Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsche
Tramweg-Maatschappij.
Engelsche domfnee's en
caféhouders.
Men weet dat de predikanten
in Engeland en speciaal in
Londen zich nog al eens op be
paalde groepen van menschen
gpecialiseeren. Zoo is er dominee
A. W. Barkey van de kerk van
St. Mary Magdalena in de Mas-
singer Street te Londen, die op
bepaalde Zondagmiddagen be
paalde diensten voor caféhouders
geelt.
Dat heelt in LondeD schan
daal verwekt. Men is een cam
pagne tegen den predikant be
gonnen, die men „kapelaan des
duivels" noemt. En er gaat
geen post voorbij, dat de pre
dikant niet ettelijke brieven
krijgt met de meest krasse ver
wijten en scheldwoorden na
tuurlijk aunonieme brieven.
Doch de predikant, een po
pulaire, opgeruimde figuur geeft
geen kamp. Hoewel zelf een
voorstander van de matigheids-
beweging, keurt hy oie felle on
christelijke campagne in naam
van de „christelijke" drankbe
strijding ten sterkste af en heeft
by het plan zich er niet in het
minst aan te storen. Ook arobt-
genooten waarschuwen hem her
haaldelijk. Zij kunnen natuur
lijk niet ontkennen dat de chris
telijke kerk er ook is voor
caféhouders die zich behoorlijk
gedragen, doch het kan nu een
maal niet, dat men het openlijk
al» medechristenen beschouwt.
Zij zyn paiia's en de predikant,
dia zich speciaal met hen inlaat
en voor hun zielebeil wil zorgen,
maakt zich onmogelijk en ver
speelt alle kans op promotie.
Maar het heil van hun ziel
dan Zij hebben toch ook een
ziel Zij hebben toch ook be
hoefte aan geloof. En hoe
als straks in Amerika al ge
schiedt, de afschaffers de ver-
koopers van sigaren te lijf gaan
en als het straks tegen de thee
en koffie gaataldus ds Bark- y.
De collega's hebben natuurlijk
daarop geen antwoord. Zij be
schouwen ds. A. W. Barkey als
een onpraciiscb man en gaan
heen.
En de predikant blijft belang
stelling toonen voor dit deel
zijner gemeente, al bevat dan
ook de brievenbus dag aan dag
annonieme brieven met allerlei
insinuaties.
Nuttige wenken.
Weet ge
dat ge vocht en schimmel vlekken
van leder kunt verwijderen mr t
vaseline?
Weet ge
dat ge roestig geworden nikkel
weer blank kunt maken, door
bet eerst een paar dagen in de
vaseline te zetteD, daarna go d
atwrijveD en poetsen met am
moniak
Weet ge
dat ge bij het wasschen geen
open handen zult krijgen, wan
neer men de handen eenige
dagen te voren inwrijft met een
slappe oplossing van schellak in
spiritus
Weet ge
dat ge, wanneer men zich soms
heel driftig heeft gemaakt, geen
voedsel noch alcohol moet ge
bruiken, doch liefst bruispoeder
of sodawater
RECEPT
B usselsch lof niet gevulde eieren
(voor 4 personen)
1 Kg. Brus3elsch lof, 4 hard
gekookte eieren, 80 gr. (4 alge
streken eetlepels) boter, wat zout,
peper en nootmuskaat, 1 thee
lepel Maggi's Aroma.
Maak de struikjes lof op de
bekende wijze schooD en kook
ze gaar in wat water met zout
laat ze daarna op een vergiet
fl nk droog uitlekken, maar houd
ze intusschen warm (op een pan
met wat water b v
B°ie;d, terwyl de groente gaar
wordt, de gevulde eieren. Snijd
daarvoor de harde eieren door
midden, hetzij in de lengte of in
de breedte. Neem er voorzichtig
de dooiers uit en wryf die tot
een gelijk mengsel met de boter,
de Maggi's Aroma en zooveel
zout en kruiden als voor den
smaak noodig blijkt. Vul de
eiwithellten hoog op met dit
mengsel.
Stapel het lof op een verwarm
den schotel, schik er de gevolde
eieren omheen en presenteer den
schotel dadelijk.
o
E«n bedelaar vroeg eens een
filosoof om geld.
„Ja", zeide de wyze man,
„geld kan ik je onmogelijk geven,
want dat heb ik zelf niet, maar
ik kan je wel een goedeD raad
geven".
Waarop de bedelaar zei„Boud
je goeden raad zelf maar. Wat
kan |e goede raad nu waard zijn,
als je het zelf tot niets gebracht
hebt".
o—
"tv/T l o X3 E L Eï N "V jA. TV V E R. O E R
Axel (Drie
Schouwen)
Terneuzen— Philippine.
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden
Axel (Drie Schouwen)—Sas
v Drie Schouwen 6(0 8 34 12 21 3 29 7 10
van Gent—IJzendijke.
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
Breskens—HoofdplaatPyramide.
IJzendijkeVeldzicht (Grens).
Stoomtram
H nlstW ai zoorden
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
SPOORWEG SECKELEN-TERNEUZEN.
Spoorweg Tor Neuzen— Gent.
Auto-Ownibusdfenst Axel—Hulst
Van af 4 October 1931 tot nadere
aankondiging.
Vlissingen—BorsselenNeuzen.
NeuzenHoedckenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
WalzoordenHansweertV lake.
Vlake—HansweertWalzoorden.
VlissingenBreskens.
Breskens—Vlissingen.
De utnkomat der booten
v Driesch.
Axel
Zaamslag
a Neuzen
v Neuzen
v Hoek
a Philippine
5.S5 7 40 11 SO
6.40 7 4B 11 35
6 05 810 12 01
6 29 8 35 12 26
6 30 9 20 12 58
6 43 9 35 113
6 £8 9 50 1 28
2 35 6 15
2 40 6 20
S 05 6 42
3 30 7 05
4 20 7 25
4 85 7 40
4 49 7 55
v Philippine 7 05
Hoek 7 20
a Neuzen 7 35
v Neuzen 7 40
Zaamslag 8 07
Axel 8 27
a Driesch. 8 32
9 57
10 07
10 22
11 30
12
12 15
12 20
1 36
1 50
2 05
2.0
3 02
3 22
3 27
4 56
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
9 12
9 32
9 37
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosterz.
Walsoorden
v Walsoorden
Kloosterz.
Groenendijk
Hengstdijk
Rapenburg
Zaamslag
Axel
a Driosch.
5 30
7 40
11 £0
2 35
615
5 35
7 45
11 35
2 40
6 20
5 56
8 07
12 -
3
6 42
6 10
8 21
12 14
3 13
6 55
6 20
8 31
12 24
3 22
7 04
6 30
8 41
12 34
33
7 13
6 35
8 46
12 39
3 34
7 17
6 41
8 52
12 45
3 39
7 22
7 20
11 15
210
6 06
7 30
7 26
11 20
2 16
6 11
7 36
731
11 25
2 20
615
7 41
741
11 35
2 30
6 23
7 51
7 51
11 45
2 43
6 31
801
8(17
12
3 02
6 42
817
8 27
1215
3 22
7 02
8 37
8 32
12 20
■3 27
7 07
8 42
9
Westdorpe
6 15
8 54
12 36
3 45
7 25
V
Sas van Gent
6 36
9 20
105
4 18
7 42
a
9
Philippine
7 02
9 52
136
4 51
8 02
r
Pvramide
7 28
10 23
2 01
515
8 30
a
IJzendijke
7 40
10 38
2 13
5 27
8 45
0
V
IJzendijke
8 00
10 39
2 14
5 28
a
Schoondijke
8 23
11 02
2 35
5 46
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
5 30
5 43
6 09
6 55
715
7 35
8 28
8 46
913
9 26
9 53
10 45
1105
11 25
12 31
120
12 52
107
1 36
201
214
2 34
2 51
3 '3
408
4 2b
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8- 2
6 32
8 50
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
610 |910
Drieschouwen 6 10
Zuiddorpe 6 15
Roodesluis(H.T.) 6 27
Kruisstraat(B.T.) 6 19
v
v
V
a Moerbeke
6 27
9 40
9 45
9 57
9 49
9 57
12 25
12 30
12 42
12 34
1242
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
v Moerbeke (B. T.)
v Kruisstraat
v Roodei-lun- (H. T.)
v Zuiddorpe
a Drieschouwen
7 30
7 40
811
8 19
8 26
11 25
11 35
120
12 13
12 19
135
1 45
2 16
2 24
2 31
4 25
4 35
5 06
514
521
V
Breskens
835
12 10
3 37
6 45
v IJzendijke
7 10
10 07
143
5
V
Hoofdplaat
9
12 40
4 02
7 11
Pyramide
7 28
10 24
2 01
5 16
Biervliet
9 15
12 55
415
7 25
Biervliet
7 35
10 34
210
5 23
Pyramide
9 25
105
4 24
7 35
v Hnofdnlsat
7 61
1065
2 26
5 36
V
IJzendijke
9 40
1 20
4 40
7 50
a Breskens
812
11 25
2 55
6 05
v, IJ sen dij ke 8 47
a. Veldzicht (Grens) 8 55
3 26 6 21 v. Veldzicht Grens) 9 3 45 6 35
3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45
b b ba be b
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 30 5 05 645 8 50
Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 (8
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 33 707 9 16
Kloosterz. 6 35 9 1055 12 50 3 05 5 45 715 9 25
a V- alz 6 40 9 05 11- 1216 3 10 5 55 720 9 3C
b bd
v Walz. 650 910
Kloosterz. 65') 915
Kuitaart, 704 921
Terhole 712 932
a Hulst, 730 950
b b be b
1116 105 330 605 732 940
1121 113 335 610 737 945
1130 123 "44 6i7 746 954
lló8 1?3 352 625 754 1002
1156 1554 06 0 812 lOlO
b Alleen op werkdageD. c Zon- en Feestd. ba Marktdag Hulst 30 m. later.bc Zon
en Feestd. 45 m. later d Zon- en Feestd. 35 min. later. be Marktd. HuUt 20 m. laier.
v Vlissingen tb 42
Middelburg f5 51
Goes -f-6 11
Vlake f6 23
Bergen op Zoom f€ 49
a Roosendaal +7 03
v Roosendaal +7 13
a Rotterdam beurs f8 11
a Rotterdam D. P. f8 19
a Den Haag H.S. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam C.S. 9 44
v Roosendaal +7 09
a Breda f7 29
's Hertogenbosch
a Utrecht C.S.
v Nfjmegen
a Arnhem
86 05
al 12 b7
a9 18
a6 15
a7 22 b7 10
a9 29
a6 49
a7 41 b7 43
a9 49
a7 07
a7 54 bV58
alO 06
a7 63
a8 19 b8 42
alO 51
a8 13
a8 33 b9 -
all 09
«8 40
d? 12
11 24
a9 42
12 34
a9 50
dlO 06
12 44
10 22
dlO 35
1 22
10 57
1 57
11 14
dll 30
2 14
8 45
931
11 22
9 07
10 06
11 42
9 57
11 15
12 30
1058
1 36
1 36
1107
12 01
1 60
11 41
12 23
a2 23
1132
11 41
12 17
12 33
118
1 36
al 52
a3 10
a3 17
3 52
4 27
4 44
al 46
a2 12
1 13
1 24
1 44
157
2 24
2 38
2 49
3 49
3 58
4 29
5 14
5 34
2 48
3 08
3 57
5 03
4 45
5 07
e3 04
c3 20
c4 03
c4 21
4 11
4 21
441
4 56
5 39
5 57
a4 53 d6 30
6 09
6 17 d7 28
6 52 d7 £8
7 27 d8 35
7 44 d8 8
4 46 6 17
5 07
5 56
7
6 48
7 25
6 39
7 33
8 38
9 07
9 41
5 44
o
O
M
6 42
6 55
8 06
7 t8
8 28
9 13
9 33
d6 45
d7 05
d7 45
8 38
d8 23
d8 47
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 22
9 24
9 32
1001
10 47
11 C8
820
8 41
9 29
10 30
1019
10 54
7 34
744
8 15
8 30
9 13
9 31
9 37
10 34
10 42
1122
1157
12 '4
9 43
10 21
Arnhem
NfjmegeD
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
Roosendaal
Roosendaal
Bergen op Zoom
Vlake
Goes
Middelburg
VUsslngen
a6 46
a6 22
a456
6 60
728
bB 48
b6 56
a6 19 b7 85
a6 39 b7 46
a7 02 b8 09
a7 48 b8 53 alO 23 1142 158
a811 b910 alO 35 1154 J 2 09
a8 47 b9 44 al0 66 12 14 m 2 80
a8 55 b9 52 all 08 12 22 12 58 2 38
f Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op
werkdagen, b Alleen op Zon- eu feestdagen, e Markt trein
gebruik toeslagen verschuldigd zijn,
6 67
7 22
712
814
8 59
9 21
a 634
a 6 54
a 7 39
a 811
a 8 20
a 9 24
a 9 38
a 9 53
alO 23
alO 35
&10 56
all 03
d8 35
d8 57
8 51
9 43
10 29
10 51
815
8 31
9 06
9 53
9 39
10 49
1101
1116
1142
11 54
1214
1222
10 24
10 47
10 35
11 36
12 21
12 43
d 9 25 10 15
9 44 10 31
dlO 23 1106
dlO 50 1151
10 44
d 146 12 49
1204 12(5
t. 1 13
1 19 2 58
1 47 3 40
139 a2 17
2 46 4 29
1! 15
11 31
12 06
12 43
12 52
2 14
f2 22
f2 38
f3 04
f3 16
f3 86
f3 44
3 32
8 64
120
1 40
2 23
517
6 38
2 45
3 01
3 36
2 59 a4 21
3 01 4 05
3 67 a5 33
a4 14
4 37
448
5 46
6 37
7 01
4 15
4 al
506
6 43
5 52
7 51
813
804
9 09
9 56
10 17
7 45
8 01
8 36
9 12
9 21
7 01 1019
4 02 a5 43 b717 a7 17 10 29
4 22 a5 58 b7 38 a7 4l 10 44
5 05 a6 25 b8 21 a6 32 11 13
5 22 a6 37 b8 37 a8 63 11 25
5 53 a6 57 b9 09 a9 32 11 45
6 01 a7 06 b» 17 a9 41 11 53
26 Maart en 16 Mel. a Alleen op
Dinsdags, d Treinen voor welker
V
Ter Neuzen
615
10 58
2 04
5 02*
V
Brussel
t 5 12
9 42 bl15
6 52
tr
rt
Sluiskil
6 24
11 06
213
5 11
a
Mechelen
6 06
10 08
1-2
6 13
Axel
6 33
11 14
221
5 21
r
Mechelen
610
10 2)
156
6 23
Kijkuit
6 41
11 21
229
5 28
a
3t. Nic. v Mech.
7 19
11 32
2 58
7 24
Hulst
6 53
11 33
2 40
6 42
V
Antw. n. St. Nic.
612
11 14
2 04
7 06
a
St Nieolaas
7 13
11 40
2 50
5 8
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
St. Nie. n. Antw.
a7 26
1206
3 32
6 06
V
St. Nic n. Tern.
7 25
12 10
311
7 48
a
Antwert en
a8 9
12 57
4 1
6 5 1
11
Hulst
8 20
1 03
4
8 44
V
St. Nic. n. Mech.
8 30
12 09
3 06
6 0''
ff
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 63
aMech len
9 33
1 03
4 05
7 10
11
Axel
8 36
1 19
4 16
9
r
Mechelen
9 '1
112
4 25
7 2
11
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 09
a
Brussel
1001
1 57
4 50
7 47
a
Ter Neuzen
8 53
1 37
4 34
918
a Op Zon- en feestdagen 17 minuten later.
Vertrekt Zondags 1 unr en 18 minuten later, b 's Zaterdags om 1,01.
f Vertrekt van station Zuid en rijdt alleen op werkdagen.
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
v Sas van Gent
v Selzaete
v Gent Dp.
a Gent St. P.
v
a Brussel
Alleen op
6 50
6 59
7 03
7 07
7 20
7 23
8 07
812
9 01
8 50
8 59
9 03
9 07
9 20
11 01
11 41
11 54
12 55
12 25
12 34
12 38
12 42
12 55
12 2
1 30
146
151
2 55
5 40
5 49
5 53
5 57
6 10
6 10
6 55
7 0)
8 07
v Brussel
a Gent St. P.
Gent St. P.
Gent Dp.
Selzaete
Sas van Gent
Philippine
Slniskilbrng
Sluiskil
a Ter Neuzen
7 12
8 45 3 48
6 63
8 15
11 04 4 57
7 34
6 25
821
12 01 5 02
8 06
6 42
8 39
12 17 5 17
8 22
7 30
9 21
1 s6 20
9 12*
8
9 51
1 30 a6 60
9 42*
8 08
9 59
133 <68
9 f0*
8 12
10 03
1 42 «7 02
9 54*
8 16
10 07
1 46 a7 06
9 58*
8 24
1015
1 64 a7 14
IC 06*
Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen.
v. Axel, Wed. Gilfjamse
a. Hulst, Station
Alleen op werkdagen.
10
11 20
6 45
55
4 15
5 30
v. Hulst, Station
Axel, Wed. Gilijamse
8 30 2 30 8 30
9 40 3 45 9 60
Werkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vllssineen.
Zondagen.
Vertrek boot van Neuzen vm. 7,10
Aankomst Borsselen 7,30
Aankomst te Vlissingen 8,40
Vertrek trein van Vlissingen 8,53
om.
10,35
10,55
12,05
1.13
2.—
2,20
8,30
4,11
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 nm.
Ven rek boot van Vlissingen 5,10 9,05
Aankomst Borsselen 5,30 9,25
Aankomst te Neuzen 6,40 10,35
Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12,3,
Aankomst te Hoedekenskerke 6,45 11.05 12,40 3,40
Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 11.15 lv,67 4,03
Aankomst tram te Goes 7,25 11.39 1,21 4,25
Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44 4,41
Vlissingen 8,11 11.54 2,09 5,22
18,58
1,05
1,25
2,35
4,55
5,15
6,25
6,52
2,38
4,
4,-0
5 30
vm. 10,35 nm 7,40
10.55 8,-
12,05 9,10
nm. 1,13
vm.
nm. 6,01
9,06 6 10
9,25 6,3')
10,35 7,40
5,45 8,40
6,25 9,20
6.37 9,63
7,01 10,15
7,21
8.53 11,25
Aankomst trein van Roosendaal 8,04 10,33 11,52 2,07 6,35 8,49
Vlissingen 7,39 9,46 12 14 1,41 4,39 8,12
Vertrek tram van Goes 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59
Aankomst 1 ram te Hoedekensk. 8,44 11,07 12, 3 4,7,03 9,21
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,50 11,15 1,— 4,10 7,10 9,30
Aankomst te Neuzen 9,30 11,55 1,40 4,50 7,50 10,10
Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,3,45 6 7,25 9 35
Aankomst, te Hansweert 7,20 9,4012,1,30 4,16 6 80 7,." 5 1016
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,10 1,35 4,2' 6 40 8,
Aankomst te Vlake 7,36 9,5612,20 1.45-4,30 6 60 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,331,67 4,56 33 8,30
Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,05 8,32 11 13
Aankomst trein van Roosendaal 7,4810,2811 42 1,53 5,05 6,25 8,32
Vlissingen 7,6410,06 1,57 4,56 8,30
Vertrek Pam van Vlake 8,— 10,2511 60 2,10 5 10 6,30 8.40
Aank' mst te Hansweert 8,10 10,85 12 2,20 5,20 6.40 8,60
Vertrek boot van Hansweert 6 10 8,15 10,4012,16 2,2 6 30 6,40 6.50
Aankomst te Walzoorden 6 40 8,45111012,45 2,65 6_—7,10 9,20
Aankomst trein te Vlissingen 720 8(5 110312,58 228 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 915 1130 1,10 245 4— 520 710
Aankomst boot te B- eskens 620 8945 12— 1,40 316 430 560 740
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220
Aankomst te Vlissingen 655 850 1110 12f0
Vertrek trein ran VUsslngen 712 866 1132 118
De booten wachten op treinen, indien dit de dienst toelaat.
Is bö benadeling opgegeven
2.— 320 4f 5 606 750
2.30 850 605 735 820
411 515 652 840
vm.
6.nm.
6.40
6,50
7.07
7,43
9.10
5 35
6,15
6,37
7,01
7,21
8,37
vm. 9,07 nm. 8 35
7,41
9,18
9,85
9.45
10 25
812
8,43
9,05
9,15
9,55
7.—
1.
6.40
9 35
7,30
1,30
7.10
10 05
7.40
1.35
7.15
T.50
1,46
7.25
7.68
1.57
7.33
8.53
I, 53
8,21
8.63 1.53 8.21
7.58 1.57 8.30
8.55 2.10 8.35
9.05 2.20 8.45
6 10 9.10 2.26 8.45
6 40 9.40 2,55 9.16
9 62 12 58 6,01
7,30 10- 1 10 6,10
8,— 10,30 140 6,40
8,20 10,60 8 30 6,65
8,50 11,20 4 - 7,25
11,32 411 7,34