PUROL er op! Binnenland. Landbouw. Gemengd Nieuws. Arbeidersorganisatie en hare actie in 1938. Wanneer wij een terugblik werpen op het jaar 1928, dan zien wij in dit jaar inderdaad een vermeerderde actie der arbeiders organisaties. Was deze actie in vorige jaren hoofdzakelijk een af weer tegen de voorstellen der werkgevers om het te hoog op geschroefde loonpeil eenigszins met de veranderde tijdsomstan digheden in overeenstemming te brengen, in 1928 bleek duidelijk de offensieve houding der arbei dersorganisaties uit de talrijke eischen, die met betrekking tot de loon- en andere arbeidsvoor waarden werden gesteld. Toch konden slechts in sporadische gevallen de eischen tot een di recte verhooging van het loon worden ingewilligd in verreweg de meeste bedrijfstakken bleef het bestaande loonpeil gehandhaafd of werden slechts enkele wijzi gingen in de tarieven aangebracht, waardoor bij een grootere pro ductie een hooger inkomen werd gewaarborgd. Wat de andere arbeidsvoor waarden betreft, was het vooral de vacantie, waarop door de ar beidersorganisaties werd aange drongen. In de bedrijven, waarin deze nog niet bestond, werd een vacantie van drie tot zes dagen per jaar gevraagd en wanneer er, zooals in vele gevallen, reeds vacantie was, werd gepleit voor een verlenging daarvan, of voor een toeslag boven het gewone doorbetaalde loon. Bekend is in dit verband vooral de loodgieters staking in de groote plaatsen, welke zeer lang duurde en ten slotte tot een toezegging dei werkgevers om vacantie te ver leenen leidde. Een andere groote staking was die aan de Mij. „De Schelde" te Vlissingen, welke ook eerst na eenige maanden door een schikking werd opgeheven. De arbeidersorganisaties kon den de meerdere actie niet alleen ontwikkelen door de eenigszins betere economische toestanden waarin het bedrijfsleven in 1928 verkeerde, doch tevens door de stijging van hun ledental, dat bij de drie groote vakcentralen (N. V. V., de R. K. en de Christelijke) van 1 Januari 1928 tot 1 October 1928 van 365.000 opliep tot 385 000. Verschillende sociale wetten kwamen in 1928 tot stand Zoo werd op 1 September de Wet tot nadere regeling der C. A. O ingevoerd, en traa op 1 Juli een wettelijke regeling van den Hoo- gen Raad van Arbeid in werking. Verder kwamen tot stand de wijziging van artikel 88 der Ar beidswet, de wijziging van de Ongevallenwet, het z.g. Fabrieks- artsenwetje en de Wet inzake de beroepsziekten. Ingediend werden nog voorstellen tot wijziging van de Invaliditeits- en Ouderdoms wet, terwijl bij den Hoogen Raad van Arbeid voorontwerpen aan hangig werden gemaakt voor een wekelijkschen rustdag voor toon kunstenaars en transportarbeiders te land en voor een wijziging der Stuwadoorswet. De Minister van Arbeid vroeg verder in een drie tal vragen het oordeel van den Hoogen Raad van Arbeid over de. werkloosheidsverzekering. Be paald werd, dat met ingang van 1 Januari 1929 de regeling van den arbeidstijd voor verplegend personeel in werking zou treden. Tenslotte zijn nog de wijzigingen der Ziektewet van belang. Zoo was alles bij elkaar 1928 ook voor den arbeider geen on belangrijk jaar. Dapper of roekeloos Ondanks het buitengewoon slechte weder van Woensdag zijn alle K.L.M.-diensten doorgegaan. Het vliegtuig uit Londen (be stuurder van Dijk) had tien pas sagiers aan boord. De K.L.M. vliegt thans op Londen uitsluitend met meer- motorige machines van het type F VIII. Deze vliegtuigen bieden plaats aan 15 personen en zijn voorzien van centrale verwarming. Naar Utreeht. Prinses Juliana zal de herden king van de tot standkoming van de Unie van Utrecht in het groot auditorium van de Rijksuniversi teit te Utrecht en de opening van de St. Michaëlskapel in den Dom toren op 23 Januari a.s. bijwonen Bevolking van Amsterdam. De voorloopige cijfers over de bevolking van Amsterdam in 1928 geven voor 31 December een totaal aan van 743 403 (358 439 mannen, 384.964 vrouwen). Op 1 lanuari was de bevolking 734.884 (354 304 mannen, 380 580 vrouwen), zoodat zij tijdens het afgeloopen jaar is toegenomen met 8519 zielen. Deze vermeerdering is het ge volg, eensdeels van het feit dat het aantal geborenen (13 472), dat der gestorvenen (6566) overtrof, anderdeels van grootere vestiging binnen de gemeente (35 466) dan vertrek naar elders (33.853). Het geboortecijfer was 18 23, het sterftecijfer 888 per 1000 inwoners. Dit laatste is een zeer gunstig cijfer. Het eerste is lager dan eenig vroeger verkregen cijfer, hetwelk bewijst, dat het verschijnsel der geboortedaling, reeds sedert een aantal jaren waargenomen, nog steeds verder doorwerkt. In de arrcslee. H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses Juliana maakten gister middag per arreslede een tocht door de besneeuwde omgeving van Hoog Soeren en het Kon Park. Ingezonden Mededeelingen Het verzacht en geneest Correspondentie timetien leer lingen van scholen in diverse landen. Destijds werd op initiatief van het Hoofdbestuur der Algemeene Ned. Ver. van Vreemdelingenver keer een commissie benoemd, onder voorzitterschap van baron Krayenhof en o a. als lid mej Westerman, lid der Tweede Ka mer, dr. Westerouten van Meete ren, inspecteur van het L. O. in de inspectie Hoorn, met de be doeling de mogelijkheid te onder zoeken van een geregelde cor respondentie tusschen leerlingen der scholen in diverse landen en deze aan te moedigen. De be doeling daarbij was een weder- keerige belangstelling op te wek ken en zeker niet het minst de internationale gedachte te bevor deren. Het resultaat is geweest, dat tegenwoordig diverse scholen in geregelde correspondentie met elkander staan, zoo staan o a. de leerlingen uit de beide hoogste leerjaren der openbare school te Kloetinge in contact met die der school te Groot Marico in Trans vaal. Niet,alleen, dat er onder linge briefwisseling plaats heeft, waarin allerlei bijzonderheden worden meegedeeld, maar zelfs bloemen en bloemzaden worden overgestuurd. Thans wordt ge tracht verbinding te krijgen met een school in Indië. Herhalingsoefeningen. Een legerorder, die binnenkort zal verschijnen, bevat een mi- nisterieele beschikking betreffen de de herhalingsoefeningen, waar in is aangegeven welke lichtingen en legeronderdeelen voor her halingsoefeningen worden opge roepen en welke zijn vrijgesteld. Het aantal motorrijtuigen. Door het Centraal Bureau voor de Statistiek is uit de aangifte biljetten van de op 1 Mei 1927 ingevoerde wegenbelasting een statistiek samengesteld. Daaruit blijkt, dat van 1909 tot 1924 het aantal motorrijwielen is gestegen van 3047 tot 36.714, het aantal motorrijtuigen van 1532 tot 30.936 en het totaal van alle motorrij tuigen van 4594 tot 67717. Alleen over 1918 zijn de cijfers belangrijk kleiner dan die over het voorafgaande en volgende jaren als gevolg van de schaarschte van benzine, petroleum en rubber waardoor het meerendeel der wagens buiten gebruik bleven Van de 95.883 motorrijtuigen in totaal werden geteld 413 rijwielen met hulpmotor. 19.503 motorrijwielen. 46.030 personenmotorrijtuigen. 3 094 motorbussen. 26.843 vrachtmotorrijtuigen. Geen motorrijtuigen werden aangetroffen in een elftal ge meenten. AXEL, 18 Januari 1929 Het moge een troost zijn te zien in de dagbladen dat het weer in andere streken van ons land niet minder bar was dan hier, toch weet ieder voor zich wat hij eraan heeft. Sneeuw, regen, storm, jachtsneeuw en vorst wisselden elkaar in een paar dagen af met het gevolg, dat gisteren zoowat alles enkele deci meters onder de sneeuw lag en alle verkeer belemmering onder vond. Telegraaf, telefoon, tram, trein- en bootdiensten, auto's, vrachtwagens en rijwielen, alles ging met horten en stooten, zoo dat er voor tal van handen werk was om een en ander op dreef te brengen. En daarmee is niet getalmd. Met allen lof kunnen we zeggen, dat er vooral wat de tram- en treindiensten aangaat zoo hard mogelijk is gewerkt om den ge- regelden dienst te handhaven. Dat dit niet volkomen gelukte, is het gevolg van overmacht. Maar dat is juist ook de reden, waarom we met lof getuigen, dat de sto ring zoo kort duurde en zoo spoedig weer alles zijn loop had. Ook van gemeentewege werd hier flink opgetreden. Algemeen werd met voldoening waarge nomen, dat er eenige werkloozen aan 't werk werden gezet, om eerst de trottoirs en daarna de straten zoodanig van sneeuw te zuiveren, dat ze begaan- en be rijdbaar werden. Op de drukke verkeerspunten werd de sneeuw totaal geruimd en op minder drukke een weg in 't midden van de straat gebaand. En als we nu melden, dat het voornemen is, om in verband met den markt dag morgen en de kerkdiensten Zondag ook nog zooveel als noodig de sneeuw geruimd en de wegen begaanbaar zullen ge maakt worden, dan gelooven we wel, dat de reinigingsdienst hier tot ieders tevredenheid aan 't werk is geweest en men het ge meentebestuur daarvoor erkente lijk kan zijn. Overigens mogen we dankbaar gestemd zijn, dat ondanks het noodweer van Woensdag op Donderdag in onze streek geen ongevallen te betreuren zijn. Dat het r.iet overal zoo gunstig ver liep, daarvan getuigen de be richten uit andere oorden, vooral de zee haeft weer tal van offers gevraagd en gezinnen in rouw en armoe gedompeld. Naar de „Tern. Crt." ver neemt, is het burgerlijk armbe stuur te Terneuzen bij Ged. Staten in beroep gegaan van het besluit van den gemeenteraad, waarbij goedkeuring is onthouden aan de laatst ingediende begrooting voor 1929. Bij Kon. Besluit is tijdelijk benoemd tot leerares aan de R. H. B. S. te Terneuzen mej. W. M. C. Morel, te Rotterdam. De tramplannen in deze streek. Naar het „Hbld. van Ar.tw." meldt, zou er in het Nederlandsch grensgebied een samenwerking van gemeenten bestaan, nameiijk Sas van Gent, Overslag, Wachte- beke, Zuiddorpe, Koewacht, St. Jansteen, Kapellebrug, De Clinge, Kouter, tot den Scheldestroom, om tusschen deze gemeenten van de grens een buurttram aan te leggen. Naar het schijnt, zou er geen twijfel meer bestaan, of de2e nut tige lijn zou welhaast tot stand komen, temeer daar de fabrieken van Sas van Qent en de suiker fabrieken van Moerbeke-Waes enz. hun medewerking zullen verleenen tot de uitvoerende werken. De tramlijn Drie Schouwen— Moerbeke zou in Zuiddorpe in verbinding zijn voor verder ver voer, ook te Doel, voor StNico- laas trein voor Gent en Mechelen, Terneuzen, Schoondijke, Water vliet, enz. Ter opheldering teekent de redactie van de „Midd. Crt." hierbij aan, dat bovenstaand be richt is ontstaan door de plannen van de Z. V. T. M. om haar net in die richting uit te breiden en dat ontwerp aan de Regeering heeft ingediend. Zooals bekend, is de Minister bezig met een onderzoek naar hetgeen de voor keur verdient, dit tramplan of het welbekende kanaalplan van Axel Hulst. De genoemde gemeenten wen- schen een tramlijn. De minister van Financiën brengt ter kennis dat het verge lijkend examen voor kommies der 2e klasse der directe belastingen invoerrechten en accijnzen in het jaar 1929 niet zal worden ge houden. Een Lloyd telegram meldt, dat het motorschip „West Vlaan deren" groot 346 br. ton, ge bouwd in 1927, eigenares de N.V. Motorschip „West Vlaan deren" te Terneuzen, op de Theems bij Crayfordness in bot sing is geweest met 'n ander schip. Het kreeg een gat aan stuurboordzijde midscheeps en is gezonken. Volgens een later be richt is de „West-Vlaanderen" niet gezonken, doch later, na op het strand gezet te zijn, vlot ge bracht. Bakker^ tentoonstelling. Maandag vergaderde het Co mité voor de te Middelburg van 9 tot en met 18 Juli te houden Internationale Bakkerijtentoonstel- ling te Middelburg. Tot vice- voorzitter werd gekozen de heer J. P. Pieterse. Ingekomen waren reeds aangiften voor het huren van stands op het gebied van machinerieën, grondstoffen voor de bakkerij, voedingsmiddelen enz. Zooals vroeger gemeld is, is het initiatief voor deze tentoon stelling uitgegaan van den Zeeuw- schen Bakkersbond, mede in ver band met de dit jaar te Middel burg te houden algemeene ver gadering van den Nederlandschen Bakkersbond. Voor de aan de tentoonstelling te verbinden vakwedstrijd zullen in de volgende vergadering de voorwaarden worden vastgesteld. Gevonden. Een portemonnaie met eenig geld. Te bevragen bij het hoofd der chr. school. Gewaarschawd Naar we vernemen, zijn de ambtenaren der Registratie weer op inspectie, voor een goede naleving van de Zegelwet 1927. Men zij dus op zijn hoede, dat de kwitanties, welke voor zegel recht in aanmerking komen, van een behoorlijk zegel zijn voor zien, aangezien tegen overtreding van bovenbedoelde wet zware boeten zijn gesteld. Gemeld wordt, dat er weer slachtoffers voor deze inspectie gevallen zijn. Vroegere veroor deelingen inzake deze wet, waar bij overtreders voor geldboeten van 500. en meer zijn veroor deeld, strekken dus wel ter waarschuwing, om zich aan de behoorlijke naleving ook van de zegelwet te houden. Predikbeurten te Axel. /V van-VALK EPfljUR Ned. Herv. Kerk. Gereform. Kerk. Geref. Gemeente. Voorm. 9 ure Leeskerk. Nam. 2 Leeskerk. Heden werd alhier in een der zalen van het graanmagazijn van de afd. Oost-Z.-Vlaandjren van den Chr. Boeren- en Tuinders- bond het 10-jaiig bestaan dier vereenigmg herdacht. We komen hier nader op terug. De Veldboile-Zeelandnammer. Het zal met anders dan iederen Zeeuw, die het Kerstnummer 1929 van „De Veldbode" in handen kreeg, aangenaam getroffen heb ben, op hoe innemend, gastvrije en gulle wijze de redactie de artikelen en niet te vergeten de foto's heeft verwerkt welke voor dat nummer zijn ingezonden en hoe mooi ze uit technisch oog punt zijn gerangschikt en afge drukt. Ook de typografische af werking strekt tot eere. Wanneer men de advertentiën weglaat, zou men het een album voor Zeeland kunnen noemen, waarin naast de vele foto's ook de beschrijving een juist beeld geeft van den landbouw en veeteelt in onze provincie. Het is een werk. dat zeker een eereplaats zal krijgen in menige particuliere boeken verzameling. Het zou te ver voeren om er een beschrijving van te geven. Behalve foto's uit alle deelen der provincie en van alle kleeder drachten (behalve de Thoolsche muts 1) treffen we aan kijkjes van akkerbouw, veeteelt, varkens, geiten en vooral paarden, waaraan 56 pagina's en 40 advertentie bladzijden zijn gewijd. Tal van lezenswaardige artikelen maken het werk ook tot een leerzaam boek, zoodat we dengene die geen exemplaar heeft, kunnen aanraden een abonnement op de Veldbode te nemen, want dat is het Kerstnummer ten volle waard. Beddingsboot omgeslagen. Woensdag is de reddingsboot „Prins der Nederlanden" uitge varen om hulp te verleenen aan het gestrande Deensche stoomschip „Falka". Omstreeks 1.30 uur werd van dit stoomschip een draadloos telegram ontvangen, meldende, dat de reddingsboot „Prins der Nederlanden" bij haar poging om het schip te bereiken, in den storm was omgeslagen. Via Scheveningen werd daar op gevraagd een reddingsboot uit te zetten van het Deensche stoomschip, teneinde de Hollan ders, die in nood verkeerden, te hulp te komen- De „Falka" antwoordde evenwel: „onmoge lijk". Vanuit Hoek van Holland was het omslaan van de reddings boot niet bemerkt. Aan boord bevonden zich acht personen, die allen gehuwd zijn. Te Hoek van Holland heerscht groote consternatie. Omtrent het vergaan van de „Prins der Nederlanden" wordt nog het volgende gemeld Om 10 uur Woensdagochtend ontving de loodscommissaris te Hoek van Holland een telegram van de „Falka", waarin om sleepboot-assistentie werd ver zocht. Toen is eerst de „Gouw zee" uitgezonden en later nog de „Gele Zee", doch wijl deze schepen te veel diepgang heb ben, besloot de loodscommissa ris ook de reddingsboot „Prins der Nederlanden" ter hulp te zenden. By het vertrek van de „Prins der Nederlanden" wa9 de zee minder ruw dan in de vroege ochtenduren. De beman ning had goeden moed en hoopte spoedig terug te zjjn. Er was éóo vrijwilliger by, de matroos Starrenburg, vader van tien kinderen. Als Uw Handen ruw zijn of ge sprongen en Uw Lippen schraal en pijnlijk; maar vooral ook bij brand en snij wonden, ontvellingen en allerlei huid verwondingen LEEUWARDEN Zondag 20 Januari 1929. Voorm. 9'/« ure Ds. Q. P. A. Ruysch van Dugteren. Bediening H. Avondm. Nam. 2 Dezelfde. Voorm. 9 ure Ds. J. S. Post, Nam. 2 Dezelfde.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1929 | | pagina 2