Stoombootdienst op de Wester-Schelde i Allerlei. Zeeuwsch-Vlaainsche Tramweg-M aatschappij. i M IDDBIjEN V A KT V B VOER. VLISS1N D EN—ROOSEN D A AL. bï 52 SFOORWID MFCBELEN—TERNEUZBN. Van af 4 October 1931 tot nadere aankondiging. VUssingenBreskens. Breskens—Vlissingen. Rozenolie. De heerlyke en kostbare ro zenolie wordt op groote schaal bereid in de vallei van Kesan- lek en Roemenië. De rozen- plantages aldaar brengen jaar lijks gemiddeld 2200 kilo op en daar er ongeveer 30 000 rozen, tezamen plm. 28 pond wegende Doodig zijn om één ons olie te leveren, kan men zich een denkbeeld vormen van de uit gestrektheid dier plantages. De bloemen worden geoogst in Mei en de oogst duurt drie weken. Op denzeltden dag waarop de bloamen verzameld worden, vindt de bewerkiDg plaats, opdat niets van de geur verloren gaat. De rozen worden eerst in water gedistilleerd, waarna het water alleen een distallatie ondergaat en de olie van de oppervlakte wordt afge schuimd. Hat werk wordt voor namelijk verricht door vrouweD en meisjes, die het schamele loon van 20 cent per dag ver dienen, Ongelukkigerwijze wordt de olie voor den handel (de op drachten van grof betalende Oostersche vorstenhuizen uitge zonderd) altijd vervalscht met een derde of een vijfde gerani um olie. Niettegenstaande dit kost zij dan toch een bedrag, dat varieert tusschen de 25 en 50 ets. per druppel. o— Weet U waarom steenkolen altyd op een donkere plaats bewaard moaten worden Om dat zonlicht de kolen doet af brokkelen, zoodat er gruis ont staat. Eq dat is niet voordeelig. Als U de kachel uithaalt, ko men er altijd sintels uit, voor driekwart uitgebrande kolen, die U weggooit. Maar werp niet alles weg, bewaar er wat in een oud busje met een beetje petro leum dat spaart U kachelhout. Leg nu, als U vuur gaat aan maken, de in petroleum ge drenkte sintels boven op het papier met daarop een heel klein beetje hout en stukjes steenkool. In een minimum van tijd zal het vuur branden als een lier o Zonder geluk vaart In dezen tijd van malaise en loonsverlaging, is het dubbel prettig te booren van iemtnd die het voor den wind gaat Zoo lezen wij in de „Avp." van ern dominee uit Noordbroek- Nieuw-Scheemda, dat bij een gemeente heeft van 40 leden met nul catechisanten en een jaarwedde van 2600. Daar zal je niet ryk van worden zult U zeggen. Nés. Dat vindt dominee ook niet. Maar er is toevallig in zyn buurt een va cature en hy vervult zijn her derlijke functie ook in Menzingl- maerwaar 80 leden in het lidmatenboek staan ingeschreven en 2 catecbisantee, en daar ont vangt by een jaarlyksche ver goeding voor van 1240. 2600 plus f 1240 3840 en daar komt bij een heel eind mee in de richtiDg. Er is vlak in de buurt nog het dorpje Middelstum, waar 49 lidmaten wonen met 10 catechisanten en dat knapt dominee voor 1000 per jaar er ook by op, zoodat hij thans boekt 2600 plus ƒ1240 plus 1000 is samen ƒ4840. Daarbij heeil bij vrij wonen en by de slacht wordt ook aan hem gedacht de groen ten groeien in zijn moestuin en van de vruchtboomen plukt hij de vruchten. Ziedaar dus een man dien het goed gaat in de wereld. o— Voor den onrerwachten gast. Een onverwachte logé is niets ongewoons huismoeder bewaar in een bepaalde lade van uw kast alle noodzakelijke details voor de logeerkamer bijeen als een stel lakens en sloop, twee handdoeken, een stuk zeep etc. Houdt ook steeds op plekje ven de huishoudkast een paar blikjes of flescbjes in voorraad en een klein lijstje met vlug in orde te «pelen eenvoudige ge rechten, die ge zelf kunt klaar maken. Zoo is de onverwachte logé geeD straf c— Tegen Mot. Mot in meubelen, gordijnen of tapijten kan men verwijderen door ze rustig met veel petro leum te overgieten. Dan de pe troleum laten verdampen. Alle gordijn-, tapijt- en meubelstoffen, ook biezen matten kunnen er tegen, maar pas op geen vuur of licht er by. o Laeraar„Kan Uwe Hoog heid mij zeggen hoe dit water heet Zijne Hoogheid zwijgt. LeeraarUitstekend, het is de Stille Oceaan o Schouwen) v Driesoh. Axel Zaamslag n Kansen v Neuzen v Hoek a Philippine Axel (Drie 5.35 7 4U 11 30 5.40 7 45 11 35 6 05 110 12 01 6 29 8 85 13 26 6 30 9 20 12 58 6 43 9 35 1 13 6 58 9 50 128 2 36 6 15 2 40 6 20 105 6 42 3 30 7 05 4 20 7 25 4 35 7 40 4 49 7 55 ITerneuzen—Philippine. v Philippine 7 05 Hoek 7 20 a Neuzen 7 35 v Neuzen 7 40 Zaamslag 8 ©7 Axel 8 27 a Driesch. 8 32 9 57 10 07 10 22 113# 12 1215 12 20 1 35 1 50 2 05 2 30 3 02 3 22 3 27 4 56 5 10 5 25 6 15 6 42 7 02 7 07 8 05 8 20 8 35 8 40 9 12 9 32 9 37 Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden. Driesch. Axel Zaamslag Rapenburg Hengstdijk Groenendijk Kloosters. Walsoorden 6 80 7 40 1130 2 35 615 V Walsoorden 7 20 5 85 7 46 11 35 2 40 6 20 Kloosterz. 7 26 5 56 8 07 12 - 3 6 42 Groenendijk 7 31 6 10 8 21 1214 3 13 6 56 Hengstdijk 7 41 6 20 8 31 12 24 3 22 7 04 Rapenburg 7 bl 6 30 8 41 12 34 3 31 7 13 Zaamslag 8 07 6 85 8 46 12 89 3 34 7 17 Axel 8 27 6 41 8 52 12 45 389 7 22 a Driesch. 8 32 1115 11 20 11 25 1135 11 4» 12 1215 12 20 210 2 16 2 20 2 30 2 43 3 02 3 22 3 27 6 06 6 11 6 15 6 23 6 31 6 42 7 02 7 07 7 30 7 36 7 41 7 51 8 01 817 8 37 8 42 Axel (Drie Schouwen)—Sas van Dent IJzendijke. 6 00 8 34 12 21 3 29 710 6 15 8 54 12 36 3 45 7 25 V Schoondijka 6 86 9 20 105 418 7 42 a IJsendijke 7 02 9 52 136 4 51 8 02 V IJzendijke 7 28 10 23 2 01 5 15 8 30 11 Pyramide 7 40 10 88 213 5 27 8 45 9 Philippine 8 00 10 39 214 5 28 1* Sas van Gent 8 23 11 02 2 35 5 46 11 Westdorpe v Drie Schouwen Westder po 8as van Gent Philippine Pyramide a IJzendijke v IJsendijke a Schoundijka f Rijdt op versoek door tet Axel-Brug. 5 30 5 43 6 09 6 55 715 7 35 8 28 8 46 913 9 26 9 53 10 45 1105 11 25 12 31 12 f0 12 52 107 136 201 214 2 34 2 51 3 13 408 4 25 4 52 5 30 5 50 6 01 6 20 7 20 7 36 8 1 2 8 32 850 610 f9 10 Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke. v Drieschouwea 6 10 v Suidderpo 6 15 v Reedusl*is(H.T.) 6 27 V Kraisstraat(B.T.) 6 19 a Moerbeke 6 27 9 40 9 45 9 57 9 49 9 57 12 25 12 30 12 42 12 34 12 42 3 30 3 35 3 47 3 39 3 47 v Moerbeke v Kruisstraat v Roodesluis (H. v Zuiddorpe a Drieschouwen (B. T.) T.) 7 30 7 40 811 819 8 26 11 25 11 35 12 Or 1213 12 19 135 1 45 216 2 24 2 31 4 25 4 35 5 06 514 5 21 Breskens—HoofdplaatPyramide, v Breskens v Heoföplaat Biervliet Pyramide t.fcwmdijke 695 12 10 3 37 6 45 r IJzendijke 710 10 07 1 43 5 9 12 40 4 02 711 Pyramide 7 28 10 24 2 01 5 16 915 12 55 415 7 25 Biervliet 7 35 19 34 210 5 23 9 25 105 4 24 7 35 v Hoofdplaat 7 61 10 55 2 26 5 36 9 48 1 90 4 40 7 50 a Breskens 812 1125 2 55 6 65 v. IJ zen dij ka, 8 47 a. Veldzicht (Grens) 8 55 IJzendijkeVeldzicht (Drens). 3 25 6 21 v. V'eldsieht Grens) 9- 3 45 6 35 3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 46 Stoomtram HulstWalzoorden. b b ba be b v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 3») 5 05 645 8 50 Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 08 Knitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 33 707 9 16 Kloosters. 6 35 9 1055 12 50 3 05 5 45 715 9 25 aWalz, 64090511— 12 65 3 10 5 55 720 9 3C b Alleen op werkdagen. c Zen en Feestd. 45 m. later. d Zon- en b bd b b be b v Wals. 650 910 1116 105 330 605 732 940 „Kloosters. 655 915 1121 113 335 610 737 945 „Kuitaart, 704 924 1130 123 344 617 746 954 „Terhole 712 932 1138 133 352 625 754 1002 a Hulst, 730 950 1156 155 410 6i0 812 10S0 en Feestd. ba Marktdag Hulst 30 m. later. bc Zon- Feestd. 35 min. later. be Marktd. Hulst 20 m. later. v Vliseingen t5 42 Middelburg f5 51 Goes f6 11 H Vlake f6 23 Bergen op Zoom f6 49 a Roosendaal +7 03 v Roosendaal +7 13 a Rotterdam beurs f8 11 a Rotterdam D. P. f8 19 a Den Haag H.S. 8 52 Haarlem 9 27 Amsterdam C.S. 9 44 v Roosendaal +7 09 a Breda +7 99 's Hertogenboseja a Utrecht CA v Nijmegen a Arnhem sS 05 a6 15 a6 49 a7 07 a7 53 a8 13 *8 40 a9 42 a9 50 10 22 10 67 11 14 8 45 9 07 9 57 10 58 1107 11 41 a7 12 a7 22 a7 41 a7 54 a8 19 a8 33 b7 b7 10 b7 43 bV 58 b8 42 b9 - d9 12 dl006 dlO 35 dll 80 931 10 06 U 15 1 36 12 01 12 23 a9 18 a9 29 a9 45 alO 06 alO 51 all 09 11 24 12 36 12 44 1 22 157 2 14 11 22 1142 12 30 136 1 50 a2 23 11 32 1141 12 17 12 33 118 1 36 al 52 a3 10 a3 17 3 52 4 27 4 44 al 46 a2 12 113 1 24 1 44 157 2 24 2 38 2 49 3 49 3 58 4 29 5 14 5 34 2 48 3 08 3 67 5 03 4 45 5 07 e3 04 c3 20 e4 03 c4 21 a 4 53 6 09 617 6 52 7 27 7 44 4 46 5P7 5 56 7 6 48 7 25 4 11 4 21 441 4 56 5 39 5 57 d6 30 d7 28 d7 58 68 3S d8 58 6 17 6 39 7 33 8 38 9 07 9 41 5 44 o o M 6 42 6 55 8 06 7 68 8 28 9 13 9 33 d6 45 d7 05 d7 45 8 38 d8 23 d8 47 6 52 7 02 7 21 7 33 7 68 8 12 8 22 9 24 9 32 1001 10 47 1108 820 8 41 9 29 10 30 10 19 10 54 7 34 744 8 15 8 30 9 13 9 31 9 37 10 34 10 42 1122 1157 12 14 9 43 10 21 Arnhem Nijmegen Utrecht C.S. 's Hertogenbosoh Breda Roosendaal Amsterdam C.S. Haarlem Den Haag H.S. Rotterdam D.P. Rotterdam Beurs Roosendaal Roosendaal Bergen op Zoom Vlake Goes Mlddelbttzg Vlissingen f Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op 6 67 d8 35 10 24 119 2 58 a4 14 7 61 7 22 d8 57 16 47 147 3 40 4 37 813 712 8 51 10 35 139 «217 4 48 804 8 14 9 43 11 36 2 46 4 29 6 46 9 09 a6 46 6 60 8 59 10 29 12 21 3 32 517 6 37 9 56 a6 22 7 28 9 21 10 51 12 43 8 64 5 38 7 01 10 17 a 6 34 815 d 9 25 10 16 l! 15 120 2 45 4 16 7 46 a 6 54 8 31 9 44 10 31 11 31 1 40 3 01 4 al 8 01 a 7 39 9 06 dlO 23 1106 1206 2 23 3 36 5 06 8 36 a456 b6 48 a 811 9 53 dl050 11 51 12 43 2 59 a4 21 6 43 9 12 b5 56 a 8 20 9 39 10 44 12 52 3 01 4 05 5 62 9 21 a6 19 b7 85 a 9 24 10 49 dil 46 12 49 2 14 3 67 «5 33 7 01 10 19 a6 39 b7 46 a 9 38 1101 1204 12 56 f2 22 4 02 «5 43 b7 17 «7 17 10 29 a7 02 b8 09 a 9 53 1116 L 113 +2 38 4 22 «5 58 b7 38 «7 41 10 44 a7 48 b8 53 «10 23 1142 -23 M 153 +3 04 6 05 a6 25 b8 21 a8 32 1113 a811 b9 10 «10 35 1154 2 09 +316 5 22 a6 37 b8 37 «8 63 1125 a8 47 b9 44 «10 66 1214 2 30 +8 36 6 53 «6 57 b9 09 «9 32 11 45 «8 55 «1103 12 22 12 68 2 38 +3 44 6 01 «7 05 b9 17 «9 41 1163 Werkdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen, o gebruik toeslagen versohuldigd zijn. 28 Maart en 16 Mel. a Alleen op Markttrein Dinsdags, d Treinen voor welker v Ter Neuzen Sluiskil Axel Kijkuit Hulst a St. Nieelaas v St. Nie. n. Antw. a Antwerpen v St. Nic. n. Mech. aYIeeta len 7 Mechelen a Brussel 615 6 24 6 33 6 41 6 53 713 a7 56 at '9 8 30 9 33 9 11 10 01 10 51 11 06 11 14 11 21 11 33 11 40 12 06 12 57 12 09 10» 1 12 1 57 2 04 2 13 2 21 229 2 40 2 50 3 32 411 3 06 4 05 4 2a 4 50 5 02* 511 5 21 6 28 5 42 5 58 6 06 6 55 6 01 7 10 72» 7 47 v Brussel a Mechelen v Mechelen a St. Nie. v. Me«h. v Antw. n. St. Nic. a St. Nic. v. Antw. v St. Nic u. Tern, Hulst Kijkuit Axel Sluiskil a Ter Neuzen 512 9 42 bl 15 5 52 6 06 10 08 112 6 13 6 10 10 2 s 156 6 23 7 19 11 32 2 58 7 24 6 12 11 14 2 04 7 06 7 15 12 04 2 54 7 45 7 25 12 10 311 7 41 8 20 1 OS 4 - 8 44 8 27 1 11 4 08 8 53 8 36 1 19 4 16 9 8 46 1 28 4 25 9 09 8 53 1 37 4 34 918 a Op Zon- en feestdagen 17 minuten later. Vertrekt Zondags 1 u»r en 18 minutea later, b '«Zaterdags om 1,01. f Vertrekt van station Zuid en jijdt alleen op werkdagen. Spoorweg Ter NeuzenDent. Neuren Sluiskil Sluiskil Brug Philippine Sas van Gent Selzaete Gent Dp. Gent St. P. 6 50 850 12 25 5 40 6 59 8 59 12 34 5 49 7 03 9 03 12 38 5 53 7 07 9 07 12 42 5 57 7 20 9 20 12 55 6 10 7 23 11 01 12 f 2 6 10 1 30 8 07 11 41 146 6 55 8 12 11 54 151 7 0s 9 01 12 55 2 55 8 07 Brussel Gent St. P. Gent St. P. Geat Dp. Selsaete Sas van Gent Philippine Sluiskilbrtag Sluiskil Ter Neuzen Brussel Alleen op Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen. 6 2» 6 42 7 30 8 8 08 8 12 816 8 24 7 12 8 45 3 48 6 63 8 15 11 94 4 57 7 34 8 23 1201 5 02 8 06 8 39 12 17 517 8 22 9 21 1 «6 20 9 12* 9 51 1 30 a6 50 9 42* 9 59 1 38 *68 9 f 0* 10 0» 1 42 a7 02 9:4* 10 07 146 a7 06 9 58* 1015 1 64 a7 14 10 06* v. Axel, Wed. Gilijamse a. Hulst, Station Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst. Alleen op werkdagen. 415 5 30 6 45 7 55 10- 1120 v. Hulst, Station Axel, Wed. Gilijas tse 8 30 9 40 2 30 3 45 8 30 9 0 W erkdagen. Neuzen—Borsselen—Vlissiugen. Vertrek boot van Neuzen vm, 7,10 10,35 nm. 2, Aankomst Borsselen 1,30 10,55 2,30 Aankomst te Vlissingen 8,4® na, 12,05 3,SO Vertrek trein van Vlissingen 8,55 1,13 4,11 Vlissineen—Borsselen—Neuzen. Zondagen. Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 nm. Vartrek boot van Vlissingen 5,10 9,05 Aankomst Borsselen 5,30 9,25 Aankemst te Neuzen 6,40 10,35 NeuzenHoedekenskerku. Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12,3, Aankomst te floedekenskerke 6,45 11.05 12,40 3,40 Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 11.15 12,57 4,03 Aankomst tram te Goes 7,25 11.39 1,21 4,35 Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44 4,41 mm Vlissingen 8,11 11.54 2,09 5,22 12,58 1.05 1,25 2.35 4,65 5,15 6,25 6,52 2,38 4- 4,'0 5,30 vm. 10,35 nm 7,40 10.55 8,— 12,05 9,10 nm. 1,13 vm. nm 6,01 9,05 6 10 9.2a 6,30 10,35 7,40 5,4» 8,40 6,2a 9,30 6,87 9,53 7,01 10,15 7,21 8.53 11,25 HeedekenskerkeNenzen. Aankomst trein van Roosendaal 8,04 10,33 11,52 2,07 Vlissingen 7,39 9,46 12 14 1,41 Vertrek tram van Goes 8,27 10,45 12,30 3,87 Aankomst tram te HoedekeBsk. 8,44 11,07 12,o8 4, Vertrek boot van Hoedekensk. 8,50 11,15 1,— 4,10 Aankomst te Neuzen 9,30 11,55 1,40 4,50 W alzoordenHans weertVlake. 6,86 4,39 6,41 7,08 7,10 7,50 «,49 8,12 8,59 9,21 9,30 10,10 Vertrek boot van Walzoorden Aankomst te Hansweert Vertrek tram van Hansweert Aankomst te Vlake 6,50 9,1011,30 1,— 3,45 6 - 7,25 9 35 7,20 9,4012,-1,30 4,15 6 80 7,5510 05 7,25 9,4512,101,35 4,20 6 40 8,— 7,35 9,55 12,20 1.45 4,30 6 50 8,10 Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,06 12,33 1,57 4,66 7 33 8,30 Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,05 8,32 11 13 Vlake—Hans weert—Walzoorden Aankomst trein van Roosendaal Vlissingen Vertrek tram van Vlake Aankomst te Hansweert Vertrek boot van Hansweert Aankomst te Walzoorden 7,48 10,23 11 42 7,64 10,06 8,— 10,25 11 SO 8,10 10,85 12 6 10 8,16 10,40 12,16 6 40 8,46 11.1012,45 1,53 5,05 6,25 8,32 1,57 4,56 8,30 2,10 5 10 6,30 8,40 2,20 5,20 6,40 8,60 2.2 6 30 6,40 6 50 2,65 6 —7,10 9,20 Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110312,58 238 705 Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 1,10 245 4— 520 710 Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 316 430 650 740 Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220 Aankomst te Vlissingen 865 860 1110 1250 Vertrek trein van Vlissingen 712 856 1132 113 De booten wachten op trainen, Indian dit de dienst toelaat, U bit benadering opgegeven 2 820 4-5 606 750 2.30 360 505 735 820 411 515 662 840 6.nm. 6.40 6,60 7.07 7,43 9.10 5 35 6,15 6,87 7,01 7,21 8,37 vm. 9,07 nm. 8 35 7,41 9,18 9,85 9.45 10 2 j 812 8,43 9,05 9,15 9,56 7.— 7,30 7.40 1,50 7.68 8.63 6 10 6 40 1. 1,30 1.35 1.46 1.57 1,68 8.53 7.58 8.65 9,05 9.10 940 6.40 7.10 7.15 7.25 7.33 8,21 1.53 1.67 2.10 2.20 2.25 2,55 9 35 10 05 8.21 8.30 8.35 8.45 8.45 9.15 9 62 12 58 6,01 7,30 10,— 1 10 6,10 8,— 10,30 140 6,40 8,20 10,50 3 30 6,6B 8,60 11,20 4- 7,26 11,32 411 7,34 De utnkomst der booten

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1932 | | pagina 4