Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeeuwscli- Vlaanderen
No. 71.
DINSDAG 2 DECEMBER 1930
46e Jaarg.
J. C. VINK - Axel.
Raadsverslag.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden 75 Cent; franco per post 1 Oulden.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER-U1TGEVER
Bureau Markt C 4.
Telef. 56. - Postrek. 60263.
ADVERTENTIÊN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor
eiken regel meer 12 Cent. Greote letters worden naar
plaatsruimte berekend.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk
tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure.
Vergadering van 13 Nov. 1930.
Aanwezig alle leden benevers
de secretaris. Voorzitter de heer
F. Blok, burgemeester.
(.Slot.)
Inkomsten.
Hoofdst. 1, vroegere diensten.
1 Batig saldo f 10.372
Hoofdst. 2, algem. beheer.
5 Uitkeering van het gemeen
tefonds f 24304
7 Leges f 350
9 Vergoeding voor de volks
telling f 500
37 Verhaal op premiën ziekte
verzekering f 12
42 Idem pensioenen ambtena
ren f 504
Hoofdst. 3, openbare veiligheid
58 Verhaal van premiën voor
ziekte en pensioenverz. f 233
Aangaande de schietbaan vraagt
dhr. KOSTER, of het gras op
dat terrein niets opbrengt, waarop
de Voorz. antwoordt, dat nie
mand het wil hebben.
Hoofdst, 4, volksgezondheid.
96 Premie pensioen vischaf-
slager f 0.70
97 Verkoop drinkwater f200
Hoofdst. 5, volkshuisvesting.
111 Rente en aflos van voor
schotten van de bouwvereni
ging f 12765
112 Bijdrage van het Rijk voor
woningbouw f 4200
Hoofdst. 6, openbare werken.
116 Rechten wegens draden
over den openbaren weg f 90.
117 Marktgelden f20
122 Gebruik slachtlokaal f50.
125 Vergoeding wegens vei-
strating voor gas- of electr. lei
ding f 1000
127 Premie ziektewet gemeente
werklieden f 30.
128 Idem pensioenen f315.
141 Beerruiming f 750.
142 Verhaal pensioen f7.
Hoofdstuk 7, gemeentel.
eigendommen.
153 Huur woning Kijkuit f 175.
154 Huur tuingronden f500.
155 Cijnzen en erfpachten f 164.
156 Recognitiën vergunningen
f21.
157 Renten f350.
Hoofdstuk 8, onderwijs.
165 Schoolgeld openb. school
1750.
166 Vergoeding door het Rijk
f16045.
171 Pensioenpremie personeel
openb. school f 1305.
186 Schoolgeld bijz. onderwijs
(3 scholen) f2000.
187 Uitkeering door gemeenten
f240.
190 Pensioenbijdragen perso
neel van de bijz. scholen f 382.
205 Bijdrage van andere ge
meenten f 75.
Hoofdstuk 9, Ondersteuning
van behoeftigen.
219 Pensioensbijdr. geneeskun
digen f49.
Hoofdstuk 10, landbouw nihil
Hoofdstuk 11, handel en
nijverheid.
228 Bijdrage van het Rijk voor
arbeidsbemiddeling f 100.
229 Idem pensioen correspon
dent f8.
Hoofdstuk 12, belastingen.
234 Uitkeering van het Rijk van
de grondbelasting, beb. eigendom
men f4761.
235 Idem onbebouwd f8685,
236 80 opcenten beb. eigen
dommen f5078.
237 20 opcenten ongeb. eigen
dommen f2316.
238 Personeele belastingf18.835
239 40 opcenten pers. bel. f7534
Bij dit artikel komt in behan
deling een schrijven van Ged.
Staten, waarbij opmerkingen
worden gemaakt over de inge
zonden belastingverordeningen,
o.a. wat de inschrijving van de
kom betreft langs de natuurlijke
grenzen. Deze moet geschieden,
zooals door den Minister in een
circulaire is aangegeven.
Een tweede opmerking betreft
de heffing der opcenten. Ged. St.
wijzen erop, dat volgens den wet
gever in dezen tijd een gemeen
telijke belasting naar het inkomen
ondoelmatig is, en daarom de
zakelijke en verteringsbelastingen
in het gemeentelijk belastingstel
sel naar voren moeien worden
gebracht.
Het komt ons voor aldus
schrijven Ged. St. dat het door
den Raad uwer gemeente geko
zen belastingstelsel met deze
bedoeling van den wetgever niet
in overenstemming is. Daarbij
komt, dat het ongewenscht is,
om zonder dat dit noodzakelijk
is, reeds bij den aanvang van
het nieuwe stelsel, de inkomsten
uit de gemeentefondsbelasting tot
dicht bij het maximum op te
voeren.
Het gevolg hiervan zal zijn,
dat men, wanneer in eenig jaar de
inkomsten uit belastingen moeten
worden opgevoerd, of wel een
lagere opbrengst van de gemeen
tefondsbelasting verwacht wordt,
door verhooging van de opcen
ten op de gemeentefondsbelas
ting tot het maximum slechts
een gering bedrag zal kunnen
vinden, waardoor men genood
zaakt zal zijn naar andere be
lastingen om te zien. Praktisch
komt dan alleen de personeele
belasting in aanmerking, welke
daardoor de sluitpost van de
begrooting zou worden. Hiervoor
nu leent deze belasting zich niet
in de eerste plaats. Waar nu
met ingang van 1 Januari 1931
de tot dusverre ten behoeve van
de provincie en het leeningsfonds
op de personeele belasting ge
heven opcenten worden afge
schaft, zal het met het oog op
het bovenstaande aanbeveling
verdienen, in ieder geval de 50
opcenten van de provincie over
te nemen.
Hieraan is bovendien nog een
voordeel verbonden, dat de op
brengst der personeele belasting
stabiel is.
Als gevolg van de verhooging
der opcenten op de personeele
belasting zullen de opcenten op
de gemeentefondsbelasting een
belangrijke verlaging kunnen on
dergaan.
De VOORZ. deelt mede, dat
B. en W. met dezen gedachten-
gang op de hoogte waren en
er zich thans mee kunnen ver
eenigen. Zij hebben destijds ook
overwogen, die heffing toe te
passen, zcoals Ged. St. aange
ven, doch waar de gemeente het
volgend jaar met zijne belastin
gen voor een heele groote ver
andering komt te staan in gun
stiger richting, hadden B. en W.
met het oog hierop deze veror
deningen zoodanig samengesteld
voor één jaar, om dan nadat ze
een jaar gewerkt zullen hebben,
deze te herzien aan de hand
van de alsdan bereikte cijfers,
die nu maar op gissingen en
schattingen berusten;
Waar de voorgestelde wijzi
gingen voor de ingezetenen het
totaal van deze belastingen toch
minder aan gemeente-belasting
zal zijn dit jaar, stellen B. en W.
voor de opcenten van de Pers.
belasting op 90 te brengen, en
de opcenten op de gemeente
fondsbelasting te bepalen op 50.
Volgens de gegevens zou de
vermeerdering van 50 opcenten
(Pers. bel.) eene verhooging geven
van f9400 en de vermindering
van 20 opcenten (Gemeente
fondsbelasting) een vermindering
van f 9400.
De VOORZ. deelt verder mede
dat bij de voorgestelde wijziging
de belasting overeenkomst met
der, factor 1, volgens het oude
stelsel. Het wordt met de wisse
lende inkomens beter geacht, dat
de personeele belasting wat hoo-
ger staat. Bij daling van de in-
komers zou de opbrengst ook
verminderen en zou men de op
centen moeten opvoeren. Dat kon
dan niet meer, als het maximum
zoo spoedig bereikt is.
Dhr. VAN DE BILT gelooft
wel, dat door deze wijziging de
belasting dezelfde opbrengst zal
geven, maar nu zal de belasting
druk meer komen op die men-
schen, die het minst missen kun
nen. De personeele belasting
wordt gerekend naar de grootte
der huizen en niet naar het in
komen. En iemand die nu nood
gedwongeneen groot huis bewoont
door een groot gezin of anders
zins, moet nu het meest betalen,
terwijl zijn inkomen minder is.
Spr. acht een belasting naar het
inkomen veel billijker. De regee
ring heeft eens aangedrongen op
betere en ruime woningen en nu
daaraan voldaan is, moeten we
toch de menschen, die een flinke
woning hebben, daarom niet meer
laten betalen. Spr. begrijpt niet,
dat Ged. St. de regeling van B.
en W. niet goedgekeurd hebben,
Het .is wel waar, dat de pers
belasting meer zekerheid geeft,
maar hij zou er toch niet op ingaan
en liever de fondsenbelasting op
70 opcenten houden.
De VOORZ.: Het is juist om te
voorkomen, dat met de schom-
meliog van de inkomens, die nu
zwaar belast zijn, de personeele
belasting ook niet nog hooger
zou moeten, dat dit voorstel wordt
gedaan. Het is nog maar een proef
voor 1 jaar.
Dhr. VAN DE BILT Dat weet
ik wel, de secretaris heeft me op
dat punt goed ingelicht, maar ik
zou het liever anders willen, ik
vind de personeele belasting te
hoog. En als we dat zoo moeten
aanvaarden, is dat voor veel men
schen nogal erg.
De VOORZ. denkt, dat het wel
verminderen zal.
Dhr. 'T GILDE is het wel met
dhr. van de Bilt eens, maar heeft
ook nog een andere opmerking.
Hij gelooft dat er een misrekening
in zit. Hij kan de berekening niet
specifiek weergeven, maar door
de vermindering van 70 op 50
opcenten wordt de opbrengst nog
te hoog, want de f9400 inkom
sten vormen maar dus f 6000,
zoodat er dan f 3400 te veel wordt
betaald.
De VOORZ. zegt, dat hij dhr.
't Gilde niet goed begrijpthij
kan wel gelijk hebben, maar wil
dat dan eens nagaan. Het is bo
vendien maar voor een jaar.
Dhr. 't GILDE zegt, dat de
belasting loopt over den termijn
Mei—December, dus geen. vol
jaar. Hij gelooft, dat een ver
mindering wel tot 40 opcenten
kan gaan voor de fondsenbe
lasting.
Dhr. VAN DE BILT zegt niet
te spreken over de hoofdsom,
maar over de opcenten der pers.
belasting, die hij lager wil.
Dhr. OGGELHet is toch
beter, dat we toekomen, dan dat
we het risico loopen van tekort
Dhr. 't GILDE handhaaft, dat
40 opcenten voldoende is.
De VOORZ.: Dat is een ver
onderstelling, maar het is geen
berekening en als wij de begroo
ting indienen, moet die op cijfers
berusten.
Dhr. OGGEL merkt op, dat de
personeele belasting stabiel blijft,
terwijl het te verwachten is, dat
met het oog op de crisis in den
landbouw de inkomens veel ver
minderen zullen en dus kan het
geen kwaad, als er een beetje
over is.
Dhr. J. DE FE1JTER wil ook
liever aan den veiligen kant
blijven.
Dhr. 't GILDEDat is nog
ieder jaar gezegd, als ik vermin
dering voorstelde en toch was er
telkens overschot.
De VOORZ.: Wees daar maar
blij mee. Maar als de Raad het
goed vindt, zullen we de cijfers
handhaven, zooals ze het eerst
waren voorgesteld en het dan
een jaar afzien.
Alzoo wordt besloten, zoodat
als aangenomen worden be
schouwd de desbetreffende ont-
werp-verordeningen
le. De verordening tot classi
ficatie van de gemeente Axel voor
de personeele belasting, waarbij
is bepaald, dat de kom in de 8e
klasse en het overig deel in de
9e klasse wordt ingedeeld.
Als kom wordt beschouwd het
gedeelte binnen de navolgende
grenzen
ten Noorden het kruispunt van
Prov. weg en Oudenweg nabij
perceel kadastraal bekend Ge
meente Axel, Sectie G No. 825.
ten Westen een denkbeeldige
lijn getrokken in Zuidwestelijke
richting naar het westeind van
den Singelweg en verder naar de
Buthdijk, hoek Bewesten-buiten-
weg, vandaar in rechte lijn naar
het zijkanaal AxelHulst;
ten Zuiden het zijkanaal, bene
vens het Plaatje omsloten door
de perceelen kadastraal bekend
Gemeente Axel, Sectie F No.
926, 1062 en 1003;
ten Oosten van perceel Sectie
F. No. 1003 in een denkbeeldige
lijn naar den Buitenweg, om het
terrein van de Gem. Gasfabriek,
naar den Oudenweg tot het kruis
punt Oudenweg—Prov. weg met
de aan dien weg grenzende wo
ningen.
2e De Verordening op de hef
fing van opcenten op de ge
meentefondsbelasting, waarbij o.
m. is bepaald, dat 70 opcenten
op de hoofdsom worden geheven.
244. Uitkeering dividend- en
tantièmebelasting f900
245 Belasting naar het inkomen
f 20000 en f 7000 voor forensen.
246 gemeentefondsbelasting
f21933.
249 Hondenbelasting f 450.
250 Vergunningsrecht f625.
Hoofdstuk 13, bedrijven.
257 Gasbedrijf f37114.
262 Vleeschkeuring f 578.
Hoofdstuk 14, kasvoorzienig.
265 Teruggaaf voorschotten
f755.
Hoofdstuk 15, overige inkomsten
memorie.
Hoofdstuk 16, onvoorziene ink.
nihil.
Kapitaaldienst.
Hooldstuk 1, batig saldo van
vroegere diensten f 28.
Hoofdstuk 6, f 3012, wegens over
dracht uit andere hoofdst.
Hoofdstuk 7.
281 Batig saldo f 15.
282 Opbrengst verkoop gron
den f1000.
283 Als voren f 500.
Alvorens de vaststelling in
stemming komt, merkt dhr.
't GILDE nog op, dat een minder
juiste financiëele politiek ook
blijkt uit de rekening 1929, waar
in den kapitaaldienst een post
staat van f 7300, als uitgave
wegens verstrating. Door parti
culieren is daarvoor terugbetaald
f 1800, terwijl de rest f5500 uit
den gewonen dienst zijn genomen.
Hij achtte het beter, dat voor
nieuwe straten werd geleend,
omdat het nageslacht daar ook
van profiteert. Als dat gedaan
was, hadden we nu een batig
slot van f 16 000 gehad, in plaats
van f 10.000.
De VOORZ. zegt, dat zulks
afhangt van de opvatting, die
men ervan heeft. Spr. zou het
toch verkeerd vinden, als er vol
doende kasgeld aanwezig is,
waarvoor men een *lage rente
krijgt, om dan geld te leenen
voor 5 pet. Dat gaat niet op.
Dhr. 't GILDE blijft erbij, dat
hij het beter vindt voor nieuwe
bestratingen te leenen.
De begrooting wordt hierna
aangenomen met 9 tegen 2 st.,
van de h.h. Claëssens en 't Gilde.
De VOORZ. acht dat door aan
neming van de begrooting ook
machtiging is verleend aan B. en
W., om de tuingronden opnieuw
voor 5 jaar te verpachten.
Eveneens tot het vaststellen
der pensioengrondslagen.
De begrooting van het gasbe
drijf wordt z. h. s. vastgesteld op
f 111,272, de kapitaaldienst op
f 22.923 in ontvang en f 20.850
in uitgaaf.
De begrooting van het Vleesch-
keuringsbedrijf wordt vastgesteld
op f5162.
De begrooting van het Arm
bestuur op f 9410, met een sub
sidie van f 6500 uit de gemeen
tekas-
Omvraag.
a. Dhr. VAN DE BILT vraagt
of levering aan de gemeente ook
om de beurt gaat. Hierover is
bij hem geklaagd.
Den VOORZ. is geen afwijking
bekend.
Dhr. OGGEL zegt, dat als de
genen, die in aanmerking wen-
schen te komen, zich melden
worden ze op de lijst geplaatst.
b. Dhr. WOLFERT vraagt of
het niet mogelijk is, dat de
speelplaats van de openbare
school des Zondags gebruikt
wordt voor bergplaats van de
fietsen van de kerkgangers.
De VOORZ. wil dat met B. en
W. eens bespreken.
Dhr. D1ELEMANDat kunnen
we toch wel direct afhandelen
De VOORZ. heeft daar geen
bezwaar tegen, maar we moeten
toch een regeling treffen.
Dhr. KRUIJSSE: Dan mager
wel iemand bij gaan staan.
Dhr. WOLFERTAls men
den sleutel aan den koster gaf,
kon die er voor zorgen.
Dhr. OGGEL heeft er ook geen
bezwaar tegen, maar we kunnen
de verantwoording niet op ons
nemen.
AXELSCHE
COURANT