Stoombootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwseh-Vlaanisclie Tramweg-Maatschappij.
I 209
I
o—
M IDDB
E3 1ST "V -A. 3NT V E n V O E! R
Axel (Drie
Schouwen)
—Walsoorden.
VLISSINGEN—ROOSENDAAL.
HPOOBWE* MECHELBN- TERNEUZEN.
r
Van af 4 October 1931 tot nadere
Werkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlissiugen.
aankondiging.
L-
Breskens—VUsslngen.
Chineische rechtspraak.
Officieel zijn in Korea wel
rechter», maar in werkelijkheid
worden de meeste vergrijpen
door het volk zelf naar lyns-ju-
stitie berecht. Speciaal in lief
desaangelegenheden wordt nooit
een beroep op den rechter gedaan
maar vellen de betrokkenen en
hun familie zelf vonnis over de
genen, die tegen de wetten der
liefde gezondigd hebben.
Zulk een geval deed zich eens
in de nabijheid van Seoel voor.
De jonge Koreaan Tsjoo Soain
had de liefde zijner landgenoote
Li veroverd. Edoch, de betrek
kingen tusschen beiden waren
niet laDg van duur, Tsjoo ver
liet Li en trok naar elders, Li
huwde kort daarop met een ander.
Toen Tsjoo terugkeerde en 't
verleden wilde voortzetten, waar
bij het had afgebroken, wees Li
hem ijskoud at. Tsjoo wachits
toen een gunstig oogenblik af,
en mishandelde zijn vroegere
verloofde. Deze nam kort daarop
wraak voor den haar aaugedanen
smaad en doodde haar overwel
diger in zijn slaap. De bloedver
wanten van d«u jongen man
daagden Li voor de ly>chrecht-
bank, en naar oud gebruik wriden
de zes oudsten tot rechters be
noemd. flet vonnis luidde:
„Oog om oog, taud om tand
Li moet levend met den vermoor
de samen begraven worden".
En dadelijk werd de executie
voltrokken. De ongelukkige werd
naar het open graf gebracht, eo
ééu der „rechters" sloeg haar
met een Ruuppel op het hootd.
Bewusteloos stortte de vrouw
in het grat, dat daarna dichtge-
worpen werd. Toen de autori
teiten van het geval hoorden,
werden de zes rechters gearres
teerd. Het grat werd ijlings ge
opend, maar de bedelvene bleek
reeds gestikt. Alle zes lynchrech-
ters zijn ter dood veroordeeld.
^oor de huisvrouw.
Nuttige wenken.
Een oude rarapluie kan een
heel stuk opgeknapt worden door
afborstelen met een oplossing van
ammonia in warm water.
Blikjes openmaken is, zelf als
men een busopener beeft, niet
ieders werk. Maar dat kan het
wpI wordeD, als men den weg
maar weef. Dikwijls maakt men
boven in het deksel van de bus
een gat en snijdt een ronde plak
blik uit het deksel. Gevolg een
rafelige, onoogelijke en lastige
rand. Nu gaan we bet anders
dern. Lag het blik op zijn kant
en steekt de punt van den bus
opener vlak onder den rand op
den naad. Zet het blik nu weer
overeind en snijdt het verder als
gewoonlijk. Nu snydt men dus
den heulen bovenkant van het
blikje r af. Let eens op, t oe
keurig en handig dat gaat.
Heeft U „lastig sc ienkende"
theepot Loopt de thee langs
den tuit naar benoden. bij het
inschenken ec lijkt morsen daar-
deor bijna onvermijdelijk Pro
beer U dan eens een klein beetje
boter om het tuitje te snoeren.
Dit heeft al heel wat gemors
verholpen.
tokvisch-schotel
Stokviïch neemt van eudsber
een eereplaats in onder onze
nationale wiutergerecbten, hetzij
we ze gebruiken in ds« vorm
van het bekende „stokvischmaai'
met zijn onderdeelen stokvisch,
rijst, aardappelen, gefruite uien
en mosterdsaus, hetzij we de
voorkeur geven aan de „pan-
vi8ch", die ons kant en klaar
alle bestauddeelen doorééo, ge
mengd op het bord brengt.
De huisvrouw, die haar tijd
weet in te deeleD, zal het zoo
inrichten, dat deze twee stok-
viich-mogelykheden elkaar op
volgen heett ze het daarom den
eersten dag wat drukk»r met het
verzorgen van de vijf verschillen
de onderdeelen, den twe den dag
kost de bereiding van den maal
tijd haar bijzonder weinig tijd,
immers ze heeft niets anders te
doen dan het mengsel van alle
resten (viscb, rijst, aardappelen,
uien en saus) op smaak af te
maken met wat mosterd en wat
peper, terwijl ze bet op de juiste
mate van samenhang brengt door
wat bouillon (eenvoudig verkre
gen door het oplossen van een
Maggi's Bouillonblokje in wat
kokend water). In een vuurvasten
schotel in den oven gezet be
strooid met wat paneermeel en
bedropen met wat gesmolten bo
ter wordt de panvisch van
zelf warm en smakeiijk maar
ook eenvoudig in een groote pan
op een zacht vuur een tijdlang
„gestoofd", zal het gerecht zijn
weg naar de diverse magen wel
vinden.
-o—
Laten wij menschen zijn, om
Christen te kunnen worden.
Ds. Sirks.
Terneuzen— Philippine.
Drieaeh.
Axel
Zaamslag
Non zen
Neuzen
Mock
Philippine
Axel (Drie
5.35 7 40 11 30
5.40 7 45 11 35
6 05 8 16 12 01
6 29 8 35 12 26
6 30 9 90 12 58
6 43 9 35 1 13
6 58 9 50 1 28
Sebouwen)-
2 35 6 16
2 40 6 20
3 05 6 43
3 30 7 05
4 20 7 25
4 85 7 40
4 49 7 55
v Philippine 7 05
Hoek 7 20
a Neuzen 7 35
v Neuzen 7 40
Zaamslag 8 07
Axel 8 27
a Drieseh. 8 32
9 57
10 07
10 22
11 30
12
1215
12 20
136
1 50
2 05
2:0
3 02
3 22
3 27
4 55
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
9 12
9 32
9 37
Briesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kl-resterz.
Wals «orden
5 30
7 40
11 30
2 3.5
615
V
Walsoorden
7 20
11 15
2 10
6 06
7 30
5 85
7 45
1135
2 40
6 20
Kloosterz.
7 26
11 20
2 16
6 11
7 36
6 56
8 07
12 -
3
6 42
Groenendijk
731
11 25
2 20
6 15
7 41
6 10
8 21
12 14
3 13
6 55
Hengstdijk
7 41
11 35
2 30
6 23
7 bl
6 20
8 31
12 24
3 22
7 04
Rapenburg
7 51
11 45
2 43
6 31
801
6 30
«41
12 34
,3 31
7 13
Zaamslag
8 07
12
3 02
6 42
817
«85
8 46
12 39
3 34
717
Axel
8 27
12 15
3 22
7 02
»3<
6 41
8 52
12 45
8 39
7 22
a
Drirsch.
8 32
12 20
3 27
7 07
8 42
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Went IJzend(Jkc.
V
Drie Behouwen
6 00
8 34
12 21
3 29
7 10
W estderpe
6 15
8 54
12 36
3 45
7 25
V
Bas van Geut
6 36
9 20
105
4 18
7 42
a
Philippine
7 02
9 32
136
4 51
8 02
V
Pvramide
7 28
10 23
2 01
515
8 30
ji
a
IJzendijke
7 40
10 38
2 13
5 27
8 45
n
V
IJzendijke
8 00
10 39
214
5 28
a
Schoondijke
8 23
11 02
2 35
5 46
a
f Rijdt op verzeek door tet Axel-Brug.
Schoondijke
IJzendijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Sas van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
5 30
5 43
6 09
6 55
7 15
7 35
8 28 12 31
8 46 12 f0
913 1252
9 26 107
9 53
10 45
1105
11 25
136
201
214
2 34
2 51
3 13
408
4 25
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
812
8 32
8 50
610 f9 10
Drie Scheuwen (Axel)—Moerbeke.
v Drieschouwen 6 10
v Suidderpe 6 15
v Reedeslui»(H.T.) 6 27
v Kïttieswaat(B.T.) 6 19
a Moerbeke 6 27
9 40
9 4»
9 57
9 49
9 57
12 25
12*0
12 42
12 34
12 42
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
T Moerbeke
r Kruisstraat
v Roodeslui» (H.
v Zuidderpe
a Drieschouwen
fB. T.)
T.)
7 30
7 40
811
819
8 26
11 25
1135
12 0i
12 13
12 19
135
1 45
2 16
2 24
2 31
4 25
4 35
5 06
514
5 21
BreskensHoofdplaatPy ramide.
V
Breskens
6 35
12 10
3 37
6 45
v IJzendijke
710
10 07
1 43
5
V
Hoofdplaat
9
12 40
4 02
Til
Py ramide
7 28
10 24
2 01
5 15
Biervliet
9 15
12 55
4 15
7 25
Biervliet
7 35
1# 34
210
5 23
Pv ramide
9 25
1 05
4 24
7 35
v HnefdniRat
7 51
10 65
2 26
5 36
lJcanaUjke
9 4#
1 20
4 40
7 60
a Breskens
812
1125
2 65
6 05
v. IJzendijke 8 47
a. Veldzicht (Grens) 8 5»
IJzendijkeVeldzicht (Grens).
3 26 6 21 v. Veldsieht Grensl 9— 3 4a 6 35
3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45
Stoomtram HulstWalzoerdcn.
bh ba be b b bd
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 30 5 05 645 8 50 v Walz.
Terhele 6 18 8 431038 1233248523 7—908 Kloosterz.
K nitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 S3 707 9 16 Kuitaart,
Kleeeterz. 6 15 9 1065 12 50 3 05 5 45 715 9 25 Terhole
a Walz 6 4# 9 05 1112153 10 5 55 720 9 3C a Hulst,
650 910 1116
655 915 1121
704 921 1130
b he b
105 380 606 732 940
113 335 610 737 945
123 344 617 746 954
712 932 1138 133 352 625 754 1002
730 950 1156 155 410 610 812 1010
b Alleen op werkdagen. c Zon- en Feestd. ba Marktdag Hulst 30 m. later. bc Zon
en Feestd. 45 m. later. d Zon- en Feestd. 35 mi», later. be Marktd. Hukt 20 m. later.
v Vlissingen t5 42
Middelbmrg f5 51
Gees f6 11
Vlake f6 23
Bergen ep Zoom f6 49
a Roosendaal +7 03
v Roosendaal +7 13
a Rotterdam beurs f8 11
a Rotterdam D. P. f8 19
a Den Haag H.S. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam C.8. 9 44
v Roosendaal f7 09
a Breda f7 80
's Hertogenboseè
a Utrecht C.3.
v Nfjmegen
a Arnhem
»S 06
a6 15
a6 49
a7 07
a7 53
aS13
a8 40
aft 42
a9 50
10 22
10 57
11 14
845
9 07
9 67
1058
1107
11 41
a« 12 b7
a7 22 b7 10
a7 41 b7 43
»7 54 bV 58
a8 19 b8 42
a8 33 b9 -
d9 12
dl0 06
dlü 35
dll 30
931
10 06
11 15
1 86
12 01
12 23
a9 18
a9 29
a9 49
alO 06
alO 51
all 09
11 24
12 36
12 44
1 22
1 57
2 14
11 22
11 42
12 30
1 36
1 60
a2 23
11 32
1141
12 17
12 33
118
1 36
al 52
a3 10
a3 17
3 52
4 27
4 44
al 46
a2 12
113
1 24
1 44
157
2 24
2 38
2 49
3 49
3 58
4 29
6 14
5 34
2 48
3 08
3 57
5 03
4 45
6 07
e3 64
c3 20
e4 03
c4 21
a4 53
6 09
6 17
6 52
7 27
7 44
4 46
5 07
55«
7
648
725
411
4 21
4 41
4 56
5 39
5 57
d6 30
d7 28
d7 58
d8 3£
d# 58
6 17
6 39
7 33
8 38
9 07
9 41
5 44
o
O
M
6 42
6 55
8 06
7 58
8 28
9 13
9 33
d6 45
d7 05
d7 45
8 38
d8 23
d8 47
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 22
9 24
9 32
1001
10 47
U 08
820
8 41
9 29
10 30
10 19
10 54
7 34
744
8 15
8 30
9 13
9 31
9 37
10 84
10 42
1122
11 57
12 14
9 43
10 21
Arnhem
Nfjmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenbosch
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag HJ3.
Botterdam D.P.
Rotterdam Beurs
Roosendaal
Roosendaal
Bergen op Zoom
Vlake
Goes
Middelburg
Vlissingen
a5 46
a6 22
a456
a6 19
a6 39
a7 02
a7 48
a8 11
«6 47
«8 55
6 67
d8 35
10 24
1 19 2 58
a4 14 7 61
7 22
d8 67
10 47
1 47 3 40
4 37 818
7 12
8 51
10 35
139 a2 17
4 48 8 04
814
9 43
11 36
2 46 4 29
6 46 9 09
660
8 59
10 29
12 21
3 82 517
6 87 9 56
7 28
9 21
10 51
12 43
3 64 5 38
7 01 1017
a 6 34
815
d 9 25 10 16
l! 15
1 20 2 45
4 15 7 46
a 6 54
8 31
9 44 10 31
11 31
1 40 3 01
4 dl 8 01
a 7 39
9 06
dlO 23 1106
12 06
2 23 3 36
5 06 8 36
b5 48
a 8 11
9 53
dlO 50 1151
12 43
2 52 a4 21
5 43 9 12
b6 56
a 8 20
9 39
10 44
12 52
8 01 4 05
5 62 9 21
b7 35
a 9 24
10 49
d 146 12 49
2 14
3 67 «533
7 01 1019
b7 46
a 938
1101
12 04 12 56
f2 22
4 02 a5 43 b7 17
a7 17 10 29
b8 09
a 9 53
1116
h 118
f2 38
4 22 «5 58 b7 38
a7 41 10 44
b8 63
alO 23
1142
f 163
f3 04
5 05 «6 25 b8 21 «8 32 11 13
b9 10
alO 36
1154
f316
6 22 a6 37 b8 37 «8 63 11 25
b9 44
alO 56
1214
0 - 280
f3 36
6 53 «6 57 b9 09 «9 32 11 45
b9 62
«1103
1222
12 68 2 38
f3 44
6 01 «7 08 b9 17 aö 41 1163
f Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op
werkdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen, o Markttrein
gebruik toeslagen verschuldigd aijn.
28 Maart en 16 Mei. a Alleen op
Dinsdags, d Treinen voor welker
V
Ter Neuzen
615
10 5#
2 04
5 02*
V
Brussel
f5 12
9 42 hl 15
6 62
Sluiskil
6 24
11 06
2 13
5 11
a
Mecheles
6 06
10 08
l r2
6 13
Axel
6 33
11 14
221
5 21
V
Mechelen
610
10 2}
156
6 23
Kijknit
«41
11 21
229
5 28
a
St. Nie. v. Mech.
7 19
11 32
2 58
7 24
Hulst
6 58
11 33
2 40
5 42
V
Antw. n. St. Nic.
6 12
11 14
2 04
7 06
a
St. Nieelaas
7 13
11 40
2 50
5 f8
a
St. Nic. v. Antw.
7 15
12 04
2 54
7 45
v
St. Nic. n. Antw.
a7 26
12 06
3 32
6 0S
V
St. Nic u. Tern.
7 25
12 10
311
7 4#
a
Antwerpen
a#19
12 §7
4 13
55
Hulst
8 20
1 03
4 -
8 44
V
St. Nic. u. Meeb.
8 30
12 09
3 06
6 04
Kijkuit
8 27
1 11
4 08
8 53
aMach len
9 33
1 08
4 05
7 10
99
Axel
8 36
1 19
416
9
Mecholen
941
112
4 26
723
J*
Sluiskil
8 46
128
4 25
9 09
a
Brussel
1001
1 57
4 50
7 47
a
Ter Neuzen
8 53
1 37
4 34
9 18
Op Zon- «n fcettdsgen 17 minsten later.
Vertrekt Zondags 1 uur en 18 minuten later, b 's Zaterdags om 1,01.
Vertrekt van station Zuid en rijdt alleen op werkdagen.
Spoorweg Ter Neuzen— Gent.
V
Nausien
6 50
850
12 25
5 40
V
Brussel
712
8 45 3 48
6 53
H
Sluiskil
6 59
8 59
12 34
5 49
a
Gent St. P.
8 15
11 04 4 57
7 34
V
Sluiskil Brag
7 03
9 03
12 38
5 53
v
Gent St. P.
6 26
8 27
12 01 5 02
8 06
Philippine
7 07
9 07
12 42
5 57
M
Geat Dp.
6 42
8 39
12 17 517
3 22
V
Sas van Gent
7 20
9 20
12 65
6 10
»J
Selsaete
7 30
9 21
1 - «6 20
9 i2*
V
Selzaete
7 53
11 01
12 f2
6 10
V
Sas ran Gent
8
9 61
1 30 aS 50
9 42*
V
Gent Dp.
1 30
22
Philippine
8 08
9 59
1 38 a6S
9 S0*
a
Gent St. P.
8 07
11 41
146
6 55
9
Sluiskilbrng
818
10 03
1 42 a7 02
9 54*
T
n it
812
1154
151
7 05
0
Sluiskil
8 16
10 07
1 46 a7 06
9 58*
a
Brussel
9 01
12 55
2 55
8 07
a
Ter Neuzen
8 24
1015
1 54 a7 14
10 06*
Alleen op Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen.
v. Axel, Wed. Giüjamse
a. Hulst, Station
Auto-Oiunibusdienst Axel—Huist.
Alleen op werkdagen.
4 15 v. Hulst, Station
6 45
7 55
10
11 20
5 30
Axel, Wed. Gilijamse
8 30
9 40
2 30
345
8 30
9 0
Zondagen,
10,35 n
10,55
8,40 nm. 12,05
8,53 1,13
Borsselen—Neuzen.
Vertrek boot van Neusen tb. 7,10
Aankomst Borsselen 7,30
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
Vlissingen—
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 i
Venrek boot van Vlissingen 5,10 9,05
Aankomst Borsselen 5,30 9,25
Aankomst te beuzen 6,40 10,35
Neuzen—Hoedekenskerke.
Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12,—
Aankomst te Hoedekenskerke 6.45 11.05 12,40
Vertr, tram van Hoedekensk. 7,03 11.15 12,57
Aankomst tram te Goes 7,25 11.39 1,21
Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44
Vlissingen 8,11 11.54 2,09
Hoedekenskerke—Neuzen.
2.—
2,20
3,SO
4,11
18,58
1.05
1,25
2,35
4,55
5,15
6,25
6.52
2,88
4,?ö
5,30
vm. 10,35 nm 7,40
10,55 #,-
12,05 9,10
nm. 1,18
nm.6,01
9,05 6 10
9,25 6,30
10,35 7,40
3-
3,4#
4,08
4,25
4,41
5,22
5,4© 8,40
6.25 9,20
6,87 9,53
7,01 10,15
7,21
8.53 11,25
Aankomst trein van Roosendaal
8,04
10,33
11,52
2,07
6,85
8,49
Vlissingen
7,39
9,46
12 14
1,41
4,33
8,12
Vertrek tram van Goes
8,27
10,45
12,30
3,37
6,41
8,59
Aankomst tram te Hoedekensk.
8,44
11,07
12,08
4,-
7,08
9,21
Vertrek boot van Hoedekensk.
8,50
11,15
1,—
4,10
7,10
9,30
Aankomst te Nenzen
9,30
11,55
1,40
4,50
7,50
10,10
W alzoordenHans weertVlake.
Vertrek boot van Walsoorden 6,50 9,1011,301,— 3,45 6— 7,25 9 35
Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,-1,30 4,15 6 80 7,58 10 05
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,20 6 40 8,—
Aankomst te Vlake 7,35 9,56 12,20 1.45 4,30 6 60 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,83 1,67 4,66 7 83 8,30
Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,05 8,321113
V lake—Hans weert—W alzoorden
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Vlake
Aankomst te Hansweert
Vertrek boot van Hansweert
Aankomst te Walsoorden
7,48 10,2811 42
7,64 10,06
8,— 10,25 11 60
8,10 10,85 12 -
6 10 8,16 10,40 19>16
6 40 8,45 1110 12,45
1,53 5,05 6,25 8.32
1,57 4,56 8,30
2,10 5 10 6,80 8,40
2,20 6,20 6.40 8,50
2,25 5 30 6,40 8 50
2,65 6 —7,10 9,20
Vlissingen Breskens.
Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110812,58 238 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 780 916 1130 1,10 245 4— 520 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 316 430 660 740
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220
Aankomst te Vlissingen 655 860 1110 1260
Vertrek treinran Vlissingen 712 866 1132 118
De booten wachten op treinen, Indies dit de dienst
is bü benadering opgegeven
2.— 320 435 606 750
2.30 360 605 735 820
411 615 662 840
VBB.
6.nm.
6.40
6,50
7.07
7,43
9.10
5 36
6,15
6,37
7,01
7,21
8,37
i. 9,87
7,41
9,18
9,35
9.45
10 2a
8 35
812
8,43
9,05
9,15
9,56
7.—
1.
6.40
9 35
7,30
1,30
7.10
10 05
7.40
1.35
7.15
7,50
1.45
7.26
7.68
1.57
7.33
8.53
1,68
8,21
6 10
6 40
8.63
7.68
8.65
9.06
9J0
940
1.53
1.67
2.10
2.20
2.26
2,35
8.21
8.30
8.35
8.45
8.45
9.16
9 62
7,30 10,-
8,— 10,30
12 58 6,01
1 10 6,10
140 6,40
8,20
0,60
10,50 8 30 6,66
11,20 4- 7,26
11,32 411 7,34
De sankomst derbeotats