Nieuws- en Advertentieblad
voor Zeen w s c h - V1 a a n deren.
Gevlucht.
No. 54.
VRIJDAG 5 OCTOBER 1928.
44e Jaarg.
J. C. VINK - Axel.
Plichtbesef.
FEUILLETON.
Binnenland.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond.
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden 75 Centfranco per post 1 Gulden.
Afzonderlijke Nos. 5 Cent.
DRUKKER-UITGEVER
Bureau Markt C 4.
Telef. 56. - Postrek. 60263.
tot 5 regels 60 Centvoor
Groote letters worden naar
ADVERTENTIËN van 1
eiken regel meer 12 Cent.
plaatsruimte berekend.
Advertentiën worden franco ingewacht, uiterlijk
tot Dinsdag- en Vrijdagvoormiddag II ure.
Plichtbesef is het besef, dat
men moet doen en laten, wat een
ander behoeft of, waar onderge
schiktheid is, een ander wil. Het
is de spil, waarom een goed
karakter draait. Het is de bron,
waaruit een goed karakter ont
staat, opbruisend in dat karakter.
Het is de toepassing van het
groote gebod doe wat gij doen
moet, wat er ook van komt. Het
geeft de voorkeur aan het eigen
gebod, maar voegt zich, waar dit
niet kan, geheel naar het gebod
van anderen. Het doet zelfs daar,
waar in dienst van anderen ge
handeld wordt, de ondergeschikt
heid vrijwillig betrachten. Voor
zoover men ondergeschikt is, is
gehoorzaamheid de plicht, ove
rigens is welwillendheid de plicht.
In zekeren zin zijn wij allen
ondergeschikten, ondergeschikten
van den wetgever. Waar wij niet
allen onzen plicht naar eigen
inzien kunnen doen, moeten wij
eenen gemeenschappelijken regel
volgen. Het onderscheid tusschen
den man met plichtbesef en den
man zonder plichtbesef is,
dat de eerste zich vrijwillig aan
de wet onderwerpt en de tweede
uit vrees voor straf. Voor velen
is het een zegen te hebben moe
ten luisteren naar het vreemde
bevel. Het leert hun, dat er nog
iets hoogers is, dan „de rechten
van den mensch", nl. de plicht
van den mensch. Ook jegens het
nageslacht hebben wij plichten.
Wie gezond is en genoeg inkom
sten heeft, moet trouwenwie
niet gezond is of niet genoeg in
komsten heeft, moet niet trouwen.
Men moet niet te jong en niet
te oud trouwen en de man moet
enkele jaren ouder zijn dan de
vrouw. Zonder liefde moet men
niet trouwen. Men moet trouwen
met iemand, met wie men niet
nauw verwant is en die op den
zelfden trap van beschaving staat.
Wanneer er een of meer kinderen
zijn, moet men niet scheiden de
kinderen hebben beide ouders
noodig. De ouders moeten leven
34)
Toen zjj toesnelden, wees hij
met bevenden vinger naar een
boot, waarnit een bieeke spookge
stalte met wit fladderend haar
vertwyfeld twee magere armen
nitstrekte. In de schemering was
bet zulk een spookverschijning,
dat de mannen het eerste oogen-
blik stom versteld waren.
Eerst de stem van schipper
Mick Orady bracht hen weer tot
zichzelf.
Wat gapen jullie toch, jon
gens riep bij. Zie je niet,
dat het schipbrukelingen zijn, die
van uitputting niet meer kunnen
roepen Suel dat ding geënterd.
De steven werd gewend en Mick's
zoon nam een bootshaak, om de
boot terechtertfld te enteren.
In ongeveer tien miDuten had
den ze de boot, waarvan het roer
gebroken was, bereikt. Nu zagen
ze, dat Mick Orady gelyk had
gehad en het geen spoken, maar
sehipbreakelingen betrof. Naast
den onden man, die ook en nog
geen geluid uitbracht en van uit-
|nttiDg als een blok hout ia ban
voor hun kinderen. Plicht voor
alles
Aldus schrijft mr. J. AA. van
Stipriaan Luïscius, de paedagoog.
Provinciale Staten.
De leden der Provinciale Staten
zijn bijeengeroepen tot bijwoning
van de tweede gewone zitting der
Staten, waarvan de opening door
Ged. Staten is vastgesteld op 30
October a.s. des avonds te half
acht. Het ligt in de bedoeling
om de verslagen der afdeelingen
betreffende de ingediende voor
stellen zooveel mogelijk te be
handelen in eene vergadering op
Maandag 19 November des 's
middags te half twee.
Van de voorstellen, die voor
deze zitting bestemd zijn, werden
de volgende aan de leden toe
gezonden.
Rechtstoestand ambtenaren.
Tegen enkele bepalingen van
het op 17 Januari j.l. vastgestelde
Reglement betreffende den rechts
toestand van de ambtenaren in
dienst der provincie, zijn bij de
Regeering bedenkingen gerezen.
Met de aangegeven wijzigingen
kunnen Ged. Staten zich veree
nigen en daarom stellen zij voor
dienovereenkomstig te besluiten.
Subsidies Autobusdiensten.
Naar aanleiding van de om
prae-advies in hun handen ge
stelde verzoeken van A. Poppe
te Graauw en F. J. Picavet te
Nieuw Namen, om subsidie uit
de Provinciale Kas voor hunne
autobusdiensten, onderscheiden
lijk tusschen Graauw en Hulst en
Nieuw-Namen en Hulst, merken
Ged. Staten het volgende op
A. Poppe genoot volgende sub
sidies 1923 f 454,68; 1924
f373,36; 1925 en 1926 nihil en
1927 f441,90 F. J. Picavet ge
noot in 1923, 1924 en 1925 tel
kens f500, doch in 1926 en 1927
werd door hem niet om subsidie
verzocht. Uit de ingekomen be
richten van de besturen der ge
meenten Graauw en Langedam,
Clinge en Hulst, blijkt dat op
gemeentelijken steun kan worden
armee viel, lagen nog drie per
sonen op den bodem der boot. Zij
bewogen zich niet. Een van hen,
een man op leeftyd, was dood. D
beide anderen, een matroos, die
een wond aan het hoofd had, en
een nog nauwelijks volwassen
knaap, toonden nog sporen van
leven.
Men bracht hen met den ouden
grijzen man in de kajuit en deed
hun allen een goede dosis ram
drinken, wat het gevolg had, dat
de oude man weer wat op kracht
kwam en ook de beide anderen
zieh zaehtjes begonneD te bewegen
Het duurde echter een vol half
uur voor de oude man, met behulp
van groc en beschuit zoo ver was,
dat hij zich verstaanbaar kon
maken. Wat by echter vertelde,
klonk zoo fantastisch en opwin
dend, dat de mannen der .Little
Bessie* Zoo heette de visch-
kotter hem met open mond
aan hoorden.
Da visschers hadden tot na toe
niets van de iQueen Mary« ge
hoord, noch van haar ondergang,
want z\j verlieten Lowry, een
klein visschersplaatsje, dat maar
uit een paar huisjes bestond en
honderd mijlen ten zuiden van
New fork lag, een dag vóór de
catastrofe.
gerekend. Met die besturen zijn 1
Ged. St. van meening, dat ge-
noemde autobusdiensten in het
algemeen belang noodig en wen-
schelijk zijn en dat op grond
daarvan door de Staten volgens
de algemeene regelen aan de
ondernemers steun kan worden
toegezegd. Het maximum be
drag, waarnaar die steun kan
worden berekend, ware voor den
dienst Graauw —Hulst te bepalen
op f 2500 en voor den dienst
Nieuw-Namen—Hulst op f2650,
zijnde de bedragen ^waarop de
waarde van de in gebruik zijnde
autobussen in overleg met de
ondernemers en den keurings-
deskundige is gesteld. De sub
sidie zal gerekend worden te zijn
ingegaan resp. 1 April en Januari
1928.
Nog is ingekomen een verzoek
van L. Claessens te Lamswaarde
om subsidie voor zijn dienst
tusschen Kruispolder-haven en
Hulst. Burg. en Weth. van Hulst
achten dezen dienst niet van be
lang ontbloot, en die van Honte-
nisse achten hem noodig; laatst
genoemde gemeente heeft f 100
per jaar toegezegd. Het wil Ged.
Staten voorkomen, dat bij een
autobusdienst, welke slechts op
êén dag in de week wordt uit
geoefend tin dit geval op Maan
dag), het algemeen belang niet
in zoodanige mate is betrokken,
dat daarvoor op subsidie uit de
Prov. kas aanspraak kan worden
gemaakt, en stellen daarom voor
dit verzoek at te wijzen.
Subsidie Schoolmuseum.
Het bestuur van de Vereeniging
„Schoolmuseum te Middelburg"
vraagt ook voor 1929 nog voor
eene subsidie in aanmerking te
mogen komen. Uit de begrooting
blijkt, dat deze vereeniging er
zonder eene bijdrage van de
Provincie nog niet komen kan.
Ged. St. stellen voorover 1929
nog f 100 te verleenen.
Verbetering traversen door
Groede.
Bij besluit van 20 Juli 1926
werd een bedrag van f 25.500
beschikbaar gesteid voor de ver-
Sinds dien dag hadden ze in de
verte wel een paar schepen gezien,
doeh niemand meer gesproken.
Zij hadden echter g<?et> zeelui
geweest moeten zijn, als het ge
beurde met de »Q,ueen Mary* hun
geen levendig belang inboezemde.
En meneer George Munk zoo
had de oude gryze man zich ge
noemd vertelde goed. Hoe
langer hij sprak ec hoe meer hij
merkte, welk eeu diepen indruk
zijn schildering op de eenvoudige
lieden maakte, des te vuriger
vertelde hy
Hy schetste eerst hun prachtige
reis, toen de onverwachte botsing
met den ijsberg en het zinken
*au het prachtschip. Hy zelf was
met vyttig man in een red
dingboot gegaan, de eerste, die
men had neergelaten. Dicht
achter hen volgde de tweede. Zy
kwamen eoed vooruit en hielden
op de kust aan. Plotseling merkte
men nevel vooruit en men vreesde
voor een tweeden yakolossus.
Men durfde niet verder varen
en veranderde van koers, D«
vrouwen, die bet hoofdbestanddeel
der inzittenden uitmaakten, verlo
ren het hoofd en schreeuwden
maar, dat men liever omkeeren
ou op een schip zon wachter, dat
te hnlp kwam. De kapitein had
betering van de traverse door
Groede. Hel komt Ged Staten
voor, dat hel plan, dat dagteekent
uit 1922, eenige herziening be
hoeft in verband met de huidige
opvattingen omtrent wegenver
betering. Rekening houdende met
het Prov. wegenplan, achten zij
noodig een kruinsbreedte van 9
M. en dit te voorzien van een
4 5 M. breede keibaan, waartegen
aan weerszijden een 0.75 M. breed
rijwielpad. De kosten stijgen dan
tot f28 000, van welk bedrag
f4500 door de gemeente Gioede
wordt terugbetaald.
Ged. Staten stellen voor in het
besluit van 1926 voor f25 500
te lezen f 28.000.
Geldleening.
In verband met het nader cre-
diet aan de P Z. E. M. verleend
voor de noordgroep ad f 527 000
volgens besluit van 2 Juli j.l
stellen Ged Staten voor in het
besluit van 18 Jan. j.l. tot het aan
gaan eener geldleening nader te
lezen in plaats van f 485 000 als
som f 1.012 000.
Groot Nederland.
Behoeft op de beteekenis van
het luchtverkeer voor Europa en
Amerika niet meer te worden
gewezen, ook voor het Oosten is
de behoefte aan goede iuchtver-
bindingen duidelijk gebleken.
Dagelijks kan men lezen, hoe het
luchtverkeer in Australië, in de
Straits e. d. toeneemt; van En-
gelsche zijde is reeds ontworpen
een lijn Singapore Batavia eener-
zijds en Singapore—Belawan an
derzijds. Een en ander heeft in
nog grootere mate het besef bij
gebracht, hoe gewenscht het is,
dat Nederland, dat zoo groote
beteekenis als koloniale mogend
heid heeft, het luchtverkeer in
Indië zelf in handen houdt. Wij
moeten inderdaad zorgen de eer
sten te zijn om ons eigen kolo
niaal gebied te bevliegen. Uit
internationaal oogpunt is het van
groot belang, dat de vreemde
lingen die boven ons terrein
immers verklaard, dat reeds hulp
ouder weg was. Ook de beman
ning was daarvoor en hoewel de
bevelvoerende officier van andere
meening was, hij moest zich
voegen.
Dat was hun verderf, want nu
ontmoetten zy een andere boot,
die overvol was en voor huo oogen
zonk. Van alle zijden wareu zij
plotseling door zinkende menschen
omringd, die zich wanhopig aan
den rand der boot vastklemden
en opgenomen wilden worden.
Er bleef tenslotte niets acders
over, dan snel weg te roeien. Men
kruiste een poos rond en zag, hoe
de »Queen Mary* wier boog
lampen op het dek duidelyk
zichtbaar waren, steeds dieper
zonk.
Steeds meer booten doken
rondom op. Alle overvol, alle doel
loos kruisend eu hulp afwachtend.
Daarenboven wierpen de onop
houdelijk door de »Queen Mary*
atgegeven lichtsignalen een voort
durend wisselend licht over het
water, wat het gevaar vao eeu j
botsing nog verhoogde.
Om dit gevaar te ontgaan, ging
de boot waarin de beer Munk
Z>oh bevond, eindelijk ver ter zij
in zee. Plotseling ontdekte men
n» een uur ongeveer, signalen ran
komen vliegen, van onze zijde
reeds een dienst aanwezig vinden.
Bovendien zouden later voor een
Nederlandsche maatschappij de
condities veel ongunstiger zijn,
omdat de buitenlanders inmiddels
reeds over de vaste klanten zouden
beschikken.
Waar dus vreemdelingen komen
opdringen en dreigen „over ons
en zonder ons" te gaan vliegen,
verdient het groote eigen bewe
ging in 1927 tot een combinatie
hebben gevormd teneinde dit
nationaal belang in eigen handen
te honden. Deze combinatie stelde
zich ten doel, een kapitaal van
niet minder dan 5 millioen bijeen
te bréngen en dit ter beschikking
van de luchtvaart in indië te
stellen. Zij eischt over dit kapi
taal geen rente, doch verlangt
alleen als waarborg, dat het
kapitaal op zichzelf onaangetast
zal blijven, dat de Regeering, zelf
zoo nauw bij deze za^k betrokken,
zooveel subsidie zal geven, dat
het kapitaal intact zal blijven.
Want dit laatste is in de eerste
plaats in het belang van de zaak
zelfmen waagt er geen 5 mil
lioen aan slechts om een proef
te nemen, doch het moet een
blijvend bedrijf zijn.
En zoo is dan eenige weken
geleden verleden de acte van
oprichting van de Nederlandsch-
Indische Luchtvaart-Maatschappij.
Als oprichters traden op een aan
tal maatschappijen, bij Indië be
trokken, en zij tezamen hebben
aanstonds het bedrag van 5 mil
lioen bijeengebracht en het dus
niet bij woorden en voornemens
gelaten. Dat onze ondernemers
zich waarlijk niet op een eng"
standpunt plaatsen, blijkt wel uit
het feit, dat zeifs transportonder
nemingen, die bij het luchtvaart-
verkeer zelf practisch geen belang
hebben, in het kapitaal hebben
deelgenomen. In den Raad van
het Bestuur hebben zitting de
heeren Dr. C. J. K. van Aalst,
voorzitterE. S. Enlhoven, Mr.
D. A. Delprat, Mr. J H. van
Hasselt en J Jacobson als direc
teuren treden op de heeren Ir. H.
J. Ansingh en A. Plesman, terwijl
een vreemd schip, dat blijkbaar te
hulp snelde. Het was de »C»po«.
Men waande zich gered.
De leider liet het roer werden
en weer koers nemen. Toen
gebeurde het ongeluk. Terwijlde
officier sleehts de signalen der
»Capo« in 't oog hield en de beman
ning in blijde vreugd als razend
roeide, verduisterde de maan voor
een oogenblik, en zij zagen in
het donker de kleice boot niet,
die juist op hen aanhield. Het
was de laatste reddingsboot, die
van de »Queeo Mary* te water
was gelateu eo bijna geen enkele
zeeman aan boord had. Plotseling
volgde een vreeselyk gekraak,
gillend geschreeuw en vóór men
nog precies wist wat er gebeurd
was, sloegen beide booten om.
De kleine boot was geheel
versplinterd en zonk direct. In
doodsangst kiemden een dozijn
menschen zich aan de andere boot
vast.
Wat er vervolgens gebeurde
weet ik niet meer, besloot meneer
Munk. Ik lag in 't water en
streed met de golven. Rondom
my wemelde het van mensehen,
Velen konden niet zwemmen
en zonken weg.
Wnrdt wrtolfd),
AXELSCHE
COURANT.