Bieten rooien PUROL Art. 75. Alle optochten op den open baren weg zijn verboden, tenzij met vergunning van den Burge meester. De deelnemers aan verboden optochten moeten op last der politie onmiddellijk uiteengaan. Art. 76. Het is verboden bij openbare uitvoeringen, feesten, vermake lijkheden of optochten, de orde op eenigerlei wijze te verstoren, door in de onmiddellijke nabij heid tijdens de uitvoering zich voort te bewegen of den om standers hinder te veroorzaken. Bij dit art. vraagt dhr.'t Gilde of de redactie wel goed is, want een optocht wordt toch niet uit gevoerd De Voorz, zegt dat het is om te voorkomen, dat er bij optochten en feesten wanordelijkheden plaats hebben door meeloopen of op dringen, als anderszins. Dhr. 't Gilde: Ja, dat begrijp ik wel, maar de redactie is weer zoo aardig gesteld. De Voorz. ziet dat niet in en laat het art. ongewijzigd. Art. 76a. Het is verboden een rijwiel buiten noodzaak te plaatsen of te laten staan tegen een voor den openbaren dienst bestemd ge- bonw. Dhr. P. de Feijter zou hier een artikel willen inlasschen, houdende verbod om op Zondag met open ramen te verkoopen. De Voorz. zegt, dat dit bij de wet geregeld is en op de eene plaats oogluikend wordt toege staan en op de andere weer niet Dhr. P. de Feijter zou willen, dat er hier ook op gelet werd, voor andersdenkenden is het hin derlijk, dat er met open ramen verkocht wordt, alsof het geen Zondag is. Men kan het wel niet heelemaal verbieden of voorko men, maar als de ramen afge sloten zijn door gordijnen of blinden, dan is dat toch een verschil. Dhr. 't Gilde.: Dus het zit'm in de gordijntjes De Voorz. acht het zeer moeilijk om zoo'n verbodsbepaling te maken en door te voeren, want dan zou men de geheele Zondags wet moeten doorvoeren, zooals die is en dat is erg lastig, want het is hier in Axel practisch toch niet mogelijk om b.v. de café's des Zondags te sluiten. Men kan daar in principe voor zijn, maar men moet toch rekening houden met het algemeen belang. Dhr. P. de Feijter: Als 't kon, zou ik den verkoop voor de winkels gaarne verbieden, maar ik zou niet willen, dat de café's des Zondags gesloten werden. De Voorz.: Juist, maar men moet de consequentie doorvoeren en als het den een verboden wordt, moet men het ook den ander doen. De herbergiers ver koopen ook sigaren en chocolade en hoewel ik er, zegt spr., per soonlijk ook anders over denk, zou ik toch zoo'n verbod niet willen uitlokken. Dhr. van Dixhoorn is het vol komen eens met den Voorz., dat het voor Axel niet gaat om zoo'n verbod uit te vaardigen. Behalve op de andersdenkenden, wil hij ook nog wijzen op de toeristen. Die menschen hebben ook een maag, die zijn eischen stelt en nu moet men het toch maar aan durven, om zulke menschen de maag toe te schroeien. Dhr. Oggel zou ook de café's niet willen sluiten, maar toch was het z.i. geen bezwaar om voor den Zondag winkelsluiting in te voeren. De toeristen, die Zondags op reis gaan, kunnen daar wel rekening mee houden en zich vooraf van mondvoor raad voorzien. Dhr. van de Bilt.: Dus dhr. de Feijter zou alleen maar de gor dijnen willen neerlaten Dhr. de FeijterJa, omdat we het verkoopen wel verbieden, maar toch niet beletten kunnen, dat het in stilte geschiedt. Maar wel kunnen we beletten, dat de goederen des Zondags ook in openbaar worden uitgestald en Verkocht. Phr- van de Bilt gelooft niet, dat het uitstallen verboden kan worden en als we nu het ver koopen toch niet kunnen tegen houden, dan is het eigenlijk het praten niet waard. Spr. denkt, dat dit voorstel komt, omdat er eens wat drukte is geweest op zekeren keer bij een winkel, maar die drukte is op Zaterdag avond nog veel erger en spr. zou niet gaarne des Zaterdag avonds op straat laten loopen want dan is het verschrikkelijk En daarom is het een goede gewoonte van de katholieken, dat ze des Zondags hun kinde ren een zakcent geven,waarvoor ze dan een snoepje of eenige cigaretten koopen. Spr. is er sterk tegen om dat te verbieden en hij vertrouwt, dat zulks straks wel bij de Zondagswet zal gere geld worden. De Voorz. heeft de oude Zon dagswet bij de hand en zegt dat er zeer bezwarende bepalingen in staan, die het zeer moeilijk maken om die wet hier toe te passen. Dhr. van de BiltDan zouden wij ook op onze Zondagen, zoo als Hemelvaartsdag kunnen wij zen. Dien dag wordt door den een gewerkt en door den ander niet en verkocht wordt er overal. Dhr. OggelDan zouden wij die dagen er ook bij kunnen voegen. Dhr. J. de Feijter zegt, dat er in elk geval plaatsen zijn, waar zoo'n verbod van toepassing is en dus kan dat ook hier. De Voorz Zeker, ik heb ook geen oogenblik beweerd, dat het niet zou kunnen, maar ik vraag me af, of het verkoopen in deze gemeente op Zondag nu zoo erg is, dat er hinder van wordt ondervonden Dhr. Dieleman zegt, dat dit z i. niet de zaak is. Het is een principiëele kwestie, dat men den Zondag wil heiligen door aboslute rust en zelfs in Rusland is het blijkbaar nog niet uitvoer baar om den Zondag weg te denken. Als een Zondagswet niet is door te voeren volgens de scheppingsordonnantie, dan deugt zoo'n wet niet. Zooals 't nu is, is het half werk en vol gens spr. is het wel degelijk ook practisch mogelijk, dat er maatregelen genomen worden, opdat de Zondagsrust en de Zondagsheiliging verzekerd zijn. Toeristen weten wel, wat er te koop is en zooals is gezegd, ze kunnen ook op mondvoorraad rekenen, zoodat de magen niet dichtgeschroeid worden. Spr. zou daarom eens willen beginnen met de winkels en de café's op Zondag te sluiten. Het is een bevel Gods, dat alle handel en wandel, die gemist kan worden, wordt nagelaten, dus ook bood schappen doen en bittertjes drin ken. Het ligt in de lijn van de christelijke religie van ons vader land om dat te verbieden. Dhr. van Dixhoorn Dus dhr. Dieleman zou des Zondags alle verkeer stil willen leggen en alles sluiten. Ja, we hebben er meer zoo in den lande, maar als ze zelf iets moeten uitvoeren, leert de practijk het wel anders en dan kunnen of durven ze hun principe niet doorvoeren* Spr. herinnert in dat verband aan de tentoonstelling van 1913 in Den Haag. Toen wilden som mige a.-r. Kamerlèden de Rijks subsidie afhankelijk stellen van sluiting op Zondag en toen was het wijlen ds. Talma, die als minister zeide het eens te zijn met dat principe en ook zei, dat dat hij den Zondag voor zich en zijn huiselijk leven eischte, maar dat hij den moed miste om den lande te verbieden een inter nationale tentoonstelling te hou den op Zondag en dus ging de tentoonstelling en ook de sub sidie door, ten bewijze dat het principe in het openbaar leven niet is door te voeren. En als nu de voormannen in Den Haag dat niet kunnen, wat moet men dan daarover in Axel, waar niets bizonders gebeurt, zitten prutte len. Dat komt, naar spr. meent, niet te pas. Dhr. 't Gilde is het eens met dhr. van Dixhoorn en het spijt hem» dat er zoo weinig rekening wordt gehouden met een anders meening. Ook spr. herrinnert zich een tentoonstelling nl. een paar jaren geleden te Breskens, die eveneens in de Provinciale Staten ter sprake kwam, omdat die op Zondag geopend was en toen heeft mr. P. Dieleman als a r. lid van Ged. Staten eveneens dat standpunt verdedigd en o.a. gezegd, dat de Zondag in de eerste plaats diende tot heiliging, in de 2e plaats tot rust en in de 3e plaats tot recreatie (ont spanning.) Spr. heeft laatst ge luisterd in de radio naar een dominee, die zeide, dat de sab bath er was om den mensch en niet omgekeerd. De menschen moeten toch bedenken, dat het Nieuwe Testament er niet voor niets geschreven is. Dhr. van Dixhoorn zegt nog, dat ook in Den Haag verschil lende Kamerleden van rechts des Zondags hun kopje koffie koopen in de hotels te scheve- ningen, maar dat is de wereld stad en daar durft men niet zoo kleinzielig te protesteeren. Het zijn de kleine plaatsen, die het lood je moeten leggen, daar mag geen verkeer en geen verdienste zijn. Dhr. Dieleman verheugt zich erin, dat dhr. van Dixhoorn uit zijn slof schiet. Spr. zegt in zijn betoog van geen partijen en ook niet van personen gesproken te hebben. Maar nu wil hij wel zeggen, dat de anti-rev. partij nergens in haar program heeft staan, dat zij dergelijke dingen wil bevorderen. Wij moeten toch niet voor onze rekening nemen, wat die menschen deden en wat zelfs hooge autoriteiten zeggen, is nog niet altijd sprekers meening. ik ben van meening, zegt spr, dat er in ons vaderland en ook in onze gemeente des Zondags nog veel te veel gedaan wordt, dat gemist kan worden en dat het Christelijk standpunt te veel uit het oog verloren wordt. Het goede standpunt is, om den Zon dag te vieren, zooals dat ons wordt voorgeschreven. Dhr. 't Gilde zegt, dat het ook niet loopt over de persoon van mr. Dieleman, maar dat dit de woorden van Calvijn zijn. Dhr. Dieleman: Ja zeker, het is hier niet moeilijk om citaten te verdraaien, als ze niet aan wezig zijn. Maar Calvijn zal toch niet bedoeld hebben, dat men 's Zondags met auto's door 't land moest vliegen. Dhr. 't Gilde Neen, want die waren er nog niet. Dhr. P. de Feijter zegt niet gedacht te hebben, dat zijn vraag zooveel stof zou hebben opge worpen. Het spijt hem, dat een verbod hier niet wordt toegelaten en dus zal hij zijn voorstel terug nemen, als het niet anders kan Wordt vervolgd. Aanvulling. Aangaande art. 58 (zie de voor pagina) dienen we nog mede te deelen, dat dhr. 't Gilde ten gun ste van het voetbalspel het vol gende betoog hield: In de eerste plaats wil 'ik zoo zei dhr. 't Gilde opmerken, dat reeds, in art. 51.e. verboden wordt om in de bebouwde kom te voetballen. Dat kan dus hier geschrapt worden. En wat het andere verbod betreft, dat is uit den tijd en onhoudbaar ge bleken. Spr. betreurt, dat nog zoo weinig gevoeld wordt de groote lichamelijke en cultureele waarde dezer volkssport bij uitnemend heid. Honderdduizenden in den lande genieten als toeschouwers van datgene, wat een interessan te voedbalwedstrijd hun geeft. Tienduizenden jongelui stalen en sterken hun lichaam door deze zoo bij uitstek gezonde open luchtsport en mijden daardoor de kroegen, terwijl hun in de elftal len, waarin zij uitkomen, zin voor tucht en orde wordt aangekweekt. Behalve lichamelijk heeft dus het voetbalspel wel degelijk cultureele waarde. Wat kan er nu tegen zijn, dat een vereeniging op eigen terrein, dat nota bene niet aan den openbaren weg grenst, zijn voetbalwedstrijden speelt, or ganiseert en voor het publiek toegankelijk stelt? Naar spr»'» meening moet er thans in den Raad een meerderheid zijn, die krachtens principe er vóór moet zijn die bepaling uit deze veror dening te schrappen. Ik doe daar toe het voorstel. (Zooals men uit het verslag leest had dit voorstel tot ge volg, dat voortaan de voet balwedstrijden alhier weer gehou den kunnen worden. Red.) AXEL, 8 October 1929. De vorige week Woensdag liep de heer Adr. L., broodbakker alhier een onbeduidend wondje op aan den rechterduim, dat evenwel hoe langer hoe meer pijn veroorzaakte, tot j.i. Zaterdag geneeskundige hulp moest wor den ingeroepen- Het bleek toen, dat bloedvergiftiging was inge treden en operatief ingrijpen noo- dig werd geoordeeld. Dit heeft gisteren plaats had en hoewel de man hevige pijnen leed, is de toestand nu, naar men ons mede deelt, bevredigend. De Burgerwacht. Zaterdag werd in de Openbare School alhier door „De Axelsche Burgerwacht" jaarvergadering ge houden. De voorzitter, de heer J. M Oggel, heette de aanwezigen welkom inzonderheid op deze vergadering in verband met de herdenking van het 10-jarig be staan. In het kort gaf de voor zitter een overzicht over deze 10 jaren, wat in zijn handen veilig was, aangezien hij zelf 10 jaren de voorzittershamer hanteert. Verschillende momenten wer den in herinnering gebracht, zoo als de oprichting onder Burgem. Den Hollander, kort na woelige Novemberdagen 1918. Hoplieden Galle, Grupstra, Hoebé en Knie riem werden herdacht en dank ge- gezegd voor het vele werkde vertegenwoordiging bij het zilve ren jubilé der Koningin in Am sterdam, nationale Landdag in Den Haag, enz. Met de ellende in Rusland voor oogen, past het ons zei spr. dank baar te zijn. Daarom werd onder algemeene instemming het vol gende telegram verzonden aan de Koningin „Majesteit. De Axelsche Burgerwacht", „heden in vergadering bijeen ter herdenking van haar 10-jarig „bestaan, gevoelt behoefte hare verknochtheid en trouw aan „Vorstin en Vaderland uit te spreken. „Oggel, Voorzitter." De secr.-penningm. bracht ver slag uit over de laatste twee vereenigingsjaren en deed verslag over de finantiën. De hopman gaf een overzicht over de gehou den oefeningen en wedstrijden. Bezoek en deelname is te roemen. Aan de burgerij werd dankgezegd voor de medewerking aan den grooten wedstrijd door de be schikbaarstelling van gelden en prijzen. Inzonderheid dankte hij den Burgemeester voor de schitterenden prijs. De gewonnen prijzen niet minder dan ruim 30 werden daarna aan de winnaars uitge reikt. De Inspecteur der B.W. zegt in zijn rapport over de B W. Axel alles in orde te hebben bevonden. Eiken Zaterdagmiddag van 3 5 uur zullen voortaan de leden in de gelegenheid gesteld worden om te komen oefenen in de Openbare School. Nadat de voorzitter den leden dank had gezegd voor de goede opkomst en den prijswinnaars geluk had gewenscht, werd de vergadering gesloten. Uit Sluiskil. De toestand wordt hier span nend. Zaterdagavond is een ver gadering gehouden, waartoe de vrouwen der stakers waren op geroepen en die opgeluisterd werd met muziek. Toch wordt het niet van den vroolijken kant op* genomen en zoo was het gisteren erg rumoerig. Men deelt ons mede, dat er over en wetr door de Fransche werkwilligen en de stakers gegooid is toen de Fran- schen een schip kolen moesten lossen. Getracht werd door sta kers en stakersvrouwen om met de Franschen contact te krijgen, doch de politie belette dat, waar bij zelfs de sabels werden ge trokken. Naar aanleiding daarvan begaf zich gisteren, naar de Tern. Crt. mededeelt, de leider der stakers de heer Ritten, met eenige andere leiders naar den burgemeester van Terneuzen, om er zich over te beklagen, dat zij door de politie werden verhinderd het gelost wordende schip te naderen en met de Fransche werkwilligen te spreken. De burgemeester, de heer Huizinga, gaf te kennen dat de vrijheid voor ieder moet ge handhaafd wordendat het de vrijheid is van de leiders en hunne menschen om te staken, doch dat evenzeer voor het hoofd der onderneming en hen die er in werkzaam zijn de vrijheid be staat om door te werken en de politie behoort te zorgen, dat dit ongehinderd kan geschieden. De heer Ritten was het over de wijze waarop dit geschiedde en die verhinderde met de werkwillige Franschen in aanraking te komen niet eens, doch de burgemeester wenschte zijn opvatting daarom trent niet te wijzigen. 1 en slotte vroeg hij den heer Ritten echter of deze de tijd nog niet gekomen achtte aan dezen strijd, die voor de betrokkenen veel nadeel zal berokkenen, 'n eind te maken, en wees hem op de toezegging die de directeur Dinsdag 24 September jl. door middel van den heer Colsen aan de werkliedenorganisaties had meegedeeld, dat" hij n 1. bereid was om aan alle werklieden die minder dan 60 ct. per uur ver dienden, 5 ct. per uur meer te betalen, benevens 50 pCt. voor arbeid op Zondag. De heer Ritten gaf te kennen, dat hem of de leiding daarvan niets bekend was. De burgemeester vestigde er zijn aandacht op, dat er voor hem aanleiding kan zijn dit al dus voor te stellen, maar dat dit niettemin een feit is, en dat de directeur dit, toen het aan den avond van dien Dinsdag door de werklieden werd ver worpen, weer heeft ingetrokken. Het onderhoud met den bur gemeester schijnt den heer Ritten aanleiding te hebben gegeven zich in verbinding te stellen met den rijksbemiddelaar, den heer Mr. Aalberse. Omtrent de werkzaamheden aan de fabriek meldt men ons heden namens de directie, dat er 80 ovens worden stil gelegd. Deze worden uitgehaald en voor goed buiten werking gesteld, hoe ook den uitslag der staking zal zijn. Als gevolg daarvan zullen dan ongeveer 120 werklieden minder aan de fabriek werkzaam zijn voor een gewoon verloop. „De vier ambachten." Naar men ons mededeelt, ligt het in de bedoeling van het bestuur van de Oudheidkundige Kring in het a.s. winterseizoen vier aantrekkelijke voordrachten te laten geven namelijk twee te Hulst, één te Kloosterzande en één te Axel. Het seizoen wordt geopend met een lezing, verduidelijkt door lichtbeelden, op Maandag 14 October des avonds half zeven te Hulst in een der zalen van het Hotel „De Graanbeurs" aldaar. Spreker zal zijn de heer J. H. Klarenbeek, Directeur der Avondschool voor Nijverheidson derwijs te Middelburg. OnderwerpMiddeleeuwsche Bouw- en Sierkunst. aardappelen rooien en andere landarbeid, veroorzaakt klo ven in de handen en maakt ze ruw en pijnlijk. Dit ver zacht en geneest men met Doos, 30, 60 en 90 ct* I*

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1929 | | pagina 2