918 a Op Zon- en feestdagen 17 minuten later. Vertrekt Zondags 1 unr en 18 minuten later, b 's Zaterdags om 1,01. f Vertrekt van station Zuid en rijdt alleen op werkdagen. v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine v Sas van Gent v Selzaete v Gent Dp. a Gent St. P. v a Brussel Alleen op 6 50 6 59 7 03 7 07 7 20 7 23 8 07 812 9 01 8 50 8 59 9 03 9 07 9 20 11 01 11 41 11 54 12 55 12 25 12 34 12 38 12 42 12 55 12 2 1 30 146 151 2 55 5 40 5 49 5 53 5 57 6 10 6 10 6 55 7 0) 8 07 v Brussel a Gent St. P. Gent St. P. Gent Dp. Selzaete Sas van Gent Philippine Slniskilbrng Sluiskil a Ter Neuzen 7 12 8 45 3 48 6 63 8 15 11 04 4 57 7 34 6 25 821 12 01 5 02 8 06 6 42 8 39 12 17 5 17 8 22 7 30 9 21 1 s6 20 9 12* 8 9 51 1 30 a6 60 9 42* 8 08 9 59 133 <68 9 f0* 8 12 10 03 1 42 «7 02 9 54* 8 16 10 07 1 46 a7 06 9 58* 8 24 1015 1 64 a7 14 IC 06* Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen. v. Axel, Wed. Gilfjamse a. Hulst, Station Alleen op werkdagen. 10 11 20 6 45 55 4 15 5 30 v. Hulst, Station Axel, Wed. Gilijamse 8 30 2 30 8 30 9 40 3 45 9 60 Werkdagen. Neuzen—Borsselen—Vllssineen. Zondagen. Vertrek boot van Neuzen vm. 7,10 Aankomst Borsselen 7,30 Aankomst te Vlissingen 8,40 Vertrek trein van Vlissingen 8,53 om. 10,35 10,55 12,05 1.13 2.— 2,20 8,30 4,11 Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 nm. Ven rek boot van Vlissingen 5,10 9,05 Aankomst Borsselen 5,30 9,25 Aankomst te Neuzen 6,40 10,35 Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12,3, Aankomst te Hoedekenskerke 6,45 11.05 12,40 3,40 Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 11.15 lv,67 4,03 Aankomst tram te Goes 7,25 11.39 1,21 4,25 Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44 4,41 Vlissingen 8,11 11.54 2,09 5,22 18,58 1,05 1,25 2,35 4,55 5,15 6,25 6,52 2,38 4, 4,-0 5 30 vm. 10,35 nm 7,40 10.55 8,- 12,05 9,10 nm. 1,13 vm. nm. 6,01 9,06 6 10 9,25 6,3') 10,35 7,40 5,45 8,40 6,25 9,20 6.37 9,63 7,01 10,15 7,21 8.53 11,25 Aankomst trein van Roosendaal 8,04 10,33 11,52 2,07 6,35 8,49 Vlissingen 7,39 9,46 12 14 1,41 4,39 8,12 Vertrek tram van Goes 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59 Aankomst 1 ram te Hoedekensk. 8,44 11,07 12, 3 4,7,03 9,21 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,50 11,15 1,— 4,10 7,10 9,30 Aankomst te Neuzen 9,30 11,55 1,40 4,50 7,50 10,10 Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,3,45 6 7,25 9 35 Aankomst, te Hansweert 7,20 9,4012,1,30 4,16 6 80 7,." 5 1016 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,10 1,35 4,2' 6 40 8, Aankomst te Vlake 7,36 9,5612,20 1.45-4,30 6 60 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,331,67 4,56 33 8,30 Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,05 8,32 11 13 Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2811 42 1,53 5,05 6,25 8,32 Vlissingen 7,6410,06 1,57 4,56 8,30 Vertrek Pam van Vlake 8,— 10,2511 60 2,10 5 10 6,30 8.40 Aank' mst te Hansweert 8,10 10,85 12 2,20 5,20 6.40 8,60 Vertrek boot van Hansweert 6 10 8,15 10,4012,16 2,2 6 30 6,40 6.50 Aankomst te Walzoorden 6 40 8,45111012,45 2,65 6_—7,10 9,20 Aankomst trein te Vlissingen 720 8(5 110312,58 228 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 730 915 1130 1,10 245 4— 520 710 Aankomst boot te B- eskens 620 8945 12— 1,40 316 430 560 740 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 Aankomst te Vlissingen 655 850 1110 12f0 Vertrek trein ran VUsslngen 712 866 1132 118 De booten wachten op treinen, indien dit de dienst toelaat. Is bö benadeling opgegeven 2.— 320 4f 5 606 750 2.30 850 605 735 820 411 515 652 840 vm. 6.nm. 6.40 6,50 7.07 7,43 9.10 5 35 6,15 6,37 7,01 7,21 8,37 vm. 9,07 nm. 8 35 7,41 9,18 9,85 9.45 10 25 812 8,43 9,05 9,15 9,55 7.— 1. 6.40 9 35 7,30 1,30 7.10 10 05 7.40 1.35 7.15 T.50 1,46 7.25 7.68 1.57 7.33 8.53 I, 53 8,21 8.63 1.53 8.21 7.58 1.57 8.30 8.55 2.10 8.35 9.05 2.20 8.45 6 10 9.10 2.26 8.45 6 40 9.40 2,55 9.16 9 62 12 58 6,01 7,30 10- 1 10 6,10 8,— 10,30 140 6,40 8,20 10,60 8 30 6,65 8,50 11,20 4 - 7,25 11,32 411 7,34

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4