I Raads verslag. het hoofd te bieden zij aanvaardt ook dankbaar den steun haar van verschillende zijden geboden bij het vervullen van haar taak. Zij kan niet inzien, dat haar leidende kracht zou worden ver strekt, indien voor de samenstel ling van het Kabinet uitbreiding wordt gezocht bij andere politieke partijen. De regeering bezit niet het ge loof, dat de leiding der banken zou verbeteren, indien deze aan de gemeenschap overging. Een vorm van toezicht op de particu liere banken is die, welke zou worden uitgeoefend vanwege de Centrale Bankinstelling. Indien tot invoering van zoodanig toe zicht te zijner tijd wettelijke maat regelen noodig zouden zijn, zou den deze door de Regeering kunnen worden voorbereid. Van een toezicht van Staatswege daar entegen schijnt niet veel heil te verwachten. De regeering beschikt niet over de noodige gegevens om met eenige juistheid mededeelingen te kunnen verstrekken aangaande den achteruitgang van 't nationaal vermogen, en mist de overtuiging, dat het in haar macht ligt de waarde-vastheid van het goud of van de goederen in beteekenende mate te bevorderen. De regeering acht een wette lijke verkorting van den arbeids duur geen doeltreffend middel tot bestrijding der werkloosheid. De rijksmiddelen ia Jas. 1932. De opbrengst van de Rijksmid delen (hoofdsom en opcenten) over de maand Jan. 1931 bedroeg f31.433.723 tegen f43.255.758 over de maand Jan. 1932. Het één twaalfde gedeelte der raming over het geheele jaar be draagt een som van f34.850.714. We laten hieronder volgen de opbrengst over de maand Januari 1932 vergeleken met die over de maand Januari 1931. 1931 1932 Grondbel. f 481.631 f3 222.575 Pers. Bel. - 14.419 -3.301.426 Ink. Bel. - 7.098.498 - 7.908.643 Verm. Bel.- 1.116.679 - 1.251.357 Div. en T. - 760.308 - 826 223 lnv. recht -3.936 092 -5 224,983 Stat. recht- 177.137 - 282.249 Zout - 200.413 - 194 635 Geslacht - 533.613 - 756.347 Wijn - 51.421 - 35.102 Gedistill. -2 669 311 -3452 202 Bier - 804.984 - 943.271 Suiker -4.266.109 -4.459.476 Tabak - 2.502.159 - 2.808.257 Goud.zilv.- 63 342 - 69 547 Zegelrecht- 1.565.777 -2.351.322 Reg.recht - 925341 - 1.343.739 Succ.recht - 3 750.765 -4.102 609 Domeinen- 175 167 - 249 004 Staatsl. - 16 955 - 16.974 Loodsgeld- 323.591 - 455.807 f31.433.723 f43.255.758 De opcenten ten bate van het Leeningfonds gaven over Januari '32 een opbrengst van f 4.664.653, tegen een bedrag van f 5.887.588 over Jan. '31. De inkomsten ten bate van het Woningfonds gaven over Januari 1932 een opbrengst van f 591.060. Rijwielbelasting f 11.567. De methode-Bendien. Thans is het rapport bekend gemaakt van de doctoren en des kundigen die aan de Utrechtsche universiteit een tiitgebreid onder zoek ingesteld hebben naar de waarde van de methode-Bendien, ter vroegtijdige herkenning en bestrijding van kanker. Zooals men zich zal herinneren heeft de strijd in de leeken- en medische wereld pro- en contra Bendien een dusdanigen omvang aangeno men dat de autoriteiten het ge- wenscht achtten een nieuw on derzoek in te stellen. Dit onder zoek werd verricht in het Sereo- logisch Laboratorium van prof. Aldershoff, waar dr. Timmermans de waarde van de methode- Bendien uit serologisch oogpunt bekeek. Verder werd 'n spectro- metrisch onderzoek verricht door dr, Julius in het Laboratorium van prof. Wolf. Verschillende deskundigen ver leenden bij de genomen proeven hunne medewerking. Na maan denlange onderzoekingen zijn de onderzoekers thans tot het resul taat gekomen dat de methode van dr. Bendien noch voor de herkenning van kanker, noch voor de bestrijding der ziekte eenige waarde heeft. De schilderijen van H.M de Koningin. Naar de Midd. Crt. verneemt, heeft H.M. de Koningin Hare toestemming verleend Hare col lectie schilderijen en teekeningen, die geëxposeerd worden ten bate van de noodlijdende kunstenaars, in den loop van het jaar ook in Zeeland, en wel te Middelburg ter bezichtiging te stellen. West-lndië. Aneta meldt uit Willemstad Op Aruba is, door inlichtingen van ingewijden der beweging, een complot ontdekt. De deelnemers zijn Venezolanen, die contact had den met hun landgenooten buiten Aruba. Den laatsten tijd waren vele Venezolaansche revolutionai ren op Aruba gearriveerd. Een plan is gevonden tot tijde lijke verovering van het gezag, tot diefstal van wapens en tot brandstichting. Er zijn twintig arrestatie's ge daan 12 aangehoudenen zijn ech ter spoedig vrijgelaten. Verdachte personen zonder middelen van bestaan zijn uitgewezen. Jaarbeurs. De Koningin zal 15 Maart den eersten dag der 26ste Kon. Ned. Jaarsbeurs het derde jaarbeursge bouw te Utrecht officieel openen. Gisteren heeft H. M. de Koningin ten hove ontvangen dr. H. J. Loovink, voorzitter van de Landbouw-crisiscommissie. Den heer K. Ittmann, te Vreeland (geb. te Axel), bevorderd tot semi-arts, is bestemd tot reser ve-officier van gezondheid 2e kl. bij het personeel van den genees kundigen dienst der landmacht Zitting van 16 Febr. 1932. Tegenwoordig alle leden. III. 6. Salarisregeling. Ged. Staten vragen het oordeel van den Raad inzake wijziging van de jaarwedden van Burge meester, Secretaris en Ontvanger. Het ligt in de bedoeling tijdelijk een wijziging te brengen in de regeling der jaarwedden van Burgemeesters, Secretarissen en Ontvangers der gemeenten in Zeeland. Die wijziging zou hierin be staan, dat met ingang van 1 Maart 1932 en voorloopig voor den tijd van 3 jaren op de hier bedoelde jaarwedden eene korting zal worden toegepast a. voor hen, die gehuwd zijn en voor hen die gehuwd zijn geweest 21/» pet. van de eerste f2000 en 5 pet. van het meerdeie der jaarlijksche bezoldiging, met uitzondering van het bedrag daarvan, dat aan kindertoelage wordt genoten h. voor hen, die ongehuwd zijn en nimmer gehuwd zijn geweest 2Vg pet. van de eerste f 1000 en 5 pet. van het meerdere der jaar lijksche bezoldiging. B. en W. staan op het stand punt, dat zij het op prijs stellen, dat het College van Ged. Staten hun sedert jaren ingenomen stand punt verlaat, doch dat het hun niet bevredigt, dat een dergelijke verlaging den Raad wordt voor gelegd om daarover hunne mee ning te doen hooren. Dhr. VAN BENDEGEM meent dat over dat voorstel niet veel te spreken is, maar hij wil pro- testeerende er zich bij aansluiten. Liever zag hij echter, dat de ver mindering maar voor een jaar gold. Een volgend jaar kan de misère nog erger zijn en dan konden we verder gaan en weer bij Ged. Staten aankloppen. Dhr. 't GILDE: Mijnheer de Voorzitter, eigenlijk is van mijn kant een „grooten boom" over dit bijna doodgepraatte punt overbodig. De meeningen die wij er over hebben, kennen wij allen van elkaar op ons duimpje en ik schaar mij volkomen aan de zijde van Burg. en Weth die in hun preadvies duidelijk doen blijken, dat hun t. o, v. de nieuwe voorgestelde regeling der salaris sen een onbevredigd gevoel heeft overmeesterd. De voorgestelde of voorgenomen wijziging is voor een gemeente als Axel met buiten sporig hoog bezoldigde functiona rissen niets min of meer dan be spottelijk. In Terneuzen, waar men altijd nogal tamelijk aan den royalen kant komt in dit opzicht, was er tot in de meest demo cratische kringen ontstemming over deze voorgestelde kortingen. De gemeenteraad van Honte- nisse sprak zich op voorstel van een der leden uit (bij overgroote meerderheid van stemmen) om aan Ged. Staten mede te deelen, dat men een salarisverlaging wenscht van 25 pet., in den geest van het voorstel-Oggel hier bij ons in den Raad. Dat voorstel vindt dus weerklank en ofschoon ei niet veel te verwachten is van het College in Middelburg als de wind niet krachtig en sterk is ons oordeel wordt nu gevraagd en daarvan zullen we dus moeten doen blijken. Niemand toch zal ontkennen kunnen dat erberoering wordt gewekt onder breede en niet alleen de onderste lagen der bevolking. Het is eigenlijk meer dan beroering, het is ver bittering en het gist en het kookt vanwege de schrijnende tegen stellingen. En, M. de V., het is ook om opstandig te worden als men nagaat dat de groote massa moet ploeteren om een bestaan (tje), terwijl de economische ellende noodzakelijk moet ver scherpen vanwege de experimen ten op het gebied der salarissen en andere uitwassen. En dat, terwijl wij van de Regeering zulke mooie circulaire's ontvan gen, waarbij bij werkverschaffin gen een norm-loon van 30 cent per uur wordt gelast, wordt ge decreteerd, terwijl diezelfde Reg huiverig en bang was om reeds op 1 Januari de kortingen op de salarissen te doen ingaan. Het loopt hopeloos mis, M. de V. Nog kort geleden hebben wij hier in Axel een oud-Excellentie kunnen beluisteren, die een prach tige economisch buitengewoon leerzame redevoering hield over internationale en nationale mis standen vanaf 1918, sinds welk jaar de crisis eigenlijk reeds woedt. Maar het kardinale punt, de salarisverlagingen werd nau welijks aangeroerd Het is, alsof men in Nederland allerwege sid dert en beeft voor den knoet der ambtenaren, die ons in werkelijk heid regeeren. De hooge salarissen moeten zoo spoedig mogelijk omlaag, omdat ze zooals ik zei, de eco nomische ellende in de hand werken en verscherpen. Die hooge salarissen moeten opgebracht worden door een groote massa menschen, die hun inkomens hand over hand zien verminderen, die voor een groot deel eigenlijk geen belasting meer kunnen be talen. Als men daarbij in oogen- schouw neemt, dat de index-cijfers gedurig dalen, dat b.v. sedert de eerste publicatie van de gegevens die dhr. Oggel in een der vorige vergaderingen naar voren bracht van de Vereen, van Kruideniers, deze opnieuw met belangrijke percentage's zijn gedaald, dan moet men niet hoog van den toren schreeuwen en ach en wee roepen. Hoogst dankbaar mag men zijn in ambtenaarskringen, waar de prijzen van tal van eerste levensbehoeften lager zijn dan vooroorlogsch niveau, dat de lei dende College's en de Regeering zoo talmt en schippert! Bij deze tegenstellingen blijft het nog niet. Want indien wij de verwachting zouden koesteren aan de hand van de crisis een streven te mogen bemerken naar versobering en besnoeiïng der uitgaven, ver gist men zich deerlijk. Tientallen millioenen tekort op de Staats begrooting worden weggewerkt niet met bezuinigingen in de eerste plaats, maar met verhooging van tal van fiscale rechten en het in 't leven roepen van allerlei nieuwe vormen van belastingen. Het volk begint te merken dat wij door slappe regeeringen wor den geleid. Bestuurskracht en goeden wil om de zaak in 't rechte spoor te brengen kan niet uitgaan van een regeering, die gedurig de ambtenaren naar de oogen kijkt en deze laat regeeren. Met crisis-comité's zonder meer valt de zaak niet te redden. Het is tijd dat het mes er in gezet wordt, hoe pijnlijk het voor de betrok kenen ook is. Daarom moeten Wij van B. en W. een meer con creet voorstel hebben. Het oor deel van den Raad wordt ge vraagd en dan gaat het niet op om zonder meer aan Ged Staten te berichten dat wij ons bevre digd gevoelen. Wij moeten zeg gen wat wij willen en steun vragen aan de gemeentebesturen die in eenzelfde positie verkee- ren als wij, en hetzelfde ver zoeken. Ik hoop daarom dat van de zijde van B. en W. een nieuw en meer afgerond voorstel komt. Zooals het pre-advies nu lnidt hebben wij positief te wei nig houvast. Dhr. C. HAMELINK acht het geen fout, dat Ged. St. aan den Raad vragen, om hun oordeel uit te spreken over het voorstel tot verlaging van de salarissen. Vol gens art. 80 van de provinciale wet zijn ze dat zelfs verplicht en daarom begrijpt spr. niet, dat B. en W. in hun advies zeggen, dat hun dat niet bevredigt. En wat de verlaging betreft, die kan voor Axel een voordeel van f 406 opbrengen. Als spr. nagaat, dat met die verlaging van salarieering gepaard gaat een verlaging van de mindere loonen, dan vindt spr. dat voor deel voor de gemeente niet evenredig aan de nadeelen, die er voor de mindere beambten het gevolg van zijn. Want nu is er door dhr. Oggel onlangs wel geschermd met oppervlakkige cijfers, die op een vermindering van den levensstandaard wezen, maar spr. heeft daartegenover cijfers genoemd, die z.i. meer officieel waren, en die lang zoo'n sterke daling niet gaven en mis schien nu op 140 wijzen, als we het getal van vóór den oorlog op 100 stellen. En dat rechtvaardigt nog niet een loonsverlaging over 't algemeen en daarom willen we als soc. democraten, zegt spr., nog niet het mes zetten in de lagere salarissen. De Raad hier is al zoo voortvarend geweest om er mee te beginnen, als we zien, dat er gesproken wordt van salarissen minder dan f 1000, dan zit daar al zooiets in en straks wordt nog een nader voor stel verwacht van de Regeering. Als we een eerebaantje willen maken van het ambt van burge meester, zien we binnenkort, dat hij 51/, pet. van zijn salaris zal moeten laten vallen. Wij kunnen daar niet mee meegaan, omdat er aan vastzit een algemeene loonsverlaging. Men zou dan gelooven, dat de vóór-oorlogsche loonen voldoende waren en dat wenschen we niet te zeggen. Dhr. OGGEL zegt, dat in het preadvies heelemaal niet te lezen staat, dat B. en W. niet bevredigd zijn over het feit, dat Ged. St. hun voorstel aan den Raad ter beoordeeling voorleggen. Het niet bevredigd zijn slaat op de ver laging, die o. i. niet ver genoeg gaat. Dhr. Hamelink is daar dus mis in. En wat de index-cijfers betreft, die zal spr. nu buiten beschouwing laten, waar dhr. Hamelink toch erkent, dat er sterke verlaging is. En als dat nu al 2 jaar aan 't dalen is, dan is het toch een bezwaar, dat die verlaging zoo laat komt en eerst met Maart ingaat, terwijl de be lasting op de benzine met 1 Jan. al inging. Er is wel gezegd, dat de benzine nergens zoo goedkoop is als hier, maar spr. kan ook wel zeggen, dat de salarissen van de ambtenaren nergens zoo hoog zijn als in ons land. We weten nu eenmaal, dat den socialisten en vrijz.-democraten is aangezegd, dat ze tegen salarisvermindering moeten stemmen en ofschoon niet allen dat advies volgen en b.v. iemand uit Groningen toch den moed had om zich uit te spreken, zeggen anderen, wat hun wordt voorgeschreven en volgen getrouw het advies van hooger hand. Spr. Wil wel meegaan met het het voorstel van dhr. 't Gilde, om 25 pet. verlaging te vragen» waarin niets onbillijks schuilt. De levensstandaard is met 50 pet. gedaald en dus kunnen die ambtenaren in weelde baden, terwijl vele anderen, die in goe der. doen waren, tengevolge van de crisis moeten worstelen om een bestaan en ook dhr. Hame link weet wel, dat het salaris van burgemeester en secretaris nog lang niet tot f 1000 is ge daald en moet daarom geen ver keerde voorstelling van zaken geven. Dhr. VAN KAMPEN kan zich best met het voorstel van B en W. vereenigen. Het standpunt van Ged. Sl. toont een zwakheid, waar zij als overheid tot regee ren geroepen, niet aan het volk heeft te vragen wat het wenscht. Een lichtstraal is, dat er gespro ken wordt van 3 jaar en er op gerekend wordt, dat de tijden dan verbeteren zullen. Spr. wil het hopen. Maar beter was het geweest, dat er rekening mee werd gehouden, dat het over 3 jaar wel 30 tot 40 pet. minder kan zijn, dan had men zeker nu wel meer dan 21/, tot 5 pet. ver laging voorgesteld. Ook dit ge tuigt van kortzichtigheid. Het is trouwens verbijsterend, hoe men schen, die hoog boven het volk moesten uitzien en die dagelijks de ontreddering der maatschappij aanschouwen, zooveel gemis heb ben aan werkelijkheidszin. Als men bedenkt, dat de levens standaard beteekenend is gedaald, dan weet toch ieder die rekenen kan, dat hier met 2 tot 5 pet. geen sprake is van tractements- verlaging of het in evenwicht brengen der salarissen met de levensbehoeften. En als dhr. Hamelink nu zegt, dat de loonen niet verlagen mogen, omdat het index-cijfer nog maar tot 140 is gedaald, dan is dat toch zeker ook niet in overeenstemming met de salarissen van vóór den oorlog. En volgens spr. moeten de sala rissen geregeld worden naar de levensbehoeften en moeten ook Ged. St. in die richting werken. Dhr. C. HAMELINK zegt ver wonderd te zijn over degenen, die de salarisverlaging verdedigen. Spr. heeft immers ook gezegd, dat de salarissen in de groote gemeenten naar den hoogen kant zijn en overeenkomstig den levens standaard moeten*verlagen. Maar die sterke daling heeft niet 2 jaar plaats, zooals dhr. Oggel zei, maar nog slechts enkele maanden. En wie zal nu een traktement van f 1000 hoog noemen We hebben hier een voorstel van Ged. St. over hoogere salarissen, dat weet ik, maar omdat ik weet, dat als dat voorstel doorgaat, onmiddellijk ook de lagere loonen zullen worden aangetast, ben ik er tegen. Dhr. van Kampen zegt wel, dat is een slag in de lucht, maar voor spr. en zijn partij staat dat vast. Daarom is onze houding overal dezelfde en niet zooals in de partij van dhr. Oggel, waar de eene zus en de ander zoo zegt. En als we zeggen de loonen moeten lager, dan wordt niet bedoeld naar het peil van 1913, want toen waren ze veel en veel te laag en zoolang het daar niet boven blijft zullen we ook niet meewerken aan verlaging. Spr. merkt op, dat de prijzen ook al een heelen tijd zeer duur waren, eer de salarissen werden ver hoogd. Zoo werd b.v. destijds een stoker van de gasfabriek met een weekloon van f 9 uitgelachen door een jongen die aan het vlassen veel meer verdiende. Als een burgemeester van een gemeente als hier zijn taak goed verstaat heeft hij de handen vol werk en mag hij dat salaris wel hebben even goed als een direc teur van de cokes fabriek, die nog veel meer verdient. Als men meer inkomsten wil voor de Regeering, dan moeten ze die halen van de 12 milliard, die nog in ons land verdiend wordt door de couponknippers, waar tegenover slechts 300.000 werklooze arbeiders staan in ons land. En zoolang die toestand nog heerscht moet men nog niet de hand slaan aan het salaris van ambtenaren in overheidsdienst. Dhr. VAN BENDEGEM gaat niet accoord met dhr. Hamelink,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 2