Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Wedergekeerd. No. 75. VRIJDAG 20 DECEMBER 1929. 45e Jaarg. J. C. VINK - Axel. beleefd verzoek. BERICHT. Nieuwjaarsadvertentiën Vredes-Zondag. FEUILLETON. Binnenland. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden. Afzonderlijke Nos. 5 Cent. DRUKKER-UITGEVER ADVERTENTIËN van 1 tot 5 regels 60 Centvoor eiken regel meer 12 Cent. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag 11 ure. Aan Heeren Adverteerders rich ten we door deze het beleefd j verzoek om hunne advertentiën voor het eerstvolgend nummer (van Dinsdag 24 Dee.) te willen inzenden op Maandag aanst. of uiterlijk Dinsdagochtend 9 uur. Wegens het Kerst feest zal aanst Vrijdag deze krant niet verschijnen. In het Nieuwjaarsnummer, dat op Woensdag 1 Januari zal ver schijnen, en in de kom der ge meente huis aan huis zal worden bezorgd, kunnen weder geplaatst worden voor 40 cents indien niet grooter dan 10 regels zijnd. Grootere advertentiën wor den naar plaatsruimte berekend. Inzendingen worden gaarne in gewacht róór Dinsdag 31 Decem ber. DE UITGEVER. Het is ter gelegenheid van den aanst. 4en Adventsdag, dat ook wij. aangezocht door het secretariaat der Ned aideeling van het bestuur van den We reldbond der Kerken, gaarne voldoen aan het verzoek om de aandacht van onze lezers te vragen voor de beteekenis van dien Bond, ten einde ook ten plattelande meer bekendheid aan het werk dier vereeniging te geven niet alleen, maar ook om diegenen, welke meer dan gewone belangstelling voor dat werk koesteren, aan te sporen tot steunverleening, voorzoover de beur3 het toelaat, om door hun lidmaatschap een steentje bij te dragen in het werk des vredes Dezen zomer hebben de inter nationale vergaderingen d;r ker- ken, die naar samenwerking streven, plaats gehad De com missie van de Wereldconferen tie voor practisch Christendom, te Stockholm in 1925 ingesteld, heeft vergaderd te Eisenach van 2—9 September. Nederland was h'er o a vertegenwoordigd door Prof dr J. R Slotemaker de Bruine en het Bestuursco- mité van den „Wereldbond der Kerken" heeft vergaderd te Avignon van 19-21 Septem ber, waarop de Nederlandsche afdeeling vertegenwoordigd was door haar voorzitter Prof. dr J A. Cramer Te Eisenach werd een zeer belangrijke verklaring aangenomen, die naar de ver gadering van den Wereldbond is doorgezonden en door deze met enkele niet principieele wijzigingen werd overgeno men De tekst der verklaring, zooals ze door den Wereldbond werd vastgesteld, volgt hieron der. Het bovenstaande spreekt dui delijke taal. De aangenomen resolutie is een duidelijke uitspraak van de Kerken, die in de internatio nale interconfessioneele een heidsbeweging samenwerken Het „Maandbericht" van de Ned afdeeling van den Wereld bond der Kerken, onder redac tie van ds J. C. Wissing, Ned. Herv. pred. te Tiel, teekent hierbij het volgende aan Zoo dikwijls wordt gevraagd, wat de Wereldbond nu eigenlijk wil Het antwoord wordt hier duidelijk gegeven; „De zede- leer van Jezus Christus inter- nationaliseeren." Het Kellogg- pact, dat de oorlog als geoor loofd middel in den ban doet, is een overwinning van de christelijke zedeleer op de hei- densche Hier wordt gebroken met de fatale opvatting, dat de beginselen van het Evangelie alleen gelden voor het persoon lijke leven, terwijl voor den staat andere beginselen gelden Hier wordt gebroken met de dubbele moraal Hier wordt ge eischt dat volken in hun sa menleven zich evenzeer hebben te laten beheerschen door Jezus' beginselen Dat deze eisch, die de Wereldbond steeds heeft ge steld, thans is aanvaard, is een feit van historische beteekenis. De aanvaarding van dezen eisch stelt voor een enorme taak, welke niet in één dag zal wor den vervuld Doch het moet dezen kant uitals nu de ker ken maar beseffen, dat zij aller eerst de zedelijke en geestelijke krachten hebben te wekken in de volken, die aan hun regee ringen mogelijk zullen maken hun woord gestand te doen. Zonder geloof zal ook het rja" van het Kellogg pact een ,.ja" op papier blijven Zonder geloofWelk geloof Wel het geloof dat alle chris telijke kerken belijden nl. dat Jezus Christus de „Heer' is. De Romeinen noemden hun kei zer „Heer", dwz, hij, die met zijn legioenen de toenmalige wereld beheerschte, was de „Heer". Het Romeinsche geloof in de macht is nog bij lange na niet uit de wereld, ook niet de „christelijke wereld" vsrdwe nen Mussolini en Lenin zijn Romeinen en zoovelen met hen De eerste Christenen stelden tegenover een Romeinschen kei zer een anderen Heer Jezus Christus Dat dit toen velen een dwaasheid was, weten we. Aan den voet van den „Palatinus" te Rome heeft men een tegel gevonden, waarop een figuur met ezelskop aan een kruis is gegriffeld. De een of andere soldaat had daar de woorden onder gekrast„Alexamenos aanbidt zijn God". De Christenen gaan straks weder Kerstfeest vieren zijn zij er zich van bewust, dat zij daarmee het geloof belijden, dat Jezus in een stal geboren, aan een kruis gestorven de Heer is? Hand. 2:36. Zijn zij er van doordrongen, dat alleen onder Zijne heerschappij de vrede tusschen de volken komt en dat Zijne heerschappij bestaat in dienen Zullen zij het straks in de kerken zingen, doch zal hun gedrag daarbuiten met hun zang vloeken Ods ja zij een ja, maar dan niet alleen in de binnenkamer, doch ook daarbuiten Waar achtigheid wordt gevraagd. Het Kellogg-pact is een schrede op den weg van Hem. die ver schenen is „om onze voeten te richten op den weg des vredes". Lukas 1 79 Zeker, deze weg is lang en het einde ervan ligt niet op deze aarde, maar zullen wij. moéten wij hem daarom niet gaan. het aan God toever trouwend, wat wij zullen berei ken Laat toch ons geloof niet lamgeslagen worden door het altijd weer te berde gebrachte „zonde zal er altijd blijven Aan ons is de taak tegen de zonde te strijden, ons vasthou dend aan Hem die getrouw is en het ook doen zal fwordt vervolgd), AXELSCHE COURANT. Bureau Markt C 4. Telef. 56. - Postrek. 60263. Duitsche vertaling. 29) Maar mijn moeder." Van ontroe ring kon hij niet verder spreken en snikkend verborg hij het gezicht in de handen. „Je hebt toch geen oneenigheid met je brave moeder, Hansjörg Jij, die altqd zoo'n volgzame zoon was „Dominee, moeder heeft wat op haar geweten P' begon Hansjörg weer. .Sedert gisteren weet ik het, en dat heeft me hier naar toe gedreven 1 Het moet van mijn hart, anders stik ik ervan 1 Na den dood van vader, heeft zij" Hansjörgs stem daalde tot een fluistering ,het papier weggedaan, waarin vader mijn stief broer Hendrik als zijn zoon er kende I" „Hansjörg," zij de dominee op gewonden, „dat zeggen de men- schenl Geloof jij aan leege geruchten, waar geen greintje van waar kan zijn „Gisterenavond heeft ze het me zelf bekend, dominee I" antwoorddede jonge man met een droef knikje. „Heeft ze het je zelf bekend?" riep de dominee opspringend. „Dus het is toch waar, wat je broer Hendrik alt^d heeft beweerd de boerderij hoort hem toe en niet jou Zoo zeker, als er een God in Üen hemel is, dominee 1" t<En waarom kom je naar mij toe. I. „Met groote inge ïomenheid be groeten wij de plechtige verklaring, die door de leidende staatslieden der wereld in naam hunner volken is afgelegd dat zij het toevlucht nemen tot een oorlog om daardoor internatio nale geschillen te beslechten ver- oordeelen dat zij den oorlog als middel van nationale politiek in hun wederzij I- sche betrekkingen verwerpen dat zij overeenkomen de bijleg ging of oplossing van alle twisten en conflicten van welken oorsprong of aard zij ook mogen zijn en welke tusschen hen mochten ontstaan, nooit anders dan met vredelievende middelen te zullen nastreven (Instemming met het Kellngg-pact.) II. „Wij gelooven, dat de oorlog, beschouwd als middel tot oplossing van internationale geschillen,onver- eenigbaar is met den geest en de methode van Christus en daarom onvereenigbaar met den geest en de methode van Zijn Kerk." (Oorlog is tegen den geest van Christus) III. „Wij zijn overluigd, dat de tijd komen moet, dat de bes'aande verdragen in het belang van den vrede herzien moeten worden. Daar om handhaven wij, dat alle moeilijk heden en conflicten tusschen volken, welke niet langs diplomatieken weg of door schikking kunnen worden opgelost, moeten worden bijgelegd Hansjörg? Wat verlang je, dat ik doen zal Dacht je, dat ik een be drog kon goedkeuren, als dat ge pleegd is „Ik kom bij u, dominee, alsof ik bij onzen lieven Heer Zelf kwam I U moet alles weten I Ik houd van mijn moeder voor mij heeft ze die zware schuld op zich genomen ze verwacht van me, dat ik mijn mond houd en kalmweg zal behouden, wat een diefstal aan het kind van^Hen- drik is. Dat kan ik niet, al was het mijn doodOnrechtmatig verkregen goed gedijt niet, zei mijn vader a1- tijd 1 Nog op zijn doodsbed heeft hij me laten beloven, me nooit door mijn lichtzinnigheid tot oneerlijkheid te laten meeslepenDominee, wat ik toen mijn vader met een handdruk beloofd heb, dat moet ik nakomen I Liever ging ik als een bedelaar het huis uit, eer dat ik mijn heeie leven lang tegen mezelf zou moeten zeggen Je bent een dief!" Met luide stem, hoog opgericht, had Hansjörg de laatste woorden uitgebracht. Er lag een onbuigzame energie in zijn stem, zoodat men kon zien, dat het den jongen man heilige ernst was met de verzekering, dat hij liever geld en goed zou missen, dan een onuitwischbare vlek op zijn naam en op zijn geweten te dulden. Hier openbaarde zich een zuiverheid van gevoel, als de dominee nog nooit in den loop van zijn vele ambtsjaren bij een van zijn gemeenteleden had ont moet, Hoe dikwijls had hij te kampen gehad met het grootste eigenbelang van de menschen, hoe dikwijls had dit eigenbelang zich op de meest lage manier geopenbaard, en hoe zelden was het den ouden man Ver- of opgelost door arbitrage, hetzij door het Wereld-Gerechtshof, hetzij door een ander door heide partijen aanvaarde rechtbank. Daarvoor ver langen wij de onmiddellijke voltooi ing van een organisatie, die midde len zal aanwijzen om internationale geschillen van eiken aard op vrede lievende wijze te beslechten en gerechtigheid onder alle volken zal doen heerschen." (Beslechting van internat'onale geschillen IV. „Wij doen een dringend be roep op de autoriteiten van alle Christelijke gemeenten ont op onom wonden wijze te verklaren, dat zij geen oorlog zullen aanmoedigen of op eenige wijze steunen indien de regeering van hun land heeft ge weigerd loyaal aan te bieden het geschil aan een scheidsrechterlijke uitspraak te onderwerpen.' (Oproep aan de kerken.) gund geweest, edeler zielen fe leeren kennen die zijn ideaal dichter bij kwamen en zich boven het alledaag- sche peil verhieven. De moeilijkhe den, waarmee de meeste van zijn gemeenteleden hadden te kampen om hun dagelijksch brood en een klein bezit te verwerven, maakten die laat- sten des te waardevoller, en ontwik kelden een eigenbelang, dat wei in staat was meer edele gevoelens te verstikken. Al was er onder de kud de, die aan zijn geestelijke leiding was toevertrouwd, zelden een slecht schaap want rechtschapenheid en eenvoud zijn den Nassauschen boeren aange boren toch hingen de menschen met zoo'n taaie vasthoudendheid aan dat, wat ze eenmaal in handen had den, dat alleen de uiterste noodzake lijkheid hen kon dwingen, dat op te geven. En hier stond de eenvoudige volks- zoon en bewees een gezindheid, die een vorst niet adelijker kon toonen zonder te overwegen of hij niet door een handig verdraaien van het recht datgene zou kunnen behouden, wat tot nu toe zijn eigendom was of zou worden en hoe menigeen zou, daarvan was de predikant overtuigd, de zaak Zoo uitgelegd hebben, dat zijn geweten in rust was gebleven zonder zich een oogenblik te bezin nen, wilde Hansjörg zonder meer alles van zich werpen, om Zijn nauwge» zette rechtsgevoel, dat hij van zijn vader geerfd had, te bevredigen. Dat was de lichtzinnige jongen, de deug niet, de schrik van het dorp, over wlen3 streken de goede dominee dik wijls bedenkelijk het hoofd had ge schud? Een zoo heldhalftige zelfver loochening had h(j nooit van den jongen man verwacht. Een gevoel van hoogachting onder vond de grijze man voor zijn bezoe ker, hij trad op hem toe, legde beide handen op zijn schouder en zei met warmte „Braaf, mfjn lieve zoon, braaf 1 Ik dank je, dat je mij op mijn ouden dag nog toont, dal ware edelmoedigheid en waar Cristendom nog onder ons woont! Doe datgene, waartoe je hart je drijft, wat de goede God je heeft ingegeven Maar" hier verflauwde de geestdrift van den ouden predi kant „beste Hansjörg, wat wil je beginnen De zaak voor het ge recht brengen, dat is toch niet mogelijk, terwille van je moeder Hansjörg knikte. „Je kunt en wilt je moeder niet daaraan blootstellen, en je hebt ge lijk! Hm, hm", deed de oude heer meermalen, terwijl hij met de hand aan de kin een paar maal op en neer liep in de kamer. „Een moeilijk ge val. Wat stapelen de gebeurtenis sen zich vandaag op I Is het een toeval of Godsbeschikking wacht, daar moet ik eens even over denken Daarmee trok de dominee een stoel bij het tafeitje, waarop zijn vrouw de morgensoep had gezet en hij begon er werktuigelijk in te roeren. Zelfs het tamme roodborstje, dat voor het bord zat en al meer dan eens zijn meester met zacht gepiep aan het nuttigen van zijn maaltijd had herin nerd, waarbij steeds een paar stukjes ei voor het vogeltje afvielen, merkte hij vandaag niet op, zoo zeer was de dominee in gedachten verzonken verontwaardigd fladderde het rood borstje na nog eens vergeefs ge piept te hebbenj naar den seheereteen» Begrootlna Wegenfonds 1930. Biykens de Memorie van Ant woord inzake de begrooting van inkomsten en uitgaven van bet Wegenfonds 1930 zal naar de tbans bekende gegevens in 1929 aan de wegen rond 20 millioen verwerkt zijn. In 1930 zal aan de wegen (met inbegrip van de bruggen) ongeveer 18.4 millioen verwerkt worden. De Minister deelt o.a. mede, dat het vraagstuk vaD de ver binding van Rotterdam met het Zuiden en het Oosten van ons land thans by de beide wegen- commissiön in beschouwing ia genomen. Plannen voor overbruggingen, volgende na die by Keizersveer en by Zalt-Bommel, zijn in voorbereiding. Ook de Minister is van mee ning, dat maatregelen behooren te worden genomen om de lint bebouwing langs de Rijkswegen tegen te gaan. Welke die maat regelen zouden moeten zijn, kan hy nog niet aangeven. Wel kan hij mededeeleD, dat da allerwe gen tegen de lintbebouwing ge rezen bezwaren de beide Ryks- wegencommi8sies aanleiding heb ben gegeven om deze aangele genheid in studie te nemen. Het ligt in het voornemen het doorgaande verkeer op de wegen van het ryksplan wan- mantel. Eindelijk scheen de grijzen zieleherder iels in te vallen. „Je hebt dus nog niets van het zeld zame bezoek gehoord, waarover ik het straks had, Hansjörg „Zoover ik weet niet !"antwoordde de jonge man. Er is hier gisteren een man komen opduiken, die lang geleden is wegge gaan en voor dood werd gehouden, zelfs voor de wet, want ik zelf heb de akte van overlijden opgesteld. Die man, Hansjörg" de dominee aar zelde met verder gaantoen hij echter zag, dat de jongen man er nog niets van begreep, voegde hij er aan toe „is een bloedverwant van jou, een van je naaste bloedver wanten 1" „Een van mijn naaste bloedver wanten, dominee riep Hansjörg op een toon van grenzeniooze ver bazing. „Wie kan dat anders zijn dan och nee, dat is immers niet mogelijk, dat is al vijf jaar ge leden I" „Bij den Almachtige is niets onmo gelijk, mijn lieve zoon 1" viel de dominee hem ^in de rede. „De teruggekeerde „Mijn broer Hendrik, dominee Och beste dominee, zeg niet neeDan kan nog alles goed worden 1" Er lag zoo'n onmiskenbare vreugde in zijn uitroep, dat de predikant geroerd op hem toetrad en hem de hand schudde. „Ja. Hansjörg, het is je broer Hen drik Als door een wonder Is hij bij Waterloo aan den dood ontsnapt, een rampzalig noodlot heeft hem ge dwongen vijf jaren in den vreemde te Mgvtn, zonder bericht te kunnen sturen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1929 | | pagina 1