Landbouw.
Binnenland.
meten Vlas, waarvoor het Rijk
20% steun geeft.
Dhr. C. HAMELINK: Dan is
het toch dubieus, dat nog eens
te vragen
Dhr. DE FEIJTER vraagt zich
af, of het hier wel de goede
plaats is die zaak te bespreken,
Het is nogal ingewikkeld en wel
licht, dat de Minister er toch
niet naar luistert. Hij zou het
maar beter vinden, dat er maar
60 000 Hectaren uitgezaaid wer
den en er dan om meer subsidie
wordt gevraagd.
Dhr. DIELEMAN Die subsi
die wordt tpch maar gegeven
voor 'tzwingélen en hier trekken
ze er de bollen maar a-f.
De VOORZ.Dat is de vraag
Hier zijn ook vlasbewerkers, maar
aan den anderen kant is mij ook
meegedeeld, dat het technisch
niet uitvoerbaar is. Maar ik zou
de vraag toch steunen.
Dhr. DE RUIJTERAls de
minister de subsidie nu stop zet,
vallen [deze oogsten eruit. En
komt hij dan opnieuw met steun
voor den oogst 1932, dan zou
het overschot daarvan kunnen
dienen voor oogst 1931.
De f 96000 steun wordt alleen
gegeven voor werkverschaffing,
maar niet voor rentabiliteit van
de vlasteelt. Zoo is het immers
ook met de tarwe, als steun voor
de boeren
Dhr. C. HAMELINK Dan blijkt
het wel moeilijk uitvoerbaar, want
de vraag is dan, wie hebben aar,
dien oogst 1931 gewerkt? Dat
is niet uit te maken. En als het
de bedoeling is om geld te vragen
als steun voor een oogst, waarop
niet is gerekend en dus ten be
hoeve van de cultuur in plaats
van voor de werkverschaffing,
dan ben ik er tegen.
De VOORZ.Er wordt toe
gezegd f5 per hectare enfll
per hectare, als het gezwingeld
is. In 't geheel is voor 6000
hectaren f96000 beschikbaar ge
steld. Als nu die 6000 hectaren
niet worden uitgezaaid, dan is
het de bedoeling, om hetgeen er
van de f 96000 over is ook te
vragen aan den Minister ten einde
dat aan te wenden voor bewer
king van het oude vlas. Het is
toch precies hetzelfde, of de steun
wordt verleend voor vlas van 1932
of van 1931 En daarom willen
we die vraag steunen.
Dhr. DE FEIJTER: Als we
steun willen hebben, moeten we
het belang van de plaats op het
oog hebben. Nu wordt hier wei
nig gezwingeld. Als er dus de
helft van het gevraagde vlas maar
wordt uitgezaaid, dan zou men
moeten vragen om de uitzaai
premie te verdubbelen.
Dhr. DE RUIJTER: Het oor
deel van den Minister is, dat het
geld noodig is om steun te ver-
leenen. Maar ais het vlas dat
voor de werkverschaffing moet
dienen, er niet is, zal de Min. ook
geen geld geven. Maar als er
goed gezaaid wordt dan komt er
meer werk en wordt er ook geld
gegeven. En dan moet dhr. Ha
melink niet bang zijn, zegt spr,
dat het in de zakken der vlassers
komt, want zooals het nu staat,
is het vlas geen cent waard.
Dhr. DIELEMAN meent, dat die
steun voor Axel weinig geeft,
want er wordt hier niet ge
zwingeld.
Dhr. C. HAMELINK wil voor
stellen om het geld, dat van den
oogst 1932 als steun overblijft te
vragen als steun voor de bewer
king van vlas van 1930 en 1931.
Dhr. DE RUIJTER is van mee
ning, dat het niet mogelijk is om
het adres aldus toe te passen,
zooals het hier ligt. Er staat
voor handelaren en verbouwers
dat zou moeten zijn voor be
werkers.
Dhr. 't GILDE ziet er geen
heil in, als men dat alleen vanuit
Axel vraagt.
Dhr. HAMELINK zegt, dat als
ze 't in Den Haag niet graag
doen, dan weten ze ook wel een
collectief adres af te wentelen.
En waarom zou een adres uit
Axel niet van invloed zijn Deze
streek staat toch van ouds bekend
voor de vlasbewerking Een goed
individueel adres is beter dan
een slecht collectief
Dhr. QGGEL vindt dat de zaak
toch niet erg duidelijk gesteld is.
Gehoord de bespreking, is het
adres van Graauw niet uitvoer
baar, maar een adres van Axel
alleen is ook gevaarlijk. Want
eenige jaren geleden is juist niets
gekomen van steun voor de vlas
sers, omdat het zoo moeilijk was
om aan de tegenstrijdige verlan
gens van adressanten te voldoen
Dhr. DE RUIJTER: Dat is zoo
meestal is er.bezwaar gemaakt
dat er gebrek aan eenheid was
en nu er die is, is er ook iets tot
stand gekomen. Er is zelfs een
commissie gevormd en als nu
aan die commissie eens werd
meegedeeld, hoe de zaak in el
kaar zit, dan zal dat practisch
wel op hetzelfde neerkomen, als
wanneer we een adres aan den
Minister zenden.
Dhr. OGGELDan was het
maar het best om het verzoek
van Graauw voor kennisgeving
aan te nemen.
Z. h. s. wordt aldus besloten
en
8. Pomp voor de Walstraat
Van de bewoners van de Wal-
straat is een verzoek ingekomen,
om aldaar van gemeentewege een
pomp te plaatsen.
B. en W. stellen voor
lo. Om het aantal pompen in
de gemeente niet uit te breiden,
daar bij inwilliging van het ver
zoek uit verschillende andere
deelen der gemeente eenzelfde
verzoek komt. De bestaande
pompen wenscht het College te
handhaven, omdat de bestaande
huizen niet alle voorzien zijn van
een behoorlijke watervoorziening
naast hun bestaande regenbak
In de wijken welke door nieuw
bouw zijn uitgegroeid kan een
dergelijk motief niet gelden, om
dat bij den bouw van een nieuwe,
woning iekening moet gehouden
worden met het gemis van een
dergelijke openbare watervoor
ziening.
2o. op dit verzoek afwijzend
te beschikken.
Dhr. VAN BENDEGEM is het
met B. en W. niet eens. Als
het allemaal nieuwe woningen
waren, was het iets anders, maar
er staan verscheidene oude hui
zen, en de bewoners daarvan
hebben niet kunnen voorzien in
dien toestand.
De VOORZ. vraagt of de nood
dan ineens zoo erg is, dat er
nieuwe pompen geslagen moeten
worden Spr. wil de Raad wel
wijzen op de hooge onkosten
voor onderhoud van pompen.
Er wordt aangedrongen op be
zuiniging, maar dan ligt het niet
op den weg om pompen te
plaatsen. Indien we aan dit ver
zoek voldoen, zullen ze overal
om een pomp vragen. Laten de
menschen zelf een pomp aan
schaffen.
Dhr. SEGHERS: Omdat de
menschen ver van de bestaande
pomp af wonen en op den hoogen
Armendijk wonen, waar het dus
moeilijk en kostelijk is om een
pomp te boren, zou ik ervoor
zijn om een gemeentepomp te
plaatsen.
Dhr. DIELEMAN staat aan de
zijde van deze sprekers, en zou
willen zeggen geef die menschen
een pomp want er zit toch
eigenlijk aan Ijet voorstel van B
en W. een luéhtje.
Dhr. 't GILDE: Ja, ja, de
waterleiding 1
De VOORZ. Neen, dat mag
niet gezegd worden.
Dhr. DIELEMAN vindt f 100
voor zoo'n pomp toch geen be
drag om op af te stuiten. De
gemeente is altijd nog stiefmoe
derlijk bedeeld geweest met pom
pen. Spr. zou ze overal zetten,
waar het noodig is.
Dhr. C. HAMELINK: Als dhr
Dieleman zegt „er is een luchtje
aan", dan zou ik willen zeggen:
ja. ik wil die modderpoelen
niet terug, maar zou liever ijveren
voor een goede watervoorziening
voor geheel de gemeente dan
voor enkele straten. Misschien
zegt men daar is geen geld voor,
maar wat elders kan, kan hier
ook en ik zou de gemeente niet
willen ontsieren met al die
pompen.
Dhr. 't GILDE vindt pompen
niet de slechtst denkbare voor
ziening van waten Maar spr.
gaat met het voorstel van B. en
W. mede. omdat niet overal
pompen kunnen gezet worden.
In de Oude Wijk staan er 3
ook elders staan er genoeg.
Dhr. SEGHERS Als we over
een jaar een waterleiding hadden,
dan zou ik niet voor een pomp
zijn, maar omdat het onzeker is,
of die er ooit komt, zag ik liever
een pomp geplaatst.
Het voorstel van B. en W
wordt met 8 tegen 3 st. aange
nomen. Tegen stemmen de h.h.
Seghers, van Bendegem en Die
leman.
9. Lichtvoorziening to Kijkuit.
Door een 70-tal bewoners van
Kijkuit en omgeving wordt te
kennen gegeven, dat zij ondanks
alle pogingen hunnerzijds, ver
stoken blijven van gas- en elec
trische verlichting, terwijl ze
evengoed belasting betalende bur
gers zijn
dat men in andere wijken daar
wel van profiteert en zij daarom
dringend verzoeken aan die wan
verhouding een eind te maken en
stappen te doen, om binnen af
zienbaren tijd voor hen in deze
dringende behoefte te voorzien.
In verband hiermede is, on
derteekend door de heeren Raads
leden 't Gilde, de Ruijter, C. Ha
melink, P. Ortelee, A. Hamelink,
Dieleman en Seghers de volgende
motie ingediend
De Raad der gemeente Axel,
kennis dragende van het feit, dat
in tegenstelling tot het overige
deel der gemeente de bewoners
van het Oostelijk deel van Axel
(Kijkuit, Watervliet en Fort) nog
steeds verstoken zijn van be
hoorlijke verlichting in den vorm
van gas- of electriciteit,
van meening, dat het op den
duur niet aangaat, deze onbillijke
verhouding tegenover belasting
betalers van een zelfde gemeente
te bestendigen, terwijl b.v. door
uitbreiding van het buizennet der
gemeentelijke gasfabriek naar bo
vengenoemde buitenwijken een
belangrijk werkverschaffingsob
ject zou verkregen worden,
besluit B. en W. op te dragen
met bekwamen spoed definitieve
voorstellen in dezen geest aan
den Raad te doen voorleggen in
den vorm van kostenberekeningen,
enz.
Z. h. s. wordt besloten om het
adres in handen te stellen van
B. en W., om advies.
Ten aanzien van de motie zeg
gen B. en Wdat aan den direc
teur der gasfabriek is opgedragen
een kostenrekening te maken in
verband met de tegenwoordige
prijzen. Reeds in 1930 is door
B. en W. een onderzoek ingesteld
naar de rentabiliteit voor uitbrei
ding van het gasnet in die rich
ting en ook met de P. Z. E. M.
onderhandeld, doch wegens ge
ringe belangstelling door de be
woners ivan Kijkuit is toen geen
resultaat verkregen.
De VOORZ. deelt nog mede
dat die cijfers nog aanwezig zijn
en aansluiting is afgestuit op te
hooge kosten.
10 Vergoeding voor school
kinderen.
Ingekomen is een adres van
Cortvriendt en 3 anderen,
waarin deze zeggen vernomen te
hebben, dat hun volgens art. 13
L. O. een vergoeding wordt toe
gekend van f15 per jaar en per
kind.
Dat zij van meening zijn, dat
die vergoeding te laag is getax
eerd en een aangrenzende ge
meente f 30 uitkeert.
Dat zij daarom beleefd verzoe
ken de uitkeering ook tot f-30 te
verhoogen.
Tevens werd door J. Scheelejz.
verzocht ook voor uitkeering in
aanmerking te komen voor zijn
te Zaamslag ter school gaand kind.
Daar B en W. een bedrag van
f 15 per jaar en per kind vol
doende achten, stellen zij voor
afwijzend op het adres te be
schikken.
Dhr. VAN BENDEGEM kan
zich daarmede niet vereenigen.
Die menschen hebben recht op
evenveel vergoeding als degenen,
die hun kind met een auto mee
geven.
Dhr. 'T GILDE Op grond van
zuinigheid
Dhr, VAN BENDEGEM I Op
grond van recht»
De VOORZ. zegt, dat als het
getal kinderen van Kijkuit uit
breidt zou het bedrag der toelage
nog verhoogen en volgens dhr
van Bendegem zouden die enkele
kinderen van Spui dan eenzelfde
toelage moeten hebben. Men ziet
dat dit een onbillijkheid is. Mis
schien dat er straks een bus
rijdt van Sluiskil er wordt
onderzocht hoeveel het kosten
kan en dan zal er weer een
andere toestand geschapen wor
den.
Dhr. VAN BENDEGEM: Maar
dat is niet voor de kinderen van
Spui en ik zou willen dat voor
dezen ook f23 per kind werd
uitgekeerd.
De VOORZ. zegt. dat volgens
de wet aan een behoorlijke ver
goeding moet worden voldaan,
en nu die er is, kunnen we toch
niet telkens gaan veranderen.
Dhr. VAN BENDEGEM: On
danks alle wetten, ben ik voor
f 23, dat is billijk.
Dhr. SEGHERS zegt, dat de
kinderen van Kijkuit met een
autobus worden afgehaald en die
van Spui in alle weer met eigen
middelen naar school komen en
daarom is hij voor het voorstel
van Bendegem.
Dhr. C. HAMELINK vindt, dat
als men de kinderen naar de
wijken vergelijkt, er een soort
onbillijkheid is, al is de weg naar
Kijkuit veel slechter dan naar
Spui. Maar de ouders der kin
deren van Kijkuit krijgen geen
cent en die te Spui f 15 en om
dat nu de kosten der kinderen te
Kijkuit hooger zijn, kan men toch
den Raad niet dwingen om ook
aan de kinderen te Spui een
zelfde bedrag te geven. Maar,
vraagt spr. is het niet mogelijk
om als er een bus is van
Sluiskil via Schapenbout ook de
kinderen van Spui mee te bren
gen
De VOORZ.Dat zou nogal
duur zijn, maar het is te onder
zoeken.
Dhr: C. HAMELINK: Juist en
dan kunnen we praten, want het
is een lange weg voor die kin
deren per rijwiel, vooral in den
winter.
De VOORZ.Maar dit ver
zoek gaat over 1931 en mijn plan
is voor 1932.
Dhr. DE RUIJTER: Als B. en
W. de regeling aan de wet ont
leenen, dan ben ik voor het voor
stel van B. en W.
Dhr. SEGHERS zegt wel te
weten, dat de ouders van Kijkuit
geen geld krijgen, maar het kost
toch meer en daarom stemt hij
voor het voorstel Van Bendegem.
Het voorstel van B. en W.
wordt hierop aangenomen met 8
tegen 3 st. Tegen stemmen Or
telee, Seghers en Van Bendegem.
(Slot volgt).
Aangaande onze opmerking ten
opzichte van den termijn van be
roep (zie lngek. St. d vorig no.)
vernemen we, dat bij B. en W.
de meening voorzat, dat die ter
mijn liep tot 14 dagen nadat de
beslissing van Ged. St. „aan den
Raad" was meegedeeld. We
deelen dit mede, om den schijn
te vermijden, dat de Raadsver
gadering te laat uitgeschreven zou
zijn, om nog in beroep te gaan.
Ingediend is een ontwerp tot
tijdelijke verhoogiDg van accyns
op suiker, wijn en sigaretten en
een invoerrecht op zuidvruchten.
Nederlanders te Sjanghai.
Een dozyn Nederlanders dient
als vrijwilligers bij de bescher-
mingstroepen van Sjanghai. On
geveer 200 Nederlanders en 250
Nederlandsche onderdanen wo
nen in Sjanghai. Aldaar zijn
twee Nederlandsche Banken, drie
scheepvaart Mpij.een Assurantie
Mij. en vyf of ze» kleinere Ne
derlandsche Mij.en gevestigd. De
Nederlandsche consul-generaal
acht den huidigen toestand abso
luut niet zorgwekkend ofschoon
het gebouw van het Nederland
consulaat op 31 Jan. door geweer*
kogels werd getroffen. De consul
acht evacuatie van de Hollanders
niet noodig.
Kring Axel, Z. L. M.
Zaterdag vergaderde bovenge
noemde Kring alhier op de bo
venzaal bij mej. Wed. Gilyamse
onder voorzitterschap van den
heer Cb. Wauters, welke verg.
ook werd bijgewoond door den
t.lg. secr. den heer Ir. Siebenga.
Na het openingswoord en notulen
las de secretaris het jaarverslag
en de penoingm. het financieel
overzicht. Uit dit laatste bleek,
dat begonnen met een saldo van
6 de inkomsten 1406 75 be
droegen en de uitgaven ƒ1365 96,
zoodat er een batig «lot is van
ƒ40 79 Bij monde van dhr.
W. de Zeeuw werd een en ander
als in orde bevonden verklaard.
Iogekomen was een schrijven
van het Dag, Bestuur, betreffende
de reorganisatie van kringen.
Het plan is om op 5 plaatsen
vergadering te houden met de
leden, teneinde de reorganisatie
te bespreken, om daarna weer
een kringvergadering te houden
en een definitieve beslissing
wordt genomen. In overleg met
het kringbestuur werden de da
tums en plaatsen vastgesteld,
zooals in een advertentie in dit
blad staat aangegeven.
De heer Siebenga zei dat het
doel der reorganisatie is, dat
meer wordt meegeleefd met de
kring van de Z L M. in het
algemeen, er wordt dan op iedere
plaats gesproken en vergaderd
en men voorziet meer belang
stelling in de zaken welke hunne
belangen rakeD.
Dhr. H. de Regt uit Neuzen
zei dat er nog meer ingekomen
stukken moeten zijn, die men
blykbaar liever niet openbaart.
De Voorz. zei da die aan het
bestuur zijn gericht en dus niet
hier ter sprake komen.
Desgevraagd helderde de heer
Siebenga de zaak op, door den
raad te geven om mogeljjke ge
schillen te vergeten en alleen
die zaken naar voren te brengen,
die in 't belang van de Z. L M.
ec bare leden zijn. Dan alleen
is men op het goede pad.
Bij de stemming werd als
bestuurslid herkozen dhr. A.
d' Hert vau Zuiddorpe en voorts
werden gekozen de h.h. A. Dees
Dz. van Terneuzen en J. den
Hamer Sr. van Axel.
Bij de omvraag werden tal van
zaken naar voren gebracht. Dhr.
P. David uit Vogelschorre
('t Vaatje) vroeg waar zich te
wenden voor de schade, die by
ondervindt van de fabrieken te
Sluiskil, wyl hij buiten den af
stand (4 K.M.) is gelegen van
de fabriek om volgens de Hin
derwet te kunnen reclameeren.
Toch beeft hij blijkens een ge
toond monster vlas aanzienlijke
schade te wachten op zyn
vruchten.
Andere leden gaven nog ster
ker voorbeelden, terwijl de op
merking werd gemaakt, dat by
mist de planten het meest te lij
den hebben en dan het ge-
wenschte oogenblik er is om te
gaan keuren.
Dhr. Siebenga nam nota van
de gegevens en zal deze ter
kennis brengen van Ir. Stevens,
burgemeester Blok en de Arbeids
inspectie te Dordrecht. Hij acht
het wenschelijk dat het onder
zoek zoo vaak en zoo nauwkeu
rig mogelyk geschiedt en vraagt
opgave van allen, die schade
ondervinden van de 1' Azote.
Het Dag. Bestuur wil alles doen
wat er tegen gedaan kan worden.
Van andere zyde werd ge
wezen op het smokkelen van
vee, terwijl ook gezegd werd,
dat de keurloonen in Axel te
hoog zyn. Een belangrijke klacht
werd geuit over de kosten van
de sociale wetten en de grond
belasting.
Dhr. Siebenga beantwoordde de
sprekers en Z9i dat tegen die
wetten weinig te doen isdat
zyn hoofdzakelijk politiezaken,
die niet meer gekeerd worden.
Een andere vraag is ot ze niet
billyker of goedkooper kunnen
geregeld worden. In elk geval
hebben die zaken de aandacht
van het Bestuur.
Wat de grondbelasting aan-<
gaat, desa ii zoo juist vastge-