Handen
ruw of stuk
Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Zeeuwsch-Vlaamsclie Tramweg-Maatschappij.
mensehen kiest, die de werke
lijke belangen nastreven.
Spr. vroeg ook waarom er
zoo'n haast is gemaakt met de
behandeling van de begrooting
zoodat hij daaraan niet eens heeft
kunnen deelnemen. Vroeger was
dat in Sept. of later en nu in
Aug. Zou daar iets achter ge
zeten hebben
Maar waartoe die intriges tegen
mij, nu men mij toch niet uit
den Raad kan houden Spr. zal
trachten het vertrouwen zijner
kiezers niet te beschamen.
De tijden zijn veranderd en de
menschen willen waarde voor
hun geld, daarom zou ook als
er voor de elf leden een vrije
keuze was, de Raad er heel
anders uitzien. Doch nu de
omstandigheden het zoo hebben
gewild, wenschte spr. niets andera
dan een goede verstandhouding
in den Raad en m°t ieder die
het goed meent om in samen
werking zooveel in ons vermogen
is den voorspoed onzer gemeente
te bevorderen.
De Voorz. zei een en ander
met belangstelling te hebben
aangehoord, doch niet op alles
te zullen antwoorden. Opgeval
len is spr., dat men nu eens den
democraat-Potter en dan weer
den conservatief-Potter hoorde
uit één mond, die deels bezui
niging wil en deels groote uit
gaven, zonder voldoenderekening
te houden met de geste van den
Raad of B. en W.
Aangaande de huizen achtte
spr. geen verdere bespreking
noodig. Meermalen heelt ook hij
namens B. én W. zijn teleur
stelling uitgesproken over den
gang van zaken, waar B en W.
buiten staaD, als blijkt dat de
menschen niet bekwaam zijn.
Dat ingezetenen dat werk niet
kregen, lag aan de inschrijving,
die 13500 hooger was van de
vaklui te St. Jaesteen. Ook over
het toezicht waren we niet
tevreden en dan wordt het
moeilijk.
De macadam is bij inschrijving
gekocht. Omdat inwalsen prac
tisch niet ging, zijn de steecen
boven op blijven liggen.
Dhr. Vael zei, dat dhr. Potter
blijk geeft geen kennis van ma
cadam ie hebbeD, anders zou hij
dat geen slakken noemen.
De begrooting is vroeg behan
deld zei de Voorz., omdat daar
op de verbouwing van het ge
meentehuis wachtte. We hebben
daarmede intusschen een com
pliment gekregen van den heer
Commissaris der Koningin bij
zyu jongste bezoek, omdat we
de eersten waren in de provincie.
Omtrent de crisis heeft dhr
de Potter kunnen zien, dat B.
en W. gedaan hebben wat kon
en ook de Raad, getuige het be
drag, dat voor werkverschaffing
is besteed. Ook nu hebben B.
en W niet afgewacht, maar heb
ben zonder aandrang van elders
een steunregeling voorgestelden
spr. hoopt in de toekomst op de
zelfde medewerking van den
Raad te mogen rekeueD, zooals
die tot heden is verleend om deD
nood te lenigen, waar die is en
niet, waar die uitgelokt wordt.
Omtrent de ambtenaren heeft
spr. versteld gestaan van de
verdachtmakingen hier geuit,
zonder nadere inlichtingen te
vragen. Spr. geeft de verzeke
ring, dat alle ambtenaren voor
100 pCt. hun aandeel leveren in
het hun opgedragen werk. Het
deed hem daarom genoegen
te hooren dat de Commissaris
zijn tevredenheid betuigde over
den stand van zaken ter secre
tarie, wat niet mogelyk zou zijn,
als de ambtenaren in hun plich
ten tekort schoten. Spr. acht
zich deskundig genoeg als oud
ambtenaar, om dat te kunnea
beoordeelen en daarom grieft
het hem, dat dhr. de Potter aan
spr. niet eerst eens enkele in
lichtingen vroeg, voor bij zjjn
beschuldigingen uitsprak, opdat
spr. erop zou hebben kunnen
wijzen. Het staat ieder Raads
lid vrij critiek uit te oefenen,
maar men moet bevoegd zijn.
Het is daarom ook, dat spr. het
dhr. de Potter nu nog niet kwa
lijk neemt, maar hem ter wille
zal zijn, als hij het vraagt. Maar
spr. waarschuwt toch ieder
raadslid met critiek en verdacht
making voorzichtig te zijn.
Dhr. de Potter wilde er niet
verder op ingaan, maar was nitt
bevredigd over den loop der
zakeu. Het kan beter en voor-
deeliger. Het is geen verdacht
making, maar wat hem op het
hart ligt moet er af. Spr. is
overtuigd, niet buiten zijn boekja
te zijn gegaan.
Hierna werd de vergadering
gesloten.
M1DDE3
ES KT V ANT VB R. V O E R
Terneuzen—Philippine.
Axel (Drie
Sebouwen)-
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Gent— IJzendjjke.
Drie Schouwen
(Axel)—Moerbeke.
Breskens—HoofdplaatPyramide,
IJzendyke-
-Veldzicht (Grens).
Stoom Iran* Hulst—Walzoorden.
VLISSIK GEN—ROOSENDAAL.
m
t Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op
werkdagen, b Alleen oi> Zon- en feestdagen, e Markttreia
gebruik toeslagen verschuldigd zijn,
SPOORWEG M ECHEL EN- TERNEUZEN.
Spoorweg Ter Neuzen—Gent.
Anto-Omnibusdienst Axel—Hulst.
Van af 4 October 1931 tot nadere
aankondiging.
Neuzen—Borsselen—Vlissingen.
Viissingen—BorsselenNeuzen.
NeuzenHoedekenskerke.
Hoedekenskerke—Neuzen.
W alzoordenHansweertVlake.
V lake—Hansweert—W alzoorden
Vlissingen—Breskens.
Breskens—Vlissingen.
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 2.— 320 425 606 750
Aankomst te Vli^iagen 665 850 1110 1260 2.30 860 605 735 820
Vertrek trein ra a Vlissingen 712 856 1182 118 411 515 662 840
De booten wachten op breinen, indien dit de dioast toelaat. Qo aakoys<t
1» bH benadeling oefetevae
weer zacht en heel met Purol.
V Driesch.
Axel
Zaamslag
a Neuzen
v Neuzen
v Hoek
a Philippine
5.35 7 40 11 30
5.40 7 45 1135
6 05 8 10 12 01
6 29 8 35 12 26
6 30 9 20 12 58
6 43 9 35 1 13
6 58 9 50 1 28
2 35 6 15
2 40 6 20
3 05 6 42
3 30 7 05
4 20 7 25
4 35 7 40
4 49 7 55
v Philippine 7 05
Hoek 7 20
a Neuzen 7 35
v Nenzen 7 40
Zaamslag 8 07
Axel 8 27
a Driesch, 8 32
9 57
10 07
10 22
11 30
12
12 15
12 20
136
150
2 05
2 30
3 02
3 22
3 27
4 5ó
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
9 12
9 32
9 37
Driesch. 5 30 7 40 11 30 2 35 6 15 v Walsoorden
Axel 5 35 7 45 11 35 2 40 6 20 Kloosterz.
Zaamslag 5 56 8 07 12 3 6 42 Groenendijk
Rapenburg 6 10 8 21 12 14 313 6 55 „Hengstdijk
Hengstdijk 6 20 8 31 12 24 3 22 7 04 Rapenburg
Groenendijk 6 30 8 41 12 34 3 31 7 13 „Zaamslag
K loosterz. 6 35 8 46 12 39 3 34 7 17 „Axel
Walsoorden 6 41 8 52 12 45 3 39 7 22 a Driesch.
7 20
1115
210
6 06
7 30
7 26
11 20
2 16
6 11
7 36
7 31
11 25
2 20
6 15
7 41
7 41
1135
2 30
6 23
7 51
7 51
11 45
2 43
6 31
801
8 07
12
3 02
6 42
817
8 27
1215
3 22
7 02
8 37
8 32
12 20
3 27
7 07
8 42
V
Drie Schouwen
6 CO
8 34
1221
3 29
710
Westdorpe
6 15
8 54
12 36
3 45
7 25
V
Schoondijke
8 28
1231
2 51
6 01
Sas van Gent
6 36
9 20
105
418
7 42
a
IJzendijke
8 46
12 f0
3 13
6 20
9
Philippine
7 02
9 32
1 36
4 51
8 02
V
IJzendijke
5 30
913
12 52
408
7 20
Pvramide
7 28
10 23
2 01
5 15
8 30
Pyramide
5 43
9 26
107
4 2b
7 36
a
IJzendijke
7 40
10 38
213
5 27
8 45
9
Philippine
6 09
9 53
1 36
4 52
8i2
V
IJzendijke
8 00
10 39
2 14
5 28
11
Sas van Gent
6 55
10 45
2 01
5 30
8 32
a
Schoondijke
8 23
1102
2 35
5 46
11
Westdorpe
7 15 1105
214
5 50
8 50
f Rijdt op verzoek door tot Axel-Brug.
a Drie Schouwen 7 35 11 25 2 34 610 f9 10
v Drieschouwen 6 10
V Zuiddorpe 615
V Roodeslais(H.T.) 6 27
v Kruisstraat(B.T.) 6 19
a Moerbeke 6 27
9 40
9 45
9 57
9 49
9 57
12 25
1230
12 42
12 3-4
1242
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
Moerbeke (B. T.)
v Kruisstraat
v Roodeiluis (H.
v Zuiddorpe
a Drieschouwen
T.)
7 30
7 40
811
8 19
8 26
11 25
11 35
12 05
12 13
12 19
135
145
216
2 24
2 31
4 25
4 35
5 06
514
5 21
v Breskens
8 35
12 10
3 37
6 45
v Hoofdplaat
9
12 40
4 02
711
Biervliet
915
12 55
415
7 25
Pyramide
9 25
105
4 24
7 35
T.Tznndijka
9 48
1 20
4 40
7 50
V
IJzendijke
710
10 07
1 43
5
11
Pyramide
7 28
10 24
2 01
5 15
11
Biervliet
7 35
10 34
210
5 23
V
Hoofdplaat
7 51
10 55
2 26
5 36
a
Breskens
812
1125
2 55
6 05
Uzendijke 8 47
V eldzicht (Grens) 8 5ó
3 25 6 21
3 35 6 30
Veldzicht Grens") 9 3 45 6 35
IJzendijke 9 10 3 55 6 45
v.
a.
b b ba be b b
v Hulst 6 8 25 1020 1215 2 30 5 05 645 8 50 v Walz. 660
„Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 C8 Kloosterz. 655
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 83 707 9 16 Kuitaarl, 704
Kloosterz. 6 S5 9 1055 12 60 3 06 5 45 715 9 25 „Terhole 712
a Walz. 6 40 9 0511— 12 55 3 10 5 55 720 9 3C a Hulst, 730
bd b b be b
910 1116 105 3*0 605 732 940
915 1121 113 335610 737 945
924 1130 123 344 617 746 954
932 1138 133 352 625 754 1002
950 1156 155 410 610 812 1020
b Alleen op werkdagen. c Zon- en Feestd. ba Marktdag Hulst 30 m. later. bc Zon
en Feestd. 45 m. later. d Zon- en Feestd. 35 min. later, be Marktd. Huht 20 m. later.
v Vlissingen 45 42
Middelburg f5 51
Goes -j-6 11
Vlake f6 23
Bergen op Zoom -j-6 49
a Roosendaal +7 08
v Roosendaal +7 13
a Rotterdam beurs f8 11
a Rotterdam D. P. -j-8 19
a Den Haag H.S. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam C.S. 9 44
v Roosendaal +7 09
a Breda -j-7 29
's Hertogenbosch
a Utrecht G.S.
v Nijmegen
a Arnhem
11 32 1 13 411
11 41 1 24 4 21
12 17 144 e3 04 4 41
12 33 1 57 c3 20 4 56
1 18 2 24 e4 03 5 39
1 36 2 38 c4 21 5 57
al 52 2 49 a4 53 d6 30
a3 10 3 49 6 09
a3 17 3 58 6 17 d7 28
3 52 4 29 6 52 d7 58
4 27 5 14 7 27 d8 38
4 44 5 34 7 44 d8 68
al 46 2 48 4 46 6 17
a212 3 08 5 07 6 39
3 57 5 56 7 33
5 03 7 8 38
4 46 6 48 9 07
6 07 7 25 9 41
86 05
al 12 b7
a9 18
a6 15
a7 22 b7 10
a9 29
a6 49
a7 41 b7 43
a9 49
a7 07
a7 54 bV 58
alO 06
a7 53
a8 19 b8 42
alO 51
a8 13
a8 33 b9 -
all 09
«8 40
d9 12
11 24
a9 42
12 36
a9 50
dl006
12 44
10 22
dlO 35
1 22
10 67
1 57
11 14
dll 30
2 14
8 45
931
1122
9 07
10 06
11 42
9 57
1115
12 30
10 58
1 36
1 36
11 07
12 01
1 60
1141
12 23
a2 23
5 44
o
O
W
6 42
6 55
8 06
7 58
8 28
9 13
9 33
d6 45
d7 05
d7 45
8 38
d8 23
d8 47
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 22
9 24
9 32
10 01
10 47
1108
8 20
8 41
9 29
10 30
10 19
10 54
7 34
744
8 15
8 30
9 13
9 31
9 37
10 34
10 42
1122
1157
12 14
9 43
10 21
Arnhem
Nymegen
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
Roosendaal
Roosendaal
Bergen op Zoom
Vlake
Goes
Middelburg
Vlissiugeu
a& 46
a6 22
a4 56
a6 19
66 39
67 02
a7 48
a811
a8 47
a8 55
6 50
7 28
b6 48
b6 56
b7 85
b7 46
b8 09
b8 53
b9 10
b9 44
b9 52
6 67
7 22
712
814
8 59
9 21
6 34
6 54
7 39
811
8 20
9 24
9 38
a 9 63
alO 23
alO 36
alO 56
allOS
d8 35
d8 57
851
9 43
10 29
10 51
815
8 31
9 06
9 53
9 39
10 49
1101
1116
1142
11 64
1214
12 22
10 24
10 47
10 35
11 36
12 21
1243
d 9 25 10 15
9 44 10 31
dlO 23 1106
dl 0 50 1151
10 44
d 146 12 49
12 04 12 56
h 1 13
163
2 09
2 80
2 38
119
147
1 39 a2 17
2 46 4 29
258
3 40
12 58
1! 15
11 31
12 06
12 43
12 52
2 14
+2 22
+2 38
+3 04
+316
+3 36
+3 44
3 32
3 54
120
1 40
2 23
517
5 38
2 45
3 01
3 36
a4 14
4 37
448
5 46
6 37
7 51
813
8 04
9 09
9 56
7 01 10 17
4 15 7 46
2 69 al 21
3 01 4 05
3 67 a533
4 al
5 06
5 43
5 62
8 01
8 36
9 12
9 21
7 01 1019
4 02 a5 43 b7 17 a7 17 10 29
4'22 a5 58 b7 38 a7 4l 1044
6 05 a6 25 b8 21 a8 32 11 13
6 22 a6 37 b8 37 a8 63 11 25
6 53 a6 57 b9 09 a9 32 1145
6 01 a7 06 b9 17 a9 41 1163
28 Maart eü 16 Mei. a Alleen op
Dinsdags, d Treinen voor welker
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St Nicolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerfen
v St. Nic. n. Mech.
a Mech leu
v Meehelen
a Brussel
a
615
6 24
6 33
6 41
6 53
7 13
a7 26
a8 '9
8 30
9 33
9 «1
10 01
2 04
213
2 21
2 29
2 40
2 50
3 32
4 13
3 06
4 05
4 25
4 50
10 58
11 OS
11 14
11 21
11 33
11 40
12 06
12 57
12 09
1 03
1 12
1 57
Op Zon- en feestdagen 17 minutan later.
Vertrekt Zondags 1 uur en 18 minuten later, b 's Zaterdags om
Vertrekt van station Zuid en rijdt alleen op werkdagen.
5 02*
v
Brussel
5 12
9 42 bl 15
5 52
5 11
a
Meehelen
6 06
10 08
112
613
5 21
V
Meehelen
6 10
10 25
156
6 23
6 28
a
St. Nic. v. Mech.
7 19
11 32
2 58
7 24
5 42
V
Antw. d. St. Nic.
612
1114
2 04
7 06
6 f8
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
6 06
V
St. Nic n. Tern.
7 25
12 10
311
7 48
6 51
11
Huls»
8 20
103
4 -
8 44
6 09
11
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
7 10
11
Axel
8 36
1 19
4 16
9
72J
11
Sluiskil
8 46
1 28
4 25
9 09
7 47
a
Ter N euzen
8 53
137
4 34
9 18
1,01.
v Neuzen 6 50 8 53 12 25 5 40 v Brussel
Sluiskil 6 59 8 59 12 34 5 49 a Gent St. P.
Sluiskil Brug 7 03 9 03 12 38 5 53 Gent St P. 6 25
Philippine 7 07 9 07 12 42 5 57 Geat Dp. 6 42
v Sas van Gent 7 20 9 20 12 6a 610 Selzaete 7 30
v Selzaete 7 23 11 01 1212 6 10 „Sas van Gent 8
v Gent Dp. 1 30 Philippine 8 08
a Gent St. P. 8 07 11 41 146 6 55 Slniskilbrng 8 12
v 812 11 54 151 7 03 Sluiakil 816
a Brussel 9 01 12 55 2 55 8 07 a Ter Neuzen 8 24
Alleen op Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen.
7 12
815
8 2*
8 39
9 21
9 51
9 59
10 03
10 07
1015
8 45
11 04
1201
12 17
1
3 48
4 57
5 02
517
a6 20
1 30 a6 50
1 38 a6 f 8
1 42 a7 02
1 46 a7 06
1 54 a7 14
6 53
7 34
8 06
8 22
9 12*
9 42*
9 tO*
9 54*
9 58*
10 06*
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst. Station
Alleen op werkdagen.
6 45 10415 v. Hulst, Station
7 55 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilyamse
8 30
9 40
2 30
3 45
8 30
90
Werkdagen,
Zondagen,
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borsselen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
7,10 10,85
7,30 10,55
8,40 nm. 12,05
8,5*5 1,13
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 bh
Vartrek boot van Vlissingen 5,10 9,05
Aankomst Borsselen 5,30 9,25
Aankomst te Neuzen 6,40 10,35
2.—
2,90
3,30
4.11
12,58
1,05
1,25
2,35
Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12,— 3,— 5,45
Aankomst te Hoedekenskerke 6,45 11.05 12,40 3,40 6,25
Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 11.15 12,57 4,03 6,87
Aankomst tram te Goes 7,25 11.39 1,21 4,25 7,01
Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44 4,41 7,21
Vlissingen 8,11 11.54 2,09 5,22 8.53
6,35
4,39
6,41
7,03
7,10
7,60
4,55
5,15
6,25
6,52
2,38
4-
4,20
5,30
8,40
9,20
9,63
10,15
11,25
8,49
8,12
8,59
9,21
9,30
10,10
Aankomst trein van Roosendaal 8,04 10,33 11,52 2,07
Vlissingen 7,39 9,46 12 14 1,41
Vertrek tram van Goes 8,27 10,45 12,30 3,37
Aankomst tram te Hoedekensk. 8,44 11,07 12,cj3 4,
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,60 11,15 1,— 4,10
Aankomst te Neuzen 9,30 11,55 1,40 4,50
Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,— 3,45 6 7,25 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,40 12,— 1,30 4,16 6 30 7,; 5 10 05
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,35 4,2u 6 40 8,—
Aankomst te Vlake 7,35 9,5512,201,45 4,30 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,331,67 4 56 7 33 8,30
Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,06 8,32 11 13
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek t*-am var. Vlake
Aankomst te Hansweert
Vertrek boot van Hansweert
Aankomst te Walzoorden
7,48 10,2311 42
7,6410,06
8,- 10,25 11 50
8,10 10,35 12 -
6 10 8,15 10,40 12,15
6 40 8,46 11.1012,45
1,53 5,05 6,25 8,32
1,57 4,56 8,30
2,10 5 106.30 8,40
2,20 5,20 6.40 8,60
2,25 6 30 6,40 6,50
2,65 6 7,10 9,20
Aankomst trein te Vlissingen 720 8*5 110312,58 228 705
Vertrek boot van VlissiDgeu 550 730 916 1130 1,10 245 4— 520 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 316 430 660 740
vm. 10,35 nm 7,40
10,55 8,-
12,06 9,10
nm. 1,13
vm.
nm.6,01
9,06 .6 10
9,26 6,30
10,35 7,40
vm.
6nm.
6.40
6,50
7.07
7,43
9.10
5 36
6,15
6,37
7,01
7,21
8,37
vm
9,07
7,41
9,18
9,35
9.45
10 25
nm.
8 35
812
8,43
9,05
9,15
9,66
7.—
7,30
7.40
T.50
7.58
8.53
6 10
6 40
7,30
8-
1,
1, 30
1.35
1.46
1.57
1,53
8.53
7.68
8.55
9.05
9.10
9.40
6.40
7.10
7.15
7.25
7.33
8,21
1.53
1.57
2.10
2.20
2.26
2,55
9 35
10 05
9 62 12 58
10,-
10,30
110
140
8.21
8.30
8.35
8.45
8.45
9.16
6,01
6,10
6,40
8,20
8.60
10,50
11,20
11,32
§30 ö,6Ê
4 - 7,25
411 7,34
do. buots S