Stoom bootdienst op de Wester-Schelde
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaamsclie Tram we
g-Maatschappij.
Slechte tanden en hun Invloed.
Zoo zactatjes-aan zullen de
meesten onzer wel van de waar
heid doordrongen zijn, dat een
slecht gebit de oorzaak is van
verschillende kwalen en ziekten.
Maar even zeker is, dat de ge
steldheid der tanden een zeer
grooten invloed bezit op den
geestes- en zielstoestand en dat
blijkt uit een experiment, gehou
den in een school te Cleveland.
Door tien tandartsen werden
alle gebitten onderzocht, waarna
aan veertig kinderen,die deslech-
8te gebitten hadden, geleerd werd
hoe ze hun tanden moesten on
derhouden, terwijl alle tandziek-
ten, waaraan ze lydende waren,
behandeld en genezen werden.
Elk kind werd 5 dollar beloofd,
indien ze hun eten goed kauwden
en na eiken maaltijd de tanden
borstelden.
Na verloop van anderhalfjaar
werden de pryzen uitgereikt, en
bleek, dat ongeveer de helft van
de kinderen trouw de voorschrif
ten hadden gevolgd.
Tegelijkertijd met het eerste
tandonderzoek was door den be
kenden psycholoog dr. Wallin
een onderzoek ingesteld naar den
lichamelijken toestand van de-
kinderen, naar hun geheugen,
naar de ontwikkeling van hun
voorstellingsvermogen en wat
daarmee verband houdt. Dit
onderzoek werd tijdens de proef
eenige keeren herhaald. Een
paar van de veertig kinderen
was na de behandeling volkomen
gezond en intelligent, de meeaten
echter waren zwak naar lichaam
en geest, konden heel moeilijk
bun gedachten bij 't een of an
der onderwerp bepalen. Ze had
den veel last van hoofdpijn, wa
ren vergeetachtig, kottom ze ver
keerden in hoogst zenuwachtigen
toestand.
Na den proeftijd van anderbelf
jaar waren al die kwalen en
kwaaltjes nagenoeg geheel ver
dwenen, terwijl ze ook intellec
tueel wel bijna 90 procent vooruit
gegaan waren.
o
Gij kunt niet te zachtmoedig
wezen, waar het bijzonderheden
raakt en niet te onwrikbaar,
waar het om het beginsel gaat.
Voor de huisvrouw.
De buisvrouw komt iederen
dag voor allerlei kleine proble
men te staan, die onmiddellijk
oplossing vragen. Hier 'n leelijke
vlek in het goed, daar een veeg,
hier een koperen handvat, dat
dadelijk na het poetsen weer dof
is, ginds een barst in een mooie
trekpot. Gelukkig de handige
buisvrouw, die daarvoor allerlei
handige middeltjes weet.
En wie ze niet weet? Wel
die vindt er hier een heele ver
zameling vaD.
Om te beginnen, wist U dat
sigarettenasch een prachtig
middel is om zilver te poetsen
dat wanneer men papier tot
witte asch verbrandt en men die
met een doek op uw zilver wrijft,
dit laatste prachtig gaat glimmen
dat men voor het reinigen en
opfrisschen van 't vloerkleed
aardappelenwater kan gebrui
ken (Schraap twee of drie aard
appelen f(jn in een halve liter
warm water. Laat dat 10 minuten
staan, filtreer het water en ge
bruik het om het karpet mee af
te nemen). Dat men het gepoetBte
koperwerk veel langer mooi
glimmend houdt, door er, na het
poetsen, met een rauwe aardap
pel over heen te wrijven?
Gestoofd rundvleescb.
Neem een mooi stuk rund-
vleesch van plm. 8 ons, zouten
peper het en braad het bruin
iD een stoofpan, waarin flink boter,
een fijn gesnedenui, en ren leu-
rierblad. Vermeng bet met een
d. L. tomatenpurée en L wa
ter. Breng het aaD de kook on
laat het langzaam een uur stoven.
Snijd het vleesch. leg het op
een schotel en giet de saus door
een zeefje over het vleescb. Is
de saus te dik. dan doet men er
nog een weinig water by. Men
kan er ook nog wat gehakte
peterselie over strooien.
o—
Voor schrammen en krassen
op uw meubelen bestaat een re
medie. Schudt in een flesch
flink door elkaar gelijke deelen
sla-olie en azijn. Vouw een-
zachte lap eenige keeren op, tot
het een zacht kussentje wordt,
en doop dat in het mengsel.
Wrijf daarmee de schrammen
tot ze allemaal verdwenen zijn.
Daarna op de gewone manier
naboenen.
o
Menigmaal zult u zich geër
gerd hebben over het geraas, dat
gemaakt wordt, wanneer ge uw
kolenemmer (sommigen zeggen
„kolenkit" of kolenbak) vnlt. L°g
daarom een houten bodempje in
den kolenbak. Dat neemt niet
alleen veel van het geraas weg,
doch verlengt tevens den levens
duur van uw kolenemmer aan
zienlijk.
JUL 1
D JU
ES TNT VAN V B JFL VOER
Terneuzen
Axel (Drie
Schouwcn)-
Philippine.
Axel (Drie
Schouwen)
—Walsoorden.
Axel (Drie Schouwen)—Sas
v Drie Sehouwen 6 CO 8 34 12 21 3 29 7 10
van (Jent IJzendyke.
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
Breskens—Hoofdplaat—Pyramide,
IJzendijkeVeldzicht (Grens).
Stoomtram
HulstWalsoorden.
VLISSIN HEN—ROOSEND A AL.
1 153
Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op
Werkdagen, b Alleen op Zou- eu feestdagen, e Markttrein
gebruik toeslagen versohuldigd zijn,
28 Maart en 16 Mei. a Alleen op
Dinsdags, d Treinen voor welker
SPOORWEG MECHELEN- TER NELZEN.
4 n
1 os
Spoorweg Ter Neuzen—Gent.
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst
Van af October 1931 tot nadere aankondiging.
VI
Vlissingen—Borsselen—Neuzen.
NeuzenHoedekenskerke.
HoedekenskerkeNeuzen.
WalzoordenHansweertVlake.
Vlake—HansweertWalzoorden.
Vlissingen- Breskens.
Breskens—Vlissingen.
Se
unkorest der beo te»
i 'r
Drieseh.
Axel
Zaamslag
Nenzen
Neuzen
Hoek
Philippine
5.35 7 40 11 30
5.40 7 45 11 35
6 05 8 10 12 01
6 29 8 35 12 26
6 30 9 20 12 58
6 43 9 35 1 13
6 58 9 50 1 28
2 35 6 15
2 40 6 20
8 05 6 42
3 30 7 05
4 20 7 25
4 35 7 40
4 49 7 55
v Philippine
Hoek
a Neuzen
v Neuzen
Zaamslag
Axel
a Drieseh.
7 05
7 20
7 35
7 40
8 07
8 27
8 32
9 57
10 07
10 22
11 30
12
12 15
12 20
136
1 50
2 05
2.0
3 02
3 '^2
3 27
4 55
510
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
9 12
9 32
9 37
Drieseh.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloesterz.
Walsoorden
5 30
7 40
11 30
2 35
615
V
Walsoorden
7 20
1115
210
6 06
5 35
7 45
11 35
2 40
6 20
Kloosterz.
7 26
1120
216
6 11
5 56
8 07
12 -
3
6 42
ft
Groenendijk
731
1125
2 20
615
610
8 21
1214
313
6 55
J1
Hengstdijk
741
11 35
2 30
6 23
6 20
8 31
12 24
3 22
7 04
yy
Rapenburg
7 51
11 45
2 43
6 31
6 30
8 41
12 34
3 31
7 13
yy
Zaamslag
8 07
12
3 02
6 42
6 35
8 46
12 89
3 34
717
9»
Axel
8 27
1215
3 22
7 02
6 41
8 52
12 45
3 39
7 22
a
Drieseh.
8 32
12 20
3 27
7 07
7 30
7 36
7 41
7 51
801
817
8 37
8 42
y
Westdorpe
615
8 54
12 36
3 45
7 25
v
9
8as van Gent
6 36
9 20
105
418
7 42
a
9
Philippine
7 02
9 52
136
4 51
8 02
V
Pyramide
7 28
10 23
2 01
515
8 30
yy
a
IJzendijke
7 40
10 38
2 13
5 27
8 45
9
T
IJzendijke
8 00
10 39
214
5 28
a
Saheendijke
8 23
11 02
2 35
5 46
yy
Schoondijke
IJsenöijke
IJzendijke
Pyramide
Philippine
Saj van Gent
Westdorpe
Drie Schouwen
8 28
12 31
2 51
6 01
8 46
12 f 0
3 13
6 20
5 30
913
12 52
408
7 20
5 43
9 26
107
4 2b
7 36
6 09
9 53
1 36
4 52
8 2
6 55
10 45
2 01
5 30
8 32
715
1105
214
5 50
8 50
7 35 11 25
2 34
610
f9 10
f R(jdt op verzoek door tet Axel-Brug.
v Drieschouwen 610
v Auiddorpe 6 15
v Reodesluis(H.T.) 6 27
v KruisstraatfB.T.) 6 19
a Moerbeke 6 27
9 40 12 25 3 30 v Moerbeke (B. T.) 7 30
9 45 12 *0 3 !5 v Kruisstraat 7 40
9 57 12 42 3 47 v Roodetluis (H. T.) 811
9 49 12 34 3 39 v Zuiddorpe 819
9 57 12 42 3 47 a Drieschouwen 8 26
11 25
11 35
12 03
12 13
12 19
135
1 45
216
2 24
2 31
4 25
4 35
5 06
514
5 21
V
Breskens
835
12 10
3 37
6 45
v IJzendijke
710
10 07
1 43
5
V
Hoofdplaat
9
12 40
4 02
711
Pyramide
7 28
10 21
2 01
5 15
Biervliet
915
12 55
415
7 25
Biervliet
7 35
10 34
2 10
5 23
Pyramide
IJzendijke
9 25
105
4 24
7 35
v Hoafdnlaaf
7 51
10 55
2 26
5 36
9 40
1 20
4 40
7 50
a Breskens
812
1125
2 55
6 05
v. IJzendijke 8 47
a. Veldoicht (Grens) 8 55
3 25 6 21 v. Veldzieht Grens) 9 3 45 6 35
3 35 6 80 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 45
b b ba be b
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 30 5 05 645 8 50
Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 08
Kuitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 S3 707 9 16
Kloesterz. 6 35 9 1055 12 50 3 05 5 45 715 9 25
a Walz. 6 40 9 05 11- 12 1,5 3 10 5 55 720 9 3C
b bd
v Walz. 650 910
Kloosterz. 655 915
Kuitaart, 704 924
„Terhole 712 932
a Hulst, 730 950
b b be b
1116 105 330 606 732 940
1121 113 335 610 737 945
1130 123 344 617 746 954
1138 133 362 625 754 1002
1156 155 410 610 812 1010
b Alleen op werkdagen. c Zon- en Feestd. ba Marktdag Hulst 30 m. later.bc Zon
en Feestd. 45 m. later. d Zon- en Feestd. 35 min. later. be Marktd. Hulst 20 m. later.
v Vliseingen t& 42
Middelburg f5 51
Goes f6 11
Vlake f6 23
Bergen op Zoom f6 49
a Roosendaal +7 03
Roosendaal +7 13
a Rotterdam beurs f8 11
a Rotterdam D. P. f8 19
a Den Haag H.S. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam C.S. 9 44
v Roosendaal +7 09
a Breda f7 29
'e Her togen boaeh
a Utrecht C.S.
v Nijmegen
a Arnhem
aS 05
a7 12 b7
a9 18
a6 15
a7 22 b7 10
a9 29
a6 49
a7 41 b7 43
a9 45
a7 07
a7 54 bV 58
alO 06
a7 53
a8 19 b8 42
alO 51
a8 13
a8 33 b9 -
all 09
«8 40
d9 12
11 24
a9 42
12 36
a9 50
dl006
12 44
10 22
dlO 35
1 22
10 57
1 57
11 14
dll 30
2 14
845
931
11 22
9 07
10 06
11 42
9 67
1115
12 30
10 58
1 66
1 36
1107
12 01
1 50
11 41
12 23
a2 23
11 32
1141
12 17
12 33
118
136
al 52
a3 10
a3 17
3 52
4 27
4 44
al 46
a2 12
113
1 24
1 44
157
2 24
2 38
2 49
349
3 58
4 29
5 14
5 34
2 48
3 08
3 57
5 03
4 45
6 07
e3 04
c3 20
c4 03
c4 21
4 11
4 21
441
4 56
5 39
5 57
a4 53d6 30
6 09
6 17 d7 28
6 52 d7 58
7 27 d8 33
7 44 d8 f8
4 46 6 17
5 07
5 58
7
6 48
7 25
6 39
7 33
8 38
9 07
9 il
5 44
o
O
M
6 42
6 55
8 06
7 68
8 28
9 13
9 33
d6 45
d7 05
d7 45
8 38
d8 23
d8 47
6 52
7 02
7 21
7 33
7 58
8 12
8 22
9 24
9 32
10 01
10 47
1108
820
8 41
9 29
10 30
10 19
10 54
7 34
7 44
8 15
8 30
9 13
9 31
9 37
10 84
10 42
11 22
1157
12 14
9 43
10 21
V Arnhem
6 67
d8 35
10 24
1 19 2 58
a4 14
7 51
1
Nymegen
7 22
d8 57
10 47
147 3 40
4 37
813
Utrecht C.S.
712
851
10 35
139 a2 17
4 48
804
f»
's Hertogenbosch
814
9 43
11 36
2 46 4 29
6 46
9 09
•1
Breda
a5 46
6 50
8 59
10 29
12 21
3 32 517
6 37
9 56
,1
Roosendaal
a6 22
7 28
9 21
10 51
12 43
3 64 5 38
7 01
10 17
V
Amsterdam C.S.
a 6 34
815
d 9 25 10 16
1115
1 20 2 45
4 16
7 45
•1
Haarlem
a 6 64
8 31
9 44 10 31
11 31
1 40 301
4 al
8 01
Den Haag H.S.
a 7 39
9 06
dlO 23 1106
12 06
2 23 3 36
5 06
8 36
Rotterdam D.P,
a4 56
b5 48
a 811
9 53
dl050 1151
12 43
2 59 a4 21
5 43
9 12
1,
Rotterdam Beurs
b6 56
a 8 20
9 39
10 44
12 52
301 405
5 52
9 21
1,
Roosendaal
a8 19
b7 85
a 9 24
10 49
dil 46 12 49
2 14
3 67 a533
7 01
1019
e
Roosendaal
a6 39
b7 46
a 9 38
1101
12 04 12 56
f2 22
4 02 a5 43 b7 17 a7 17
10 29
n
Bergen op Zoom
a7 02
b8 09
a 9 53
1116
h 113
f2 38
4 22 a5 58 b7 38 a7 4l
10 44
a
Vlake
a7 48
b8 63
810 23
1142
f3 04
5 05 a6 25 b8 21 a8 82
1113
Goes
a8 11
b9 10
alO 36
11 54
0 2 09
f316
6 22 a6 37 b8 37 a8 63
1125
11
Middelburg
a8 47
b9 44
alO 56
1214
w 2 80
f3 36
5 53 a6 57 b9 09 a9 32
1145
Vlissingen
a8 55
b9 52
all 03
12 22
12 58 2 38
f3 44
6 01 a7 06 b9 17 a9 41
11 63
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St, Nieolaas
v St. Nic. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Meeh.
aMech len
v Mechelen
a Brussel
v Brussel
a Mechelei?
v Mechelen
a St. Nic. v Meeh.
v Antw. n. St. Nic.
a St. Nic. v. Antw.
v St. Nic n. Tern.
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
615
10 58
2 04
5 01*
6 24
U 06
213
511
6 33
11 14
221
5 21
6 41
11 21
2 29
6 28
6 53
11 33
2 40
5 42
7 13
11 40
2 50
5 ?8
a7 26
12 06
3 32
6 06
a8 '9
12 57
6 5i
8 30
12 09
3 06
6 09
9 33
1 04
4 05
7 10
9 tl
112
4 25
721
1001
1 57
4 50
7 47
512
9 42 bl15
5 52
6 06
10 08
l f 2
6 IS
610
10 Si
156
6 23
7 19
11 32
2 58
7 24
612
11 14
2 04
7 06
7 15
12 04
2 54
7 45
7 25
12 10
311
7 48
8 20
4
8 44
8 27
1 11
4 08
8 53
8 36
1 19
4 16
9
8 46
1 28
4 25
9 09
8 53
1 37
4 34
918
a Op Zon- en feestdagen 17 minuten later.
Vertrekt Zondags 1 uur en 18 minuten later, b 's Zaterdags om 1,01.
f Vertrekt van station Zuid en rijdt alleen op werkdagen.
v Neuzen
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
v Sas van Gent
v Selzaete
v Gent Dp.
a Gent St. P.
v
a Brussel
Alleen op Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen.
Alleen op werkdagen.
6 45 10— 4 15
1 55 11 20 5 30
6 50
8 50
12 25
5 40
V
Brussel
7 12
8 45 8 48
6 53
6 59
8 59
12 34
5 49
a
Gent St. P.
815
11 04 4 57
7 34
7 03
9 03
12 38
5 53
V
Gent St. P.
6 25
8 23
12 01 5 02
8 06
7 07
9 07
12 42
5 57
7»
Gent Dp.
6 42
8 39
12 17 5 17
8 22
7 20
9 20
12 55
610
Selzaete
7 30
9 21
1 »6 20
9 12*
7 23
11 01
12.'2
6 10
<9
Sas van Gent
8-
9 51
1 30 a6 50
9 41*
1 30
yy
Philippir e
8 08
9 59
1 38 a68
9 f0*
8 07
11 41
146
6 55
V
SluiskJbrug
812
10 os
1 42 a7 02
9 54*
812
11 54
151
705
n
Sluiskil
816
10 07
1 46 a7 06
9 58*
9 01
12 55
2 55
8 07
a
Ter Neuzen
8 24
1015
1 64 a7 14
10 06*
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Station
v. Hulst, Station 8 30 2 30 8 30
Axel, Wed. Gilijamse 9 40 3 45 9 0
Werkdagen.
Neuzen—Boraselen—Vlissingen.
Vertrek boot van Neuzen
Aankomst Borssolen
Aankomst te Vlissingen
Vertrek trein van Vlissingen
vm.
7,10
7,30
8,40
8,55
nm.
10,35
10,55
12,06
-1,13
2,
2,20
3,80
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 cm.
Venrek boot van Vlissingen 5,10 9,06
Aankomst Borsselea 5,30 9,25
Aankomst te Neuzen 6,40 10,35
Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12,3,
Aankomst te Hoedekenskerke 6,45 11.05 12,40 3,40
Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 11.15 12,57 4,03
Aankomst trsm te Goes 7,25 11.39 1,21 4,25
Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44 4,41
Vlissingen 8,11 11.54 2,09 5,22
12,58
1.05
1,25
2,35
4,55
6,15
6,25
6,52
2,88
4,-
4,?0
5,30
Zendagen.
vm. 10,35 nm 7,40
10.55 8,—
12,05 9,10
nm. 1,13
vm.
nm. 6,01
9,05 6 10
9,25 6,30
10,35 7,40
8,40
9,20
9,53
10,15
5,45
6,86
6,37
7,01
7,21
8.58 11,25
6,35
4,39
6,41
7,03
7,10
7,50
8,49
8,12
8,69
9,21
9,30
10,10
Aankomst trein van Roosendaal 8,04 10,33 11,52 2,07
Vlissingen 7,39 9,46 lz 14 1,41
Vertrek tram van Goes 8,27 10,45 12,30 3,37
Aankomst tram te Hoedekensk. 8,44 11,07 12,o3 4,
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,50 11,15 1,— 4,10
Aankomst te Nenzen 9,30 11,55 1,40 4,50
Vertrek boot van Walzoorden 6,50 9,1011,301,3,45 6 7,25 9 85
Aankomst-te Hansweert 7,20 9,4012,- 1,30 4,15 6 80 7,bi 10 06
Vertrek tram van Hansweert 7,25 9,4512,101,35 4,2u 6 40 8,
Aankomst te Vlake 7,35 9,55 12,20 1,45 4,30 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,5410,0612,331,67 4,56 7 38 8,30
Vlissingen 7,4810,23 1,53 5,06 8,32 1113
1,53 5,05 6,25 8,82
1,57 4,56 8,30
2,105.106,30 8,40
2,20 6,20 6.40 8,60
2,2b 6 80 6,40 6,50
2,556 —7,10 9,20
Aankomst trein van Roosendaal 7,48 10,23 11 42
Vlissingen 7,5410,06
Vertrek tram van Vlake 8,— 10,25 11 60
Aankomst te Hansweert 8,10 10,85 12
Vertrek boot van Hansweert 6 10 8,16 10,4012,15
Aankomst te Walzoorden 6 40 8,46 11.10 12,45
Aankomst trein te Vlissingen 720 8f 5 110312,58 228 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 1,10 245 4— 520 710
Aankomst boot te Breskens 620 8945 12— 1,40 316 430 660 740
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220
Aankomst te Vlissingen 665 850 1110 1260
Vertrek trein van Vlissingen 712 856 1132 113
De booten wachten op trainen, indien dit de dieast toelaat,
ie bö benadering opgegeven
2 320 4' 5 6« 6 750
2,30 360 605 735 820
411 515 662 840
vm.
6.nm.
6.40
6,50
7.07
7,43
9.10
5 36
6,15
6,37
7,01
7,21
8,37
vm.
9,07
7,41
9,18
9,35
9.45
10
nm. 8 35
812
8,43
9,05
9,15
9.56
7.—
7,30
7.40
T,50
7.68
8.53
6 10
6 40
1.
1,30
1.35
1.46
1.57
1,53
8.63
7.58
8.65
9.05
9.10
9.40
6.40
7.10
7.15
7.26
7.33
8,21
1.53
1.67
2.10
2,20
2.25
2,55
9 35
10 05
8.21
8.30
8.35
8.45
8.45
9.15
9 62 12 58 6,01
7,30 10,— 1 10 6,10
8,— 10,30 140 6,40
8,20
8.50
10,50 3 30 6,65
11,20 4- 7,26
11,32 411 7,34