I
Raads verslag.
het hoofd te bieden zij aanvaardt
ook dankbaar den steun haar van
verschillende zijden geboden bij
het vervullen van haar taak.
Zij kan niet inzien, dat haar
leidende kracht zou worden ver
strekt, indien voor de samenstel
ling van het Kabinet uitbreiding
wordt gezocht bij andere politieke
partijen.
De regeering bezit niet het ge
loof, dat de leiding der banken
zou verbeteren, indien deze aan
de gemeenschap overging. Een
vorm van toezicht op de particu
liere banken is die, welke zou
worden uitgeoefend vanwege de
Centrale Bankinstelling. Indien
tot invoering van zoodanig toe
zicht te zijner tijd wettelijke maat
regelen noodig zouden zijn, zou
den deze door de Regeering
kunnen worden voorbereid. Van
een toezicht van Staatswege daar
entegen schijnt niet veel heil te
verwachten.
De regeering beschikt niet over
de noodige gegevens om met
eenige juistheid mededeelingen te
kunnen verstrekken aangaande
den achteruitgang van 't nationaal
vermogen, en mist de overtuiging,
dat het in haar macht ligt de
waarde-vastheid van het goud of
van de goederen in beteekenende
mate te bevorderen.
De regeering acht een wette
lijke verkorting van den arbeids
duur geen doeltreffend middel tot
bestrijding der werkloosheid.
De rijksmiddelen ia Jas. 1932.
De opbrengst van de Rijksmid
delen (hoofdsom en opcenten)
over de maand Jan. 1931 bedroeg
f31.433.723 tegen f43.255.758
over de maand Jan. 1932.
Het één twaalfde gedeelte der
raming over het geheele jaar be
draagt een som van f34.850.714.
We laten hieronder volgen de
opbrengst over de maand Januari
1932 vergeleken met die over de
maand Januari 1931.
1931 1932
Grondbel. f 481.631 f3 222.575
Pers. Bel. - 14.419 -3.301.426
Ink. Bel. - 7.098.498 - 7.908.643
Verm. Bel.- 1.116.679 - 1.251.357
Div. en T. - 760.308 - 826 223
lnv. recht -3.936 092 -5 224,983
Stat. recht- 177.137 - 282.249
Zout - 200.413 - 194 635
Geslacht - 533.613 - 756.347
Wijn - 51.421 - 35.102
Gedistill. -2 669 311 -3452 202
Bier - 804.984 - 943.271
Suiker -4.266.109 -4.459.476
Tabak - 2.502.159 - 2.808.257
Goud.zilv.- 63 342 - 69 547
Zegelrecht- 1.565.777 -2.351.322
Reg.recht - 925341 - 1.343.739
Succ.recht - 3 750.765 -4.102 609
Domeinen- 175 167 - 249 004
Staatsl. - 16 955 - 16.974
Loodsgeld- 323.591 - 455.807
f31.433.723 f43.255.758
De opcenten ten bate van het
Leeningfonds gaven over Januari
'32 een opbrengst van f 4.664.653,
tegen een bedrag van f 5.887.588
over Jan. '31.
De inkomsten ten bate van het
Woningfonds gaven over Januari
1932 een opbrengst van f 591.060.
Rijwielbelasting f 11.567.
De methode-Bendien.
Thans is het rapport bekend
gemaakt van de doctoren en des
kundigen die aan de Utrechtsche
universiteit een tiitgebreid onder
zoek ingesteld hebben naar de
waarde van de methode-Bendien,
ter vroegtijdige herkenning en
bestrijding van kanker. Zooals
men zich zal herinneren heeft de
strijd in de leeken- en medische
wereld pro- en contra Bendien
een dusdanigen omvang aangeno
men dat de autoriteiten het ge-
wenscht achtten een nieuw on
derzoek in te stellen. Dit onder
zoek werd verricht in het Sereo-
logisch Laboratorium van prof.
Aldershoff, waar dr. Timmermans
de waarde van de methode-
Bendien uit serologisch oogpunt
bekeek. Verder werd 'n spectro-
metrisch onderzoek verricht door
dr, Julius in het Laboratorium
van prof. Wolf.
Verschillende deskundigen ver
leenden bij de genomen proeven
hunne medewerking. Na maan
denlange onderzoekingen zijn de
onderzoekers thans tot het resul
taat gekomen dat de methode
van dr. Bendien noch voor de
herkenning van kanker, noch voor
de bestrijding der ziekte eenige
waarde heeft.
De schilderijen van H.M de
Koningin.
Naar de Midd. Crt. verneemt,
heeft H.M. de Koningin Hare
toestemming verleend Hare col
lectie schilderijen en teekeningen,
die geëxposeerd worden ten bate
van de noodlijdende kunstenaars,
in den loop van het jaar ook in
Zeeland, en wel te Middelburg
ter bezichtiging te stellen.
West-lndië.
Aneta meldt uit Willemstad
Op Aruba is, door inlichtingen
van ingewijden der beweging, een
complot ontdekt. De deelnemers
zijn Venezolanen, die contact had
den met hun landgenooten buiten
Aruba. Den laatsten tijd waren
vele Venezolaansche revolutionai
ren op Aruba gearriveerd.
Een plan is gevonden tot tijde
lijke verovering van het gezag,
tot diefstal van wapens en tot
brandstichting.
Er zijn twintig arrestatie's ge
daan 12 aangehoudenen zijn ech
ter spoedig vrijgelaten. Verdachte
personen zonder middelen van
bestaan zijn uitgewezen.
Jaarbeurs.
De Koningin zal 15 Maart den
eersten dag der 26ste Kon. Ned.
Jaarsbeurs het derde jaarbeursge
bouw te Utrecht officieel openen.
Gisteren heeft H. M. de
Koningin ten hove ontvangen dr.
H. J. Loovink, voorzitter van de
Landbouw-crisiscommissie.
Den heer K. Ittmann, te
Vreeland (geb. te Axel), bevorderd
tot semi-arts, is bestemd tot reser
ve-officier van gezondheid 2e kl.
bij het personeel van den genees
kundigen dienst der landmacht
Zitting van 16 Febr. 1932.
Tegenwoordig alle leden.
III.
6. Salarisregeling.
Ged. Staten vragen het oordeel
van den Raad inzake wijziging
van de jaarwedden van Burge
meester, Secretaris en Ontvanger.
Het ligt in de bedoeling tijdelijk
een wijziging te brengen in de
regeling der jaarwedden van
Burgemeesters, Secretarissen en
Ontvangers der gemeenten in
Zeeland.
Die wijziging zou hierin be
staan, dat met ingang van 1 Maart
1932 en voorloopig voor den tijd
van 3 jaren op de hier bedoelde
jaarwedden eene korting zal
worden toegepast
a. voor hen, die gehuwd zijn
en voor hen die gehuwd zijn
geweest 21/» pet. van de eerste
f2000 en 5 pet. van het meerdeie
der jaarlijksche bezoldiging, met
uitzondering van het bedrag
daarvan, dat aan kindertoelage
wordt genoten
h. voor hen, die ongehuwd zijn
en nimmer gehuwd zijn geweest
2Vg pet. van de eerste f 1000 en
5 pet. van het meerdere der jaar
lijksche bezoldiging.
B. en W. staan op het stand
punt, dat zij het op prijs stellen,
dat het College van Ged. Staten
hun sedert jaren ingenomen stand
punt verlaat, doch dat het hun
niet bevredigt, dat een dergelijke
verlaging den Raad wordt voor
gelegd om daarover hunne mee
ning te doen hooren.
Dhr. VAN BENDEGEM meent
dat over dat voorstel niet veel
te spreken is, maar hij wil pro-
testeerende er zich bij aansluiten.
Liever zag hij echter, dat de ver
mindering maar voor een jaar
gold. Een volgend jaar kan de
misère nog erger zijn en dan
konden we verder gaan en weer
bij Ged. Staten aankloppen.
Dhr. 't GILDE: Mijnheer de
Voorzitter, eigenlijk is van mijn
kant een „grooten boom" over
dit bijna doodgepraatte punt
overbodig. De meeningen die
wij er over hebben, kennen wij
allen van elkaar op ons duimpje
en ik schaar mij volkomen aan
de zijde van Burg. en Weth die
in hun preadvies duidelijk doen
blijken, dat hun t. o, v. de nieuwe
voorgestelde regeling der salaris
sen een onbevredigd gevoel heeft
overmeesterd. De voorgestelde
of voorgenomen wijziging is voor
een gemeente als Axel met buiten
sporig hoog bezoldigde functiona
rissen niets min of meer dan be
spottelijk. In Terneuzen, waar
men altijd nogal tamelijk aan den
royalen kant komt in dit opzicht,
was er tot in de meest demo
cratische kringen ontstemming
over deze voorgestelde kortingen.
De gemeenteraad van Honte-
nisse sprak zich op voorstel van
een der leden uit (bij overgroote
meerderheid van stemmen) om
aan Ged. Staten mede te deelen,
dat men een salarisverlaging
wenscht van 25 pet., in den geest
van het voorstel-Oggel hier bij
ons in den Raad. Dat voorstel
vindt dus weerklank en ofschoon
ei niet veel te verwachten is van
het College in Middelburg als
de wind niet krachtig en sterk is
ons oordeel wordt nu gevraagd
en daarvan zullen we dus moeten
doen blijken. Niemand toch zal
ontkennen kunnen dat erberoering
wordt gewekt onder breede en
niet alleen de onderste lagen
der bevolking. Het is eigenlijk
meer dan beroering, het is ver
bittering en het gist en het kookt
vanwege de schrijnende tegen
stellingen. En, M. de V., het is
ook om opstandig te worden als
men nagaat dat de groote massa
moet ploeteren om een bestaan
(tje), terwijl de economische
ellende noodzakelijk moet ver
scherpen vanwege de experimen
ten op het gebied der salarissen
en andere uitwassen. En dat,
terwijl wij van de Regeering
zulke mooie circulaire's ontvan
gen, waarbij bij werkverschaffin
gen een norm-loon van 30 cent
per uur wordt gelast, wordt ge
decreteerd, terwijl diezelfde Reg
huiverig en bang was om reeds
op 1 Januari de kortingen op de
salarissen te doen ingaan. Het
loopt hopeloos mis, M. de V.
Nog kort geleden hebben wij
hier in Axel een oud-Excellentie
kunnen beluisteren, die een prach
tige economisch buitengewoon
leerzame redevoering hield over
internationale en nationale mis
standen vanaf 1918, sinds welk
jaar de crisis eigenlijk reeds
woedt. Maar het kardinale punt,
de salarisverlagingen werd nau
welijks aangeroerd Het is, alsof
men in Nederland allerwege sid
dert en beeft voor den knoet der
ambtenaren, die ons in werkelijk
heid regeeren.
De hooge salarissen moeten
zoo spoedig mogelijk omlaag,
omdat ze zooals ik zei, de eco
nomische ellende in de hand
werken en verscherpen. Die hooge
salarissen moeten opgebracht
worden door een groote massa
menschen, die hun inkomens
hand over hand zien verminderen,
die voor een groot deel eigenlijk
geen belasting meer kunnen be
talen. Als men daarbij in oogen-
schouw neemt, dat de index-cijfers
gedurig dalen, dat b.v. sedert de
eerste publicatie van de gegevens
die dhr. Oggel in een der vorige
vergaderingen naar voren bracht
van de Vereen, van Kruideniers,
deze opnieuw met belangrijke
percentage's zijn gedaald, dan
moet men niet hoog van den toren
schreeuwen en ach en wee
roepen. Hoogst dankbaar mag
men zijn in ambtenaarskringen,
waar de prijzen van tal van eerste
levensbehoeften lager zijn dan
vooroorlogsch niveau, dat de lei
dende College's en de Regeering
zoo talmt en schippert! Bij deze
tegenstellingen blijft het nog niet.
Want indien wij de verwachting
zouden koesteren aan de hand
van de crisis een streven te
mogen bemerken naar versobering
en besnoeiïng der uitgaven, ver
gist men zich deerlijk. Tientallen
millioenen tekort op de Staats
begrooting worden weggewerkt
niet met bezuinigingen in de
eerste plaats, maar met verhooging
van tal van fiscale rechten en
het in 't leven roepen van allerlei
nieuwe vormen van belastingen.
Het volk begint te merken dat
wij door slappe regeeringen wor
den geleid. Bestuurskracht en
goeden wil om de zaak in 't rechte
spoor te brengen kan niet uitgaan
van een regeering, die gedurig
de ambtenaren naar de oogen
kijkt en deze laat regeeren. Met
crisis-comité's zonder meer valt
de zaak niet te redden. Het is
tijd dat het mes er in gezet wordt,
hoe pijnlijk het voor de betrok
kenen ook is. Daarom moeten
Wij van B. en W. een meer con
creet voorstel hebben. Het oor
deel van den Raad wordt ge
vraagd en dan gaat het niet op
om zonder meer aan Ged Staten
te berichten dat wij ons bevre
digd gevoelen. Wij moeten zeg
gen wat wij willen en steun
vragen aan de gemeentebesturen
die in eenzelfde positie verkee-
ren als wij, en hetzelfde ver
zoeken. Ik hoop daarom dat
van de zijde van B. en W. een
nieuw en meer afgerond voorstel
komt. Zooals het pre-advies nu
lnidt hebben wij positief te wei
nig houvast.
Dhr. C. HAMELINK acht het
geen fout, dat Ged. St. aan den
Raad vragen, om hun oordeel uit
te spreken over het voorstel tot
verlaging van de salarissen. Vol
gens art. 80 van de provinciale
wet zijn ze dat zelfs verplicht en
daarom begrijpt spr. niet, dat B.
en W. in hun advies zeggen, dat
hun dat niet bevredigt.
En wat de verlaging betreft,
die kan voor Axel een voordeel
van f 406 opbrengen. Als spr.
nagaat, dat met die verlaging
van salarieering gepaard gaat
een verlaging van de mindere
loonen, dan vindt spr. dat voor
deel voor de gemeente niet
evenredig aan de nadeelen, die
er voor de mindere beambten
het gevolg van zijn. Want nu is
er door dhr. Oggel onlangs wel
geschermd met oppervlakkige
cijfers, die op een vermindering
van den levensstandaard wezen,
maar spr. heeft daartegenover
cijfers genoemd, die z.i. meer
officieel waren, en die lang zoo'n
sterke daling niet gaven en mis
schien nu op 140 wijzen, als we
het getal van vóór den oorlog op
100 stellen. En dat rechtvaardigt
nog niet een loonsverlaging over
't algemeen en daarom willen we
als soc. democraten, zegt spr.,
nog niet het mes zetten in de
lagere salarissen. De Raad hier
is al zoo voortvarend geweest
om er mee te beginnen, als we
zien, dat er gesproken wordt
van salarissen minder dan f 1000,
dan zit daar al zooiets in en
straks wordt nog een nader voor
stel verwacht van de Regeering.
Als we een eerebaantje willen
maken van het ambt van burge
meester, zien we binnenkort, dat
hij 51/, pet. van zijn salaris zal
moeten laten vallen. Wij kunnen
daar niet mee meegaan, omdat
er aan vastzit een algemeene
loonsverlaging. Men zou dan
gelooven, dat de vóór-oorlogsche
loonen voldoende waren en dat
wenschen we niet te zeggen.
Dhr. OGGEL zegt, dat in het
preadvies heelemaal niet te lezen
staat, dat B. en W. niet bevredigd
zijn over het feit, dat Ged. St.
hun voorstel aan den Raad ter
beoordeeling voorleggen. Het niet
bevredigd zijn slaat op de ver
laging, die o. i. niet ver genoeg
gaat. Dhr. Hamelink is daar dus
mis in. En wat de index-cijfers
betreft, die zal spr. nu buiten
beschouwing laten, waar dhr.
Hamelink toch erkent, dat er
sterke verlaging is. En als dat
nu al 2 jaar aan 't dalen is, dan
is het toch een bezwaar, dat die
verlaging zoo laat komt en eerst
met Maart ingaat, terwijl de be
lasting op de benzine met 1 Jan.
al inging. Er is wel gezegd, dat
de benzine nergens zoo goedkoop
is als hier, maar spr. kan ook
wel zeggen, dat de salarissen van
de ambtenaren nergens zoo hoog
zijn als in ons land. We weten
nu eenmaal, dat den socialisten
en vrijz.-democraten is aangezegd,
dat ze tegen salarisvermindering
moeten stemmen en ofschoon niet
allen dat advies volgen en b.v.
iemand uit Groningen toch den
moed had om zich uit te spreken,
zeggen anderen, wat hun wordt
voorgeschreven en volgen getrouw
het advies van hooger hand.
Spr. Wil wel meegaan met het
het voorstel van dhr. 't Gilde,
om 25 pet. verlaging te vragen»
waarin niets onbillijks schuilt.
De levensstandaard is met 50
pet. gedaald en dus kunnen die
ambtenaren in weelde baden,
terwijl vele anderen, die in goe
der. doen waren, tengevolge van
de crisis moeten worstelen om
een bestaan en ook dhr. Hame
link weet wel, dat het salaris
van burgemeester en secretaris
nog lang niet tot f 1000 is ge
daald en moet daarom geen ver
keerde voorstelling van zaken
geven.
Dhr. VAN KAMPEN kan zich
best met het voorstel van B en
W. vereenigen. Het standpunt
van Ged. Sl. toont een zwakheid,
waar zij als overheid tot regee
ren geroepen, niet aan het volk
heeft te vragen wat het wenscht.
Een lichtstraal is, dat er gespro
ken wordt van 3 jaar en er op
gerekend wordt, dat de tijden
dan verbeteren zullen. Spr. wil
het hopen. Maar beter was het
geweest, dat er rekening mee
werd gehouden, dat het over 3
jaar wel 30 tot 40 pet. minder
kan zijn, dan had men zeker nu
wel meer dan 21/, tot 5 pet. ver
laging voorgesteld. Ook dit ge
tuigt van kortzichtigheid. Het is
trouwens verbijsterend, hoe men
schen, die hoog boven het volk
moesten uitzien en die dagelijks
de ontreddering der maatschappij
aanschouwen, zooveel gemis heb
ben aan werkelijkheidszin.
Als men bedenkt, dat de levens
standaard beteekenend is gedaald,
dan weet toch ieder die rekenen
kan, dat hier met 2 tot 5 pet.
geen sprake is van tractements-
verlaging of het in evenwicht
brengen der salarissen met de
levensbehoeften. En als dhr.
Hamelink nu zegt, dat de loonen
niet verlagen mogen, omdat het
index-cijfer nog maar tot 140 is
gedaald, dan is dat toch zeker
ook niet in overeenstemming met
de salarissen van vóór den oorlog.
En volgens spr. moeten de sala
rissen geregeld worden naar de
levensbehoeften en moeten ook
Ged. St. in die richting werken.
Dhr. C. HAMELINK zegt ver
wonderd te zijn over degenen,
die de salarisverlaging verdedigen.
Spr. heeft immers ook gezegd,
dat de salarissen in de groote
gemeenten naar den hoogen kant
zijn en overeenkomstig den levens
standaard moeten*verlagen. Maar
die sterke daling heeft niet 2 jaar
plaats, zooals dhr. Oggel zei,
maar nog slechts enkele maanden.
En wie zal nu een traktement
van f 1000 hoog noemen We
hebben hier een voorstel van
Ged. St. over hoogere salarissen,
dat weet ik, maar omdat ik weet,
dat als dat voorstel doorgaat,
onmiddellijk ook de lagere loonen
zullen worden aangetast, ben ik
er tegen. Dhr. van Kampen zegt
wel, dat is een slag in de lucht,
maar voor spr. en zijn partij staat
dat vast. Daarom is onze houding
overal dezelfde en niet zooals in
de partij van dhr. Oggel, waar
de eene zus en de ander zoo zegt.
En als we zeggen de loonen
moeten lager, dan wordt niet
bedoeld naar het peil van 1913,
want toen waren ze veel en veel
te laag en zoolang het daar niet
boven blijft zullen we ook niet
meewerken aan verlaging. Spr.
merkt op, dat de prijzen ook al
een heelen tijd zeer duur waren,
eer de salarissen werden ver
hoogd. Zoo werd b.v. destijds
een stoker van de gasfabriek met
een weekloon van f 9 uitgelachen
door een jongen die aan het
vlassen veel meer verdiende.
Als een burgemeester van een
gemeente als hier zijn taak goed
verstaat heeft hij de handen vol
werk en mag hij dat salaris wel
hebben even goed als een direc
teur van de cokes fabriek, die
nog veel meer verdient.
Als men meer inkomsten wil
voor de Regeering, dan moeten
ze die halen van de 12 milliard,
die nog in ons land verdiend
wordt door de couponknippers,
waar tegenover slechts 300.000
werklooze arbeiders staan in ons
land. En zoolang die toestand
nog heerscht moet men nog niet
de hand slaan aan het salaris van
ambtenaren in overheidsdienst.
Dhr. VAN BENDEGEM gaat
niet accoord met dhr. Hamelink,