Stoom bootdienst op de Wester-Schelde Allerlei. Zeeuwsch-Vlaamsclie Tram we g-Maatschappij. Slechte tanden en hun Invloed. Zoo zactatjes-aan zullen de meesten onzer wel van de waar heid doordrongen zijn, dat een slecht gebit de oorzaak is van verschillende kwalen en ziekten. Maar even zeker is, dat de ge steldheid der tanden een zeer grooten invloed bezit op den geestes- en zielstoestand en dat blijkt uit een experiment, gehou den in een school te Cleveland. Door tien tandartsen werden alle gebitten onderzocht, waarna aan veertig kinderen,die deslech- 8te gebitten hadden, geleerd werd hoe ze hun tanden moesten on derhouden, terwijl alle tandziek- ten, waaraan ze lydende waren, behandeld en genezen werden. Elk kind werd 5 dollar beloofd, indien ze hun eten goed kauwden en na eiken maaltijd de tanden borstelden. Na verloop van anderhalfjaar werden de pryzen uitgereikt, en bleek, dat ongeveer de helft van de kinderen trouw de voorschrif ten hadden gevolgd. Tegelijkertijd met het eerste tandonderzoek was door den be kenden psycholoog dr. Wallin een onderzoek ingesteld naar den lichamelijken toestand van de- kinderen, naar hun geheugen, naar de ontwikkeling van hun voorstellingsvermogen en wat daarmee verband houdt. Dit onderzoek werd tijdens de proef eenige keeren herhaald. Een paar van de veertig kinderen was na de behandeling volkomen gezond en intelligent, de meeaten echter waren zwak naar lichaam en geest, konden heel moeilijk bun gedachten bij 't een of an der onderwerp bepalen. Ze had den veel last van hoofdpijn, wa ren vergeetachtig, kottom ze ver keerden in hoogst zenuwachtigen toestand. Na den proeftijd van anderbelf jaar waren al die kwalen en kwaaltjes nagenoeg geheel ver dwenen, terwijl ze ook intellec tueel wel bijna 90 procent vooruit gegaan waren. o Gij kunt niet te zachtmoedig wezen, waar het bijzonderheden raakt en niet te onwrikbaar, waar het om het beginsel gaat. Voor de huisvrouw. De buisvrouw komt iederen dag voor allerlei kleine proble men te staan, die onmiddellijk oplossing vragen. Hier 'n leelijke vlek in het goed, daar een veeg, hier een koperen handvat, dat dadelijk na het poetsen weer dof is, ginds een barst in een mooie trekpot. Gelukkig de handige buisvrouw, die daarvoor allerlei handige middeltjes weet. En wie ze niet weet? Wel die vindt er hier een heele ver zameling vaD. Om te beginnen, wist U dat sigarettenasch een prachtig middel is om zilver te poetsen dat wanneer men papier tot witte asch verbrandt en men die met een doek op uw zilver wrijft, dit laatste prachtig gaat glimmen dat men voor het reinigen en opfrisschen van 't vloerkleed aardappelenwater kan gebrui ken (Schraap twee of drie aard appelen f(jn in een halve liter warm water. Laat dat 10 minuten staan, filtreer het water en ge bruik het om het karpet mee af te nemen). Dat men het gepoetBte koperwerk veel langer mooi glimmend houdt, door er, na het poetsen, met een rauwe aardap pel over heen te wrijven? Gestoofd rundvleescb. Neem een mooi stuk rund- vleesch van plm. 8 ons, zouten peper het en braad het bruin iD een stoofpan, waarin flink boter, een fijn gesnedenui, en ren leu- rierblad. Vermeng bet met een d. L. tomatenpurée en L wa ter. Breng het aaD de kook on laat het langzaam een uur stoven. Snijd het vleesch. leg het op een schotel en giet de saus door een zeefje over het vleescb. Is de saus te dik. dan doet men er nog een weinig water by. Men kan er ook nog wat gehakte peterselie over strooien. o— Voor schrammen en krassen op uw meubelen bestaat een re medie. Schudt in een flesch flink door elkaar gelijke deelen sla-olie en azijn. Vouw een- zachte lap eenige keeren op, tot het een zacht kussentje wordt, en doop dat in het mengsel. Wrijf daarmee de schrammen tot ze allemaal verdwenen zijn. Daarna op de gewone manier naboenen. o Menigmaal zult u zich geër gerd hebben over het geraas, dat gemaakt wordt, wanneer ge uw kolenemmer (sommigen zeggen „kolenkit" of kolenbak) vnlt. L°g daarom een houten bodempje in den kolenbak. Dat neemt niet alleen veel van het geraas weg, doch verlengt tevens den levens duur van uw kolenemmer aan zienlijk. JUL 1 D JU ES TNT VAN V B JFL VOER Terneuzen Axel (Drie Schouwcn)- Philippine. Axel (Drie Schouwen) —Walsoorden. Axel (Drie Schouwen)—Sas v Drie Sehouwen 6 CO 8 34 12 21 3 29 7 10 van (Jent IJzendyke. Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. Breskens—Hoofdplaat—Pyramide, IJzendijkeVeldzicht (Grens). Stoomtram HulstWalsoorden. VLISSIN HEN—ROOSEND A AL. 1 153 Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op Werkdagen, b Alleen op Zou- eu feestdagen, e Markttrein gebruik toeslagen versohuldigd zijn, 28 Maart en 16 Mei. a Alleen op Dinsdags, d Treinen voor welker SPOORWEG MECHELEN- TER NELZEN. 4 n 1 os Spoorweg Ter Neuzen—Gent. Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst Van af October 1931 tot nadere aankondiging. VI Vlissingen—Borsselen—Neuzen. NeuzenHoedekenskerke. HoedekenskerkeNeuzen. WalzoordenHansweertVlake. Vlake—HansweertWalzoorden. Vlissingen- Breskens. Breskens—Vlissingen. Se unkorest der beo te» i 'r Drieseh. Axel Zaamslag Nenzen Neuzen Hoek Philippine 5.35 7 40 11 30 5.40 7 45 11 35 6 05 8 10 12 01 6 29 8 35 12 26 6 30 9 20 12 58 6 43 9 35 1 13 6 58 9 50 1 28 2 35 6 15 2 40 6 20 8 05 6 42 3 30 7 05 4 20 7 25 4 35 7 40 4 49 7 55 v Philippine Hoek a Neuzen v Neuzen Zaamslag Axel a Drieseh. 7 05 7 20 7 35 7 40 8 07 8 27 8 32 9 57 10 07 10 22 11 30 12 12 15 12 20 136 1 50 2 05 2.0 3 02 3 '^2 3 27 4 55 510 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 9 12 9 32 9 37 Drieseh. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloesterz. Walsoorden 5 30 7 40 11 30 2 35 615 V Walsoorden 7 20 1115 210 6 06 5 35 7 45 11 35 2 40 6 20 Kloosterz. 7 26 1120 216 6 11 5 56 8 07 12 - 3 6 42 ft Groenendijk 731 1125 2 20 615 610 8 21 1214 313 6 55 J1 Hengstdijk 741 11 35 2 30 6 23 6 20 8 31 12 24 3 22 7 04 yy Rapenburg 7 51 11 45 2 43 6 31 6 30 8 41 12 34 3 31 7 13 yy Zaamslag 8 07 12 3 02 6 42 6 35 8 46 12 89 3 34 717 9» Axel 8 27 1215 3 22 7 02 6 41 8 52 12 45 3 39 7 22 a Drieseh. 8 32 12 20 3 27 7 07 7 30 7 36 7 41 7 51 801 817 8 37 8 42 y Westdorpe 615 8 54 12 36 3 45 7 25 v 9 8as van Gent 6 36 9 20 105 418 7 42 a 9 Philippine 7 02 9 52 136 4 51 8 02 V Pyramide 7 28 10 23 2 01 515 8 30 yy a IJzendijke 7 40 10 38 2 13 5 27 8 45 9 T IJzendijke 8 00 10 39 214 5 28 a Saheendijke 8 23 11 02 2 35 5 46 yy Schoondijke IJsenöijke IJzendijke Pyramide Philippine Saj van Gent Westdorpe Drie Schouwen 8 28 12 31 2 51 6 01 8 46 12 f 0 3 13 6 20 5 30 913 12 52 408 7 20 5 43 9 26 107 4 2b 7 36 6 09 9 53 1 36 4 52 8 2 6 55 10 45 2 01 5 30 8 32 715 1105 214 5 50 8 50 7 35 11 25 2 34 610 f9 10 f R(jdt op verzoek door tet Axel-Brug. v Drieschouwen 610 v Auiddorpe 6 15 v Reodesluis(H.T.) 6 27 v KruisstraatfB.T.) 6 19 a Moerbeke 6 27 9 40 12 25 3 30 v Moerbeke (B. T.) 7 30 9 45 12 *0 3 !5 v Kruisstraat 7 40 9 57 12 42 3 47 v Roodetluis (H. T.) 811 9 49 12 34 3 39 v Zuiddorpe 819 9 57 12 42 3 47 a Drieschouwen 8 26 11 25 11 35 12 03 12 13 12 19 135 1 45 216 2 24 2 31 4 25 4 35 5 06 514 5 21 V Breskens 835 12 10 3 37 6 45 v IJzendijke 710 10 07 1 43 5 V Hoofdplaat 9 12 40 4 02 711 Pyramide 7 28 10 21 2 01 5 15 Biervliet 915 12 55 415 7 25 Biervliet 7 35 10 34 2 10 5 23 Pyramide IJzendijke 9 25 105 4 24 7 35 v Hoafdnlaaf 7 51 10 55 2 26 5 36 9 40 1 20 4 40 7 50 a Breskens 812 1125 2 55 6 05 v. IJzendijke 8 47 a. Veldoicht (Grens) 8 55 3 25 6 21 v. Veldzieht Grens) 9 3 45 6 35 3 35 6 80 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45 b b ba be b v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 30 5 05 645 8 50 Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 08 Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 S3 707 9 16 Kloesterz. 6 35 9 1055 12 50 3 05 5 45 715 9 25 a Walz. 6 40 9 05 11- 12 1,5 3 10 5 55 720 9 3C b bd v Walz. 650 910 Kloosterz. 655 915 Kuitaart, 704 924 „Terhole 712 932 a Hulst, 730 950 b b be b 1116 105 330 606 732 940 1121 113 335 610 737 945 1130 123 344 617 746 954 1138 133 362 625 754 1002 1156 155 410 610 812 1010 b Alleen op werkdagen. c Zon- en Feestd. ba Marktdag Hulst 30 m. later.bc Zon en Feestd. 45 m. later. d Zon- en Feestd. 35 min. later. be Marktd. Hulst 20 m. later. v Vliseingen t& 42 Middelburg f5 51 Goes f6 11 Vlake f6 23 Bergen op Zoom f6 49 a Roosendaal +7 03 Roosendaal +7 13 a Rotterdam beurs f8 11 a Rotterdam D. P. f8 19 a Den Haag H.S. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam C.S. 9 44 v Roosendaal +7 09 a Breda f7 29 'e Her togen boaeh a Utrecht C.S. v Nijmegen a Arnhem aS 05 a7 12 b7 a9 18 a6 15 a7 22 b7 10 a9 29 a6 49 a7 41 b7 43 a9 45 a7 07 a7 54 bV 58 alO 06 a7 53 a8 19 b8 42 alO 51 a8 13 a8 33 b9 - all 09 «8 40 d9 12 11 24 a9 42 12 36 a9 50 dl006 12 44 10 22 dlO 35 1 22 10 57 1 57 11 14 dll 30 2 14 845 931 11 22 9 07 10 06 11 42 9 67 1115 12 30 10 58 1 66 1 36 1107 12 01 1 50 11 41 12 23 a2 23 11 32 1141 12 17 12 33 118 136 al 52 a3 10 a3 17 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 113 1 24 1 44 157 2 24 2 38 2 49 349 3 58 4 29 5 14 5 34 2 48 3 08 3 57 5 03 4 45 6 07 e3 04 c3 20 c4 03 c4 21 4 11 4 21 441 4 56 5 39 5 57 a4 53d6 30 6 09 6 17 d7 28 6 52 d7 58 7 27 d8 33 7 44 d8 f8 4 46 6 17 5 07 5 58 7 6 48 7 25 6 39 7 33 8 38 9 07 9 il 5 44 o O M 6 42 6 55 8 06 7 68 8 28 9 13 9 33 d6 45 d7 05 d7 45 8 38 d8 23 d8 47 6 52 7 02 7 21 7 33 7 58 8 12 8 22 9 24 9 32 10 01 10 47 1108 820 8 41 9 29 10 30 10 19 10 54 7 34 7 44 8 15 8 30 9 13 9 31 9 37 10 84 10 42 11 22 1157 12 14 9 43 10 21 V Arnhem 6 67 d8 35 10 24 1 19 2 58 a4 14 7 51 1 Nymegen 7 22 d8 57 10 47 147 3 40 4 37 813 Utrecht C.S. 712 851 10 35 139 a2 17 4 48 804 f» 's Hertogenbosch 814 9 43 11 36 2 46 4 29 6 46 9 09 •1 Breda a5 46 6 50 8 59 10 29 12 21 3 32 517 6 37 9 56 ,1 Roosendaal a6 22 7 28 9 21 10 51 12 43 3 64 5 38 7 01 10 17 V Amsterdam C.S. a 6 34 815 d 9 25 10 16 1115 1 20 2 45 4 16 7 45 •1 Haarlem a 6 64 8 31 9 44 10 31 11 31 1 40 301 4 al 8 01 Den Haag H.S. a 7 39 9 06 dlO 23 1106 12 06 2 23 3 36 5 06 8 36 Rotterdam D.P, a4 56 b5 48 a 811 9 53 dl050 1151 12 43 2 59 a4 21 5 43 9 12 1, Rotterdam Beurs b6 56 a 8 20 9 39 10 44 12 52 301 405 5 52 9 21 1, Roosendaal a8 19 b7 85 a 9 24 10 49 dil 46 12 49 2 14 3 67 a533 7 01 1019 e Roosendaal a6 39 b7 46 a 9 38 1101 12 04 12 56 f2 22 4 02 a5 43 b7 17 a7 17 10 29 n Bergen op Zoom a7 02 b8 09 a 9 53 1116 h 113 f2 38 4 22 a5 58 b7 38 a7 4l 10 44 a Vlake a7 48 b8 63 810 23 1142 f3 04 5 05 a6 25 b8 21 a8 82 1113 Goes a8 11 b9 10 alO 36 11 54 0 2 09 f316 6 22 a6 37 b8 37 a8 63 1125 11 Middelburg a8 47 b9 44 alO 56 1214 w 2 80 f3 36 5 53 a6 57 b9 09 a9 32 1145 Vlissingen a8 55 b9 52 all 03 12 22 12 58 2 38 f3 44 6 01 a7 06 b9 17 a9 41 11 63 v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St, Nieolaas v St. Nic. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Meeh. aMech len v Mechelen a Brussel v Brussel a Mechelei? v Mechelen a St. Nic. v Meeh. v Antw. n. St. Nic. a St. Nic. v. Antw. v St. Nic n. Tern. Hulst Kijkuit Axel Sluiskil a Ter Neuzen 615 10 58 2 04 5 01* 6 24 U 06 213 511 6 33 11 14 221 5 21 6 41 11 21 2 29 6 28 6 53 11 33 2 40 5 42 7 13 11 40 2 50 5 ?8 a7 26 12 06 3 32 6 06 a8 '9 12 57 6 5i 8 30 12 09 3 06 6 09 9 33 1 04 4 05 7 10 9 tl 112 4 25 721 1001 1 57 4 50 7 47 512 9 42 bl15 5 52 6 06 10 08 l f 2 6 IS 610 10 Si 156 6 23 7 19 11 32 2 58 7 24 612 11 14 2 04 7 06 7 15 12 04 2 54 7 45 7 25 12 10 311 7 48 8 20 4 8 44 8 27 1 11 4 08 8 53 8 36 1 19 4 16 9 8 46 1 28 4 25 9 09 8 53 1 37 4 34 918 a Op Zon- en feestdagen 17 minuten later. Vertrekt Zondags 1 uur en 18 minuten later, b 's Zaterdags om 1,01. f Vertrekt van station Zuid en rijdt alleen op werkdagen. v Neuzen Sluiskil Sluiskil Brug Philippine v Sas van Gent v Selzaete v Gent Dp. a Gent St. P. v a Brussel Alleen op Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen. Alleen op werkdagen. 6 45 10— 4 15 1 55 11 20 5 30 6 50 8 50 12 25 5 40 V Brussel 7 12 8 45 8 48 6 53 6 59 8 59 12 34 5 49 a Gent St. P. 815 11 04 4 57 7 34 7 03 9 03 12 38 5 53 V Gent St. P. 6 25 8 23 12 01 5 02 8 06 7 07 9 07 12 42 5 57 7» Gent Dp. 6 42 8 39 12 17 5 17 8 22 7 20 9 20 12 55 610 Selzaete 7 30 9 21 1 »6 20 9 12* 7 23 11 01 12.'2 6 10 <9 Sas van Gent 8- 9 51 1 30 a6 50 9 41* 1 30 yy Philippir e 8 08 9 59 1 38 a68 9 f0* 8 07 11 41 146 6 55 V SluiskJbrug 812 10 os 1 42 a7 02 9 54* 812 11 54 151 705 n Sluiskil 816 10 07 1 46 a7 06 9 58* 9 01 12 55 2 55 8 07 a Ter Neuzen 8 24 1015 1 64 a7 14 10 06* v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Station v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 30 Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 0 Werkdagen. Neuzen—Boraselen—Vlissingen. Vertrek boot van Neuzen Aankomst Borssolen Aankomst te Vlissingen Vertrek trein van Vlissingen vm. 7,10 7,30 8,40 8,55 nm. 10,35 10,55 12,06 -1,13 2, 2,20 3,80 Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 cm. Venrek boot van Vlissingen 5,10 9,06 Aankomst Borsselea 5,30 9,25 Aankomst te Neuzen 6,40 10,35 Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12,3, Aankomst te Hoedekenskerke 6,45 11.05 12,40 3,40 Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 11.15 12,57 4,03 Aankomst trsm te Goes 7,25 11.39 1,21 4,25 Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44 4,41 Vlissingen 8,11 11.54 2,09 5,22 12,58 1.05 1,25 2,35 4,55 6,15 6,25 6,52 2,88 4,- 4,?0 5,30 Zendagen. vm. 10,35 nm 7,40 10.55 8,— 12,05 9,10 nm. 1,13 vm. nm. 6,01 9,05 6 10 9,25 6,30 10,35 7,40 8,40 9,20 9,53 10,15 5,45 6,86 6,37 7,01 7,21 8.58 11,25 6,35 4,39 6,41 7,03 7,10 7,50 8,49 8,12 8,69 9,21 9,30 10,10 Aankomst trein van Roosendaal 8,04 10,33 11,52 2,07 Vlissingen 7,39 9,46 lz 14 1,41 Vertrek tram van Goes 8,27 10,45 12,30 3,37 Aankomst tram te Hoedekensk. 8,44 11,07 12,o3 4, Vertrek boot van Hoedekensk. 8,50 11,15 1,— 4,10 Aankomst te Nenzen 9,30 11,55 1,40 4,50 Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,3,45 6 7,25 9 85 Aankomst-te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,15 6 80 7,bi 10 06 Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,35 4,2u 6 40 8, Aankomst te Vlake 7,35 9,55 12,20 1,45 4,30 6 50 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,5410,0612,331,67 4,56 7 38 8,30 Vlissingen 7,4810,23 1,53 5,06 8,32 1113 1,53 5,05 6,25 8,82 1,57 4,56 8,30 2,105.106,30 8,40 2,20 6,20 6.40 8,60 2,2b 6 80 6,40 6,50 2,556 —7,10 9,20 Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,23 11 42 Vlissingen 7,5410,06 Vertrek tram van Vlake 8,— 10,25 11 60 Aankomst te Hansweert 8,10 10,85 12 Vertrek boot van Hansweert 6 10 8,16 10,4012,15 Aankomst te Walzoorden 6 40 8,46 11.10 12,45 Aankomst trein te Vlissingen 720 8f 5 110312,58 228 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 1,10 245 4— 520 710 Aankomst boot te Breskens 620 8945 12— 1,40 316 430 660 740 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 Aankomst te Vlissingen 665 850 1110 1260 Vertrek trein van Vlissingen 712 856 1132 113 De booten wachten op trainen, indien dit de dieast toelaat, ie bö benadering opgegeven 2 320 4' 5 6« 6 750 2,30 360 605 735 820 411 515 662 840 vm. 6.nm. 6.40 6,50 7.07 7,43 9.10 5 36 6,15 6,37 7,01 7,21 8,37 vm. 9,07 7,41 9,18 9,35 9.45 10 nm. 8 35 812 8,43 9,05 9,15 9.56 7.— 7,30 7.40 T,50 7.68 8.53 6 10 6 40 1. 1,30 1.35 1.46 1.57 1,53 8.63 7.58 8.65 9.05 9.10 9.40 6.40 7.10 7.15 7.26 7.33 8,21 1.53 1.67 2.10 2,20 2.25 2,55 9 35 10 05 8.21 8.30 8.35 8.45 8.45 9.15 9 62 12 58 6,01 7,30 10,— 1 10 6,10 8,— 10,30 140 6,40 8,20 8.50 10,50 3 30 6,65 11,20 4- 7,26 11,32 411 7,34

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4