Stoombootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwseh-Vlaanisclie Tramweg-Maatschappij. I 209 I o— M IDDB E3 1ST "V -A. 3NT V E n V O E! R Axel (Drie Schouwen) —Walsoorden. VLISSINGEN—ROOSENDAAL. HPOOBWE* MECHELBN- TERNEUZEN. r Van af 4 October 1931 tot nadere Werkdagen. Neuzen—Borsselen—Vlissiugen. aankondiging. L- Breskens—VUsslngen. Chineische rechtspraak. Officieel zijn in Korea wel rechter», maar in werkelijkheid worden de meeste vergrijpen door het volk zelf naar lyns-ju- stitie berecht. Speciaal in lief desaangelegenheden wordt nooit een beroep op den rechter gedaan maar vellen de betrokkenen en hun familie zelf vonnis over de genen, die tegen de wetten der liefde gezondigd hebben. Zulk een geval deed zich eens in de nabijheid van Seoel voor. De jonge Koreaan Tsjoo Soain had de liefde zijner landgenoote Li veroverd. Edoch, de betrek kingen tusschen beiden waren niet laDg van duur, Tsjoo ver liet Li en trok naar elders, Li huwde kort daarop met een ander. Toen Tsjoo terugkeerde en 't verleden wilde voortzetten, waar bij het had afgebroken, wees Li hem ijskoud at. Tsjoo wachits toen een gunstig oogenblik af, en mishandelde zijn vroegere verloofde. Deze nam kort daarop wraak voor den haar aaugedanen smaad en doodde haar overwel diger in zijn slaap. De bloedver wanten van d«u jongen man daagden Li voor de ly>chrecht- bank, en naar oud gebruik wriden de zes oudsten tot rechters be noemd. flet vonnis luidde: „Oog om oog, taud om tand Li moet levend met den vermoor de samen begraven worden". En dadelijk werd de executie voltrokken. De ongelukkige werd naar het open graf gebracht, eo ééu der „rechters" sloeg haar met een Ruuppel op het hootd. Bewusteloos stortte de vrouw in het grat, dat daarna dichtge- worpen werd. Toen de autori teiten van het geval hoorden, werden de zes rechters gearres teerd. Het grat werd ijlings ge opend, maar de bedelvene bleek reeds gestikt. Alle zes lynchrech- ters zijn ter dood veroordeeld. ^oor de huisvrouw. Nuttige wenken. Een oude rarapluie kan een heel stuk opgeknapt worden door afborstelen met een oplossing van ammonia in warm water. Blikjes openmaken is, zelf als men een busopener beeft, niet ieders werk. Maar dat kan het wpI wordeD, als men den weg maar weef. Dikwijls maakt men boven in het deksel van de bus een gat en snijdt een ronde plak blik uit het deksel. Gevolg een rafelige, onoogelijke en lastige rand. Nu gaan we bet anders dern. Lag het blik op zijn kant en steekt de punt van den bus opener vlak onder den rand op den naad. Zet het blik nu weer overeind en snijdt het verder als gewoonlijk. Nu snydt men dus den heulen bovenkant van het blikje r af. Let eens op, t oe keurig en handig dat gaat. Heeft U „lastig sc ienkende" theepot Loopt de thee langs den tuit naar benoden. bij het inschenken ec lijkt morsen daar- deor bijna onvermijdelijk Pro beer U dan eens een klein beetje boter om het tuitje te snoeren. Dit heeft al heel wat gemors verholpen. tokvisch-schotel Stokviïch neemt van eudsber een eereplaats in onder onze nationale wiutergerecbten, hetzij we ze gebruiken in ds« vorm van het bekende „stokvischmaai' met zijn onderdeelen stokvisch, rijst, aardappelen, gefruite uien en mosterdsaus, hetzij we de voorkeur geven aan de „pan- vi8ch", die ons kant en klaar alle bestauddeelen doorééo, ge mengd op het bord brengt. De huisvrouw, die haar tijd weet in te deeleD, zal het zoo inrichten, dat deze twee stok- viich-mogelykheden elkaar op volgen heett ze het daarom den eersten dag wat drukk»r met het verzorgen van de vijf verschillen de onderdeelen, den twe den dag kost de bereiding van den maal tijd haar bijzonder weinig tijd, immers ze heeft niets anders te doen dan het mengsel van alle resten (viscb, rijst, aardappelen, uien en saus) op smaak af te maken met wat mosterd en wat peper, terwijl ze bet op de juiste mate van samenhang brengt door wat bouillon (eenvoudig verkre gen door het oplossen van een Maggi's Bouillonblokje in wat kokend water). In een vuurvasten schotel in den oven gezet be strooid met wat paneermeel en bedropen met wat gesmolten bo ter wordt de panvisch van zelf warm en smakeiijk maar ook eenvoudig in een groote pan op een zacht vuur een tijdlang „gestoofd", zal het gerecht zijn weg naar de diverse magen wel vinden. -o— Laten wij menschen zijn, om Christen te kunnen worden. Ds. Sirks. Terneuzen— Philippine. Drieaeh. Axel Zaamslag Non zen Neuzen Mock Philippine Axel (Drie 5.35 7 40 11 30 5.40 7 45 11 35 6 05 8 16 12 01 6 29 8 35 12 26 6 30 9 90 12 58 6 43 9 35 1 13 6 58 9 50 1 28 Sebouwen)- 2 35 6 16 2 40 6 20 3 05 6 43 3 30 7 05 4 20 7 25 4 85 7 40 4 49 7 55 v Philippine 7 05 Hoek 7 20 a Neuzen 7 35 v Neuzen 7 40 Zaamslag 8 07 Axel 8 27 a Drieseh. 8 32 9 57 10 07 10 22 11 30 12 1215 12 20 136 1 50 2 05 2:0 3 02 3 22 3 27 4 55 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 9 12 9 32 9 37 Briesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kl-resterz. Wals «orden 5 30 7 40 11 30 2 3.5 615 V Walsoorden 7 20 11 15 2 10 6 06 7 30 5 85 7 45 1135 2 40 6 20 Kloosterz. 7 26 11 20 2 16 6 11 7 36 6 56 8 07 12 - 3 6 42 Groenendijk 731 11 25 2 20 6 15 7 41 6 10 8 21 12 14 3 13 6 55 Hengstdijk 7 41 11 35 2 30 6 23 7 bl 6 20 8 31 12 24 3 22 7 04 Rapenburg 7 51 11 45 2 43 6 31 801 6 30 «41 12 34 ,3 31 7 13 Zaamslag 8 07 12 3 02 6 42 817 «85 8 46 12 39 3 34 717 Axel 8 27 12 15 3 22 7 02 »3< 6 41 8 52 12 45 8 39 7 22 a Drirsch. 8 32 12 20 3 27 7 07 8 42 Axel (Drie Schouwen)—Sas van Went IJzend(Jkc. V Drie Behouwen 6 00 8 34 12 21 3 29 7 10 W estderpe 6 15 8 54 12 36 3 45 7 25 V Bas van Geut 6 36 9 20 105 4 18 7 42 a Philippine 7 02 9 32 136 4 51 8 02 V Pvramide 7 28 10 23 2 01 515 8 30 ji a IJzendijke 7 40 10 38 2 13 5 27 8 45 n V IJzendijke 8 00 10 39 214 5 28 a Schoondijke 8 23 11 02 2 35 5 46 a f Rijdt op verzeek door tet Axel-Brug. Schoondijke IJzendijke IJzendijke Pyramide Philippine Sas van Gent Westdorpe Drie Schouwen 5 30 5 43 6 09 6 55 7 15 7 35 8 28 12 31 8 46 12 f0 913 1252 9 26 107 9 53 10 45 1105 11 25 136 201 214 2 34 2 51 3 13 408 4 25 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 812 8 32 8 50 610 f9 10 Drie Scheuwen (Axel)—Moerbeke. v Drieschouwen 6 10 v Suidderpe 6 15 v Reedeslui»(H.T.) 6 27 v Kïttieswaat(B.T.) 6 19 a Moerbeke 6 27 9 40 9 4» 9 57 9 49 9 57 12 25 12*0 12 42 12 34 12 42 3 30 3 35 3 47 3 39 3 47 T Moerbeke r Kruisstraat v Roodeslui» (H. v Zuidderpe a Drieschouwen fB. T.) T.) 7 30 7 40 811 819 8 26 11 25 1135 12 0i 12 13 12 19 135 1 45 2 16 2 24 2 31 4 25 4 35 5 06 514 5 21 BreskensHoofdplaatPy ramide. V Breskens 6 35 12 10 3 37 6 45 v IJzendijke 710 10 07 1 43 5 V Hoofdplaat 9 12 40 4 02 Til Py ramide 7 28 10 24 2 01 5 15 Biervliet 9 15 12 55 4 15 7 25 Biervliet 7 35 1# 34 210 5 23 Pv ramide 9 25 1 05 4 24 7 35 v HnefdniRat 7 51 10 65 2 26 5 36 lJcanaUjke 9 4# 1 20 4 40 7 60 a Breskens 812 1125 2 65 6 05 v. IJzendijke 8 47 a. Veldzicht (Grens) 8 5» IJzendijkeVeldzicht (Grens). 3 26 6 21 v. Veldsieht Grensl 9— 3 4a 6 35 3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45 Stoomtram HulstWalzoerdcn. bh ba be b b bd v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 30 5 05 645 8 50 v Walz. Terhele 6 18 8 431038 1233248523 7—908 Kloosterz. K nitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 S3 707 9 16 Kuitaart, Kleeeterz. 6 15 9 1065 12 50 3 05 5 45 715 9 25 Terhole a Walz 6 4# 9 05 1112153 10 5 55 720 9 3C a Hulst, 650 910 1116 655 915 1121 704 921 1130 b he b 105 380 606 732 940 113 335 610 737 945 123 344 617 746 954 712 932 1138 133 352 625 754 1002 730 950 1156 155 410 610 812 1010 b Alleen op werkdagen. c Zon- en Feestd. ba Marktdag Hulst 30 m. later. bc Zon en Feestd. 45 m. later. d Zon- en Feestd. 35 mi», later. be Marktd. Hukt 20 m. later. v Vlissingen t5 42 Middelbmrg f5 51 Gees f6 11 Vlake f6 23 Bergen ep Zoom f6 49 a Roosendaal +7 03 v Roosendaal +7 13 a Rotterdam beurs f8 11 a Rotterdam D. P. f8 19 a Den Haag H.S. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam C.8. 9 44 v Roosendaal f7 09 a Breda f7 80 's Hertogenboseè a Utrecht C.3. v Nfjmegen a Arnhem »S 06 a6 15 a6 49 a7 07 a7 53 aS13 a8 40 aft 42 a9 50 10 22 10 57 11 14 845 9 07 9 67 1058 1107 11 41 a« 12 b7 a7 22 b7 10 a7 41 b7 43 »7 54 bV 58 a8 19 b8 42 a8 33 b9 - d9 12 dl0 06 dlü 35 dll 30 931 10 06 11 15 1 86 12 01 12 23 a9 18 a9 29 a9 49 alO 06 alO 51 all 09 11 24 12 36 12 44 1 22 1 57 2 14 11 22 11 42 12 30 1 36 1 60 a2 23 11 32 1141 12 17 12 33 118 1 36 al 52 a3 10 a3 17 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 113 1 24 1 44 157 2 24 2 38 2 49 3 49 3 58 4 29 6 14 5 34 2 48 3 08 3 57 5 03 4 45 6 07 e3 64 c3 20 e4 03 c4 21 a4 53 6 09 6 17 6 52 7 27 7 44 4 46 5 07 55« 7 648 725 411 4 21 4 41 4 56 5 39 5 57 d6 30 d7 28 d7 58 d8 3£ d# 58 6 17 6 39 7 33 8 38 9 07 9 41 5 44 o O M 6 42 6 55 8 06 7 58 8 28 9 13 9 33 d6 45 d7 05 d7 45 8 38 d8 23 d8 47 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 22 9 24 9 32 1001 10 47 U 08 820 8 41 9 29 10 30 10 19 10 54 7 34 744 8 15 8 30 9 13 9 31 9 37 10 84 10 42 1122 11 57 12 14 9 43 10 21 Arnhem Nfjmegen Utrecht C.S. 's Hertogenbosch Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag HJ3. Botterdam D.P. Rotterdam Beurs Roosendaal Roosendaal Bergen op Zoom Vlake Goes Middelburg Vlissingen a5 46 a6 22 a456 a6 19 a6 39 a7 02 a7 48 a8 11 «6 47 «8 55 6 67 d8 35 10 24 1 19 2 58 a4 14 7 61 7 22 d8 67 10 47 1 47 3 40 4 37 818 7 12 8 51 10 35 139 a2 17 4 48 8 04 814 9 43 11 36 2 46 4 29 6 46 9 09 660 8 59 10 29 12 21 3 82 517 6 87 9 56 7 28 9 21 10 51 12 43 3 64 5 38 7 01 1017 a 6 34 815 d 9 25 10 16 l! 15 1 20 2 45 4 15 7 46 a 6 54 8 31 9 44 10 31 11 31 1 40 3 01 4 dl 8 01 a 7 39 9 06 dlO 23 1106 12 06 2 23 3 36 5 06 8 36 b5 48 a 8 11 9 53 dlO 50 1151 12 43 2 52 a4 21 5 43 9 12 b6 56 a 8 20 9 39 10 44 12 52 8 01 4 05 5 62 9 21 b7 35 a 9 24 10 49 d 146 12 49 2 14 3 67 «533 7 01 1019 b7 46 a 938 1101 12 04 12 56 f2 22 4 02 a5 43 b7 17 a7 17 10 29 b8 09 a 9 53 1116 h 118 f2 38 4 22 «5 58 b7 38 a7 41 10 44 b8 63 alO 23 1142 f 163 f3 04 5 05 «6 25 b8 21 «8 32 11 13 b9 10 alO 36 1154 f316 6 22 a6 37 b8 37 «8 63 11 25 b9 44 alO 56 1214 0 - 280 f3 36 6 53 «6 57 b9 09 «9 32 11 45 b9 62 «1103 1222 12 68 2 38 f3 44 6 01 «7 08 b9 17 aö 41 1163 f Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op werkdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen, o Markttrein gebruik toeslagen verschuldigd aijn. 28 Maart en 16 Mei. a Alleen op Dinsdags, d Treinen voor welker V Ter Neuzen 615 10 5# 2 04 5 02* V Brussel f5 12 9 42 hl 15 6 62 Sluiskil 6 24 11 06 2 13 5 11 a Mecheles 6 06 10 08 l r2 6 13 Axel 6 33 11 14 221 5 21 V Mechelen 610 10 2} 156 6 23 Kijknit «41 11 21 229 5 28 a St. Nie. v. Mech. 7 19 11 32 2 58 7 24 Hulst 6 58 11 33 2 40 5 42 V Antw. n. St. Nic. 6 12 11 14 2 04 7 06 a St. Nieelaas 7 13 11 40 2 50 5 f8 a St. Nic. v. Antw. 7 15 12 04 2 54 7 45 v St. Nic. n. Antw. a7 26 12 06 3 32 6 0S V St. Nic u. Tern. 7 25 12 10 311 7 4# a Antwerpen a#19 12 §7 4 13 55 Hulst 8 20 1 03 4 - 8 44 V St. Nic. u. Meeb. 8 30 12 09 3 06 6 04 Kijkuit 8 27 1 11 4 08 8 53 aMach len 9 33 1 08 4 05 7 10 99 Axel 8 36 1 19 416 9 Mecholen 941 112 4 26 723 J* Sluiskil 8 46 128 4 25 9 09 a Brussel 1001 1 57 4 50 7 47 a Ter Neuzen 8 53 1 37 4 34 9 18 Op Zon- «n fcettdsgen 17 minsten later. Vertrekt Zondags 1 uur en 18 minuten later, b 's Zaterdags om 1,01. Vertrekt van station Zuid en rijdt alleen op werkdagen. Spoorweg Ter Neuzen— Gent. V Nausien 6 50 850 12 25 5 40 V Brussel 712 8 45 3 48 6 53 H Sluiskil 6 59 8 59 12 34 5 49 a Gent St. P. 8 15 11 04 4 57 7 34 V Sluiskil Brag 7 03 9 03 12 38 5 53 v Gent St. P. 6 26 8 27 12 01 5 02 8 06 Philippine 7 07 9 07 12 42 5 57 M Geat Dp. 6 42 8 39 12 17 517 3 22 V Sas van Gent 7 20 9 20 12 65 6 10 »J Selsaete 7 30 9 21 1 - «6 20 9 i2* V Selzaete 7 53 11 01 12 f2 6 10 V Sas ran Gent 8 9 61 1 30 aS 50 9 42* V Gent Dp. 1 30 22 Philippine 8 08 9 59 1 38 a6S 9 S0* a Gent St. P. 8 07 11 41 146 6 55 9 Sluiskilbrng 818 10 03 1 42 a7 02 9 54* T n it 812 1154 151 7 05 0 Sluiskil 8 16 10 07 1 46 a7 06 9 58* a Brussel 9 01 12 55 2 55 8 07 a Ter Neuzen 8 24 1015 1 54 a7 14 10 06* Alleen op Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen. v. Axel, Wed. Giüjamse a. Hulst, Station Auto-Oiunibusdienst Axel—Huist. Alleen op werkdagen. 4 15 v. Hulst, Station 6 45 7 55 10 11 20 5 30 Axel, Wed. Gilijamse 8 30 9 40 2 30 345 8 30 9 0 Zondagen, 10,35 n 10,55 8,40 nm. 12,05 8,53 1,13 Borsselen—Neuzen. Vertrek boot van Neusen tb. 7,10 Aankomst Borsselen 7,30 Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen Vlissingen— Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 i Venrek boot van Vlissingen 5,10 9,05 Aankomst Borsselen 5,30 9,25 Aankomst te beuzen 6,40 10,35 Neuzen—Hoedekenskerke. Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12,— Aankomst te Hoedekenskerke 6.45 11.05 12,40 Vertr, tram van Hoedekensk. 7,03 11.15 12,57 Aankomst tram te Goes 7,25 11.39 1,21 Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44 Vlissingen 8,11 11.54 2,09 Hoedekenskerke—Neuzen. 2.— 2,20 3,SO 4,11 18,58 1.05 1,25 2,35 4,55 5,15 6,25 6.52 2,88 4,?ö 5,30 vm. 10,35 nm 7,40 10,55 #,- 12,05 9,10 nm. 1,18 nm.6,01 9,05 6 10 9,25 6,30 10,35 7,40 3- 3,4# 4,08 4,25 4,41 5,22 5,4© 8,40 6.25 9,20 6,87 9,53 7,01 10,15 7,21 8.53 11,25 Aankomst trein van Roosendaal 8,04 10,33 11,52 2,07 6,85 8,49 Vlissingen 7,39 9,46 12 14 1,41 4,33 8,12 Vertrek tram van Goes 8,27 10,45 12,30 3,37 6,41 8,59 Aankomst tram te Hoedekensk. 8,44 11,07 12,08 4,- 7,08 9,21 Vertrek boot van Hoedekensk. 8,50 11,15 1,— 4,10 7,10 9,30 Aankomst te Nenzen 9,30 11,55 1,40 4,50 7,50 10,10 W alzoordenHans weertVlake. Vertrek boot van Walsoorden 6,50 9,1011,301,— 3,45 6— 7,25 9 35 Aankomst te Hansweert 7,20 9,4012,-1,30 4,15 6 80 7,58 10 05 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,36 4,20 6 40 8,— Aankomst te Vlake 7,35 9,56 12,20 1.45 4,30 6 60 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,54 10,0612,83 1,67 4,66 7 83 8,30 Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,05 8,321113 V lake—Hans weert—W alzoorden Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Vlake Aankomst te Hansweert Vertrek boot van Hansweert Aankomst te Walsoorden 7,48 10,2811 42 7,64 10,06 8,— 10,25 11 60 8,10 10,85 12 - 6 10 8,16 10,40 19>16 6 40 8,45 1110 12,45 1,53 5,05 6,25 8.32 1,57 4,56 8,30 2,10 5 10 6,80 8,40 2,20 6,20 6.40 8,50 2,25 5 30 6,40 8 50 2,65 6 —7,10 9,20 Vlissingen Breskens. Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110812,58 238 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 780 916 1130 1,10 245 4— 520 710 Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 316 430 660 740 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 Aankomst te Vlissingen 655 860 1110 1260 Vertrek treinran Vlissingen 712 866 1132 118 De booten wachten op treinen, Indies dit de dienst is bü benadering opgegeven 2.— 320 435 606 750 2.30 360 605 735 820 411 615 662 840 VBB. 6.nm. 6.40 6,50 7.07 7,43 9.10 5 36 6,15 6,37 7,01 7,21 8,37 i. 9,87 7,41 9,18 9,35 9.45 10 2a 8 35 812 8,43 9,05 9,15 9,56 7.— 1. 6.40 9 35 7,30 1,30 7.10 10 05 7.40 1.35 7.15 7,50 1.45 7.26 7.68 1.57 7.33 8.53 1,68 8,21 6 10 6 40 8.63 7.68 8.65 9.06 9J0 940 1.53 1.67 2.10 2.20 2.26 2,35 8.21 8.30 8.35 8.45 8.45 9.16 9 62 7,30 10,- 8,— 10,30 12 58 6,01 1 10 6,10 140 6,40 8,20 0,60 10,50 8 30 6,66 11,20 4- 7,26 11,32 411 7,34 De sankomst derbeotats

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4