Stoombootdienst op de Wester-Schelde
i
Allerlei.
Zeeuwsch-Vlaainsche
Tramweg-M aatschappij.
i
M IDDBIjEN V A KT V B
VOER.
VLISS1N D EN—ROOSEN D A AL.
bï 52
SFOORWID MFCBELEN—TERNEUZBN.
Van af 4 October 1931 tot nadere
aankondiging.
VUssingenBreskens.
Breskens—Vlissingen.
Rozenolie.
De heerlyke en kostbare ro
zenolie wordt op groote schaal
bereid in de vallei van Kesan-
lek en Roemenië. De rozen-
plantages aldaar brengen jaar
lijks gemiddeld 2200 kilo op en
daar er ongeveer 30 000 rozen,
tezamen plm. 28 pond wegende
Doodig zijn om één ons olie te
leveren, kan men zich een
denkbeeld vormen van de uit
gestrektheid dier plantages.
De bloemen worden geoogst
in Mei en de oogst duurt
drie weken. Op denzeltden dag
waarop de bloamen verzameld
worden, vindt de bewerkiDg
plaats, opdat niets van de geur
verloren gaat. De rozen worden
eerst in water gedistilleerd,
waarna het water alleen een
distallatie ondergaat en de olie
van de oppervlakte wordt afge
schuimd. Hat werk wordt voor
namelijk verricht door vrouweD
en meisjes, die het schamele
loon van 20 cent per dag ver
dienen,
Ongelukkigerwijze wordt de
olie voor den handel (de op
drachten van grof betalende
Oostersche vorstenhuizen uitge
zonderd) altijd vervalscht met
een derde of een vijfde gerani
um olie. Niettegenstaande dit kost
zij dan toch een bedrag, dat
varieert tusschen de 25 en 50
ets. per druppel.
o—
Weet U waarom steenkolen
altyd op een donkere plaats
bewaard moaten worden Om
dat zonlicht de kolen doet af
brokkelen, zoodat er gruis ont
staat. Eq dat is niet voordeelig.
Als U de kachel uithaalt, ko
men er altijd sintels uit, voor
driekwart uitgebrande kolen, die
U weggooit. Maar werp niet
alles weg, bewaar er wat in een
oud busje met een beetje petro
leum dat spaart U kachelhout.
Leg nu, als U vuur gaat aan
maken, de in petroleum ge
drenkte sintels boven op het
papier met daarop een heel klein
beetje hout en stukjes steenkool.
In een minimum van tijd zal
het vuur branden als een lier
o
Zonder geluk vaart
In dezen tijd van malaise en
loonsverlaging, is het dubbel
prettig te booren van iemtnd
die het voor den wind gaat
Zoo lezen wij in de „Avp." van
ern dominee uit Noordbroek-
Nieuw-Scheemda, dat bij een
gemeente heeft van 40 leden
met nul catechisanten en een
jaarwedde van 2600. Daar
zal je niet ryk van worden
zult U zeggen. Nés. Dat vindt
dominee ook niet. Maar er is
toevallig in zyn buurt een va
cature en hy vervult zijn her
derlijke functie ook in Menzingl-
maerwaar 80 leden in het
lidmatenboek staan ingeschreven
en 2 catecbisantee, en daar ont
vangt by een jaarlyksche ver
goeding voor van 1240.
2600 plus f 1240 3840
en daar komt bij een heel eind
mee in de richtiDg. Er is vlak
in de buurt nog het dorpje
Middelstum, waar 49 lidmaten
wonen met 10 catechisanten en
dat knapt dominee voor 1000
per jaar er ook by op, zoodat
hij thans boekt 2600 plus
ƒ1240 plus 1000 is samen
ƒ4840. Daarbij heeil bij vrij
wonen en by de slacht wordt
ook aan hem gedacht de groen
ten groeien in zijn moestuin en
van de vruchtboomen plukt hij
de vruchten.
Ziedaar dus een man dien
het goed gaat in de wereld.
o—
Voor den onrerwachten gast.
Een onverwachte logé is niets
ongewoons huismoeder bewaar
in een bepaalde lade van uw
kast alle noodzakelijke details
voor de logeerkamer bijeen als
een stel lakens en sloop, twee
handdoeken, een stuk zeep etc.
Houdt ook steeds op plekje
ven de huishoudkast een paar
blikjes of flescbjes in voorraad
en een klein lijstje met vlug in
orde te «pelen eenvoudige ge
rechten, die ge zelf kunt klaar
maken.
Zoo is de onverwachte logé
geeD straf
c—
Tegen Mot.
Mot in meubelen, gordijnen of
tapijten kan men verwijderen
door ze rustig met veel petro
leum te overgieten. Dan de pe
troleum laten verdampen. Alle
gordijn-, tapijt- en meubelstoffen,
ook biezen matten kunnen er
tegen, maar pas op geen vuur
of licht er by.
o
Laeraar„Kan Uwe Hoog
heid mij zeggen hoe dit water
heet
Zijne Hoogheid zwijgt.
LeeraarUitstekend, het is
de Stille Oceaan
o
Schouwen)
v Driesoh.
Axel
Zaamslag
n Kansen
v Neuzen
v Hoek
a Philippine
Axel (Drie
5.35 7 4U 11 30
5.40 7 45 11 35
6 05 110 12 01
6 29 8 85 13 26
6 30 9 20 12 58
6 43 9 35 1 13
6 58 9 50 128
2 36 6 15
2 40 6 20
105 6 42
3 30 7 05
4 20 7 25
4 35 7 40
4 49 7 55
ITerneuzen—Philippine.
v Philippine 7 05
Hoek 7 20
a Neuzen 7 35
v Neuzen 7 40
Zaamslag 8 ©7
Axel 8 27
a Driesch. 8 32
9 57
10 07
10 22
113#
12
1215
12 20
1 35
1 50
2 05
2 30
3 02
3 22
3 27
4 56
5 10
5 25
6 15
6 42
7 02
7 07
8 05
8 20
8 35
8 40
9 12
9 32
9 37
Axel (Drie Schouwen)—Walsoorden.
Driesch.
Axel
Zaamslag
Rapenburg
Hengstdijk
Groenendijk
Kloosters.
Walsoorden
6 80
7 40
1130
2 35
615
V
Walsoorden
7 20
5 85
7 46
11 35
2 40
6 20
Kloosterz.
7 26
5 56
8 07
12 -
3
6 42
Groenendijk
7 31
6 10
8 21
1214
3 13
6 56
Hengstdijk
7 41
6 20
8 31
12 24
3 22
7 04
Rapenburg
7 bl
6 30
8 41
12 34
3 31
7 13
Zaamslag
8 07
6 85
8 46
12 89
3 34
7 17
Axel
8 27
6 41
8 52
12 45
389
7 22
a
Driesch.
8 32
1115
11 20
11 25
1135
11 4»
12
1215
12 20
210
2 16
2 20
2 30
2 43
3 02
3 22
3 27
6 06
6 11
6 15
6 23
6 31
6 42
7 02
7 07
7 30
7 36
7 41
7 51
8 01
817
8 37
8 42
Axel (Drie Schouwen)—Sas van Dent IJzendijke.
6 00
8 34 12 21
3 29
710
6 15
8 54 12 36
3 45
7 25
V
Schoondijka
6 86
9 20 105
418
7 42
a
IJsendijke
7 02
9 52 136
4 51
8 02
V
IJzendijke
7 28
10 23 2 01
5 15
8 30
11
Pyramide
7 40
10 88 213
5 27
8 45
9
Philippine
8 00
10 39 214
5 28
1*
Sas van Gent
8 23
11 02 2 35
5 46
11
Westdorpe
v Drie Schouwen
Westder po
8as van Gent
Philippine
Pyramide
a IJzendijke
v IJsendijke
a Schoundijka
f Rijdt op versoek door tet Axel-Brug.
5 30
5 43
6 09
6 55
715
7 35
8 28
8 46
913
9 26
9 53
10 45
1105
11 25
12 31
12 f0
12 52
107
136
201
214
2 34
2 51
3 13
408
4 25
4 52
5 30
5 50
6 01
6 20
7 20
7 36
8 1 2
8 32
850
610 f9 10
Drie Schouwen (Axel)—Moerbeke.
v Drieschouwea 6 10
v Suidderpo 6 15
v Reedusl*is(H.T.) 6 27
V Kraisstraat(B.T.) 6 19
a Moerbeke 6 27
9 40
9 45
9 57
9 49
9 57
12 25
12 30
12 42
12 34
12 42
3 30
3 35
3 47
3 39
3 47
v Moerbeke
v Kruisstraat
v Roodesluis (H.
v Zuiddorpe
a Drieschouwen
(B. T.)
T.)
7 30
7 40
811
819
8 26
11 25
11 35
12 Or
1213
12 19
135
1 45
216
2 24
2 31
4 25
4 35
5 06
514
5 21
Breskens—HoofdplaatPyramide,
v Breskens
v Heoföplaat
Biervliet
Pyramide
t.fcwmdijke
695
12 10
3 37
6 45
r IJzendijke
710
10 07
1 43
5
9
12 40
4 02
711
Pyramide
7 28
10 24
2 01
5 16
915
12 55
415
7 25
Biervliet
7 35
19 34
210
5 23
9 25
105
4 24
7 35
v Hoofdplaat
7 61
10 55
2 26
5 36
9 48
1 90
4 40
7 50
a Breskens
812
1125
2 55
6 65
v. IJ zen dij ka, 8 47
a. Veldzicht (Grens) 8 55
IJzendijkeVeldzicht (Drens).
3 25 6 21 v. V'eldsieht Grens) 9- 3 45 6 35
3 35 6 30 a. IJzendijke 9 10 3 55 6 46
Stoomtram HulstWalzoorden.
b b ba be b
v Hulst 6 8 25 1020 12 15 2 3») 5 05 645 8 50
Terhole 6 18 8 43 1038 12 33 2 48 5 23 7— 9 08
Knitaart, 6 26 8 51 1046 12 41 2 56 5 33 707 9 16
Kloosters. 6 35 9 1055 12 50 3 05 5 45 715 9 25
aWalz, 64090511— 12 65 3 10 5 55 720 9 3C
b Alleen op werkdagen. c Zen
en Feestd. 45 m. later. d Zon- en
b bd b b be b
v Wals. 650 910 1116 105 330 605 732 940
„Kloosters. 655 915 1121 113 335 610 737 945
„Kuitaart, 704 924 1130 123 344 617 746 954
„Terhole 712 932 1138 133 352 625 754 1002
a Hulst, 730 950 1156 155 410 6i0 812 10S0
en Feestd. ba Marktdag Hulst 30 m. later. bc Zon-
Feestd. 35 min. later. be Marktd. Hulst 20 m. later.
v Vliseingen t5 42
Middelburg f5 51
Goes f6 11
H Vlake f6 23
Bergen op Zoom f6 49
a Roosendaal +7 03
v Roosendaal +7 13
a Rotterdam beurs f8 11
a Rotterdam D. P. f8 19
a Den Haag H.S. 8 52
Haarlem 9 27
Amsterdam C.S. 9 44
v Roosendaal +7 09
a Breda +7 99
's Hertogenboseja
a Utrecht CA
v Nijmegen
a Arnhem
sS 05
a6 15
a6 49
a7 07
a7 53
a8 13
*8 40
a9 42
a9 50
10 22
10 67
11 14
8 45
9 07
9 57
10 58
1107
11 41
a7 12
a7 22
a7 41
a7 54
a8 19
a8 33
b7
b7 10
b7 43
bV 58
b8 42
b9 -
d9 12
dl006
dlO 35
dll 80
931
10 06
U 15
1 36
12 01
12 23
a9 18
a9 29
a9 45
alO 06
alO 51
all 09
11 24
12 36
12 44
1 22
157
2 14
11 22
1142
12 30
136
1 50
a2 23
11 32
1141
12 17
12 33
118
1 36
al 52
a3 10
a3 17
3 52
4 27
4 44
al 46
a2 12
113
1 24
1 44
157
2 24
2 38
2 49
3 49
3 58
4 29
5 14
5 34
2 48
3 08
3 67
5 03
4 45
5 07
e3 04
c3 20
e4 03
c4 21
a 4 53
6 09
617
6 52
7 27
7 44
4 46
5P7
5 56
7
6 48
7 25
4 11
4 21
441
4 56
5 39
5 57
d6 30
d7 28
d7 58
68 3S
d8 58
6 17
6 39
7 33
8 38
9 07
9 41
5 44
o
o
M
6 42
6 55
8 06
7 68
8 28
9 13
9 33
d6 45
d7 05
d7 45
8 38
d8 23
d8 47
6 52
7 02
7 21
7 33
7 68
8 12
8 22
9 24
9 32
1001
10 47
1108
820
8 41
9 29
10 30
10 19
10 54
7 34
744
8 15
8 30
9 13
9 31
9 37
10 34
10 42
1122
1157
12 14
9 43
10 21
Arnhem
Nijmegen
Utrecht C.S.
's Hertogenbosoh
Breda
Roosendaal
Amsterdam C.S.
Haarlem
Den Haag H.S.
Rotterdam D.P.
Rotterdam Beurs
Roosendaal
Roosendaal
Bergen op Zoom
Vlake
Goes
Mlddelbttzg
Vlissingen
f Alleen 's Maandags en op 29 Maart en 17 Mei, niet op
6 67
d8 35
10 24
119
2 58
a4 14
7 61
7 22
d8 57
16 47
147
3 40
4 37
813
712
8 51
10 35
139
«217
4 48
804
8 14
9 43
11 36
2 46
4 29
6 46
9 09
a6 46
6 60
8 59
10 29
12 21
3 32
517
6 37
9 56
a6 22
7 28
9 21
10 51
12 43
8 64
5 38
7 01
10 17
a 6 34
815
d 9 25
10 16
l! 15
120
2 45
4 16
7 46
a 6 54
8 31
9 44
10 31
11 31
1 40
3 01
4 al
8 01
a 7 39
9 06
dlO 23
1106
1206
2 23
3 36
5 06
8 36
a456
b6 48
a 811
9 53
dl050
11 51
12 43
2 59
a4 21
6 43
9 12
b5 56
a 8 20
9 39
10 44
12 52
3 01
4 05
5 62
9 21
a6 19
b7 85
a 9 24
10 49
dil 46
12 49
2 14
3 67
«5 33
7 01
10 19
a6 39
b7 46
a 9 38
1101
1204
12 56
f2 22
4 02
«5 43 b7 17
«7 17
10 29
a7 02
b8 09
a 9 53
1116
L
113
+2 38
4 22
«5 58 b7 38
«7 41
10 44
a7 48
b8 53
«10 23
1142
-23
M
153
+3 04
6 05
a6 25 b8 21 a8 32
1113
a811
b9 10
«10 35
1154
2 09
+316
5 22
a6 37 b8 37 «8 63
1125
a8 47
b9 44
«10 66
1214
2 30
+8 36
6 53
«6 57 b9 09 «9 32
11 45
«8 55
«1103
12 22
12 68
2 38
+3 44
6 01
«7 05 b9 17 «9 41
1163
Werkdagen, b Alleen op Zon- en feestdagen, o
gebruik toeslagen versohuldigd zijn.
28 Maart en 16 Mel. a Alleen op
Markttrein Dinsdags, d Treinen voor welker
v Ter Neuzen
Sluiskil
Axel
Kijkuit
Hulst
a St. Nieelaas
v St. Nie. n. Antw.
a Antwerpen
v St. Nic. n. Mech.
aYIeeta len
7 Mechelen
a Brussel
615
6 24
6 33
6 41
6 53
713
a7 56
at '9
8 30
9 33
9 11
10 01
10 51
11 06
11 14
11 21
11 33
11 40
12 06
12 57
12 09
10»
1 12
1 57
2 04
2 13
2 21
229
2 40
2 50
3 32
411
3 06
4 05
4 2a
4 50
5 02*
511
5 21
6 28
5 42
5 58
6 06
6 55
6 01
7 10
72»
7 47
v Brussel
a Mechelen
v Mechelen
a St. Nie. v. Me«h.
v Antw. n. St. Nic.
a St. Nic. v. Antw.
v St. Nic u. Tern,
Hulst
Kijkuit
Axel
Sluiskil
a Ter Neuzen
512
9 42 bl 15
5 52
6 06
10 08
112
6 13
6 10
10 2 s
156
6 23
7 19
11 32
2 58
7 24
6 12
11 14
2 04
7 06
7 15
12 04
2 54
7 45
7 25
12 10
311
7 41
8 20
1 OS
4 -
8 44
8 27
1 11
4 08
8 53
8 36
1 19
4 16
9
8 46
1 28
4 25
9 09
8 53
1 37
4 34
918
a Op Zon- en feestdagen 17 minuten later.
Vertrekt Zondags 1 u»r en 18 minutea later, b '«Zaterdags om 1,01.
f Vertrekt van station Zuid en jijdt alleen op werkdagen.
Spoorweg Ter NeuzenDent.
Neuren
Sluiskil
Sluiskil Brug
Philippine
Sas van Gent
Selzaete
Gent Dp.
Gent St. P.
6 50
850
12 25
5 40
6 59
8 59
12 34
5 49
7 03
9 03
12 38
5 53
7 07
9 07
12 42
5 57
7 20
9 20
12 55
6 10
7 23
11 01
12 f 2
6 10
1 30
8 07
11 41
146
6 55
8 12
11 54
151
7 0s
9 01
12 55
2 55
8 07
Brussel
Gent St. P.
Gent St. P.
Geat Dp.
Selsaete
Sas van Gent
Philippine
Sluiskilbrtag
Sluiskil
Ter Neuzen
Brussel
Alleen op Zon- en Feestdagen, a Alleen op werkdagen.
6 2»
6 42
7 30
8
8 08
8 12
816
8 24
7 12
8 45
3 48
6 63
8 15
11 94
4 57
7 34
8 23
1201
5 02
8 06
8 39
12 17
517
8 22
9 21
1
«6 20
9 12*
9 51
1 30 a6 50
9 42*
9 59
1 38
*68
9 f 0*
10 0»
1 42
a7 02
9:4*
10 07
146
a7 06
9 58*
1015
1 64 a7 14
10 06*
v. Axel, Wed. Gilijamse
a. Hulst, Station
Auto-Omnibusdienst Axel—Hulst.
Alleen op werkdagen.
415
5 30
6 45
7 55
10-
1120
v. Hulst, Station
Axel, Wed. Gilijas
tse
8 30
9 40
2 30
3 45
8 30
9 0
W erkdagen.
Neuzen—Borsselen—Vlissiugen.
Vertrek boot van Neuzen vm, 7,10 10,35 nm. 2,
Aankomst Borsselen 1,30 10,55 2,30
Aankomst te Vlissingen 8,4® na, 12,05 3,SO
Vertrek trein van Vlissingen 8,55 1,13 4,11
Vlissineen—Borsselen—Neuzen.
Zondagen.
Aankomst trein te Vlissingen vm. 8,55 nm.
Vartrek boot van Vlissingen 5,10 9,05
Aankomst Borsselen 5,30 9,25
Aankemst te Neuzen 6,40 10,35
NeuzenHoedekenskerku.
Vertrek boot van Neuzen 6,05 10.25 12,3,
Aankomst te floedekenskerke 6,45 11.05 12,40 3,40
Vertr. tram van Hoedekensk. 7,03 11.15 12,57 4,03
Aankomst tram te Goes 7,25 11.39 1,21 4,35
Vertrek trein naar Roosendaal 7,41 12.17 1,44 4,41
mm Vlissingen 8,11 11.54 2,09 5,22
12,58
1.05
1,25
2.35
4,65
5,15
6,25
6,52
2,38
4-
4,'0
5,30
vm. 10,35 nm 7,40
10.55 8,—
12,05 9,10
nm. 1,13
vm.
nm 6,01
9,05 6 10
9.2a 6,30
10,35 7,40
5,4» 8,40
6,2a 9,30
6,87 9,53
7,01 10,15
7,21
8.53 11,25
HeedekenskerkeNenzen.
Aankomst trein van Roosendaal 8,04 10,33 11,52 2,07
Vlissingen 7,39 9,46 12 14 1,41
Vertrek tram van Goes 8,27 10,45 12,30 3,87
Aankomst tram te HoedekeBsk. 8,44 11,07 12,o8 4,
Vertrek boot van Hoedekensk. 8,50 11,15 1,— 4,10
Aankomst te Neuzen 9,30 11,55 1,40 4,50
W alzoordenHans weertVlake.
6,86
4,39
6,41
7,08
7,10
7,50
«,49
8,12
8,59
9,21
9,30
10,10
Vertrek boot van Walzoorden
Aankomst te Hansweert
Vertrek tram van Hansweert
Aankomst te Vlake
6,50 9,1011,30 1,— 3,45 6 - 7,25 9 35
7,20 9,4012,-1,30 4,15 6 80 7,5510 05
7,25 9,4512,101,35 4,20 6 40 8,—
7,35 9,55 12,20 1.45 4,30 6 50 8,10
Vertrek trein naar Roosendaal 7,64 10,06 12,33 1,57 4,66 7 33 8,30
Vlissingen 7,48 10,23 1,53 5,05 8,32 11 13
Vlake—Hans weert—Walzoorden
Aankomst trein van Roosendaal
Vlissingen
Vertrek tram van Vlake
Aankomst te Hansweert
Vertrek boot van Hansweert
Aankomst te Walzoorden
7,48 10,23 11 42
7,64 10,06
8,— 10,25 11 SO
8,10 10,85 12
6 10 8,16 10,40 12,16
6 40 8,46 11.1012,45
1,53 5,05 6,25 8,32
1,57 4,56 8,30
2,10 5 10 6,30 8,40
2,20 5,20 6,40 8,60
2.2 6 30 6,40 6 50
2,65 6 —7,10 9,20
Aankomst trein te Vlissingen 720 855 110312,58 238 705
Vertrek boot van Vlissingen 550 730 916 1130 1,10 245 4— 520 710
Aankomst boot te Breskens 620 8— 945 12— 1,40 316 430 650 740
Vertrek boot van Breskens 625 820 1040 1220
Aankomst te Vlissingen 865 860 1110 1250
Vertrek trein van Vlissingen 712 856 1132 113
De booten wachten op trainen, Indian dit de dienst toelaat,
U bit benadering opgegeven
2 820 4-5 606 750
2.30 360 505 735 820
411 515 662 840
6.nm.
6.40
6,60
7.07
7,43
9.10
5 35
6,15
6,87
7,01
7,21
8,37
vm. 9,07 nm. 8 35
7,41
9,18
9,85
9.45
10 2 j
812
8,43
9,05
9,15
9,56
7.—
7,30
7.40
1,50
7.68
8.63
6 10
6 40
1.
1,30
1.35
1.46
1.57
1,68
8.53
7.58
8.65
9,05
9.10
940
6.40
7.10
7.15
7.25
7.33
8,21
1.53
1.67
2.10
2.20
2.25
2,55
9 35
10 05
8.21
8.30
8.35
8.45
8.45
9.15
9 62 12 58 6,01
7,30 10,— 1 10 6,10
8,— 10,30 140 6,40
8,20 10,50 3 30 6,6B
8,60 11,20 4- 7,26
11,32 411 7,34
De utnkomst der booten